Sportul Popular, iunie 1954 (Anul 9, nr. 2431-2447)

1954-06-01 / nr. 2431

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂI ORGAN Al COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICÂ SI SPORT DE PE LÎNGÂ CONSILIUL DE MINISTRI SI Al CONSILIULUI CENTRAI AL SINDICATELOR DIN P. R. ANUL X Nr. 2431 Marți, 1 iunie 1954 ZIUA INTERNAŢIONALĂ A COPILULUI PRIMA 21 de iunie. Este o zi scumpă pentru toţi cei ce iubesc pacea, de pe toate meridianele globului , Ziua Internaţională a Copilului. Milioanele de oameni cinstiţi din lumea întreagă îşi manifestă în această zi voinţa de a lupta pentru a apăra viitorul, fericirea tinerei generaţi. Milioanele de oameni cinstiţi îşi opresc mai mult în această zi privirile pline de dragoste, de duioşie, pe chipurile copiilor — „florile vieţii”, cum îi numea marele Gorchi — şi simt cum în suflet li se înaripează mai tare dorinţa de a creşte aceste flori preţioase spre soare, spre lumină, spre bucurie, de a le îngriji şi feri de orice urgie. A apăra viaţa şi viitorul copiilor înseamnă a apăra pacea. Acest adevăr a pătruns adinean conştinţa oamenilor cinstiţi de pretutindeni, care desfăşoară o luptă neîntreruptă pentru apărarea bunului cel mai de preţ al omenirii, pacea, veghind astfel asupra vieţii copiilor de pe tot cuprinsu! pămîntului. Viaţa cocilor nu este pretutindeni aceeaşi. Nu pretutindeni copilăria înseamnă bucurie, voipsie, rîs zglobiu. In iadul capitalist, milioane şi nvioane de copii duc o viaţă chinuită, din zi în zi mai întunecată din cauza poverilor de nesuportat pe care cursa înarmărilor le aruncă în spinarea celor ce muncesc. Peste 3 milioane de copii din S.U.A. sunt nevoiţi să lucreze din greu în fabricile de conserve, de textile şi tutun, iar alţi 1.500.000 de copii nu au posibilitatea de a frecventa şcoala în mod regulat. Condiţiile mizerable de viaţă pe care le-a hărăzit copiilor regimul franchist fac ca în Spania la fiecare trei minute să moară cite un copil. In numeroase ţări capitaliste trafeul de copii ia proporţii, fără ca autorităţile să intervină cîtuşi de puţin. Copilărie furată — aşa este copilăria a milioane de copii din ţările capitaliste. Un izbitor contrast este bitre viaţa chinuită a copiilor din ţările capitaliste şi viaţa luminoasă a copiilor din ţările lagărului socialist. Privirile tuturor celor ce năzuesc spre o viaţă fericită a copiilor se îndreaptă în această zi către Uniunea Sovietică. In faţa ochilor , ce deschide priveliştea minunată a ţării care îşi creşte cu grijă mlădiţele tinere, a ţării în care copilăria înseamnă cu adevărat fericire. Prin grija P.C.U.S. şi a Guvernului Sovetic, copiilor sovietici le sunt asigurate condiţii materiale ca nicăieri în lume, pentru dezvoltarea însuşirilor lor pentru educarea lor fizică şi intelectuală. In timp ce în ţările capitaliste neomalthusienii propovăduiesc fel de fel de „teorii”, care mai de care mai canibalice, pentru reducerea natalităţii, în Uniunea Sovietică se acordă cea mai mare atenţie mamei şi copilului, ceea ce explică întru totul cum a fost cu putinţă ca numai în trei ani populaţia