Sportul Popular, septembrie 1951 (Anul 6, nr. 1927-1943)

1951-09-01 / nr. 1927

După a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale Universitare de vară Trebuie să ne îngrijim de îmbunătăţirea jocului din apărare al echipei noastre de volei 12 reprezentative masculine şi 5 femenine au luat parte la întrecerile de volei din cadrul ediţiei a XI-a a Jocurilor Mondiale Universitare de vară de la Berlin. Şi anume: U. R. S. S., R. Cehoslovacă, R.P. Bulgaria, R. Polonă, R.P.R., R. P. Chineză, Italia R. P. Mongolă, R. D. Germană, Iran, Brazilia şi Triest (la băeţi), U. R. S. S., R. Cehoslovacă, R. Polonă, R. P. Bulgaria şi R. D. Germană (la fete), enumerate de noi în însăşi ordinea clasamentului final. Aşa cum o arată şi clasamentele dar cum mai bine încă a ilustrat-o desfăşurarea competiţiei, şi de astă dată echipele sovietice s-au situat în centrul atenţiei, afirmându-şi din nou şi în mod impresionant superioritatea. Să asişti la jocul unei echipe sovietice de volei este o încântare, şi de aceasta şi-au putut da seama cu prilejul întâlnirilor sportive de la Berlin şi spectatorii germani, care au populat până la refuz tribunele stadionului din Cantiahstrasse. In felul acesta, bineînţeles, o strălucită propagandă a putut fi făcută voleiului, sport care se găseşte la început în R. D. Germană. Nu este prima dată când vorbim despre voleibaliştii sovietici şi des-pre jocul lor, care se ştie că are la bază o temeinică pregătire de atletism şi gimnastică, precum şi un minuţios antrenament de tehnică individuală. Sunt cunoscute în general caracteristicile echipelor sovietice şi cele ale jocului practicat de aceste reprezentative ale U. R. S. S.: o echipă sovietică nu se compune din ridicători şi trăgători, din specialişti în atac şi specialişti în apărare, ci din şase jucători care sunt maeştri în mânuirea balonului, care sunt la fel sau aproape la fel de buni în indiferent ce post ar ocupa pe teren, alcătuind astfel o echipă în întregul înţeles al cuvântului. In fine, se ştie că, aşa cum pentru niciunul din jucătorii sovietici nu există expresia ,,minge imposibil de tras, de trimis puternic peste plasă”, nu există nici minge imparabilă, minge trasă de adversar şi cu neputinţă de salvat: atunci când balonul a depăşit blocajul, mai rămâne totuşi măcar o nespus de mică fracţiune de secundă, în care — mulţumită reflexului desvoltat, vitezei, detenţei, elasticităţii şi supleţei educate prin gimnastică şi atletism — jucătorul să ţâşnească spre minge, intrând sub ea şi executând acel spectaculos, dar şi eficace, plonjon, pe care ne-am deprins a-l cunoaşte sub numele de „plonjonul sovietic". Acestea toate — plus folosirea cu virtuozitate a celor mai variate şi mai grele scheme tactice, care dau naştere la un joc de un extraordinar dinamism — fac parte din şcoala voleiului sovietic, înaltă şcoală a voleiului modern, din care voleibaliştii ţărilor de democraţie populară învaţă necontenit asigurându-şi astfel progresul. In orice caz, rezultatele întâlnirilor, dar şi comportările, au ilustrat în mod evident progresul realizat în volei de ţările de democraţie populară, ca urmare directă a folosirii învăţămintelor împărţite cu dărnicie de jucătorii sovietici. Iată, de pildă, echipa reprezentativă a R. Cehoslovace —■" care în jocul la fileu era redutabilă, dar care până de curând prezenta multe slăbiciuni în apărare — la Berlin s’a prezentat în