Sportul Popular, aprilie 1955 (Anul 10, nr. 2593-2609)

1955-04-02 / nr. 2593

D ESFĂŞURAREA in ţara noastră a trei campionate europene în vara acestui an ne pune în faţă, pe lîngă sarcina unei organizări impecabile, încă două probleme deosebit de importante asupra cărora trebuie să ne îndreptăm toată atenţia. Este vorba de felul în care vor participa reprezentanţii noştri şi de felul cum vom folosi prilejul oferit de organizarea campionatelor în scopul dezvoltării cantitative şi calitative a sporturilor la care vor avea loc competiţii cu această ocazie. Organizăm campionatele europene de volei, canotaj academi, feminin şi tir, cu alte cuvinte campionatele unor sporturi în care, prin rezultatele de pînă acum, am reuşit să ne afirmăm pe scară internaţională. Dar faptul că sîntem gazdele acestor competiţii ne creează obligaţii deosebite, atît în ceea ce priveşte numărul participanţilor cit şi rezultatele ce le vom obţine. Trebuie să prezentăm sportivi la toate probele care figurează în protocolul competiţiei şi trebuie să urmărim o confirmare şi chiar o depăşire a rezultatelor înregistrate de noi până acum. Fără îndoială că aceste sarcini sunt destul de greu de îndeplin , dacă ne gîndim că viitorii noştri adversari se pregătesc cu minuţiozitate şi că în unele probe — in special la tir — sportivii noştri n-au mai concurat. Numeroase aspecte pozitive ale acţiunii de întimpinare a acestor campionate ne fac să întrevedem îndeplinirea cu succes a sarcinilor amintite. Spre exemplu, trădătorii noştri fruntaşi avansează în gradul lor de pregătire, datorită faptului că pentru prima dată inactivitatea lor nu şi-au întrerupt niciun moment procesul de instruire după sezonul competitions din anul trecut. De asemenea, o bună parte din canotoarele noastre fruntaşe au dovedit la concursurile de verificare o bună formă sportivă. Această situaţie o întîlnim în special la sportivele din colectivele Ştiinţa I.C.F., Locomotia Bucueşti, Flamura roşie Arad şi Metalul Arăd unde s-au aplicat cu stricteţe noile principii de pregătire învăţate de la canotorii sovietici. Turul campionatului republican de volei, care va lua sfirşit în curind, a evidenţiat o serie de părţi pozitive în pregătirea sortilor noştri. Dar slăbiciunile arătate de jucătorii echipei C.C.A. şi inconstanţa manifestată de linii dntre voleibaliştii de la Dinamo şi Progresul Bucureşti au dovedit că nu în toate colectivele cu sportivi fruntaşi s-a muncit cu seriozitate pentru pregătirea acestora. De altfel şi în celelalte ramuri de sport avem de-a face cu unele colective care nu au privit cu suficientă seriozitate problema pregătirii sportivilor lor susceptibili de a fi selecţionaţi în loturile ţării. Astfel, canotoarele de la Progresul Timişoara au lucrat multă vreme fără antrenor, au fost lipsite de o sală de antrenament adecvată unei pregătiri temeinice, iar secţiile de tir de la Metalul şi Locomotiva Bucureşti s-au ocupat foarte puţin de pregătirea trăgătorilor lor fruntaşi. Un alt aspect negativ este acela că majoritatea colectivelor sportive se ocupă numai de cadrele existente, neglijind formarea unor elemente noi. Lucrul acesta periclitează alcătuirea unor loturi valoroase, punîndu-ne în situaţia şi nu putem reîmprospăta rîidnrie sportivilor noştri fruntaşi. Cu excepţia unor asociaţii şi colective sportive, ca asociaţia Flamura roşie, care şi la Bucureşti şi la Arad se ocupă de promovarea unor tinere canotoare, colectivul Ştiinţa I.C F., care a ridicat cîteva emerite noi din rîndurile studentelor, cercul