Sportul Popular, iunie 1952 (Anul 7, nr. 2065-2076)

1952-06-07 / nr. 2065

întrecerile sportive internaţionale de la Leipzig înalta valoare a performanţelor atletice (I) Vizitam la Leipzig monumentul soldaţilor căzuţi in războaiele lui Napoleon. Zile la rând trecuserăm, în drum spre stadion, prin faţa măreţei eşezfiri de piatră, înaltă de aproape 100 m., cu o intrare monumentală și împodobită în interior cu statui de zeci de metri, dăltuite în granit de Saxonia. A trecut mult timp până ce această lucrare de artă a fost terminată și deabia în anul 1913, au răsunat în interiorul ei ultimele ecouri ale loviturilor de daltă. Trecuseră tocmai o sută de ani de când împăratul înfrânt în faţa Moscovei bătuse cu armatele sale la porţile vechei cetăţi a Lipseai. Călăuza care ne dădea amănunt© înlegătură cu monumentul, ne spuse printre altele: — Sub imensa cupolă orice sunet produce un ecou care durează aproape 13 secunde. Fiţi atenţi... Uuuu! In aceeaşi clietă, vreo trei dintre atleţii noştri au scos din buzunaire cronometrele. Printre ei şi Alexandra Taifas. — 12,7, spuse ea după ce ecoul se stinse. In aceeaşi după amiază, crainicul de pe stadionul Bruno Plache anunţa: — ...La locul întâi — Berkowska 12,6... Pe locul doi — Taifas 12,7... Taifas alergase atât cât i-a trebuit ecoului să dea înconjur înaltei cupole. Am regăsit notiţele în legătură cu această întâmplare tocmai când mă pregăteam să însemn observaţiile şi amănuntele în legătură cu întrecerile de pe stadionul din Leipzig. Să începem cu probele de alergări. Băieţi... La alergări şi la sărituri, rezultatele au fost influenţate de starea pistei, de ploaia care a căzut în unele zile de concurs şi, mai ales, de vântul care a bătut fără contenire. La 100 m. plat, numeroşii concurenţi au fost împărţiţi în trei serii, socotindu-se că cei mai în formă ar fi Miroslav Horcic, Anghel Colev şi Emil Kiczka. Reprezentantul nostru, Alexandru Stoenescu, a alergat în seria I-a Impreună cu concurenţi puternici ca Geza Varadi — care a câştigat seria — cu Stawczik şi Westphal. Stoenescu a reuşit să realizeze acelaiş timp cu învingătorul: 11,3 sec. Seria a doua a fost câştigată de Csany. In aceiaşi cursă, Anghel Colev, — care câştigase cu o zi înainte proba de 200 m. plat — a confirmat forma bună în care se găseşte. Tânărul concurent cehoslovac Frantisek Broz a reuşit în cea de a treia serie 10,9 sec., faţă de 11,0 sec. obţinute de Kiczka. Finala a fost foarte disputată. Kiczka are cel mai bun start, dar după 30 m. Colev 11 ajunge şi îl întrece, iar Stoenescu reface şi el, terminând odată cu atletul polonez.Anghel Colev s-a dovedit superior şi cu toate că a obţinut 10,9 sec. şi 21,6 sec., s’a putut lesne vedea că nici el şi nici ceilalţi alergători de viteză nu au atins încă maximum de formă. Cu mult interes au fost urmăritede spectatori seriile şi finala probei de 400 m. plat. In finală au luatstartul 4 atleţi maghiari: Banhalmy Karady, Szentgali şi Adamik, precum şi atletul german Lacina şi atletul polonez Mach. Pe primii 260 m, conduce Banhalmy, dar el nu poate continua in acelaş ritm şi,la ieşirea din tuimantă, Mach ţâşneşte şi, datorită unei mai bune dozări a efortului şi a unei desvoltate rezistenţe în regim de viteză câştigă ca la campionatele internaţionale de atletism de anul trecut al© ţării noastre. Foarte disputată a fost proba de 800 m. plat. Conduce de la început Bakos, urmat de Băsback. Ei trec la 400 m. în 54,5 sec. La 600 m. la conducerea Jungwirth care, cu un sprint puternic, trece primul linia de sosire. Recordmanul cehoslovac aleargă contractat dar știe să lupte cu multă dârzenie. In cursa de 1500 