Sportul Popular, mai 1951 (Anul 7, nr. 1859-1875)

1951-05-06 / nr. 1860

PROLETARI OIIV TOATE ȚĂRILE, VNIȚI.VAI ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURA FIZICA SI SPORT DE PE LANCA CONSILIUL DE MINISTRI SI AL CONFEDERATIEI GENERALE A MUNCII Anul VIIIn 1860 8 Pagini 5 Lei __ Duminică 6 Mlai 1951 Presa sovietica, tarul luminos al Păcii în întreaga lume La 5 Mai oamenii muncii de pretutindeni, împreună cu întreg poporul sovietic, sărbătoresc ziua presei sovietice, a presei bolşevice, purtătorul de cuvânt al clasei muncitoare din lumea întreagă. Omenirea progresistă priveşte cu dragoste presa sovietică, luptătoare neînfricată pentru pace, democraţie şi progres. Anul acesta sărbătoarea presei sovietice se desfăşoară în condiţiile luptei hotărâte şi mereu crescânde a oamenilor muncii din toate ţările pentru pace, împotriva unui nou măcel, pe care-l urzesc sângeroşii imperialişti, în condiţiile luptei încununate de succes pe care poporul sovietic o duce pentru construirea societăţii comuniste, in condiţiile eforturilor continue pe care le fac oamenii muncii din ţările de democraţie populară pentru făurirea orânduirii socialiste. La 5 Mai 1912 a apărut primul număr al ziarului „Pravda“ care devine stegarul luptei pentru libertate a clasei muncitoare din Rusia, centrul organizator al acestei lupte. Ziua de 5 Mai este de atunci considerată ca ziua presei sovietice. Apariţia „Pravdei“ a fost începutul câştigării masselor largi ale clasei muncitoare de partea Partidului Bolşevic. „Pravda anului 1912 — spune I. V. Stalin — a fost piatra de temelie a victoriei bolşevismului în 1917“ (I. V. Stalin, Opere, Ed. PMR vol. 5 pag. 133), înfruntând toate persecuţiile şi oprimările la care au supus-o guvernanţii ţarişti, „Pravda“ a dus cu curaj şi cu fermitate steagul luptei pentru revoluţie, pentru libertate. Ea a fost o strălucită creaţie a muncitorilor, care nu numai că au asigurat editarea şi difuzarea ei, dar erau şi autorii permanenţi ai ziarului. Intr’un singur an (Aprilie 1913— Aprilie 1914) în paginile „Pravdei“ au fost publicate peste 11. 000 corespondenţe scrise de oameni ai muncii. Această participare activă a celor ce muncesc, la ziarul lor, dovedeşte încă odată legătura indisolubilă a Partidului Bolşevic cu clasa muncitoare, a cărei avantgardă este el, legătura lui strânsă cu massele largi muncitoare. „Presa — ne învaţă tovarăşul Stalin — este cea mai puternică armă, cu ajutorul căreia Partidul vorbeşte cu clasa muncitoare în fiecare zi, în fiecare ceas, în limba lui, în limba care-i este necesară“ (I. V. Stalin, Opere, vol. 5 Ed. PMR pag. 212). In toate etapele construirii socialismului presa bolșevică, in frunte cu „Pravda“, a fost ajutorul credincios al Partidului Comunist Bolșevic, un important organizator al poporului sovietic. Ea a luptat în mod consecvent pentru industrializarea ţârii, pentru colectivizarea agriculturii, pentru îndeplinirea şi depăşirea grandioaselor planuri cincinale staliniste. In prezent presa mobilizează pe toţi oamenii sovietici în vederea înfăptuirii uriaşelor construcţii de pe Volga, Don, Nipru şi AmuDaria, construcţii ale păcii, construcţii ale comunismului. Prin natura sa, presa sovietică este populară, oglindind exclusiv interesele oamenilor muncii. In U.R.S.S. apar 7700 ziare şi 1400 reviste, in toate limbile principale ale popoarelor din U.R.S.S. Ele sunt editate de sovietele de deputaţi ai oamenilor muncii, de organizaţiile de Partid, sindicale, cooperatiste, de tineret, femei, de societăţile ştiinţifice, organizaţiile sportive, etc. Tirajul zilnic al tuturor ziarelor care apar în U.R.S.S. depăşeşte 33,5 milioane exemplare. In ţările capitaliste presa este stăpânită de odioşii trustmeni care se folosesc de ea pentru a îndobitoci massele, spre a le putea exploata cât mai bine. In mâna proprietarilor de ziare presa capitalistă este un mijloc de aţâţare a urei de rasă, a instinctelor celor mai josnice, de pregătire a războaielor de jaf şi agresiune. In U. R. S. S. există o adevărată libertate a presei pentru oamenii muncii, asigurată prin faptul că puterea politică şi bogăţiile materiale ale statului se află în mâinile poporului. Tocmai de aceea