Sportul Popular, septembrie 1953 (Anul 8, nr. 2293-2309)

1953-09-01 / nr. 2293

După întrecerile finale ale Spartachiadei Satelor Aşa a fost cursa de 1900 metri... !" Cei aproape 20 de tineri concurenţi aveau „gânduri mari". Aceasta s’a văzut clar chiar înainte de a se da plecarea în cursa de 1.000 de metri... Când priveai spre grupul numeros de tineri bronzaţi de soare, în tricouri de diferite culori, citeai limpede pe chipurile lor încordarea pe ■care Ie-o aducea apropiata plecare în ■cursă. Ei mai luaseră multe plecări în etapele anterioare ale Spartachiadei Satelor, luptând să se califice pentru finală, dar niciodată nu se trezise în ei, mai puternică şi maidârză, dorinţa de victorie... Priveau pe rând tribunele stadionului Dinamo... Multă lume... puzderie. Zecide mii de priviri cătau acum spre docul unde urma să se ia startul în Sinaia alergării de 1000 metri... Cu atâtea emoţii strânse în inimile concurenţilor nu e deci deloc ■de mirare că starterul a fost nevoit să-l întoarcă de două ori din drum pe tinerii care se dovedeau spre a... grăbiţi la plecarea în cursade 1.000 metri plat. In cele din urmă, starterul a dat plecarea. Lapocnetul pistolului trupurile tinere au pornit să alerge pe pista cărămizie a stadionului Dinamo... Bineînţeles, pe primii metri nu s-a întâmplat nimic deosebit. Plutonul se menţinea compact, fiecare dintre concurenţi căutând să-şi asigure unloc cât mai bun. Trecuseră mai bine ■de 200 metri şi în frunte se instalase un tânăr alergător care vroia cu bot dinadinsul să se distanţeze... El impusese o „trenă“ tare şi reuşise chiar să ia un avans de vreo 10 metri... In faţa acestui pericol, s’a format în spate imediat un grup de patru-cinci alergători care s’au hotărît să-l ţină pe fruntaş sub „observaţie’’... După 600 de metri, alergătorul din frunte a început să dea semne de oboseală şi încet-încet, a fost „înghiţit” de pluton. Din grupul urmăritor, s-a detaşat M. Olteanu, din Regiunea Autonomă Maghiară. Câteva secunde s’a crezut că el va reuşi să treacă primul linia de sosire... Mai erau 150 de metri până la sosire şi alergătorul fruntaş păstra, parcă, suficiente resurse fizice pentru a-şi menţine avantajul... Dar tânărul concurent cu numărul 332 era de altă părere... Şi iată-l că începe să accelereze ritmul alergării din ce în ce... Pe turnantă, a reuşit chiar s-l „prindă” pe Olteanu şi lupta pentru primul loc s’a deslănţuit dârză... Cine era oare noul candidat pentru primul loc? Olteanu n’a avut timp să-şi amintească. In focul luptei, tânărul Victor Măndoianu, din comuna Proviţa de sus, regiunea Ploeşti, a forţat la maximum şi cu un splendid efort l-a depășit pe tânărul reprezentant al Regiunii Autonome Maghiare... Acest lucru s’a petrecut cu zece metri înaintea firului alb de lână care întins pe linia de sosire aștepta să fie rupt de pieptul învingătorului... După terminarea cursei, cei doi alergători au stat de vorbă, felicitându-se reciproc pentru această splendidă luptă sportivă, încheiată cu rezultate din cele mai promiţătoare. Măndoianu a realizat pe 1.000 metri timpul de 2:45,0, iar M. Olteanu, 2:47,0. ...Va veni curând ziua când tinerii începători de