simţitor progres din acest punct de vedere, îmbunătăţindu-şi cu mult jocul în linia a doua. Jucătorii cehoslovaci au practicat în mod frecvent şi eficace plonjonul sovietic, dovedind că sunt preocupaţi serios de punerea la punct a acestui procedeu tehnic. In aceeaşi privinţă mai ales,, a jocului de fund, dar şi celălalt amănunt al defensivei — blocajul — remarcabil a fost progresul arătat de echipa poloneză, veritabilă surpriză a competiţiei, singura reprezentativă care a câştigat un set la echipa sovietică. Deasemeni, echipa R. P. Bulgariei s’a dovedit în continuu progres, jucând deastădată fără nervozitatea ce o făcea înainte să piardă multe puncte. Apoi, demn de a fi remarcat este şi progresul jucătorilor chinezi şi comportarea lăudabilă a celor din echipa R. P. Mongole, care utilizează din ce în ce mai bine plonjonul şi blocajele, dar care în special în atac au învăţat să folosească la maximum avantajul impresionabilei detente ce-l caracterizează, executând cu ajutorul ei şi al feritelor redutabile scheme offensive. Cât priveşte echipa noastră, ea a avut o comportare mult sub valoarea sa obişnuită, jucătorii nearătând tot ceea ce ştiu din pregătirea pe care au avut-o. Explicaţia stă şi în nejustificata emotivitate de care au dat dovadă majoritatea jucătorilor noştri, care n’au aplicat decât sporadic blocajele, ezitând deasemeni de multe ori să utilizeze plonjoanele şi nefolosind decât cu sfiiciune — şi deabia spre sfârşitul competiţiei — serviciile puternice pregătite în cantonament. Nu e mai puţin adevărat, însă, că în oarecare măsură jocul mai slab practicat îşi are explicaţia şi în formaţiile sau schimbările nefericit făcute uneori. Oricum, în vederea viitoarelor întâlniri internaţionale va trebui pus accentul în special pe pregătirea şi îmbunătăţirea jocului defensiv, atât a plonjonului, dar mai cu seamă a blocajelor şi dublării coechipierilor care s’ar la fileu. Acestea s’au dovedit a fi punctele slabe ale echipei noastre reprezentative în matchurile dela Berlin. Vorbind despre întrecerea echipelor femenine, trebue să spunem că şi aci echilibrarea valorilor s’a făcut remarcată, odată cu însuşirea de către toate reprezentativele a stilului jucătorilor sovietici. Şi în această competiţie, reprezentativa R. Cehoslovace a dovedit un mare progres, aducând un lot omogen — cu multe elemente noi — deasemeni serios schimbat în bine în ceea ce privește jocul defensiv. Echipa femenină care a impresionat însă cel mai mult prin uimitorul progres făcut într’un interval de timp deosebit de scurt, a fost cea a R. P. Bulgaria. Practicând un joc atletic, jucătoarele bulgare folosesc azi, toate, serviciul roată, puternic, nu ezită deloc în apărare, execută destul de bine blocajul în două și mai toate trag decisiv. Puține surprize au adus rezultatele jocurilor de volei de la Berlin. Şi surprize nu trebue, de fapt, considerate nici comportările echipelor amintite mai sus, nici progresul realizat de ele. Căci este cu totul firesc să progresezi, atunci când foloseşti bogata experienţă şi învăţăturile sportului celui mai avansat din lume, sportul sovietic. C. FAUR ! CAMPIONATELE DE CANOTAJ AIE U.R.S.S. MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: La Moscova continuă campionatele unionale de canotaj academic. La 29 August s’au disputat primele întreceri finale, Iuri Titilanov, student din Leningrad, a câștigat in mod strălucit proba