Sportul Popular, iulie 1953 (Anul 8, nr. 2254-2268)

1953-07-02 / nr. 2254

PROLETARI DIN TOATE JARILE, UMIl-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ §I SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIȘTRI ȘI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL IX Nr. 2254 Joi 2 Iulie 1953 91 8 pagini 25 bani Pentru o cât mai largă dezvoltare a activităţii sportive în sectorul socialist al agriculturii IN GOSPODĂRIILE agricole colective şi de stat, în S.M.T.-uri, pe tarlalele ţăranilor întovărăşiţi, pe ogoarele ţăranilor muncitori se duce astăzi o mare bătălie pentru asigurarea unei recolte bogate. In această luptă măreaţă pentru pâinea poporului colectiviştii, muncitorii agricoli, ţăranii muncitori au găsit în practicarea sportului un minunat mijloc care-i ajută să-şi sporească forţele, să prindă noi puteri de muncă. Aproape nu există unitate socialistă de muncă de la sate, fie ea în cel mai îndepărtat colţişor al ţării, unde să nu fi pătruns sportul. Activitatea sportivă a devenit în unităţile socialiste de muncă o acţiune de massă, acţiune care angrenează mii şi mii de ţărani colectivişti şi muncitori agricoli. Numai la sfârşitul anului trecut, în cele aproape 600 colective sportive din sectorul socialist al agriculturii activau în mod organizat aproape 42.000 colectivişti şi muncitori agricoli. Dintre aceştia 23.941 erau angrenaţi în activitatea complexului G.M.A. iar un număr de 4872 deveniseră purtători ai insignei. Deosebit de frumoasă este munca pe care au depus-o membrii consiliilor colectivelor sportive ale gospodăriilor agricole colective din comunele Remetea Mare (regiunea Timişoara), Cucuteni (regiunea Iași), G.A.S. Segarcea (regiunea Craiova), S.M.T. Tileagd (regiunea Oradea). Aceste colective sportive se mândresc acum cu un mare număr de sportivi pe piepturile cărora este prinsă insigna G.M.A. Acţiunea de amenajare a noi baze sportive a luat o puternică amploare în sectorul socialist al agriculturii. In unele locuri au fost construite chiar stadioane de tip colhoznic. Astfel, colectivul sportiv G.A.S. Zăbrani (regiunea Arad) se mândreşte cu un frumos stadion, iar ţăranii colectivişti din comunele Săcădate (raionul Sibiu) şi Ghindul Mic (Regiunea Autonomă Maghiară) şi-au amenajat prin muncă obştească terenuri de sport. Sportivii din sectorul socialist al agriculturii au la dispoziţie condiţiuni dintre cele mai minunate. Ei practică pe scară largă diferite sporturi şi îndeosebi gimnastica, atletismul, voleiul etc. Un deosebit avânt au luat în ultima vreme şi sporturile noastre naţionale pină şi trânta, sporturi care sunt zi de zi tot mai îndrăgite de un număr mereu crescând de colectivişti şi muncitori agricoli. In competiţiile cu caracter de massă şi în special în întrecerile Spartachiadei Satelor sportiviidin unităţile socialiste de muncă au obţinut însemnate succese (jumătate din cei 280.000 participanţi în prima etapă a Spartachiadei au fost din G.A.C., G.A.S. şi S.M.T.-uri). Pe de altă parte, odată cu acest succes mobilizatoric, cu această creştere cantitativă, s-a făcut simţită şi creşterea calitativă a activităţii sportive. Astfel, echipele de volei G.A.S. Band şi G.A.C. Nazna s-au întâlnit în faza finală pentru desemnarea echipei campioane a raionului Tg. Mureş. Aceste realizări sunt strâns legate de munca permanentă de îndrumare şi control pe care o desfăşoară organizaţiile de partid, organizaţiile de bază U.T.M., comitetele de întreprindere de pe lângă G.A.C., G.A.S. şi S.M.T., precum şi de ajutorul dat de comitetele raionale şi regionale C.F.S. Ele ne dovedesc cu prisosinţă că sportul este îndrăgit de ţărănimea muncitoare, că sportul este socotit ca un mijloc de culturalizare a masselor largi de oameni ai muncii de la sate. Cu toate aceste frumoase realizări, activitatea sportivă din unităţile socialiste de muncă nu s-a dezvoltat pe măsura cerinţelor şi condiţiilor create. Sunt încă multe organe de conducere ale acestor formaţiuni socialiste care continuă