Sportul Popular, decembrie 1953 (Anul 8, nr. 2344-2358)

1953-12-01 / nr. 2344

Proletari din toate tarile, unîtî-vă! Artlul IX Nr. 2544 ★ Marți 1 Decembrie 1955 -Ar 8 pagini 25 bani Pentru o mai bună organizare a activităţii colectivelor sportive şcolare DATORITĂ sprijinului şi îndrumării permanente pe care o are din partea partidului şi guvernului, activitatea sportivă din ţara noastră obţine noi şi frumoase succese. Succesele mişcării noastre sportive se reflectă pe diferite planuri, atât în ceea ce priveşte massele, vârfurile sportive, baza organizatorică şi materială, caracterul ştiinţific şi de aplicativitate a exerciţiilor fizice etc. Astfel, un remarcabil succes a fost înregistrat şi în ceea ce priveşte dezvoltarea activităţii de educaţie fizică în cadrul şcolilor de toate gradele. Este ştiut că organizarea cât mai temeinică a activităţii de educaţie fizică precum şi dezvoltarea diferitelor ramuri de sport în rândurile tineretului studios aduc o însemnată contribuţie la îndeplinirea cu succes a sarcinilor care stau în faţa mişcării noastre de cultură fizică şi sport. In trecut, activitatea sportivă şi de educaţie fizică a elevilor se rezuma numai la participarea acestora la gimnastica de înviorare şi la cele câteva ore de educaţie fizică. In felul acesta însă nu putea fi vorba despre o continuitate a activităţii elevilor în practicarea diferitelor ramuri sportive. Analizându-se temeinic această problemă, din anul 1950 au fost înfiinţate colective sportive în şcolile de toate gradele. Orele de colectiv sportiv au asigurat în mare măsură unitatea organizatorică şi au pus pentru prima oară bazele unei specializări sportive a elevilor, considerându-se că în prealabil formarea deprinderilor motrice a fost asigurată în timpul orelor de curs, de educaţie fizică. Datorită muncii organizate în cadrul orelor de colectiv sportiv, elevii îşi perfecţionează şi îşi întăresc deprinderile motrice însuşite la orele de educaţie fizică, aprofundând totodată cunoştinţe tehnice avansate în mai multe ramuri sportive. Cu alte cuvinte, acum, în orele de colectiv sportiv, se acordă o atenţie specială muncii de ridicare a nivelului măestriei sportive a elevilor. Ca urmare a acestei activităţi deosebite putem întâlni astăzi numele multor elevi, care au şi ajuns în rândul fruntaşilor în diferite ramuri sportive. Pot fi daţi ca exemplu Hanelore Kraus (nataţie), Traian Sudrigean, Constantin Creţu, Paul Demeter, Eugen Vâlsan (atletism), Liviu Puşcaşu (baschet) etc. Fără îndoială că o importantă contribuţie la reuşita muncii in colectivul sportiv şcolar o are profesorul de educaţie fizică. El este acela care se îngrijeşte să asigure o activitate permanentă îndrumând şi coordonând munca colectivului. Un exemplu pozitiv în această privinţă este profesorul Victor Tibacu de la şcoala medie tehnică de poligrafie din Bucureşti, care depune eforturi însemnate pentru a aduce cât mai multe succese de ordin organizatoric şi tehnic şcolii şi colectivului său sportiv. La fel, activitatea sportivă a şcolii pedagogice române din Cluj poate îl dată ca exemplu datorită în bună măsură aportului adus de profesorul de educaţie fizică Comănaru. Profesorul de educaţie fizică trebue să ţină periodic "prelegeri cu elevii despre problemele tehnice şi tactice ale diferitelor sporturi. El va da şi îndrumări asupra muncii de organizare a colectivului sportiv. În felul acesta, pentru elevi, înţelegerea problemelor va fi mai uşoară şi totodată se permite o mai rapidă ridicare a măestriei sportive. Prezenţa profesorului de educaţie fizica în munca de îndrumare şi conducere a bunului mers al colectivului sportiv este de mare importanţă Sfatului colectivului sportiv nu-i revine numai sarcina de a forma secţiile pe diferite ramuri de sport, pentru ca apoi acestea să existe numai pe hârtie. In nici un caz nu