Sportul Popular, octombrie 1954 (Anul 9, nr. 2503-2519)

1954-10-02 / nr. 2503

Echipa de fotbal din aleped, frunifera in muncă, fruntaşă in clasament Numele lor nu-s înscrise printre fotbaliştii din reprezentativa ţării, nici măcar din categoria B, dar despre cei 11 jucători de fotbal de la Centrul Mecanic nr. 1 Otopeni se pot spune multe lucrări frumoase. Au pornit alături in activtatea sportivă şi tot alături au pornită se întreacă în producţie. Acum, cînd în toate uzinele ţării se dă marea bătălie a întrecerii, acum, cînd în cinstea Congresului partidului şi a zilei de 7 Noiembrie, mai puternic au prins să duduie pichamerele, iar pe tartalek intovărăşiţilor să se culeagă rodul bogat al pământului, aici, la Centrul Mecanic Nr. 1 din Otopeni muncitorii se străduiesc să ducă la bun sfîrşit angajamentele luate în cinstea marilor sărbători. Piese de schimb, utilaj pentru ScM T.-uri, G.A.C.-uri, G.A.S-uri, trebuie termnate înainte de vreme. Cei care au ţinut să dea pildă în această întrecere, cei care au ţinut să stea în fruntea ei, au fost tinerii fotbalişti ai echipei. Ca să-i cunoaştem, nu e suficient să-i urmărim pe terenul de sport. Pentru a-i cunoaşte, să ne oprim la Centrul Mecanic, in inima întreprinderii, să-i vedem muncind. Bat ciocanele ferul înroşit, ţîşnesc flăcări din cubiouri, scîntei multicolore se revarsă prin geamurile largî, mîini voinice strunesc maşinile. Aplecat peste aparatul de sudat, un tînăr lucrează cu pricepere la un tub de irigaţie pentru orezării. Radu Popa munceşte cu atenţie. A terminat. Ridică ochelarii şi faţa i se luminează intr-un zîmbet larg. — Planul pe ziua de astăzi l-am îndeplinii nu-i decit ora 12, spune tînărul. Apoi, cu grabă, fixează un tub pe masa de lucru şi porneşte să sudeze. Tînărul muncitor, ulemistul Radu Popa, este uinul dintre cei mai buni sudori, de curind confirmat fruntaş în întrecerea socialistă. Tot el este şi căpitanul echipei de fotbal, fruntaşă în clasamentul campionatului raional Exemplul căpitanului echipei a fost urmat de toţi coechipierii săi. — Nu avem nici un codaş în ethipă, se mîndreşte pe drept cuvînt tînărul Eugen Cuconu. Ba mai mult, toţi îs fruntaşi în muncă. Eugen Cuconu, portarul echipei, electrician la întreţinere, şi el fruntaş în muncă abia a împlinit 20 de ani. Dar la activitatea sportivă e „veteran“. Joacă tottul, tot ca portar, de pe vremea cînd nu împlinise încă... 8 ani. I-au intrat multe goluri în, „îndelungata” lui activitate, dar cele mai puține în cadrul acestui campionat. Ca să te convingă despre cele spuse, Eugen Cuconu scoate un carnet, în care este însemnat rezultatul fiecărui meci. Total: 11 goluri primite, 33 marcate. Cele mai multe au fost, bueînţeles, aportul centrului atacant al echipei, şi el fruntaş în muncă. Iancu Constantin, sudor calificat aici la Centru, a ajuns în mai puţin de şase luni unul dintre cei mai pricepuţi sudori. Totodată, el este şi ,,sufletul” echipei de fotbal. — Angajamentul meu, în cinstea celui de al doilea Congres al partidului şi în cinstea zilei de 7 Noiembrie, — ne spune Iancu Constantin — este să depăşesc planul cu sută la sută. Dacă-i urmăreşti grafted!, îţi poţi da seama că angajamentul a fost depe acum realizat. Un alt fruntaş în întrecerea socialistă e tînărul Mitu Gheorghe, extrem dreapta al echipei şi alergător la 100 m, cu timpul de 11.4 sec. Cel mai tînăr dintre jucători, dar şi dintre fruntaşi, e Radu Gheorghe, un flăcăiandru de 17 ani care