Sportul Popular, septembrie 1952 (Anul 7, nr. 2104-2121)

1952-09-01 / nr. 2104

/Wixce&mrr.,,r.zf.!x?x PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ Şi SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONFEDERAŢIEI GENERALE A MUNCO DIN RJO JL ANUL VIII Hr. 2104 ★ Luni 1 Septembrie 1952 Sesiunea Consiliului U. I. S. Peste câteva zile, capitala patriei noastre va găzdui un eveniment de mare însemnătate în viaţa studenţilor lumii: sesiunea anuală a Consiliului U.I.S. Studenţii şi toţi tinerii muncitori din ţara noastră salută cu bucurie acest eveniment, fiind mândri de cinstea deosebită,ce li s’a făcut. In zilele lucrărilor sesiunii, gândurile milioanelor de studenţi cinstiţi din lumea întreagă se vor îndrepta spre capitala ţării noastre, unde se va afirma încă odată, cu tărie, voinţa lor comună de a lupta pentru un învăţământ democratic, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi de studiu, pentru pacea şi progresul omenirii. Uniunea Internaţională a Studenţilor s-a născut după cel de al doilea război mondial, în focul luptei studenţimii democrate a lumii pentru pace, pentru o viaţă mai bună. De atunci şi până astăzi, această organizaţie internaţională a confirmat întru totul speranţele milioanelor de studenţi din lumea întreagă, câştigând dragostea şi încrederea a masse tot mai largi de studenţi de pretutindeni. Astăzi, Uniunea Internaţională a studenţilor constitue un detaşament însemnat în uriaşul front al partizanilor păcii, detaşament care numără 5.300.000 de membri din 71 de ţări. Sesiunea Consiliului U. I. S. are loc în condiţiile ascuţirii luptei care se duce pe plan internaţional între forţele păcii şi forţele războiului. În aceste zile, imperialiştii americani înteţesc cu furie pregătirile războinice, accelerând remilitarizarea Germaniei Occidentale şi a Japoniei, sabotând încheierea cu succes a tratativelor de armistiţiu în Coreea în scopul de a extinde în întreaga lume focul aprins de ei acolo. Ca urmare a politicii agresive a imperialiştilor americani şi a guvernanţilor ţărilor occidentale aflaţi în slujba lor, situaţia studenţilor din ţările capitaliste se agravează din zi în zi. Cum să nu fie crunt loviţi studenţii americani de cursa nebunească a înarmărilor când bugetul american prevede 1 la sută din cheltuieli pentru învăţământ şi 85 la sută din cheltuieli pentru înarmare ? Catastrofală este situaţia învăţământului şi în celelalte ţări capitaliste. Un exemplu semnificativ ni-l oferă Iranul unde există o singură universitatea 15 milioane de locuitori. împotriva acestei situaţii se ridică hotărît studenţii cinstiţi de pretutindeni organizaţi în U.I.S., care conduce lupta studenţilor pentru o viaţă mai bună, pentru pace. Faptul acesta este bine reflectat şi în ordinea de zi a sesiunii Consiliului U.I.S. din anul acesta. Studenţii patriei noastre au primit cu entuziasm vestea că sesiunea Consiliu!u U.I.S. va avea loc L Bucureşti şi sunt mândri că vor putea arăta oaspeţilor dragi veniţi din toate colţurile lumii realizările şi planurile lor de viitor, le vor vorbi, de pildă, despre proiectul noii noastre Constituţii care consfinţeşte dreptul la învăţătură, despre linia partidului şi a guvernului faţă de studenţi, reflectată în numeroasele burse în bani, burse în cămin şi cantină, îmbrăcăminte, rechizite, le vor vorbi, într’un cuvânt, despre viaţa nouă pe care o trăesc studenţii patriei noastre. Sportivii noştri aşteaptă cu nerăbdare manifestările sportive internaţionale care vor avea loc cu prilejul sesiunii, manifestări chemate să contribuie la cauza unităţii şi cooperării studenţeşti. Pentru orice tânăr sportiv, pentru orice colectiv sportiv, este o datorie de cinste să întâmpine cu noi şi noi realizăm sesiunea Consiliului U.I.S., alaturându-se astfel miilor şi miilor de tineri muncitori din ţara noastră care prin faptele închinate acestui măreţ eveniment adresează cea mai caldă urare de „bun venit !