Sportul Popular, martie 1955 (Anul 10, nr. 2575-2592)

1955-03-01 / nr. 2575

PREGĂTIRI TEMEINICE  In colectivul sportiv Progresul Oraşul Stalin pregătirile in vederea alegerii organelor sportive sindicale au început încă din primele zile ale lunii. Prima acţiune întreprinsă a fost prelucrarea regulamentului şi instructajului alegerilor cu toţi preşedinţii cercurilor sportive. In această acţiune, un serios ajutor a fost acordat colectivului sportiv de tov. Beniamin Maierovici, preşedintele comitetului sindical raional Finanţe-Sfaturi. Paralel cu acţiunea de pregătire a alegerilor sportive sindicale s-a dus şi o susţinută campanie in vederea înscrierii de noi membri în colectiv. Astfel, în cadrul cercurilor sportive Banca de Stat, Poligrafie, Spitalul de Copii şi Spitalul nr. 2 numărul membrilor colectivului sportiv a crescut cu 48 la sută Un loc de frunte în preocupările colectivului sportiv Progresul Oraşul Stalin, pentru reuşita campaniei alegerii lor sportive sindicate, îl ocupă munca de agitaţie şi propagandă. Demnă de remarcat este Iniţiativa cercului sportiv Banca de Stat unde s-a luat hotărîrea ca să nu existe nici un loc de muncă fără afişe mobilizatoare. O altă preocupare a colectivului sportiv Progresul Oraşul Stalin a fost şi aceea de a se încasa cotizaţiii. Urmărind pe teren realizarea acestei sarcini, s-a reuşit ca în majoritatea cercurilor sportive (excepţie fac doar Maternitatea şi Spitalul nr. 1) toţi membrii colectivului sportiv să fie la zi cu cotizaţia. Şi iată că, recent, la cercul sportiv Banca de Stat a avut loc şedinţa de alegeri a comitetului de cerc. Au participat ISO de membri, mulţi dintre ei au luat cuvîntul criticînd cu curaj felul in care a muncit vechiul comitet de cerc. In noul comitet de cerc au fost aleşi tovarăşii Pizone Maria, T. Dumitrescu, Al. Marinescu etc. Gh. Măzdăreanu corespondent uI-AU ALES REPREZENTANŢII Alegerea noului comitet de cerc sportiv a constituit o adevărată sărbătoare pentru muncitorii ceferişti din Bacău. Cu prilejul şedinţei de alegere, sala clubului muncitoresc C.F.R. din Bacău, frumos pavoazată, a fost plină fină la refuz. Cei prezenţi au ascultat cu atenţie darea de seamă asupra activităţii cercului lor sportiv, prezentată de tov. Th. Cacina. In stareade seamă au fost oglindite atit realizările cit şi lipsurile comitetului de cerc sportiv. Dintre membrii comitetului de cerc s-au evidenţiat, pentru munca depusă, tovarăşii C. Bazalie, Ion Irimia şi Gh. Baraboi. De asemenea, prin darea de seamă au fost aspru criticaţi tovarăşii Nicolae Dropu şi Chirică Dumitru, care nu şi-au îndeplinit sarcinile ce le reveneau. La discuţii au fost scoase în evidenţă şi alte lipsuri ale comitetului de cerc. Astfel, tovarăşul Giu Dumitraşcu a criticat cu curaj comitetul de cerc pentru lipsa lui de preocupare faţă de problema înscrierii de noi membri, pentru faptul că nu s-au încasat la timp cotizaţiile şi pentru că nu a existat o preocupare faţă de complexul G.M.A. Alţi tovarăşi ca Relaus Ionescu, Grigore Popa, V. Rodînciuc au arătat starea proastă în care se află terenul de sport, criticînd în acelaşi timp cu taxic pe tovarăşul I. Amihalăchioaief, preşedintele comitetului de întreprindere, pentru dezinteresul manifestat faţă de problemele sportive In continuarea şedinţei au fost aleşi noii membri ai comitetului de cerc sportiv, printre care se află muncitorul Ştefan Crupa, funcţionarul Vasile Florea, inginerul Moise Cerneş, desenatorul Ion Irimia, etc. (De la subredacţia noastră din Bacău) SUCCESE ŞI