mînuie cu dibăcie strungul. Span mărunt ţîşneşte în jar şi cuţul muşcă adînc Radu Gheorghe schimbă piesă după piesă, hotărît să nu se lase mai prejos decit tovarăşii lui din echipă şi să realizeze angajamentul luat în cinstea apropiatelor sărbători, de a depăşi planul cu 60 la sută. Visul acestui tînăr vrea să ajungă un portar de valoare. Şi Radu Gheorghe este sigur că-l va realiza ! Şi Ion Butacă, şi Gluţă Pavel, şi Cernea Petre, Constantin Neacşu, şi Vasile Marin, sunt cu toţii fruntaşi în muncă. Cu toţii şi-au îndeplini, de pe acum, angajamentul luat în cinstea Congresului şi zilei de 7 Noiembrie. * E joi după amiază. Pe terenul din Otopeni, cei 11 fruntaşi în producţe, cei 11 tineri sportivi se pregătesc de antrenament. La furierul arbitrului, antrenamentul la două porţi se transformă într-un adevărat meci... 11 tineri hotărîţi, plini de viaţă, fruntaşi în muncă şi în sport. Ei pot fi pildă vie de felul cum trebuie să fie o echipă, dornică să obţină rezultatele cele mai frumoase, nu numai pe terenul de sport dar şi în producţie, „primii în întreprindere, primii în clasament, asta e lozinca noastră" ne-a spus Radu Popa, căpitanul echipei. Și această lozincă a devenit fapt la Centrul Mecanic nr. 1 din Otopeni. CARMEN CONSTANTINESCU Străduindu-se neîncetat să dea produse mai multe şi de mai bună calitate, luptînd pentru noi victorii şi performanţe pe terenul de sport, tinerii sportivi contribuie din toată inima la întîmpinarea cu noi succese a celui de al II-lea Congres al Partidului şi a zilei de 7 Noiembrie. Printre muncitorii de la întreprinderea „Clement Gottwald“ din Capitală, care şi-au luat angajamente în cinstea Congresului şi a zilei de 7 Noiembrie, se află şi numeroşi sportivi. Cu multă însufleţire munceşte brigada uteenistă sportivă din secţia bobinaj motor, alcătuită din tinerii Selim Ever, Ştefan Nicoară şi Dumitru Constantin. Aceşti trei tineri, care în crele libere practică cu bune rezultate canotajul, s-au angajat să-şi depăşească sarcinile de plan şi să dea, în acelaşi timp, numai ■lucrări de calitate. Exemplul lor a fost urmat în scurtă vreme şi de alţi tineri sportivi. Astfel, bobinatorul Petre Voiculescu, fotbalist, şi-a luat angajamentul să depăşească cu 65% sarcinile de plan ce-i revin. De asemenea, strungarul Petre Caloş, ciclist, s-a angajat să dea lucrări mai multe şi de bună calitate. Sportivii colectivului Constructorul Turda şi-au luat la rîndul lor numeroase angajamente în muncă. Astfel, zidarul şamator Adalbert Kontos, fruntaş al întrecerii socialiste, responsabilul brigăzii irremiste şi unul dintre cei mai buni jucători ai echipei de fotbal, s-a angajat ca, împreună cu brigada sa, să depăşească planul lunar cu 50%. Dar apropierea acestor două măreţe sărbători este marcată su ■prin organizarea unui mare număr de întreceri sportive cu caracter festiv. In regiunea Stalin se organizează 250 de întreceri sportive la care iau parte peste 40.000 de tineri. Comitetul regional C.F.S. va organiza competiţii cu caracter inter-regional la gimnastică, atletism, volei şi fotbal. Aceste întreceri, care vor fi dotate cu „Cupa Prieteniei“, vor reuni la start sportivi din regiunile Hunedoara, Cluj, Ploeşti şi din regiunea Stalin. Cel mult interes a fost primită vestea organizării unei ştafete turistice în stea pe Piatra Mare, la care vor lua parte peste 500 de turişti. Ştafete combinate se vor desfăşura în Oraşul Stalin, precum şi la Sibiu şi Mediaş. O