să crească cu lO.OOO.OOO de oameni. In ţările de democraţie populară, de asemenea, după exemplul Ţării Socialismului, copiii se bucură de o preţuire şi o îngrijire deosebită. In ţara noastră, Constituţia statorniceşte, ca o realitate dintre cele mai importante a zilelor noastre, faptul că „statul ocroteşte căsătoria şi familia şi apără interesele mamei şi copilului”. Au dispărut pentru totdeauna timpurile întunecate ale regimului burghezo-moşieresc, cînd copiii oamenior muncii îndurau o cruntă mizerie, cînd ţara noastră era printre ţările cu cea mai ridicată mortalitate infantilă. Astăzi, oamenii muncii privesc cu dragoste cum cresc vlăstarele scumpe ale patriei, cum păşeşte înainte tînăra generaţie a patriei. Multilaterale sunt aspectele ce oglindesc grija statului democrat popular pentru asigurarea ure vieţi fericite copiilor! Numărul creşelor şi căminelor de zi este în continuă creştere. Şi Capitală ca şi în alte oraşe ale ţării există Paiaţe ale pionierilor unde tinerele vlăstare ale poporului nostru muncitor îşi petrec timpul liber făcînd cunoştinţă cu sportul, cu construcţiile de aeromodele şi navomodele, pe scurt capătă în mod plăcut o pregătire folositoare în viaţă. Sute de mii de copii îşi petrec în fiecare vară vacanţa pe malul însorit al mării sau în poienile minunate ale munţilor. O continuă dezvoltare cunoaşte învăţamîntul. Una din numeroasele bucurii din viaţa copiilor patriei noastre este practicarea sportului. Regimul de democraţie populară le-a deschis larg porţile terenurilor şi stadioanelor sutelor de mii de copii dornici de mişcare în aer liber. Astăzi, copiii noştri nu mai sunt nevoiţi să bată mingea de cîrpe pe maidane. Ei fac parte integrantă din coloana uriaşă a sportivilor, le sunt create condiţii optime pentru practicarea sportului preferat. Ziua de 1 iunie trebuie să fie pentru toţi cei ce lucrează în domeniul culturii fizice un prilej de a trece în revistă tot ceea ce s-a fă-cut pentru sprijinirea activităţii sportivera-^ copiilor, de a pomi cu forţe noi In acţiunea de răspindire pe o treaptă ,rit mai largă a culturii fizice în rîndurite copiilor. Educatorii tinerei generaţii organizaţiile pioniereşti au datoria să cultive în sufletele copiilor interesul şi dragostea faţă de exerciţiile fizice, faţă de jocurile sportive, să transforme competiţiile sportive şcolăreşti şi pioniereşti în adevărate competiţii de mase, să recruteze şi să urmărească cu atenţie elementele talentate. Prezenţa antrenorilor şi a sportivilor noştri de frunte la aceste competiţii este o necesitate vitală pentru progresul sportului nostru. Sărbătorind Ziua Internaţională a Copilului, să ne strîngem şi mai mult rîndurile în lupta nobilă pentru apărarea vieţii viitorului copiilor lumii, în lupta pentru apărarea păcii! Echipa Uniunii Sovietice a ciştigat turneul internaţional de baschet din Italia MILANO. — Turneul internaţional de baschet pentru „Premiul Avairano“ a luat sfîrşit duminică seara cu victoria strălucită a echipei Uniunii Sovietice care a învins întîlnirea finală echipa R.P. Ungar, cu 78-62. Cu o seară înainte, baschetbaliştii sovietici au ciştigat cu scorul de 70-68 în Unurea cu echipa R. Cehoslovace. In aceeaşi seară echipa R P. Ungare a învins Belgia cu 120-73, iar Franţa a întrecut Italia cu 78-63. Clasamentul final al competiţiei se prezintă astfel: 1. U.RS.S. 5 victorii, 2. R.P. Ungară 4 v., 3. R. Cehoslovacă 3 v., 4. Franţa 2 vs 5. Italia 3 v, 6. Belgia -O*. Record mondial stabilit de înotătorul sovietic E. Adassi Talin.