Sportul Popular, august 1950 (Anul 6, nr. 1710-1726)

1950-08-01 / nr. 1710

sportul p optima Sportivii din com. Grigoreni. Bacău sprijină acţiunea de strângere a recoltei . Membrii colectivului sportiv de pe lângă Căminul Cultural din comuna Grigoreni-Bacăul, au format o echipă de agitaţie care duce o intensă muncă pentru reuşita campaniei de recoltare şi pentru angrenarea ţăranilor muncitori în activitatea sportivă. ft Din această echipă fac parte pe lângă sportivi sportivele Dumitrescu Aneta şi Stan Eugenian la arie explică ţăranilor muncitori. Importanţa έomplexului G.MA. I Pentru a preveni eventualele acte de sabotaj ale chiaburilor, au fost organizate echipe care fac de pază noaptea la aici. ' ‘ Sportivii Munteanu N., secretarul organizaţiei JCT.T.M. din comună, Tudor Gh., Măciucă Gh., Tudor Lucian, Mărginescu C. şi Ţârdeanu Gh. au fost printre primii care au păzit pe arie grâul adunat în stoguri. ij In afară de sprijinul dat de membrii colectivului sportiv din comună, în ajutorul ţărănimii muncitoare, vin elevii şcoalei elementare ciclul II, care au organizat 14 echipe pentru a strânge spicele rămase pe mirişte. DIMITRIU OCTAV Corespondent Bin coucurs de în not laI . Tulcea ( "Activitatea colectivului sportiv „Spartac" Sindicatul Pescari Vânători-Tulcea, este într-o continuăcreştere. Se remarcă în mod special activitatea secţiei denotaţie care a organizat recent un concurs de înnoiri de sărituri artistice. Concursul organizat de Spartac este primul de ''acest fel disputat in localitate. Publicul, prezent în număr de peste 700, a privit de mict entuziasm săriturile artistice, frumos executate de către sportivii colectivului menţionat. Acelaş colectiv a organizat şi o conferinţă publică in care a fost prelucrat regulamentul G.M.A. Cei 400 de auditori au vizionat in continuare un film sportiv sovietic. NICOLAU STEFAN Corespondent Colectivele sportive din Roman au pornit la întrecere în cinstea lui 23 August  In cinstea zilei de 23 August, colectivul sportiv „Spartac” din Roman, a lansat o chemare la întrecere către toate colectivele sportive din localitate. Această întrecere, are următoarele obiective: desvoltarea şi popularizarea complexului G. M. A., formarea comisiilor de examinare şi pregătire G.M.A., angrenarea elementului feminin în activitatea sportivă şi desvoltarea sportului în rândurile ţărănimiimuncitoare prin trimiterea echipelor sportive model la sate. Un punct important al acestei întreceri este colaborarea între consiliul provizoriu al colectivului sportiv şi organizaţia de bază U.T.M. din întreprinderile şi fabricile respective. PETROIU CONST. Corespondent Sportivii din Piteşti participă la inaugurarea Gospodăriei Agricole Colective din corn. Cocu jud. Argeş „NU trebuie să fie tânăr sau tânără în gospodăria noastră care să nu participe la complexul de Stat Q.M.A.”, a spus tânăra tractoristă Burcea Florica la inaugurarea Gospodăriei Agricole Colective din comuna Coca, jud.. Argeş. Inaugurarea acestei gospodării a constituit un prilej de sărbătoare pentru ţăranii muncitori din comună. La inaugurare au luat parte numeroşi sportivi din comunele vecine, precum şi două echipe sportive model din Piteşti Prezenţa echipelor model şi a sportivilor din localităţile vecine, a constituit o minunată ocazie de popularizare a sportului în rândul ţăranilor muncitori ,din comuna Cocu. După festivitatea inaugurării au avut loc pe terenul sportiv al gospodăriei, demonstraţii de gimnastică, atletism, volei, baschet şi football, demonstraţii la care au asistat foarte mulţi membri ai gospodăriei. Ţăranii muncitori, în frunte cu tinerii sportivi, şi-au luat angajamentul de a asigura buna desfăşurare a campaniei de strângere a recoltei şi a campaniei de colectare, contribuind