poate fi dat carui exemplu pozitiv colectivul sportiv al şcolii medii tehnice de comerţ exterior din Bucureşti, unde nu există nici o secţie pe ramură de sport. Sfatul acestui colectiv nu a întocmit planificarea activităţii, nu are evidenţa membrilor colectivului. Direcţia şcolii, organizaţia U.T.M. şi profesorul de educaţie fizică Gh. Taraş nu sprijină cu nimic activitatea colectivului sportiv. Acelaş lucru se petrece şi la şcoala medie tehnică veterinară din Capitală, unde profesor de educaţie fizică este tovaiovică din şcolile profesionale. la orele de colectiv sportiv nu sunt angrenaţi decât elevii care participă în competiţii pe asociaţii, neglijându-se în acest fel marea massă a elevilor. In ceea ce priveşte orientarea justă a activităţii colectivului sportiv şcolar o contribuţie deosebită aduce conducerea şcolii care răspunde în primul rând de educaţia fizică a elevilor precum şi organizaţia U.T.M. Intre direcţiunile şcolilor, organizaţiile U.T.M., catedrele de educaţie fizică şi sfatul colectivului sportiv trebue să existe strânse legături de colaborare. Numai printr-o largă înţelegere a rolului educaţiei fizice corpul profesoral împreună cu organizaţiile U.T.M. pot ajunge nucleul realizator al sarcinilor instructiv educative. Numai în felul acesta se contribue la educarea elevilor în spiritul moralei noi şi sănătoase, numai în felul acesta se contribue la obţinerea de noi succese în învăţătură, precum şi la îmbunătăţirea performanţelor sportive. Conducerile şcolilor, în colaborare cu catedrele de educaţie fizică trebue să asigure condiţiile materiale necesare bunei desfăşurări a activităţii colectivului sportiv, aşa cum s-a făcut la şcoala medie tehnică de cooperaţie din Corabia, la liceul de băieţi Nr. 2 din Cluj sau la şcoala medie tehnică de cooperaţie din Haţeg. Comitetele C.F.S. regionale şi raionale au sarcina să vegheze ca în cadrul şedinţelor de antrenament să se ajungă la perfecţionarea tehnicei sportive a elevilor, acest lucru fiind, bineînţeles, axat pe o pregătire fizică multilaterală şi anume pe aceea căpătată prin pregătirea şi trecerea normelor complexului sportiv G.M.A. şi F.G.M.A. Asigurarea succesului în activitatea sportivă în şcoli depinde în cea mai mare măsură de felul în care organele competente vor şti să creeze cele mai bune condiţii acestei activităţi. Numai printr-o colaborare perfectă a tuturor acestor foruri de răspundere (conducerea şcolilor, organizaţiile U.T.M., sfatul colectivului sportiv şi corpul profesoral), vor putea forma tineri cu o bună dezvoltare din punct de vedere fizic, pregătiţi multilateral, cu o atitudine sănătoasă faţă de muncă, faţă de învăţătură, animaţi de un nemărginit devotament față de patrie.. - „Stimularea şi ridicarea permanentă a noilor cadre sportive din rândurile massei de tineret'’ este una din cele mai de seamă sarcini pe care Hotărârea Biroului Politic al C.C. al P.M.R. din 26 iunie 1949 le trasează mişcării noastre de cultură fizică şi sport. Pe această linie, anul acesta au fost organizate numeroase competiţii de fotbal rezervate juniorilor şi piticilor. Cea mai importantă dintre aceste competiţii, campionatul republican de juniori, s-a încheiat Duminică pe Stadionul 23 August, când Metalul Tărgovişte a întrecut in finală Ştiinţa Timişoara. Tinerii fotbalişti târgovişteni au avut o frumoasă comportare dea lungul întregii competiţii şi au primit o meritată răsplată a eforturilor lor: cupa campionilor. Un fapt îmbucurător este că un centru muncitoresc ca oraşul Tărgovişte, care până acum nu se afirmase în fotbal, a avut cinstea de a câştiga un campionat republican în această disciplină sportivă. In fotografie : echipa Metalul Tărgovişte, după matchul-finală cu Ştiinţa Timişoara. CAMPINA. In cinstea alegerilor de deputaţi în sfaturile populare, şahistul fruntaş Ludovic Horvat, din