Tînărul Dinamovist, care se ocupă cu seriozitate de trăgătorii juniori etc. in multe alte asociaţii şi colective sportive problema canotajului feminin şi a tirului pentru juniori şi femei este privită cu superficialitate. Cel mai elocvent exemplu este cel al colectivului Dinamo Bucureşti unde, deşi există o secţie fruntaşă de canotaj, pregătită de antrenorul Cerhati, totuşi preocuparea pentru canotajul feminin se mărgineşte la trei tinere elemente şi acestea instruite după metode defectuoase. Tot astfel se manifestă, în această privinţă, şi colectivul Metalul Timişoara şi asociaţia Locomotiva. Contribuţia asociaţiilor şi colectivelor sportive la reuşita acestor campionate europene este deosebit de mare. De felul cum vor fi instruiţi sportivii în cadrul colectivelor lor depind direct rezultatele pe care ei le vor obţine. In plus, asociaţiile şi colectivele sportive trebuie să înţeleagă că nu au numai sarcina de a pregăti sportivii existenţi în vederea campionatelor, ci trebuie să folosească acest prilej pentru a-şi mări numărul membrilor secţiilor de canotaj, volei şi tir şi pentru a îmbunătăţi calitatea acestora. Faptul că desfăşurarea campionatelor reprezintă un stimulent pentru dezvoltarea cantitativă şi calitativă a disciplinelor sportive respective, a fost unul din criteriile pentru care ţara noastră a acceptat organizarea lor concomitentă. De aceea, asociaţiile şi colectivele sportive precum să compteteze G.F.S. şi comisiile locale pe ramură de sport trebuie să-şi mobilizeze toate forţele în vederea unei pregătiri superioare a tuturor sportivilor, ocupîndu-se cu acelaşi interes şi de sportivii fruntaşi şi de promovarea noilor cadre. Maeştrii sportului trebuie să îmbine armonios pregătrea lor cît mai atentă cu obligaţia de a contribui la ridicarea unor elemente tinere. In cele şase luni care au mai rămas pînă la campionatele europene de tir trebuie unite toate forţele interne ale colectivelor şi comitetelor C.F.S. pentru organizarea cit mai multor concursuri de juniori şi de femei, din rîndul cărora să fie selecţionate elementele capabile să facă parte din loturile ţării. Pentru alcătuirea unei puternice echipe de trăgători la talere, skeet şi cerb, toate filialele asociaţiei vînătorilor trebuie să organizeze concursuri de selecţie mobilizînd majoritatea vînătorilor. La canotaj, deşi timpul este mai scurt, el este totuşi suficient pentru organizarea multor competiţii locale cu ajutorul cărora să fie descoperite canotoarele de viitor. La volei, de ale cărui campionate ne mai despart doar două luni, trebuie intensificate pregătirile pentru a aduce sportivii în forma lor cea mai bună. Antrenorii şi jucătorii trebuie să muncească cu toată seriozitatea şi conştiinciozitatea în timpul scurt ce-i mai au la dispoziţie, în aşa fel încît să fie capabili să realizeze speranţele ce şi le-au pus în ei toţi iubitorii de sport din ţara noastră. De altfel, cei mai mulţi amatori de sport doresc ca primele campionate europene care au loc pe pămîntul ţării noastre să însemne prilejul înfăptuirii unor înalte performanţe sportive şi o confirmare deplină a măiestriei sportive a reprezentanţilor noştri. De aceea, nu trebuie precupeţit nici un efort pentru ca sportivii noştri să atingă culmile unei înalte măiestrii. Orice întîrziere în asigurarea condiţiilor necesare unei temeinice pregătiri poate avea urmări asupra bunei desfăşurări şi a succeslui acestor campionate. Activiştii sportivi, tehnicienii, maeştrii sportului şi toţi sportivii sunt chemaţi să muncească din