Sportul Popular, august 1954 (Anul 9, nr. 2466-2484)

1954-08-01 / nr. 2466

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ $I SPORT DE PE LINGA CONSILIUL DE MINISTRI ȘI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL X Nr. 206 Luni 2 august 1954 Sâ ne îndeplinim angajamentele în cinstea lui 23 August FILELE calendarului ne-au adus în luna august... Sîntem in luna in care poporul nostru sărbătoreşte, an de an, cu nesfirşită bucurie, aniversarea eliberării patriei de sub jugul fascist de către glorioasa armată sovietică. Şi cum pentru poporul nostru a devenit o tradiţie să-şi întîmpine marile sărbători cu noi şi frumoase succese în toate domeniile, de la u capăt la altul al ţării răsună nenumărate chemări la întreceri, se fac auzite angajamente din cele mai frumoase care vorbesc de pe acum despre victoriile şi succesele pe care oamenii muncii din patria noastră vor sâ Ie închine zilei de 23 August Minunate au fost realizările obţinuite in ţara noastră la acest deceniu şi pe ţărimul sportului. Sportul a devenit un bun al tuturor. Datorită sprijinului şi grijii permanente a regimului nostru democrat-popular ca şi folosirii minunatei experienţe a sportului sovietic, mişcarea noastră sportivă s-a dezvoltat cu fiecare an, devenind o puternică mişcare de mase. A învăţat deopotrivă să îndrăgească sportul, să se bucure de binefacerile lui, muncitorul din uzine, harnicul miner de pe Valea Jiului, ţăranul care face să rodească bogat cimpiie întinse, studentul care soarbe cu nesaţ tainele ştiinţei... Toţi aceştia, toţi ceh ce se întrec pe stadioane şi în săli, se pregătesc să întîmpine cu cinste frumoasa sărbătoare a zilei de 23 August. In toate colţurile ţării au început întreceri sportive dotate cu cupa „23 August". La Cluj s-au încheiat de pe acum concursurile de baschet şi tir dotate cu această cupă. In cadrul concursului de tir au fost obţinute noi recorduri republicane de juniori... La Oradea, la Piteşti, la Ploeşti şi la Timişoara au început de asemenea să se desfăşoare frumoase întreceri la diferite discipline sportive, întreceri organizate de către colective şi comitete C.F.S., în cinstea zilei de 23 August O frumoasă iniţiativă a luat comitetul regional C.F.S. Timişoara care a hotărît să deschidă, cu prilejul zilei de 23 August, o expoziţie cu subiect sportiv. La Lugoj, la Caransebeş, la Timişoara, se vor desfăşura întreceri de fotbal, şah, handbal, nataţie, ş. a. In regiunea Craiova, comitetul regional C.F.S. şi comitetele raionale C.F.S. vor organiza serbări sportive cîmpeneşti la Strehaia, Amaradia, Olteţul, Gilortul şi intr-o serie de comune mai mari. La Ploeşti vor avea loc concursuri populare de nataţie, precum şi concursuri de atletism. Colectivele sportive din regiunea Ploeşti şi-au luat numeroase angajamente pe linia complexului G.M.A. Comitetul regional va acorda cupa „23 August" raionului care va obţine în cinstea zilei de 23 August, cel mai mare număr de noi purtători ai insignei G.M.A. Şi in capitala ţării vor avea 1a numeroase manifestaţii şi întreceri în cinstea măreţei sărbători. „Schiteia Tineretului" va organiza o ştafetă combinată (ciclism, motociclism şi călărie) intitulată „Turul Bucureştiului Pe lacul Herăstrău se va desfăşura o frumoasă serbare nautică, in nocturnă, la care vor participa echipaje ale tuturor asociaţiilor. Una dintre cele mai frumoase acţiuni iniţiate de tineretul sportiv al ţării in intimpinarea zilei de 23 August este aceea a ştafetei combinate care, pornind din cele mai îndepărtate sate, din trai, colţurile patriei, va aduce mesajul de recunoştinţă şi devotament al sportivilor, faţă de partid