Sportul Popular, februarie 1955 (Anul 10, nr. 2563-2574)

1955-02-01 / nr. 2563

Activitatea la handbal in sală • Etapa de duminică a „Cupei de iamă“ la handbal în sală a prilejuit o nouă confirmare a spectaculozității acestui joc sportiv. Din cele trei partide disputate duminică după amiază în sala Floreasca, una s-a terminat la egalitate, iar în celelalte două, echipele învingătoare au obţinut victoria la mimat un gol diferenţă. Faptul acesta nu poate ilustra însă în suficientă măsură îndîrjirea cu care jucătorii celor şase echipe au luptat pentru fiecare minge, pentru fiecare punct, pentru victorie, învingători sau învinşi, toţi au aceleaşi merite. Este o datorie pentru noi de a sublinia iniţiativa demnă de urmat pe care au avut-o organizatorii acestei competiţii cînd au programat în deschiderea programului oficial un joc între două echipe de juniori: S.M.T.C.C. — Tînărul Dinamovist. Tinerii care au evoluat cu acest prilej au arătat multe calităţi şi o bună pregătire, fapt pentru care cei doi antrenori (prof. Spirescu şi D. Lupescu) merită felicitări. Victoria a revenit echipei Tînărul Dinamovist cu scorul de 19-10 (10-2). Vom reaminti problema arbitrajelor, pe care o ridicăm din nou cu toată hotărîrea. Felul în care a arbitrat duminică Maxim Ganţu(neatent la faze, depăşit de joc, cu decizii inverse) este de-a dreptul condamnabil. In general şi ceilalţi arbitri (Gh. Popescu, Iosif Comănescu, Gh. Vişan şi într-o mai mică măsură Alex. Manolescu) au fost depăşiţi atît de rapiditatea cu care s-a jucat cît şi în ceea ce priveşte faulturile „discrete“ comise de jucători. Comisia orăşenească de handbal Bucureşti, organizatoarea competiţiei, nu a ajuns oare la aceeaşi concluzie ? Şi dacă da, de ce tolerează încă această situaţie ? RECOLTA M.A.S.-LOCOMOTIVA GARA DE NORD ltt (9-7) S-au itlnit două echiipe complet diferite: Recolta, o echipă tehnică, cu jucători bine pregătiţi, dar care în general au părut obosiţi şi au practicat un joc lent şi fără finalitate şi Locomotiva, o echipă tînără, mai puţin tehnică, dar ai cărei jucători au luptat cu multă însufleţire pentru victorie. In general rezultatul este just. Au înscris: Ivan (4), Crăciun (2), Niculescu (2), Simion (2) şi Dumitrescu pentru Recolta. Iar pentru Locomotiva Grona (5), Moţei (3), Reimesch (2) şi Czell. FLACARA PLOESTI-STIINTA I I.C.F. 19-18 (9-9) DINAMO-G.C.A. 15-14 (8-10) A fost un joc extrem de disputat care a pus la grea încercare pregătirea jucătorilor. Fireşte, foarte mulţi dintre spectatori nu ar mai fi crezut, atunci cînd nu mai erau multe minute de joc şi cînd G.G.A. conducea cu 13-10, că Dinamo poate să mai cîştige. Totuşi, victoria a revenit în cele din urmă dinamoviştilor. Prin felul în care s-a desfăşurat partida şi ca perioade de dominare, un rezultat de egalitate ar fi oglindit desfăşurarea meciului. G.G.A. a avut iniţiativa în prima parte a jocului, iar Dinamo a revenit puternic în ultima parte. C.C.A. — aşa cum a mai dovedit-o şi altădată — nu ştie să termine un joc, nu ştie să-şi impună cadenţa, decît atunci cînd jucătorii au puternice resurse fizice. Altfel militarii se lasă depăşiţi cu uşurinţă, aşa cum s-a întîmplat duminică seara. Pentru faptul că nu s-au descurajat, deşi erau conduşi, şi au luptat cu multă ambiţie, putem spune că dinamoviştii au meritat victoria într-un meci desfăşurat totuşi sub semnul unei egalităţi a raportului de forţe. Au înscris: Stănescu (4), Istrate (4), Tischler I (3), Lupescu (2), Schwab şi Radu Cernat pentru Dinamo şi Sauer (6), Telman (2), Bulgarii (2), Lang (2), Bota şi Oprişan pentru C.C.A. A. CALIN „CUPA 8 MARTIE“ Duminică dimineaţă au început în sala Floreasca jocurile din cadrul „Cupei 8 Martie“, organizată de colectivul sportiv Ştiinţa Ministerul Invăţămîntului. In cadrul primei etape s-au înregistrat următoarele rezultate: Flamura roşie Steagul Roşu-Flamura roşie Fabrica de confecţii 8-1 ; Progresul Finanţe Bănci-Flamura roşie Fabrica de Ţigarete Bucureşti 8-0; Ştiinţa Ministerul Invăţămîntului-Locomotiva 8-3. E. Filip, corespondent „CUPA ORAŞELOR“ In cadrul acestei competiţii s-a disputat la Timişoara întîlnirea dintre reprezentativele oraşelor Timişoara şi Tg. Mureş. După o luptă dîrză, victoria a revenit echipei din Timişoara cu scorul de 5-2 (2-0), prin punctele înscrise de Sandu (2), Tufan (2) şi Wintze. Pentru Tg. Mureş a înscris Ilona Nagy (2). La Oraşul Stalin echipa din localitate a întrecut reprezentativa oraşului Bucureşti cu scorul de 7-4 (3-2). La Timişoara în cadrul „Cupei Sfatului Popular a oraşului Timişoara“ s.au înregistrat următoarele rezultate : masculin : Locomotiva Timişoara-Progresul Timişoara 13-9 (10-2) ; Progresul Arad-Recolta Variaş 11-4 (5-2); Metalul Tehnometal - Metalul Reşiţa 9-9 (2-5) ; Recolta Giarmata-Voinţa Timişoara 9-6 (4-5) ; Constructorul Timişoara-Rezervele de Muncă 8-5 (6-1) ; Avîntul Deta-Metalul Electromotor 14-8 (7-5) ; Ştiinţa Invăţămînt-Constructorul Lugoj 11-6 (5-4). In seria echipelor feminine rezultatele sînt: Flamura roşie Lugoj-Flamura roşie Industria Lînei Timişoara 2-2 (1-2) ; Metalul Reşiţa-Flamura roşie U.T.T. 4-3 (2-1). Andrei Wartenfeld corespondent SPORTUL POPULAR “M JStr. 2563 Proeştenii au fost mai buni dar, ca niciodată, echipa studenţilor bucureşteni deşi lipsită de aportul unor jucători de bază a luptat totuşi cu mult elan pentru victorie.Este un merit care trebuie subliniat. Acest lucru nu scade cu nimic din valoarea victoriei echipeiploeştene, care dacă ar fi avut mai multă precizie în loviturile la poartă (a tras nenumărate bare) var fi putut obţine victoria la odiferenţă mai mare. Au marcat : "Tischler II (4), Şelarii (5), Niţescu (4), Stoenescu (3), Vulescu(2) şi Teodorescu pentru Flacăra lşi Căliman (10), Predescu (2), Ba- Taiş (2), Cernat, Cernescu, Gogillan şi Mungiu pentru Ştiinţa. „ Tenisul este unul dintre sportu- rile cele mai complexe. Sportivii care practică această disciplină ştiucă tenisul se învaţă destul de anevoios, că este necesară o perioadă mare de timp pentru însuşirea tuturor elementelor tehnice şi tactice, pentru a devenii un bun jucător. De aceea, pentru a-şi ridica ■necontenit nivelul tehnic şi concepţia tactică sportivii din aceastăramură trebuie să se pregătească intens şi continuu. Aşa stînd lucrurile, jucătorii şi jucătoarele noastre de tenis trebuie să aibă o activitate neîntreruptă. Chiar în lumile de iarnă,cînd condiţiunile atmosferice nu r permit de cele mai multe ori o acitivitate în aer liber, jucătorii detenis trebuie să-şi continue pregătiirile. Perioada de la 1 decembrie pînă •pe la jumătatea lunii aprilie constituie pentru jucătorii de tenis T perioada pregătitoare. Aceasta pentru marea iriafafttate. Pentru p*pii însă, adică paitruigei care au ■avut o activitate ew^jtittanslă friîai 'intensă, care au fost expuși la un con®uim mai mare de enerfîgfie ^fizică și nervoasă,perioadă pregătitoare poate începe chiar tmaî tîrziu, pemionda dfe tnaniziiţie nv.ttînd fi prelungită după 1 dsccimîbrie, uneori chiar pină ila înceipunbsl lunii februarie. Principiul individualizării antrenamentelor îşi are o apl caff vitale mult mai