toată puterea pentru îndeplinrea acestor datorii de seamă, pentru a învăţa, pentru a creşte în valoare şi pentru a obţine cele mai mari performanţe. În întîmpinarea campionatelor europene de volei, canotaj academic şi tir PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, INIŢI-VA1 ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ŞI SPORT DE PE UNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL XI Mr. 2593 Simbătă 2 aprilie 1955 In cinstea zilei de 1 Mai Un scris înclinat, litere fără înflorituri, dar frumos conturate... Şi cuvintele sunt simple, dar Iţi poartă gîndul de îndată acolo de unde au plecat: „Cu un şuierat prelung, sirena uzinei Oţelul Roşu a anunţat ora 23, începe schimbul de noapte“. Oţelul Roşu, Hunedoara, Ploeşti, Oraşul Stalin... De pretutindeni ne vin veşti şi in fiecare zi mai multe. Se desfăşoară în toată ţara întrecerea în cinstea zilei de 1 Mai. Se întrec oţelarii pentru a da mai mult oţel patriei, ini tractoare ies pe poarta u notor din Oraşul Stalin, un student sta aplecat pină tîrziu deasupra paginilor cu însemnări de la cursuri, căci şi el e doar in întrecere, iar undeva departe, în inima Bărăganului, la lumina farurilor, motoarele tractoarelor duduie Fără întrerupere. In întrecerea in cinstea zilei internaţionale a celor ce muncesc, s-au prins şi sportivii. Şi nu numai în concursuri, ci şi în munca de amenajarea de noi terenuri, de pregătire a sezonului sportiv de vară. Şi printre ei mulţi sunt fruntaşi în producţie angajamentele sportivilor DE LA OŢELUL ROŞU In zilele acestea, în toate secţiile uzinei Oţelul Roşu au loc consfătuiri de producţie, cu prilejul cărora muncitorii şi tehnicienii îşi iau angajamente sau cheamă la întrecere muncitorii din celelalte secţii. Şi tinerii sunt în frunte ! Consfătuirea de producţie a grupei sindicale nr. 7 de la laminorul de profile a decurs într-o mare însufleţire. Membrii grupei au analizat realizările obţinute pe luna februarie, precum şi lipsurile ivite in muncă. La propunerea boxerului Mihai Căpăţînă, organizatorul grupei sindicale, muncitorii de la laminorul de profile au hotărît să lupte pentru obţinerea unor rezultate şi mai frumoase. In consfătuirea de producţie a grupei sindicale Nr. 7 de la laminorul de profile s-au luat în discuţie cu acest prilej şi obiectivele întrecerii socialiste iniţiată în cinstea zilei de 1 Mai. Fiecare dintre muncitorii prezenţi şi-a adus partea lui de contribuţie la alcătuirea planului şi la fixarea obiectivelor întrecerii, luîndu-şi angajamentul să muncească pentru a obţine cele mai frumoase rezultate. Printre aceştia au fost foarte mulţi sportivi : boxerul Dumitru Răceanu, fotbaliştii Iosif Lerefer, Ion Hamu®, Ios Cozob, Aurel Birău şi alţii. Ei s-au angajat să depăşească planul de producţie cu 5 la sută, să reducă rebuturile cu 50 la sută, să aplice metoda sovietică Jandarova şi să-şi reducă la zero absenţele nemotivate. Cu acest prilej muncitorii grupei sindicale nr. 7 au chemat la întrecere alte două grupe sindicale. Romulus şi R. Zeno, corespondenţi ÎNTRECERI sportive la zalau Comisia raională de volei din Zalău a organizat o competiţie de volei dotată cu „Cupa 1 Mai“. Pînă în prezent s-au înscris 10 echipe, 5 masculine şi 5 feminine. Competiţia organizată de comisia raională de volei în cinstea zilei 1 Mai este una dintre cele mai importante întreceri sportive desfăşurate anul acesta la Zalău. Paralel cu jocurile de volei se vor desfăşura la Zalău concursuri de şah, tenis de masă şi popice. Ch. Dolhan, corespondent IŞI AMENAJEAZA