Sportul Popular, mai 1953 (Anul 8, nr. 2226-2240)

1953-05-04 / nr. 2226

ORGAN AL COMITETIMI PENTRU CULTURA FIZICA Șl SPORT DE PE LÂNGĂ CONSUM DE MifHSTRI ȘI AL CONSILIULUI CENTRAI AL SINDICATELOR DIN R. P. R. AMUl IX Mr. 2226 Luni 4 Mai 1953 4 pagini 25 bani PftOUfMH D*N TOATE JAMIE, UftgJ|*VA! Pe întreg cuprinsul globului pământesc Ziua de 1 Mai, ziua sătkSarrtâfH internaţionale a celor ce mun-easc, a fost sărbătorită sub semnul luptei pentru menţinerea şi întărirea păcii. In această măreaţă zi, oamenii muncii din întreaga linie şi-au afirmat puternic hotărârea de a iniția tot mai sus steagul internaţiona- Ismului proletar, de a lupta pentru pace, democrație și socialism. Tr..buna oficială la marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, ■v . v ... - ■ nr. ..... .v . . ■ ...... .ii. . Măreaţa demonstraţie de 1 Mai din Piaţa Stalin din Capitală De 1 Mai. Capitala ţării noastre şi locuitorii ei au îmbrăcat haina de sărbătoare. Pe străzi, coloane nesfârşite de oameni ai muncii se îndreptau spre piaţa care poartă numele nemuritor al marelui Stalin, unde avea să se desfăşoare demonstraţia. Miile de steaguri roşii şi tricolore fluturau în adierea vântului deasupra coloanelor. Se auzeau lozinci înflăcărate de dragoste şi recunoştinţă faţă de Uniunea Sovietică, eliberatoarea şi spri- j hn toarea noastră, faţă de Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul săui Central în frunte cu cel mai iubit fiu al poporului nostru, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. Piaţa Stalin, ca întotdeauna în zile de mare sărbătoare, are un aspect măreţ. Tribuna centrală este împodobită cu steaguri roşii şi tricolore ce fâlfâie în adierea vântului de primăvară, cu ghirlande şi buchete de flori multicolore. In mijloc, încadrate de drapele roşii, se află portretele genialilor învăţători ai clasei muncitoare, Marx-Engels-Lenin-Stalin. De o parte şi de alta a tribunei centrale se află portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti. De cealaltă parte a pieţii, deasupra tribunei împodobită sărbătoreşte, se văd portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. In această zi, sutele de mii de oameni ai muncii care au trecut prin faţa statuii lui I. V. Staiin s’au legat odată mai mult să strângă legăturile de prietenie dintre poporul nostru şi popoarele sovietice, care ne ajută zi de zi să construim o viaţă nouă, să fie credincioşi învăţăturilor nemuritoare ale marelui Staiin, luptând cu dârzenie pentru construirea socialismului în ţara noastră, pentru apărarea păcii în lume. • E ora 9. In tribuna centrală îşi fac apariţia conducătorii partidului şi guvernului în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. Meetingul din Piaţa Stalin s’a deschis în sunetele Imnului R.P.R. şi ale Imnului partizanilor păcii. A luat cuvântul tov. Chivu Stoica, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri care, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi al Consiliului de Miniştri al R.P.R., a felicitat pe oamenii muncii cu prilejul zilei de 1 Mai. Cuvântarea, exprimând dorinţa poporului nostru de a apăra pacea şi de a colabora cu toate popoarele, de a construi cu avânt socialismul, a stârnit un puternic val de aplauze şi ovaţii prelungite. Răsună cuvinte calde de dragoste pentru Marea Uniune Sovietică, pentru prietenia veşnică dintre poporul nostru şi poporul sovietic — izvor nesecat de victorii pentru poporul român. Scandând cu entuziasm numele tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej, miile de oameni ai muncii au exprimat ataşamentul profund al poporului nostru faţă