LIPSURI Progresul Buzău este unul dintre colectivele sportive care se îngrijeşte temeinic pentru pregătirea alegerii organelor sportive sindicale. Prima măsură luată de acest colectiv sportiv este aceea a prelucrării regulamentului şi instructajului alegerilor, în toate cercurile sportive. In ceea ce priveşte alegerile propriu-zise, într-o serie de cercuiri sportive ale acestui colectiv s-au şi prezentat dări de seamă şi au şi fost alese comitete de cerc. De asemenea, un frumos succes s-a realizat şi cu pplejul alegerii comitetului de cerc de la cercul sportiv Cooperaţie. Nu acelaşi lucru se poate spune despre felul în care s-au desfăşurat alegerile sportive la cercurile Sanitar şi Poligrafie. Aci ,colectivul sportiv Progresul nu a primit sprijin din partea organelor sindicale. La cercul sportiv Sanitar tovarăşul A. Pintilie, preşedintele comitetului sindical Sanitar raional nu a făcut nimic pentru buna reuşită a alegerilor. Alexandru Andronescu corespondent S-AU LĂSAT PE TINJEALA Deşi zilele care ne mai despart de ultimul termen cînd mai pot fi organizate alegeri, sînt din ce în ce mai puţine, totuşi la colectivul sportiv FI. roşie Textila Griviţa nu s-a întreprins nimic pînă acum în această direcţie. Consiliul acestui colectiv sportiv lucrează dezorganizat, fără un plan de muncă. Astfel, secretara colectivului sportiv Rodica Preoţescu nu are nici un fel de preocupare față idle problema alegerii organelor sportive sindicale. Mai mult, putem spui de că, în general activitatea acestui colectiv sportiv este destulde sliabă, şi deci, cu atît mai mult, acţiunea de pregătire a alegerii organelor sportive sindicale ar fi trebuit să constituie un mijloc eficace de îmbunătăţire a muncii. Faţă de această situaţie consiliul sportiv regional Bucureşti al asociaţiei Flamura roşie are datoria să analizeze tremeinie felul in care sunt pregătir alegerile organelor sportive sindicale la colectivul sportiv Flamura roşie Textila Griviţa. Pe baza constatărilor ce le va face, consiliul sportiv regional Bucureşti al asociaţiei Flamura roşie are datoria să ia, de îndată, măsuri pentru îndreptarea situaţiei. IN CINSTEA ALEGERILOR In oraşul Cluj se desfăşoară o intensă activitate pentru pregătirea alegerii organelor sportive sindicale. In majoritatea colectivelor sportive, membrii lor contribuie prin realizări in producţie la o cît mai frumoasă sărbătorire a acestui important eveniment. Unexemplu concludent în această privinţă îl constituie muncitorul Ştefan Gali, membru al echipei de lupte AFI, roşie Ianoş Berbak care în calitate de conducător al atelierului mecanic al Uzinelor „Ianoş Herbak“, a primit titlul de fruntaş al întrecerii socialiste. Sportivul fruntaş Ştefan Gall a reuşit, cu sprijinul comitetului de partid şi al cabinetului tehnic, să realizeze cîteva inovaţii care l-au făcut cunoscut tuturor muncitorilor din uzină. Astfel, constatând că maşina de bătut cuie la foc se oprea aproape zilnic, datorită faptului că dispozitivul de frînat se strica şi trebuia schimbat, muncitorul fruntaş Ştefan Gali a construit un nou dispozitiv de frmat, care permite ca maşina să funcţioneze fără oprire. In prezent, Ştefan Gali lucrează la noi inovaţii, o nouă maşină de tăiat cauciucul şi modificarea capului maşinei Klamerhewt, ide cusut bombeurile la ghete şi pantofi, fapt care va permite ca această operaţie să se facă într-un timp mai scurt. Muncitorul fruntaş Ştefan Gali lucrează la aceste inovaţii în cinstea alegerilor organelor sportive sindicale. Ca şi în producţie, Ştefan