Sportul Popular, ianuarie 1951 (Anul 7, nr. 1793-1808)

1951-01-04 / nr. 1793

PROLETART »IIV TOATE ŢĂRILE. TINITI-VĂ ! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURA FIZICA SI SPORT DE PE LANGA CONSILIUL DE MINISTRI ŞI AL CONFEDERATIEI GENERALE A MUNCII No. 1793 4 pagini 5 Lei Joi 4 Ianuarie 1951 Spre noi realizări în desfăşurarea Complexului sportiv G. M. A. De nenescris este bucuria şi mândria cu care au cetit oamenii muncii din ţara noastră proectele minunate ale primului nostru Plan Cincinal şi nestăvilit este entuziasmul cu care au pornit să traducă în fapt aceste proecte, ce ne deschid drum larg şi luminos spre o viaţă paşnică, senină şi plină de fericire. Bucuria şi mândria aceasta au istorit din încrederea de nesdruncinat a oamenilor muncii din Republica Populară Română că ziua de mâine va fi şi mai frumoasă, că pe şantierele care au răsărit şi răsar de la un capăt la altul al ţării r Nu se înalţă numai clădiri măreţe, focare luminoase de cultură, semeţe hidrocentrale, fabrici şi uzine noi — ci odată cu ele se plămădeşte o viaţă nouă făurită de aceiaşi oameni, cu aceiaşi însufleţire şi pentru aceiaşi bravi constructori ai viitorului. Bucuria şi mândria aceasta au istorit din încrederea de nesdruncinat in victoria deplină a luptei dusă sub înţeleaptă conducere a Partidului, pentru pace, bunăstare şi socialism. Pentru ca măreţele proecte ale Cincinalului să se transforme cât mai curând în fapte se cer mereu forţe sporite, forţe noi. Cultura fizică şi sportul au tocmai acest important rol de a contribui la călirea fizică a oamenilor muncii, la întărirea sănătăţii lor. Prin participarea la complexul sportiv de Stat „Gata pentru Muncă şi Apărarea Republicii Populare Române“ oamenii muncii de la oraşe şi de la sate au posibilitatea să-şi sporească forţele de lucru, să păşească tot mai oţeliţi fiziceşte spre noi realizări. In cele opt luni de activitate care au trecut de la introducerea complexului sportiv de Stat am obţinut importante realizări, care se datoresc în primul rând sprijinului neprecupeţit şi îndrumării de zi cu zi date de Partidul Muncitoresc Român, precum şi preţioasei colaborări cu Uniunea Tineretului Muncitor, care a devenit factorul mobilizatori® al tineretului în întrecerile pentru cucerirea Insignei. Complexul sportiv GMA a răscolit satele şi oraşele de pe întreg cuprinsul ţării, a stârnit un puternic interes in rândurile tineretului muncitor, a contribuit la înflorirea mişcării de cultură fizică şi sport. Duşmanul de clasă înţelegând că prin participarea la Complexul sportiv GMA tineretul se jeleşte pentru muncă şi pentru apărarea Patriei, a încercat prin diferite mijloace să stânjenească buna desfăşurare a complexului sportiv de Stat. Dar prin vigilenţa noastră încercările sale au eşuat In anul care a trecut s’a dat bătălia pentru mărirea numărului de aspiranţi , ajungându-se ca astăzi să avem 260.000 tineri aspiranţi GMA dintre care peste 50.000 au şi fost angrenaţi intr'o continuă activitate sportivă. Cu forţele sporite pe terenurile de sport un mare număr de aspiranţi GMA au devenit fruntaşi in Producţie (Filipescu Teofil dela Metaioglobus, Harpas Elena dela FRB, etc.). In cadrul cantonamentelor pentru loturile reprezentative de atletism, gimnastică, box, etc. s'au adaptat programele de antrenament la normele GMA. Pe întreg cuprinsul ţării s’a desfăşurat o puternică acţiune de popularizare a complexului sportiv GMA evidenţiindu-se în mod special pentru continuitate in acţiune, regiunile: Bucureşti, Cluj, Mureş, Botoşani, Argeş şi regiunea Stalin. Cadrele de activişti sportivi au căpătat multă experienţă iar prin funcţionarea cursului de iniţiere GMA au fost pregătite temeinic cadre de bază pentru munca de îndrumare