Sportul Popular, septembrie 1955 (Anul 10, nr. 2681-2696)

1955-09-01 / nr. 2681

IN AJUNUL MARELUI MITING AVIATIC DE LA BANEASA Marele miting aviatic organizat cu prilejul „Zilei aviaţiei R.P.R.“ a stîrnit un deosebit interes în rindurile cetăţenilor Capitalei. Fiecare iubitor al sporturilor aviatice aşteaptă cu nerăbdare evoluţia celor mai buni piloţi, paraşutişti sau planorişti, neîntrecuţi cuceritori ai înălţimilor. Şi în fiecare an, numărul spectatorilor prezenţi pe aeroportul Băneasa a fost tot mai mare, ajungînd anul trecut la cifra de 400.000. De altfel, acest lucru este explicabil, deoarece fiecare miting aviatic oferă spectatorilor un program variat, spectaculos. Anul acesta, programul mitingului aviatic va cunoaşte o amploare mult mai mare decit în anii trecuţi, fiind îmbogăţit cu citeva numere deosebit de atractive. In prima parte a programului, spectatorii vor putea urmări acrobaţii de planoare, demonstraţie aplicativă a aviaţiei utilitare, acrobaţii de înaltă clasă şi... Dar, mai bine să dăm cuvîntul cîtorva aviatori care vor evolua duminică la Băneasa. Ştefan Calotă — pilot. „M-am pregătit în mod deosebit pentru acest miting. Eu sunt unul din piloţii care vor executa acrobaţii de înaltă clasă. Printre grelele figuri pe care le voi executa se numără bucla lui Nestorov, nodul de Savoia,ranversări, zborul pe spate şi altele. Ştiu că aceste lucruri ţin încordată atenţia spectatorilor şi de aceea mă voi strădui ca execuţia întregii game de acrobaţii să satisfacă cerinţele celor mai pretenţioşi“. „Avionul meu nu are motor, ca al tov. Ştefan Calotă, spune G. Gîlcă, unul dintre planoriştii de acrobaţie. Să ştiţi, totuşi, că „ia“ peste 300 km. la oră. Este un planor de acrobaţie, ai care oricînd mă pot lua la întrecere chiar şi cu cei mai remarcabili „motorişti“. Unicul inconvenient este că nu pot pleca singur de jos. Voi veni remorcat de un avion la 1000 m. înălţime şi cind voi fi la verticala aeroportului, voi fi lăsat pe propriile mele aripi. „Ctund veţi urmări cele trei avioane care vînează balonaşe să ştiţi că ele sînt pilotate de fete, interveni pilotul Sanda Agache. Pentru prima dată această misiune este încredinţată fetelor, şi trebuie să spunem că aceasta ne-a pus puţin în dificultate. Veţi vedea însă că vom fi vînători destul de iscusiţi, încît sperăm să nu ne scape prea multe balonaşe. Ceea ce îngreunează misiunea noastră este faptul că executăm vînătoarea în formaţie. Cei care privesc de jos au impresia că vînătoarea balonaşelor este un lucru destul de uşor. Numai noi ştim însă cît ne dau de furcă... „îmi pare rău că a deşi mă gă- sesc la un miting aviatic în calitate de concurent, eu stau ca şi dumneavoastră pe... pământ, spune tov. Gh. Craioveanu, un talentat constructor de aeromodele. La mitingul din anuil acesta eu voi pre- i zenta un model de concepţie pro- ,| prie cu care în Republica Cehoslovacă, la concursul internaţional, am stabilit un valoros record republican. Deşi modelul meu cu zbor captiv este doar ceva mai mare ca o... rindunică, el este tot atît de gălăgios ca şi al Iov. Calotă. Mulţi nici n-or să-l vadă, în schimb îl vor auzi şi cei de la liziera pădurii“. „Odată cu lansarea noastră se va termina şi mitingul, spune tov. Ion Negroiu, paraşutist. Voi executa un salt de la 600 m, cu deschiderea automată a paraşutei. Ştiu că mulţi dintre spectatori îi vor admira îndeosebi pe acei care vor cădea către pămînt ca nişte bolizi, paraşutiştii care fac salturi cu des- chidere comandată. In orice caz, să ştiţi că noi toţi ne-am pregătit te- meinic şi vom oferi publicului un spectacol reuşit“. înaintea finalei campionatului republican de