individuală, parcurgând distanţa de 2.000 m. în 7’32”2/10. Iuri Demîarov, care a fost în repetate rânduri campion unional, s’a clasat pe locul trei. Mihail Plaskin şi Vasili Vagreţov din Moscova, campioni mondiali universitari, au câştigat proba de 2.000 m. dublu, acoperind distanţa in 7’38”8/10. Valentina Kamnjova şi Nina Bogdanova, din asociaţia sportivă „Spartak’’ din Moscova, au câştigat din nou titlul de campioane unicaile la probe de dublu fete pe distanţa de 1.500 m. Ele au realizat timpul de 5’57”. Echipa asociaţiei sportive „Aripile Sovietelor’’ din Moscova a câștigat ușor proba de 2.000 m. pentru echipe de patru, realizând timpul de 7’13”4/10. Echipa TDSA fete s’a clasat pe primul loc în cursa de 2.000 m. pentru echipe de opt persoane, înregistrând timpul de 6’56”8/10. O uriaşe contribuţie pentru cauza păcii Alături de sutele de milioane de partizani ai păcii din lumea întreagă, oamenii muncii din ţara noastră au primit cu entuziasm vestea despre deschiderea în U.R.S.S. a campaniei strângerii de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheerea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Oamenilor cinstiţi de pe întreg pământul le este bine cunoscut faptul că poporul sovietic, credincios politicii staliniste de pace, a luptat totdeauna pentru cauza păcii şi reprezintă astăzi forţa uriaşe a păcii şi a libertăţii spre care sunt îndreptate năzuinţele şi speranţele întregii omeniri progresiste. Oamenii sovietici sunt permanent preocupaţi de minca paşnică şi creatoare. Toţi oamenii muncii din Uniunea Sovietică îşi încordează eforturile pentru ridicarea marilor construcţii ale comunismului, transformă pustiurile în grădini roditoare, înalţă uzine, fabrici, şcoli, stadioane şi terenuri di sport, împreună cu întreg poporul, sportivii şi sportivele Uniunii Sovietice luptă neîncetat pentru cauza păcii. Prin succesele lor in muncă şi sport, ei fac să crească tot mai mult slava iubitei lor patrii, întărind şi desvortând necontenit ■ legăturile internaţionale, sportivii sovietici contribuie la strângerea legăturilor de prietenie şi la înţelegerea reciprocă între popoare, ei fac să se cimenteze şi mai puternic rândurile partizanilor păcii. . Sportiviisovietici trăesc acum din plin clipele acestei date istorice a deschiderii campaniei strângerii de semnături în UR.S.S. pe Apelul pentru un Pact al Păcii. Ei sunt mândri că vrednica lor tovarăşe de muncă şi sport Maria Isakova, maestră emerită a sportului şi campioană mondială de patinaj viteză, s-a aflat printre cei care au semnat Rezoluţia Comitetului Sovietic pentru Apărarea Păcii cu privire la deschiderea campaniei in lumea întreagă de semnături pe Apelul pentru un Pact al Păcii. Această nouă şi uriaşă manifestare a voinţei de pace a poporului sovietic se produce în momentele când cercurile conducătoare din Statele Unite, Anglia, Franţa şi alte ţări capitaliste pregătesc făţiş noi aventuri militare, intensifică cursa nebunească a înarmărilor, fac să renască militarismul german şi imperialismul japonez. Deasupra popoarelor lumii atârnă ameninţarea unui nou război. Această ameninţare insă poate fi înlăturată prin lupta hotărită pentru ocoirea popoarelor, căci — aşa cum arată tovarăşul Stalin — „pacea va fi menţinută şi consolidată dacă popoarele vor lua in propriile lor mâini causa menţinerii păcii şi o vor apăra până la capăt". Succesul campaniei strângerii de semnături in