Sportul Popular, iunie 1954 (Anul 9, nr. 2431-2447)

1954-06-10 / nr. 2436

ANUL X Nr. 2454 PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE, UNITEVA ! ORBAN Al COMITETULUI PENTRU CUITURA FIZICĂ ȘI SPORT DE PE LINGĂ CONSILIUL DE MINIȘTRI $I AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. L ★ Joi 10 iunie 1954★ Să angrenăm mase cît mai largi in desfăşurarea Spartachiadei satelor έN ANII regimului nostru democrat popular o viaţă nouă şi luminoasă a înflorit în satele patriei noastre. Ţăranii, attădată robi pe pămînturile moşierilor, au pornit cu dragoste şi cu avînt să muncească pentru că viaţa lor să devină tot mai bună, tot mai frumoasă. In sate a pătruns lumina ştiinţei şi a culturii. Odată cu acestea a mai pătruns în viaţa satelor noastre un element nou : activitatea sportivă. An de an tot mai mulţi ţărani muncitori au îndrăgit sportul. La munte sau pe întinsul cîmpiilor, la poalele dealurilor au răsărit terenuri de sport. Aşa s-a dezvoltat activitatea sportivă de la sate cu fiecare an care a trecut. Organizarea marilor competiţii săteşti a dat rezultate deosebit de frumoase. Astfel, spartachiada de vară a satelor, organizată anul trecut pentru prima dată, a constituit un frumos succes al mişcării noastre de cultură fizică şi sport. Atît prin numărul însemnat de tineri şi tinere care au luat parte la întrecerile din cadrul acestei competiţii sportive (300.000) cît şi prin rezultatele înregistrate de o serie de tineri de la sate, Spartachiada din anul trecut a dovedit că în satele ţării noastre există un imens izvor de cadre tîiere care, angrenate într-o activitate sportivă continuă şi îndrumate cu grijă, pot deveni elemente de valoare. Şi în acest an, organizarea Spartachiadei de vară a satelor a trezit un viu interes în rîndul ţăranilor ijiuncitori. Iată de ce activiştii sportivi de la sate cît şi toate organele şi organizaţiile nu trebuie să precupeţească nici un efort pentru a contribui la succesul deplin al Spartachiadei. Ne aflăm în perioada în care se desfăşoară întrecerile din cadrul primei etape a Spartachiadei satelor. In multe comune, concursurile au început să fie organizate din timp, adică chiar de la data de 23 mai, dată, prevăzută în regulament. Printre colectivele săteşti care trebuie evidenţiate pentru felul în care au organizat prima etapă, este colectivul sportiv de la Vîrful Cimpoiul — raionul Dorohoi. Aici a fost constituită din vreme comisia comunală pentru organizarea concursurilorr. Aceasta și-a întocmit plan de muncă și a trecut la prelucrarea regulamentului cu tinerii săteni, a mobilzat tineretul la antrenamente, organizînd apoi primul concurs de atletism, chiar în ziua de 23 mai. Ţinînd seama că întrecerile din cadrul primei faze iau sfîrşit pe ziua de 27 iunie, colectivele sportive săteşti trebuie să facă astfel ca în zilele ce au mai rămas să poată organiza concursuri la care săi fie mobilizaţi un număr cît mai mare de tineri. Exemplu de colective care şi-au dus foarte bine munca sunt colectivele sportive din satele raionului Costeşti — regiunea Piteşti. După prelucrarea din timp a regulamentului concursurilor din cadrul Spartachiadei satelor au început antrenamentele pentru pregătirea tinerilor care au luat startul în prima etapă. De asemenea au fost amenajate terenurile sportive din comuna Suseni şi din comuna Stolnici. Au fost difuzate un mare număr de afişe menite sî popularizeze această întrecere în rîndul ţăranilor muncitori. Trebuie evidenţiaţi pentru felul în care şi-au dus munca activişti