Sportul Popular, august 1951 (Anul 6, nr. 1911-1926)

1951-08-02 / nr. 1911

PROLETAR DIN TOATE ȚĂRILE, INITI-VAI ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICA ȘI SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONFEDERAŢIEI GENERALE A MUNCA DIN R. P. R. ANUL VI Nr. 1911 Joi 2 August 1951 SUCCES DEPUN, DRAGI DELEGAU SPORTIVI! Trenurile ce poartă delegaţii tineretului muncitor din Republica Populară Romănă spre Berlinul celui de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace străbat acum câmpiile Ungariei. Sutele de delegaţi se gândesc cu drag la minunatele clipe pe care le vor petrece cu prilejul uriaşei manifestări de la Berlin, a voinţei de pace ce freamătă în inimile milioanelor şi milioanelor de oameni cinstiţi din lumea Întreagă. Delegaţii care ne vor reprezenta la cel de al treilea Festival Mondial şi la cea de a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale Universitare de vară au mereu viu în inimile lor înflăcăratul angajament pe care şi l-au luat, de a duce la Berlin cuvântul de pace al întregului tineret din ţara noastră. Acest cuvânt a prins viaţă în cântecul escavatoarelor şi dragiinelor ce adâncesc tot mai mult albia Canalului Dunăre-Marea Neagră, în succesele minerilor din echipa lui Kopetin Geza ce dă cărbune in contul anului 1932, în bucuria muncitorilor I constructori ce fac să se înalţe tot mai sus, profitându-se în albastrul azuriu al cerului, măreţele construcţii ale hidrocentralei de la Bicaz, a Casei Scânteii, a noilor fabrici şi uzine. Cuvântul acesta de pace a isvorit din viaţa nouă pe care ne-o făurim sub Înţeleaptă conducere a Partidului, urcând tot mai hotăriţi pe culmile luminoase ale socialismului. Din cei care vor duce acest mesagiu de pace la Berlin fac parte şi tinerii sportivi, ce ne vor reprezenta la cea de a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale TJ- universitare de vară : Nicolae Linca, Gheorghe Fiat, Lazăr Bujor, Ştefan Roman, Alexandru Stoenescu, Ion Opriş, Ilona Micloş, Marchiţiu, Berta Corobeanu, Marin Niculescu. Fiecare dintre sportivii care au plecat la Berlin se vor strădui să reprezinte cu cinste culorile scumpei noastre Patrii. Ei nu vor uita nici o clipă minunatele condiţii care li s’au cretat precum şi largile posibilităţi ce l1 se deschid la faţă şi de aceea nu vor precupeţi nici un efort pentru a ridica pe culmi cât mai înalte slava sportivă a Patriei. I Ilona Micloş Îşi va aduce cu drag aminte de primii paşi în sport, de primele Întreceri de atletism şi handbal de la Miercurea-Ciuc, de ttâlnirile cu minunaţii sportivi sovietici. Ea nu va uita că spre ea şi spre toţi ceilalţi sportivi care au plecat sunt, îndreptate cu dragoste şi cu încredere privirile întregului tineret muncitor din ţara noastră. Dragi delegaţi sportivi, Sutele de mii de tineri sportivi din ţara noastră vă cer ca la Berlin, in întrecerile celei de a XI-a ediţii a Jocurilor Mondiale Universitare de vară să fiţi cu adevărat reprezentanţi ai unui tineret nou, ce-şi făureşte prin muncă şi luptă o viaţă nouă şi fericită. Depuneţi toate strădaniile pentru ca atunci când veţi reveni în Patrie să puteţi raporta cu mândrie Partidului şi întregului popor muncitor că v-aţi făcut pe deplin datoria Mult succes, şi să aduceţi Patriei noi victorii, noi succese, contribuţii importante în întărirea uriaşului lagăr al Păcii, al vieţii şi al progresului. Noi recorduri mondiale stabilite de aeromodeliştii sovietici MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: După cum s’a mai anunţat, in cadrul competiţiilor de aeromodelism ale oraşului Moscova, care au avut loc intre 19 şi 21 iulie, sportivii sovietici au stabilit trei noi recorduri care depăşesc actualele recorduri mondiale. Ridicftndu-se la mare înălţime aeromodelul prevăzut cu motoraş, construit de Georghi Liubuşkin, s’a pierdut în nori. Acum el a fost găsit. S’a stabilit că în acest sbor a fost obţinut un nou record mondial. Aeromodelul a parcurs 348 km., depășind cu 130 km. recordurile unionale și mondiale de sbor la distanțe mari pentru astfel de modele. 