şi control. Prin complexul GMA au fost angrenate în sport noi masse de tineret, dintre care un mare număr de fete. Astfel din numărul de aspiranţi de 260.000, aproape 29 la sută sunt femei. Totodată, prin complexul GMA s-au construit zeci de noi terenuri sportive şi peste 400 de piste pentru cursa cu obstacole. Am păşit intr'un nou an de muncă, primul an din cadrul Planului nostru Cincinal. Să unim toate forţele noastre pentru a face cu adevărat din complexul sportiv GMA baza sistemului educaţiei fizice multilaterale a tineretului muncitor din RPR. In drumul nostru spre noi realizări trebuie să ne preocupăm în primul rând de lichidarea lipsurilor sesizate în activitatea depusă până acum. Astfel, complexul sportiv GMA nu a căpătat încă o solidă bază organizatorică, fapt concretizat în lipsa de activitate şi desorganizarea comisiilor de control, pasivitatea în care s-au complăcut multe dintre comisiile de pregătire şi examinare GMA, slaba pregătire a activiştilor sportivi în problemele GMA şi canalizarea atenţiei spre mărirea numărului de aspiranţi, în dauna angrenării lor în trecerea normelor. S-a considerat, uneori în mod condamnabil, „activitatea GMA“ desprinsă de activitatea sportivă. Numai aşa se explică faptul că nu au fost adaptate programele de antrenament la normele GMA, că sunt numai vreo 300 de secţii de pregătire GMA şi multe din ele numai pe hârtie, că sportivii organizaţi nu au devenit, în majoritatea cazurilor aspiranţi şi propagandişti GMA. Nu s’a dus o muncă planificată atât in comisiile de control cât şi in comisiile de pregătire şi examinare. In multe localităţi a lipsit colaborarea intre Comitetele CFS, organizaţiile de massă. Asociaţiile şi colectivele sportive Deasemeni au existat şi mai există încă serioase deficienţe în ţinerea la zi a formularelor de evidenţă (Ex. Teleorman, Gorj, Severin şi Iaşi), in organizarea controlului medical , foarte mulţi aspiranţi neavând încă vizita medicală. Nu s-au organizat concursuri speciale pentru trecerea normelor care se puteau trece până acum (atletism, turism etc.) iar propaganda desfăşurată a fost lipsită de continuitate şi nu a avut un caracter practic. Deci, în primul rând trebuie să ne îndreptăm toată atenţia noastră spre lichidarea acestor lipsuri, conştienţi că numai in felul acesta vom obţine noi şi frumoase realizări. Să nu uităm nici o clipă că prin buna desfăşurare a complexului sportiv GMA contribuim la îndeplinirea măreţelor proecte ale primului nostru Plan Cincinal, chezăşia unei vieţi paşnice şi fericite. Citiţi în pag. 4-a Pentru jocurile Mondiale Universitare de la Poiana Stalin, hocheiştii noştri se pregătesc în cantonament la Miercurea Ciuc _____________ | / Sezonul de patinaj este In plină desfăşurare la Moscova. In fotografie o reuşită demonstraţie de patinaj artistic executată de maestra emerită a sportului T. Granatkina şi maestrul sportului A. Tolmacev, învingători in cadrul campionatului unional In anul 1950 485 de noui recorduri au fost stabilite de sportivii sovietici MOSCOVA, (Agerpres). — După cult, transmite TASS, sportivii sovietici au stabilit în cursul anului 1950 un număr de 485 noui recorduri ale U.R.S.S., dintre care 17 depășesc recordurile mondiale existente. Cele mai frumoase succese au fost înregistrate de atleţi. Aceştia au corectat 164 recorduri unionale , 104 în competiţiile desfăşurate în aer liber şi 60 în sălile acoperite. Cunoscuta sportivă Alexandra Ciudina (Moscova) a îmbunătăţit 11 recorduri, performanţa de 1,68 m, la săritura în înălţime şi cei 5,95 m. realizaţi la săritura în lungime, constituind rezultate de valoare mondială. Tot în acest an, pentru prima dată în istoria sportului mondial, atleta sovietică Anna Andreeva (Moscova) a aruncat