Sportul Popular, octombrie 1955 (Anul 10, nr. 2698-2716)

1955-10-01 / nr. 2698

„ Cupa Spartachiadei de Tir 1955“ Pe poligonul Tunari, care a găzduit recent prima ediţie a Campionatelor Europene de Tir, vor începe, de marţi, întrecerile finale de tir din cadrul Spartachiadei sindicale. Se vor întilni trăgătorii care, în etapele finale pe asociaţii, au obţinut cele mai bune rezultate. Numărul mare de participanţi care vor fi prezenţi la startul acestor întreceri dă competiţiei un larg caracter de masă. Finaliştii întrecerilor de tir îşî vor disputa întîietatea în probele : armă sport (masculin şi feminin), armă liberă calibru redus (masculin şi feminin), pistol viteză, pistol liber, talere şi meci englez. Clasamentele se vor întocmi individual şi pe echipe (masculin şi feminin). Asociaţia ai cărei trăgători vor totaliza cel mai mic număr de puncte, ocupînd primul joc în clasamentul general pe e-chipe, va fi şi cîştigătoarea „Cupei Spartachiadei de tir 1955“. întrecerile din cadrul Spartachiadei sindicale care se vor desfăşura timp de şase zile (4-9 octombrie), constituie, totodată, un nimerit prilej de verificare a stadiului de pregătire în care se găsesc echipele reprezentative de asociaţii înaintea unei alte competiţii importante de tir: „campionatele republicane de tir pe echipe" care vor avea loc începînd din 19 octombrie a.c. La întrecerile finale de tir din cadrul Spartachiadei sindicale vor participa şi trăgători din asociaţiile Dinamo, Voinţa şi C.C.A., rezultatele lor necontînd însă pentru „Cupa Spartachiadei de tir 1955“. Programul primelor zile de întreceri este următorul: marţi 4 octombrie : armă sport 3x40 (masculin) şi pistol viteză (manşa I); miercuri 5 octombrie: armă sport 3x40 (feminin) şi pistol viteză, manșa a 11-a; joi 6 octombrie: armă liberă calibru redus 3x40 (masculin). ase pregăfiri pentru eresei „se intimpinăm 1 noiembrie“ Intr-un articol sosit recent la redacţie, tov. Nerva Popa de la subredacţia din Tg. Mureş ne scrie printre altele : „modul cum se pregătesc activiştii din regiunea noastră în vederea crosului „Să întîmpinăm 7 Noiembrie“ trebuie să fie un exemplu demn ee urmat şi pentru acei care au rămas încă în urmă“. Dar ce s-a făcut oare în Regiunea Autonomă Maghiară referitor la această impor-oriantă competiţie ? Urmărind pregătirile ce se fac în colectivele sportive din Regiunea Autonomă Maghiară se constată, în cele mai multe părţi, prezenţa unui plan de acţiune a colectivului cu toate sarcinile lui şi ale cercurilor sportive. Regulamentul de desfăşurare a fost prelucrat în amănunţime pînă la cele mai mici unităţi iar în unele întreprinderi şi instituţii au fost expuse la loc vizibil nenumărate afişe pentru popularizarea crosului. Consiliul colectivului sportiv Voinţa-Odorhei a lansat chiar o întrecere către toate colectivele sportive din regiune. Chemarea are două puncte principale: primul se referă la mobilizarea participanţilor în raport cu personalul salariat al întreprinderii, instituţiei sau cooperativei de care aparţine colectivul sportiv, iar al doilea la respectarea datelor fixate de regulament. O muncă deosebită se observă mai ales la colectivele sportive Progresul şi Constructorul (Tg. Mureş). La cel dintîi, 27 din cei 60 de responsabili de cercuri au prezentat listele complete de înscrieri iar la colectivul Constructorul numărul celor care vor lua startul se ridică la 500 de participanţi. Cu mult entuziasm au porni la organizarea primei faze şi activiştii colectivelor sportive FI, roşie comerţalimentar (Tg. Mureş), Progresul (M. Ciuc), Avîntul (Reghin) ş.a. Intense pregătiri pentru desfăşurarea în bune condiţiuni a crosului „Să întîmpinăm 7 Noiembrie“ se fac şi în regiunile Constanţa, Bacău, Iaşi