Sportul Popular, ianuarie 1953 (Anul 8, nr. 2163-2180)

1953-01-03 / nr. 2163

PROLETARI KW TOMS TĂRUE, VNIlfi-VA. ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ŞI SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONFEDERAŢIEI GENERALE A MUNCII DIN R.P.R. ANUL IX, Nr. 2163 ★ Sâmbătă 5 Ianuarie 1955 ★ 8 pagini 25 bani In numărul de astăzi: • La început de an nou (pag. 3-a) • Numeroși sportivi fruntași au primit Diploma de Onoare a C.C. al U.T M. (pag. 3-a) • Preocupările tactice ale echipelor divizionare de fotbal (pag. 5-a) • Strălucite succese obfinute in activitatea tirului in anul 1952 (pag. 6-a) • După cel de al XX-lea campionat de șah al U.R.S.S (pag. 7-a) • O frumoasă victorie a fotbaliștilor noştri in R. D. Germană . (pag. 8-a) • Prin Republica Populară Polonă cu gimnaştii români (pag. 8-a) • Campionatul divizionar de scrimă se va desfășura anul acesta după o nouă formulă (pag. 8-a) UN NOU AN DE MUNCĂ PENTRU ÎNFLORIREA PATRIEI PASSND în anul 1953, colectivul brigăzii de oţelari pe care o conduc îşi ia angajamentul să utilizeze cât mai din plin capacitatea de producţie a cuptorului, să elaboreze tot mai multe şarje rapide, după metoda stahanovistului sovietic Matulineţ, pentru întărirea şi înflorirea patriei". Acestea sunt cuvintele prim-topitorului stahanovist V. Costache de la combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Hunedoara. Asemenea bravilor oţelari din Hunedoara, milioanele de oameni ai muncii din ţara noastră păşesc în noul an cu hotărîrea fermă de a realiza noi victorii, de a lupta cu şi mai mult avânt pentru înfăptuirea înainte de termen a minunatelor sarcini ce stau în ţaţa poporului muncitor în anul 1953. ..întocmit pe baza directivelor date de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român in Iunie a. c, planul pe anul 1953 constitue un nou şi însemnat pas înainte pe drumul construirii bazei socialismului in ţara noastră“, a arătat tovarăşul general de armată Emil Bodnăriaş, membru al Biroului Politic al C.C. a. P.M.R., ministrul Forţelor Amare ale R.P.R., în cuvântarea rostită la Adunarea festivă in cinstea celei de a 5-a aniversări a Republicii Populare Române. Poporul nostru muncitor este adânc convins că datorită muncii sale constructive, sprijinită zi de zi de Marea Uniune Sovietică, el va putea îndeplini sarcinile planului pe anul 1033, va putea realiza sarcina de onoare trasată de partid de a termina planul cincinal în patru ani. La baza acestei convingeri stau măreţele succese realizate in anul 1952. In acest an industria noastră a produs de 3 ori mai mult decât In 1948 şi de 2 ori mai mult decât înainte de cel de al delea război mondial. Poporul nostru muncitor face să dispară calificativul de „ţară eminamente agricolă“ prin care burghezia încerca să justifice înapoierea în care se afla vechea Românie pe plan industrial. In timp ce partea cea mai însemnată a venitului naţional provenea pe acele vremuri din agricultură, astăzi peste 52% din venitul nostru naţional provine din industrie, partea provenită din agricultură fiind doar de circa 33% Acest fapt ilustrează in mod concludent dezvoltarea industriei noastre socialiste, în continuă creştere. In anul 1953, producţia industrială va atinge un nivel de 120% faţă de realizările preliminate ale anului 1952. Succese însemnate au fost realizate şi în agricultură. Gospodăriile agricole colective şi întovărăşirile pentru lucrarea în comun a pământului au cuprins împreună la sfârşitul anului 1952 aproape 1 milion hectare şi au contribuit la ridicarea nivelului de viaţa a ţărănimii muncitoare. In anul 1953 se va acorda o atenţie tot mai mare mecanizării şi înzestrării agriculturii cu maşini agricole, S.M.T.