4 Pagini 5 lei Delegaţia tineretului muncitor din R. P. R. a plecat la cel de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace de la Berlin şi la cea de a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale Universitare de vară Entuziastul meeting din piaţa Gării Bâneasa ♦ O dimineaţă minunată de August. Nici un nor nu se zărea pe albastrul cerului. Doar undeva departe, fumul unui coş de fabrică urca spre înalturile văzduhului. In apa liniştită a lacurilor din jurul gării Băneasa soarele isi scălda razele, ce se unduiau în mii de sclipiri. Era devreme de tot când liniştea ce domnea deasupra acestui colţ pitoresc al Capitalei a fost risipită de freamătul de voioşie al coloanelor de tineri ce se îndreptau spre gara Băneasa. Nici când şoseaua străjuită de tei nu a fost martoră la o atât de splendidă manifestaţie a dragostei de viață, a voinței de a impune pacea, ca aceea prilejuită de plecarea delegaţiei noastre la cel de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi la cea de a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale Universitare de vară. Iată-i pe vrednicii strungari, mecanici şi lăcătuşi de la uzinele „23 August" păşind alături de tinerele textiliste de la Industria Bumbacului, lată-l, pe studenta de la Institutul Medico-Farmaceutic cântând laolaltă cu elevii fruntaşi în învăţătură, din şcolile Capitalei. Când vezi revărsarea aceasta de tinerele, când zăreşti lucind in ochii fiecăruia fericirea, când pe buze e numai zâmbet şi văzduhul răsună de câtece, ale căror cuvinte cuprind toată dragostea de viaţă şi tot elanul creator, simţi dece tinerii aceştia iubesc cu înflăcărare pacea, dece li-i atât de dragă viaţa aceasta nouă şi dece se străduiesc zi de zi şi ceas de ceas să înalţe tot mai sus măreţele construcţii ale socialismului, să sporească rodul holdelor aurii, să deschidă ştiinţei şi culturii drumuri noi şi luminoase. Pentru cei care îşi îndreptau cu bucurie paşii spre gara Băneasa, ca şi pentru sutele de mii de tineri muncitori de pe mândrele plaiuri ale Patriei noastre a lupta pentru pace înseamnă a păşi cu încredere spre viitor, a depăşi normă după normă, a fi fruntaş in învăţătură şi pe terenul de sport. Şi tineretul nostru are cu ce se mândri: 70 de brigăzi de producţie şi 820 de tineri muncitori lucrează in contul anului 1952, 1.065 de brigăzi şi 16.728 de tineri muncitori lucrează in contul lunilor viitoare. In rândurile lor stau cu cinste tinerii muncitori sportivi Ion Bobocea, Kopetin Géza, I. Ciupea, Aurelia Sárközi, Rozalia Zahan, hm Ştefănescu şi midii alţii ...De departe răsuna un cântec voios. Se aud trompetele şi ritmul tobelor. Sosesc pionierii. Cu câtă mândrie poartă ei frumoasele cravate roşii şi cât de minunat flutură, în adierea vântului, steagurile ţinute voiniceşte de mânuţele lor. Razele de soare le luminează feţele. .. Piaţa gării Băneasa este o mare de steaguri. Steaguri roşii, steaguri albe, steaguri tricolore. Din coiful din stânga al tribunei se aud primele acorduri ale „Marşului sportivilor" de Dunaevschi. Cântul a cuprins miile de tineri şi din piepturile lor răsună până departe: Hai tovarăşi mai cu viaţă Să grăbim pasu’ nostru marş voios, Suflet tânăr vom păstra, ca şi corpul treaz Tânăr tot mereu noi îl vom păstra ...Sportivi ura, sportivi ura ...In tribuna din faţa peronului au luat loc tov. Gheorghe Apostol, Leonte Răutu, Gheorghe Florescu, Mihai Roşianu, Ana Toma, Gheorghe Vidraşcu, Vanda Nicolschi, Paul Cornea, Ion Fazekaş, Victor Orşa şi alţii, începe meetingul. Tovarăşul Anton Tatu Jianu, secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M R., dă cuvântul tovarăşului Gheorghe Apostol, preşedintele Confederaţiei Generale a Afrncii şi preşedinte al Comitetului pentru sprijinirea participării delegaţiei tineretului muncitor din R.P.R. la Festivalul de la Berlin. După ce a arătat că la cel de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru pace, Care va avea loc la Berlin între 5 — 19 August vor participa alături de cei 2.000.000 de tineri germani, 26.000 de tineri din 90 de ţări, tovarăşul Gheorghe Apostol a spus: „Reprezentanţii tineretului luptător pentru pace din lumea întreagă vor da glas puternic mâniei lor împotriva criminalei agresiuni a imperiatiştior americani din Coreea, împotriva cursei turbate a înarmărilor, a Pactului agresiv al Atlanticului şi vor manifesta solidaritatea de luptă cu tinerii germani care militează pentru o Germanie unită, paşnică şi democratică. Tineretul Republicii