poliatlon G. M. A. Mai sînt doar două zile pînă cîmd, pe terenurile de sport din oraşul Cîmpinţa, se vor întrece pentru mult rîvnitul titlu de campion republican de poliatlon G.M.A. pe anul 1955, cîştigătorii fazelor regionale ale acestei competiţii şi o serie de sportivi de frunte din diferite asociaţii, invitaţi în mod special. Campionatul republican de poliatlon se organizează anul acesta pentru a treia oară. De la an la an, această importantă competiţie de masă, rezervată purtătorilor insignei G.M.A. gradul I, a cunoscut un succes crescînd, atît la sate cît şi la oraşe. Numai la ediţia din anul acesta, peste 10.000 de tineri şi tinere au reuşit ca, odată cu participarea la întreceri, să cucerească şi insigna G.M.A. gr. II, păşind astfel pragul sportului de performanţă. Cu un justificat Interes sunt aşteptate întrecerile atletice fediive. Majoritatea participantelor sunt sportive consacrate şi bine pregătite pentru acest campionat. Despre întrecere băieţilor se poate spune că se anunţă la fel de spectaculoase, dat fiind faptul că o serie regiuni şi de asociaţii sportive sindicale au pus un accent deosebit pe buna pregătire a reprezentanţilor lor la această finală. Pentru buna organizare şi desfăşurare a concursurilor din zilele de 3 şi 4 septembrie de la Cîmpina, serviciul G.M.A. din Comerţul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliul de Miniştri a luat din timp toate măsurile necesare. Astfel, au fost pregătite pentru concurs cursele cu obstacole G.M.A., poligonul de tir, bazinul de înot şi pista de atletism. Aşadar, în aşteptarea primului start tot finala paropienatului republican de poliatlon G.M.A., Cîmpina este gata să-și primească oaspeții... • ■ ATLETISM. — Colectivul sportiv Progresul 1, în colaborare cu raionul C.F.S. „1 Mai”, organizează joi 1 sept., în împrejurimile stadionului Tineretului din Capitală, un concurs de marş, individual şi pe echipe. Concursul cuprinde două categorii: avansaţi (20 km.) şi începători (15 km.), înscrierile se primesc în faţa stadionului Tineretului, de unde se dă plecarea la ora 13.15. Vineri, sîmbătă şi duminică se vor desfăşura la Bîrlad întrecerile finale ale Dinamoviadei de atletism, la care vor participa cei mai buni atleţi ai colectivelor sportive Dinamo din ţară. Biletele pentru campionatele republicane individuale de box, care vor avea loc cu începere de la 5 septembrie, se pun în vînzare astăzi după-amiază la Agenţia Centrală Pronosport din cal Victoriei nr. 9 şi la casa specială de vis-à-vis de Dalles. • POLO PE APA. — La Oradea s-a disputat meciul dintre echipele Constructorul din localitate şi Tînărul Dinamovist-Bucureşti. Jocul a luat sfîrşit cu scorul de 1-1 (1-0). Au înscris Szabó pentru Constructorul şi Cociuban pentru Tinărul Dinamovist. Comgielilii... coTtoiiVSuvi... LA HANDBAL, REÎNCEP CAMPIONATUL FEMININ CATEGORIA A SI CAMPIONATUL MASCULIN CATEGORIA B Incepînd de duminică, campionatul republican feminin categoria A şi campionatul republican masculin categoria B îşi vor relua activitatea prin disputarea primei etape a returului. La terminarea turului, în campionatul feminin categoria A conducea Ştiinţa I.C.F. cu 16 puncte, fiind urmată la interval de cîte un punct de Progresul Tg. Mureş, Progresul Oraşul Stalin şi Ştiinţa Timişoara. In cealaltă competiţie, campionatul masculin categoria B, „conducerea” o are Recolta Variaş cu 15 puncte, urmată tot la diferenţă de cîte un punct de reprezentativa oraşului Făgăraş şi Progresul Arad. Programul primei etape, care se va desfăşura duminică 4 septembrie, este următorul: campionatul feminin categoria A, BUCUREŞTI: Ştiinţa I.CF. — Flamura roşie