U.R.SIS. pe Apelul pentru un Pact al Păcii va constitui o lovitură sdrobitoare dată aţâţătorilor la un nou război, o contribuţie uriașe pentru cauza păcii în lumea întreagă. Alexandra Ciudina şi Iurii Lituev au stabilit noi recorduri unionale in cadrul campionatelor de atletism ale U.R.S.S. Nina Romaşkova a Învins aruncarea discului pe deţinătoarea recordului mondial Nina Dumbadze Pe stadionul Dinamo din Minsk a continuat Marţi şi Miercuri disputarea probelor din ziua IlI-a şi a IV din cadrul campionatelor de atletism ale U.R.S.S. Fără îndoială că surpriza cea mai mare a constituit-o victoria tinerei atlete Nina Romaşcova-Ponamarova, asupra deţinătoarei recordului mondial la aruncarea discului, Nina Dumbadze. In decurs de 12 ani, aceasta este prima înfrângere suferită de Nina Dumbadze, Intr’un concurs. Un record de valoare mon- dială a reuşit excelenta poli. sportivă Alexandra Ciudina. Să- |ritura ei in lungime măsurând 8,11 m, constitue un nou re- ţ cord sovietic și una dintre cele mai bune performanţe din lume. Deţinătorul celui mai bun timp al tuturor timpurilor la proba de 3000 to, obstacole, Vladimir Kazanţev, şi-a confirmat din nou înalta sa clasă alergând această distanţă sub 9 min. Cu mult succes a concurat tânărul atlet ucrainian Vladimir Brajnik. La săritura cu prăjina, rezultatul lui (4,27 m.) e doar cu 3 centimetri sub recordul unional al lui Ozolin. Alergătorul de garduri lunii Lituev a reuşit să stabilească un nou record unional pe 400 m. plat cu o performanţă care nu reprezintă însă limita posibilităţilor acestui excelent gtlet. V. Nabokova a aruncat suliţa peste 50 m, întrecând-o pe deţinătoarea recordului mondial Natalia Smelniţkaia. Trebuiesc remarcate deasemeni rezultatele excelente ale lui Heino Lipp şi Fedorov la aruncarea greutăţii, al lui Saltokov pe 3000 to. obstacole şi al atletei Pomogaieva pe 400 m. plat. Iată rezultatele tehnice ale zilelor a treia şi a patra: * 1 2 GREUTATE (RAEŢI) 1. Heino Ljpp — 16,83 m.; 2. G. Fedorov — 16,06 m.; 3. Otto Grigalka — 15,86 m.; 4. V. Tâbulenko — 15,37 m. Lipp a avut toate aruncărle peste 16 metri, iar performanţa de faţă arată că în actualul sezon el este de departe cel mai bun atlet european al probei. Fedorov a reuşit şi el un rezultat excelent. Remarcabilă este şi performanţa aruncătorului de suliţă Tâbulenko, care şi-a întrecut cu mulţi centimetri recordul personal la aruncarea greutăţii. SĂRITURĂ IN LUNGIME (RAEŢI) 1. M. Andruşcenko — 7,18 m.; 2. V. Kotenkov — 6,97 m.; 3. A. Ştefanovici — 6,84 m. Concurenţii au avut de întâmpinat un vânt puternic care a influenţat rezultatele. 200 M. PLAT BAEŢI (FINALA) 1. V. Suhariev — 21,5 sec.; 2. F. Golubev — 22,1 sec-; 3. Lj. Sanadze — 32,2 iseo.; 4. V. Propaidze — 23,3 sec. Suhariev s-a distanţat de la Început obţinând o victorie netă. Pe ultimii metri Golubev a venit puternic, întrecându-l pe Sanadze. Remarcabil rezultatul tânărului Propaidze, care participă pentru prima oară la campionatul unional. ARUNCAREA SULIŢEI (FETE) 1. V. Nabokova — 50,90 m.; 2. N. Smemiţkaia — 49,08 m.; 3. G. Zabina — 47,66 m.; 4. A. Ciudina — 47,35 m. Nabokova a luat de la început conducerea în probă. Ea a avut dealtfel trei aruncări peste 48 m- Smemiţkaia şi-a asigurat locul doi printr’una din ultimele aruncări, ca şi Zabina, care în cea de a cincea aruncare a întrecut-o pe Ciudina. SĂRITURĂ IN LUNGIME (FETE) 1. A. Ciudina — 6,11 m. NOU RECORD U.R.S.S.; 2. N. Hnukina —1 5,79 m.; 3. E. Adamenko — 5,65 m.; 4. L. Omelcenko — 5,65 m. Maestra emerită a sportului Alexandra Ciudina a reuşit în cea de a patra zi a concursului acest exceptional record. Ea a avut mai multe încercări peste 8 metri. Foarte bun rezultatul Nadiei Hnakina, care in acest an concurează pentru prima dată in grupa senioarelor, la fel ca începătoareaOmolodnko, care a reuşit să se claseze la egalitate cu maestra emerită a sportului, Ademenko. 