Sportul Popular, martie 1952 (Anul 7, nr. 2013-2027)

1952-03-01 / nr. 2013

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNJJI-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURA FIZICĂ ȘI SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONFEDERAŢIEI GENERALE A MUNCII DIN R.P.R. Sâmbătă 1 Martie 1952 ANUL VI Nr. 2015 - Să contribuim prin propunerile noastre juste la ‘întocmirea contractelor colective ■pvirecţiunea fabricii „Flacăra -La Roşie’’ din Capitală a pus la dispoziţia salariaţilor săi un frumos-teren de sport, gazonat. Muncitorii petrolişti din Moineşti fac şi ei sport pe un teren de sport amenajat cu ajutorul direcţiunii, rod al angajamentelor înscrise în contractul colectiv. Direcţiunea de la SRT din Capitală şi-a depăşit angajamentele luate prin contractul colectiv. Cu ajutorul ei au fost amenajate două terenuri de sport, unul de volei şi altul de baschet... In cursul anului trecut, pe tot cuprinsul ţării, au răsărit sute de terenuri de sport, magaziile au primit cantităţi importante de materiale sportive, zeci de mii de muncitori au petrecut zile de neuitat în excursii, făcând cunoştinţă cu frumuseţile patriei noastre. Şi toate acestea nu au fost decât un rezultat al realizării prevederilor din contractele colective, mijloace minunate de exprimare a unităţii intereselor care există între massere de salariaţi şi conducerea întreprinderilor socialiste. Contractul colectiv — pârghie deosebit de importantă în lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea planului de Stat — reflectă pe de o parte angajamentul muncitorilor de a-şi realiza cu conştiinciozitate şi dragoste sarcinile de plan, iar pe de altă parte angajamentul conducerii administrative a întreprinderilor socialiste de a lua o serie de măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi de muncă ale salariaţilor. Avântul deosebit cu care massele de salariaţi ai întreprinderilor s’au avântat în întrecerea socialistă a dus la însemnate succese în producţie, care au făcut astfel posibilă realizarea majorităţii prevederilor din contractele colective. Maşini mai bune, condiţii de muncă tot mai uşoare şi mai higienice, creşe, cămine de zi pentru copii, cantine, biblioteci, săli şi terenuri de sport, vin să facă mai plăcută viaţa oamenilor muncii din ţara noastră, stimulând astfel capacitatea acestora de muncă pentru noi şi noi realizări. Câtă deosebire între economia socialistă din ţara noastră şi economia capitalistă proprie tuturor ţărilor subjugate dolarului! La noi, munca paşnică şi constructivă a întregului popor muncitor condus cu înţelepciune de partidul nostru, a devenit o chestiune de glorie şi eroism. In lagărul imperialist oamenii muncii nu cunosc decât condiţii mizerabile de muncă, foamete şi şomaj. In timp ce economia socialistă produce tot mai mari cantităţi de mărfuri pentru folosinţa poporului muncitor, iar veniturile întreprinderilor socialiste sunt folosite pentru creşterea nivelului de trai al clasei muncitoare, economia capitalistă aduce venituri fabuloase unui mănunchiu de privilegiaţi. Contractele colective oglindesc perfect noile condiţii de muncă din ţara noastră. Fiecare muncitor este conştient că de rezultatele muncii sale nu se va bucura patronul hrăpăreţ ci el însuşi şi, alături de el, întregul popor muncitor, care în frunte cu partidul său iubit păşeşte cu paşi repezi la construirea societăţii socialiste. Campania pentru încheierea contractelor colective, care în momentul de faţă este în totu, trebue să fie o preocupare a fiecărui activist sportiv, a consițiilor provizorii ale colectivelor sportive și a tuturor sportivilor. Pe lângă nenumăratele prevederi din contractele colective, prevederi menite să uşureze munca şi să înfrumuse teze viaţa muncitorilor din ţara