astfel la întărirea lagărului păcii şi a socialismului. SIGLER ADRIAN şi VIRGIL N. Corespondenţi Din zi în zi, viaţa oamenilor tinundi din patria noastră devine mai înfloritoare şi mai îmbelşugată. Clasa muncitoare,condusă de Partid, merge cu hotărîre înainte pe drumul minunat a progresului, îndepărtând fără şovăială grelele moşteniri ale trecutului, care stau ca o stavilă în calea desvoltarii regimului nostrude democraţie populară, a construirii socialismului şi a ridicării sfîrcelufluî de trai al tuturor oame- nilor muncii dela oraşe şi sate. I In lupta dârză şi însufleţită a clasei muncitoare din ţara noastrăpentru construirea unui viitor mai bun şi mai fericit, stătea ca o frână vechea organizare admi- ÎLÎStrativă şi economică a teritoriului Republicii Populare Romaine. împărţirea ţării noastre în judeţe, plăşi şi comune a urmărit să îndepărteze aparatul de Stat de massete de muncitori şi ţărani muncitori. Trecutele regimuri burghezo-moşiereşti au izbutit astfelsă statornicească o î,ordine,' haotică, caracteristică regimurilor capitaliste. Dacă, de pildă, vreun ţăran sărac din reşedinţa de plasă Radna avea 'de 'umblat pe la autorităţi el trebuia Să bată zeci de kilometri până la Arad, partini ca interesele foştilorguvernanţi aşezaseră plasa Radina în judeţul Arad în loc să o situeze în judeţul Timiş cu care plasa Radina avea legături mai strânse şi mai apropiate. 7 Mişcarea de cultură fizică şi sport din ţara noastră s’a iubit şi toate această piedică.Organizarea haoticăşi neraţională a teritoriului a constituit o greutate însemnată pentru creşterea şi e egvoltarea acivităţii sportive în Sraşcia şi satele noastre. Astfel, înjudeţul Caraş există un puternic centru industrial, de mare importanţă , oraşul Reşiţa. Cu toate acestea, Reşiţa nu a fost capitală de judeţ pentru că ridicarea acestui mare centru muncitoresc nu era văzută cu ochi buni de trecutele regimuri care, pentru a slăbi legătura Reşiţei cu alte oraşe şi sate din judeţ, aşezaseră reşedinţa de judeţ într’un oraş de însemnătate secundară ca Oraviţa. Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri a avut de aceea serioase dificultăţi în munca organizatorică în legătură cu activitatea sportivă a oraşului Reşiţa. Pentru a face faţă acestei situaţii grele, Comitetul judeţean pentru Cultură Fizică şi Sport-Caraş a fost împărţit în două : o parte la Oraviţa, iar alta la Reşiţa ! Dar şi în alte judeţe existau situaţii asemănătoare care îngreunau în cea mai mare măsură cuprinderea masse- lor de tineri îrinr-o activitate sportivă organizată temeinic şi controlată efectiv de către organele Comitetului judeţean pentru Cultură Fizică şi Sport. Astfel, reşedinţa judeţului Târnava Mare era Sighişoara unde trebuia să se găsească şi Comitetul judeţean pentru Cultură Fizică şi Sport, deşi în judeţ există oraşul Mediaş, important centru muncitoresc și sportiv. Hotărîrea CC. al P.M.R. și a Consiliului deMiniștri cu privire la raionarea administrahivă-economică aRepublicii Populare Române, care a fost primită cu mare bucurie de massete de oameni ai muncii din țara noastră, îndepărtează cu :uie.g..e revoluţionară această piedică din calea desvoltǎrii noastre apre socialism, aducând „o nouă organizare administrativă-economică a teritoriului, menită să apropie de poporul muncitor aparatul de Partid şi de Stat. Noua împărţire a ţării noastre în regiuni, raioane, oraşe şi comune, va face posibilă şi în mişcarea de cultură fizică şi sport, lichidarea unei serii întregi de greutăţi în muncă. Prin raionarea administrativă-economică a teritoriului R.P.R., se va rezolva în mare măsură şi problema lipsei de cadre care frământă mişcarea noastră de cultură fizică şi sport. De asemenea, prin îndepărtarea vechei orânduirii