de politica înţeleaptă a partidului, hotărîrea de a merge cu fermitate pe drumul construirii socialismului. In sunetele fanfarei a început demonstraţia de 1 Mai a oamenilor muncii. Demonstraţia este deschisă de gărzile muncitoreşti. Ele poartă intr’o aliniere perfectă drapele roşii şi tricolore. Urmează pionierii. In mijlocul pieţii, 12 trompetişti dau onorul. Fluturându-şi în fugă cravatele roşii, un grup de copii s-a desprins din coloană urcând în tribună pentru a oferi buchete de flori conducătorilor partidului, guvernului şi Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Copiii poartă cu dragoste în mijlocul coloanelor portretele în medalion ale lui Lenin şi Stalin, portretul tovarăşului G. M. Malencov şi cel al tovarăşului Gh. Gheorghiu- Dej. Ei flutură buchete de flori şi batiste colorate. Cu feţele zâmbitoare, plini de încredere în viitor, trec acum prin faţa tribunelor în frumoasele lor uniforme, în sunetele fanfarei alcătuită din rândurile lor, elevii şcolilor Rezervelor de Muncă, şcoli care formează viitorii muncitori cu o înaltă calificare, constructori harnici ai socialismului în ţara noastră. Asemenea unui fluviu uriaş, se revarsă prin Piaţa Stalin coloanele compacte ale oamenilor muncii din fabrici şi uzine, şantiere de construcţii şi instituţiile Capitalei patriei noastre dragi. La această măreaţă sărbătoare a oamenilor muncii din întreaga lume, ei raportează cu deosebită mândrie conducătorilor partidului şi guvernului ţării noastre, succesele obţinute în lupta pentru construirea bazei economice a socialismului, pentru îndeplinirea înainte de termen a planului pe anul 1953, anul hotărîtor pentru realizarea cincinalului în patru ani. Prin Piaţa Stalin, primiţi de puternicele aplauze ale asistenţei, trec harnicii constructori de motoare şi utilaj greu de la uzinele ,,23 August“ din Capitală, care au realizat tractoarele de 120 CP., screperele şi macaralele de mare tonaj. Trec acum primele autocamioane româneşti, rod al muncii îndrăzneţe a constructorilor din aceste uzine, al ajutorului frăţesc şi multilateral al Uniunii Sovietice. In faţa lor, pe o placardă purtată cu mândrie de muncitori, se află inscripţia: ,,Raportăm tovarăşului Gh. Gheorghiu- Dej că în cinstea zilei de 1 Mai am dat patriei primele autocamioane“. Noul produs este experienţa creşterii nivelului tehnic al industriei noastre, al măestriei şi dragostei cu care muncitorii noştri luptă pentru înflorirea patriei. Pe un camion este aşezată o uriaşă macara fabricată de muncitorii uzinelor Vulcan din Capitală şi „Steagul Roşu“ din Oraşul Stalin. Dealungul coloanelor nesfârşite se înalţă nenumăratele portrete ale tovarăşului G. M. Malencov, ale membrilor Prezidiului P. C. U. S. Oamenii muncii le-au adus la marea sărbătoare în semn de slavă marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice, partidul lui Lenin şi Stalin, în semn de dragoste şi ataşament faţă de marea Uniune Sovietică, eliberatoarea ţării noastre, bastionul de neclintit al păcii, democraţiei şi socialismului. Fără încetare au răsunat lozinci, cinstind prietenia, alianţa şi colaborarea frăţească dintre poporul român şi marele popor sovietic. Noile produse ale muncitorilor din marile uzine ale patriei se întâlnesc pentru prima dată aici la marea sărbătoare a oamenilor muncii. Iată un alt autocamion fabricat de uzinele ,,23 August“ care poartă un transformator de 10.000 kwa, fabricat la „Electroputere“ Craiova, urmat de escavatorul fabricat de uzinele „Progresul“ din Brăila, screperul de mare capacitate şi puternicul buldozer produs de aceeaşi uzină, toate remorcate de tractoare „23 August“. Pe fiecare dintre aceste minunate maşini şi utilaje muncitorii au scris „Fabricat în R.P.R.