— In cadrul întrecerilor de radiaţie desfăşurate la bazinul din localitate, maestrul sportului, dinamovistul Endel Edassi a reuşit să stabilească un nou record mondial la proba de 4x100 m. mixt (fluture, spate, bras, liber) cu timpul de 5:26,6. Vechiul record era de 5:31,0 și fusese stabilit de înotătorul suedez O. Ansberg. După cum cere regulamentul, Edassi a parcurs prima sută de metr stil fluture in timpul de 1:13,0; em doua sută de metri spate cu timpul de 1:25,5; a treia sută de me- tri bras cu timpull de 1:32,5 Ier ultima sută de metri In stH liber cu timpul de 1 :-15,5. înotătorul E. Edassi este antrenat de K. Arusso. 8 pagini 25 bani Sportul, un bun prieten al copiilor Ce poate fi mai minunat decit o dimineaţă de duminică la Palatul Pionierilor! Pentru toţi există cite ceva interesant : o poveste frumoasă, un aeromodel de construit, un cimec sau un cuţărat pe fringhie în sala de gimnastică. Dar afară-i soare. Haideţi în parc: să citim sau să ne întrecem pe terenul de sport! Spartachiada Pionierilor Duminică s-au desfăşurat în Capitală, pe stadionul de la Palatul Pionierilor, întrecerile din cadrul „Spartachiadei Pionierilor“. Nenumăraţi mici sportivi din diferite Şcoli elementare au luat parte cu deosebit entuziasm la aceste întreceri, ale căror rezultate te dăm în rîndurile ce urmează : A) FETE. a) — Aruncarea mingii (cat. I) : 1. Stela Alexandrescu ; 2. Constanta Popescu (școala nr. 43 fete) ; 3. Usatova Alex. (școala Pantelimon). — Aruncarea mingii (cat. II) : 1. Fiorica Simionescu (școalla Triaj) ; 2. Dorina Ozon (sc. 57.); 3. Cristina Weidenfeld (sc. germană). b) Săritura în înălţime (cat. I): 1. Felicia Lupu (sc. 33 f.) 1,15 m; 2. Emilia Poenăreanu (centrul 2—10—13) 1,12 m.; Săritura în înălţime (categ. II) : 1. Elena Zaharia (sc. 26 f.) 1,28 m. ; 2. Maria Ghica (sc. 30 f.) 1,26 m.; 3. Georgeta Bias (sc. Apărători) 1,26 m. c) Săritura în lungime (categ. I) : 1. Luisa Dubrov (sc. 56 f.) 4,09 m.; 2 Elena Lazăr (sc. Costeasca) 3,69 m.; 3. Stoenescu Adiiea (t. f. 12) 3 62 m.; Săritură în lungime categ. II : 1- Aretia Nedelcu (sc. Andronache) 4,09 m. d) Alergare (50 m.) ; Karin Artz (sc. germană) 7”06; 2. Elena Fota (Lie. 7—8) 7”07 ; 3. Gabriela Zaneţi (L. F. 6) 8”. B) BĂIEŢI: a) Aruncarea mingii (categ. I) : 1. Richard Miron (sc. Buc- Noi) 2. Cternel Roşea (SC. 11 b.) ; 3. Adrian Bănuţă (sc. 31 b.) ; aruncarea mingii (categ. 