Sportul Popular, martie 1953 (Anul 8, nr. 2193-2208)

1953-03-03 / nr. 2193

PROLETARI DIH TOATE T&REE, UNtfSWT ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ŞI SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR IHN R. P. R. Marţi 5 Martie 1955 ANUL IX Nr. 2195 PENTRU UN SUCCES DEPLIN Al CROSULUI „SĂ ÎNTÂMPINĂM 1 MAI“ IN PRIMELE zile ale primăverii, atunci când privire a da firulierbii, sportivii patriei noastre sărbătoresc începerea unui nou sezon sportiv, prin mari și populare întreceri de cros. An de an, aceste întreceri au mobilizat masse tot mai largi de tineri şi tinere, muncitori de la oraşe şi sate, elevi, studenţi şi ostaşi, atrăgând un număr tot mai mare dintre ei în practica continuă şi organizată a sportului. Aproape 2 000.000 de tineri şi tinere au participat până acum la întrecerile organizate în cinstea ziilei de 1 Mai, dintre care 688,772 numai anul trecut. Minunatul exemplu al sportului sovietic a fost şi este o călăuză sigură în obţinerea de noi succese pe drumul popularizării şi dezvoltării crosului în ţara noastră. In Marea Ţară a Socialismului victorios crosul cunoaşte o largă răspândire. Milioane de tineri, sportivi fruntaşi şi începători, muncitori, stahanovişti, colhoznici, se întrec în crosurile de primăvară şi toamnă. Exemplul sovietic trebue să constitue un îndreptar preţios in munca colectivelor sportive, cât şi a comitetelor pentru cultură fizică şi sport. Pregătindu-se temeinic în vederea începerii întrecerilor de cros, colectivele sportive vor reuşi să facă din campionatul de cros „Să întâmpinăm 1 Mai” o adevărată întrecere a primăverii şi a tinereţii. Numai în acest fel etapa de colective va putea fi o adevărată sărbătoare sportivă. Campionatul de cros care se va desfăşura în curând nu va fi numai o competiţie sportivă de mare amploare, ci şi o puternică manifestaţie a oamenilor muncii din ţara noastră, care îşi vor arăta şi cu acest prilej nemărginita lor dragoste faţă de ziua de 1 Mai, zi de trecere în revistă a forţelor oamenilor muncii din lumea întreagă. Bucuria celor care se vor întrece în primele concursuri de cros va fi cu atât mai mare cu cât aceştia vor avea prilejul să-şi treacă şi normele complexului G.M-A. Datorită importanţei pe care a căpătat-o această mare competiţie, în anul acesta trebue să se realizeze mult mai mult decât în anii precedenţi, primtr’o şi mai mare mobilizare a massei de sportivi la startul primei etape şi printr’o cât mai bună organizare a întrecerilor. Aceasta va duce fără îndoială şi la îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan. Prima etapă a campionatului — etapa de masse — va fi organizată la oraşe de către colectivele sportive sindicale, şcolăreşti, etc. iar în mediul rural va fi organizată de către colectivele sportive săteşti de pe lângă căminele culturale, de cele de pe lângă G.A.S., G.A.C., S.M.T. etc. In faţa colectivelor organizatoare stau sarcini deosebit de importante. Colectivele sportive vor trebui să asigure toate condiţiile necesare pentru popularizarea întrecerii, pentru efectuarea vizitei medicale tuturor concurenţilor înscrisă. Ele vor trebui să organizeze deasemeni în cele mai bune cormisiuni concursul propriu zis. O sarcină de seamă pe care o au colectivele sportive este şi aceea de a contribui cu toate mijloacele pe care le au la dispoziţie la buna pregătire a concurenţilor . —Un rol important în acţiunea de pregătire a campionatului îl au şi organele sindicale. Intr’adevăr, sprijinul pe care îl pot da organizaţiile sindicale din întreprinderi şi instituţii este un factor hotărîtor în vederea obţinerii succesului. Hotărârea Biroului Politic al C.C. al P.M.R. din 26 iunie 1649 arată clar că sportul este un factor important în ridicarea productivităţii muncii. Tocmai de aceea organelor sindicale le revin în această privinţă sarcini deosebit de importante, sarcini de a căror îndeplinire depinde în mare măsură răspândirea sportului în rândurile oamenilor muncii. Organizarea primei etape a campionatului de cros trebue să constitue pentru comitetele de întreprindere o preocupare de frunte, deoarece mobilizarea