Sportul Popular, martie 1955 (Anul 10, nr. 2575-2592)

1955-03-01 / nr. 2575

PROLETAR DIN TOATE TARILE, UfftTf-VJLJ ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ $1 SPORT DE PE LINGĂ CONSILIUL DE MINISTRI SI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. H ANUL XI Nr. 2575 Marți 1 martie 1955 SĂ DEZVOLTĂM BAZA MATERIALĂ A COLECTIVELOR sportive Săteşti Activitatea sportiva din satele patriei noastre este in continuă creştere. Spartachiada de iarnă a satelor, angrenînd în dîrze şi însufleţite întreceri mii şi zeci de mii de ţărani muncitori şi muncitori agricoli, a dovedit în bună măsură gradul de dezvoltare la care a ajuns sportul nostru sătesc. Numai în raionul Tîrgovişte au participat la concursurile de şah peste 3.200 de ţărani muncitori, în regiunea Cluj peste 6.000 de concurenţi au luat startul in întrecerile de schi, iar în regiunea Stalin aproape 2.000 de participanţi şi-au disputat întîietatea în probele de săniuţe. Comisiile de organizare, constituite până şi în cele mai îndepărtate sate şi comune, au dat dovadă de capacitate organizatorică şi mobilizatorică. Spartachiada din acest an a scos cu putere în evidenţă o serioasă creştere a bazei materiale la sate. Datorită acestei creşteri, sportivii satelor au astăzi la îndemînă condiţii bime de întrecere. Este neîndoios faptul că la asigurarea unei temeinice baze materiale s-a ajuns şi se ajunge în primul rînd prin folosirea pe scară largă a resurselor locale. In numeroase sate ţăranii muncitori au luat iniţiativa confecţionării prin mijloace proprii a materialelor sportive necesare participării lor la Spartachiada de iarnă a satelor. Astfel, în comuna Răchitele, raionul Huedin, au fost confecţonate 127 perechi de schiuri din resurse locale, în comuna Corni, raionul Botoşani, 150 perechi de schiuri, iar în comuna Costeşti, raionul Costeşti, pionieri au lucrat 35 de şahuri din cartonaşe. Înscrierea de noi membri în cadrul colectivelor Recolta şi achitarea cotizaţiilor reprezintă, de asemenea, un mijloc de intensificare a activităţii sportive. Nu este întîmplător faptul că rodnica muncă de strîngere a cotizaţiilor la colectivul sportiv de pe lingă căminul cultural din comuna Frumuşeni din raionul Arad a influenţat direct asupra bunului mers al activităţii din comună. De asemenea, la creşterea bazei materiale a colectivelor sportive săteşti au contribuit şi multe colective sportive sindicale care au venit în sprijinul acestora nu numai prin trimiterea de instructori şi de echipe model, ci şi prin dotarea lor cu materiale şi echipament sportiv. De pildă, colectivul Constructorul din Sibiu a dotat colectivul sportiv sătesc Recolta Gura Rîului cu echipament, iar colectivul Metalul Reşiţa a procurat jocuri de şah pentru sportivii din raion, care urmau să se întreacă în Spartachiada de iarnă a satelor. Deosebit de însufleţită este acţiunea care se desfăşoară în multe sate pentru amenajarea de terenuri sportive simple sau chiar de baze sportive mai pretenţioase. Astfel, în raionul Satu Mare, tinerii din comunele Halmeu, Lazuri, Micula, Beitrug, Dorolt şi Vetis şi-au construit prin muncă obştească piste de 200 metri pentru alergări. Sportivii colectivului Recolta Baru Mare (raionul Haţeg) au la dispoziţie un teren de fotbal, o arenă de popice, o pistă de atletism şi o sală pentru şah şi tenis de masă. Datorită timpului călduros din iarna aceasta, tinerii din comuna Halmeu, au putut termina terenul de fotbal pe care au şi început antrenamentele în vederea activităţii de primăvară. Problema echipamentului şi materialelor sportive este încă destul de dificilă. Cu toate acestea, există unele iniţiative care contribuie la îmbunătăţirea situaţiei în acest domeniu. Astfel, cu prilejul întrecerilor Spartachiadei, magazinul I.D.M.S. regional din Galaţi a format o „caravană de materiale şi echipamente sportive" care s-a deplasat în satele din raionul Tulcea. Cu acest prilej au fost vîndute mărfuri în valoare de peste 65.000 de lei. Această iniţiativă trebuie să fie urmată şi de alte magazine I.D.M.S. Dacă în foarte multe sate şi comune se observă o serioasă creştere a bazei materiale a colectivelor sportive, nu este mai puţin adevărat că mai sunt încă lipsuri care se cer remediate. Astfel, în comuna Ilia (raionul Ilia) terenul de fotbal a fost transformat în obor