-urile primind un Însemnat număr de tractoare şi maşini agricole grele. O strălucită confirmare a dezvoltării continue a ştiinţei şi culturii in ţara noastră a constituit-o acordarea titlului de Laureat al Premiului de Stat unui număr de peste 200 oameni ai muncii — academicieni, ingineri, fizicieni, chimişti, oameni ai artei, stahanovişti, Inventatori. In domeniul mişcării de cultură fizică şi sport, anul 1952 a prilejuit o puternică dezvoltare a sportului în masse şi o frumoasa afirmare peste hotare a valorii sportivilor noştri fruntaşi. Îndeplinirea cu succes a planului sportiv în regiunile Arad, Craiova, Regiunea Autonomă Maghiară etc., realizările unor colective sportive ca Locomotiva-Griviţa Roşie, Avântul- Simoneza, Ştiinţa-Oraşul Stalin în domeniul atragerii masselor în sport, marele număr de recorduri republicane doborîte de sportivii noştri fruntaşi, reprezintă o bază solidă pentru noi realizări în anul 1953. O grăitoare dovadă a creşterii măestriei sportivilor noştri o constitue recenta acordare a înaltului titlu de maestru al sportului unui lot de 104 sportivi fruntaşi, astfel încât astăzi există în ţara noastră 247 maeştri ai sportului. Sarcinile mişcării sportive în noul an au o amploare şi o importanţă deosebită,in acest an — anul hotărîtor pentru realizarea planului cincinal şi anul de început al marilor construcţii prevăzute prin recentele Hotărîri ale partidului şi guvernului — mişcarea de cultură fizică şi sport trebue să cuprindă şi să pregătească un număr cât i;; mare de canton ai muncii, să le dea noi puteri, să-i călească pentru îndeplinirea acestor măreţe sarcini, în timp ce oamenii muncii din ţara noastră şi din celelalte ţări din lagărul socialismului au păşit în noul an cu bucuria datoriei împlinite şi cu încredere în ziua luminoasă de mâine, în ţările capitaliste oamenii muncii nu s-au putut bucura de venirea noului an, care la fel ca anii precedenţi nu promite nimc bun pentru ei. Acolo, anul care a trecut a însemnat o nouă scădere a nivelului de trai, o nouă creştere a mizeriei, foametei şi şomajului. Cursa nebunească a înarmărilor, vizitele generalilor americani prin Europa occidentă, renaşterea fascismului şi militarismului in Germania occidentală şi in Japonia au creat o atmosferă de nelinişte, de teamă, de nesiguranţă în rândurile populatei din ţările capitaliste. Dar, pentru oamenii muncii din aceste ţări, ca şi pentru popoarele din întreaga lume, ultimele zile ale lui 1952 au adus un mesag luminos. La puţin timp după ce la Viena popoarele şi-au afirmat voinţa lor hotărîtă de a apăra pacea, răspunsurile tovarăşului Stalin date corespondentului diplomatic al ziarului ,,New-York Times” au făcut înconjurul lumii, insuflând în zec curaj, înzecită încredere, sutelor de milioane de oameni cinstiţi care iubesc pacea. In prima zi de muncă a noului an, când oamenii de pe întinsul patriei noaste s’au revăzut la, locurile lor de muncă, ei şi-au urat cu căldură „la mulţi ani " cu inimile pline de bucurie şi încredere că prin eforturile lor comune noul an va fi un ande mari realizări, un an de pace şi belşug, un pas înainte pe drumul construirii socialismului şi apărării păcii. Sub conducerea partidului şi aplicând neîncetat bogata experienţă a oamenilor sovietici care au construit socialismul şi făuresc astăzi visul de aur al omenirii, comunismul, să închinăm toate torele noastre, toate gândurile noastre, cauzei înfloririi şi intăririi scumpei noastre patrii! Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej Bucureşti Rog guvernul Republicii Populare Române şi pe Dvs. personal, tovarăşe preşedinte, să primiţi mulţumirile mele pentru felicitările prieteneşti exprimate cu prilejul zilei mele de naştere»I. STALIN Preşedintelui Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române, Tovarăşului Petru Groza Bucureşti Rog Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române şi pe Dvs. personal, tovarăşe preşedinte, să primiţi mulţumirile mele pentru bunele urări exprimate cu prilejul zilei mele de naştire. I. STAM Urarea tovarăşului dr. Petru Groza adresată