iniţiativă remarcabilă a comitetului regional C.F.S. este aceea de a organiza, în colaborare cu direcţia regională cinematografică, o „săptămînă a filmului sportiv“. Consiliul regional Bucureşti al asociaţiei Voinţa organizează în cinstea Congresului şi a zilei de 7 Noiembrie, prin colectivele Metalo-chimic, Piele-Incălţăminte şi I.O.V., o serie de competiţii la fotbal, volei, şah, precum şi un concurs de orientare turistică. Din Brăila aflăm că, în cinstea Congresului şi zilei de 7 Noiembrie, colectivul sportiv Metalul Progresul a chemat la întrecere pe linie de aport toate colectivele din regiunea Galaţi. Printre angajamentele luate de colectivul Metalul Progresul din Brăila se nurmără acela de a scoate la concursurile care vor avea loc cu prilejul acesta următoarele cifre de sportivi: 370 de atleţi, 140 de voleibalişti, 255 de înotători, 119 gimnaşti, 570 de cresişti etc. Numeroase competiţii sportive vor avea loc şi în raionul Caransebeş. Astfel, pe terenurile de sport din acest raion se vor desfăşura întreceri de fotbal, volei, popice etc. Pentru a cinsti prin cît mai frumoase realizări minunatele sărbători ale celor ce muncesc, comitetul raional C. F. S. Caransebeş a luat iniţiativa organizării unui concurs festiv de foto-montaje sportive şi a unui stand de cărţi sportive pe stadionul din localitate. Asociaţiile sportive au organizat şi organizează de asemenea numeroase acţiuni şi competiţii sărbătoreşti. Halterofilii din cadrul asociaţiei Flamura roşie îşi vor disputa întîietatea în cadrul unui concurs sărbătoresc care va avea loc la 16-17 octombrie la Oraşul Stalin. Frumoase şi deosebit de interesante vor fi întrecerile organizate cu această ocazie de către asociaţia Locomotiva. Astfel, între 3-10 octombrie, se va desfăşura, în organizarea asociaţiei, un important concurs de orientare turistică în munţii Bucegi. Intre 10-30 octombrie, in colectivele sportive ale asociaţiei Locomotiva va fi organizat un concurs de triatlon popular pentru atletism (100 metri ,plat, săritura în lungime şi aruncarea cu grenada). Asociaţia Progresul organizează competiţii pe ramuri de producţie înter-cercuri şi inter-colective, întrecerile vor avea loc la volei, baschet, handbal, şah, atletism, tir, tenis de masă şi fotbal. Consiliile sportive regionale ale asociaţiei vor organiza în această perioadă trimiterea de echipe model la sate, sprijinind în felul acesta colectivele sportive săteşti. Consiliul sportiv regional Bucureşti al asociaţiei organizează între 16-21 octombrie 0 premieră alpină. In cinstea Congresului şi zilei de 7 Noiembrie, asociaţiile, colectivele şi cercurile sportive îşi intensifică munca pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor luate pe linia complexului G.M.A. Organizarea „Lunii G.M.A.“ de către Consiliul Central al Sindicatelor a stîrnit un puternic interes în ritriolurile membrilor colectivelor sportive. Mii şi mii de tineri se antrenează şi îşi trec cu acest prilej normele complexului G.M.A gradul 1 şi gradul II. Sportivii intimpină cu entuziaste întreceri cel de al ll-lea Congres al R.M.R şi aniversarea Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie SPORTUL POPILIAR Pag. 2-a Nr. 2503 Mai mult sprijin sportului in raionul Huedin Activitatea sportivă a cuprins şi în raionul Huedin mase largi de tineri. Numărul celor ce se întrec pe terenul de sport este mereu mai mare. Din rândurile sportivilor s-au ridicat şi se ridică necontenit fruntaşi