Constanţa; TG. MUREŞ: Progresul — Ştiinţa Ministerul Invăţămîntului; SIBIU : FI. roşie — Avîntul Codlea; REŞIŢA: Metalul — Ştiinţa Timişoara; ORAŞUL STALIN: Progresul — Fl. roşie Buhuşi; campionatul masculin categoria B; BUCUREŞTI: Recolta M.A.S. — Locomotiva Gara de Nord; ODORHEI : Progresul — Ştiinţa Cluj; GALAŢI: Ştiinţa — Progresul Bacău; FAGARAŞ: Reprezentativa oraşului — Recolta Variaş; ARAD: Progresul — Flacăra Tîrgovişte. BOGATA ACTIVITATE LA LUPTE in tura aceasta sportul luptelor Va cunoaşte o bogată activitate. Astfel, între 4 și 11 septembrie echipele neangrenate în campionatul categoriei A își vor disputa faza regională a campionatului de calificare urmînd ca în ziua de 25 primele clasate în regiuni să se întîlnească în cadrul fazei interregionale. La 18 septembrie se va desfăşura prima etapă a celei de a 4-a ediţii a campionatului categoriei A. Actualul campionat se disipută după o nouă formulă, care creează concurenţilor condiţii de concurs asemănătoare marilor întreceri. Vor lua startul acestei importante competiţii 16 echipe şi anume: Dinamo Bucureşti, Dinamo Oraşul Stalin, C.C.A., Metalul Baia Mare, Metalul Reşiţa, Metalul Hunedoara, Constructorul Bucureşti, Constructorul Ploeşti, Constructorul Cluj, Flamura roşie Arad, Flamura roşie Cluj, Flamura roşie Galaţi, Progresul Oradea, Progresul Lugoj, Progresul Bucureşti. In sfîrşit, între 8 şi 11 septembrie vor avea loc la Oraşul Stalin finalele campionatului republican de lupte clasice rezervat Juniorilor. Această importantă competiţie întruneşte un mare număr de concurenţi (151) din 14 regiuni ale ţării şi anume: Arad (12) , Baia Mare (12), Bucureşti (13) , Cluj (10), Craiova (7), Constanţa (12), Galaţi (12), Hunedoara (8), Iaşi (10), Oradea (9), Ploeşti (8), Regiunea Autonomă Maghiară (12), regiunea Stalin (11), Timişoara (15). Prezentarea participanţilor (concurenţi şi oficiali) la aceste finale urmează să aibă loc în dupăamiaza zilei de 7 septembrie, iar în seara aceleiaşi zile vor fi îndeplinite formalităţile premergătoare concursurilor (verificarea documentelor de participare, şedinţa tehnică etc.). Pentru a se evita orice discuţii, se recomandă stricta respectare a regulamentului de concurs. In acest sens comisiile regionale trebuie să trimită la finale numai concurenţii care şi-au cîştigat dreptul de a participa (campionii de regiuni şi cei cărora performanţele de anul trecut şi vîrsta le permit acest lucru) şi nu cum a încercat comisia regională Oradea să trimită şi concurenţi fără drept de participare. CAMPIONATUL DE MARE FOND PE DUNĂRE, LA ÎNOT Duminică dimineaţa, în jurul orei 10, se va da plecarea din portul Brăila şi tradiţionalul campionat de mare fond pe Dunăre, Brăila—Galaţi. Această importantă întrecere la care particias cei mai buni înotători şi înotătoare de fond din ţara noastră, suscită de la an la an Interes crescînd. De altfel, şi performanţele obţinute sînt din ce în ce mai valoroase. Băieţii au de parcurs 2600 km., iar fetele 11 km. Asociaţia Constructorul, organizatoarea acestei mari întreceri, a luat din timp măsurile necesare, astfel că prevedem şi acestei ediţii un succes deosebit. Reamintim cititorilor noştri că anul trecut victoria a reveniit lui Gheorghe Cociuban de la Dinamo în i proba rezervată seniorilor şi Luciei Cucu (Progresul) în proba senioarelor. înotătorii acestor două asociaţii au avut comportarea cea mai bună, cîştigînd întrecerea şi pe echipe. Recunoaşterea traseului se va face sîmbătă. ACTIVITATEA LA POLO PE APA In cursul acestei săptămîni, în categoria A la polo pe apă se dispută mai multe jocuri, dintre care unele restanţe. Astfel, la Timişoara. Flamura roşie