Sportul Popular, aprilie 1951 (Anul 7, nr. 1841-1857)

1951-04-01 / nr. 1841

Pag. 2-a „SPORTUL POPULAR” Activitatea echipelor divizionare de football în perioada fundamental Perioada fundamentală începe la 25 Martie, data primei etape din campionatul divizionar, și durează până la 11 Noembrie, când se dispută finala Cupei R.P.R. Deoarece în timpul verii jocurile de campionat se întrerup (după ultima etapă a turului), această perioadă se divide în trei părţi şi anume : 1. — dela 25 Martie până la 1 Iulie (cuprinde toate etapele turului, precum şi etapele V—VIII ale Cupei R.P.R.) ; 2. — dela 8 Iulie până la 12 August (perioada de întrerupere a campionatului) şi 3. — de la 19 August până la 11 Noembrie (parte care cuprinde ttapele returului, precum şi semifinalele şi finala Cupei R.P.R.). Perioada fundamentală are, general, următoarele sarcini : A. perfecţionarea elementelor tehnice şi tactice ale jocului şi B. desăvârşirea şi menţinerea pregătirii fizice pentru efortul cerut în perioada competiţiei. Având în vedere însă, că în competiţiile de football efortul maxim este cerut chiar de la primul joc, pregătirea în această direcţie a fost urmărită încă din perioada pregătitoare. De aceea, în perioada fundamentală pregătirea pentru efortul de intensitate maximă va fi desăvârşită numai, — ceea ce în situaţia din acest an se realizează abia după 2—3 jocuri, — urmând ca după aceea străduinţele să se îndrepte spre menţinerea acestei stări. Planul de studii alăturat ţine semnă de acest specific al competiţiilor de football. De asemenea, ţine seamă de întreruperea campionatului în timpul verii, precum şi de eforturile depuse în cursul campionatului. Din aceste motive, antrenamentele nu vor fi uniforme dealungul întregii perioade, ci vor creşte sau vor scade ca durată şi intensitate, se vor schimba in conţinutul lor după obiectivele şi cerinţele părţii respective. De asemenea, planul ţine seamă — in concordanţă cu specificul competiţiei de football — şi de pregătirea şi trecerea normelor G.M.A. In prima parte a perioadei fundamentale se va pune accent în mod deosebit pe pregătirea elementelor tehnice şi tactice, lucrându-se în aşa fel încât aceste elemente bine alese şi ştiinţific dozate, împreună cu munca de pregătire şi trecere a normelor G.M.A., să asigure în acelaş timp şi pregătirea psiho-fizică cerută de competiţie. Dat fiind faptul că efortul la jocuri va creşte, numărul orelor de antrenament pe săptămână a rămas neschimbat, faţă de ultimele săptămâni din perioada de pregătire. In schimb, caracterul antrenamentului, prin conţinutul lui, se va schimba înspre o specializare mai accentuată. Pentru lunile Aprilie şi Mai sunt prevăzute, săptămânal, câte 5 ore pentru pregătirea elementelor tehnice şi tactice, o oră pentru pregătirea şi trecerea normelor G.M.A. şi două ore pentru jocuri, adică un total de 8 ore. Antrenamentele tehnice şi tactice — spre deosebire de perioada de pregătire — nu au fost fixate separat, deoarece necesităţile diferă deja colectiv la colectiv şi sunt determinate de analiza făcută după ultimul joc. In luna iunie, când pregătirea elementelor tehnice şi tactice a atins un nivel mai ridicat şi eforturile depuse la jocuri se fac resimţite, antrenamentele tehnice şi tactice se reduc cu o oră pe săptămână şi se introduce astfel, o oră pentru sporturi complimentare (volei, baschet, handbal, etc.), asigurându se o mai mare variaţie în muncă. In ultimele două săptămâni, antrenamentele tehnice şi tactice sunt reduse la 