noastră, trebue să-şi găsească lo- cul şi o serie de angajamente alţi direcţiunilor şi comitetelor de în-*n treprindere. Acestea trebue s&-i ia angajamentul să asigure sala- • riaţilor, după posibilităţi, condiţii optime de practicare a sportului. Pe această linie comitetele de* întreprindere şi direcţiile întreprinderilor vor trece în cadrul prevederilor contractelor colective şi angajamente privind desvoltarea activităţii sportive. Membrii colectivelor sportive vor trebui să participe activ la întocmirea acestor prevederi ale contractelor colective, iar prin propunerile lor, care exprimă cerinţele juste ale masselor de sportivi salariaţi ai întreprinderii, vor putea aduce contractului colectiv complectări preţioase, dând în acest fel un important sprijin mişcării noastre de cultură fizică şi sport. La formularea propunerilor pentru contractul colectiv nu trebue să se procedeze însă cu uşurinţă. Propunerile trebue analizate cu seriozitate şi numai atunci când pot fi asigurate condiţiile pentru realizarea lor, să fie trecute în prevederile contractului colectiv. Nu este însă suficient ca angajamentele să fie luate şi trecute in contractul colectiv. Comitetele de întreprindere şi consiliile colectivelor sportive, ca de altfel fiecare membru al colectivului, trebue să vegheze tot timpul ca prevederile contractului colectiv să prindă viaţă,astfel încât acestea să reprezinte într’adevăr un stimulent în munca fiecărui muncitor. In cursul anului trecut, unele direcţiuni de întreprinderi au privit cu multă uşurinţă angajamentele luate faţă de sportivi, cu toate că aceştia şi-au îndeplinit cu cinste angajamentele lor, devenind fruntaşi în producţie. Astfel, conducerea Rafinăriei Nr. 5 din Ploeşti nu a amenajat popicăria a cărei realizare a fost propusă în contractul colectiv, muncitorii de la Atelierele Centrale Griviţa Roşie nu au primit baza sportivă promisă, iar direcţiunea fabricii „Donca Simo” din Capitală a preferat să facă pe terenul propus pentru sport o... grădină de zarzavat. In ceea ce priveşte baza sportivă de la Fabrica de confecţii „Gheorghe Gheorghiu-Dej”, aceasta a rămas ...în proect, angajamentul referitor la construcţia ei repetându-se de doi ani în prevederile contractului colectiv. Desigur că atitudinea acestor direcţiuni faţă de angajamente referitoare la sport din contractul colectiv, sunt abateri de la sarcinile trasate de partidul nostru nu în Hotărirea sa din 26 Iunie 1949. In anul acesta, când contractele colective trebue să reprezinte o contribuţie deosebit de importantă pentru creşterea continuă a productivităţii muncii, în consolidarea reformei băneşti şi la întărirea leului nou, trebue dată o atenţie deosebită încheierii contractelor colective veghindu-se totodată la respectarea întocmai a prevederilor. Massere de muncitori sportivi din ţara noastră nu vor precupeţi eforturile pentru a-şi respecta cu cinste angajamentele luate. Elanul sporit cu care vor munci, dârzenia cu care se vor avânta în întrecerea socialistă, vor duce fără îndoială la realizarea sarcinilor de plan, la îndeplinirea prevederilor contractului colectiv care, pe lângă multe altele, conţine şi o serie de angajamente pe linie de sport. 8 pagini, 25 bani In numărul de astăzi,  învăţătorii răspândesc sportul la sate. (pag. 2-a). B Campionatul individual de cros al R.P.R. , Să întâmpinăm 1 Mai“. (pag. 3-a). ■ Finalele campionatelor regionale de box. (pag. 4-a). 