întîlneşte astăzi puternica echipă Casa Centrală a Armatei, la Tg. Mureş Progresul întîlneşte pe Dinamo, iar la Bucureşti la ştrandul Tineretului (ora 17) Progresul Buc. joacă cu Tînărul Dinamovist. Sîmbătă 3 septembrie, Progresul Tg. Mureş primeşte vizita studenţilor din Cluj iar la Oradea, Constructorul din localitate pe cea a dinamoviştilor bucureşteni. Duminică 4 septembrie Progresul Tg. Mureş înfruntă pe Metalul Cluj, iar C.C.A. pe Ştiinţa Bucureşti. DIN BASCHET... • De clarînd s-au încheiat la Focşani întrecerile finale ale campionatului republican al Şcolilor de Tineret. La băieţi, pe primul loc s-a clasat echipa şcolii din Craiova, urmată de Satu Mare, Iaşi, Rădăuţi, Focşani, iar la fete a devenit campioană echipa şcoalei din Satu Mare, urmată în clasament de Craiova, Iaşi, Focşani şi Rădăuţi. Ni se semnalează că această împortantă competiţie s-a desfăşurat într-un complet dezinteres, aceasta din cauza atitudinii tov. Victor Dinu preşedintele comitetului orăşenesc C.F.S. Focşani, Campionatul Şcolilor de Tineret s-a disputat, fără să i se fi făcut o cît de mică publicitate. Terenul a fost nepregătit (a fost udat şi nivelat numai cu 24 de ore înainte de începerea campionatului) şi nepavoazat. Nu au fost asigurate nici tabela de marcaj, nici saltelele de protecţie pentru coşuri. In plus, deşi s-au făcut încasări în toate zilele, preşedintele Victor Dinu a refuzat să plătească haremurile arbitrilor. El nu a participat la solemnitatea de închidere a campionatelor şi, în general a motivat totala lipsă de sprijin şi dezinteresul manifestat prin „nivelul scăzut“ al posibilităţilor oraşului. Considerăm că este cazul ca forurile competente să cerceteze şi să ia măsurile cuvenite. • La sfirşitul acestei săptămîni se vor disputa primele meciuri din cadrul campionatului formaţiilor de rezervă ale echipelor participante la campionatul de categoria A. Sîmbătă se dispută meciurile C.C.A.-Progresul Oraşul Stalin şi Ştiinţa I.C.F.-Progresul F.B. Bucureşti (teren Constructorul de la ora 19), iar duminică partidele Dinamo Bucureşti-Progresul Oraşul Stalin şi Progresul F.B. Bucureşti-Locomotiva P.T.T. (teren Constructorul de la ora 19). Meciurile Dinamo Bucureşti-Dinamo Oradea şi C.C.A.-Dinamo Oradea, care trebuiau să se joace la 3 şi 4 septembrie, au fost amînate pentru 17 şi respectiv 31 octombrie. 1. Returul campionatului republican masculin și feminin va începe la 25 septembrie și respectiv 9 octombrie. • La 4 septembrie se va disputa un singur meci în cadrul fazei interregionale a campionatului de calificare, anume acela dintre echipele masculine campioane ale regiunilor Bîrlad și Suceava. Celelalte întlniri se vor desfăşura la 18 (turul) și 25 (returul) septembrie. ACTIVITATEA LA CANOTAJ La sfîrşiul acestei săptămini sînt programate în toată ţara întrecerile primei etape a campionatului republican de canotaj academic. La zilele de 3 şi 4 septembrie se dispută probele de calificare pentru finală la: Arad, Constanţa, Galaţi, Tg. Mureş, Timişoara Pentru Capitală, întrecerile vor avea loc pe lacul Snagov. La Timişoara, în cadrul primei etape a campionatului republican de caiac-canoe, s-au înregistrat următoarele rezultate: Carac fere 3000 m.: Leontina Ghemesi (Dinamo). Caiac 2 fete, 3000 m.: I. Salomon, Pruna (Progresul). Caiac 2 fete, 500 m.: Locomotiva (Jivi, Milosevici). Caiac 1 băieţi, 10.000 m.: L. Baschan (Progresul). Caiac 2 băieţi, 10.000 m.: Alexandrescu, Losonci (Dinamo). Caiac 4 b. 10.000 m.: Locomotiva (Strîmtură, Ungureanu, Drănescu, Lianu). Canoe 2 b., 10.000 m.: 1. Dinamo (Székeli, Zeană). Caiac 1 b. 500 m.: 1. Bardaş (Locomotiva). Caiac 2 b. 500 m.: Locomotiva (Agavriloaiei, Faragó).Caiac 1 băieţi, 1000 m.: 1. J. Reibel (Progresul). Caiac 2 b., 1000 m.: Dinamo (Iacob, Toth). Caiac 4 b., 1000 m.: I. Voinţa. Caiac 1 băieţi, 1000 m. : Nemeth (Progresul). Caiac 2 b., 1000 m.: I. Radosav, Petriou (Progresul). (Elisabeta Salomon, coresp.). ECHIPA C.C.A. A CÎȘTIGAT CAMPIONATUL R. P. R. DE ALPINISM (CATARATURA) In masivul Piatra Craiului s-a disputat între 24-29 august campionatul R.P.R. de alpinism (căţărătură) pe echipe, la care au luat parte reprezentativele a 7 asociaţii. Campionatul a constat din parcurgerea, în echipe de 3 alpinişti, a două trasee cu pasaje (pe gradul 4 A. Spre deosebire de anul trecut echipele nu au cunoscut traseul dinainte, iar numărul pitoanelor a fost limitat la strictul necesar pentru asigurare. In urma totalizării timpurilor realizate și penalizărilor clasamentul campionatului se prezintă astfel: 1. Casa Centrală a Armatei (Aurel Irimia, Schön Matei și Ladislau Caracioni) 66 minute 33 secunde 6/10. 2. Voinţa (Alexandru Floricioiu, Robert Irimeş şi Ion Ionescu) 73 minute 5 secunde. 3. Avîntul (Traian Flucuş, Valentin Garner şi Gh. Pop) 116 minute 5 secunde 7/10. 4. Metalul (Andrei Gaghi, Alexandru Zlătescu şi Gh. Atanasiu). 5. Flamura roşie (I. Stanciu, Stan Florin şi Constantin Luţă). Echipele, Dinamo şi Progresul au fost descalificate. CONCURSUL REPUBLICAN DE TENIS AL JUNIORILOR CLUJ 31 (prin telefon). Miercuri şi joi au continuat întrecerile de tenis din cadrul concursului republican al juniorilor, Iată rezultatele tehnice mai importante : simplu juniori : categoria 17-18 ani: sferturi de finală: Serester (Cluj) —Györks (Timişoara) 6-2, 5-7, 6-0; Georgescu (Bucureşti) — Boseh (Oraşul Stalin) 3-6, 6-0, 6-4; D. Vizirii (Bucureşti) — Albert (Arad) 5- 7, 6-2, 6-4; Bardan (Bucureşti) — Szolessi (Craiova) 6-3, 6-2; categoria 15-16 ani: semifinale; Scheipi (Aradi — Ţiriac (Oraşul Stalin) 6- 5, 5-6, 6-4; I. Vizirii (Bucureşti) — Dumitra (Sibiu) 6-5, 6-5; simplu junioare: categoria 17-18 ani: sferturi de finală: Ecaterina Roşianu (Bucureşti) — Kori Ami (Cluj) 6-0, 6-0; Livia Avram (Cluj) — Mariana Barasch (Bucureşti) 6-4, 6-2; Elena Stan (Bucureşti) — Inge Bosch (Oraşul Stalin) 6-3, 6-1 ; Julieta Namian (Bucureşti) — Veronica Stoeleza (Iaşi) 6-1, 6-0; categoria 15-16 ani: semifinale: Kori Ami (Cluj) — Eugenia Matei (Satu Mare) 6-0, 6-0; Mariana Barasch (Bucureşti) — Veronica Stoeleza (Iaşi) 6-2, 6-1. Dintre întîlnirile de tenis din cadrul campionatului Capitalei desfăşurate miercuri şi joi pe terenurile centrului de antrenament Nr. 2, au ieşit în evidenţă meciurile Caratulis — Zacopceanu şi Marin Viziru — Cobzuc, terminate cu victoria primilor jucători La simplu femei categoria I titlul de campioană a Capitalei a revenit jucătoarei Eva Stăncescu (Progresul I.T.B.). Iată cîteva dintre rezultatele mai importante: simplu bărbaţi: categoria I: semifinale: Caralulis — Zacopceanu 7-5, 8-6, 1-6, 6-0; M. Viziru — Cobzuc 3-6, 6-4, 6-2, 6-3; categoria a II-a: sferturi de finală: Stan Florea — Marinescu 6-1, 7-5; Kiselef — Gh. Fiorea 6-3, 6-1; Tules — Petre Alexandru 6-3, 6-4; Poulier — Tilden Ivan 1-6, 6-3, 7-5; simplu femei: categoria I : finala : Eva Stăncescu — Eleonora Roşianu 6-1, 6-1; categoria a II-a: semifinale: Negulescu — Marinescu 6-1, 6-4; Ressu — Mavrocordat 6-1, 8-6. Programul zilei de astăzi cuprinde următoarele jocuri mai importante: finala simplu bărbaţi categoria I (Caralulis — M. Viziru) şi finalele de simplu bărbaţi şi simplu femei categoria a II-a şi partida de dublu. Mîine se vor juca în continuare meciuri de dublu la ambele categorii. Intîlnirle au loc pe aceleaşi terenuri, de la ora 15.39.