noastre Populare, comoară de preţ a poporului nostru, crescut şi educat cu căldură părintească de Partidul clasei muncitoare şi de Comitetul său Central în frunte cu iubitul nostru Gheorghe Gheorghiu-Dej, a participat plin de entuziasm la pregătirile în vederea participării sale la Festival“. Cuvintele tovarăşului Gheorghe Apostol pătrund în inimile miilor de tineri, şi când este amintit numele tovarăşului Stalin mii de voci scandează cu entuziasm: SLAVA LUI STALIN. Apoi a luat cuvântul tov. Gheorghe Florescu, prim secretar al C.C. al U.T.M. şi şef al delegaţiei. „Noi vom vorbi zecilor de mii de tineri pe care îi vom întâlni la Berlin, — a spus tov. Gh. Florescu — despre scumpa noastră Republică Populară, despre minunatele realizări dobândite de poporul nostru, cu sprijinul frăţesc al Marei Uniuni Sovietice, despre perspectivele noi care s’au deschis tineretului nostru in urma eliberării ţării de către eroica Armată Sovietică. Manifestările culturale, artistice şi sportive ale delegaţiei noastre vor oglindi viaţa şi munca înflăcărată a tineretului nostru, voinţa să fierbinte de pace, aspiraţiile sale înalte spre socialism“. Ultimele cuvinte ale tovarăşului Gheorghe Florescu au fost acoperite de aplauze furtunoase şi in acest moment un stol de porumbei a pornit un sbor spre înaltul cristalin al cerului, simbolizând dragostea de pace a tineretului nostru. ...Delegaţii s-au urcat în cele trei trenuri care îi vor duce spre Berlin. Şi aci ei se întovărăşesc din nou cu cântecul şi voia bună. La ferestrele vagoanelor s’au strâns ca nişte ciorchini vii, cei care vor duce la Berlin mesagiul de pace al tineretului nostru. Iată-i pe tinerii şi tinerele sportive: Alexandru Stoenescu, Ion Opriş, Victor Pop, Ilona Micloş, Angelica Rozeanu, Ştefan Roman, Gheorghe Dumitraşcu, Berta Corobeanu şi toţi ceilalţi sportivi vorbesc, schimbând impresii înaintea plecării. „Sunt mândru că am cinstea să reprezint la cea de a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale Universitare de vară tineretul sportiv din Patria mea dragă. Pentru mine acest eveniment — ne spune tânărul atlet Ion Opriş — va rămâne de neuitat. Eu ca şi ceilalţi sportivi — ştiu că spre noi sunt aţintite privirile întregului tineret muncitor din Republica Populară Română. De aceia nici un efort nu va fi prea mare, în dorinţa mea de a înălţa cât mai sus slava sportivă a Patriei“ ...Un crâmpei de cintec, un fluerat prelung, un stol de baloane se înalţă în văzduh, batiste fluturând şi trenul se pierde spre orizont, dtecând gândurile şi năzuinţele noastre de pace. Peronul mai răsună încă de cuvintele: „Drum bun şi succes, dragi delegaţi". ION CLAUDIAN şi VALERIU CHIOSE O imagine de la marele meeting care a avut loc în piaţa Gării Băneasa, la plecarea delegaţiei noastre la Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace de la Berlin. Entuziaste manifestaţii ale tineretului din Oraşul Stalin şi Sighişoara ORAŞUL STALIN. (Prin telefon). Pe peronul sărbătoreşte pavoazat peste 2.000 de tineri muncitori au întâmpinat trenurile delegaţiei noastre ce ne va reprezenta la Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace de la Berlin. Printre cei care au adus salutul lor au fost şi strungarul Dumitru Teodosiu de la Secţia 520, Ion Barascu, responsabilul brigăzii 17, Gheorghe Ştefănescu din brigada 20 şi alţi fruntaşi in producţie de la uzinele Sovromtractor şi Steagul Roşu, tineri care lucrează în contul anului 1952. In cadrul meetingului, care a avut loc a luat cuvântul tov. Motiu Aurel, prim secretar al Comitetului U.T M. al regiunii Stalin. A răspuns tovarăşul Paul Cornea, secretar al C.C. al U.T.M, care iin numele delegaţiei a salutat tineretul din Oraşul Stalin, SIGHIŞOARA. (Prin telefon). Numeroşi oameni ai muncii au întâmpinat delegaţia de tineret care va participa la Festivalul de la Berlin. Din partea organizaţiei U.T.M. a luat cuvântul tov. Popa, după care pionierii din cele trei tabere din localitate au oferit buchete de flori delegaţilor. A răspuns maestru sportului Angelica Rozeanu, care a arătat că e mândră de încrederea ce i s’a acordat şi că sportivii noştri se vor strădui să reprezintee lu caste culorile Patriei în înteceniie din cadrul celei de a XI-a ediţii a Jocurilor Mondiale Universitare de vară.