astăzi vor alerga 1.000 metri şi mai repede. Măndoiaţnu, de pildă, în 2:35.0 şi Olteanu în 2:37.0. Şi n’ar fi de mirare ca Olteanu să fie altă dată mai bun, mai repede de picior. E scris undeva că numai Măndoianu poate să câştige? Nu ! G. MIHALACHE Concurentul cu Nr. 332 (Victor Măndoianu din com. Proviţa de sus, regiunea Ploeşti), trece primul linia de sosire la capătul cursei de 100 m. Finala cursei de 100 metri plat. Hans Preidt (regiunea Stalin) a reauzat tmpul de 11.5 sec. UN VIS ÎMPLINIT... ! Cu ani în urmă, trecând cu oile .■spre islaz. Natalia Tăslăoanu din ■ comuna Hăneşti, regiunea Suceava, văzuse de mai multe ori în curteaconacului pe cei doi feciori ai boieriului jucându-se cu o minge devolei. Intr’una din zile, Natalia ,şi eia luat inima în dinţi şi s’a a^propiat de ei, urmărind curioasă fjocul. — „Vezi-ţi de drum, sărăntoco",10'A strigat odraslele boierului. ■' Natalia a lăsat capul în pământ rşi a plecat cu ochii umeziţi de laCrimi. In vremurile burgheziei, ■sportul, ca şi învăţătura, nu era I pentru copiii săraci, pentru cei care-,umblau în picioarele goale. Anii au trecut şi au venit zile noişi fericite pentru ţăranii muncitori. ”Viaţa Nataliei s’a schimbat. A învăţat mai târziu carte, iar azi ea ■ cunoaşte şi multe sporturi. Nata’ia Tăslăoanu continuă să ne ipovestească cum au îndrăgit sporitul tinerii din sat. Intr’o bună zi, secretarul organiizaţiei U. T. M. a întâlnit-o pe uliţăşi i-a spus: „Natalie, vino disearăla căminul cultural. O să înfiinţămşi la noi un colectiv sportiv". Şi ea a venit împreună cu mai toţi tinerii din sat. După câteva luni s’a ivit un nou prilej de bucurie pentru ţăranii muncitori din comuna Hăneşti: începuse Spartachiada Satelor. Natalia îndrăgise atletismul şi participa acum la proba de înălţime, începuseră primele întreceri pe comună. După o luptă dârză, în care şi-a încordat eforturile, Natalia a obţinut prima victorie sportivă din viaţa ei. * Finalele Spartaciiladei Satelor... Au fost clipe pe care nu le vor uita niciodată participanţii la această frumoasă competiţie. Natalia Tăslăoanu continuă apoi să ne povestească despre tot ceea ce a simţit ea în prima zi a concursurilor. Eram tare emoţionată. Nu de multe ori trăieşti asemenea clipe în viaţă. ...Pista cărămizie brăzdată de culoarele albe i-a plăcut mult. Lua parte pentru prima oară la un concurs unde asistau atâţia spectatori. In clipa în care se îndrepta spre locul pentru săritura în înălţime, un singur gând o stăpânea, o singură dorinţă o însufleţea: să lupte cu toată puterea pentru victorie. ...Miile de spectatori urmăreau cu Încordare întrecerile țăranilor muncitori; se terminase proba de săritură în înălţime. Se auzi vocea crainicului: — Pe primul loc s’a clasat Natalia Tăslăoanu cu o săritură de 1,32 m. Ea câștigă titlul de campioană a Spartachiadei Satelor. Fericirea tinerei sportive nu cunoscu margini. Un vis drag i se împlinise. TRAIAN lOANIȚESCU SPORTUL POPULAR Tag. 2-a Nr. 2293 Scrisoare de bucurie Era emoţionată. Mai încercase de câteva ori. Greutatea nu depăşise însă prea mult fâşia albă a liniei, în dreptul căreia, era înscrisă pe o placă cifra 8. Alte concurente aruncaseră