de vite. Sunt încă multe sfaturi populare comunale care nu sprijină munca sportivă și nu se preocupă de repartizarea de terenuri pentru colectivele sportive din comunele respective. De asemenea, în multe comune sportivii au o atitudine nejustă în legătură cu echipamentul sportiv, refuzînd să-l înapoieze după întrebuinţare şi purtîndu-l în afara terenului de sport (comuna Caraşova din raionul Reşiţa). Succesele înregistrate pe linia dezvoltării bazei materiale a colectivelor sportive săteşti trebuie să fie continuate cu şi mai multă însufleţire. In fiecare sat sau comună trebuie să existe cîte un teren de sport. Realizarea acestui lucru depinde în cea mai mare măsură de spiritul de iniţiativă al colectivelor sportive Nu mai puţin important este şi sprijinul pe care trebuie să-l acorde organizaţiile U.T.M. şi sfaturile populare comunale şi raionale. In primăvară, acţiunea de folosire a resurselor locale pentru confecţionarea de echipament şi materiale sportive trebuie să devină o acţiune de masă care să cuprindă toate satele patriei noastre. De asemenea, consiliile colectivelor sportive Recolta sau cele de pe lingă căminele culturale au datoria să se ocupe de strîngerea la timp a cotizaţiilor şi de procurarea de fonduri prin organizarea de serbări artistico-sportive. Să depunem toate eforturile pentru a realiza noi şi însemnate creşteri pe linia îmbunătăţirii bazei materiale a colectivelor sportive săteşti ! Să folosim din plin resursele locale şi iniţiativele tinerilor sportivi de la sate ! Echipa de lupte clasice a Ii. P. Romíne va susţine mai multe intilniri prieteneşti in Egipt Luni dimineaţă a părăsit Capitala,plecînd cu avionul în Egipt, reprezentativa de lupte clasice a R.P.R. Luptătorii români vor susţine mai multe întîlniri prieteneşti cu cele mai puternice echipe egiptene. Prima intiare va avea loc la 3 martie, la Cairo. Din lotul luptătorilor români fac parte D. Pîrvuilescu, A. Şotili, M. Beluşica, L. Bujor, D. Cuc, V. Popovici, Fr. Horvath, M. .Şitz şi alţii, (Agerpres). In numărul de aziî • Nota Guvernului Republicii Populare Române adresată Guvernului Elvețian, In legătură cu atacul banditesc fascist împotriva Legației R. P. R. la Berna (pag. 3-a) • Tabel de sportivii fruntași cărora l s-a acordat titlul de maestru al sportului (pag. 3-a) • Din nou rezultate surprinzătoare In campionatul de volei (pag. 4-a) • De pe terenurile de fotbal (pag. 5-a) • Cum aplică jucătorii noştri inovaţiile teoretice ale şcolii şahiste sovietice (pag. 7-a) • Campionatele mondiale de hochei pe gheaţă (pag. 8-a) -------------------------------------------------- — —__— -8 pagini 25 bani SPORTIVII SE ALĂTURA CU HOTARIRE LUPTEI împotriva uneltitorilor războiului atomic Cicliştii fruntaşi din Capitală au semnat Apelul Zilele trecute, 20 de ciclişti fruntaşi, care se pregătesc în vederea tradiţionalei competiţii „CURSA PĂCII*“, s-au reunit cu prilejul unui miting festiv pentru semnarea Apelului de la Viena. După ce antrenorul Marin Niculescu a dat citire Apelului, o serie de ciclişti au luat cuvîntul. Astfel, Nicolae Maxim a spus: „Cu toţii ne dăm seama de grozăviile ce le-ar provoca un nou război. De aceea, conştienţi de acest pericol, care ameninţă din nou omenirea, trebuie să ne linim glasurile şi forţele pentru a împiedica dezlănţuirea unui nou măcel, pentru a interzice folosirea armei atomice, mijloc de exterminare în masă. Consider ca o datorie înaltă semnarea acestui Apel, îmi pun semnătura pe Apelul de laViena, cu credinţa nestrămutată că sportivii noştri, alături de toţi oamenii cinstiţi din patria noastră şi din întreaga lume, nu vor precupeţi nici un sacrificiu pentru apărarea acesta, bun, atît de scump lumii întregi: pacea“. Gabriel Moiceanu, unul dintre cei mai tineri ciclişti, a spus: „Sunt unul dintre numeroşii sportivi tineri care şi-au putut ridica măiestria datorită condiţiilor pe care Partidul şi Guvernul le-au asigurat mişcării noastre sportive. Pentru a ne bucura mai departe de aceste condiţii, pentru ca omenirea să fie ferită de suferinţele unui nou război — neînchipuit de distrugător prin utilizarea armei atomee— pentru ca tineretul din întreaga lume să se bucura de viaţă, să muncească în pace, să construiască şi să se întreacă în lupte sportive prieteneşti, semnez acest Apel, hotărît ca alături de toţi