Sportul Popular, decembrie 1955 (Anul 10, nr. 2733-2749)

1955-12-01 / nr. 2733

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UN ITI-VAI fjRfiAR AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ 51 SPORT DE PE UNGĂ CONSILIUL DE MINIȘTRI $1 AL CONSILIULUI CENTRAL Al SINDICATELOR DIN R. P. R. 4 pagini 25 bani Joi 1 decembrie 1955 ANUL XI Nr. 2733 Campionatul categoriei A la fotbal a luat sfîrşit Dinamo Bucureşti a cucerit titlul de campioană alFR S-a încheiat o nouă ediţie a campionatului categoriei A la fotbal. Am putea spune că peste ultimul act (celde al XXVI-lea) al acestei „piese“ urmărită cu atîta interes de sute de mii de sportivi din toate colţurile ţării a căzut cortina. Aplauzele înregistrate cu această ocazie au răsplătit eforturile celor 13 echipe care au luptat din toate puterile pentru obţinerea mult rîvnitului titlu. DINAMO BUCUREŞTI a fost echipa care a obţinut anul acesta titlul de onoare al campionilor. De la bun început trebuie subliniat că Dinamo a meritat primul loc, pe care l-a justificat prin cea mai valoroasă comportare. De altfel, DINAMO BUCUREȘTI cucerește acest titlu după o serie de campionate în care a fost totdeauna în lupta pentru primul loc, ca urmare a jocului de ridicată valoare pe care îl prestează componenţii echipei, majoritatea jucători cu un prestigiu recunoscut în fotbalul nostru Victoria obţinută de dinamoviştii bucureşteni întregeşte unul din cele mai frumoase palmarese ale uneia din echipele noastre, ştiut fiind că Dinamo Bucureşti şi-a cucerit în ultimi ani o frumoasă reputaţie pe tărîm internaţional prin numeroasele victorii în faţa unor formaţii de renume european. Conducînd 24 din cele 26 de etape ale campionatului, DINAMO BUCUREŞTI s-a afirmat şi ca cea mai constantă formaţie a campionatului, devenind, şi din acest punct de vedere, că titlul i-a revenit pe merit. Pentru victoria obţinută, jucătorii Birtaşu, Panaghia, Torna, Băcuţ II, Szökő, Călinoiu, Băcuţ I, Anghel, Nemeş, Barta, Magheţ, Ene, Nicuşor, Neagu, Suru, Raica, Boian, Niţulescu, precum şi antrenorul Angelo Niculescu merită călduroase felicitări. Sîntem convinşi că întregul lot al echipei Dinamo Bucureşti va munci şi mai departe cu seriozitate pentru ridearea măiestriei sportive şi pentru obţinerea de noi performanţe de valoare. Un frumos rezultat a realizat şi echipa Flacăra Ploeşti, care a fost un perseverent „urmăritor“ al dinamoviştilor în lupta pentru locul întîi, în care a fost prezentă pînă în ultima etapă. Se cuvin laude şi celei de a treia clasată, echipa Progresul Bucureşti care, în primul an de activitate în categoria A, s-a clasat peste aşteptări. Clasamentul reflectă, în general, just raportul de forţe dintre echipe. Conform regulamentului, echipele Locomotiva Tg. Mureş, Locomotiva Constanţa şi Avîntul Reghin, clasate pe locurile II, 12, 13, retrogradează în categoria B. Dinamo Bucureşti a absolvit cu succes şi ultimul său meci din acest campionat. Cu succes, dar... şi cu emoţii ! Pentru că, după o repriză în care au jucat în stil de adevăraţi campioni, dominînd net, construind atac după atac şi înscriind două goluri spectaculoase, dinamoviştii au încetinit alura