“ sutelor de oaspeţi din întreaga lume. In cinstea proiectului noii Constituţii ■ In cinstea proiectului noii Constituţii a R. P R, sportivii de la Întreprinderea „Flacăra Roşie-Pielarii” din Capitală obţin îndemnate succese in muncă. Astfel, utemistul Constantin Bratu, conducătorul brigăzii de tineret „Vasile Roaită”, depăşeşte norma cu 401%, făcând o economie de 73 tose-piele. El este unul dintre cei mai buni juniori al echipei de fotbal, fiind totodată şi purtător al insignei F.G.M.A. Frumoasa succese în muncă înregistrează şi un alt junior din echipa de fotbal, Niţă Diamandi, lucrător la secţia de croit, care depăşeşte norma în medie cu 41%. Urmând exemplul stahanoviştilor şi fruntaşilor în muncă, utemistul Mircea Horvath de la secţia de tălpuit, reuşeşte să depăşească norma cu 15%. El este purtător al insignei F. G. M. A. şi bun jucător de volei şi fotbal. Pentru buna Îngrijire a utilajului au fost evidenţiaţi mecanicul Adam Ioniţă şi electricianul 11ie Constantin. Amândoi sunt fotbalişti şi purtători ai insignei G.M.A. ■ Sportivii de la întreprinderea I.O.R. din Capitală obţin importante realizări in muncă în cinstea proiectului de Constituţie a R.P.R. Printre cei care au reuşit mari depăşiri de normă se numără şi deţinătorul insignei G.M.A. Ştefan Mitirică. El a înregistrat la secţia de montaj unde lucrează o depăşire de 180%. Şi fotbalistul Ion Dumitrescu de la secţia montaj a reuşit să întreacă norma cu 25 la sută. ■ Răspunzând la chemarea cercului sportiv Coprometal, sportivii de la cooperativa „Strungul“ din Capitală au format în cinstea proiectului de Constituţie a R.P.R. o brigadă sportivă condusă de gimnastul Victor Popescu. Sportivii care formează această brigadă şi-au luat angajamentul de a munci cât mai bine, cinstind astfel apariţia proiectului de Constituţie. ■ Brigada U.T.M. din schimbul B dela întreprinderea „Donica Simo” din Capitală a reuşit să dea pest© plan, într’o singură lună, 3.249 m. de pânză ce calitatea I-a. MARIAN SINGER şi N. STANCIULESCU corespondenţi Atletul cehoslovac Skobia a stabilit un nou record european la aruncarea greutăţii PRAGA, 30 (Agerpres). — CETERA transmite : In cadrul unui concurs de atletism, care a avet loc în ziua de august în oraşul Gottwaldov, unoscutul atlet cehoslovac Jir. Skobia a stabilit un nou record european la proba de aruncare a greutății, realizând 17,05 m. Alergând 100 m în 13,4 sec.. 4 p&qiit! 23 bani  Timişoara, 31 (prin telefon). In cadrul etapei regionale a campionatelor de triatlon ale ît.i.R. 1 atleta Luiza Ernst (Progresul) a r I stabilit un nou record al ţării la această probă, aruncând greutatea lu io.di nn şi sărind in lungime 5,27 m. ea a totalizat 2.050 puncte, adică cu treizeci şi nouă de puncte mai mult decât recordul R.P.R., care-i aparţinea de anul trecut.  Luiza Ernst a stabilit un nou record de trnataii sispect de la festivitatea de deschidere a întrecerilor finale din cadrul cambinatuui retucihan sătesc de atletism. Finalele campionatului republican sătesc de atletism Sâmbătă după amiază, Stadionul Tineretului a îmbrăcat din nou haina de sărbătoare. Sute de concurenţi şi concurente veniţi din toate colţurile ţării s’au întrecut cu dârzenie în primele probe ale finalelor campionatului republican sătesc de atletism. Participând cu entuziasm la primele etape ale acestei măreţe competiţii sportive, cei mai buni din zecile de mii de concurenţi şi concurente au început Sâmbătă după amiază pe Stadionul Tineretului întrecerile finale. La ora 16, în sunetele marşului sportivilor, în pas vioi, purtând bucuria vieţii noi în priviri, sutele de concurenţi şi concurente au pornit defilarea. In fruntea lor erau stegarii. In adierea uşoară a vântului, flamurile roşii se împleteau cu faldurile tricolore. In urma stegarilor, chipul drag al celui mai bun prieten al poporului nostru, marele Staikin, şi al iubitului conducător al poporului muncitor din ţara noastră, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, erau purtate de grupuri de sportivi. Au trecut apoi prin faţa tribunei cei peste 400 de concurenţi, reprezentanţi de cinste ai sportului sătesc din ţara noastră. După ce a primit raportul, tov. Gh. Vidraşcu, preşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri, a adresat participanţilor un călduros salut. Arătând importanţa acestei măreţe competiţii sportive a colectiviştilor, muncitorilor agricoli şi a ţăranilor muncitori, tov. Gh. Vidraşcu a îndemnat pe concurenţi să lupte cu cât mai multă dârzenie pentru a obţine rezultate superioare. In încheiere, tov. Gh. Vidraşcu a spus: „Oţelindu-vă prin sport, pentru a putea contribui şi mai mult la construirea socialismului în patria noastră, veţi aduce în acelaş timp şi contribuţia voastră la lupta pe care o duc popoarele lumii în frunte cu marea Uniune