sportivi din această regiune ca Ioana Stoica şi Gheorghe Popa. Pentru a obţine rezultate bune în organizarea concursurilor, membrii comisiilor speciale organizate pe comune trebuie să ducă o muncă intensă, eficace, pentru atragerea maselor de ţărani muncitori în concursuri, pregătirea lor temeinică şi buna organizare tehnică a concursurilor. Ei trebuie să angreneze în această muncă profesorii care predau educaţia fizică pentru pregătirea corectă a concurenţilor şi organizarea în bune condiţii a concursurilor. Sarcina de a controla şi îndruma munca acestora revine în primul rînd asociaţiei Recolta, care trebuie să desfăşoare o activitate permanentă de îndrumare şi control pe teren. Activitatea acestor comisii ca şi a colectivelor sportive săteşti trebuie sprijinită şi de căminele culturale, ca şi de secţiile culturale ale sfaturilor populare, precum şi de comitetele regionale şi raionale C.F.S. Toate aceste organe au datoria să conlucreze în mod activ pentru angrenarea maselor de tineret sătesc in concursurile Spartachiadei. Organizatile U.T.M. de la sate au datoria de a sprijini cu toată hotărîrea bunul mers al Spartachiadei, dîn- du-şi contribuţia la mobilizarea tineretului sătesc la antrenamente şi concursuri. Amenajarea terenurilor şi înzestrarea tinerilor care participă la întreceri cu echipament şi material sportiv trebuie să stea în centrul preocupărilor activiştilor sportivi. Terenurile pe care vor avea loc întrecerile din cadrul celei de a doua etape, etapa pe raion, vor fi alese şi pregătite din vreme. Pentru popularizarea concursurilor din cadrul Spartachiadei trebuie folosite toate formele de agitaţie vizuală şi mai cu seamă afişele şi gazetele de perete. Acolo unde încă nu s-a făcut aceasta se impune organizarea neîntîrziată a unei munci serioase în vederea îmbunătăţirii acţiunilor de popularizare a marii competiţii prin toate mijloacele. O atenţie deosebită trebuie acordată pregătirii concurenţilor, evitîndu-se repetarea greşelii din anul trecut, cînd au fost prezenţi în concurs tineri fără nici un fel de antrenament. Un alt punct de care este necesar a se ţine seama este respectarea strictă a prevederilor regulamentului. Trebuie respectate datele fixate în regulament pentru desfăşurarea concursurilor şi celelalte dispoziţii cuprinse în regulament. Muncind cu dragoste şi cu deosebită atenţie, acordând importanţa cuvenită acestei mari competiţii, activiştii sportivi de la sate vor contribui la succesul Spartachiadei satelor, vor face ca această competiţie să-şi atingă cu adevărat scopul în vederea căruia a fost organizată, aceea de a se atrage în activitatea sportivă mase tot mai largi de țărani muncitori. Echipele de baschet ale R. P. Chineze in U.R.S.S. TBIList. 9 (Agerpres). TASS trainsmite : Echipele selecţionate de baschet ale R. P. Chineze, care se găsescîn prezent în Uniunea Sovietică, el ausosit zilele trecute la Tbilisi, carpitala Georgien Baschet bafiştii trajiţiezi au susţinut mai multe întrlniri prieteneşti cu sportivii georgieni.baschetbalistele chineze s-au întoat cu echipa locală „Medik“. Ele au deschis scorul, dar în scurt timp au fost întrecute de jucătoarele din Tbilisi. Intîlnirea a fost câştigată die baschetbalistele din Tbilisi cu scorul de 59—46. In continuare s-a disputat jocul dintre echipa de băieţi a R.P. Chineze şi echipa locală „Dinamo“, una dintre cele mai bune din Uniunea Sovietică. Victoria a revenit baschetbakiştilor din Tbilisi, cu scorul de 07—45. Prima şedinţă de comunicări a Consiliului