Gali este primul şi în activitatea sportivă. El manifestă totodată o deosebită preocupare faţă de ridicarea de noi cadre de luptători, angrenînd în practicarea acestui frumos sport o seriede tineri ca Ioan Gavriş, Zoltán Ferenczi şi Gheorghe Bucoş. (De la subredacţia noastră din Cluj) • Cu frumoase succese în producţie, au întîmpinat alegerile organelor sportive sindicale şi tinerii de la fabrica de hîrtie şi cartoane „Comuna din Paris“, din Bacău. Astfel, la atelierul de strungării, voleibaliştii Constantin Olani şi Vartu Cocoş realizează zilnic depăşiri de normă între 23—30 la sită. De asemenea, sportivii de la secţia de întreţinere au reparat îţi timpul lor liber o maşină de fabricat hîrtie. Scopul crosului de mase „Să întâmpinăm 1 Mai“ este în primul rînd atragerea unui cît mai mare număr de oameni ai muncii în întreceri. In aceste condiţiuni, este normal că la stairtul competiţiei, în prima sa etapă, se vor prezenta tineri şi vîrstnicei, bărbaţi şi femei, dornici să partipe la această întrecere, închinată zilei solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Se poate însă foarte bine întâmpla ca unii dintre concurenţi săprezinte afecţiuni de natură să contraindice participarea lor la întreceri. Iată de ce la crosul „1 Miai“ ca şi la totate competiţiile, care se adresează maselor, întrecerile trebuie precedaţi?! de o atentă vizită medicală. Răspunderea pentru buna desfăşurarea întrecerilor din punct de vedere medical, revine în primul rînd comsiliiilor corectelor sportive, precum şi activiştilor care se ocupă de organizarea întrecerilor primei etape. După cum prevederegulamentul, fiecare concurent trebuise să treacă in prealabil prin cabinetul medical, pentru vizita medicală. Vizita medicală se va face fie de către serviciile medico-sanitare ale întreprinderilor, acolo unde ele există, fie de serviciile medico-sportive din cadrul spitalelor unificate de adulţi şi copii. Acolo unde nu există un serviciu medico-sportiv, vizita medicală a participanţilor la cros va fi asigurată de serviciul de medicină internă al spitalelor unificate, de cabinetele medicale ale şcolilor, policlinici, medicii de circumscripţii sanitare săteşti sau urbane, etc. Datoria activiştilor sportivi este aceea de a mobiliza pe participanţi la efectuarea vizitei medicale şi de a nu permite celor ce nu şi-au efectuat vizita medicală să iia parte la antrenamente sau concursuri. Este, credem, de prisos să reamintim că de orice accident survenit unui concurent care nu și-a efactuat în prealabil vizita medicală, răspund activiștii, care i-a au admis participarea, fără ca tabelul pe care el figurează ca în scris să poarte viza medicului. O altă preocupare a activiştilor sportivi trebuie să fie asigurarea asistenţei medicale in timpul desfăşurării concursurilor. Pentru aceasta, ei Se vor adresa aceloraşi instituţii medicale, care vor desemna personalul medical ce va asigura asistenţa medicală pe traseu. Dacă acestea sunt sarcinile ce revin activiştilor sportivi, apoi principala răspundere asupra calităţii vizitei medicale efectuate participanţilor la cros revine medicilor examinatori. Deşi majoritatea medicilor snt conştienţi de răspmdarea ce le revine în această acţiune, mai sunt încă unele cazuri în care vizita medicală este considerată chiar de către medici ca o simplă formalitate şi «a se reduce la o examinare fugitivă şi la... aplicarea unei ştampile pe tabel. Avînd în vedere, mai ales faptul că, crosul de mase este prima competiţie la care participă un mare