Sportul Popular, martie 1951 (Anul 7, nr. 1825-1839)

1951-03-01 / nr. 1825

a Pass. 5-6 Inascaţiuni metodice pentru activitatea secţiilor de volei Colegiul antrenorilor are o sarcină principală în alcătuirea unui plan unic de antrenament, care să fie pus la indemâna 002 lectivelor chiar în primul semestru al acestui an. Până atunci, ca munca să nu stagneze total, vom prezenta o serie de audii patiuni pentru desfăşurarea activităţii de volei, putând începe în felul acesta cu un ceas mai devreme munca pentru ridicarea nivelului de joc. In activitatea de instruire sportivă, deosebim două faze : a) de învăţare si de antrenament, b) concursuri. In prima fază avem de îndeplinit următoarele probleme mari : — învăţarea executării cospecte a elementelor tehnice; — învăţarea elementelor tactice de bază; — învăţarea regulilor jocului şi învăţarea lor I — pregătirea fizică generală ; — pregătirea ideologică, politică, culturală. In faza doua trebue continuată munca pentru automatizarea desprinderilor însuşite. Antrenamen* tul este strict legat de perioada in care ne aflăm. Deosebim trei perioade ale antrenamentului: — pregătitoare ; •— fundamentală; — de tranziţie. Pentru buna desfăşurare a muncii, secţia sportivă va trebui să-şi alcătuiască un plan banal de muncă. In afara de aseasta, va mai avea un plan pentru perioade şi un plan săptămânal. In funcţie de activitatea oficială, se vor stabili perioadele antrenamentului. Antrenamentul sportiv este un proces pedagogic complex de desvoltare psihofizică, în scopul desvoltarii multilaterale fizice şi emergerii rezultatelor înalte sportive, prin intermediul aplicării sistematice a exerciţiilor fizice, în condiţiunile cerute de regimul corespunzător al controlului medical şi sub îndrumarea pedagogică, pe baza educaţiei isdeologice-politice. Cum la noi se cunoaşte activitatea oficială, vom stabili pentru anul 1951 duratele perioadelor antrenamentului : 1 Ianuarie — 14 Mai, perioada pregătitoare; 15 Mai — 14 Octombrie, perioada fundamentală ; 15 Octombrie — 31 Decembrie, perioada de tranziţie, in linii mari, pregătirea în prima perioadă se face prin : — diferite exerciţii, în numărul lor intrând şi cele pentru Complexul Sportiv de Stat G.M.A. — exerciţii speciale pentru dezvoltarea calităţilor psiho-fizice ; — exerciţii si formaţii pentru Însuşirea tehnicei si tacticei jocului ; — şedinţe teoretice ; — jocuri amicale ; In perioada fundamentală vom avea de îndeplinit următoarele probleme : — participarea la jocuri neoficiale; — participarea la jocurile oficiale ; — punerea îa punct a tehnicei şi tacticei jocului; — punerea la punct a pariăiilor psihosfizice ; — pregătirea şi trecerea normelor G.M.A. După terminarea activităţii oficiale, urmează perioada de tranziţie, în care se va organiza odihna activă a jucătorilor prin: excursii, jocuri sportive ca football, handbal t oină, baschet, jocuri mobile, tir, schi,, şedinţe culturale educative şi altele. Toate mijloacele prin care se realizează aceste probleme ale antrenamentului vor fi puse la îndemână de către colegiul antrenorilor prin planul unic de antrenament, care după cum am mai spus va fi elaborat în foarte scurt timp şi care va cuprinde indicaţiuni şi programe speciale pentru fiecare perioadă. Ca sarcină principală revine celor care conduc activitatea unei secţii de volei să îu creeze bune condiţiuni pentru buna lui practicare, prin aceasta contribuind la îndeplinirea Hotăririi Biroului Politic al C.C. al P.M.R. din 26 iunie 1949, care precizează ca acest joc socotit minor de regimurile trecute, să se bucure de cea mai mare atenţie pentru a deveni un sport de masse. Ministerul învăţământului