3 ore şi odată cu ele şi numărul total pe săptămână la 7 ore. Iar In partea a doua — când campionatul este întrerupt — activitatea nu se opreşte. Se reduce — vin primele două săptămâni — la câte 6 ore săptămânal şi apoi ea creşte treptat. In conţinut, antrenamentele se schimbă esenţial. Pregătirea elementelor tehnice şi tactice se reduce la o oră în prima săptămână. In a doua săptămână nu este nicio oră prevăzută pentru ca să fie reintrodusă ora de pregătire a elementelor tehnice şi tactice în săptămâna a treia. De aici înainte, durata acestei pregătiri creşte. Pentru a menţine jucătorii într-o bună stare psiho-fizică, pe lângă orele de sporturi complimentare şi pregătirea şi trecerea normelor G.M.A., se introduce din nou o oră pentru menţinerea pregătirii fizice, in care se vor folosi în special exerciţiile de gimnastică. De asemenea, în această parte este prevăzut în mod special întotal (în total 10 ore). Cu acest prilej se va trece si norma respectivă din Complexul sportiv de Stat G.M.A. in partea treia (returul campionatului), durata şi conţinutul antrenamentelor urmează aceleaşi norme ca şi în prima parte, cu deosebirea că — întrucât eforturile din cursul anului sunt resimţite din ce in ce mai mult — în lunile Octombrie şi Noembrie, odată cu reducerea antrenamentelor tehnice şi tactice, se reduc corespunzător şi orele totale de antrenamente pe săptămână. De asemenea, se reduce de la 1 Septembrie și pregătirea pentru trecerea normelor G.M.A., deoarece până la această dată majoritatea jucătorilor trebue să fie în posesia insignei G.M.A. PROGRAMUL SAPTAMANAL Programul săptămânal va avea, în general, acelaş conţinut ca şi în ultimele săptămâni din perioada de pregătire. Adică, antrenamentele vor avea loc Marţi, Joi şi Vineri. Felul antrenamentelor, intensitatea lor şi exerciţiile, vor depinde de necesităţile echipelor şi jucătorilor, constatate la analizarea jocurilor şi cu respectarea riguroasă a dozării efortului. Principial, ziua de Marţi este dedicată pregătirii tehnice, ziua de Joi tacticei şi ziua de Vineri pregătirii psiho-fizice. Orele indicate în planul de studii pentru tehnică şi tactică, includ pe lângă partea fundamentală, atât introducerea şi pregătirea, cât şi încheierea lecţiilor respective. In cazul unei deplasări sau în cazul când jocul se dispută Sâmbătă, programul săptămânal va suferi modificările respective. Cănd campionatul este întrerupt, programul săptămânal pentru primele 3 săptămâni va fi întocmit în raport cu specificul localităţii în care colectivele îşi petrec această perioadă, bineînţeles cu respectarea indicaţiilor din planul de studii. Săptămânile 4—6 însă, vor avea programul săptămânal obicinuit, cu caracterul unei pregătiri judicioase pentru returul campionatului. ÎNDRUMĂRI PRACTICE Pentru prima parte a perioadei fundamentale — Programul săptămânal, după cum s-a arătat, va fi întocmit de antrenori în funcţie de necesităţile jucătorilor şi echipelor şi stabilite la analizarea ultimului joc. — Fiecare antrenament va respecta părţile componente ale secţiei : introductivă, pregătitoare, fundamentală şi încheiere. — Partea fundamentală va cuprinde la toate antrenamentele elementele tehnice şi tactice şi, în cazul când necesităţile o vor cere, tactica, de pildă, va putea figura, afară de joi, şi la antrenamentul de Marţi şi chiar la acel de Vineri, bineînţeles nu întotdeauna sub formă de jocuri la două porţi. — Se recomandă pentru primele săptămâni ca toate exerciţiile tehnice să fie adaptate, pe