număr de începători şi chiar de avansaţi care în timpul iernii nu au avut oactivitate sportivă continuă, deci sunt în situaţia de a supune la efort un organism încă îne adaptat acestei situaţi.., este necesară o atenţie maximă pentru depistarea oricărei contraindicaţii. COLŢUL MEDICAL Toată atenţia vizitei medicale a participanţilor la cros SPORTUL POPULAR 2-a Nr. 2575 Spartachiada de iarnă a satelor Crrze întreceri la şah Ziua de 20 februarie a fost pentru mulţi dintre participanţii la Spartachiada de iarnă a satelor o nouă zi de sărbătoare. In această zi, în majoritatea raioanelor s-a desfăşurat etapa raională la ,şah. Corespondentul nostru din Sft. Gheorghe, Constantin Finichiu, ne scrie că la etapa raională a Spartaciuadei de iarnă ,a satelor majoritatea concurenţilor a fost de la G.A.S.-urile din raion. Concursul s-a desfăşurat în sala colectivului Voinţa şi s-abucurat de o bună organizare. La aceasta a contribuit sprijinul acordat de comitetele raionale U.T.M. şi C.F.S. Titlul de campion raional al Spartacu iadei de iarnă a satelor a revenit tînărtului Árpád Benkö din comuna Aita Medie. Locul doi a fost ocupat de învăţătorul A. Szentgyörgy, iar locul trei a revenit colectivistului Kocsis Kalman de la G.A.C. Malnaş. Tot din Regiunea Autonomă Maghiară, die astă dată de la Reghin, ne-a scris tov. Petre Truţia, care ne anunţă cum s-a desfăşurat aci finala raională a Spartachiaideî la şah. Cei 38 de concurenţi — 33 băieţi şi 5 fete — ne scrie corespondentul, s-au întrecut cu dîrzanie pentru a ocupa un loc fruntaş. Cei mai buni s-au dovedit Natan Steigman (G.A.S. Reghin), Iosif Sütő (Recolta Brîncoveneşti) şi Iude Ichim (Căminul Cultural Nădaşa) iar la fete Maria Nagy (G. A. S. Reghin) şi Emilia Negrea (comuna Suseni), care au ocupat, in această ordine, primele locuri. De un cadru sărbătoresc asemănător s-au bucurat şi întreceriile celor mai buni şahişti participanţi la Spartachiada de iarnă a satelor din raionul Zimnicea. Aici, după cum ne comunică tov. Spirea Buduru, tov. M. Rădufecu, preşedintele comisiei raionale de şah, a dat concurenţilor indicaţii asupra felului în care urmau să se desfăşoare întrecerile. Titlul de campiona revenit lui Miihai Dragodan din comunal Corniţeşti, care a cîştigat zece partide consecutiv. Întreceri la fel de disputate au mai avut loc şi în raionul Braid, unde la etapa de raion au participat 30 de tineri şi tinere, la Slacina, unde s-au întrecut 15 concurenţi. La Bacău şi în multe alte centre de raion din ţară. Au fost însă şi unele centre da raion unde această etapă a Sparta-chiedei la şah a fost defectuos or- ganizată. La Roman, de pildă, din cele şapte centre de comune unde avusese loc etapia anterioară nu s-au prezentat decit 6 concurenţi şi o concurenţă. De aceste lipsuri este vinovată, în primul rînd comisia raională de organizare a Spartadnadei care nu s-a preocupat în suficientă măsură de organizarea acestei etape. Trebuie subliniat că nici comitetul raional U.T.M., nici comitetul raional C.F.S. nu au sprijinit această acţiune. Deşi timpul a fost în general nefavorabil, totuşi, concursurile de schi organizate acolo unde zăpada a permis, au adunat la startul probelor mulţi schiori din mediul sătesc. In raromul Sft. Gheorghe, «de pildă, 997 die tineri ţărani muncitori au luat parte la concursurile de schi, obună parte dintre ei trecîndu-şi cu acest prilej normele G-M.A. Acolo unde timpul ,a împiedicat desfăşurarea concursurilor de schi şi săniuţe, aceste probe au fost înlocuite cu probe de alergări, aruncări