greutatea peste 15 m. (15,02 m.). Motocicliştii sovietici au stabilit 60 recorduri unionale, înnotătorii 52, trăgătorii 34, cicliştii 32, patinatorii 20, halterofilii 15, ete. In fiecare disciplină sportivă, sportivii sovietici au înregistrat succese remarcabile, obţinând numeroase corectări de recorduri mondiale şi unionale. Astfel, tânărul trăgător Mihail Itkis (Leningrad), a stabilit în cursul acestui an II recorduri unionale, dintre care 4 depășesc recordurile mondiale Frumoase rezultate au înregistrat în cursul anului sportiv 1950, tinerii sportivi care au corectat 120 recorduri ale Uniunii Sovietice. Deasemenea sportivii sovietici au obţinut numeroase victorii în cadrul întâlnirilor internaţionale. De pildă, în cadrul campionatelor de atletism ale Europei, aceştia au cucerit majoritatea victoriilor, obţinând 20 medalii de aur, 15 de argint şi 15 de bronz — clasându-se primii pe echipe. In cadrul acestei competiţii recordmana mondială Nina Dumbadze şi-a păstrat pe merit titlul de campioană europeana la aruncarea discului. Au mai devenit campioni europeni şi cunoscuţii sportivi Anna Andreeva, Natalia Smirniţcaia, Valentina Bogdanova şi Leonid Scerbacov. Pentru a treia oară consecutiv, titlul de campioană mondială la patinaj a revenit sportivei Maria Isacova, iar Ludmila Rudenco a câştigat campionatul mondial feminin la şah. Reprezentativele feminine şi masculine ale U.R.S.S. au cucerit titlurile de campioane europene la volei şi baschet, întâlnirile disputate de boxeurii sovietici în Linlanda şi footballiştii echipei Spartac în Norvegia, au însemnat strălucite succese. Deasemenea, luptătorii sovietici au demonstrat o mare superioritate în faţa luptătorilor finlandezi, iar întâlnirile cu cicliştii francezi, gimnaştii suedezi, atleţii cehoslovaci şi români, cu trăgătorii bulgari şi canoteurii cehoslovaci s-au soldat cu tot atâtea victorii ale sportivilor sovietici. Pentru ei anul 1951 a început cu mult înainte încă nu se luminase bine de ziuă când maşinile de la fabrica de mătase „II Iunie" din Sighişoara au prins viaţă, In sala mare de maşini, activitatea e in toi. Pentru muncitorii din fabrică, ziua pe care au început-o azi, este de mare însemnătate. Este ultima zi a lunii Decembrie în care sute de muncitori şi de muncitoare şi-au îndeplinit planul, cei mai mulți dintre ei lucrând de mai mult timp in contul anului 1951. ★ Sirena fabricii flueră prelung. Este semnalul încetării lucrului. Maşinile au fost oprite, iar muncitorii seîndreaptă spre sala de şedinţe. In faţa reprezentanţilor raionalei de Partid şi U.T.M., totm. Bock Ladislau anunţă că planul de Stat pe anul 1950 a fost indeplinit în întregime. Citirea numelor sportivilor evidenţiaţi în producţie este însoţită de vii aplauze. Şancu Ana a depăşit norma cu 145 la sută, Bock Elisabeta şi Şerban Viorica, Weith Lotte şi Kleiss Alice cu peste 130 la sută, iar Theil Hans, Hurubeanu Ion şi Oprea Vasile au fost mereu în fruntea întrecerii socialiste. In aceeaşi zi în care muncitorii de la ,,t1 Iunie", serbau intrarea în Cincinal şi metalurgiştii de la „Nicovala" ascultau cu inimile pline de fericire evidenţierea muncitorilor fruntaşi. Gunther Alfred, Solomon Mircea, Lash. Alexandru, Ursu Nicolae şi Schuller Ervin sunt numai câţiva din muncitorii sportivi care şi-au îndeplinit cu cinste sarcinile in întâmpinarea primului nostru Plan Cincinal. La 30 Decembrie, ei lucrau in contul lunii Februarie 1951. In felul acesta, atât muncitorii sportivi dela ..11 Iunie" cât şi cei dela „Nicovala" n'au precupeţit niciun efort, pentru ca prin munca lor plină de abnegaţie şi devotament faţă de clasa muncitoare, viaţa oamenilor muncii să devină cât mai frumoasă şi cât mai îmbelşugată VASILE NENIŢA corespondent