presa sovietică, presă de tip nou, şi presa din ţările de democraţie populară, exprimând voinţa popoarelor duc cu toată forţa lupta pentru pace, demascând cu hotărîre pe imperialiştii americani, care visează să instaureze prin forţa armelor dominaţia mondială şi să transforme popoarele din celelalte ţări în sclavii lor. Urmând gloriosul exemplu al presei bolşevice, presa ţărilor de democraţie populară luptă necontenit pentru o viaţă mai bună a celor ce muncesc, pentru socialism. In ţările capitaliste presa partidelor comuniste duce eroic lupta pentru lămurirea tuturor oamenilor cinstiţi, pentru a întări şi mai mult rândurile partizanilor păcii, în ciuda teroarei deslănţuite de guvernele marshalizate vândute Vali-Streetului. Uriaşul front al partizanilor Păcii are în presa sovietică un puternic sprijin, care dă luptei Pentru pace încrederea neţărmurită în victorie. Presa sovietică este pentru întreaga noastră activitate de construire a socialismului un permanent şi neprecupeţit sprijin. Pentru mişcarea de cultură fizică din ţara noastră, presa sovietică de specialitate reprezintă un ajutor preţios în vederea îndeplinirii minunatei sarcini trasate de Partid, aceea de a face ca în cel mai scurt timp, mişcarea de cultură fizică şi sport să devină un important mijloc de educaţie comunistă şi patriotică, un factor care să contribue activ la sănătatea poporului muncitor şi la pregătirea tineretului pentru muncă şi apărarea Patriei, Republica Populară Română. In paginile presei sovietice îşi găsesc foc articolele şi cuvântările care chiamă toate popoarele la nobila luptă pentru pace. Şi oamenii iubitori de pace de pretutindeni nu uită şi nu vor uita niciodată că datorită glorioasei prese sovietice şi-au putut însuşi cuvintele calde, îmbărbătătoare, pline de viaţă, ale marelui stegar al păcii, tovarăşul Stalin : „Pacea va fi menţinută şi consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza men,a ținerii păcii și o vor apăra pânăla capăt". In cinstea aniversării Partidului Succese în producţie ale sportivilor LA SIGHIŞOARA. — Pentru a cinsti aniversarea a 30 de ani ai Partidului nostru drag şi pentru a-şi da în mod cât mai hotărît contribuţia lor la primul nostru Cincinal, sportivii dela Depoul de locomotive şi-au luat însemnate angajamente cu privire la realizarea economiilor la combustibil şi uleiuri. Angrenaţi în întrecerea socialistă ,ei au reuşit să realizeze o economie de combustibil în valoare de lei 835.171 şi au efectuat în plus peste plan 23.139 km. tren marfă. Tot sub îndrumarea organizaţiei de partid a Depoului au fost deschise 3 conturi de economii în valoare de lei 445.459. La realizarea acestor economii s-au evidenţiat sportivii Ioan Neniţă, Nicolae Bască, Petru Buzaş şi Gombkoto Ion. LA CUGIR. La secţia fabricaţie a Uzinelor din localitate, sportivul Ioan Corcoş, responsabilul brigăzii nr. 7 depăşeşte zilnic norma cu 52 la sută şi dă piese de cea mai bună calitate. Sportivul Vaier Tărnoveanu îşi îndeplineşte la timp sarcinile din pian, iar pe tărâm sportiv a înregistrat deasemenea frumoase succese. El a trecut până în prezent 6 norme din cadrul complexului GMA. La secţia sculărie, sportivii Aurel Paştină şi Ioan Romoşan depăşesc zilnic normele cu peste 30 la sută şi nu au făcut niciun rebut. La secţia maşini unelte, sportivii R. Brad, C. Lazăr şi I. Murgoiu sunt în fruntea întrecerii socialiste pe secţie. Iosif Csako, — antrenorul echipei de football a uzinei, — care lucrează în atelierul de reparaţii, a realizat economii de 54.765 lei LA TLIBNU SEVERIN. Aplicând metodele sovietice de lucru, sportivii care muncesc în atelierele CFR obţin însemnate succese. Din iniţiativa şahiştilor Nicolaie Constantin, Nicolaie Bechenea şi Alexandru Căpraru, s’a ajuns la modificarea cuptorului de returnat fontă, care acum este folosit şi la topirea şpanurilor de bronz Astfel, şpanul care mai înainte trebuia trimis pentru regenerare la alte fabrici, retopit de două ori în atelierele CFR din localitate, aduce o cantitate de 5.500 kg bronz de bună calitate. Prin topirea șpanului de bronz în „cubiloul’’ modificat de sportivii din aceste ateliere, s’au economisit 1.500 kg. motorină ,care