mai mult. Şi ea... Strânse cu putere în palma-i vânjoasă bila strălucitoare de metal. I se părea parcă mai uşoară. O svâcnitură. Apoi, împinsă cu putere, greutatea sbură spre liniile albe, căzând cu un sgomot înfundat. Cât aruncase ? Ca prin vis, auzii : „8 metri şi 90 centimetri”. Aruncase, atâta? In jurul ei erau adunaţi toţi tovarăşii de muncă. O felicitau plini de bucurie. Mai târziu răsună vocea crainicului. — Pe locul întâi la aruncarea greutății s-a clasat Eleonora Larionescu din regiunea Suceava. Am revăzut-o după puțin timp în tribună. Aplecată asupra unei hârtii, Eleonora, scria. Din când în când se oprea. Privirea ei poposea pentru câteva clipe asupra stadionului. Apoi, din nou, pe albul imaculat al hârtiei se aşterneau noi slove. Scria acasă, părinţilor ei... ..Dragii mei, acum câteva minute chiar, s’a terminat întrecerea. Sunt încă pe stadion. De aici vă scriu, din tribună. Ce mult aş vrea să aii şi voi aici, lângă mine. Să vedeţi stadionul acesta, mare, cu tribunele pline de spectatori. Poate că in aceste clipe tu, dragă tată, ai lăsat de mult maşina de treerat pe seama tovarăşului Andrei. Stai poate pe prispă gânditor, In timp ce mama iţi pregăteşte cina. Ştiu, tată,vrei să afli ce a făcut fiica dumitale la finala Spartachiadei Satelor. Ei bine, ea s’a ţinut de cuvânt: a câştigat ! N’a fost deloc uşor. A fost o luptă grea dar neasemuit de frumoasă. Şi nu vă pot descrie In cuvinte marea bucurie pe care am simţt-o atunci când, pe întreg stadionul, s'a auzit numele meu, când mii de oameni m’au aplaudat... Peste câteva zile voi fi din nou acasă, in mijlocul vostru. Vom merge iarăși împreună pe tarlaua gospodăriei noastre. Deabia aștept să vă revăd, să vă povestesc totul despre această întrecere, pe care in copilărie am visat-o de multe ori. Deabia aștept să vă spun ce minunate au fost zilele Spartachiadei Faza regională a campionatului de caiac şi canoe al R. P. Rr. Faza pentru regiunea Bucureşti a campionatului de caiac şi canoe al R.P.R. a continuat să se desfăşoare Sâmbătă şi Duminică pe lacul Herăstrău din Capitală. Participarea celor mai buni panoteuri din Capitală a asigurat disputelor multă combativitate. Pentru comportarea lor trebue remarcaţi la probele de caiac sportivii de la Dinamo, Casa Centrală a Armatei şi Şantierul. Pentru prima dată în ultimul an, dinemoviştii pierd primul loc la mai multe probe, ceeace dovedeşte că nivelul tehnic al sportivilor al celorlalte asociaţii a crescut. In probele feminine, sportivele de la Flamura Roşie au dominat categoric cu excepţia celor de simplu unde Maria Navasari (C.C.A.) a confirmat valoarea ei ridicată. Pentru felul în care au muncit în vederea mobilizării concurenţilor trebue remarcate asociaţiile Metalul, Flamura Roşie, Ştiinţa, Progresul şi Spartac. Trebue să amintim aci şi despre organizarea excelentă a competiţiei, organizare care face cinste comisiei orăşeneşti de sporturi nautice şi care ar trebui să constitue un model pentru viitoarele concursuri. Iată acum desfăşurarea curselor şi rezultatele înregistrate. In proba de caiac simplu 10.000 m., campionul ţării, Mircea Anastasescu (Dinamo), a luat conducerea de la