să arate dezinteres faţă de activitatea sportivă. Nici consiliile unor colective sportive nu şi-au făcut datoria, neinsistând în munca de organizare a activităţii sportive. Aşa s-a întâmplat la G.A.C. Cristian şi Timişor (raionul Sibiu), G.A.S. Feteşti (raionul Feteşti), unde nu numai că nu există o activitate sportivă organizată, dar numărul sportivilor este foarte mic în raport cu numărul oamenilor din aceste unităţi. Fără îndoială că aceste lipsuri trebue grabnic lichidate. Pentru fiecare colectiv sportiv din sectorul socialist al agriculturii, pentru secţia cultură fizică şi sport a sindicatului de salariaţi agricoli ca şi pentru comitetele raionale C.F.S., problema angrenării unui număr cât mai mare de colectivişti şi muncitori agricoli într-o activitate sportivă continuă şi multilaterală trebue să constitue un obiectiv de frunte al muncii lor. Odată lărgită baza de massă a activităţii sportive de la sate, trebue luate toate măsurile (ridicarea de cadre tehnice, organizarea de competiţii, etc.) pentru ca această activitate să se ridice continuu la un nivel tehnic superior. Numai în acest fel colectivele sportive săteşti se vor transforma cu adevărat şi într’un nesecat rezervor de noi cadre care să improspăteze chiar loturile noastre reprezentative. Tânăra asociaţie sportivă" „Recolta” va trebui să asigure ţăranilor muncitori din regiunile în care această asociaţie îşi desfăşoară deocamdată activitatea, practicarea pe scară largă a tuturor disciplinelor sportive. In momentul de faţă preocupările consiliului colectivelor sportive ca şi ale celorlalte organe de conducere trebue să se îndrepte spre întărirea bazei organizatorice a activităţii sportive ,şi spre intensificarea întregii mişcări sportive din localităţile respective. Sfaturilor populare le revine de asemenea sarcina să contribue din toate puterile la dezvoltarea continuă a activităţii sportive în comunele respective. Acolo unde aceste organe ale puterii de stat au neglijat problema sportivă, nu au sprijinit nevoile juste ale masselor de sportivişi trebue să spunem că asemenea cazuri întâlnim în raioanele Sibiu, Mediaş şi Tg. Secuiesc) s-a observat o serioasă rămânere în urmă în ceea ce priveşte atragerea a noi colectivişti şi muncitori agricoli în practicarea sportului. Colectivele sportive de pe lângă unităţile socialiste din agricultură au datoria să folosească fiecare competiţie ca un bun prilej de atragerea ţăranilor muncitori spre practicarea sportului. Pentru îndeplinirea cu succes a acestei sarcini, colectivele sportive de pe lângă G.A.C., G.A.S., S.M.T. trebue să solicite sprijinul colectivelor sportive de la oraş. Sprijinul colectivelor de la oraş va contribui fără îndoială la întărirea alianţei între clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare şi, desigur, la consolidarea organizatorică a muncii sportive. Atenţia colectivelor sportive din sectorul socialist al agriculturii trebue deasemeni îndreptată spre folosirea tuturor posibilităţilor locale, în vederea asigurării unei baze materiale puternice şi corespunzătoare. Nu trebue pierdut niciun moment pentru amenajarea unui nou teren de sport, pentru procurarea echipamentului şi materialelor sportive, in acest scop colectivele sportive săteşti să ceară sprijinul Sfaturilor Populare comunale şi raionale precum şi a conducerilor G.A.C., G.A.S., S.M.T. etc., care trebue sa sprijine efectiv lărgirea necontenită a reţelei de baze sportive la sate. Sportivi din sectorul socialist al agriculturii ! Nu precupeţiţi niciun efort pentru continua dezvoltare a activităţii sportive în unităţile voastre de muncă. In felul acesta contribuim la întărirea fizică şi morală a oamenilor muncii de la sate, la făurirea unei vieţi luminoase in satele şi comunele patriei noastre. Noi întâlniri sportive internaţionale la Bucin La sfârşitul acestei săptămâni, Capitala ţării noastre va primi din nou oaspeţi sportivi de peste hotare. Pe stadionul Giuleşti, echipele de volei ale R.P.R. vor