Sportul Popular, mai 1953 (Anul 8, nr. 2226-2240)

1953-05-04 / nr. 2226

Măreaţa demonstraţie de 1 Mai din Piaţa Stalin din Capitate (Continuare din pag. 1-a) pentru sprijinul neprecupeţit pe care-l acordă mişcării sportive din ţara noastră. Primele rânduri ale coloanei sportivilor ceferişti au ajuns în faţa tribunelor. In ritmul vioi al muzicii, sportivii se răspândesc în întreaga piaţă. La un semnal, ei se opresc, şi formează cu trupurile lor o stea, în mijlocul căreia alcătuesc o seceră şi un ciocan. Din mijlocul acestui grup se înalţă în văzduh un uriaş balon, de care este prinsă o pleoardă pe care stă scris. .,Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc". In frumoasele lor costume, trec apoi sportivii asociaţiei Flamura Roşie. Ei sunt urmaţi de coloana impresionantă a sportivilor de la Casa Centrală a Armatei. In fruntea acestei coloane trece o motocicletă pe care sportivii militari formează, cu măestrie, o piramidă. Motocicleta e urmată de un grup de sportivi care poartă portretele membrilor Biroului Poliţe al CC. al P.M.R. Apoi trec stegarii. In fruntea sportivilor de la C.C.A., trece detaşamentul de maeştri ai sportului, în fruntea cărora cei din tribune recunosc pe maestrul emerit al sportului losif Sârbu campion olimpic. Întreaga asistenţă urmăreşte in interes demonstraţia sportivilor dela C.C.A. Fiecare era nerobiiata să vadă cum s’au pregătit sportivii molari pentru parada dela acest 1 Mai. Grupurile de tineri lerinciră cu trupurile lor un soare în mijlocul căruia se înalţă o piramidă, iar în vârful piramidei un tiranei roşu pe care stă scris „ Mai". Sportivii de la Metalul au arătat prin demonstraţia lor hotărîrea oamenilor muncii din ţara noastră de a îndeplini cincinalul în 4 ani. Oprindu-se în faţa tribunei, ei au scandat cuvintele: ,,Trăiască primul nostru plan cincinal pe care-l vom realiza in 4 ani", după care ei au format în faţa tribunei principale cifra 5. Imediat după aceea, locul acestora a fost luat de un alt grup de sportivi, care au înscris un uriaş 4. Din sutele de piepturi ale sportivilor metalurgişti au răsunat în acest timp cuvintele: ,,Vom munci şi vom lupta, planul vom realiza!". Cu puternice aplauze au fost primiţi şi sportivii asociaţiilor Mi- . nerul, Recolta, Constructorul, Fla- căra, Şantierul, Ştiinţa, Progresul, Spartac. O impresie deosebită a produs-o defilarea tinerilor din aviaţia sportivă. Sunt aeromodelişti, planorişti, paraşutişti, piloţi. Foarte numeroşi au fost tinerii din asociaţia sportivă a Rezervelor de Muncă. Grupul tor s-a oprit mai mult în Piaţa Stalin, iar demonstraţia lor a fost îndelung aplaudată. Un moment impresionant a fost acela când asistenţa a văzut în piaţă cuvântul „PACE" scris de trupurile tinere ale sportivilor asociatei Rezervele de Muncă. Minunata paradă a sportivilor din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai a fost încheiată prin defilarea sportivilor dinamovişti. Pe un frumos car alegoric, pe care se aflau diferite aparate de gimnastică, giinnaştii de la Dinamo şi-au dovedt înalta lor măestrie. Pe o motocicletă, pionieri curajoşi au executat o piramidă înaltă. Pe o platformă susţinută de motociclete, tinere sportive dinamoviste, având în mâini buchete de flori au format un cerc în mijlocul căruia trupurile altor sportive au desenat petalele unei flori uriaşe. Deasupra, se roteşte un glob pe care este scris „1 Mai”. În faţa tribunei centrale s’au încolonat acum tovarăşii care au asigurat serviciul de ordine în timpul demonstraţiei. împreună