primele ture, menţinându-şi avansul până la finta de sosire. Pentru locurile următoare au luptat cu dârzenie Mina Balint (Şantierul) şi C. Miha :a: h _■ t Dnamo) Clasamentul probei este următorul: 1. Mircea Anastasescu (Dinamo) 50 min. 52 sec. 4 sec.; 2. Mihai Balint (Şantierul) 52:47,4; 3. Constantin Mihalache (Dinamo) 53:22. In proba de , 4 seniori pe aceeaşi distanţă, cele două echipaje dinamoviste au ocupat primele locuri dând dovadă de un ridicat nivel tehnic şi mai ales de bună tactcă de cursă Clasamentul: 1. Dinamo I (Damian, Erdos, Mănăilă, Huţan) 42 min. 39 sec. 8 sec.; 2. Dinamo II (Dimofte, Munteanu, Krich, Neculce) 45: 18.8; 3 C.C.A. (Matei, Ciurea, Scheffer, Vişevan) 46:50. In proba de caiac dublu senioare 3.000 m., echipajul asociaţiei Flamura Roşie nu a avut nicio dificultate în lupta pentru victorie : 1. Ştefănescu - Bârlează (Flamura Roşie) 15 mal. 02 sec. 4 sec.; 2 Santa-Szente (Fl. Boşic) 15:34,9; 3. Dinu Beder (Fr. Roşie) 16:44. La proba de viteză (500 m.) pentru juniori, Cornel Todea (Tânărul Dinamovist) a arătat că este posesorul unui stil bun care i-a permis să ocupe primul loc cu 2 min. 15 sec. 4 sec. El a fost urmat de Virgil Stematiu (Spartac) cu 2:21,6 şi Mihai Nicuţ (Progresul) 2:31,7. Probele de simplu şi dublu pe 500 m, au revenit fără nicio dificultate Ecaterinei Bercescu (Progresul) şi respectiv echipajului Elena Matei , Gheorghiţa Matei (Flamura Roşie) care au realizat în ordne 2:50,4 şi 2:16,8. O surpriză a constituit-o frumoasa comportare a echipajului C. Luch'anov - C. Constantinescu (Spartac) care a ocupat primul loc în proba de caiac dublu Juniori 500 m., dispunând de două puternice echipaje de la Tânărul Dinamovist. Clasamentul este următorul: 1. C. Luch'anov - C. Constantinescu (Spartac) 2:01; 2. A. Dandescu • Gh. Popescu (Tânărul Dinamovist) 2:03,2; 3. Oct. Pâslaru—N. Cocotinov (Tânărul Dinamovist) 2:04,6. Clasamentul în proba de caiac 4 juniori 500 m, este următorul : 1. Tânărul Dinamovist (Rotiaru - Popescu - Tenghel - Dincu) 1:48; 2. Metalul *1:52,6. O nouă victorie a obţinut echipajul Ştefănescu-Bârlează (Flamura Roşie) în proba de 500 m, care i-a revenit cu 2:07. Pe locurile următoare s’au clasat In ordine echipajele Santa- Szente (FI. Roşie) cu 2:08,5, Muşat- Radu (FI. Roşie). In proba de caiac sÎmplu seniori 1000 m., Mircea Anastasescu (Dinamo) a câştigat detaşat. Clasamentul: 1. Mircea Anastasescu (Dinamo) 3:25,8 ; 2. Ion Budacek (Dinamo) 3:45,3; 3. P. Borisov (Constructorul) 3:49,8. O excelentă performanţă a realizat echipajul Ion Ciurea - Iosif Scheffer (C.C.A.) care a ocupat primul joc al cursei de caiac dublu seniori 1000 m„ dispunând însă de echipajul dinamovist Eremia Opreaftedu Huţan cu numai 4 secunde. Clasamentul: 1. I. Ciurea - I. Scheffer (C.C.A.) 3:14,5; 2. E. Oprea - R. Huţan (Dinamo) 3:18; 3. Gr. Santighian - A. Santighian (Ştiinţe) 3:30.3. Maria Navasari (C.C.A.) a obţinut cea de a doua victorie în proba de 500 m, pe care a câştigat-o cu 2:07,8, urmată în ordine de Ecaterina Fulger (Locomotiva) cu 2:18,9 şi Eugenia Neagoe (Recelta) cu 2:52,2. O dispută foarte strânsă a prilejuit proba de caiac dublu seniori 500 m, în care primele