mare în tenis, atît în ceea ce priveşte determinarea perioadelor de pregătire, cât şi în privinţa alegerii metodelor deantrenament. Scăderea treptată a efortului în perioada de tranziţie, către ritmul obişnuit de viaţă prin repaus activ, va căpăta diferite forme, după nevoile de refacere individuale ale fiecărui jucător sau jucătoare. De asemenea, momentul de trecere de la perioada de tranziţie la perioada pregătitoare, adincă la sporirea treptată a activităţii, pentru a obţinne un potenţial cit mai ridicat necesar întrecerilor, va fi determinat de gradul de normalizare fiziologică şi nervoasă a jucătorului respectiv. Pentru soluţionarea cu succes a acestor probleme este foarte necesară comtribuţia medicului pentru a elimina o serie de slăbiciuni fizice sau maladiii cu traumatisme, carii dentare, perturbări ale aparatului digestiv. In caz de ivire a unor semnala oboseală accentuată, în perioada de tranziţie se va prevede următoarele : — eliminarea jocului de tenis sau a altor exerciţii complicate, care ar cere o atente mai încordată şi ar provoca o oboseală nervoasă; — pregătirea se va compune de executarea de exerciţii recreative plăcute, plimbări uşoare, exerciţii respiratorii de gimnastică, volei, baschet, tir, vizionarea de spectacole, plăcerea fiind, după cum ştim, tonicul cel mai eficace pentru refacerea nervoasă ; — cantonarea pe timp de 2-3 săptămîni intr-o staţiune de munte cu altitudine mică (aproximativ 1000 m.), cu un climat liniştit, care crează condiţiuni binefăcătoare pentru refacerea şi normalizarea organismului; de asemenea, plimbările pe schi ajută la restabilirea buneistări generale. Aceste plimbări au calitatea de a pregăti organismul pentruactivitatea perioadei următoare. Schiul poate fi înlocuit cu patinajul. La începutul perioadei pregătitoare, trebuie introduse şi anurite exerciţii de gimnastică. Acestea urmăresc să activeze unele grupe muşchiulare, rămase insufiient angrenate numai prin practicarea tenisului. Numărul şedinţelor de corectare şi perfecţionare va trebui să fie cu atît mai mare şi planificate mai devreme, cu cît jucătorii sunt mai tineri şi au mai multe lipsuri tehnice. Pe măsură ce se înaintează în perioada pregătitoare, va spori şi numărul şi intensitatea în ritm şi respetere a acestor şedinţe. In aceeastă perioadă, în măsura în care condiţiurniile atmosferice vor permite, antrenamentele se vor ţine şi pe terenuri descoperite, cunoscut fiind faptul că lumina de sală slăbeşte în general vederea. Este de preferat o sală cu zgură roşie, care permite o exersare omogenă a tuturor loviturilor ,cu toate elementele tehnice. Intr-o astfel de sală există totodată condiţii de joc cît mai aproape de paie normale. Jocul pe parchet — cum este cazul celui practicat în sălile noastre de sport—este oarecum dăunător, deoarece coboară şi lungeşte tracctoria mingii, îi măreşte viteza, creînd condiţii grele de joc. In aceste cazuri, în planificarea antrenamentelor se va prevedea executarea mai mult a elementelor tehnice din aer, ca: serviciul, voleul de sus şi de jos, de pe ambele părţi, lobul din mină,meciul şi stopul. In ceeace priveşte pregătirea fizică în, perioada pregătitoare, se va insista în special asupra dezvoltării calităţilor de bază: viteza, forţa, rezistenţa, elasticitatea, detenta şi îndemnarea, a căror antrenare se va face în cicluri de antrenament, de 2-3 ori pe săptămînă în raport cu gradul de pregătire al fiecărui jucător. Şedinţele de pregătire nu trebuie să depăşească o durată mai mare cu o oră şi jumătate. Şi la baza acestei