în a doua parte a jocului, cînd au luptat (e drept, peste 40 de minute în 10 oameni) pentru menţinerea rezultatului. Cu preţul unor mari eforturi, avînd de făcut faţă unui adversar în accentuată revenire, dinamoviştii au reuşit să-şi menţină avansul de un gol şi astfel să cîştige, deplin meritat faţă de calitatea ridicată a jocului prestat de ei în prima repriză şi de puterea de luptă dovedită în repriza a doua. Meciul a început într-un ritm viu, impus de dinamovişti. In timp ce aceştia atacă dezlănţuit, uneori şi cu fundaşii, timişorenii adoptă un plasament defensiv, cu interni ■retraşi. Fazele la poarta lui Franciscovici abundă. Bucureştenii nu reuşesc însă să depăşească apărarea în care se remarcă excelentul Androvici. Ei încearcă poarta de la distanţă, dar tot fără rezultat. Pe rînd, ratează Nicuşor, Ene, Suru, Băcuţ, Călinoiu. Androvici salvează în min. 12 de pe linia porţii. In min 22, la căpătui unei frumoase combinaţii Nicuşor,Suru-Ene, acesta din urmă îi pasează lui Neagu care „ţişneşte“ printre doi apărători şi înscrie: 1-0. După o ratare a lui Magheţ, în min. 43, Dinamo urcă scorul. Sutu face o cursă pe aripă, centrează şi Ene reia în plasă. Nu trec nici două minute de la reluare şi, cu primul său şut pe poartă din acest meci, Locomotiva înscrie. Călinoiu trimite defectuos o minge spre poartă, I. Covaci urmăreşte şi trimite în colţul porţii. După un minut, Neagu, accidentat, părăseşte terenul. Din acest moment, Locomotiva presează insistent şi obţine numeroase cornere, care creează panică în careul advers. In min. 55, Bădeanţu ratează, iar în min. 67, la un corner, Nicuşor salvează de pe linia porţii! Treptat, dinamoviştii îşi revin. Deşi sunt atacanţi, ei încep să atace periculos şi, în min. 75, Ene scapă, e pe punctul de a înscrie, dar Rodeanu salvează, venind din afara terenului, unde ieşise pentru cîteva minute. O fază pasionantă se petrece în min. 83. La un corier, mingea loveşte bara, ajunge la Ferenczi şi acesta trage în... Nicuşor. .locul se termină în careul gazdelor. Din rîndurile echipei Dinamo, care a jucat excelent in prima repriză, am remarcat în mod special pe Nicuşor şi Szökö. Remarcabilă a fost şi comportarea lui Băcuţ II, Băcuţ I, Neagu şi — parţial — Călinoiu. Locomotiva Timişoara n-a jucat în plenitudinea forţelor ei. Echipa ne-a părut obosită. Foarte bine au jucat Franciscovici şi Androvici. De asemenea buni, I. Covaci şi Ferenczi. Arbitrul D. Schulder a condus competent formaţiile: DINAMO , Birtau-Tona, Băcuţ II, Szöke-Calinoiu, Băcuţa-Magheţ, Nicuşor, Ene, Neagu, Surii. LOCOMOTIVA : Franciscovici- Corbuş, Androvici, Rodeanu-Gall, Ferenczi-A. Covaci, Bungescu, I. Covaci, Avasilichioaiei, Bădeanţu. RADU URZICEANU Dinamo Bucureşti—Locomotiva Timişoara 2-1 (2-0) Primul gol al meciului de pe Stadionul Republicii. Neagu şutează printre Rodeanu şi Androvici şi mingea va intra in plasă... Foto I. MIHAICA CLASAMENT FINAL 1. Dinamo Bucureşti 24 15 7 2 42:19 37 2. Flacăra Ploeşti 24 14 6 4 46:20 34 3. Progresul Bucureşti 24 13 7 4 39:22 33 4. Ştiinţa Timişoara 24 10 7 7 47:30 27 5. Flamura roşie Arad 24 10 6 8 35:28 26 6. C.C.A. Bucureşti 24 8 7 9 38:26 23 7. Ştiinţa