împreună cu bronzul realizat, au adus o economie de 1.300.000 lei. După corespondentele primite de la Ioan Turjan Ioan V. Turcu și Cornelia Săvoiu. Confederaţia Generală a Muncii prin Secţia Cultură Fizică şi Sport organizează, în cinstea aniversării Partidului, o ascensiune în stea pe Vârful Omul, din masivul Bucegi. Ascensiunea va avea loc Ziua de Duminică 6 Mai şi ea se va desfăşura pe şase trasee, ditre care unele ca de pildă acela peste vârful Bucşoiu, reprezintă greutăţi deosebite. Ţinând seama că cele şase grupuri care vor face ascensiunea vor cuprinde de la 15 până la 30 de turişti se poate considera această manifestare turistică drept ataj din cele mai importante organizate până acum la noi. Ascensiunile în stea sunt foarte răspândite în Uniunea Sovietică la ele participând sute şi chiar mii de turişti. La 6 Mai se va introduce deci şi la noi acest gen de excursii, care desvoltă calităţi speciale la turişti ca: rezistenţa, omogenitatea grupului, pasul cât mai regulat, spiritul colectiv, etc Pentru mişcarea noastră turistică aplicarea experienţei sovietice înseamnă chezăşia desvoltării ei sănătoase. Este sigur că reuşita ascensiunii în stea pe Vârful Omul, organizată în cinstea aniversării Partidului, va contribui la creşterea nivelului tehnic al turiştilor noştri şia desvoltarea şi mai largă a turismului în rândul oamenilor muncii. In cinstea aniversării Partidului Un concurs turistic de mari proporţii: ascensiunea în stea pe Vârful Omul Ift cinstea celei de a 50-a aniversări a Partidului a apărut în Editare P. M. R.: I V. STALIN ! Raportul politic al Comitetului Central la Congresul al XVI-lea al P. C. (b) al U. R. S. S. (Ediţie de lux) In cadrul mărelei manifestaţii de 1 Mai, sportivii au defilat cu o minunată însufleţire, lată coloana motocicliştilor, cu steagurile fluturând In bătaia văntului deschizând defilarea tineretului sportiv din Capitală. In cinstea aniversării Partidului A fost electrificat un sat La numai 6 km. depărtare de oraşul Curtea de Argeş, comuna Valea Danului nu a cunoscut lumina electrică. Dar cei 20 de membri ai cercului electrotehnic de la Şcoala medie pentru industrializarea lemnului din Curtea de Argeş, îndrumaţi de organizaţia de bază P.M.R. şi de oganizaţia U.T.M. din şcoală, şi au propus ca în timpul lor liber şi cu ajutorul celor învăţate în lecţiile predate la cercul electrotehnic, să electrifice în timpul cel mai scurt comuna. Iniţiativa nu a fost împiedicată câtuşi de puţin de greutăţile materiale şi tehnice care se ridicau şi care nu puteau fi uşor rezolvate. O comisie formată din cinci elevi şi cinci ţărani muncitori din comuna Valea Danului a trecut imediat la fapte. Lucrarea a fost aprobată de secţia gospodăriei a Sfatului Popular raional şi, în curând, greutăţile au fost trecute. La sugestia comisiei, locuitorii comunei au pus la dispoziţie cu bucurie 80 de trunchi de gorun care se aflau in curţile lor. Curăţirea trunchiurilor, fasonarea şi transportul lor, a fost sarcina de care s’a achitat cu cinste deputatul Gheorghe Mihăilă, ajutat de întreg Sfatul Popular comunal. La săparea gropilor, peste 200 de colegi de şcoală ai membrilor cercului electrotehnic şi-au arătat dragostea faţă de această acţiune, pe care au sprijinito. Mai sunt încă puţini stâlpi de introdus în gropi, după care dinamul reparat de elevi urmează a fi instalat. In curând, se vor trage firele şi lumina electrică va pătrunde în comuna Valea Danului. Toţi membrii cercului electrotehnic de la Şcoala medie pentru industrializarea lemnului din Curtea de Argeş sunt sportivi. Unii dintre ei sunt campioni pe unitate la diferite discipline sportive şi chiar campioni pe raion. Printre aceştia se numără eleva Valerica Plăiaşu, clasată prima la faza raională a campionatelor şcolilor medii din acest an şi elevul Ion Mihăilă tot din anul III B, campion la aruncarea greutăţii în cadrul aceleiaşi competiţii pe imitatea şcolară. Alături de aceştia au muncit cu râvnă pentru electrificarea comunei Valea Danului voleibaliştii Niculaie Carifea şi Ştefan Bărbulescu, precum şi, gimnastul Ion cinase. Sportivii care au dat acest frumos exemplu sunt şi fruntaşi în învăţătură. IOAN PREDA corespondent