Sovietică pentru apărarea păcii“. Solemnitatea de deschidere fiind terminată, au început primele probe ale concursului, încă de la început au fost înregistrate câteva rezultate bune. Astfel, în probele de aruncare a grenadei băieţi primul loc a fost ocupat de Mihai Takacs, din regiunea Timişoara, care a reuşit frumoasa performanţă de 61,65 m. In celelalte probe ale zilei, titlurile de campion au fost câştigate de Dumitru Manu (regiunea Galaţi) la săritura in lungime băieţi cu rezultatul de 5,74 m, şi de Rudolf Gänger, din regiunea Timişoara, care s-a clasat primul la proba de aruncare a greutăţii cu rezultatul de 9,39 m. Deşi cifra reuşită de concurentul Rudolf Gänger la aruncarea greutăţii nu este de o valoare prea ridicată, totuşi, trebue să menţionăm că acest rezultat este obţinut de un tânăr care practică atletismul doar de câteva săptămâni. Fără îndoială, date fiind calităţile pe care le are tânărul muncitor agricol Rudolf Gänger, calităţi arătate din plin în timpul concursului, rezultatele lui vor fi mult îmbunătăţite în viitor. O probă deosebit de disputată, atât în serii cât şi în finală, a fost cursa de 100 m plat băieţi. Ceea ce a impresionat în primul rând la concurenţii acestei probe nu au fost desigur nici stilul de alergare şi nici pregătirea specială de concurs. Cu toate acestea nu se putea să nu rămâi entuziasmat de dârzenia şi ambiţia cu care s-au întrecut concurenţii. Serie după serie lupta era mai aprigă, mai înverşunată şi chiar atunci când crainicul anunţa rezultatele, deşi ele nu erau de o valoare ridicată, totuşi fiecare spectator a aplaudat cu căldură însufleţirea cu care se întreceau concurenţii. Şi cursele rezervate fetelor, s’au caracterizat printr’o luptă îndârjită pentru un loc cât mai bun, în clasament. Primul loc în proba de 100 m plat băieţi a fost ocupat de către colectivistul Dumitru Ivan de la G.A.C. „Răscoala de la Bobâlna" din corn. Borduşani, regiunea Constanţa. Tânărul colectivist Dumitru Ivan a reuşit să parcurgă distanţa în 12,2 sec. la sfârşitul unei curse în care nu a precupeţit nici un efort. In cursa rezervată fetelor, pe Primul loc s a clasat Paraschiva Szool din Regiunea Autonomă Maghiară, care a realizat timpul de 14,8 sec. Deosebit de dârze au fost şi întrecerile la probele de aruncarea grenadei şi greutăţii fete, înzestrată cu frumoase ex*l tăţi fizice, muncitoarea agricolă Breia Megheşi cela G.A.S. Recaş, regiunea Timişoara, a reuşit să arunce greutatea la 8,23 m, cifră care ne arată că, pe viitor, rezultatele ei vor fi mult mai bune,, dacă — prin antrenamente — îşi va desvolta calităţile fizice. La aruncarea grenadei fete, după o luptă destul de grea, pe primul loc s-a clasat Elisabeta Hrecica diin com. Dorneşti, regiunea Suceava. Un rezultat deosebit de valoros a fost realizat în cursa de 500 m plat fete, unde câştigătoarea a parcurs distanţa în 1:32’8 timp care arată realele calităţi pe care le are tânăra ţărancă muncitoare Elena Zăvoianu. Deşi mică de statură, deci cu ruleul scurt, Elena Zăvoianu este totuşi dotată cu o deosebită rezisenţă, fapt care îi permite să realizeze timpuri bune Titlul de campioni la proba de 1000 m plat a fost câştigat de Ioan Nita din corn. Boureni, regiunea Craiova. Tânărul Ioan Nita este înzestrat cu o deosebită rezistenţă şi ştie să alerge o cursă, în sensul că îşi dozează foarte bine efortul. Alergând în pasul lui, tânărul Ioan Nita nu s-a avântat nechibzuit în cursă şi a reuşit ca la ultimul tur să poată avea destule forţe încât să-şi depăşească net adversarii. Celelalte titluri de campioni au fost câştigate de Margareta Rozgonî, muncitoare la S.M.T. Sicula, regiunea Arad, la proba de săritură in lungime fete şi de echipele regiunii Timişoara, la probele de ştafetă 4X100 m fete şi băieţi. la clasamentul general, pe echipe primul loc a fost ocupat de echipa Gospodăriei Agricole de Stat din comuna Recaş, regiunea Timişoara. Şi astfel, după două zile de concurs, frumoasa întrecere sportivă a ţăranilor muncitori s’a încheiat. Dacă rezultatele tehnice nu au fost in general de o valoare prea ridicată, totuşi concursul a insemnat o mare biruinţă a mişcării de cultură fizică şi sport din ţara noastră. Organizarea acestei competiţii a constituit un nou şi important pas pe drumul atragerii unui cât mai mare număr de oameni ai muncii în practicarea sportului. B. GĂRLĂSTFANU A. CĂLIN