şi guvern, faţă de Uniunea Sovietică — eliberatoarea noastră. O altă acţiune închinată zilei de 23 August este aceea a amenajării şi dării în folosinţă a cit mai multor terenuri şi baze sportive. La Cluj se va deschide bazinul acoperit al asociatei Locomotiva, unul din cele mai moderne şi mai frumoase bazine din ţară. Sportivii ceferişti au lucre cu toată dragostea pentru ca acest bazin să fie gata la 23 August. In regiunea Craiova vor fi date în folosinţă stadioanele de la Tg. Jiu, Tr. Severin şi Caracal. Membrii colectivelor sportive din Piteşti lucrează cu tot elanul pentru reamenajarea stadionului din acest oraş. Tribuna va fi mărită de la 3000 la 1000 locuri şi vor fi construite două noi terenuri de baschet, două de volei şi un teren de tenis. In comuna Domneşti, din raionul Curtea de Argeş, va avea loc în ziua de 23 August inaugurarea noului stadion sportiv construit prin muncă voluntară. Toate aceste acţiuni întreprinse de sportivii ţării noastre vorbesc despre hotărîrea lor de a întîmpina cu cit mai mult succes ziua de 23 August. Aceste succese sînt darurile pe care sportivii le închină minunatei sărbători. Ele exprimă dragostea şi recunoştinţa sportivilor faţă de regimul nostru democrat-popular, faţă de marea prietenă a poporului nostru, Uniunea Sovietică. Să muncim şi să nu precupeţim nici un efort pentru ca succesele pe care le va obţine mişcarea noastră de cultură fizică şi sport în cinstea zilei de 23 August să fie cit mai frumoase, cit mai valoroase ! în cinstea Zilei Marinei R. P. R. CALĂRAŞI (prin telefon). Cetăţenii oraşului Călăraşi au asistat duminică la o frumoasă manifestaţie sportivă organizată pe rîul Borcea în cinstea Zilei Marinei R.P.R. Au avut loc întreceri de înot precum şi întreceri de ambarcaţiuni la care au participat peste 50 de concurenţi a căror frumoasă comportare a făcut pe cei aproape 2.000 de spectatori, înşiraţi de-a lungul riului Borcea, să aplaude şi să ovaţioneze pe sportivi. Iată ciştigătorii probelor de înot şi ai curselor de ambarcaţiuni: 100 m. liber: Emil Oprea (Progresul Călăraşi); 400 m. liber: Titus Drăghici (S.ALT.C. Călăraşi); 500 m.: Nicolae Vasile (Progresul Călăraşi). Caiac 1000 m.: 1. echipajul Recolta S.M.C. Ciulniţa. Sandoline 10O0 m.: 1. echipajul colectivului şcolar L.B.C. Canoe 10+1 3000. m.: 1. echipajul Progresul Călăraşi. Canoe II, 5000 m., echipajul Recolta S M.C. Ciulniţa. GH. ALBU-corespondent 4 pagini 25 bani Sosirea canotorilor români din Franţa Sîmbăta la prînz a sosit în Capitală, venind din Franţa, totul de sportivitare a reprezentat ţara noastră la campionatele mondiale de canotaj desfăşurate la Maton. Un succes deosebit a abţinut cu acest prilej, Mircea Anastasescu, care a cucerit locul 111 în cursa de 500 m, caiac simplu. Lotul de canotori a fost întimpinat la sosire de reprezentanți ai CCFS și de un numeros grup de sportivi. Intimpina ziua de 23 August cu noi succese in muncă" Alături de toţi oamenii muncii, sportivii îşi intensifică eforturile pentru ca, în cinstea zilei de 23 August să dea patriei produse cit mai multe şi mai bune. Astfe, printre muncitorii de la Uzinele metalurgice Griviţa din Capitală care au înregistrat importante depăşiri de normă, se numără şi sportivii din secţiile de sudură şi strungărie. Încă din primele zile ale întrecerii iniţiate în cinstea zilei de 23 August ei au reuşit să dea peste prevederile planului produse de calitate superioară. Aplicînd metodele de lucru sovietice: Kolesov, Bîkov- Bortkevici şi altele, strungarul Nicolae Munteanu, secretarul organizaţiei de bază U.T.M., reuşeşte să-şi întreacă zilnic normele de plan cu peste 150 la