la concursurile de cros a stahanoviştilor, a fruntaşilor în producţie, a tehnicienilor etc. va fi un puternic stimulent pentru o participare cât mai largă a masselor la marea întrecere de cros. Va fi o adevărată cinste pentru orice organizaţie sindicală să poată raporta că alături de succesele din producţie a realizat şi o participare masivă la campionatul de cros de anul acesta. Un real sprijin în munca de mobilizare pe care o vor duce colectivele sportive ii vor putea da, şi trebue să-l dea, asociaţiile sportive (prin instructaje, prin popularizarea metodelor de muncă ale colectivelor fruntaşe, prin control pe teren etc.). Consiliile centrale ale asociaţiilor sportive vor trebui să dea un permanent ajutor colectivelor sportive în timpul desfăşurării primei etape a campionatului. Astfel, până în prezent o intensă activitate în vederea pregătirii crosului a fost dusă de către asociaţiile Locomotiva, Rezervele de Muncă şi Voinţa. In schimb, asociaţia Metalul nici nu a trimis regulamentul în ţară şi nici nu a ţinut o legătură cu colectivele sportive. De asemenea, comitetele C.F.S. vor trebui să aibă şi ele o largă participare în pregătirea primei etape a campionatelor de cros — cea de colective. Experienţa anului trecut ne-a arătat că acolo unde comitetele C.F.S. au ţinut o permanentă legătură cu terenul, controlând şi îndrumând zi de zi colectivele sportive, numărul celor care s-au întrecut la cros a fost mai mare. Puţine zile ne mai despart de 15 Martie, prima zi a întrecerilor. Activiştii sportivi din colective trebue să desfăşoare cât mai larg munca de popularizare a întrecerii. Ei vor trebui să ceară sprijinul tuturor organizaţiilor de massă şi al direcţiunilor de întreprinderi şi instituţii, să nu precupeţească niciun efort pentru ca fiecare om al muncii să aibă posibilitatea de a participa la campionatul de cros. Sportivii fruntaşi au datoria de cinste de a fi propagandişti activi în toate acţiunile duse în vederea mobilizării oamenilor muncii în întrecerile primei etape. Ei trebue să ducă o muncă susţinută pentru a lămuri pe fiecare participant asupra importanţei şi rolului acestei măreţe competiţii. Sportivi şi sportive! Grasul „Să întâmpinăm 1 Mai“ este o întrecere a tinereţii, a primăverii. Să participăm în număr cât mai mare la crosul „Să Întâmpinăm 1 Mai“, manifestându-ne astfel încrederea în forţele vieţii şi ale păcii. In numărul de azi: • La 'închiderea turneului internaţional de şah al R.P.R. (pag. 3-a)' • Angelica Rozeanu şi Toma Reiter, campioni de tenis de masă ai R.P.R. (pag. 4-a)* • Scoruri mari in etapa a treia a campionatului divizionar de baschet. (pag. 4-a) • Asociaţia Metalul învingătoare in campionatul de schi literasociate (pag. 5-a) -• Jocuri amicale de fotbal (pag- 6-a), • Cea de a X-a ediţie jubiliară a Jocurilor Mondiale Universitare de iarnă a luat sfârşit. (pag. 8-a), • Maeştrii şi marii maeştri care au participat la turneul internaţional de şah al R.P.R. au parăsit, Capitala. (pag. 8-a) a 8 pagini, 25 bani După terminarea turneului internaţional de şah, tânărul maestru sovietic Boris Spaski a venit înn mijlocul pionierilor din Capitală. Micuţii şahişti au înconjurat cu multă dragoste pe iubitul lor oaspe, care le-a împărtăşit din experienţa sa. In întâlnirea cu şahistul sovietic, pionierii, deşi nu au reuşit să câştige nici o partidă, au avut prilejul de a învăţa multe lucruri noi şi folositoare. In fotografie, un aspect al simultanului susţinut de Boris Spaski la ,,Palatul Pionierilor Sportivii se alătură cu însufleţire largii mişcări patriotice de reexaminare a normelor" Muncitori vrednici din numeroase întreprinderi şi uzine din toate colţurile ţării, care muncesc cu avânt pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani, cer revizuirea normelor, învechite, convinşi că numai astfel vor putea obţine, noi succese in muncă. Faţă de avântul general al tehnicii noi în industria noastră, faţă de ridicarea continuă a calificării muncitorilor, normele vechi nu mai corespund, ele constitue o piedică în calea creşterii productivităţii muncii. Conştienţi de acest fapt, numeroşi