UN TEREN DE VOLEI Sportivii secţiei I.C.C. 3-Focşani au hotărît ca în cinstea zilei de 1 Mai să amenajeze un teren de volei. De asemenea, ei vor confecţiona o masă de tenis, inele şi bare pentru aparatele de gimnastică. Gh. Corlăţeanu, corespondent 8 pagini 25 bani In numărul de azî: • Alegerile organelor sportive sindicale (pag.2-a) • Da, fotbalul este un joc bărbătesc (pag. 3-a) • Consfătuirea pe fără a antrenorilor și arbitrilor de lupte (pag- 4-a) • De pe terenurile de fotbal (pag. 5-a) • Campionatele republicane (pag. 6-a) • Antrenamentul de primăvară al atleților (pag. 7-a) • Pe ringul din sala „Elysée Montmartre“ (pag- 8-a) • La campionatele mondiale de tenis de masă participă sportivi din 33 țări (pag. 8-a) Tinerii noştri boxeri in R. P. Polonă Ieri -dimineaţă a părăsit Capitala, pierind cu avionul la Varşovia, rotul de box (tineret) al R.P.R. După cum se ştie, tinerii noştri boxeri vor susţine două intîlniri în R.P.Polonă. Prima dintre acestea se va desfăşura mîine, duminică 3 aprile, în importantul centru industrial Wroclaw. Cea de a doua întîlnire va avea loc peste cîteva zile la Szczecin. Lotul tinerilor noştri boxeri este astfel alcătuit: cat. muscă: Ludovic Ambruş, Puiu Nicolae; cat. cocoş: Constantin Gheorghiu, Martin Farkaş ; cat pană: Ştefan Văcaru; cat. semi-ușoară : Mihai Afrancă, Iosif Bora ; cat. ușoara : Mihai Stoian ; cat. semi-mijlocie: Pavel Dobre; cat. mijlocie uşoară: Constantin Iordache, Dumitru Gheorghiu; cat. mijlocie: Gheorghe Negrea; cat- semi grea: Octavia Cioloca; cat. grea: Vasile Mariuţan. Antrenorii lotului sunt : Lucian Popescu, Ludovic Ambruş, Gheorghe Popescu şi Marin Stănescu. In vederea acestor întîlniri, tinerii boxeri s-au pregătit cu atenţie, iar selecţionarea lor în lotul reprezentativ s-a făcut în urma unor meciuri de verificare. Intense pregătiri au făcut şi boxerii polonezi. Sub îndrumarea antrenorului de stat Feliks Sztarn, tinerii pugilişti polonezi s-au antrenat temeinic şi, după cum ni se comunică telefonic, ei se află într-o formă deosebită. Din lotul polonez se remarcă o serie de boxeri de valoare ridicată şi care, cu toate că sînt foarte tineri, au susţinut pînă acum numeroase întîlniri internaţionale. Astfel, Hajduga, Brichlyk, Wojciechowschi, Pokiatyta, Walaszek şi Biel au apărat de mai multe ori culorile R. P. Polone. In recentul turneu de box organizat la SL Etienne, cu prilejul celei de a XX-a aniversări a F.S.G.T., boxerul polonez Walaszek l-a întrecut pe reprezentantul nostru Manon Florescu. Intilnirile dintre reprezentativele de tineret ale R.P.R. și R. P. Polone vor fi arbitrate de austriacul Stascha. Primăvara pe stadion ..Sub 141... — Iar eu sub 52... lată gindurile lui Ion Opriş şi Ilie Savel, mărturisite intr-o dimineaţă de primăvară, pe pista abia zbicită de razele soarelui călduţ, lingă unul din gardurile trecute in zbor, de atitea ori, în clipele de antrenament sirguincios care le deschid porţi spre noi performanţe. ...Şi vor veni alte şi alte zile de muncă pe zgura stadionului, in care cei doi prieteni vor stringe puteri astfel ca in viitoarele întreceri atletice să-şi poată împlini dorinţele mărturisite In acest început de primăvară. Poate pe aceeaşi pistă. Ungă acelaşi gard, toamna, cind fundalul fotografiei îl va forma ruginiul frunzelor, Opriş şi Savel se vor intîlni din nou. De data aceasta pe feţele lor zimbitoare vom putea citi bucuria victoriilor pe care le pregătesc acum Noi, ca de altfel toţi iubitorii de sport din ţara noastră, te dorim din toată inima succes !