Sportul Popular, octombrie 1955 (Anul 10, nr. 2698-2716)

1955-10-01 / nr. 2698

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VAI ORGAN AL COMITETULUI PEO CULTURA FIZICĂ $1 SPORT DE PE UNGA CONSILIUL DE MINISTRI SI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN H P.L Sîmbătă 1 octombrie 1955 ANUL XI Nr. 2696 Succes deplin celei de a Vlll-a ediţii a Campionatelor internaţionale de atletism ale R.P.R. PENTRU a opta oară atleţi şi atlete din multe ţări ale Europei şi-ar dat întilnire la început de toamnă pe frumosul stadion al Republicii, din Bucureşti. Iubitorilor de atletism de pretutindeni le-a devenit familiar numele capitalei ţării noastre, oraş care din 1918 găzduieşte în fiecare an, spre sfîrşitul sezonului atletic, un mare concurs: Campionatele internaţionale de atletism ale R.P.R. De la an la an a putut fi apreciată amploarea mereu crescîndă a acestor întreceri, care la prima ediţie au reunit doar reprezentanţi a 4 ţări şi care acum, în 1955, adună la start atlete şi atlete din aproape 20 de ţări ale continentului nostru. Campioni olimpici şi europeni, recordmani ai lumii şi ai Europei, atleţi şi atlete cu performanţe excepţionale în palmares, vin aici să-şi încerce forţele, dornici să-şi înscrie numele pe lista campionilor internaţionali de atletism ai R.P.R. Este uşor de înţeles această dorinţă pentru că pe această listă întîlnim nume celebre în atletismul mondial ca: Ignatiev, Szentgali, Zatopkova, Hopkins, Fütterer, Zibina şi atitia alţi atleţi vestiţi în lumea intreagă. Fiecare ediţie a campionatelor noastre internaţionale a fost bogată în performanţe de mare valoare. Pe stadionul Republicii am văzut alergîndu-se suta de metri în 10,3 sec., am fost martorii unei performanţe de peste 2,00 m. la săritura în înălţime, am văzut suliţa zburind peste 70 m., şi ciocanul aproape de 61 m., am urmărit curse admirabile de 1500 sau 5000 m. Nu este de mirare că recordurile campionatelor reprezintă cifre care figurează pe tabelele celor mai bune performanţe mondiale. In acest an însă, avem toate motivele să prevedem un asalt viguros asupra acestor recorduri. După cum se ştie, la cea de a VII-a ediţie a Campionatelor internaţionale, nu numai numărul dar şi valoarea participanţilor constituie deja un record al competiţiei, cu citeva excepţii, se află la Bucureşti tot ce are mai reprezentativ atletismul european. Sunt probe în care concurenţa excepţională de pe teren poate să ducă la doborîrea recordurilor mondiale sau europene. De altfel, numeroase competiţii anterioare în diferite discipline sportive au arătat că Bucureştiul oferă un climat prielnic marilor performanţe. Prima ediţie a campionatelor europene de tir ne oferă un recent şi elocvent exemplu. Pentru prima dată în istoria campionatelor, vor participa la întreceri atleţi şi atlete din Anglia, R.P.F. Iugoslavia, R.F. Germană, Norvegia. Aceasta va contribui, desigur, la lărgirea legăturilor internaţionale ale sportivilor noştri, la cunoaşterea reciprocă şi apropierea dintre tinerii şi tinerele ţărilor reprezentate la aceste mari întreceri. Campionatele internaţionale au jucat un rol de seamă în dezvoltarea atletismului din țara noastră. Ele au însemnat în fiecare an prilej de noi cunoştinţe pen tru atleţii noştri, pri-, lejul unor preţioase învăţăminte tehnice acumulate din întrece-., rea cu fruntaşi ai atletismului mondial. Această ediţie a campionatelor reprezintă pentru atleţii noştri fruntaşi încununarea unei activităţi internaţionale , mai rodnice ca oricînd, activitate care ne-a adus satisfacţia unor comportări remarcabile. De la o ediţie la alta a campionatelor a crescut necontenit interesul spectatorilor faţă de întrecerile atletice, faţă de atletism în general, a sporit nivelul cunoştinţelor iubitorilor atletismului, cei pe care în fiecare an ziariştii şi atleţii de peste hotare au prilejul să-i remarce pentru competenţa şi obiectivitatea lor. şi Cîteva ore ne mai despart de clipa cind pistolul starterului va vesti prima cursă şi odată cu ea începutul întrecerilor care vor monopoliza timp de trei zile atenţia iubitorilor de atletism de pretutindeni. Nu ne îndoim că uvînd succes deplin celei de a VII-a ediţii a Campionatelor internaţionale de atletism ale R.P.R. exprimăm gîndurile tuturor celor ce vor veni în tribunele stadionului Republicii şi ale tuturor sportivilor din ţara noastră. Prezenţa în startul probelor a atltor şi altor atleţi cu renume mondial să însemne pentru sportivii noştri un stimulent puternic pentru obţinerea de