Public a tradus în fapt acest punct, introducând voleiul în programa de curs, ca loc obligatoriu pentru elevii învăţământului mediu. Secţia de volei cuprinde două categorii de executanţi : începători şi avansaţi. Cu primii se va face învăţarea şi am văzut ce probleme stau în faţa antrenorului în această fază, cu cei din categoria doua se va face antrenament, care va fi alcătuit în funcţie de perioada în care ne aflăm. Pentru fiecare şedinţă se va face un plan compus din patru părţi : introductivă, pregătitoare, fundamentală şi de încheere. Şi acum să amintim pe scurt noţiunile ce le vor căpăta începătorii. Ca elemente tehnice îşi însuşesc: passa, serviciu, lovitura de atac şi blocajul. Tactica elementară şi colectivă precum şi desfăşurarea jocului sunt cunoscute de aceştia chiar din primele ore, căci instructorul va trebui să-şi alcătuiască în aşa fel lecţia încât ea să fie plăcută elevilor, căutând ari satisface prin joc, deoarece marea nerăbdare şi marea mulţumire sunt satisfăcute prin joc. Toate aceste elemente se mai învaţă şi în şedinţe teoretice. Terminând această fază se va trece în antrenamente. Nu putem preciza când începe acesta, întrucât nu avem graniţe între ele, iar însuşi procesul învăţăturii cuprinde elemente de antrenament. Imediat ce se trece la repetarea unui exerciţiu suntem în antrenament. Aceste două procese formează un tot care stă la baza educaţiei. Cu obiectul antrenamentului. ..omul”, se face un proces psiho-fizic, care este educaţia. întâi îl educăm, educânduri îl învăţăm şi din învăţare se trece la antrenament. Pentru ca munca să aibe rezultatele cele mai bune, va trebui să respectăm principiile de bază şi specifice ale antrenamentului. Principiile de bază sunt: multilateralitatea, aplicabilitatea şi desvoltarea sănătăţii, iar cele specifice sunt : orientarea ideologică şi politică, repetarea, gradarea efortului, alternarea exerciţiilor, desvoltarea fizică cu specializarea, individualizarea, adaptarea la specificul competiţiei şi al adversarului. Acestea trebue să fie călăuze pentru cei care se ocupă cu ridicarea de noi cadre. Bunul mers al unei secţii de volei va trebui să fie organizat, aşa cum am spus şi mai înainte de un plan de muncă. Pe lângă pregătirea fizica, tehnică si tactică, se va cauta ca jucătorilor să li se faca şi o bună educaţie politico,ideologică, precum si ridicarea nivelului lor cultural. Pentru ca acestea să fie realizate, se vor face şedinţe speciale la care jucătorii vor participa prin referate, comentarii, discuţii. Se va asigura in tot cursul anului respectarea conditiunilor de higienă pentru buna practicare a sportului. Medicul va fi un factor activ în indeplinirea acestor cerinţe. O altă sarcină pe care o amintim în treacăt si care are insă un rol covârşitor asupra sportivilor, va fi pregătirea şi trecerea normelor Complexului de Stat G.M.A. Importanţa acestui complex, introdus la noi în anul 1950 după modelul complexului sovietic G.T.O., a fost larg desbătută în cadrul colectivelor noastre şi suntem siguri că toţi sportivii aşteaptă cu nerăbdare să fie posesorii brevetului şi insignei G.M.A. Calităţile pe care le desvoltă mijloacele acestui complex sunt indispensabile oricărui cetăţean al Republicii noastre dragi. Acest complex, prin structura sa, ţine seama de principiiile de bază ale culturii fizice socialiste şi are următoarele caracteristici principale : — este ştiinţific, bazându-se pe experienţa sportului sovietic, cel mai înaintat din lume şi pe baza cercetărilor făcute în acest domeniu; — este multilateral, căci desvoltă în mod armonic toate aptitudinile, reprezentând o educaţie completă. — este