trei echipaje au luptat până la ultimii metri înaintea liniei de sosire pentru a ocupa primul loc. Având o condiţie fizică mai bună, echipajul asociaţiei Şantierul a ocupat locul prim : I. M. Balint - N. Navasari (Şantierul) 1:41,4 ; 2. Ion Mitache - Ion Kremer (C.C.A.) 1:42, 3. Mihritache - Erdos (Dinamo) 1:43,4. Mircea Anastasescu (Dinamo) a terminat învingător şi în proba de 509 m, pe care a câştigat-o cu L50, urmat în ordoit de Ne. Navasari (Şantierul) 1:58,5 și C. Mihalache (Dinamo) 1:59,5. La caiac 4 seniori 1.000 m. arbitrii au consemnat următoarele rezultate: 1. C. C. A. (Matei-Ciurea-Scheffer-Vişevan) 2:54,6 ; 2. Dinamo (Oprea - Budacek - Mănăilă - Huţan) 3:01 , 3. Ştiinţa (Martin - Rusu - Bîola.n - A. Sant'gh’an) 3:16,6. In probele de canoe s’au înregistrat următoarele rezultate: canoe dublu 10.000 m. : 1. R'barevid • Tsmailciuc (Dinamo) 59:56,4; 2 Willems - Boldog (Șantierul) 61:56,5; canoe simplu: 1.000 m. : D. D'mofte (Di namo) 4:14,1 ; 2. Ion Torok (Dinamo) 4:38,5; 3. A. Butucaru (Șantierul) 4:38,7; canoe :.000 m. : 1. Brânaru - Zamfir (Dinamo) 3:48,7; 2 Berbec-Rotman (Tânărul Dinamovest) 4:06,7; 3. Ribarovici-Ismailciuc (Dinamo) 4:07,7; canoe 10+1: 1. Şantierul 3:14,2 2. Dinamo- 3:18,7; 3. Constructorul 3:32,9. Toţi cei clasaţi pe locurile prune s-au calificat pentru finalele Campionatului R.P.R. ALEX. HOROVEANU ACTIVITATEA LA VOLEI Începând de săptămâna aceasta, voleiul îşi reia activitatea în întreaga ţară. Astfel, de la 2 Septembrie, în oraşele Oradea şi Iaşi şi de la 4 Septembrie la Oraşul Stalin şi Craiova, se vor desfăşura întrecerile din cadrul fazei de zonă, care se vor încheia la 6 Septembrie. Echipele clasate pe primele locuri se vor califica pentru finala campionatului R.P.R. In Capitală, activitatea va fi reluată la 13 Septembrie, prin disputarea campionatului care va desemna echipele ce se vor califica direct pentru finală. La aceasta dată își vor relua activitatea toate echipele, adică cele de seniori, senioare, rezerve, juniori şi junioare. Tot la 13 Septembrie va începe şi campionatul inter-raional, la care vor participa echipele clasate pe primele locuri în campionatul raioanelor din Bucureşti. Până la 8 Septembrie, comisiile raionale vor trebui să stabilească clasamentele finale, pentru a putea comunica forului organizator al campionatului Inier-raional (comisia orășenească București) echipele campoene de raion.i Concursuri populare de atletism şi nataţie In regiunea Ploeşti, tineretul participă cu multă însufleţire la întrecerile sportive din cadrul concursurilor populare de atletism şi nataţie. Numai în decursul ultimelor zile au putut fi întâlniţi pe terenurile de sport şi bazinele de înnot un număr de peste 500 de tineri participanţi la întreceri. O largă acţiune de popularizare a fost dusă la centrul textil Pucioasa, unde au fost angrenaţi în întreceri 67 tineri şi 226 tinere, majoritatea participând pentru prima oară la o competiţie sportivă. De asemenea, au organizat concursuri colectivele sportive Progresul şi Flacăra Ploeşti, (78 participanţi), G.A.S. Perşinari — Târgovişte — (63 de participanţi), colectivele sportive Câmpina, Urlaţi şi Buzău.