ai întrecerii socialiste, asemeni minerului Ioan Ciupei de la Şorocani, fruntaş în producţie, sau colectiviştilor de la Almaş, fruntaşi pe raion în munca de pe ogoare. A crescut simţitor numărul terenurilor de sport, au fost aprovizionate magaziile cu echipapament sportiv, asigurîndu-se, în majoritatea colectivelor sportive, condiţiile materiale necesare practicării sportului. Cu toate acestea, munca sportivă în raionul Huedin are mari lipsuri, izvorîte, în primul rînd, din greşita orientare a unor activişti sportivi şi a unor conducători fie întreprinderi. Astfel, la mina Şorocani, activitatea sportivă este într-un serios regres. Bazele sportive sunt întrebuinţate în alte scopuri, echipamentul şi materialele sportive sunt neîngrijite. In loc să ceară sprijin comitetului de întreprindere şi organizaţiei de partid, pentru rapida lichidare a lipsurilor, tov. Deak, preşedintele colectivului sportiv Minerul Şorocani, caută diferite pretexte de ..lămurire“ a sportivilor. Aprobînd ..iniţiativa“ direcţiunii de a ţine... baluri în arena de popice, preşedintele colectivului sportiv este şi el de părere că „acesta este cel mai indicat loc pentru baluri şi petreceri". Un caz asemănător găsim şi în cercul sportiv Progresul U.R.C.A.D. Huedin, unde materialele şi echipamentele sportive zac pline de noroi, putrezite, în podul instituţiei. Preşedintele colectivului sportiv Ion Cîmpeanu rămîne impasibil la cererile sportivilor de a curăţa şi a re pune la dispoziţie echipamentul sportiv, motivînd că acesta este al lui şi că... el nu are timp să facă sport! Nici comitetul executiv al sfatului popular raional nu dă dovadă de mai multă înţelegere în problema sportului. Repetatele cereri ale comitetului raional C.F.S. de a repartiza loturi pe care apoi să fie amenajate terenuri de sport, au rămas fără rezultat. Din această cauză, tinerii din comunele Mînăstireni, Calata, Bicalat, Zimbor, Stama şi altele, sunt lipsiţi de posibilitatea de a face sport. Situaţia aceasta nu mai poate dăinui. Lipsurile din munca sportivă în raionul Huedin trebuiesc lichidate cit mai grabnic. Comitetele de întreprindere din instituţiile de mai sus trebuie să treacă de grabă la analizarea lipsurilor, sprijinind, control grad şi îndrumînd în permanență activitatea colectivelor lor sportive. ERVIN COSMA corespondent Campionatul de cros pe echipe al R. P. R. „Să intimpinăm 7 Noiembrie" In întreaga ţară se desfăşoară întrecerile tradiţionalei competiţii de mase, campionatul de cros pe echipe al R.P.R. „Să întimipinăm 7 Noiembrie“. Numeroase colective sportive au şi organizat pină acum concursurile din cadrul primei etape, iar altele desfăşoară o intensă pregătire în vederea unei cît mai bune organizări a acestor întreceri. Iată ultimele veşti primite la redacţie: • Majoritatea colectivelor sportive din oraşul Bacău sunt preocupate de pregătirea primei etape a campionatului de cros pe echipe Astfel, colectivul sportiv Progresul a prelucrat regulamentul, în toate cele 15 cercuri sportive ale sale. De asemenea, colectivele sportive PI, roşie Proletarul şi FI. roşie Confecţii au pus la toate locurile de producţie, afişe mobilizatoare şi lozinci, fapt care a făcut ca numărul celor înscrişi la cros să fie deosebit de mare. (De la subredacţia noastră) De curind colectivul sportiv Locomotiva Complexul Timişoara a organizat prima etapă a campionatului de cros pe echipe al R.P.R. Această întrecere sportivă s-a bucurat de un