8 Campionatul de ciclocros al R.P.R. începe mâine in toată ţara. (pag. 4-a). fl Sesonul sportiv de iarnă în satul colhoznic. (pag. 7-a). B Se apropie campionatul divizionar de fotbal (pag. 7-a). B După campionatele mondiale de tenis de masă de la Bombay. (pag. 8-a). B Cursa etc listă Varșovia-Berlin-Praga. (pag. 8-a). Azi şi mâine in sala C.C.F.S. Floreasca Dubla întâlnire internaţională de lupte şi haltere dintre reprezentativele R. Cehoslovace-R. P. R. Capitala ţării găzdNEsta, azi şi mâine dubla întâlnire internaţională dintre reprezentativele de lupte şi haltere ale Republicii Cehoslovace şi Republicii Populare Române. Oaspeţii noştri au sosit eri la prânz pe aeroportul Băneasa, fiind întâmpinaţi de reprezentanţi ai CCFS, ai comisiilor centrale de lupte şi haltere, ai inspecţiilor respective, de sportivi fruntaşi şi tineret. In numele sportivilor din Capitală, tov. Stancu, preşedintele comitetului orăşenesc CFS Bucureşti, a adresat reprezentanţilor sportului din R. Cehoslovacă un călduros salut de bun sosit. A răspuns tov. Iosef Mateicik, preşedinte al comisiei de lupte din R. Cehoslovacă, conducător general al lotului de luptători şi halterofili, care a mulţumit pentru primirea făcută şi a accentuat asupra importanţei acestei duble întâlniri ca factor de strângere a legăturilor dintre popoarele cehoslovac şi român şi ca un bun prilej al unui util schimb de experienţă. Din conducerea lotului de sportivi cehoslovac fac parte şi tovarăşii : Fr. Mensik, preşedintele comisiei de haltere, Fr. Capek şi Vi Novak, antrenori etc. Reprezentativele R. Cehoslovace sunt alcătuite din cei mai în formă sportivi ai disciplinelor respective. Marea lor majoritate sunt campioni ai republicei prietene şi au obţinut succese în întrecerile internaţionale, pe care le-au susţinut ★ întâlnirea dintre reprezentativele de haltere se va desfăşura în sala CCFS Floreasca azi, începând de la ora 19.30. De menţionat că această întâlnire este prima dintre halterofilii cehoslovaci şi români. In vederea acestui eveniment — timp de trei săptămâni — lotul nostru a făcut intense pregătiri sub conducerea antrenorilor Ştefan Petrescu şi I. Cociulescu. S’a pus accentul în special pe desvoltarea forţei şi perfecţionarea tehnicei. Experienţa sovietică a stat la baza pregătirii halterofililor noştri. Sportul halterelor se bucură de o frumoasă popularitate ln R. Cehoslovacă fiind răspândit pe scară largă în rândurile muncitorilor şi în special ale tineretului. Concursurile de haltere se desfăşoară în săli pline, fiind urmărite de spectatori entuziaşti. Desvoltarea cantitativă a acestui sport a dus şi la un apreciabil salt calitativ. Astfel reprezentativa R. Cehoslovace a obţinut un succes net în întâlnirea pe care a susţinut-o de curând la Sofia în compania echipei R. P. Bulgaria, la care a dispus cu S-1. Reprezentanţii R.P.R. ca şi cei ai R. Cehoslovace sunt campioni ai ţă”°” lor pe anul 1951. Reprezentanţii noştri sunt şi recordmani la categoriile de greutate respective. Cele două formaţii sunt astfel alcătuite : Republica Ceholovacă, Cat. cea mai uşoară (56 kgr.): Karel Saidl; cat. semiuşoară (60 kgr.): Jindrich Vawricka; cat. uşoară (67.509 kgr.): Robert Belza; cat. mijlocie (75 kgr.): Vaclav Psenicka (rez. Kopal); cat. semigrea (82,5 kgr.): Iosef Hantich ; cat. grea uşoară (68 kgr.): Jiri Belonoubek; cat. grea (peste 60 kgr.): Vaclav Becvar. R. P. R. : Cat. cea mai uşoară: Vesile Bectoraş; cat. semiuşoară: Al. Cozma; cat. uşoară: Apostol Gh.; cat. mijlocie: Ilie Ienciu; cat. se(Continuare in pag. 6-a) Sportivii cehoslovaci care au sosit in Capitală in vederea matcrcurilor de azi şi mâine. Reprezentativa de schi a R.P.R. s-a înapoiat In ţară Joi după amiază a sosit în Capitală, venind de la Oslo, reprezentativa de schi a R.P.R. care a participat la întrecerile celei de VI-a ediţii a Jocurilor Olimpice de iarnă. Totodată a sosit şi tov. Mihai Mujic, membru în comitetul olimpic din R.P.R. Pe aeroportul Băneasa sportivii noştri au fost întâmpinaţi de tov. Marcel Vlaicu, vicepreşedinte al CCFS, Pius Covaci, membru in Biroul C.C. al U.T.M., şi de numeroşi sportivi din Capitală. (Agerpres).