rezultate Înalte, care să afirme progresul atletismului din ţara noastră. | In numărul de azi • In cinstea Zilei Forțelor Armate ale R.P.R. (pag. 8-a) • La cea de a VI-a proclamare a Republicii Populare Chineze (pag. 3-a) • A VIII-a Ediţie a campionatelor Internaţionale de atletism ale R. P. R. (pag. 4-5) • Campionate republicane (pag. 6-a) • Intre două jocuri internaţionale de fotbal (pag. 7-a) • Miie in categoria B. (pag. 7-a) • Circuitul ciclist al R.P.R. (Pag. 6-a) • Primul concurs internaţional de motociclism din R.P.R. (pag. 8-a) 8 pagini 25 bani VIZITE NOI ALE UNOR VECHI PRIETENI Şi la Praga timpul a fost tot atît de închis in ultimele două zile ca la Bucureşti. Tocmai de aceea nici un avion n-a putut decola joi de pe aeroportul principal al capitalei cehoslovace, astfel că numeroşi participanţi la cea de a VlII-a ediţie a Campionatelor Internaţionale de Atletism au trebuit să rămînă mai multe ore in oraşul de pe malurile Vltavei. La un moment dat, aproape jumătate dintre participanţi se aflau în oraşul în care locuieşte Zátopek, nerăbdători să ajungă cit mai repede în Bucureştiul campionatelor. încă de acolo însă, ei au avut prilejul să se cunoască şi să se împrietenească, astfel că ieri dimineaţă şi după-amiază, aşteptind ca avioanele să aterizeze pe aeroportul Băneasa, aflaserăm deja de la Praga o mulţime de date interesante despre atleţii şi atletele pe care, începînd de astăzi, li vom vedea în întrecere pe stadionul Republicii. Iar clnd avioanele au început să coboare, pe rînd, pe pista aeroportului Băneasa, discutînd cu oaspeţii cunoşteam, de pildă, toate întimplările din călătoriile făcute de islandezi, finlandezi sau suedezi spre Bucureşti. Atleţii elveţieni, care au fost primii sosiţi ieri dimineaţă la Băneasa, ne-au povestit că„ la Praga, Heinz Fötterer nu mai avea răbdare şi ar fi fost gata să sprinteze, îmbrăcat chiar în costum de stradă. Islandezii, tăcuţi dar foarte curioşi, ne-au vorbit despre călătoria lor spre Bucureşti, care a durat nu mai puţin de trei zile şi trei nopţi. In acelaşi timp, strlngeam miinile multor prieteni, pentru că mulţi dintre atleţii belgieni, suedezi, finlandezi, elveţieni mai luaseră parte la competiţii organizate in ţara noastră, astfel că, de fapt, ei fac o nouă vizită unor vechi prieteni. Iar cînd dintre atleţii belgieni s-a desprins Emile Cleme, organizatorul şef al campionatelor europene de atletism de la Bruxelles, eram sigur că vom putea afla clteva lucruri interesante Şi, într-adevăr, Emile Cleme ne-a declarat următoarele: „Mă bucur că mă aflu din nou în capitala României şi că voi putea asista la o mare întrecere cum sunt Campionatele Internaţionale de Atletism. Aceste întreceri cui căpătat an de an o importanţă din ce în ce mai mare, şi cred că tot greşesc dacă afirm că in anii în care cei mai buni atleţi de pe continentul nostru nu se întilnesc pentru a-şi disputa titlul de campion, la Bucureşti au loc adevărate campionate europene. Este regretabil că 2 3 dintre renumiţii atleţi anunţaţi ca participanţi la aceste întreceri nu au putut face deplasarea la Bucureşti. Cred că cititorii ziarelor care au aflat despre participarea lor sunt. Intr-un fel, deziluzionaţi. Vreau să le spun însă că cele clteva absenţe, normale, de altfel, oricărei mari competiţii, influenţează numai intr-o foarte mică măsură desfăşurarea lui trecerilor, deoarece în cele trei zile de concurs vom vedea numeroşi mari campioni, recordmani mondiali şi performeri de valoare ridicată disputindu-şi titlurile de campioni internaţionali de atletisti al României. Şi nu mă îndoiesc că şi de data aceasta sportivii romîni vor asigura întrecerilor o organizare excelentă, iar in faţa zecilor de mii de spectatori vor fi stabilite performanţe de valoare foarte ridicată. Stadionul Republicii a devenit de mult timp locul marilor întreceri atletice, locul in care reprezentanţi ai sportivilor din atttea ţări se trutănesc şi, intr-o atmosferă de sinceră prietenie, de optimism, luptă In întreceri loiale". ★" Ieri, conducătorii loturilor de atleţi din R. D. Germană şi R F. Germană au hotărit ca ambele loturi să participe in pardrot unei singure echipe, reprezentând întreaga Germanie la a VIII-a ediţie a Campionatelor Internaţionale de Atletism ale R.P.R. Atleţii belgieni şi o parte din atleţii suedezi la sosirea pe aeroportul Băneasa Aşi ai atletismului mondial, la Bucureşti — Karl-Friedrich Haas (Germania) Maria Kosion (R. P. Polonă) Galina Zibina (U.R.S.S.) Ursula Donath (Germania) Lajos Szentgali (R. P. Ungară)