şî altele. SPORTUL Tag. 2-a POPULAR Nr. 2698 Spartachiada de toamnă a satelor in plină desfăşurare In acest an, cele mai îmbucurătoare veşti despre reuşita Spartachiadei de toamnă a satelor le-am primit din regiunile Timişoara, Stalin şi Regiunea Autonomă Maghiară. După cum ne relatează subredacţia noastră din Timişoara, în mai toate comunele din regiune s-a încheiat mulţumitor prima etapă a importantei competiţii rezervată sportivilor deLi sate. Cele mai bune rezultate,au fost obţinute şi de această date de către colectivul sportiv Recolta Orţişoara, numărul total al participanţilor fiind aci de 124 băieţi şi 30 fete. Dintre aceştia merită a fi evidenţiaţi tractoristul Andrei Wasz, secretarul şcolii elementare din comună, Ion Sanda, sudorul Ion Lamping şi lăcătuşul Nicolae Eipert, cei dintîi pe listele de participanţi şi în întreceri. Spartachiada de toamnă a satelor, ne scrie corespondentul nostru Ion Hasaşu, a început cu succes în satele raionului Tîrnăveni. Pentru o cît mai bună reuşită au fost introduşi în comisiile de organizare 23 arbitri cunoscători ai sporturilor prevăzute în regulamentul de desfăşurare a întrecerilor. Munca lor nu se reduce numai la îndrumarea participanţilor ci ea cuprinde şi întocmirea punctajelor, asigurarea unei juste înregistrări a performanţelor etc. In Regiunea Autonomă Maghiară, prima etapă a Spartachiadei de toamnă a satelor a luat sfîrşit, înregistrîndu-se un număr mare de participanţi. Astfel, numai în satele raionului Odorhei au fost prezenţi la start peste 3500 participanţi iar la probele atletice desfăşurate în satele raionului Reghin s-au întrecut 823 de tineri şi tinere. Acestea sunt numai cîteva exemple care ne dovedesc că acolo unde se munceşte cu tragere de inimă, rezultatele nu se lasă prea mult aşteptate. „Lista“ rămîne însă deschisă şi pentru popularizarea sportivilor din satele regiunilor Craiova, Constanţa, Bacău, Piteşti, etc. Alături de tinerii finalişti ai Sparachiadei sindicale la tir, vor participa şi numeroşi trăgători fruntaşi. In fotografie, maestrul sportului Mihai Toader Sportivii din Sîncraiul Huedinului Primul om cu care am stat de vorbă în comuna Sîncrai a fost factorul poştal Andrei Rigo, un om mai în vîrstă, dar care totuşi este un entuziast propagandist al sportului şi face parte din consiliul colectivului sportiv. duci unui om o scrisoare, ne-a spus el. Ei, și daca tot stai de vorbă cu el, sigur că-1 chemi duminică, pe teren, să vadă meciul de fotbal, sau, dacă e mai tînăr, să vie să participe la Spartachiada de toamnă sau să-şi treacă normele G.M.A.“ In felul acesta, prin munca plină de elan a colectivului sportiv Recolta şi a unor vrednici instructori sportivi voluntari ca ing. agronom Irina Ferenczi, cu sprijinul comitetului raional C.F.S. Huedin, al organizaţiei de partid, al organizaţiei U.T.M. şi al Sfatului popular din comună, au fost obţinute frumoase realizări in munca sportivă. Echipa feminină de volei a ajuns cunoscută în întreaga regiune Cluj. Dar această echipă nu este singura: colectivul sportiv are 213 membri activi, încadraţi în secţiile de volei, şah, atletism, oină, fotbal, box, schi, gimnastică şi trîntă. Ileana Sicheş, preşedinta comisiei de pregătire şi examinare G.M.A. a reuşit să atragă întrecerea normelor 207 ţărani muncitori; 31 de sportivi din comună sunt clasificaţi. De asemenea, concursurile sportive ale tineretului au înregistrat un frumos succes în comuna Sîncrai: 820 de tineri şi tinere au participat la diferitele întreceri din cadrul acestei mari competiţii. ...La plecarea din comună, am trecut prin faţa frumosului teren de sport amenajat prin muncă voluntară de tinerii sportivi. Deşi începuse să se însereze, fotbaliştii îşi continuau antrenamentul, iar