cu ei, întreaga asistenţă intonează cu căldură Internaţionala, imnul unităţii oamenilor muncii de pretutindeni, în lupta pentru un viitor fericit. După ce dă onorul în faţa tribunei centrale, fanfara militară, compusă din circa 700 persoane, încheie defilând marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai. Aşa cum a început, întâlnirea dintre C.C.A. şi Locomotiva părea să se ridice la înălţimea aşteptărilor. Intr’adevăr, primele faze de joc s’au desfăşurat într’un tempo viu, susţinut de ambele părţi, atacurile succedându-se cu repeziciune dela o poartă la alta, iar apărările fiind mereu puse la încercare, înaintaşii Locomotivei, mai insistenţi în acţiuni, încearcă însă poarta prea de departe, ca de pildă Iordache, ale cărui shoturi dela 30—35 metri, deşi spectaculoase, n’au fost de nici un folos pentru echipă, oprind chiar uneori acţiunile de atac. C.C.A a ripostat în acest timp printr’un joc de apărare bine organizat şi prin contra-atacuri rapide, simplu desfăşurate, dar mult mai periculoase. De altfel, în urma unui astfel de contra-atac pornit în min. 4, Victor Moldovan a fost la un pas de a marca şi numai intervenţia oportună a lui Szalocki a permis lui Dungu să Intercepteze balonul. Treptat însă, jocul pierde din intensitatea iniţială, datorită liniilor de înaintare care, deşi sunt bine sprijinite de mijlocaşi, nu reuşesc să creieze faze autentice de poartă. Goalul a venit pe neaşteptate, într’un moment în care Locomotiva avea superioritatea teritorială. In min. 22, degajarea lui Dungu aduce mingea la Zavoda 11, care trimite cu capul, lung, spre centru. Szalocki şi Dragan sar la minge. Primul nu reuşeşte să respingă balonul, pe care îl interceptează Drăgan. El face o cursă scurtă şi de la 10 metri trage plasat. 1-0-Locomotiva face eforturi să egaleze, domină, dar jocul „stă pe loc" pentru că înaintaşii se pierd în acţiuni fără orizont, înghesuite pe tripletă şi lipsite de finanţare. Puţinele ocazii de marcare au fost ratate şi ele, Roman (fr.in. 40) şi Iordache (min. 42) trăgând imprecis In repriza a doua jocul se caracterizează prin faze de alternativă dominare. In primele 15 minute atacă mai mult Locomotiva, însă apărarea echipei CC.A este totdeauna bine plasată şi respinge cu siguranţă acţiunile, în general lipsite de claritate, ale feroviarilor. Din min. 60, echipa C.C.A. preia iniţiativa jocului şi construeşte o serie de acţiuni bine gândite şi bazate pe schimbul de locuri şi passe în adâncime. In ultimele 10 minute, Locomotiva, care cedase pasul, revine în atac şi Voinescu intervine în câteva rânduri în situaţii dificile. Dacă Locomotiva a avut in acest joc superioritatea teritorială, în schimb echipa C C.A. a fost superioară din punct de vedere tactic, şi aceasta i-a adus victoria, in timp ce Locomotiva s-a rezumat la o dominare sterilă, înaintaşii încurcându-se în propriile lor combinaţii şi pierzând orice posibilitate de a-şi face drum spre poartă, echipa C.C.A a combinat numai atât cât era nevoie pentru a ajunge mai repede la poarta lui Dungu. Înaintaşii echipei C.C.A., fără a fi în forma lor bună, au ştiut totuşi să rezolve mai bine diferitele faze de joc. In aceasta a constat diferenţa dintre cele două echipe, mai bine zis dintre cele două înaintări, pentru că apărările au jucat la fel de bine şi au luptat în acelaş ritm dela început până la sfârşit. Dintre jucători s’au evidenţiat în mod deosebit Apolzan, Lungu şi Voinescu. Deasemeni s’au remarcat Petschowsky, Ivănescu, Bone, Iordache, Maior, Androvici şi Dungu. Partida a fost bine condusă de arbitrul Mihail Popa, care a aplicat just legea avantajului, apreciind corect jocul cu corpul şi sancţionând obstrucţia. C. C. A.: Sratescu-Zavoda V. Apolzan, Ivăniiu-Balint, Bone-V. Moldovan (Zonioda I), Zavoda (Petschowsky), Drăgan, Peischowsky (Tătara), Bădeanu. LOCOMOTIVA : Dungu-Androvici, Szalocki, Macri-Lungu, Millor-Ferenczi, Roman, Zapis, Iordache, Filotte. JACK BERARUI! PETRE GATU Casa Antei Câmpulung continuă să conducă in clasamentul Diviziei A la fotbal C. C. A.