ştiinţifico-metodic al C.C.F.S. Consiliul ştiiinţfico-metodic al Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliulde Miniştri a organizat zilele trecute prima sa şednţă de comunicări ştiinţifice. La această şedinţă au participat reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, conducători ai mişcării de cultură fiică şi aport, medici sportivi, profesori de educaţie fizică, antrenori şi sportivi fruntaşi. Au fost prezentate următoarele lucrări efectuate de membri ai Colectivului de cercetări ştiinţfice din cadrul Direcţiei Şcoli a C.C.F.S. : — Despre reflexul cerebro-periferic de variaţie de impedanţă şi posibilităţile aplicării lui la studiul activităţii nervoase superioare a sportivilor, de Dr. Al. Partheniu şi Ing. M. Demetrescu. — Cercetări asupra activităţii nervoase superioare a jucătorilor de tenis de masă, de Prof. Dr. Fl. Uimeaţiu, asist. N. Petrescu, Dr. Al. Parthenu, Dr. V. Chişiu, Dr. Gh. Săveiscu. — Cercetări asupra calităţilor specifice ale jucătorilor de fotbal. Nota I — Metoda panoului de tras, de asist. N. Petrescu. Pe marginea acestor comunicări s-au purtat discuţii, la care au luat parte tovarăşii : Dr. Dmitriu, locţiitor al Ministrului Sănătăţii, Also Balaş, directorul instruirii sportive din C.C.F.S., Prof. I. Sclovan, Dr. E. Rugendorf, Dr. G. Bîrsan, Dr. Tr. Dumitrescu, Dr. E. Mesteş, Dr. M. Petrică, antrenor I.Mureşanu, Prof. G. Mitra, Prof. A. Petroşanu, Toma Reiter, Ella Zeller. Concluziile ştiinţifice ale şedinţei au fost trase de tov. academician, Prof. Dr. Şt. M. Milcu, iar concluziile organizatorice şi sarcinile pentru viitor au fost expuse de tov. I. Vaida, vicepreşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport, preşedintele Consiliului ştiinţifico-metodic. „Circuitul anual Munca”, la cea de a Vl-a ediţie Duminică dimineaţa, din Piaţa Scînteii, se va da plecarea în cea de a Vl-a ediţie, a tradiţionalei ştafete de marş „Circuitul anual Munca". Această pasionantă întrecere sportivă s-a bucurat, chiar de la prima ediţie, de o largă popularitate, renind la start suite, de participanţi. Faptul acesta are o deosebită semnificaţie. Sportivii noştri nutresc o mare dragoste faţă de ziarul Munca, organul central de presă al C.C.S., în paginile căruia ei întilnesc de fiecare dată aspecte din munca lor creatoare, din viaţa şi preocupările lor de zi cu zi. Ştafeta de marş „Circuitul anual Munca“ este o competiţie rezervată nu numai fruntaşilor atletismului nostru, ci tuturor celor care au îndrăgit această disciplină sportivă. Iată de ce în competiţiile anterioare, alături de mărşăluitorii noştri fruntaşi au fost întîlniţi de fiecare dată şi tineri cu nume mai puţin cunoscute. Bunăoară, la cea de a IV-a ediţie, printre cei care au luat startul se aflau şi Gh. Corcodel, N. Olteanu, C. Petre, N. Panaitt şi N. Meltz, membrii unei brigăzi fruntaşe de la U.C.R., iar cu un an în urmă printre cei care au terminalt victorio şi această cursă se afla şi o tînără fată, lucru nemaintîlnit la noi într-o competiţie de marş. Întrecerile din cadrul ştafetei de marş „Circuitul anual Munca" au prilejuit de Fecare dată dispute foarte pasionante. In primele trei ediţii, victoria a revenit consecutiv mărşăluitorilor de la Locomotiva P.T.T., pentru ca un an mai tîrziu şirul victorilor „telefoniştilor" să fie întrerupt de către sportivii de la Flamura roşie. Cea de a V-a ediţie a revenit mărşăluitorilor de la Spartac. La cea de a VI-a ediţie a „Circuitului anual Munca" şi-au anunţat participarea cele mai bune echipe din ţară, printre care Dinamo, Voinţa, Flamura roşie, Rezervele de muncă ş. a., fapt care anunţă o luptă foarte strîmsă între elementele tinere, pline de elan, şi mărşăluitorii consacraţi. „ Mărşăluitorii de la Flamura roşie trec primii linia de sosire in cea de a IV-a ediţie a ştafetei de marş „Circuitul anual Munca". . 