sportivii cinstiţi să lupt din toate puterile pentru victoria păcii“. Apelul de la Viena a fost semnat, apoi, de: C. Şandru, N. Vasilescu, R. Schuster, Şt. Sebe, C. Dumitrescu, L. Zanotti, Şt Ştefu, A. Folbert, C. Istrate, D. Munteanu, A. Someşan (antrenor), N. Molnar şi alţii, care şi-au ailat angajamentul ca cei cărora li se va încredinţa cinstea de a purta culorile ţării în cursa Praga-Berlin-Varşovia să aibă o comportare la înălţimea semnificaţiei acestei competiţii închinată luptei pentru Pace. După mitingul festiv consacrat luptei pentru pace, cicliștii fruntași au semnnat Apelul de la Viena. In clişeul alăturat, Constantin Şandru punindu-şi semniătura pe Apelul pentru interzicerea războiului atomic. Pentru îmbiunătăţirea muncii în colectivele sportive săteşti Chemarea la întrecere lansată de consiliul regional sportiv Recolta regiunea Bîrlad  Analiza activităţii desfăşurată în colectivele sportive săteşti Recolta din regiunea Bîrlad, făcută de curînd în cadrul consiliului regional sportiv al asociaţiei Reedita, a scos în evidenţă frumoasele succese obţinute în ultima vreme. Astfel, la competiţiile de mase din anul trecut au participat aproape 30.000 de tineri şi tinere. Angajamentele anuale la „purtător, G.M.A.“ au fost realizate în proporţie de 153 la sută. Multe din colectivele sportive Recolta din această regiune au devenit fruntaşe, mobilizînd în diferitele secţii pe ramură de sport noi sute şi sute de oameni ai muncii de la sate. Pentru o necontenită îmbunătăţire a muncii şi pentru lichidarea lipsurilor încă existente, consiliul regional sportiv al asociaţiei Recolta (regiunea Bîrlad) cheamă la întrecere toate consiliile sportive regionalle ale asociaţiei Recolta, pentru îndeplinirea următoarelor obiective: — Creşterea cu 70 la sută a numărului de colective sportive ale asociaţiei Recoltat; — Creşterea cu 10 la sută a numărului de membri, faţă de angajamentele anuale; — întocmirea iltei evidenţe precise a consiliul regiunii sportiv şi a colectivelor sportive din regiunea respectivă; — Instruirea periodică a cadrelor tehnice şi organizarea „Zilei preşedinţilor de colective sportive“; — Consolidarea organizatorică a comisiilor de pregătire şi examinare G.M.A.; — îndeplinirea şi respectarea prevederilor cu privire la participarea în competiţiile organizate conform calendarului sportiv; — Organizarea de competiţii sportive pe plan local la atletism şi la sporturile naţionale (oină şi ţrintă). — Participarea suită la suită a aspiranţilor G.M.A. la centrele de antrenament şi în concursurile pentru trecerea normelor. — îndeplinirea în procentaj de 110 la sută a angajamentelor anuale cu privire la clasificarea sportivilor. — Organizarea de brigăzi sportive de producție; — Realizarea sută la sută a tuturor prevederilor bugetare; — Justa folosire a inventarului sportiv. LTinerii sportivi din Leningrad Leningrad, (Agerpres), — TASS tnaosmite: In şcolile sportive de tineret din Leningrad activează peste 10.000 de tineri sportivi care practică atletismul, baschetbalul, schiul, călăria, gimnastica, boxul, luptele şi alte discipline sportive. In Lenigrad există peste 30 de asemenea şcoli. De instruirea tinerilor sportivi se ocupă peste 400 de antrenori şi profesori de cultură fizică. La dispoziţia şcolilor sportive de tineret au fost puse cele mai bune săli din oraş. In procesul de instruire nume- roşi lineari au obţinut rezultate valoroase. Elevul şcolii asociaţiei „Trud“, Iosif Berhin, de pildă, a devenit campion unional de juniori la săritura în înălţime cu rezultatul de 1,95 m. In şcoala sportivă de tineret de pe lingă Casa Pionierilor a fost instruită campioana mondială de gimnastică Tamara Mamma, aici şi-a făcut începuturile în şah actualul participant la finala celui de al XXII-lea campionat unional maestrul internaţional Boris Spasski şi tot aici a crescut actuala reu cordmană a lumii la aruncarea greutăţii, Galina Zîbina. Tinerii sportivi participă cu re-’ gularitate la toate concursurile care au loc în oraş. De curind, la Leningrad s-a desfăşurat „Ziua săriturilor“. Cu acest prilej, tînăra sportivă Nina Martînenko a obţinut la săritura în lungime un rezultat excelent — 5,97 m. Această performanţă întrece cu 16 cm, recordul ntvonal pe teren acoperit care fusese deținut d° cunoscuta recordmană Alexandra Ciadina.