întâlni Sâmbătă 4 şi Duminică 5 Iulie, echipele reprezentative ale Franţei. Intre 5 şi 7 iulie, stadionul Dinamo va găzdui întrecerile din cadrul unui turneu internaţional de handbal la care vor participa echipele selecţionate masculine şi feminine ale R P.R. şi RD Germane, şi echipa feminină a R. P. Polone. (Agerpres) IN CINSTEA FESTIVAIMI Pregătiri in lumea întreagă In zilele care ne mai despart de Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, tinerii din lumea întreagă fac ultimele pregătiri în vederea măreţei sărbători. Sportivii din toate cele cinci continente iau parte cu bucurie la aceste pregătiri. Sportivi de renume mondial îşi anunţă participarea la întâlnirile sportive Internaţionale Prieteneşti din cadrul Festivalului. • Din mai multe ţări delegaţiile au şi pornit spre ţara noastră. E vorba de delegaţiile Noii Zeelande, Vietnamului şi Australiei. Din delegaţia australiană face parte atletul Brian Fulles, secretarul clubului atletic din Williamstown, atletul Dave Stephens, deţinător al recordului naţional la probele de 10 mile şi 3000 de k., şi alţi sportivi de frunte din Australia. • Sportivii cehoslovaci se pregătesc cu bucurie pentru a participa la Festival. In întâmpinarea minunatei sărbători a Festivalului, atleţii au obţinut numeroase recorduri. Săritorul în înălţime Lansky, campion al acestei probe la cea de a XI-a ediţie a Jocurilor Mondiale Universitare din 1951 de la Berlin, a sărit de curând 2,01 m, ceea ce constitue o performanţă de valoare mondială. Maestrul sportului I. Skobla, aruncător cu greutatea, a aruncat greutatea la 17,31 m, ceea ce constitue un nou record european şi cehoslovac. Atletul Jungwirth a realizat pe distanţa de 1500 m 3 min. 45 sec.’ Un nou record la săritura în înălţime a fost realizat de atleta Modrachova, care a sărit 1,64 m. Campioana olimpică Dana Zatopkova a obţinut un nou record naţional la aruncarea suliţei: 52,02 m. Aceste frumoase performanţe vorbesc despre însufleţirea cu care sportivii cehoslovaci, alături de întreg tineretul cehoslovac, se pregătesc pentru Festival. • Din Comitetul german pentru pregătirea Festivalului fac parte numeroşi sportivi cu renume internaţional. Astfel, Fritz Kuhn, membru al echipajului de bob al Germaniei, câştigător al medaliei de argint de la Jocurile Olimpice de iarnă de la Oslo, atletul Gustav Marktanner, campionul Germaniei la aruncarea discului, boxeurul Herbert Schilling şi Ursula Urban, campioană de ciclism. • A luat sfârşit Festivalul Naţional al tineretului brazilian, care s-a desfăşurat între 20 şi 29 iunie. Acest festival a fost precedat de numeroase festivaluri locale, de competiţii importante de ciclism, box şi tenis de masă precum şi de concursuri literare şi expoziţii închinate Festivalului Mondial. Din delegaţia tineretului brazilian la Festival vor face parte echipe de baschet, volei şi fotbal. La pregătirile echipei de fotbal iau parte numeroşi fotbalişti cunoscuţi din Brazilia. Printre aceştia se află Danilov, jucător din echipa naţională. • Sportivii francezi şi-au anunţat participarea la mai multe discipline sportive din cadrul întâlnirilor Internaţionale Prieteneşti. F.S.G.T. şi Federaţia Franceză de Rugby au hotărit să trimită o echipă selecţionată a regiunii Lyon. Deasemeni, echipa naţională amatoare de ciclism a Franţei şi-a anunţat participarea. Deasemeni, sportivii francezi vor fi reprezentaţi cu o echipă a F.S.G.T la turneul de box. • La concursurile de atetism şi-au mai anunţat participarea atleţii indonezieni Brammahilesy şi Singh, demifondiştii Sandoval şi Fuentacius din Chile, precum şi un maratonist japonez. • La turneul de fotbal va lua parte echipa „Izmir" din Turcia, fostă campioană a ţării pe anul 1951. Un interes deosebit o prezintă întrecerile la box. De curând şi-au anunţat sosirea boxeuri din Chile şi Burma. La concursurile de nataţie vor participa sportivi din Indonezia, Italia şi Japonia. Cu mult succes se desfăşoară pregătirile sportivilor italieni în vederea