—Locomotiva Griviţa Roşie 1-0 (1-0) Aug. 2-a . Nr. 2226 Ştiinţa Cluj—Progresul Oradea 1-0 (0-0) CLUJ, 3. (Prin telefon). — Cei aproape 13.000 de spectatori care au venit pe stadionul „Gh. Gheorghiu-Dej" au putut urmări un joc foarte echilibrat şi de un ridicat nivel tehnic. Ştiinţa a dominat mai mult, a făcut în atac schimburi de jocuri reuşite, la capătul cărora atacanţii s’au aflat în poziţii favorabile de shot, trăgând la portă de 22 ori. In apărare, Ştiinţa a practicat un marcaj strict. Echipa oaspe a desfăşurat un joc frumos cu pase precise, dar înaintaşii au ezitat să tragă la poartă şi l-au căutat de cele mai multe ori pe Bodo în apărare orădenii au ÎL, nesiguri, Ţiriac fiind depășit de multe ori de Dragoman. Ei au avut în tank pe cel mai bun om al echipei. Chiar în primul minut de joc Al. Moldovan ratează o ocazie favorabilă, trăgând afară de la 5 m. In minutul 17, la un corner, Dragoman trage puternic, dar Tudose salvează în ultima instanţă, ln min. 51 Costea plonjează reţinând cu greutate un shot puternic al lui Suhoc. Trei minute mai târziu Demien trage afară deja 7 m. Singurul goal al partidei este marcat în min. 74 re Covaci IV, care reia dintr’un ungur dificil mingea trimisă de Dragoman. In min. 78, la un corner, Crăciun trage puternic în bară. Raport de cornere : 9-6 (5-1) pentru Ştiinţa. Arbitrului Dumitru Dimulescu (Buc.) i s’au aliniat formaţiile : SI M/A : Costea-loanovici, Luca, Dobrescu (Georgescu)-Crăciun, Mihai-Georgescu (din min. 15 Covaci IV), Moldovan, Avram, Copil, Dragoman. PROGRESUL : lank-Ţiriac, Tudose, Lazăr-Ştirbei, Pop (Barbu)Yemen, Bodo, Suhoc, Kilimon, Kiss. S’au remarcat : Costea, Luca, Covaci IV, Copil şi Dragoman dela Ştiinţa, lank (cel mai bun de pe teren), Tudose, Lazăr şi Bodo de la Progresul. VICTOR MOREA corespondent Minerul Petroşani — Dinamo Bucureşti 0-2 (0-1) PETROŞANI, 3 (prin telefon de la trimisulnostru). Jocul dintre Minerul şi Dinamo Bucureşti, desfăşurat pe stadionul din Lonea in faţa a 5000 spectatori, a fost mult influenţat de ploaia care a căzut în tot timpul matchului şi care a îngreunat controlul balonului. Dinamo Bucureşti a obţinut o victorie meritată, datorită jocului bun de ansamblu. Minerul s-a prezentat sub valoarea obişnuită, echipa arătând deficienţe în ceea ce priveşte legătura dintre compartimente. In primele minute iniţiativa o au gazdele, care construesc acţiuni rapide. In această perioadă Cricovan şi Szocke ratează ocazii de a marca. Dinamo contraatacă !) Ozon, Ambru şi Suru trinjit balonul peste poartă din situaţii favorabile. Primul goal este mar cat în min. 23. Florescu pasează lui Suru care centrează şi Verşescu reia în poartă. Până la sfârşitul reprizei,perioadele de dominare au alternat. După piţucă, Miffing ritmul jocului, încercând să egaleze, dar atacul nu ,,inerte". Tot Dinamo reuşeşte să îiscrie în min. 71 prin Ozon, care, la capătul unei acţiuni personale, trimite balonul în plasă: 27. Milirul revine piternie în atac, dar Turcuş pierde o bună