Cluj 24 8 7 9 27:35 23 8. Minerul Petroşani 24 8 6 10 26:33 22 9. Dinamo Oraşul Stalin 24 8 6 10 30:39 22 10. Locomotiva Timişoara 24 7 7 10 29:36 21 11. Locomotiva Tg. Mureş 24 6 8 10 26:33 20 12. Locomotiva Constanţa 24 5 5 14 19:45 15 13. Avântul Reghin 74 3 3 18 19:57 9 Bun sportiv şi muncitor de stoinic Iulius Ceaşcă, responsabilul cercului sportiv al sectorului „Mecanică uşoară“, este un tînăr priceput şi harnic căruia gluma şi voia bună îi sunt tovarăşi nedespărţiţi. Munca lui, legată de una din cele mai importante sarcini ale sectorului, repararea tuturor defecţiunilor ivite la maşini, i-a dat putinţa să se afirme ca unul dintre cei mai sîrguincioşi meseriaşi. La uzinele „23 August“ din Bucureşti, muncitorii care se bucură de asemenea prestigiu sînt mulţi la număr; cu toate acestea numele lui Iulius Ceaşcă este cunoscut în mai toate sectoarele. L-au făcut vestit reparaţiile salede calitate ireproşabilă, dar şi rezultatele frumoase obţinute recent în întrecerea care a pornit în secţie în cinstea Congresului: 70—80 la sută peste normă! Iulius Ceaşcă este unul din cei mai talentaţi jucători ai echipei de handbal. Primii paşi în sport i-a făcut aici, în marele colectiv al metalurgiştilor de la „23 August“. La început a jucat volei, pentru ca mai tîrziu să devină un schior de frunte. Dar s-a oprit la handbal, joc dinamic şi spectaculos. A promovat foarte curînd în prima echipă a colectivului Metalul „23 August“, care s-a remarcat în campionatul de handbal al oraşului Bucureşti. Un singur joc mai au de cîştigat pentru ca să devină campioni şi să intre în campionatul regional. In vara aceasta, echipa metalurgiştilor a obţinut un frumos succes în competiţia de handbal redus „Cupa de vară“. Iulius Ceaşcă a avut şi el o parte de contribuţie la obţinerea acestui succes. Iarna aceasta echipa iei va participa în prima categorie a competiţiei de handbal în sală. întins Ceaşcă este dornic să contribuie la cit mai multe victorii ale echipei, iar ca responsabil sportiv al sectorului să atragă cit mai numeroşi tineri în activitatea sportivă. Dar marea sa dorinţă este să obţină noi succese în muncă în întimpinarea Congresului Partidilui. Aşa cum a învăţat de la Ilona Zikely Mantia albă de nea a îmbrăcat peste noapte grădiniţa din faţa ferestrei. Florile pe care Vilma Senyesi le îngrijea cu atîta dragoste au fost prinse în dantele de argint... Bucuroasă ca tai copil, vrednica ţesătoare de la „6 Martie“ din Sighişoara a cuprins cu privirea toată această frumuseţe şi apoi a pornit în grabă spre filatură... Cînd lucrează, Vilma Senyesi este cu totul alta. Mîinile-i agere împrumută, parcă, ritmul războiului de ţesut; aleargă cu dibăcie printre firele de bumbac, le prinde, netezeşte pînza... Şi aşa 8 ore în şir... Pe vremea cînd învăţa de la Ilona Zikely meşteşugul şi tainele maşinii de ţesut, Vilma Senyesi părea un copil. II plăcea tare mult să zburde, să alerge. A fost chiar printre primele handbaliste ale şcolii. I se părea neînchipuit de greu pe acea vreme, să lucreze la două războaie deodată şi pentru acest lucru o respecta şi admira pe Ilona Zikely. Femeie în vîrstă, aceasta se străduia să deprindă pe micuţa ei elevă cu meseria de ţesătoare, meserie fruimoasă şi căreia nu mai prididea să-i aducă laude. „Ce ştiţi voi, meseria de ţesătoare e mai mul decit o brăţară de aur. Ai să ajungi să te convingi în curînd de spusele mele. Dar nu uita, dacă a-' jungi ţesătoare bună şi vei lucra a-' lături de mine, să iei în primire două războaie!