m. alergătorii maghiari și-au dovedit superioritatea. După ce la 400 m. primul trece concurentul german Hermann în 61,6 eec., dela 600 ro. iau conducerea Beres, urmat de Iharos şi Tölgyessi, pentru care la 800 m. cronometrele marchează 2:03,8 min., iar la 1200 m. 3:08,0 min. La 1400 m. Iharos sprintează şi-l întrece pe Beres. Probele de 5000 şi 10.000 m. au revenit lui Emil Zátopek. Dacă in cea de a doua alergare el şi-a întrecut cu mai puţine eforturi adversarii, în proba de 5000 m. Ernő Beres a reuşit să se menţină alături de el timp de 11 ture. Aşa cum ne-a declarat antrenorul său, Zátopek nu şi-a atins cea mai înaltă formă, dar totuşi el a realizat performanţe bune. In proba de 10.000 m, timpurile sale intermediare sunt: 400 = 70,2 800 =2:22,0; 2000 = 5:54,2; 3000=8:54,0; 5000 = 14:55,0; 6000 = 19:10,8; 8000=24:05,6; 9200 = 27:47,0 10000 =30:08,8. In a ceastă probă, concurenții maghiari Penzes, Covacs şi Juhasz au încercat să alerge în tempo-ul lui Zátopek. Cel dintâi a abandonat la aproape 6000 m., iar Covace după 9000 m. Cursa de 5000 m. a fost urmărită cu mult interes de miile de spectatori. Beres a alergat extraordinar de bine, reușind împreună cu Zátopek următoarele timpuri intermediare: 1000 = 2:55,6 2000 = 5:52,0; 3000 = 8:48,0 ; 4000 = 11:44,0. De la 4000 m, Zátopek a forţat şi a reuşit până la urmă să câştige cu un avantaj de 100 m. Timpul său est© de 14:33,8 min. In această întrecere, concurentul român Dimitru Vasile a întrecut adversari de valoare ca Spasov şi Danilov. Timpul său este de 15:17,0 min. Foarte dificilă a fost pentru concurenţi alergarea în proba de 110 m. garduri. Vântul puternic, din faţă, i-a împiedecat în trecerea obstacolelor. Cu o tehnică foarte bună a câştigat atletul maghiar Imre Retezar, iar Ion Opriş a reuşit o performanţă egală cu Milan Toşnar, recordmanul Republicii Cehoslovace. La 400 m. garduri, Mihai Truică a depus toate eforturile pentru a întrece pe concurentul german Kerl Scholz. Acesta a condus o bună parte din cursă şi a fost întrecut cu greutate şi de câştigătorul probei, Antal Lippai. Truică s-a clasat pe locul al doilea cu 55,0 sec. Spectaculoasă a fost cursa de 3000 m. obstacole. Se aştepta o bună performanţă din partea lui Vaclav Cevona. De la început conduce în cursă Apro, care realizează pe 1000 m. 3:00 minute şi pe 2000 m. 6,09 min. Kielas face o cursă foarte bună, iar Victor Firea întrece pe Cevona. Până la urmă câştigă Apro, urmat de Kietas, Jeszenszky şi Victor Firea. Ştafetele de 4X100 m. şi 4X400 m. au revenit formaţiilor Republicii Populare Ungare. Trebue remarcat că la ştafeta de 4X400 m., în ultimul schimb, Podebrad, din echipa Republicii Cehoslovace, a reuşit să-l ajungă pe Solymossi din echipa maghiară, care preluase ştafeta cu un avans de 10 m. Dar atletul maghiar a forţat şi a decis victoria echipei sale. TUDOR VORNICU Pe podiumul învingătorilor se află Ion Seter, primul clasat la proba de săritură în înălţime şi următorii clasaţi Walter Meier — locul doi — Hans Hartwig şi Peter Richter locurile 3—4 Foto: T. Vornicu Manifestaţiile sportive de mâine din Parcul Dinamo Pentru a da oamenilor munciidin Capitală ,posibilitatea să-şi petreacă o Duminică plăcută, în caresă vizioneze manifestaţii sportive,şi pentru a da prilejul atragerii ,unor masse largi de tineret spre :mişcarea sportivă, conducerea ÎParcului Dinamo organizează înfiecare Duminică programe sportive speciale, pe terenurile Parcului, din Şoseaua Ştefan cel Mare. Programele se vor desfăşura întot cursul zilei şi biletele de intrare sunt valabile pe o zi întreagă. Prima din această sere de organizări, va avea loc mâine. Manifestaţiile