400 M. PLAT (RAEŢI) 1. I. Lituev — 48,3 sec. NOU RECORD U.R.S.S.; 2. E. Piglas — 48,8 sec.; 3. I. Bondarenko —4 49,1 sec. Lituev, deţinătorul celui mai bun timp european al anului pe 400 m. garduri, şi-a dovedit în această cursă calităţile de vitezist, obţinând un timp bun. Tinerii Piglas şi Bondarenko au reuşit valoroase recorduri personale. Campionul unional de anul trecut şi fostul recordman, Serghei Komarov, nu a reuşit să intre în finală. 400 M. PLAT (FETE) 1. V. Pomogaieva — 56,0 sec. RECORD U.R.S.S. EGALAT; 2. V. Bîstrova — 56,5 sec.; 3. Zoîa Petrova — 57,0 sec. Petrova a condus până la Intrarea în linie dreaptă. Pe ultimii 50 de metri, însă, ea nu poate rezista sprintului puternic al Pomogaievei și Bîstrovei și rămâne pe locul trei. Timpurile realizate In această finală sunt printre cele mai bune în lume. ARUNCAREA DISCULUI (FETE) 1. Nina Romaşkova-Ponomareva — 49,78 m.; 2. E. Arzumanova — 46,63 m.; 3. Nina Dumjjgdze —> 44,82 m.; 4. Lidia Goliatina —< 43,04 m. Această probă a avut o desfășurare deadreptul dramatică. In calificări Nina Dumbadze a avut cel mai bun rezultat — 46,97 m. — seara, în finală, deţinătoarea recordului mondial nu a reuşit decât 44,82 m, fiind depăşită de două aruncătoare. Campioana mondială universitară Romaskova şi-a confirmat forma sportivă excelentă arătată în cadrul J.M.U. de vară, de la Berlin, obţinând prin performanţa ei al doilea rezultat mondial al probei. 80 M. GARDURI 1. A. Ciudina — 11,4 sec.; 2. L. Alexandrova — 11,5 sec.; 3. G. Erruhina — 11,5 sec. O luptă str&nsă s’a dat până la ultimul gard. Ciudina a reuşit după aceea să-şi Întreacă de puţin adversarele. 110 M. GARDURI 1. E. Bulancik — 14,6 sec.; 2. T. Luniev — 14,7 sec.; 3. S. Popov — 15,0 sec. Bulancik a luat avans apreciabil încă de la primele garduri. Pe ultima parte a cursei Luniev reface puternic și termină la 0,1 sec. de recordmanul unional. ARUNCAREA CIOCANULUI 1. G. Dubenko — 54,43 m.; 2. A. Kanaki — 53,77 m.; 3. N. Sorin — 53,44 m. Tânărul atlet Dubenko a reuşit nu numai performanţa de a ocupa primul loc Înaintea a doi valoroşi aruncători, ci şi un rezultat foarte bun. SĂRITURĂ CU PRĂJINĂ 1. V. Brajnik — 4,27 m.; 2. P. Denisenko — 4,20 m.; 3. V. Kniazev — 4,15 m.; 4. B. Spihariev — 4.15 m. Desfășurarea acestei probe a fost pasionantă, entuziasmând spectatorii. Talentatul săritor Brajnik, mereu în progres, s’a impus printr’un rezultat apropiat de recordul lui Ozolin. Rezultatele celorlalţi trei clasaţi sunt de valoare europeană. 3000 1V. OBSTACOLE 1. V. Kazanţev — 8:56,4; 2. M. Saltâkov — 9:02,8; 3. Si. Pomogaiev — 9:12,2. Kazanțev ,,s’a plimbat" într’un timp, pe care niciun alergător de peste hotare, nu a reușit să-l realizeze în acest an. Este a treia oară în actualul Bozon când excepționalul alergător sovietic coboară sub 9 mîh. în această dificilă probă. Rezultatul lui Saltâkov este, deasemeni de clasă mondială. Concursurile continuă. SPORTUL POPULAR” Nr 1927 ~^ Pag. 7-a