sută, produsele fiind de bună calitate. Tînărul N. Munteanu este şi un neobosit activist sportiv. Pe lîngă faptul că face parte din echipele de volei şi fotbal ale uzinei, el munceşte cu multă tragere de inimă pentru a atrage tot mai mulţi tineri pe terenul de sport. In fiecare zi, N. Munteanu poate fi văzut după orele de muncă, în curtea uzinei pe terenul de sport, unde îndrumă pe cei tineri în trecerea normelor G.M.A., el fiind purtător al insignei G.M.A. gr. Î. Printre cei harnici se numără şi tinerii sudori Ion Pîrvu şi Vasile Florea care, prin succesele obţinute, traduc în viaţă lozinca „Primii în muncă, primii în sport". Zilnic ei întrec norma cu 80 la sută obţinînd totodată şi însemnate economii. In cinstea zilei de 23 August aceşti doi tineri care fac parte din echipa de fotbal a uzinei şi-au luat angajamentul să termine în afara orelor de producţie patru cazane de recept. Cu acelaşi titlu de fruntaş înluncă se mîndresc la minoristul Gh. Dima, fotbalist, Vasile Sălceanu şi turnătorul Iordache Cristea care dau produse peste norma prevăzută. Cu aceeaşi însufleţire munesc şi sportivii fabricii Flamura roşie din, Capitală. Bobinatorul Alexandru Firică este cunoscut de toţi tovarăşii săi ca un vrednic muncitor, ca un vrednic sportiv. (El este portărel echipei de fotbal a fabricii). In cinstea zilei de 23 August, utemistul Alexandru Firică şi-a luat angajamentul să-şi întreacă norma cu 30 la sută. De la adunarea în care el şi-a luat acest angajament au trecut multe zile şi în fiecare din ele, graficul lui indică depăşiri de peste 75 la sută. Jucătorii de vol Gheorghe Manea şi Stelian Ene întîmpină şi ei măreaţa sărbătoare a eliberării cu însemnate succese. Pe lingă angajamentele luate in muncă ei s-au hotărît ca pină la 23 August să-și treacă toate normele G.M.A., gradul I. VASILE DUMITRU corespondent ÎNCHEIEREA LUCRĂRILOR CONFERINŢEI pe tara a U.T.M. Simbătă au luat sman lucrunl Conferinţei pe ţară a Uniunii Tineretului Muncitor. Şedinţa de dimineaţă s-a desfăşurat sub conducerea tov. Cornel Fulger. La şedinţă au asistat tovarăşii M. Dalea şi I. Fazekaş, secretari ai C.C. al P.M.R. Participanţii la Conferinţă au adoptat o hotărîre prin care se aprobă darea de seamă prezentată de Comitetul Central al Uniunii Tineretului Muncitor. S-a trecut apoi la cel de al doilea punct de pe ordinea de zi : Alegerea noului Comitet Central al Uniunii Tineretului Muncitor şi a Comisiei Centrale de Revizie. Propunerile făcute de comisia de candidare au fost discutate pe rînd de către delegaţi. S-a trecut apoi la vot. Şedinţa de după amiază s-a desfăşurat sub conducerea tov. Virgil Trofin. A asistat tov. N. Ceauşescu secretar al C.C. al P.M.R. Comsia de numărare a votuilor a declarat aleşi în Comitetul Central al Uniunii Tineretului Muncitor, 65 membri şi 20 membri supleanţi. Au fost de asemenea aleşi 9 membri ai Comisiei Centrale de Revizie. Cuvîntul de închidere a fost rostit de tov. Cornel Fulger Propunerea sa de a se trimite un salut Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român a fost primită cu un deosebit entuziasm de către cei prezenţi. După citirea salutului participanţii la Congres şi-au manifestat prin urate îndelungi şi aplauze furtunoase dragostea şi devotamentul fără margini pentru Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central. Delegaţii şi invitaţii la Conferinţă au manifestat puternic pentru U.R.S.S., pentru gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice, pentru Uniunea Tineretului Comunist Leninist. In încheiere participanţii au intonat „Internaționala“. Şedinţa plenară a C. C. al U. T. M. Simbătă seara a avut