sportive încep la ora 9 dimineaţa. Pe terenul de fotbal central se dispută un match de fotbal în cadrul campionatului orăşenesc, între Dinamo 8 şi Flamura Roşie. La ora 11 se dispută jocul de handbal feminin Dinamo 10— Ştiinţa I.P.G. In pauze, probe de atletism. Tot în cursul dimineţii se dispută pe terenul II, jocurile de fotbal Dinamo 6—Flamura Roşie şi Tânărul Dinamovist—Flamura Roşie (juniori). Pe velodrom va avea loc, dimineaţa, o reuniune ciclistă cuprinzând probe de viteză băieţi şi fete, cursă de urmărire cursă de eliminare, cursă italiană, semifond. Pe terenurile de volei şi tenis se desfăşoară matchuri demonstrative. Manifestaţiile de pe terenurile Parcului Sportiv Dinamo continuă după amiază, când pe terenul central este programat jocul divizionar de handbal Dinamo Bucureşti— C.C.A. (ora 18,15). In deschidere, matchul de handbal Ştiinţa—Progresul I.T.B. In acelaşi timp, va avea loc un match de baschet între două selecţionate ale echipelor divizionare din Capitală. „SPORTUL POPULAR“ IPag. 4-a Nr. 2065 însuşirea temelor tactice avansate in jocul de handbal Pregătirea jucătorilor şi a echipelor de handbal determină în general, ca dealtfel in oricare alt sport, comportarea acestora şi rearitatele de pe teren. De aceea este necesar, înainte de toate, ca pregătirile echipelor de handbal să se desfăşoare după un program ştiinţific. Se impune acest lucru întrucât numai un program bine alcătuit, bazat pe legile principale de desvoltare fizică generală şi specială, asigură antrenamentelor un caracter ştiinţific, care, implicit, duce la întărirea şi creşterea calitativă a jocului, deschizând astfel calea spre măestria sportivă. Actualul campionat divizionar a scos în evidenţă acest lucru. Progresul unor echipe faţă de slabele realizări ale altora, în domeniul însuşirii temelor tactice avansate de joc, a dovedit că acolo unde antrenamentele au fost bine îndrumate, rezultatele nu au întârziat să se arate. Un bun exemplu în această direcţie îl constituie echipele bucureştene Dinamo şi C.C.A., care s-au pregătit cu seriozitate în vederea perfecţionării temelor de joc întrebuinţate. Astfel, aceste echipe pregătindu-se pentru aplicarea sistemului de apărare ,,om la om“, s-au ocupat mai întâi de desvoltarea mobilităţii şi a vitezei jucătorilor, calităţi care constitue elementele de bacă ale acestui sistem de joc. In desvoltarea calităţilor fizice necesare aplicării apărării ,,om la om”, jucătorii echipelor C.C.A. şi Dinamo au studat lucrările de speciailitate. Punerea în aplicare a îndrumărilor din aceste lucrări i-a ajutat mult la desvoltarea vitezei şi le-a permis să treacă cu succes la aplicarea sistemului mai sus amintit. Nu peste tot însă lucrurile se prezintă în acest fel Mai există încă multe echipe care se pregătesc empiric şi nu este de loc întâmplător că acestea obţin rezultate slabe. Aşa, de pildă, Flacăra din Ploeşti nu poate urma un program de pregătire, întrucât nu toţi jucătorii ştiu să preţuiască o metodă de lucru. Superficialitatea cu care privesc ei antrenamentele este oglindită de însăşi lipsa jucătorilor de la şedinţele de pregătire. Din această cauză, echipa Flacăra Ploeşti nu se poate încadra corect într’un sistem de joc, deşi în formaţie întâlnim jucători buni ca valoare individuală. Din aceste două exemple reiese clar necesitatea folosirii metodelor ştiinţifice de pregătire şi a respectării principiilor generale de antrenament. Pentru aceasta, antrenori şi colectivele tehnice ale echipelor de handbal trebue să se ocupe atent de încadrarea formaţiilor în programul de pregătire întocmit de subcomisia de antrenori a comisiei