haotice, se vor îmbunătăţi legăturile dintre oraşe şi sate şi pe linie de sport. Ca şi în toate celelalte domenii de activitate şi în sport va creşte şi se va întări apropierea dintre aparatul de conducere al activităţii sportive şi massa de tineri sportivi, întreaga activitate de cultură fizică şi sport din ţara noastră va putea fi cuprinsă mai bine de către cadrele de conducere şi organizare ale muncii sportive care, cu ajutorul nouei împărţiri administrative şi economice a teritoriului ţării noastre, îşi vor putea desfăşura munca în cu totul alte condiţiuni. Pentru aceasta, trebuie să sprijinim cu tot entuziasmul operaţiunile de raionare a teritoriului R.P.R., să am cu adevărat propagandişti şi agitatori revoluţionari în slujba ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, a construirii socialismului şi a apărării păcii. Raionarea administrativă-economică a R.P R. va face astfel posibilă şi în mişcarea de cultură fizică şi sport, obţinerea de noui succese, de noui victoriiminunate. , ------------------* însemnătatea raionării Republicii Populare Române pentru mișcarea de cultură fizică și sport ag. 3-a O importantă decizie a Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri i— Cum se acordă aspiranţilor la , acces gratuit la bazinele de vinet şi sălile ■ gimnastică — Pe întreg cuprinsul ţării tineretul muncitor de la oraşe şi sate se pregăteşte cu drag pentru trecerea normelor complexului sportiv de Stat, „Gata pentru Muncă şi Apărarea Republicii Populare Române“. La Braşov a avut loc primul concurs special pentru dobândirea normelor la cursa cu obstacole, în judeţul Bacău tinerii ţărani muncitori amenajează noi terenuri de sport, îşi confecţionează aparatele sportive necesare şi astfel de la un colţ la altul al ţării tinerii întăresc lupta lor hotărîtă pentru Pace cu noi succese pe terenurile de sport. O piedică serioasă în calea pregătirii aspiranţilor la Insigna G.M.A. o constituie lipsa bazelor sportive, a bazinelor de înnot şi a sălilor de gimnastică pe care să le poată folosi în vederea unei temeinice pregătiri. Acolo unde există asemenea fixstalaţii sportive ele nu au fost folosite pe deplin pentru pregătiirea aspiranţilor, multe din colectivele sportive dând dovadă de o totală lipsă de înţelegere a importanţei complexului sportiv, de Stat- Iată că şi această piedică a fost înlăturată din calea tinerilor dornici să se pregătească pentru trecerea normelor G.M.A. Decizia Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri deschide — prin aplicarea ei —■ largi posibilităţi tinerilor aspiranţi care se vor putea astfel pregăti în bune condiţii pentru concursurile ce vor avea loc curând. DECIZIA No. 286'jid’1 ? din 25 Iulie 1950 Preşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pee lingă Consiliul de Miniştri. Văzând referatul Direcţiei Instruirii Sportive din 29 iulie 1850, prin care se arată că se întâmpină greutate în pregătirea aspiranţilor Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărarea Republicii Populare Române” la probele de nataţie şi de gimnastică întrucât, în unele localităţi nu s’a organizat frecventarea gratuită a ştrandurilor şi sălilor de gimnastică pentru aspiranţii complexului „Gata pentru Muncă şi Apărarea Republicii Populare Române“ Având în vedere prevederileHotărîrii Consiliului de Miniştri No. 422 publicată în Buletinul Oficial din 27 Aprilie 1950 şi în special art. 2, care prevede că toţi cei ce muncesc au dreptul, în mod gratuit, de a se pregăti şi prezenta la examenele pentru obţinerea insignei „Gata pentru Muncă şi Apărarea E.P.R.