Sportul Popular, mai 1953 (Anul 8, nr. 2226-2240)

1953-05-04 / nr. 2226

Competiţia ciclistă internaţională „Cursa Păcii” N. Maxim (R. P. R.) a ocupat locul III in etapa treia, sosind in acelaş timp cu învingătorul BRATISLAVA. 30 (prin telefon de la trimisul nostru). „ Zilele pe care cei 93 de concurenţi participanţi la „Cursa Păcii'' la-au petrecut la Bratislava, nu vor putea fi uitate curând. Miercuri seară, sala „Reduta” din Bratislava, împodobită cu steagule ţărilor participante la „Cursa Păcii”, cu ghirlande de brad şi lozinci pentru pace, a primit pe sportivii oaspeţi care se vor întrece dealungul celor peste 2000 km. Aci, în prezenţa a mii de spectatori a avut loc festivitatea de deschidere a marii competiţii cicliste internaţionale cursa Bratislava-Praga-Berlin-Varşovia. Cei 93 de ciclişti din Anglia, Austria, Belgia, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, Danemarca, Finlanda, BRNO 1 (prin telefon de la trimisul nostru). Străzii oraşului Bratislava, dealungul cărora se înşiraseră zeci de mii de oameni ai muncii, erau minunat împodobite cu arcuri de triumf, cu lozinci pentru pace şi steagurile ţărilor participante la grandioasa competiţie. Demonstraţia oamenilor muncii din Bratislava în cinstea zilei de 1 Mai a fost deschisă de grupul celor 93 de ciclişti participanţi la „Cursa Păcii”. Sosiţi în Piaţa Stalin, cicliştii s-au aliniat în faţa tribunei oficiale. Ambasadorul german Bernard Könen a adresat un salut participanţilor la „Cursa Păcii”, după care întregul grup de ciclişti, împreună cu miile de tineri care se aflau in Piaţa Stalin au Intonat imnul F.M.T.D. In momentul când Bernard Könen a tăiat panglica de start, pionierii din Bratislava au lansat în văzduh 1000 de porumbei albi. Din mii de glasuri au răsunat în toate limbile cuvântul PACE, Mir, Pokol Paix, Peace, Pace, Pace. La ora 12.45, dela marginea oraşului, s’a dat startul oficial Dealungul celor 170 km. ai primei Franţa, R. D. Germană, Norvegia, R. P. Polonă, R. P. Română, Suedia, Triest, R. P. Ungară şi sportivii din echipa polonezilor din Franţa, au fost salutaţi de dr. Iuliu Viktory, preşedinţii Comitetului de organizare a „Cursei Păcii”. B. Bereanu, preşedintele U.I.S. a salutat pe sportivi in numele Comitatului Internaţional de pregătire a celui de al IV-lea Festival Mondial al Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. B. Bereanu a anunţat că echipei învingătoare in „Cursa Păcii”, Comitetul Internaţional de pregătire a Festivalului Mondial ii va oferi o cupă, iar câştigătorul „Cursei Păcii” va fi invitat ca oaspete de onoare la Festival. Preşedintele U.I.S. i-a rugat pe ciclişti să transmită tinerilor din ţă Prima etapă etape (Bratislava-Brno), prin toate satele şi oraşele, cicliştii au fost întâmpinaţi de o mulţime de oameni, care i-a aclamat călduros. După 45 de km. de rulat în pluton compact, ciclistul român N. Maxim, împreună cu belgianul Vanhoven şi Di Luciano (Triest) iniţiază prima acţiune importantă şi se desprind din pluton şi, rulând excepţional de rapid, câştige un avans care la trecerea peste râul Morava este marcat de cronometre la peste un minut. Sprintul din Breslav (km. 77) este câştigat de Vanhoven, urmat indeaproape de Maxim. Din plutonul urmăritor se desprind cicliştii polonezi Krolak şi Klawinski, Van Schill (Belgia) şi Newman (Anglia) care, acţionând in morişcă, reuşesc să-i prindă pe fugari. Plutonul fruntaş îşi încetineşte alura şi astfel este ajuns de plutonul urmăritor. La km. 125 lui Maxim i se defectează roata din spate