aplicabil, folosindu-se de exerciţii fizice a căror însuşire aduce un folos practic, atât în munca de construire a socialismului, cât şi pentru apărarea patriei. — este de masse, întrucât angrenează pe muncitori, ţărani, tineretul studios şi ostaşi. _asigură celor angrenaţi în complex o activitate continuă, _ rezolvă îmbinarea în mod strălucit a sportului de calitate cu cel de massă. El este accesibil tuturor deoarece este aplicabil cu minimum de mijloace, cuprinde probe cu caracter util, este uşor de înţeles de cei care-l vor organiza şi îşi vor trece normele. Acum propunem, in urma experimentărilor făcute până acum, probele care trebue să fie trecute de jucătorii de volei preş acum si perioadele mai favorabile . PROBELE OBLIGATORII gimnastica — Martie, cursa cu obstacole — Mar înotul — August, schiul — Februarie. Tirul — Decembrie, turismul — Octombrie, examenul teoretic — Noenbrie. PROBELE LA ALEGERE 100 m. plat — Iunie, înălţime — Iunie, sufliţă — Iulie, v 3.000 m. plat — August. Datoria noastră, a tuturor, in urma indicaţiunilor expuse, este de a trece la o imediată rezolvare a problemelor, care sunt fiecare o piatră de încercare în acest an. Indeplinindu-le, contribuim la realizarea planului Comisiei Centrale, plan care la rândul lui este o verigă din marele plan cincinal. Calităţile care caracterizează un sportiv sunt : punctualiatea, conştiinciozitatea, indeplinirea sarcinilor, simţul răspunderii şi ele trebue să se vadă în noi toţi, contribuind prin exemplul nostru la îndeplinirea Hotărârii Biroului Politic al C.C. al P.M.IL, care ne este în toate domeniile călăuză. Dorim ca pe viitor să avem o activitate planificată, pe baze ştiinţifice, după modelul celui mai înaintat sport din lume, sportul sovietic. (Referat prezentat de tov. prof. N. Murafa, în şedinţa plenară a Comisiei Centrale din volei). Alte rezultate din faza regională a campionatului de box al R. P. R. Etapa regională a campionatelor individuale de box ale RPR, care continuă până la 4 Martie in întreaga ţară, cunoaşte un succes desăvârşit. întrecerile s'au desfăşurat într’un cadru festiv, reuniunile au fost bine organizate şi urmărite de un mare număr de spectatori, iar pregătirea tehnică a scoxeurilor a fost, în majoritatea cazurilor, satisfăcătoare. Iată campionii regiunilor Dolj, Iaşi şi Sibiu. CRAIOVA (Prin telefon). — Etapa regională s-a desfăşurat Duminică în localitate şi a dat următorii campioni: Cat. muscă: Sandu Ion (CSA); Cat. cocoş: Victor Şchiopu (CSA); Cat. pană: Ciopuşneanu Nicolae (Progresul); Cat. semiuşoară: Eugen Fodor (CSA); Cat. uşoară: Covaci Nicolae (Progresul); Cat. semimijlocie: Ion Gheorghe (CSA); Cat. mijlocie uşoară: Nicolaescu Şt. (Progresul); Cat. mijlocie: Petre Zabaria (Locomotiva); Cat. semigrea: Peia Dumitru; Cat. grea: Gyarmati ştefan (CSA), IAŞI (Prin telefon).— Campionii regiunii Iaşi sunt următorii: Cat. muscă: Băiş Dumitru; Cat. cocoş: Asofiei Mihai; Cat. pană: Stan Teodor; Cat. semiuşoară: Persică Alexandru; Cat. uşoară: Miliţeanu Constantin; Cat. semimijlocie: Buzac Ion; Cat. mijlocie uşoară: Gh. Constantinescu; Cat. semigrea: Gh. Rossler. "&■ SIGHIŞOARA (De la corespondentul nostru Vasile Neniţă). — Duminică au avut loc în oraşul nostru finalele etapei regionale la care au participat boxeurii din Sibiu, Mediaş şi Sighişoara. Campionii regionali sunt următorii: Cat. muscă: Teodorescu Vladimir (Sibiu); Cat. cocoş: Moldovan Ion (Mediaş); Cat. pană: Solomon Mihai (Sighişoara); Cat. semiuşoară: Swen Robert (Sibiu); Cat. uşoară: Brânzeanu Nicolae (Sibiu); Cat. semimijlocie: Trifan Constantin (Sibiu); Cat. mijlocie uşoară: Raţiu Emil (Sighişoara); Cat. mijlocie: Gh. Neamţu (Sibiu); Cat. semigrea: Moldovan Justin (Sighişoara). Secţia de lupte a Asociaţiei „Dinamo“ întreprinde un turneu Săptămâna aceasta luptătorii de la ,Dinamo",Bucureşti susţin câteva întâlniri demonstrative la Oradea şi în comuna Mârghita (raionul Oradea) unde funcţionează o secţie de lupte alcătuită din tineri ţărani muncitori. La Oradea, dinamoviştii vor întâlni selecţionata oraşului in care vor figura luptători de categoria I. Matchul se va desfăşura Vineri după amiază în sala teatrului orăşenesc, iar încasările vor fi vărsate fondului de ajutorare a poporului coreean. Duminică, luptătorii asociației „Dinamo" vor face două demonstrații în comuna Marghita. SPORJUTJ VOVIJITAW Concurs de gimnastică pentru „Cupa Oraşelor’ CLUJ, (Agerpres). — Sâmbătă 24 şi Duminică 25 Februarie s’au desfăşurat in localitate întrecerile din cadrul „Cupei Oraşelor” la gimnastică. S'au înregistrat următoarele rezultate tehnice: BAF.Tl Categoria l a 1 Batiz Andrei (Metalul Electrica) 103,75 puncte. 2. Cenuse Aurel (Spartas) 87,95 puncte. 3. Balogh I. (Metalul Electrica) 86,80 puncte. Categoria ll-a Vincze Francisc (Metalul Electrica) 42,20 puncte. FETE. Categoria l-a 1. Munteanu Olga (Metalul Electrica) 66,60 puncte. 2. Babici Iulia (Spartac) 64,20 puncte. 3. Katona V. (Metalul Electrica) 62,35 puncte. Categoria ll-a: Horváth Ildikó (Janos Herbac) 50,80 puncte. Numeroase manifestaţii sportive Duminică la Cluj Activitatea sportivă la Cluj creşte pe măsură ce se înmulţesc manifestaţiile în aer liber şi încep noui competiţii cu caracter republican. Duminica aceasta au loc noui manifestaţii sportive în sală şi în aer liber. Astfel, dimineaţa se va desfăşura concursul de ciclo cros din cadrul campionatului republican. Concursul nu s’a putut desfăşura la 25 Februarie din cauza slabei mobilizări. S’au prezentat doar 6 concurenţi, deşi colecţii rele îşi luaseră sarcina mobilizării a cât mai mulţi ciclişti. Duminica aceasta însă, concursul va avea şi caracter regional pentru ca vor lua parte concurenţi din: Aurd, Câmpeni, Dej, Gherla, Huedin, Jibou, Turda şi Cluj. Oaspeţii vor juca la Cluj şi la baschet, football şi handbal! Echipa de handbal a Casei Centrale a Armatei va întâlni Ştiinţa într’un joc amical care va forma program cuplat cu revanşa întâlnirii de football Ştiinţa— Progresul I.C.O. Partidele se vor disputa pe stadionul Gh. GheorghiusDej, la orele 14 şi 15.30. Tot Progresul I.C.O. va evolua Duminică şi la baschet cu echipele masculină şi ismernină. Dimineaţa va întâlni formaţiile respective ale Ştiinţei iar după amiază pe cele ale Victoriei. Pe lângă aceste întreceri sportive vor avea loc şi alte manifestaţii cu caracter local: campionatele de volei şi baschet, întâlniri amicale de football, concurs de tir pentru trecerea normelor G.M.A., etc. Noul program al emisiunilor sportive la posturile noastre de radio începând dela data de 1 Mairutie 1951, emisiunile sportive de pe posturile de Radio ale Republicii Populare Române se vor difuza după următorul program: LUNI. — Comentariul evenimentelor sportive ora 21 pe posturile Radio România şi Radio Bucureşti I. MART! — Rubrică sportivă în Radio Jurnalul dela orele 22 pe posturile Radio România şi Bucureşti I. MIERCURI. - Buletin Sportiv la ora 20,50 pe posturile Radio România şi Bucureşti I.. JO! — Rubrică sportivă In Radio Jurnalul dela orele 22,00 pe posturile Radio România şi Bucureşli ! VINERI. — Rubrică sportivă în Radio Jurnalul dela orele 22,00 pe posturile Radio România şi Bucureşti I. SAMBAIA. — Buletin Sport» o ,, aria 2230 pe posturile “o România şi Bucureşti I. DUMINICA. — Buletin Spor» I.V orele 21, pe posturile Radio România »1 Bucureşti Ut ^