poporului muncitor din R.P.R. cu ocazia Anului Nou In noaptea de 31 Decembrie 1952, orele 24, posturile noastre de radio au transmis urarea de Anul Nou a tovarăşului dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, către poporul muncitor din R.P.R. Tovarăşul dr. Petru Groza a felicitat pe oamenii muncii şi le-a urat pentru anul ce vine noi şi strălucite valorii în lupta pentru consir. soi teii-i’ulu.'părarea păcii. Cu mn.is.tcata mândrie p.iriuflcă privim spre minunatele realizări ale anului care se încheie acum, a spus tovarăşul dr. Petru Groza. Suntem hotărîţi să ducem mai departe aceste realizări. Aşa cum a arătat tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, voim să realizăm cincinalul în 4 ani. Regimul de democraţie populară îşi pune ca scop să asigure satisfacerea maximală a necesităţilor materiale şi culturale mereu crescânde ale celor ce muncesc. Poporul nostru păşeşte ca încredere in noul an pentrucă în fruntea sa se află Partidul Muncitoresc Român, pentrucă el simte în fiecare clipă imcwml -«Jutat p«— crr^ -trf-î aror4ă iTCctîrrtltnl Pastion al păcii, marea Uniune Sovietică, şi personal părintele şi învăţătorul oamenilor muncii din lumea întreagă, cel mai bun prieten al poporului român, tovarăşul Stalin. Vă urez, drag! prieteni şi prietene, spor la muncă şi multe succese în anul care începe ! La mulţi ani ! Festivitatea decernării titlului de maestru al sportului unui grup de sportivi fruntaşi Duminică dimineaţa a avut loc în Sala Dinamo, într’un cadru festiv, decernarea titlului de maestru al sportului din Republica Populară Română unui grup de sportivi fruntaşi. Iată lista noilor maeştri ai sportului : ATLETISM. — Dumitru Bărdău (Dinamo Buc.), Ion Barbu (FI. Roşie Buc.), Nicolae Constantin (FI. Roşie Oraşul Stalin), Vasile Dumitru (Dinamo Buc.), Florica Oţel-Dumitru (Progresul Buc.), Mircea Dumitrescu (Ştiinţa Cluj), Constantin Gherşitz (FI. Roşia Buc), Nicolae Liga (C.C.A.), Aurel Raica (C.C .), Iiie Savel (Dinamo), Ion N. Turtureanu (progresul Buc.), Petre Zâmbreşteanu (C.C.A.), Florentina Petrescu (Constructorul Buc.). BOX. — Mircea Dobrescu (C.C.A.), Ilie Gheorghe (Dinamo), Eustaţiu Mărgărit (Ştiinţa I.C.F.), Constantin Toma (Dinamo) , Petre Zaharia (Locomotiva C.F.R.-Craiova). CICLISM. — Venera Vasilescu (Dinamo). CANOTAJ. — Mircea Anastasescu (Dinamo), Zoltán Benedek (CCA.), Ervin Erdős (Dinamo), Alexandru Ferenczi (C.C.A.), Gheorghe Ispas (C£.A ” ‘TV'IV°I Iancovici fC-T '-T- Elena Kecsekes (r-«gresul Timişoara), Ion Niga (C.C.A), Maria Ertache- Navasari (C.C.A.), Elsa Ochsenfeld (FI. Roşie Arad), Stefan Pangrasz (Dinamo), Alexandru Rotaru (C.C.A.), Ion Trăilă (C.C.A.), Carol Veres (C.CA.), Sergiu Zelinsky (C.C.A.) GIMNASTICA — Teofi’la Danchievici-Băiaşu (Dinamo), Agneta Hoffman (Ştiinţa I.C.F.), Stela Ferin (Fl. Roşie UTA-Arad), Frederic Orendi (Dinamo). FOTBAL: — Gheorghe Băcuţ (Dinamo), Iosif Covaci (Locomotiva Timişoara), Victor Dumitrescu (C.C.A.), Victor Moldovan (C.C.A.), Gabriel Serföze (Progresul Oradea), Costică Toma (C.C.A.), Gheorghe Vaczi (Progresul Oradea), Tudor paraschiva (Flacăra Petroșani). LUPTE. — Francisc Horvath (Dinamo), Lazăr Bujor (Dinamo), Dumitru Pârvulescu (C.C.A), Nicolae Popovici (Dinamo), Alexandru Șun (Dinamo), Iosif Tözser (Progresul Oradea). NATAŢIE. — Octavian Mladin (Dinamo), Carol Meder (Progresul Tg. Mureş), Vladimir Marchittu (C.C.A.), Ecaterina Orosz (Progresul Cluj), Sanda Eftimiu (C.C.A.). HANDBAL. — Albert Weidenfeld (C.C.A.), Edith Haberpusch (Fl. Roşie Mediaş), Erica Blahm (Fl. Roşie Mediaş), Ana Cheţan (Fl. Romo Mediaş), Walter Istner (C.C.A.), Edith Kn’r (Fl- Roşie Mediaş). RUGBI - Petre Cosmănescu (C.C.A.), Nicolae Ghiondeai (Continuare in pag. 3-a) Tovarăşul Manole Bodnăraş, preşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniștri, înmânează insigna de maestru al sportului, fotbalistului Victor Dumitrescu de la C.C.A.