pregătiri se va avea in veidere principiul individualizării antrenamentelor. Tot in această perioadă pregătitoare se vor face antrenamente pentru trecerea probelor G.M.A. gradul I şi II la tir, schi, patinaj şi gimnastică. In concluzie, în planificarea activităţii de iarnă a jucătorilor şi jucătoarelor noastre de tenis, antrenorii trebuie să fie călăuziţi de următoarele principii: 1) Durata şi intensitatea activităţii dintr-o perioadă, determină durata şi conţinutul perioadei următoare. Cu cît perioada competiiţională a fost mai lungă, mai intensă şi mai grea, cu atît durata perioadei de traniziţie şi conţinutul ei recreativ sporeşte. b) Activitatea din anul care începe este condiţionată de activitatea din anul care a expirat. Legătura dintre aceste activităţi trebuie făcută cu cea mai mare grijă, finind seama de toţi factorii determinării, făcînd o planificare cît mai justă. (1) Principiul individualizării antrenamentelor trebuie să stea la baza întocmirii oricărui plan de pregătire, avînd în vedere analizarea temeinică a fiecărui caz (jucător) în parte, în funcţie de particularităţile fiecăruia (calităţi şi lipsuri). MARIN BADIN antrenor 6 C. SEVEREANU. Activitatea de iarnă a jucătorilor de tenis Campicnonatul de calificare la bobi Astăzi începe proba de bob — patru persoane SINAIA, 31 (prin telefon de la trimisul nostru). — Sîmbătă și duminică s-au desfășurat coborîrile oficiale din cadrul campionatului de calificare la bob. Concursul a fost urmărit de un mare număr de spectatori, care au fost răsplătiţi pe deplin de spectaculozitatea competiţiei. Manşele, în număr de patru, s-au desfăşurat cîte două în fiecare zi a concursului. Pîrtia, care în ansamblu s-a prezentat în bune condiţiuni, a prezentat totuşi unele ondulaţii, ca urmare a numeroaselor refaceri la care a fost supusă. Din acest motiv, concurenţii au coborît cu oarecare prudenţă. Timpurile înregistrate sînt, cu toate acestea, destul de bune. Ele sînt urmarea luptei strînse care s-a dat pentru primele locuri. Ca o dovadă a întrecerii dîrze ce s-a dat de-a lungul celor două zile de concurs este interesant de arătat că clasamentul a suferit serioase modificări după fiecare manşă. Astfel, la un moment dat locul doi era deţinut de Dinamo Ploeşti. Voinţa I Bucureşti a avut însă o puternică revenire şi, concurînd admirabil în ultimele două coborîri, a reuşit să refacă din handicap şi să obţină locul doi în clasamentul general. Roberii echipajului Voinţa I Bucureşti (Tita Rădulescu, Gheorghiu) sînt de altfel deţinătorii recordului pîrtiei cu timpul de 1 : 14:06. Cîştigătorul campionatului de calificare, echipajul G.G.A. I (Ene, Blegescu), a reuşit această frumoasă performanţă datorită constanţei de care a dat dovadă în toate cele patru manşe. Iată dealtfel timpurile obţinute de acest echipaj în cele patru coborîri: manşa I-a 1 : 14,94; manşa II-a 1 : 15,15; manşa III-a 1 : 14,93 ; manşa IV-a 1 :15,68. Trebuie remarcată şi performanţa boberilor de la Dinamo Ploeşti (Voicilă, Lica), care au obţinut locul al IlI-lea. Iată acum clasamentul primelor zece echipaje, care s-au calificat pentru finala campionatului R.P.R.: 1. C.C.A. I (Ene, Blegescu) 5 : 00,20 ; 2. Voinţa I Bucureşti (Tita Rădulescu, Gheorghiu) 5:01,91; 3. Dinamo Pipeşti (Voicilă, Lica) 5:05,51; 4. Metalul II ,,I. C. Frimu“ Sinaia (Dragomir, Peteu) 5:05,55; 5. Progresul I Sinaia (Paraschnvescu, Moldoveanu) 5:06,58; 6. Progresul II Sinaia (Hogea, Teodoroiu) 5:07,62; 7. Metalul 1 „I. C. Frimu“ Sinaia (Staicu, Taus) 5:09,62; 8 C.C.A. II (Beldica, Schuster) 5:12,03; 