centrale de handbal, program care fiind alcătuit pe baze ştiinţifice, asigură jucătorilor o pregătire bună şi metodică Mai multa atenţie ridicării calitative a jocului de handbal Aplicarea unui anumit sistem in jocul de handbal cere din partea jucătorilor o pregătire minuţioasă. Cu un antrenament perseverent şi, mai ales, metodic, se poate ajunge nu numai la însuşirea elementelor necesare folosirii sistemului respectiv, ci şi la desvoltarea calităţilor necesare pentru buna aplicare şi întrebuinţare a sistemului de joc. Majoritatea echipelor noastre de handbal se preocupă intens de ridicarea calităţii jocului, studiind noi sisteme de joc. Astfel, apărarea ,,om la om” şi folosirea atacurilor in adâncime cu schimburi de locuri, bazate pe viteză şi rezistenţă, precum şi pe o bună tehnică individuală, sunt probleme care frământă în momentul de faţă formaţiile noastre fruntaşe. Preocuparea jucătorilor şi antrenorilor pentru aceste probleme a dus la îmbunătăţiri serioase, unele echipe înregistrând remarcabile succese în Însuşirea şi aplicarea jocului modern. Nu este însă mai puţin adevărat că multe dintre formaţiile participante la campionatul divizionar de handbal nu sunt încă suficient de hotărîte în acţiunea lor de adoptare a unui sistem nou de joc. Ori, tocmai în această perioadă, când handbalul face o cotitură însemnată în evoluţia sa, trebue să existe în sânul colectivelor preocupări mult mai serioase şi curajoase pe linia ridicării măestriei sportive, prin însuşirea elementelor înaintate de joc. Echipe ca Ştiinţa Cluj, Progresul Periam, Flamura Roşie Cisnădie, Flamura Roşie Jimbolia, Metalul Mediaş şi altele trebue să treacă neîntârziat şi cu curaj la modernizarea jocului lor, singura chezăşie a unor rezultate superioare celor obţinute până acum. In cea de a opta etapă a diviziei de handbal, care se desfăşoară mâine, se întâlnesc echipe de valoare apropiată. Iată deci o bună ocazie pentru unele,din formaţiile de care vorbeam mai sus, de a-şi verifica posibilităţile de aplicare a noilor scheme tactice. Astfel, ele pot încerca o apărare „om la om”, dacă nu pe tot terenul, cel puţin în faţa suprafeţei de poartă, iar în atac ele trebue să renunţe la acţiunile frontale şi să încerce acţiuni în adâncime, cu schimb de locuri. Dintre jocurile programate mâine, se detaşează întâlnirea dintre echipele fruntaşe C. C. A. şi Dinamo Bucureşti, echipe care ocupă în ordine primele locuri din clasament. In rest se vor disputa partidele: PERIAM: Progresul—Ştiinţa Timişoara ORAŞUL STALIN: Dinamo—Flamura Roşie Cisnădie JIMBOLIA: Flamura Roşie—Metalul Mediaş CLUJ: Ştiinţa—C. S. A. A. Sibiu PLOEŞTI: Flacăra—Locomotiva Sighişoara Concursul de tir interasociaţii Cei mai buni trăgători din întreaga ţară se întrec, începând de mâine, în cadrul concursului de tir interasociaţii. Organizat de secţia cultură fizică şi sport a C.G.M., concursul de tir interasociaţii are ca scop angrenarea unor noi elemente in practicarea tirului de performanţă, precum şi obţinerea unor noi rezultate de valoare. La acest concurs vor participa şi sportivii de la C-C A. şi Dinamo. Prezenţa sportivilor de la C.C.A. şi Dinamo măreşte importanţa concursului şi crează un stimulent puternic pentru sportivii din asociaţiile sportive sindicale. Concursul se dispută pe echipe şi individual la pistol viteză, armă liberă şi pistol precizie. Prima probă a concursului — pistol viteză 60 focuri — se dispută Duminică şi Luni la poligonul Băneasa-Tunari. Deschiderea concursului are loc într-un cadru festiv azi la ora 17 la poligonul Gh. Vasilichi. După festivitatea de deschidere va urma o demonstrație de tir redus.