ocazie de a reduce scorul, trăgând peste bară de la câţiva metri (min. 85). Ultimele cinci minute au aparţinut dinamoviştilor, care întreprind multe atacuri pe aripi. Două din aceste acţiuni se termină cu lovituri trase în bară de Ambru. Arbitrul M. Kepich (Timişoara) a condus în general slab. El nu a sancţionat obstrucţiile şi a dat decizii greşite, în special în repriza doua. Formaţiile au fost următoarele: MINERUL: Crâsnic - Romosan, Vasiu, Balogh-Pop IV, Farcăş IIDeleanu, Szocke, Cricovan, Gabor, Turcuş. DINAMO: Constantinescu-Băcuţ 1, Băcuţ 11, Szöke-Barnoiu, Florescu-Ambru, Nicuşor, Ozon, Voinescu, Suru. Clasamentul ETAPA VIITOARE Dinamo Bucureşti - Ştiinţa Cluj Locomotiva Griviţa Roşie-Minerul Petroşani Progresul Oradea-Locomotiva Timişoara Ştiinţa Timişoara-C.C.A. Casa Armatei C. Lung-Flamura Roşie Arad Locomotiva Tg. Mureş - Dinamo Oraşul Stalin 1. Casa Armatei Câmpulung 8 3 5 0 8:5 N 2. C.C.A. 8 4 2 2 12:9 10 3. Ştiinţa Timişoara 8 3 4 1 6:6 10 4. Flamura Roşie Arad 8 3 3 2 12:9 9 5. Dinamo Bucureşti 8 4 13 13:10 9 6. Minerul Petroşani 8 3 3 2 9:8 9 7. Locomotiva Gr. Roşie 8 16 1 9:8 8 8. Locomotiva Tg. Mureş 8 3 14 12:12 7 9. Ştiinţa Cluj 8 3 1 4 8:13 7 10. Locomotiva Timişoara 8 1 4 3 4:7 6 11. Dinamo Orasul Stalin 8 1 3 4 13:14 5 12. Progresul Oradea 8 2 1 5 8:13 5 Casa Armatei Câmpulung—Dinamo Oraşul Stalin 1-1 (1-1) Câmpulung Moldovenesc 3 (prin telefon de la trimişii noştri). Gazdele au primit o replică dârză din partea dinamoviştilor din Oraşul Stalin. Dinamo a beneficiat de o bună apărare, care a alimentat constant înaintarea cu mingi utile pentru contra-atacuri. Totuşi, înaintaşii oaspeţilor au greşit prin faptul că au încercat prea puţin poarta, căutând să facă pătrunderi până în apropierea imediată a porţii, pe care însă fundaşii Casei Armatei le-au oprit cu succes- Casa Armatei Câmpulung a jucat bine în special în prima repriză, când a dominat mai mult, ca şi în ultimele minute de joc. Remarcabilă a fost coeziunea dintre compartimentele echipe, gazdă In special, mijlocaşul Onisie a fost foarte activ, asigurând perfect legătura dintre apărarea imediată şi linia de atac. Deşi din primele minute de joc gazdele au iniţiativa, dinamovîştic sunt cei care deschid scorul. In tr.in. 10, Ene îl pune în poziţie favorabilă de shot pe Scorţan, a cărui lovitură este oprită de Coman, dar în interiorul porţii. Arbitrul, atent, acordă goal: 0—1. După câteva faze de joc de centru, Casa Armatei revine puternic şi în min. 19 o frumoasă combinaţie între Gârleanu (trecut pe extrema dreaptă) şi Călin (aflat în centru) se termină cu un shot puternic al acestuia din urmă, mingea neputând fi reţinută de Munteanu : 1—1. Tot Călin are ocazia de a mări scorul (în min- 29), dar Fruth îl deposedează de balon, in apropierea porţii. In ultimul minut al reprizei, o minge trasă d’ntr’o lovitură liberă de Gârleanu este respinsă de Munteanu până la Alexandrescu care reia afară dela 6 m. Gh. Dumitrescu (Bucureşti) a arborat corect şi autoritar jocul următoarelor formaţii : CASA ARMATEI CÂMPULUNG : Coman-Cernea, Dodeanu, Rodeanu (Cojereanu din min. 10)Zeană, Onisie-Călin, Cojereanu (Smărăndescu), Alexandrescu, Vlad, Gârleanu. DINAMO ORAŞUL STALIN: Munteanu,Fruth, Bostoş, Cioboată- A. Teodorescu, Hidişan-Scorţan, Mihai (Rădulescu din min. 80), Ene, Neagu, Birău- TOM A RAB ŞAN V. BENKOVSKY Locomotiva Timişoara —Flamura Roşie Arad 1-2 (1-0) TIMIŞOARA, 3 (prin telefon). Aşa cum arata şi scorul, desfăşurarea matchului a avut două aspecte diferite. In