un grup de tineri, strînși în jurul pistei pentru cursa de obstacole sau lîngă gropile de sărituri se pregăteau pentru trecerea normelor G.M.A. gr. II. (După o corespondență de Emn Bocoș). Mai puţină comoditate! Dacă munca sportivă în satele şi comunele raionului Giurgiu merge slab, ne scrie corespondentul S. Buduru, acest lucru se datoreşte, în mare măsură, comodităţii activiştilor consiliului sportiv regional Bucureşti al asociaţiei Recolta. Şi exemplele concrete relatate sunt destul de grăitoare: consiliul sportiv regional Bucureşti al asociaţiei Recolta nu se sezisează de faptul că în munca de instructor raional al asociaţiei sunt numiţi mereu oameni prea puţin pricepuţi în problemele sportive de la sate, că munca de teren a activiştilor consiliului se duce de mîntuială, fără eficacitate. De exemplu, tov. preşedinte Aliman, în cursul unei deplasări la Giurgiu, a reuşit să facă doar o scurtă „incursiune“ în comuna Băneasa, să treacă cu „iuţeala fulgerului“ prin S.M.T. Giurgiu (fără a rezolva nici una din problemele acestor unităţi) si... atît. In rest, în întreg raionul Giurgiu nu se ştie nimic despre Spartachiada de toamnă a satelor iar colectivele sportive săteşti aşteaptă cu nerăbdare îndrumările necesare unei îmbunătăţiri a muncii lor. DEZINTERES PROFUND CONDAMNABIL Desfășurarea probei feminine de din cadrul campionatelor republicaneste canotaj academic ne-a prilejuit o constatare neplăcută. Dar, ceea ce am considerat maintoreros este faptul că aspectele negative legate de proba feminină de 8+1 (respectiv de felul cum se preocupă asociaţia Ştiinţa de echipa sa de 8+1) au mai fost semnalate de ziarul nostru şi acum un an, tot cu priljul campionatelor R. P. R. Arătam, atunci, că sportivele de la Ştiinţa I.C.F. s-au prezentat într-o ţinută necorespunzătoare, cu echipament pestriţ, învechit. Ne-am fi aşteptat ca la finalele de anul acesta echipa respectivă (ca urmare a unei mai atente preocupări a asociaţiei şi a colectivului respectiv), să ia parte la concurs avînd asigurate toate condiţiile pentru o cît mai bună prezentare şi comportare. Lucrurile au stat însă cu totul altfel. Continuînd să manifeste aceeaşi nepăsare faţă de secţia sa de canotaj din Capitală, asociaţia Ştiinţa n-a asigurat unui echipaj cu care ţara noastră se mîndreşte nici cele mai elementare condiţii de concurs. Cele 8 vîs- maşe s-au prezentat la start echipate diferit — cu echipament personal — unele cu maiouri, altele cu tricouri de diferite modele, unele cu pantofi de canotaj, altele cu pantofi de tenis — proprii sau de împrumut (cazul Lia Togănel) — iar altele au concurat pur și simplu în... sandale de stradă (Ghizela Rostaș). Este foarte elocvent şi faptul că echipa Ştiinţei (care, de altfel, a cîştigat campionatul, după cum se ştie) a trebuit să împrumute la Snagov o barcă pe care să concureze şi pe care a primit-o de la... Şcoala de tineret Arad. Aceasta, pentru că cei în măsură nu s-au îngrijit de transportarea bărcii de opi pe care Ştiinţa o are la baza sa nautică de la Herăstrău. Este cazul ca lipsa de preocupare a asociaţiei Ştiinţa faţă de canotaj să constituie obiectul unei serioase analize, luîndu-se radicale măsuri de îndreptare. Pentru că este inadmisibil ca unor elemente valoroase, care fac cinste mişcării noastre de cultură fizică şi sport, să nu li se acorde de către asociaţia de care aparţin nici cele mai elementare condiţii de pregătire şi participare la concursurile republicane. „Simplificări in munca G. M. A.” Desigur, printre membrii colectivului sportiv Voinţa Textil-Confecţii din Capitală numeroşi sunt cei care doresc să se pregătească şi să treacă normele complexului sportiv G.M.A. In asemenea condiţii, pentru a răspunde dorinţei