loc şedinţa plenară a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Munctor care a ales Biroul şi Secretariatul C.C. al U.T.M. Deschiderea Jocurilor Mondiale Universitare de Vară BUDAPESTA, 31. (Prin telefon de la trimisul nostru). — Cu toate că nu a trecut prea multă vreme de cînd Stadionul Popular din Budapesta şi-a deschis, pentru întîia dată porţile, pe pista şi pe gazonul lui s-au petrecut multe şi însemnate evenimente sportive. Sîmbătă după-amiază s-a adăugat acesta şir de mari evenimerte primul episod al celei de a Xll-a ediţii a Jocurilor Mondiale Universitare de Vară : deschiderea lor. Cei dintîi au apărut pe stadion pionierii. Cu braţele pline de flori, ei au înaintat de sub bolta uneia din numeroasele porţi în timp ce aplauzele i-au cuprins ca un val uriaş. Purtătorii cravatei roşii s-au Îndreptat spre locul din faţa tribunei principale în care se aflau : István Dobi, preşedintele Prezidiului It. P. Ungare. Mátyás Rákosi, prim-secretar al Partidului celor ce muncesc din R. P. Ungară, Beta Vegh, secretar al Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din R.P.U., Antal Apró şi Béla Szabal, membri ai Biroului Poliţe al Partidului celor ce muncesc din R.P.U., István Bata şi Joszef Mekis, membri supleanţi ai Biroului Politic al Partidului celor ce muncesc din R.P.U., precum şi numeroase alte personalităţi politice şi cultu- rale, membri ai corpului dipomatic şi conducătorii delegaţiilor de sportivi venite la Budapesta. în urma pionierilor au pătruns pe stadion două grupuri de tineri, primul purtînd marele steag al celei de a XII-a ediţii a J.M.U.V., iar cel de al doilea ducînd pe umeri macheta insignei Jocurilor. Apoi, în bătaia vîntului, s-au învolburat steagurile albastre ale păcii, purtate de un mare grup de tineri. Abia acum intră pe stadion cei dinţii sportivi. Defilarea făcîndu-se în ordine alfabetică, după nomenclatura franceză a ţărilor, cei ce deschid coloana sportivilor sînt studenţii germani care vor lua parte la întrecerile de atletism şi înot. Urmează delegaţii studenţilor englezi, care au trimis o echipă de baschet. Iată şi pe cei trei scrimeri veniţi din îndepărtata Australie. Urmează o delegaţie mai numeroasă : sînt studenţi austrieci. In urma steagului Belgiei păşesc jucători de tenis, baschet şi fotbal. Numeroasă este delegaţia studenţilor din R. P. Bulgaria. Trei studenţi sportivi au venit tocmai din Chile. Studenţii din R. P. Chineză au trimis o delegaţie numeroasă. După e, merg tinerii din R.P.D. Coreeană. Urmează delegaţiile studenţilor din Danemarca, Scoţia — cu o puternică echipă de fotbal — Egipt, Ecuador, Olanda şi India, aceştia din urmă stîrnind un viu interes cu pitoreştile lor costume. însufleţite aplauze întîmpină delegaţia studenţilor din Vietnam în urma cărora trec apoi sportivi din Iran, Israel, Islanda, Italia, Liban, Luxemburg, Mexic şi R. P. Mongolă. Iată un nou grup masiv! E alcătuit de studenţii veniţi din R. P. Polonă. De tribuna principală se apropie acum drapelul patriei noastre. Din nou se înteţesc aplauzele în tribune. Spectatorii admiră ordinea în care trec sportivii noşti şi rostesc numele celor cunoscuţi din întrecerile desfăşurate pe stadioanele Budapestei. O nouă sere de delegaţii mai mici : Saar, Suedia şi Elveţia, fac în continuare cea mai numeroasă delegaţie (după aceea a gazdelor) studenţii sportivi ai Cehoslovace, care au printre ei mulţi record, mani şi campotv. Mai răsună pe stadion aplauzele care le sînt adresate, cînd alte aplauze mai puternice salută delegaţia studenţi-* mii sovietice. Cu paşi viguroşi treci prin faţa tribunelor sportivi con-» (continuare in pag. 4-a)