prima parte a jocului, Locomotiva a dominat majoritatea timpului, fiind superioară în câmp şi iniţiind acţiuni periculoase la poartă, bazate pe jocul rapid al extremelor şi al centrului. Deasemenea, feroviarii au arătat o bună legătură între compartimente. După pauză Flamura Roşie, care la început fusese oarecum depăşită de ritmul de joc al gazdelor şi-a revenit şi a pus stăpânire pe joc, înaintarea arădană a acţionat cu precizie, mai cu seamă pe centru, unde stoperul Covaci nu a putut opri desele atacuri. Storul este deschis chiar în min. 3 de joc, când, la o acţiune a timişorenilor, Ferenczi trage prin surpriidere de la marginea careului de 16 m.: 10 0. Marcarea atât de rapidă a acestui goal derutează apărarea oaspeţilor, care fac faţă cu greu atacurilor insistente ■ale înaintării Locomotivei. La 2 minute după pauză, Vaczi trimite din lovitură liberă la Carpinet, care trage puternic la poartă, mingea se loveşte de un fundaş, ajunge la Mercea şi aceste egalează: 1—1. Flamura Roşie reuşeşte să ia conducerea în min. 62 prin goalul marcat de Carpinet care a primit mingea dela Mercea. Toth Al. (Oradea) a arbitrat fără greşală prima repriză, dar a fost neatent în a doua — în special la faza din care s’a marcat a doiiea goal al Flamurei Roşii, neobservând poziţia de offside a lui Mercea. Apoi, el a arbitrat în compensaţie. LOCOMOTIVA TIMIŞOARA: Boroş-Corbuş, Covaci, Ritter-Gall, Andreescu (Mazăre)-Pop, Ferenczi (Moniac), Guriţă, Mazăre (Ferenczi), Sereş. FLAMURA ROŞIE ARAD : Popovici-Sereş, Duşan, Farmati-Reinhardt, Serfözö-Dudaş, Mercea, Vaczi, Carpinet, Dumitrescu. M. DUMITRAŞCU corespondent Locomotiva Tg. Mureş Ştiinţa Timişoară 1-2 (0-1) , TG. MUREŞ, 3. (Prin telefon de la trimisul nostru). Locomotiva a dominat aproape 70 de minute din joc, dar s-a lovit de apărarea Ştiinţei, în care Brânzei, Marcu şi Sandner au fost cei mai buni. Aşa se explică de ce superioritatea teritorială a Locomotivei nu a fost concretizată prin goaluri. Trebue spus însă şi că înaintaşii Locomotivei au tras de foarte puţine ori la poartă, pierzându-se în combinaţii inutile. Ştiinţa a făcut una din partidele cele mai bune din acest campionat. Echipa a desfăşurat un joc tehnic şi a atacat prin surprindere cu pase în adâncime, terminând majoritatea acţiunilor cu lovituri la poartă. In special atacurile pe aripi au fost periculoase, Boroş şi Urcan jucând foarte bine. Lipsiţi de o bună pregătire fizică, studenţii timişoreni au fost dominaţi cu insistenţă între minutele 70 şi 85, dar forma bună a apărării tot a împiedicat modificarea scocului. In min. 5, la o centrare a lui Urcan, mingea este scăpată da gopa ji sjţijftţă de pedaia porţii de unul dintre apărători. Cinei minute mai târziu este rândul vii Brânzei să degajeze chiar de pe linia porţii, la o lovitură a lui Cohn. In min. 17, Boroş execută o lovitură liberă indirectă, pe care Davidescu o fructifică: 1-0. Egalarea se produce abia în min. 76, la capătul unei combinaţii frumoase intre Constantin, Incze II şi Vakabba II. Ultimul înscrie cu capul: 1-1 In ultimele cinci minute de joc timişorenii contraatacă şi în min. 89 Boroş trage imparabil de la 5 m : 2-1. I Arbitrul Mircea Cruţescu (Buc. a condus foarte bine formaţiile: LOCOMOTIVA : Popa (Covătaru)Crişan, Isac, Vakarcs I-Vakarcs II (Colin,), Gierling-Palfi (Vakarăs 11), Cohn (Mesaros), Jozsi, Constantin, Incze II. ŞTIINŢA : Sandner - Teodorescu, Brânzei, Retezan-Nicolin, Marcuurcan, Davidescu, Cădariu (din min 65 Husa). : Feros ION (ffiM.SElii).BILDSPORTUL POPULAR