membrilor din colectiv, normal ar fi să existe în această privinţă o preocupare deosebită şi din partea consiliului colectivului. Din păcate, lucrurile stau cu totul altfel. Intr-adevăr, socotind, probabil, că organizarea unor antrenamente speciale, ca şi, a unor concursuri pentru trecerea normelor, le-ar da prea multă „bătaie de cap“, tovarăşii din conducerea acestui colectiv s-au gîndit să mai... simplifice lucrurile. Tov. Octavian Ghenu, preşedintele colectivului, şi tov. Elena Gherzan tehniciană acestui colectiv, au trecut îndată la treabă. Şi... simplificarea a început. S-a dus problema trecerii normei de tir. — Aşa ceva e greu de realizat, şi-au spus, probabil, tovarăşii de mai sus. Trebuie să te îngrijeşti de poligon, de ţintă, de cartuşe. N..ar fi mai simplu să socotim concursul organizat nu de mult drept concurs G.M.A. ? Zis şi făcut. Rezultatele din concursul respectiv au fost trecute imediat în carnetele de aspirant. — Dar ce ne facem cu examenul teoretic? — Examen teoretic? Asta-i bună! Nu sunt oare toți aspiranţii utemişti? Se trece din oficiu! Tot aşa s-a procedat şi cu alte norme. De pildă, la marş, la săritura în lungime, 100 m. plat, 3000 m. plat, aruncarea grenadei, metodele de „simplificare“ practicate de tov. Octavian Ghenu şi Elena Gherzan şi-au arătat din plin „roadele“. Dar, tot căutîndu-se simplificări, s-au ivit... complicaţii. La un control efectuat de comisia orăşenească G.M.A. s-au descoperit toate neregulile. Şi sancţiunile au venit cu promptitudinea cuvenită. Aviz amatorilor... Şahul este imul din cele mai răspindite sparturi in brdul maselor targi de tineri şi vîrstnici. In fiecare an, concursurile de şah întrunesc un mare număr de participanţi •e® ŞAHIŞTII UZINEI Paşii ne-au purtat de data aceasta către uzinele „Tudor Vladimirescu“ din Capitală. Desigur, scopul vizitei noastre era să vedem feitm se desfăşoară activitatea sportivă in această uzină care a luat fiinţă cu numai 2 ani în urmă. Şi printre muncitorii uzinelor „Tudor Vladimirescu“, care dau zilnic agriculturii noastre socialiste noi şi noi maşini agricole, am întîlnit oameni îndrăgostiţi de sport la fel ca şi de munca lor de fiecare zi. La întrebarea care este sportul cel mai îndrăgit de muncitorii din uzină, tovarăşa Ileana Stan, secretara sectorului „3-remorci“ ne-a răspuns : „vedeţi, asta este o întrebare la care nu cred că pot răspunde. Mă veţi întreba de ce? Pentru că la noi în uzină muncitorii practică cu aceeaşi plăcere şi fotbalul şi cină (echipa noastră este campioană a Capitalei), şi voleiul (echipa de fete a cucerit întrecerea finală pe asociaţie din cadrul Spartachiadei sindicale, dar... şi şahul. Şi, ca o pasionată a jocului de şah, am să vă spun că totuşi şahul este sportul cel mai iubit". Un scurt popas lajdub ne-a do- vedit, intr-adevăr, că şahul se practică în mod organizat, că acest sport este îndrăgit de un mare număr de muncitori. Cele şase mese de şah se dovedesc însă insuficiente pentru marele număr de amatori. De multe ori mesele de şah constituie un adevărat motiv de „ceartă“ între şahişti. Fiecare vrea să joace cel puţin... două partide. „Rezolvarea“ au găsit-o singuri: învingătorii de la tenis de masă — alături există o masă de tenis — au asigurat, din „oficiu“, un loc la masa de şah. In aceste zile, tovarăşa Ileana Stan, responsabila secţiei de şah, are din nou mult de lucru. Stimulată de dorinţa amatorilor de şah din uzină, ea a propus organizarea unui campionat de casă in cinstea zilei de „7 Noiembrie“. Muncitorii de la uzinele „Tudor Vladimirescu“ manifestă un interes deosebit faţă de această competiţie. O dovadă este înscrierea unui număr mare de participanţi la întrecerile în cinstea zilei de 7 Noiembrie. • ISABELA MARDARESCU