8 pagini 25 bani IN JNUMĂRUL DE AZI: • In preajma deschiderii strandurilor din Capitala (P'-i'i- 2--1) 0 Amănunte tehnice in legătură cu „Cursa de mare fond de pe Dunare". (pag. 3 a) • Mîine începe la Oradea cel de-al doilea concurs republican de călărie. {rvii*. 4 „j) & Despre obstructie in jocul de fotbal f. : 1 5^) • Din problemele arbitrajului la motociclism. (pag. 5-a) • Campionatul mondial de fotbal (pag. 7-a) • Andrei Vocea (C.C.A.) campion de floretă al R.P.R. pe anul 1954. (pag. 8) • Au fost desemnati campionii republicani de box la juniori. (pag. 8-a) Din ţările de democraţie populară NOI BAZE SPORTIVE IN R. P. CHINEZA Lucrările de refacere a bazelor *-1 sportive din oraşul Santan au luat o amploare foarte mare. Astfel, de curînd au fost reconstruita tribunele marelui stadion Ktaingvan, precum scoala de sporturi a acestei baze sportive, care a fost înzestrată cu toate instalaţiile napo- 6are. Acum, tribunele acestui , ,oraş al sporturilor“ pot primi 60.000 de spectatori, iar In Gala de sporturi pot asista la jocurile de baschet 5.000 de spectator''. Pentru reparaţii au fost cheltuite peste 15 milioane de yeni. Aşezat în partea de nord a oraşului, stadionul Kiang wan a fost construit pentru prima oară în anul 1935. După războiul aterjaponez, el a fost utilizat de gomladan ca depozit de muniţii şi a fost serios avariat în urma unei explozii care s-a produs în anul 1946. Stadionul şi sala de sporturi nefăcute se află acum la dispoziţia sportivilor din Samhai. Aici se vor desfăşura în curînd mari competiţii de atletism, fotbal, voi d fi baschet. ÎNTRECERILE baschet batştiLOR DIN R. P. ALBANIA la începutul lunii aprilie. In R. P. Albania au început întreceriile de baschet dintre cele mai bune 16 echipe masculine şi feminine ale ţării. Ziele trecute a luait sfrnşit primul tur al acestei competiţii. In întrecerea echipelor masculine, pa primul loc se află sportivi, clubului „Partizan“, urmaţi de sportul asociaţiei „Dinamo“. La fete, la primul joc se află echipa asociaţiei „Puna“, iar pe locul doi echipa asociaţiei „Dinamo“. TURNEUL ŞAHIŞTILOR DIN SATELE R. P. BULGARIA TAe curînd a luat sfîrşiit la Sofia turneul şahiştilor de la sate, organizat de consiliul central al asociaţiei sportive „Urojat“. Timp de 11 zile, 46 concurenţi au luptat pentru titlul de cel mai bun satist din satele R. P. Bulgaria. La canpionat au participat echipele din toate regiunile ţării. Fiecare echipă a fost alcătuită din 4 şahişti. Cei mai buni s-au arătat a fi şahişti regiunii Stalin. Locul doi a fosit ocupat de echipa regiunii Plovdiv, iar locul trei de echipa regiană Burgas. Individual, primul loc a fost împărţit între şahiştii S. Stoicev (reg. Plovdiv) şi Anabadjitev (reg. Burgas), care au totalizat 9 puncte dia 11 posibile. Dintre concurante, locul întâi a fost ocupat de șalista D. Koena din satul Vedrina (reg. Stalin), care a ciștigat toate partidele. Locul doi a fost ocupat de eleva V. Markova în vîrstă de 12 ani din satul Pordim (reg. Pleven). In întrecerea juniorilor a învins elevul S. Todorov din satul Paspaievo (reg. Statal). întrecerile celor mai bun .vitalsti de la sate au sttin.it un mare interes în rîndul sportivilor din '«*?•-a Uta R. P. Bulgaria.