şi pierde cu repararea ei minute preţioase. Cu 40 km. înainte de sosire, o porţiune de deal abrupt acoperită cu pietriş face ca Ostergaard (Danemarca), Kuhr şi Ruzicka (R. Cehoslovacă), precum rile pe care l vor străbate în drumul lor invitaţia călduroasă de a participa cu tot entuziasmul la manifestaţiile premergătoare măreţei sărbători a tineretului, care va avea loc la Bucureşti. Joi dimineaţa toate delegaţiile participante la „Cursa Păcii” au fost invitate la primăria oraşului Bratislava. Primatorul (aşa i se spune aci primarului) oraşului Jan Stramek a rostit o cuvântare, urând bun sosit participanţilor şi oferindu-le cadouri ca amintiri din oraşul Bratislava. Joi seara, o delegaţie a tuturor participanţilor la marea cursă ciclistă a depus o imensă coroană de flori la statuia lui I. V. Stalin, păstrând un minut de reculegere, şi cicliştii români Gen. Şandru, G Stănescu şi C. Dumitrescu să rămână din pluton. Oamenii muncii din oraşul Brno au făcut o entuziastă primire participanţilor la „Cursa Păcii”. Cu zece kilometri înaintea locului de sosire, dealungul şoselei erau înşiraţi zeci de mii de spectatori. Sosirea cicliştilor la Brno a avut loc pe stadionul Zbrozovka Sparta, în faţa a aproape 20.000 de spectatori. Primul a trecut linia de sosire tânărul ciclist belgian Albert Eloot, în vârstă de 20 de ani, învingătorul a parcurs cei 170 de km. in timpul de 4 ore, 25 minute, 26 secunde, media orară 38,700. Pe locurile următoare, la diferenţe de secunde, s-au clasat Maytland (Anglia), Petersen (Danemarca), Hadasik (R. P. Polonă), Van Schill (Belgia) ş. a. Din echipa R.P.R. primul a sosit Victor Georgescu (la 4 minute de câştigătorul etapei), într’un pluton in care se afla şi cunoscutul ciclist danez Olsen. După 6 minute, a sosit N. Chicomban, apoi C. Stănescu, C. Dumitrescu, Gh. Şandru şi N. Maxim. PRAGA 2 (prin telefon de la trimisul nostru). A doua etapă din „Cursa Păcii”, Brno—Praga, a constituit, atât prin lungimea traseului, cât şi prin numeroasele urcuşuri şi serpentine, un foarte greu examen pentru concurenţi. întrecerea a fost totuşi foarte dinamică şi media orară de peste 37 km. oglindeşte lupta îndârjită, care s-a dat între concurenţi. încă după primii kilometri parcurşi, cicliştii polonezi şi danezi au atacat puternic, reuşind să destrame plutonul. După 60 km., în frunte se găseşte un pluton format din 25 de ciclişti cu un avans de 3 minute faţă de plutonul următor. In urmărirea plutonului A doua etapă fruntaş, numeroşi alergători fac dese sprinturi, însă tentativele de evadare sunt mereu anihilate. Iată insă că, printr’un sprint deosebit de viguros, C. Dumitrescu (R.P. Română) reuşeşte la km. 70 să se desprindă din plutonul urmăritor şi, rulând cu o energie uimitoare, ajunge plutonul fruntaş. De acum înainte, C. Dumitrescu se va menţine alături de fruntaşi până în apropiere de Praga, remarcându-se prin spiritul său de luptă. Aproape 40.000 spectatori se aflau în tribunele stadionului Sparta din Praga, unde a avut loc sosirea în această etapă. In tribuna oficială a stadionului au fost prezenţi Antonin Zapotocki, Preşedintele Republicii Cehoslovace, Vilen Siroky, Preşedintele Consiliului de Miniştri al R. Cehoslovace. La sprintul final, ciclistul danez Petersen i-a întrecut pe Maytland (Anglia), Andersen (Danemarca) şi Deutsch (Austria) .El a realizat timpul de 6 ore, 9 minute şi 26 secunde. C. Dumitrescu a sosit la câteva minute după câştigătorul etapei, ocupând locul 21. Ceilalţi ciclişti români s-au clasat astfel: N. Maxim (53), N. Chicomban (64), Gh. Șandru (70), C. Stănescu (72), V. Georgescu (84). Ia clasamentul general individual conduce Petersen (Danemarca). KARLOVY VARY, 3 (prin telefon de la trimisul nostru). Cicliştii au plecat în cea de a treia etapă din Praga, din Piaţa Tanchiştilor Sovietici. Până în afara oraşului, de unde s’a dat plecarea oficială, pe o distanţă de 8 km., concurenţii din „Cursa Păcii” au fost aclamaţi de zeci de mii de oameni ai muncii. Primii 28 km. sunt parcurşi in pluton compact şi, cu tot vântul puternic care batea din faţă, ritmul de rulaj este deosebit de viu. Din cauza efortului la care au fost supuşi, încep să rămână din pluton câţiva ciclişti din echipele Austriei, Suediei şi Trestului. La km. 30, la eşirea din oraşul Bereun, alergătorii Krabinski (R. P. Polonă) şi Deutsch (Austria) reuşesc să evadeze din pluton. La o porţiune de urcuş, în urmărirea fugarilor pornesc Sabatier (Franţa) şi Van Schill (Belgia). Aceştia nu-şi pot continua insă singuri drumul, deoarece din urmă îi ajung N. Maxim (R. P. Română) şi Wojcik (R. P. Polonă), care, printr-o acţiune deosebit de curajoasă, împreună cu ceilalţi doi Etapa treia concurenţi, cu fiecare kilometru parcurs micşorează distanţa dintre ei şi primii doi fugari. Goana pe care o fac primii doi fugari, cei 4 urmăritori şi grosul plutonului este deosebit de vie. La un urcuş de aproape 20 km din grosul plutonului se desprind încă patru alergători, şi anume: Trefflich (R.D.G.), Ripp (R.P. Ungară), Knezourek (R Ceh.), Malek (R. Ceh.). Aceştia, printr’o morişcă bine organizată, îi prind pe cei patru ciclişti dinaintea lor şi, împreună, ducând trena cu schimbul, micşorează mereu distanţa faţă de primii doi fugari. Ripp (R. P Ungară) nu poate rezista ritmului rapid de rulaj şi rămâne din plutonul celor opt. N. Maxim conduce acum extrem de puternic şi, datorită acestei acţiuni, plutonul reuşeşte să-i prindă pe cei doi fugari. Sosirea la Karlovy Vary este salutată de mii de spectatori, care-i primesc pe ciclişti cu ei ai eiplauze. N. Maxim se menţine în fruntea celor 9 alergători, până la 100 m, de linia de sosire. La sprintul final trece primul Deutsch (Austria), care realizează timpul de 4 ore 4v min. 19 sec. (cu bonificaţie 4 ore 4v min. 19 sec.) fiind urmat de Van Schill (Belgia), N. Maxim (R.P.R.), Trefflich (R.D.G.), Malek (R. Ceh.), Knezourek (R. Ceh.),—toţi In acelaş timp cu învingătorul —, Krabinski (R. P. Pol.) 4:46,25, Sabatier (Franţa) acelaş timp, Wojcik (R. P. Pol.) 4:47,51, Maytland (Anglia) 4:51,48. C. Dumitrescu a venit într’un pluton de 10 alergători care au ocupat locurile 45-55 cu timpul de 4:58,17. N. Chicomban a sosit într’un pluton de 9 ciclişti pe locurile 61-69 cu timpul de 5:02:05: C. Stănescu (72), Gh. Şandru (76), V. Georgescu (82). După trei etape, în clasamentul general individual conduce Deutsch (Austria). Mâine (n. r. azi) se va desfăşura cea de a patra etapă a „Cursei Păcii”, de la Karlovy Vary la Decin, unde concurenţii vor avea o zi de odihnă. De la Decin, ei vor părăsi teritoriul R. Cehoslovace, continuându-şi cursa pe teritoriul R. D. Germane. RADU URZICEANU Echipa asociaţiei sportive „Spartac" a câştigat a VII-a ediţie a „Ştafetei Scânteii Tineretului” dri dimineaţă, din Breaza (km. lou., 15 echipe au luat startul în cea de a VII-a ediţie a tradiţionalei întreceri de marş organizată de ziarul „Scânteia Tineretului” în cinstea zilei Victoriei şi a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. „Ştafeta Scânteii Tineretului“ s’a bucurat şi în acest an de un succes