“, iar prin art. 3 al aceleaşi Hotărîri se însărcinează Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri să ia măsurile ce vor fi necesare pentru punerea în practică a Hotărârii în temeiul prevederilor Decretului 329 din 9 August 1949, pentru înfiinţarea şî organizarea Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri şi a Regulamentelor aprobate de Consiliul de Miniştri prin Hlotărîrea No. 73 din 25 ianuarie 1950 şi în special art. 3 punctul „p” şi art. 4 din Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri DECIDE : ART. 1. — Toţi aspiranţii Complexului Sportiv de Stat „Gata pentru Muncă şi Apărarea Republicii Populare Române“ vor avea accesul gratuit la toate ştrandurile şi bazinele de înnot de orice fel precum şi în toate sălile de gimnastică de pe întreg cuprinsul Republicii Populare Române, în cottațiune prezentei Decizii. ART. 2. — Accesul aspiranților Complexului Sportiv de Stat „Gata pentru Muncă și Apărarea R.P.R.“ la ștrandurile și bazinele de înnot se va face pe baza carnetului de aspirant, în grupuri organizate şi numai în zilele şi după normele ce se vor fixa de către Comitetele pentru Cultură Fizică şi Sport Judeţene şi Orăşeneşti. Fiecare aspirant va avea acces gratuit la 2 şedinţe de antrenament controlat precum şi la şedinţele de examinare propriu zise. ART. 3. — Aspiranţii Complexului Sportiv de Stat „Gata pentru Muncă şi Apărarea R.P.R“ vor avea acces gratuit la toate sălile de gimnastică pe baza carnetului de aspirant, cu condiţia de a se prezenta în grupuri organizate şi după un grafic de planificare a antrenamentelor şi concursurilor, stabilit dinainte de către Comitetele pentru Cultură Fizică şi Sport Judeţene şi Orăşeneşti. ART. 4. — Stabilirea modalităţilor de aplicare a prevederilor prezentei Deciziuni se va face de Comitetele Judeţene şi Orăşeneşti pentru Cultură Fizică şi Sport, în limita competenţei lor teritoriale şi ţinând seama de instrucţiunile ce se vor admite de către Direcţia Instruirii Sportive din Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport depe lângă Consiliul de Miniştri, instrucţiuni care vor avea caracter obligatoriu pe Întreg cuprinsul Republicii Populare Române. ART. 5. — Prezenta Decizie se va executa de către Direcţia Instruirii Sportive. Preşedinte, > ' ■ (ss) GH. VÎDEASCU K Răspundem astăzi la o nouă serie de scrisori ce ne-au sosit la redacţie prin care cititorii noştri — din toate colţurile ţării —ne cer lămuriri în legătură cu problemele complexului sportiv G.M.A. SOFRONIE GHEORGHE „VASILE ROAITA“-CONSTANŢA.1 1. Angajamentul luat laolaltă cu ceilalţi tovarăşi de muncă ce se află în concediu de odihnă este o acţiune dintre cele mai lăudabile şi acest angajament va putea fi tradus în fapt în modul următor : Vă prezentaţi responsabilului sportiv din staţiune, care vă va îndrepta la comisia de pregătire şi examinare G.M.A., căreia îi veţi prezenta carnetul de aspirant primit de la colectivul sportiv din care faceţi parte, putând participa apoi la programul de antrenament şi la concursurile speciale. 2. In ultimul an, în Uniunea Sovietică au trecut normele complexului sportiv G.T.O. 1.387.000 de oameni ai muncii. 3. Având 35 de ani trebuie să treceţi normele complexului G.M.A. — gradul I — categoria II-a de vârstă (31-40 ani). PETREA ŞTEFAN-IAŞI. — 1. întrucât sunteţi student, carnetul de aspirant G.M.A. îl veţi primi de la Comisia de pregătire şi examinare de pe lângă Clubul Sportiv Universitar 2. Suntem de acord cu dvs., că felul în care a înţeles CSU Iaşi să pună problema complexului G.M.A. este greşit. Nu prin anunţuri ce vestesc îngrădirea activităţii sportive celor ce nu participă la trecerea normelor G.M.A. se asigură succesul complexului sportiv de Stat , ci printr’o intensă muncă de lămurire şi popularizare. 3. Antrenamentele controlate se efectuiază pentru următoarele norme generale (obligatorii) : nataţie, cursă cu obstacole, gimnastică, tir şi schi