frumos succes mobilizatoric şi organizatoric, datorită în special felului în care a muncit comisia de organizare a crosului. Un bun rezultat a obţinut tînărul Nicolae Mironescu, cîştigătorul întrecerii rezervate juniorilor. De asemenea, în raionul Timişoara au început întrecerile din cadrul primei etape a campionatului de cros. In multe comune, prima etapă a campionatului s-a bucurat de un mare număr de participanţi. Spre exemplu, la Orţişoara, au participat 180 de concurenţi şi fete, la Sînandrei s-au întrecut 150 de băieţi şi fete, la Diniaş 140 de ţărani muncitori şi colectivişti au luat startul în cadrul primei etape a campionatului, iar în comuna Sînmartinul Sîrbesc au concurat 80 de tineri şi tinere. (De la subredacţia noastră) • Un colectiv care depune o vie activitate în vederea organizării primei etape a campionatului este şi colectivul sportiv Progresul Tg. Mureş. Acest colectiv sportiv, care are 60 de cercuri sportive, şi-a început munca pentru organizarea primei etape, prin prelucrarea regulamentului şi printr-o intensă muncă de agitaţie şi propagandă. Pentru a da posibilitatea unui cît mai mare număr de oameni ai muncii să participe la întrecerile acestei tradiţionale competiţii sportive, consiliul colectivului sportiv Progresul Tg. Mureş, a organizat temeinic munca de înscriere. Astfel, la toate cercurile sportive există liste pe care pînă acum s-au înscris sute de concurenţi şi concurente. (De la subredacţia noastră) Frumoase realizări Datorită bunei organizări a muncii sportive de către comitetul C.F.S. Năsăud (preşedinte tov. Nicolae Butelan), ca şi a sprijinului primit, s-a construit la Năsăud un frumos stadion, cu o capacitate de 6.000 locuri. Acest stadion a fost amenajat prin muncă obştească şi din resurse locale, precum şi printr-o largă contribuţie a sportivilor colectivului Recolta Năsăud din localitate. Stadionul are o pistă G.M-A., două terenuri de volei, un teren de baschet şi un teren de fotbal. Pe acest teren se vor putea antrena şi vor putea concura sute de sportivi. Făcîndu-şi un punct principal în activitatea sa din îndeplinirea angajamentului luat, pe linie G.M.A., comitetul raional CF.S. Năsăud şi-a depăşit angajamentul cu 20 la sută la purtători F. G. M. A. La G.M.A. gradul I şi gr. II, angajamentul a fost încă de pe acum realizat în proporţie de 07 la sută. Fruntaşi în realizarea angajamentelor luate la G.M.A. s-au dovedit sportivii colectivului ..Recolta” Năsăud, „Recolta” Telenu şi „Recolta” Feldru, în raionul Năsăud Colectivul sportiv Recolta Năsăud se preocupă de ridicarea de noi cadre sportive, elemente tinere şi talentate, cu care pe drept se mîndresc. Tineri ca Maria Cîmpeanu (atletism), Mircea Soltan (box), Pavel Puşcaş, Dumitru Sandu şi Dumitru Neagoş (gimnastică) au crescut şi s-au dezvoltat în colectivul sportiv Recolta Năsăud. Ca şi colectivul Recolta Năsăud, colectivul Recolta Telciu ocupă în cadrul campionatului regional şi raional de fotbal un loc fruntaş. Despre munca colectivelor sportive „Recolta” Năsăud şi ,,Recolta” Telem vorbesc realizarea angajamentelor luate la G.M.A. şi faptul că în prezent toţi jucătorii de fotbal din campionatul regional şi raional sînt purtători ai insignei G-M.A. gr. II. Exemplul acestor colective trebuie urmat şi de celelalte colective sportive din raion, ca Avintul Penciu, Avîntul Ilva Mică şi Metalul Rodna, unde pînă în prezent nu există nici un purtător G.M.A. VASILE MURARIU corespondent