deosebit contribuind la popularizarea marşului. La aceasta s’a ajuns prin temeinica preocupare pe care au avut-o organizatorii de a asigura cursei cele mai bune condiţiuni de desfăşurare, cât şi prin pregătirile intense pe care le-au făcut majoritatea echipelor, în dorinţa de a ocupa un loc cât mai bun în clasament. Trebue evidenţiată iniţiativa organizatorilor de a regrupa echipele la intrarea în Ploeşti şi la km. 20, iniţiativă care a făcut ca mărşăluitorii să intre în oraşele respective fără a se mai crea distanţe de ore între primul şi ultimul sosit. Se ştie dealtfel că, datorită distanţării unui concurent de altul (aceasta mai ales atunci când este vorba de o cursă de 100 km), întrecerea este foarte greu de urmărit de către arbitri şi îşi pierde caracterul de popularizare a sportului respectiv. Astfel, în primele schimburi au mers maeştrii sportului D. Chiose şi Ion Baboe (Loc. P. T. T.), precum şi Anghel Grigore şi Ion Barbu (Spartac). La regruparea care a avut loc în dreptul bornei kilometrice 67, primul a schimbat D. Chiose. La peste 3 minute schimbă Ion Barbu (Spartac) şi la 18 minute şi 12 sec. Bibirigea (Loc. P.T.T. II). A urmat un schimb de cros (6 km.), la sfârşitul căruia au schimbat pe primele locuri D. Vasile (Dinamo), Dinu Cristea (Metalul), Nicu Niculae (Metalul Vulcan). In ultima parte a cursei lupta s’a dat între Locomotiva P.T.T., Spartac și Dinamo. Penalizată de două ori pentru mers nereglementat echipa Loc. P.T.T. a ocupat locul III. Pe primul loc s’a clasat Spartac, iar pe locul II Dinamo. AUREL CRIŞAN CAMPIONATUL DIVIZIONAR DE TENIS Campionatul divizionar de tenis a programat în Capitală matchurile dintre Progresul ITB Bucureşti-Progresul Cluj şi Spartac Finanţe Bănci-Metalul IRET Timişoara. Ambele matchuri au fost câştigate de echipele bucureştene cu scorul de 10-1. Victoria obţinută de Spartac Finanţe Bănci este deosebit de valoroasă, dat fiindcă această echipă joacă pentru prima oară în divizie. Iată rezultatele tehnice înregistrate: T. Bădin (Spartac)-Ion Călin (Metalul) 6-0, 6-4, 6-2;— J. Namian (Spartac)-Olgia Görök (Metalul) 6-3 6-2 ; — Sanda Butărăscu (8)Ildico Csatary (M) 6-4, 6-2; — Zacopceanu (Sp)-Juhasz (M) 6-0, 6-3, 6-4; — Bădin-Juhasz 9-7, 6-0, 6-2;— Zacopceanu-Călin 6-3, 6-4, 0-6, 4-6, 6-4; — Damian, Butărăscu-Gorok, Csatary 4-6, 1-6; — Slapciu-Burger 7-5, 3-6, 6-2, 4-6, 3-1. Matchul a fost întrerupt la acest scor, fiind dat pierdut jucătorului Burger, deoarece acesta a avut o atitudine nesportivă faţă de arbitrul principal. Cristea- Lorencz 6-1, 5-7, 6-0, 6-1; — Bădin, Cristea-Juhasz, Lorencz 6-0, 61,6-3. Progresul ITB-Progresul Cluj 101. Rezultate individuale: Schmidt (Progresul ITB)-Pusztay (Progresul Cluj) 3-1; — Eva Stăncescu (Progresul ITB)-Ecaterina Pusztay (Progresul Cluj) 2-0; — Rodica Andreescu-Iulia Benedek 0-2; — St. Anghelescu- Ghidray 3-0; — Kisselef-Faur 2-1; — Anghelescu-Pusztay 3-0 (1-0);—Stăncescu, Andreescu-Pusztay, Benedek 2-1; — Schmidt-Ghidray 3-0; — Dinu Călin-Dumbrăveanu 3-0 ; — Schmidt, Stăncescu-Pusztay, Ec. Pusztay, 2-0; — Garalulis, Kisselef-Pusztay, Dumbrăveanu 2-1. Rezultatele jocurilor din campionatul republican de rugbi In cea de a opta etapă a campionatului republican de rugbi s-au înregistrat dri următoarele rezultate : Constructorul Bucureşti-Locomotiva Buzău 3-0 forfait. Progresul Bucureşti-Dinamo IX Bucureşti 0-0. Ştiinţa Bucureşti-Flacăra Târnăveni 6-3 (0-0). Dinamo Bucureşti - Locomotiva P.T.T. 31-3 (14-0). I Casa Armatei Sibiu-C.C.A. 5-26 I (5-11). Ştiinţa