sportivi, alăturându-se mişcării patriotice de reexaminare a normelor învechite, cer stabilirea unor norme noi, ştiinţifice, menite să ducă la creşterea productivităţii muncii, la reducerea preţului de cost şi deci la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. ■ La Industria Bumbacului din Capitală, membrele brigăzii stahainoviste utemiste de la secţia „ringuri“, prin care fac parte mai multe sportive, au luat în discuţie problema înlocuirii normelor vechi. Jucătoarea de volei Rodica Apostol a arătat că normele vechi, îndeplinite cu uşurinţă de toate membrele brigăzii, nu mai constitue un stimulentpentru ridicarea nivelului profesional şi tehnic. Alte două sportive din brigadă, stahanovistele Lucreţia Popescu şi Olimpia Mustaţă au cerut şi ele ca vechile marine să fie înlocuite pentru ca brigada, care a reuşit să deţină timp de doi ani titlul de brigadă utemisită fruntaşă pe Capitală, să poată obţine şi de acum înainte noi succese în muncă. Tot la Industria Bumbacului A, brigada sportivă Nr. 14 de la sectorul mecanic, formată din fruntaşi în producţie şi brigada sportivă Nr. 8 de la secţia imprimerie, au cerut introducerea unor noi norme de producţie. ■ La Oraşul Stalin, sportivii, ei a,lături de ceilalţi muncitori din n nmeroase întreprinderi, cer reexaminarea normelor învechite. Printre sportivii de la uzinele „Steagul Roşu“ care au cerut norme noi se află şi cunoscutul trezor stahamo-avist Ion Furtună. Sportivul Ion Furtună a vorbitt despre frumoasele succese obţinutei în ultima vreme de muncitorii acestei întreprinderi, datorită însuişirii tehnicii noi înaintate, a experienţei stahanoviştilor sovietici. El a subliniat făptui că normele vechi nu mai corespund progresului tehnic realizat de secţia lui ca şi de la celelalte secţii ale uzinei. „Normele, noi, a spus Ion Furtună, vor stimula pe muncitori în ridicarea calificării, în dobândirea a noi cunoştinţe tehnice, ducând în acelaşi timp prin ridicarea productivităţii muncii la ridicarea nivelului de trai, la îndeplinirea sarcinilor de„ plan înainte de termen”. 109 jucători şi 56 jucătoare participă la campionatele mondiale de tenis de masă de la Bucureşti Intr’un cadru festiv. Luni dimineaţa a avut loc la sediul Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport dinCapitală tragerea la sorţi pentru fixarea tablourilor celor 7 probe din Cadrul celei de a XX-a ediţii a campionatelor mondiale de tenis de masă, care se vor desfăşura laBucureşti între 20 şi 29 Martie. La tragerea la sorţi au fost prezenţi delegaţi reprezentând R. P. Ungară, R. Cehoslovacă, R. P. Chineză, R.P.R. şi alţii. Operaţia de tragere la sorţi a fost făcută conform regulamentului Federaţiei Internaţionale de Tenis de Masă şi în baza deciziei comisiei de clasificări a jucătorilor şi jucătoarelor, întocmită de aceeaşi federaţie. Anul acesta, la campionatele mondiale de tenis de masă şi-au anunţat participarea şasesprezece ţări, untratre care Anglia, Austria, Brazilia, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R.K Chineză, Elveţia, Germania, Liban, Olanda, Suedia, Ţara Galilor, R.P. Ungară, R.P.R., înscrise în termenul prevăzut de regulamentul competiţiei. La proba pe echipe băieţi îşi vor disputa victoria echipe reprezentândl 15 ţări. In proba de echipe iete par-»ticipă 12 ţări. La proba de simplu băieţi s’au înscris 109 jucători, iar la proba da simplu fete un număr de 56 jucă-* toare. La proba de dublu fete vorjp participa 24 perechi, la proba de dublu băieţi 48 perechi, iar la proba de dubiu mixt 42 perechi. (Agerpres). Premiile pentru cele mai frumoase partide din cadrul turneului internaţional de şah al R. P. R. Comitetul de organizare al turneului internaţional de şah care s-a încheiat săptămâna trecută la Bucureşti, a acordat trei premii pentru cele mai frumoase partide. Premiul I a fost acordat tânărului maestru sovietic Boris Spaski pentru partida cu campionul norvegian Barda. Premiul II a fost acordat marelui maestru internaţional V,Smâslov pentru partida cu A- Ta** rus, iar premiul III maestrului rewomân E. Reicher pentru partida- dfrf maestrul suedez Stoltz- (Agerpro.B.