“, cuvinte care fac să tresalte de mândrie patriotică inimile sutelor de mii de oameni ai muncii participanţi la demonstraţie. Alături de colectivul uzinelor „23 August" păşesc miile de muncitori ai Complexului C.F.R. „Griviţa Roşie“, care pentru succesele lor în muncă au primit „Menţiune scrisă“ a Consiliului de Miniştri al R.P.R. Portretul tovarăşului Mao Tze Dun purtat de demonstranţi exprimă salutul pe care poporul nostru îl trimite astăzi marelui popor chinez care a obţinut noi succese în construirea puternicului stat democrat popular chinez. In bătaia vântului de primăvară trec, având în frunte un grup de colectivişti în costume naţionale, cei mai buni tractorişti şi muncitori din gospodăriile agricole de stat, colectivişti şi ţărani muncitori fruntaşi în campania însămânţărilor de primăvară. In fruntea colectivului gospodăriei agricole de stat Pens trece carul alegoric care înfăţişează una din cele mai însemnate realizări ale muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din această gospodărie, agregatul pentru producerea ploii artificiale, construit pentru prima dată în ţara noastră. Gândurile oamenilor muncii se îndreaptă astăzi spre eroicul popor coreean care apără cu eroism libertatea şi independenţa patriei sale. Purtând portretul tovarăşului Kim Ir Sen, ei trimit poporului coreean un fierbinte salut. Cu vii aplauze sunt primiţi în Piaţa Stalin muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori ai măreţului edificiu de cultură Combinatul Poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin“, alături de care păşesc cu mândrie muncitorii tipografi care prin munca lor de zi cu zi răspândesc în masse cuvântul de luptă al partidului pentru întărirea păcii în lume şi construirea socialismului în ţara noastră. Piaţa a înflorit deodată în albastrul sutelor de salopete. Se apropie de tribună coloana brigadierilor de pe şantierul naţional al Parcului de Cultură şi Sport „23 August“. Coloana flutură drapele tricolore, drapele albe cu insigna F.M.T.D., drapele albastre cu porumbielul păcii şi insigna Uniunii Internaţionale a Studenţilor, insigna celui de al 4-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, precum şi insigna sportivă a Festivalului. Pe numeroase tăbliţe este scris în 15 limbi cuvântul scump tuturor oamenilor: Pace. La marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală au venit şi delegaţii fabricilor fruntaşe din ţară. Ei au adus noile produse ale industriei noastre socialiste, expresia înaltului nivel tehnic la care a ajuns industria noastră. Au venit muncitorii uzinelor „Progresul“ Brăila, constructorii primului escavator cu capacitatea cupei de 0,5 tone, cei de la I.M.S.—Câmpulung, care au conceput şi realizat primele motociclete de 350 cmc., precum şi cei de la fabrica „Metalica“—Sibiu, care au prezentat bicicletele fabricate pentru prima dată în R.P.R. Un şuvoi nesfârşit de viaţă care străbate prin faţa tribunei din Piaţa Stalin îşi fac apariţia coloanele de studenţi, asistenţi şi profesori. Exprimându-şi hotărîrea fermă de a învăţa cât mai temeinic şi de a deveni cadre folositoare patriei, studenţii universităţii „C. I. Partion“ poartă operele marilor învăţători ai omenirii muncitoare Marx- Engels,Lenin-Stalin. Deasupra coloanelor este ridicată ultima operă a marelui Stalin „Problemele economice ale socialismului in U.R.S.S.