întrecerilor de la Bucureşti. Uniunea Italiană a Sportului Popular a anunţat că va trimite în Capitala R.P.R., 18 atleţi, echipe masculine şi feminine de ciclism, o echipă de fotbal, o echipă masculină de baschet, înnotători precum şi o echipă masculină de volei combinată între sportivi ai LJISP şi din voleibalişti propuşi de Federaţia italiană. Paralel cu pregătirile sportivilor, în numeroase ţări au loc acţiuni în vederea popularizării Festivalului. La Santiago, capitala statului Chile, a avut loc de curând un turneu feminin de baschet precum şi o competiţie de fotbal. Tot aici, cu prilejul „Săptămânii Festivalului tineretului chilian" care are loc între 27 Iunie şi 1 Iulie, se va desfăşura un concurs de maraton. Tot mai mulţi purtători ai Insignei Sportive a Festivalului Când au primit vestea, tinerii brigadieri de pe şantierul Parcului de Cultură şi Sport ,,23 August” s-au bucurat mult. A doua zi aveau să participe la concursurile speciale organizate pentru trecerea normelor şi cucerirea Insignei Sportive a Festivalului. Primii care s-au prezentat la terenul amenajat special prin sute de ore de muncă voluntară au fost membrii brigăzii fi nr. 11 din unitatea I-a, brigadă care deţine steagul F.M.T.D. Rând pe rând, tinerii brigadieri şi-au trecut cele două norme. Tovarăşii lor de muncă i-au felicitat: erau doar primii purtători ai Insignei Sportive a Festivalului. Au urmat membrii brigăzii Nr. 72, cu toţii deţinători ai insignei G.M.A. Puţin mai târziu, alături de insigna G.M.A. fiecare brigadier a prins pe piept Insigna Sportivă a Festivalului, o dovadă in plus a dragostei cu care Întâmpină marea sărbătoare a tineretului, Festivalul Mondial. ...Când a primit insigna, brigadierul Ion Lefter, comandantul brigăzii Nr. 72, și-a amintit de primele zile de muncă pe șantierul pe care ei II transformă zi de zi in minunatul parc cultural sportiv care va găzdui întrecerile a sute şi sute de sportivi renumiţi veniţi din toate colţurile lumii. Cu câtă mândrie priveşte acum brigadierul Ion Lefter realizările sutelor şi sutelor de brigadieri care alături de el s’au întrecut în această zi de vară în cadrul concursurilor speciale pentru cucerirea Insignei Sportive a Festivalului! Şi acum, când insigna li străluceşte pe piept el se bucură că a avut prilejul să Întâmpine cu incă o realizare măreaţa sărbătoare ce se va desfăşura in luna August în capitala patriei noastre dragi. La fel ca brigadierul Ion Lefter, Ion Oprea din aceeaşi brigadă, Zina Chilipira şi Elena Băcică din brigada a II-a fete, Oprea Nicolae din brigada 62 şi mulţi alţi tineri brigadieri şi tinere brigadiere se bucură de noua realizare pe care au obţinut-o în cinstea Festivalului. Mulţi dintre aceştia au început să practice sportul pa şantierul Parcului de Cultură şi Sport „23 August”. Ei au primit aci îndrumările necesare din partea instructorilor şi antrenorilor in aşa fel incât au putut concură cu succes la Insigna de aur. Dar aceştia nu sunt singurii purtători ai Insignei Sportive a Festivalului. Peste 1800 de brigadieri şi brigadiere au participat la concursuri şi au trecut cele două norme, cucerind insigna. Şi numărul lor creşte zi de zi. Toţi tinerii dornici să-şi dovedească dragostea faţă de marea sărbătoare a tineretului lumii, sărbătoare pe care are cinstea s’o găzduiască Bucureştiul nostru iubit. Cu aceeaşi Însufleţire au participat la concursurile speciale şi tinerii de pe şantierul emanatografului şi teatrului în aer liber din raionul Griviţa Roşie. Şi aici un mare număr de brigadieri au cucerit Insigna Sportivă a Festivalului. Brigadierii de pe cele două mari şantiere din Capitală sunt primii care au cucerit aceasta insignă. Exemplul lor este urmat de mii şi mii de tineri şi vârstnici care se pregătesc cu însufleţire pentru ca in zilele Festivalului, atunci când se vor organiza concursuri pentru toţi cei care se vor afla în Bucureşti, să poată cuceri In urmă, cât mai mare Insigna Sportivă a Festivalului. AUREL CRIŞAN PETRE MIHAI :