11): 1. Marian Vîjoacă (sc. 13 bis) ; 2. Florian Georgescu (sc. 2 mixtă) ; 3. Ion Pleşa (sc. 29). b) Săritura în înălţime (categ. I) : 1. Gr. Marinescu(sc. 14 b.) 1,30 m.; 2. Alex. Grijan (sc. 30 b.) 1,20 m; 3. Ştefan Georgescu (sc. Pantelimon) 1,15 m. ; Săritura în înălţime (categ. II) ; 1. I. Mitran (1. b. 3) 1,45 m.; 2. Nic. Ghiorghian (sc. 30) 1,41 m.; 3. Alex. Fara (sc. 14 b.) 1,40 m. c) Săritura în lungime (categ. I): 1. Mircea Axeote (L. b. 9 ciclul II elem.) 4,34 m. și Rudolf Hausner (sc. 3 bis) 4, 34 m. ; 2. Valeriu Anton (L. B. 1) 4,28 m.; 3. Adrian Bivol (sc. 31 b.) 4,04 m.; săritura în lungime (categ. II) ; 1. Constantin Mardare (L. b. 9 ciclul II) 5,23 m.; 2. Ion Dănoiu (sc. 44 b.) 5,16 m.; 3. Emil Bascianu (L. clas. mixt) 515 m. Alergarea pe 60 m. : 1. Emil Bascianu 8”02; 2. Adrian Popescu (L. b. 6) 8”08; 3. Const. Bengescu (Buc. Noi) 8”09. Spurlacivat la pionier.iar a prilejuit imrecen pasionarue la vo.et ca și la oile ramuri de soort. intr-un cămin de copii Pe şoseaua Giuleşti, la capătul liniei de tramvai 11, intr-o clădire având în faţă o frumoasă curte, îşi petrec o bună parte difuzi copiii oamenilor muncii din cartierul „16 Februarie“. Educatoarele căminului au alcătuit un program zilnic, în care au inclus şi sportul. Copiii iau parte cu bucurie la oreţe lor de sport, pe care le conduc educatoarele la E Iisabeta Munteanu, Ecaterina Călăraşi, Florica Antohi şi Alexandrina Stanciu. Fiecare din aceste educatoare are în grijă cite o grupă de copii, după vîrstă. Venind în mijlocul lor într-o dimineaţă, ii poţi găsi pe iarba praataliei ce se află în curtea căminului, lutind parte la diferite jocuri sportive potrivite pentru ei. Tată, un grup de copii mai mari învaţă să tragă la ţintă cu mingea. Educatoarea te arată cum trebuie să ţină mingea în mîinile lor mici, cum trebuie să ochească şi să o arunce la ţintă. Mai întîi ei greşesc, dar, pe măsură ce trece timpul, ţinta este atinsă din ce în ce mai des. Copiii dovedesc o ambiţie deosebită şi iată că Radu, care are numai şase ani, loveşte de mai multe ori cercul negru din mijloc. După acest exerciţiu, copiii iau parte la o alergare pe 15 m. Alţi copii încearcă să meargă în echilibru pe o brrna aşezată la 50 de centimetri de pămînt. Unii folosesc şi rrrîniile pentru aceasta, alţii reuşesc însă să meargă şi numai in picioare. Apoi, cei mai destoinici sint puşi să poarte, mergînd tot în echilibru, un săculeţ c’e 300—400 gr. La groapa cu nisip, copiii işi dispută întîietatea la săritura în lungime. Există şi un record, care este însă în trecut aproape în fiecare zi. Tot în marginea gropii de sărituri, între doi stâlpi minusculi, o ştachetă este aşezată la 50 cm. deasupra pămîntului. Cei mai mulţi nu reuşesc s-o treacă, dar cîţivadintre ei se racăpăţînează şi încearcă de nenumărate ori. De fapt, programul sportiv al copiilor începe aci din zori, atunci cînd părinţii lor îi aduc în cămin. Aşezaţi în coloană de gimnastică, ei execută uşi program compus din exerciţiile cele mai variate. Cei mai mici, inalţi de o şchioapă, se străduiesc să nu iasă din ritmul indicat de educatoare. Privindu-i în orele de sport, precum şi în tot ceea ce fac ei în cămin, iţi dai lesne seama că aceşti copii cresc şi se dezvoltă puternici şi sănătoşi. Părinţii kw sunt fericiţi văzîndu-i voioşi şi plini de sănătate. GH. ŞTEFANESCU corespondent