“ Vilma Senyesi n-a uitat acesta cuvinte. Şi, de aceea, în urmă cu cinci luni, a cerut maistrului We' ber să-i mai dea un război. Nu de alta, dar în cinstea Congresului Partidului doreşte să dea 60.000 de bătăi pe minut. Dorinţa i s-a împlinit! Şi, mai mult, jucătoarea de handbal Vilma Senyesi a ajuns fruntaşă în producţie. Iar azi, nu se dă în lături să primească întrecerea chiar cu cea mai vestită țesătoare a fabricii, cu fosta ei profesoară Ilona Zikely! Progresul Bucureşti—Flacăra Ploeşti 4-2 (2-1) Cînd arbitrul a dat semnalul de începere, cei 7.000 de spectatori au aşteptat, desigur, să-i vadă pe atacanţii Flacărei Ploeşti năpustindu-se asupra apărării adverse. Dar, cei care au atacat i emergic din primul moment au fost bucureştenii, care, de altfel, după o serie de acţiuni frumoase, au şi deschis scorul în min. 7. "Ozon i-a trimis mingea lui Blujdea, iar acesta, după ce l-a fentat pe Pahonţu, a înscris din apropiere. Progresul păstrează, în continuare, iniţiativa, dar cum şi Flacăra pune accentul, de data aceasta, mai mult pe atac, asistăm la un joc „deschis“, cu faze spectaculoase, creat de ambele linii de înaintare. La o acţiune a ploeşterilor, Cosma ezită să iasă din poartă şi Teodorescu reuşeşte să egaleze (min. II). Cîteva minute mai tîrziu, Ozon pătrunde în careu, dar e oprit nereglementat de Teodorescu. „11 metri“. Ozon execută lovitura, dar Roman reţine balonul. Progresul ia totuşi din nou avantaj în min. 33, cînd Blujdea a reluat în poarta goală mingea boxată de Roman. La începutul celei de a doua reprize, Flacăra are o perioadă de „cădere“, mai ales după golul înscris de Smărăndescu în min. 46 In scurtă vreme, Progresul ajunge la 4—1, datorită unui nou gol, marcat cu capul de Cacoveanu. Ritmul jocului nu slăbeşte totuşi şi dacă în cîmp acţiunile n-au aceeaşi claritate ca fel prima rapri-* ză, în schimb fazele de poartă sunt mult mai pasionante. Una din elev cea din min. 74, este fructificată de Ghiță. Progresul a făcut o partidă excelentă și a meritat victoria. Mai mult ca oricînd, a existat un echilibru între compartimente, ceea ce a contribuit cu echipa să nu rămână nici o clipă „descoperită“, nici în atac nici în apărare. ’ In special trebuie evidenţiaţi Blujdea, Ozon şi Ştirbei In mod surprinzător, punctul slab al Flăcării a fost apărarea, unde Topşa şi mai ales Pahonţu au făcut greşeli după greşeli. S-au remarcat: Teodorescu, Marin Maricel şi Marinescu. Portarul, Roman, a apărat multe mingi grele, dar are pe conştiinţă două dintre goţu-u rile primite. Arbitrul, C. Mitran, a condus foarte bine următoarele formaţii : PROGRESUL: Cosma — Ghi Andrei, Bratu, Soare — Tănase, Ştirbei — Cacoveanu, Iordache, Ozon, Smărăndescu. Blujdea FLACARA : Roman — Pahonţa, Marinescu, Topşa — Cosmoc, Petreţ — Zaharia, Teodorescu, Drigan, Marin Marcel, Ghiţă JACK »&RAJMU