cât posibil la faze tactice ale jocului. — Antrenamentele, exerciţiile îşi vor pierde complect caracterul general. Omogenizarea, coeziunea tactică, se va obţine numai atunci când pregătirea psihofizică şi tehnică a jucătorilor este la un nivel cât mai apropiat. De aceea antrenorul se va ocupa cu fiecare jucător în parte, pentru a remedia lipsurile sale sau pentru a desăvârşi pregătirea lui pentru postul în care joacă. — Odată cu coeziunea tactică se va urmări ridicarea calitativă a jocului, prin introducerea combinaţiilor tactice variate, bazate mai toate pe un joc de mişcare cu schimb de jocuri. De asemenea, echipele se vor pregăti din punct de vedere tactic pentru fiecare joc în parte, ţinând seamă atât de posibilităţile proprii, cât şi de forţa adversarului şi de eventualele împrejurări. Aceste pregătiri nu se rezumă insă la câteva indicaţiuni date înainte de joc, ei întregul program din cursul săptămânii va fi întocmit şi pentru acest scop. Afară de instruirea practică, jucătorii vor fi instruiţi şi teoretic, pentru a fi conştienţi în pregătirea lor şi de necesitatea acestor pregătiri. Jocurile vor fi analizate şi cu jucătorii, iar programele vor fi explicate arătându-se fiecărui jucător în parte, ce are de făcut ca să-şi remedieze lipsurile. Principiile jocului în general, metoda W.M., superioritatea numerică în acţiuni, schimbul de jocuri, etc. trebue să fie toate cunoscute şi în mod teoretic de jucători, spre a fi în stare să le aplice corect pe teren. Aspectul general al antrenamentelor în cursul unei săptămâni va fi următorul: MARŢI Jucătorii vor fi convocaţi cu 30- 40 minute înainte de începerea lecţiei de antrenament propriu zis. Se va face analiza jocului precedent, insistându-se asupra greşelilor de disciplină, tehnice, tactice, individuale şi de ansamblu sau de necunoaştere a regulamentului. Discuţiile vor fi în aşa fel conduse de antrenor încât jucătorii toţi să participe la analiză. La sfârşit, antrenorul va schiţa punctele principale din programul săptămânal. Temele antrenamentului vor cuprinde pregătirea tehnică şi tactică. In special, se va insista asupra corectării deficienţelor individuale, a unor compartimente, etc. Se va recurge la diferite exerciţii tehnice individuale şi de ansamblu aplicate la faze de joc. Greşelile tactice vor fi reconstituite şi rezolvarea lor corectă exersată fără adversar şi apoi cu adversar. JOI Antrenamentul este dedicat jocului la două porţi, precedat de aplicaţii tactice. Jocul de ansamblu va avea aspecte diferite în funcţie de deficienţele echipelor, de perfecţionarea urmărită sau de tactica specială adoptată pentru viitorul joc. De exemplu, joc de atac, joc de apărare, fără oprirea mingii, cu o singură oprire, efectiv incomplect, atacuri pe aripi, rezolvarea unor faze fixe (lovitura de colţ, de începere), etc. Toate acestea cu intervenţia antrenorului, oprirea jocului şi cu corectări, apoi fără intervenţia antrenorului. Fiecare combinaţie sau o problemă nouă va fi reluată la antrenamentele viitoare, până când vor fi bine cunoscute de toţi jucătorii. VINERI Accentul cade la pregătirea psiho-fizică (viteză, forţă, rezistenţă, îndemânare), cu ajutorul exerciţiilor de gimnastică G.M.A. şi a celorlalte probe ale Complexului sportiv de Stat. Desigur, şi în acest antrenament vor putea figura exerciţiile tehnice şi tactice de mică intensitate, ca aruncări de la tuşe, lovituri libere, repetarea unor combinaţii tactice, etc. După antrenament, antrenorul va desemna lotul jucătorilor