“, contribuţie de seamă la întărirea tezaurului ştiinţei marxistleniniste. In massa nesfârşită a manifestanţilor apar oameni de ştiinţă, membrii secţiilor Academiei R.P.R., scriitori, compozitori, artişti plastici, regizori şi tehnicieni ai studiourilor cinematografice, elevii şcolii de literatură şi critică literară „M. Eminescu“. Alături de ei păşesc cu mândrie colectivele editurilor. Din 1949 şi până în prezent s’au editat peste 218.000.000 cărţi de literatură politică şi social-economică, literatură ştiinţifică, lucrări de tehnică industrială, literatură beletristică, manuale didactice. Numai în primul trimestru al acestui an în editurile noastre s-au tipărit peste 7.290.000 cărţi. Un ropot de aplauze a stârnit apariţia în piaţă a muncitorilor fabricii de motoare şi aparataj electric „Dinamo“. Muncitorii din această fabrică, construită în anii puterii populare, dau motoare, utilaj şi aparataj electric necesar marilor şantiere. In coloana lor, pe un autocamion, este purtată locomotiva electrică de mină, produsă pentru prima oară în ţara noastră de către colectivele fabricilor de maşini electrice „Dinamo“—Bucureşti şi „Electroputere“ — Craiova. Urmează rândurile compacte ale studenţilor Institutului de Mine, apoi trec studenţii de la Institutul de Petrol şi Gaze, de la Institutul de Construcţii, de la Institutul Politehnic. In rânduri compacte urmează muncitorii, inginerii, tehnicienii şi funcţionarii uzinei metalurgice „Vulcan“ care au întâmpinat ziua de 1 Mai cu importante realizări. Deasupra coloanei care trece este înălțat un panou pe care se află scrisă legea economică fundamentală a socialismului, așa cum a fost formulată de tovară... Stalin în geniala sa operă ..Proleme economice ale socialistului(19) în U.R.S.S.". Deodată, In văzduh se inalţă acordurile marşului care vesteşte defilarea miilor de sportivi din Capitală. Dinspre Statuia Aviatorilor se aude duduit de motoare. Zeci de motociclişti, purtând steaguri roşii care fluturau în bătaia vântului, se apropie de tribună. In primul rând trec 8 motociclete, care poartă portretele marilor dascăli ai proletariatului, Marx-Engels-Lenin-Stalin. Nu s’a stins încă sgomotul motoarelor şi iată că prin faţa tribunelor trec în pas tineresc sute de stegari. Cei din frunte poartă steaguri roşii şi tricolore. Alinierea lor este desăvârşită. In urma lor păşesc purtătorii steagurilor diferitelor asociaţii sportive. învolburarea minunatelor culori ale steagurilor sportivilor noştri dă Pieţii Stalin un aspect minunat. După coloana stegarilor, sunt aplaudaţi cu entuziasm zeci de tineri care practică diferite discipline sportive. Grupurile de atleţi, fotbalişti, handbalişti, boxeuri, scrimeuri şi alţii simbolizează multilateralitatea mişcării noastre de cultură fizică şi sport, care se dezvoltă neîncetat, datorită sprijinului neprecupeţit al Partidului şi Guvernului, înfăţişarea Pieţii Stalin se schimbă odată cu iatrarea studentelor de la Institutul de Cultură Fizică. Prin mişcări graţioase şi pline de îndemânare, care se armonizează perfect cu acordurile muzicii, ele unduiesc eşarfe roşii , de mătase, culegând binemeritate aplauze. Intr’o ordine perfectă, echipaţi în întregime în frumoase costume albastre, trec studenţii aceluiaş institut, cadrele de mâine ale mişcării noastre de cultură fizică şi sport. Se apropie de Piaţa Stalin sportivii asociaţiei Locomotiva. In primul rând ei poartă portretul iubitului conducător al poporului nostru muncitor, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Sportivii noştri şi-au arătat cu prilejul demonstraţiei de 1 Mai recunoştinţa adâncă faţă de partid, faţă de tovarăşul Gheorghiu-Dej, pentru grije părintească pe care le-o poartă. (Continuată în pag■ 2.-a)