asociaţia Dinamo, a susţinut tun simultan la 12 mese cu cei mai buni jucători din oraşul nostru. L. Horvat a câştigat 8 jocuri şi a pierdut la Dumitru Florian, Dumitru Iliescu, Iosif Timirean şi Gheorghe Ardeleanu GH. CRISTEA corespondent IAŞI. Colectivul sportiv Locomotiva a organizat, în cinstea alegerilor de deputaţi în sfaturile populare, un campionat de tenis de masă, la care au participat numeroşi jucători de categoria II-a şi a III-a din localitate. Competiţia a constituit o reuşită acţiune de popularizare a acestei discipline. Deasemeni, comisiile regionale de handbal şi baschet au iniţiat un turneu, la care participă 8 din cele mai bune echipe din oraşul nostru, O. WEINER corespondent UCEA. La competiţia de tenis de masă, organizată în cinstea alegerilor de către colectivul sportiv Flacăra din localitate, au participat peste 30 sportivi din Ucea şi din Făgăraş. Victoria a revenit la băeţi, atât pe echipe cât şi individual, sportivilor din colectivul Flacăra Ucea, lua fete, victoria pe echipe a fost obţinută de Flacăra Făgăraş, iar individual de E. Rădulescu (Flacăra-l Icea). AUREL MARINESCU corespondent OŢELUL ROŞU, întâlnirea de fotbal dintre echipele Metalul din localitate şi Flamura Roşie Timişoara, organizată din cinstea alegerilor de deputaţi in sfaturile populare, a constituit un eveniment pentru sportivii localnici. Partida, Viu disputată, s'a terminat cu victoria io cainicilor la scorul 4—2 (3—1). Au înscris : Hamus (2), Titel şi Cernea pentru gazde, iar Mihhaler şi Purice pentru timişoreni. ROMULUS RADU corespondent ORADEA. Comisia locală de baschet, în colaborare cu colectivele sportive Flamura Roşie şi Voinţa, a organizat o competiţie de baschet la care au participat echipele de băieţi şi fete ale acestor două colective, precum şi echipele colectivului sportiv Progresul de Satu Mare. ~ ILIE GHIȘA corespondent In numărul de azi: • In prag de iarnă (pag. 2-a) • Al VI-lea campionat de șah al R. P. R. (pag. 3-a) • Unele din cauzele care frânează dezvoltarea boxului (pag. 3-a) • Finalele campionatului republican individual de popice (pag. 4-a) • Cifre din finala Cupei R.P.R. la fotbal... (pag. 3-n) • Sportivi invitaţi la cea de a treia ediţie a „Cupei Sportul Popular" la nataţie. . - - (pag. 8-a) • Lokomotiv Szombathely joacă azi la Tg. Mureş (Pag. 8-a) Candidaţii vieţii noi Sportiva fruntaşă Irina Csik Numele Irinei Csik este bine cunoscut muncitorilor de la fabrica „Teba" din Arad. Toţi o preţuiesc pe tânăra campioană pentru felul ei de a munci, pentru frumoasele rezultate dobândite în întrecerile sportive la care a luat parte. Nu de mult, Intr’o entuziastă adunare, muncitorii şi cetăţenii circumscripţiei electorate Nr. 5 din Arad au propus-o pe Irina Csik candidată in sfatul popular regional. Irina Csik a trăit atunci clipe fericite. Dar s’au trezit in ea amintiri triste... copilăria lipsită de bucurii... si mai apoi zilele cu munca istovitoare pe care o depunea in fabricile capitaliştilor din Arad... Toate acestea sunt insă numai amintiri. Azi muncitoarea Irina Csik e sportivă cu renume. De nenumărate ori a câştigat titlul de campioană republicană la canotaj. In cadrul întâlnirilor sportive din cadrul Festivalului de la Bucureşti, ea a câştigat o medalie de argint. Irina Csik este secretară a organizaţiei P.M.R. a întreprinderii. Ea s-a achitat întotdeauna cu cinste de sarcinile ce i-au revenit. Ziua de 20 Decembrie se apropie. In acea Duminică de Decembrie muncitorii de la „Teba" ca şi toţi oamenii muncii din întreaga țără se vor prezenta in faţa urnelor. Ei vor vota atunci pe cei mai buni dintre cei mai buni. Irinei Csik, sportivei care a reprezentat cu cinste culorile patriei, candidatei lor, muncitorii de la „Teba" ii vor da votul, convinşi că şi de acum înainte, ea va munci cu aceeaşi Însufleţire şi dragoste. B. RITTBERG corespondent