9. Progresul III Sinaia (Vulpe, Ștefănescu) 5:12,55; 10. Locomotiva București (Totev, Neagoe) 5:16,70. Cifrele din dreptul fiecărui echipaj reprezintă totalizarea timpurilor înregistrate în cele patru manșe. Astăzi (N. R. ieri) au avut loc antrenamentele oficiale din cadrul probei de bob patru persoane. Cele mai bune timpuri au fost înregistrate de echipajele Metalul „I. G. Frimu“ Sinaia, 1:12,53 și C.C.A., 1:12,56. Coborîrile oficiale din cadrul acestei probe încep marţi dimineaţă şi continuă miercuri, cînd va lua, de altfel, sfîrşit campionatul de calificare. GH. ŞTEFĂNESCU Astăzi încep, la Cluj, finalele campionatului republican de patinaj viteză De câteva zile temperatura la Cluj se menţine în jurul a —10 grade, astfel că gheaţa de pe patinoarul din parcul oraşului este acum de cea mai bună calitate. Finalele cammpionatului republican, de patinaj viteză, care vor avea loc cu începere de astăzi în oraşul Cluj, au astfel cele mai bune condiţiuni de desfăşurare. Ultima verificare a pistei s-a efectuat duminică dimineaţa cu ocazia concursurilor de patinaj din cadrul „Gupei 16 Februarie“. La aceste întreceri au participat patinatorii şi patinatoarele din Cluj şi de la colectivul Locomotiva Bucureşti. Proba feminină de 500 metri a revenit concurentei Iosefina Peter (Ştiinţa Cluj) cu 62.4 sec., urmată de Magdalena Fazekaş (Ştiinţa Cluj) 62.8 sec.. La 1500 metri, campioana regională M. Fazekaş şi-a luat revanşa, cresîndu-se pe primul loc în 3.20.4 min., pe locul doi situîndu-se I. Peter cu 3.20.5 min.. Din nou, concurentul Vasile Bildiş (Progresul) şi-a impus superioritatea faţă de patinatorii din Ghiţi, ocuipiind primul loc şi îm cursa de 500 metri (54.5 sec.) şi în cea de 1500 metri (2.59.4 min.). In ambele probe el a fost urmat de Mircea Simu (Ştiinţa). In concursul rezervat juniorilor de 15—16 ani, victoria şi la 500 metri şi la 1500 m. a revenit concurentului clujean Sabin Doctor (Progresul), cu 52.7 sec. pe 500 m. şi 3.29.0 pe 1500 m. Concurenţii Locomotivei Bucureşti au ocupat locurile 3 şi 4. Finalele campionatului, care reunesc pe cei mai buni patinatori de viteză din ţara noastră, vor începe astăzi cu probele rezervate juniorilor şi junioarelor de 14 ani, de 15—16 ani şi de 17—18 ani. Conform regulamentului, juniorii şi junioarele îşi vor disputa întîietatea repartizaţi fiind în aceste categorii de vîrstă. Concursurile din cadrul campionatului vor continua zilnic pînă la 8 februarie, desfăşurîndu-se dimineaţa între orele 8 şi 14. Deşi de la aceste finale lipsesc cîţiva dintre cei mai buni patinatori de viteză din ţară, aceştia fiind plecaţi în tabăra de pregătire comună cu patinatorii Uniunii Sovietice, sunt fie aşteptat totuşi ,rezultate superioare. Stadiul de pregătire al principalilor pretendenţi la titlurile de campioni R.P.R. ne îndreptăţeşte să sperăm că multe recorduri ale ţării vor fi modificate cu această ocazie. Festivalul artistic pe gheaţă din Capitală Sîmbătă şi duminică a avut loc in Capitală prima manifestaţie de patinaj din acest an. N-a fost vorba de un concurs de patinaj, ci de un festival pe gheaţă organizat de colectivul Progresul I.T.B, cu concursul unor buni patinatori (Marieta şi Cecilia Weinreich, I. Balaş, F. Eisenfeiser etc.) şi artişti (V. Tomazian, Dem. Savu, M. Block) Festivalul a fost urmărit de un public numeros. In fotografie, Marieta Weinreich (Cluj) intr-una din figurile de patinaj artistic. Spectacolul va fi repetat, astă seară, pe patinoarul Dinamo începínd da la ora 19. Își vor da concursul și patinatorii din orașul Stain.