Timişoara-Locomotiva Timişoara 6-3 (0-3). Ştiinţa Petroşani-Metalul Bucureşti 6-3 (6-3). Şoimii Tecuci-Locomotiva Gr. Roşie Buc. 6-33 (0-21). Matchul Ştiinţa Galaţi-Ştiinţa Iaşi se joacă azi. Opt noi recorduri R.P.R. , concursul motociclist de tri eri, pe şoseaua Pantelimon, au avut loc întrecerile auto-motocicliste din cadrul concursului republican „1 km. cu startul de pe loc.” Alergările s’au bucurat de un frumos succes şi aceasta în ciuda vântului destul de puternic care a bătut în tot timpul competiţiei. Spectatorii care au urmărit această interesantă întrecere a motocicliştilor şi automobiliştilor noştri au fost plăcut impresionaţi de îndemânarea, curajul şi dârzenia alergătorilor. Aceştia au reuşit să îmbunătăţească opt recorduri R.P.R. Astfel, I. Omăt la clasa 100 cmc, cu timpul, de 42 sec. 72 a îmbunătăţit recordul cu 21 zecimi de secundă. Octavian Florian a realizat şi el o performanţă frumoasă, ameliorând recordul la clasa 125 cmc sport. Traian Matei a îmbunătăţit recordul la 250 cmc sport, ca şi Nicolae Buescu la clasa 500 cmc sport, Mircea Atanasescu la clasa 750 cmc sport, Gheorghe Ioan+Udrescu Constantin la 500 cmc ataş sport, Sandi Ştefan + Ionescu Paul la clasa 750 cmc ataş sport, iar la automobile clasa 3 litri ! Caloianu Jean. Iată rezultatele înregistrate în prima zi a concursului ; 100 cmc — 1. Iosif Omăt (C.C.A.) 49,72 (record vechi 49,93); 2. Tudor Popa (Dinamo) 53,12; 125 cmc—1. Octavian Firoiu (Dinamo) 39,885 (record vechi 41,225); 2. Constantin Nedelcu (C.C.A) 41,48; 3. Armand Munteanu (C.C.A.) 42,335; 250 cmc sport — 1. Traian Matei (Dinamo) 33,805 (record vechi 35,635); 2. Alexandru Teodorescu (Voința) 34,525; 3. Victor Arpad (Voința) 35,09; 350 cmc sport — 1. Vasile Szabo (Dinamo) 32,49; 2. Sânpetri (C.C.A) 34,175; 3. Gheorghe Stoleru (Dinamo) 34,35; 500 cmc sport — 1. Nicolae Buescu (Loc.) 28,105 (record vechi 28,600); 2. Mihai Sărățeanu (Dinamo) 28,185; 3. Alexandru Lăzărescu (C.C.A.) 29,03; 750 cmc sport — 1. Mircea Antonescu (C.C.A.) 27,845 (record vechi 28,68); 2. Iosif Kerestes (Dinamo) 29,604; 1000 cmc sport — 1. Gheorghe Mormocea (C.C.A.) 29,545; 500 cmc ataș sport — 1. Gheorghe Ioan + C. Udrescu (C.C.A.) 32,95 (record vechi 37,795); 2. Jean Ionescu + Constantin Grigorescu (Dinamo) 33,495, 750 cmc ataș sport — 1. Ștefan Sandi + Paul Ionescu (Dinamo) 32,32 (record vechi 32,05); 2. Spiriu Ioan + Huhn Alexandru (C.C.A.) 33,795; 3. Gh. Mândrociu + Ștefan Murgu (Voinţa) 35,23; 125 cmc curse — 1. Nicu Ştefan (Voinţa) 38,52 (record stabilit); 250 cmc curse — 1. Nicolae Niculici (C.C.A.) 32,74 ; 2. Szabó Ludovic (Dinamo) 33,935; 3. Ioniţă Gheorghe (C.C.A.) 34,875; 350 cmc curse — 1. Dumitru Niculici (C.C. A.) 31,26 (record egalat); 2. Constantin Radovici (Metalul) 31,355; 3. Gheorghe Voiculescu (C.C.A) 31,765, 500 cmc curse — 1. Nicolae Sădeanu (C.C.A.) 27,35; 2. Somlo Emeric (C.C.A.) 28,345 ; 3. Mircea Cernescu (Dinamo) 28,355. Auto sub 2 L. — 1. Marin Dumitrescu (C.C.A.) 34,50; 2. Valentin Țânțăreanu (Avântul) 34,51; 3. M. Vancea (Metalul) 36,425; auto 3 L. — Jean Caloianu (Metalul) 27,355 (record vechi 27,41); auto peste 3,5 L. — Vasile Abrudan (Metalul) 29,545 (record stabilit). Concursul va continua astăzi 5 Mai la ora 9, pe șos. Pantelimon cu proba „1 Km. lansat”. Redacţia şi Administraţia, Bucureşti str. Const. Mille Nr. 17, telefon 5.30.36—5.30.37— N. 1—9—52. Infr. Poligrafică Nr. 2, str. Brezoianu Nr 23—25 Taxa poştală plătită in numerar conform aprobării Adiţiei Poştelor şi Telecomunicaţiilor cu Nr. 160.528/945 * ~ 1