pentru joc, precum şi programul care va fi urmat până atunci. In ultimele săptămâni, antrenamentele vor suferi modificări. Se vor include jocuri sportive complimentare ca volei, baschet sau handbal, iar exerciţiile tehnice vor fi înlocuite treptat cu diferite jocuri tehnice ca tenisul cu piciorul, volei cu capul, etc. Pregătirea pentru trecerea normelor G.M.A. va fi urmărită atât la antrenamentul de Vineri, când este rezervată în plan o oră, cât şi in partea pregătitoare a antrenamentelor de Marţi şi Joi, când vor fi introduse exerciţii de viteză (sprinturi cu şi fără minge), sări*turi ,aruncări, cursa cu obstacole, etc. Trecerea normelor GMA va fi încadrată în program în aşa fel încât să nu se întreacă intensisitatea efortului planificat pentru săptămâna respectivă. Până la itreruperea campionatului, jucătorii tuturor colectivelor trebue să-şi treacă probele generale : gimnastica, cursa cu obstacole, tir, precum şi probele la alegere , viteză, îndemânare, sărituri, forţă şi aruncări. In acest scop, colectivele vor programa concursuri speciale pentru trecerea normelor, fără insă a se urmări o întrecere între jucători, ci numai trecerea normelor. De asemenea, în programul colectivelor, care nu au putut lua parte la primele etape ale campionatului republican de cros „Să întâmpinăm 1 Mai", se va introduce această probă într-unul din antrenamentele de la începutul săptămânii. Pentru tir, colectivele vor programa antrenamente speciale în afara orelor prevăzute în planul de studiu. PENTRU PARTEA A DOUA Se va întocmi un program special care va ţine seamă pe de o parte de refacerea psiho-fizică a jucătorilor după efortul depus în turul campionatului, iar pe de altă parte va asigura o bună pregătire pentru returul campionatului. In consecinţă, întreruperea campionatului nu trebue considerată ca o vacanţă, ci ca o perioadă de reîmprospătare, în care activitatea continuă, dar primeşte o variaţie mult mai accentuată, îndrumările pentru alcătuirea programului respectiv va face obiectul unui Instructaj separat. PENTRU PARTEA A TREIA" Pentru returul campionatului, care constitue partea a treia a perioadei fundamentale, sunt valabile cele arătate la prima parte* cu deosebire că la sfârșitul perioadei antrenamentele vor scădea mai accentuat ca durată și în intensitate. In această parte se vor trece ultimele norme G.M.A., aşa încât la terminarea perioadei funadamentale, a campionatului şi CIR pei, toţi jucătorii din colectivele divizionare să fie purtători ai insignei G.M.A. | | PLAN DE STUDII CADrcA I I PARTEA II-a PARTEA III-a TURULCAMPIONATULUI_____________| ÎNTRERUPEREA RETURUL CAMPIONATULUI. g °bîeCte ! 26 I 2 I 9 16 23130 7 1412128 4 11 | 18 I 2s| 2 9 16 | 23 | 30 6 13 20 I 27 3 10, 117 | 24 1 8 15 22 29 | 5 T săptămâni III IV IV IV IV IV V V V V VI VI VI VTVII Vil VlIjVITVII vi2i v'11 vn ix JX IX IX X X X X X XI £ I i 8 ; 15 22 29 6 13 20 27 3 10 17 24 I 1 I 8 15 22 j 29 | 5 12 19 26 2 9 6,23,30 7 14 21 28 4 II IV IV IV IV IV V V V V VI VI VI VIjVII ViI|VH VI1|V11 viii viu vm vm IX IX 1X| IX; IX X X X A _ — Tehnica 55555555544 433 1—23455 555555444333 134 şi tactica Gimnastica 11111 ^ A curl a"’ 1 I I I 1 1 I I I I I I 1 I 1 1 I I 1 I I II I I 1 I Va ^ Vi Va 29 cu obstacole înot 2 3 2 2 1 W Volei, I I I I I I I 1 t. 1ll */* V2 V2 I I I® caachet, handball etc. Jocuri 22222222222222 122222222222222 57 Total ore 888888888888876678888 888888777665 248 Şedinţe 1 1 | | 1 1 l t 1 1 1 1 I llltl lllllllllll 29 teoretice ________________ . . . — 1