şi trimită, imediat după ce a fost luată această hotărire de către comisia centrală de organizare a Spantachiadei de iarnă a satelor. In raionul Ilia, comisia raională a lansat o chemare la întrecere către toate comisiile raionale din regiunea Hunedoara, pentru mobilizarea cît mai multor ţărani muncitori te aiceste probe. In raionul Mia la concursurile de trintă, alergări şi aruncări au participat peste 400 de tineri. Etapa regională a Spartachadei de iarnă a satelor la Iaşi Recent s-a desfăşurat în sala Palatului Culturii din Iaşi, faza regională a Spartachadei de iarnă a satelor la şah. Au participat campionii raioanelor Iaşi, Tg. Frumos, Hirlău, Paşcani, Roman, Codăeşti, Vaslui şi Huşi. Competiţia s-a bucurat de o bună organizare. S-au remarcat im mod deosebit tinerii Dan Ursache, din raionul Vaslui, în vîrstă de mai mai 14 ani şi Victoria Petre, din raionul Roman, îrn vîrstă de 13 ani, care s-au clasat pe locuri fruntaşe, iată acum primii trei clasaţi per regiune la băieţi şi la fete. Băieţi: 1. Dan Ursacle (r. Vasa lui); 2. I. Waikkman (r. Hirtau); 3. Dragoş Gordin (r. Paşcani). Fete: 1. Ana Pruteanu (r. Codlăbieşti); 2. Victoria Petre (r. Rohman); 3.4. Ecaterina Grigoraş (r. Paşcani) şi Margareta Bolohan (r. Tg. Frumos). (E. Ursu şi R. Untu, coresp.) Secţie de şah fruntaşă Secţia de şah a colectivului sportiv Flacăra „1 Mai“ din Ploeşti se află printre secţiile de şah fruntaşe pe regiune. In cadrul secţiei activează 415 de şahişti, din ce care 32 sunt sportivi clasificaţi. Şi numărul celor ce joacă şah în această secţie creşte cu fiecare competiţie organizată de colectivul sportiv. Sala de şah a clubului, excelent înzestrată, oferă iubitorilor de şah posibilitatea să-şi petreacă timpul liber în mod plăcut şi util. Aici pot fi văzuţi cu regularitate strungarii N. Pahonţu, Gh. Tudor, lăcătuşii V. Petrescu, St. Telea, turnătorii M. Bucurică, Fl. Babei, maiştrii T. Minadie, P. Nistor şi alţii care, antiirenlindu-se cu perseverenţă au obţinut rezultate bune. Ei au făcut parte din echipa reprezentativă a colectivului la diferitele competiţii sau turnee individuale, obţinînd rezultate din cele mai bune. Astfel, lăcătuşul St. Telea este sportiv de categoria I-a; maistrul turnător T. Minache, Gh. Popescu şi Gh. Dumitru au categoria lI-a, iar M. Bucurică, N. Pahonţu, V. Petrescu, I. Negutescu şi C. Gheza sunt clasificaţi sportivi categoria 111-a. In campionatul orăşenesc pe echipe desfăşurat anul trecut, au participat 3 echipe ale colectivului Flacăra,1 Mai“, obţinînd locuri fruntaşe. La competiţiile individuale au luat parte peste 260 de şahişti şi şahiste. ★ Luptînd pentru traducerea in viaţă a lozincei „primii în sport primii în producţie“, şahiştii core ţin frumoase succese şi în muncă. Mulţi dintre ei sunt fruntaşi în pro- ducţie, inoviatori, raţionalizatori. Lăcătuşul St. Terea, fruntaş în producţie, a făcut o modificare la capacul de ventil tip „Gestra“ adta cînd întreprinderii o economie de 12.333 lei. Utemistul Gh. Popescu, scutier, a confecţionat un cuptor cu gaze pentru recondiţionarea cuţitelor Widia, realizînd, în numai două luni, economii de 44.000 lei De asemenea, el a adus însemnate economii prin schimbarea plăcuţei Widia cu plăcuţe din art material reducând costul acestora. Tînărul inginer FI. Neagoe a confecţionat un regulator automat de temperatură şi un generator potenţiometric pentru etalonări, care pînă acum se importau. Inovaţii şi raţionalizări au mai făcut şi şahiştii Gh. Apostol şi I. Smigun. I. Popescu corespondent