Sportul Popular, martie 1956 (Anul 11, nr. 2775-2790)

1956-03-01 / nr. 2775

Cu sprijinul sfaturilor populare , din nou stadion a răsărit în- tr-un orăşel din nordul Moldovei... o sală de gimnastică a fost utilată cu toată aparatura necesară... prin locuri altă dată neumblate s-a croit o pîrtie de schi... au fost îmbunătăţite condiţiile de desfăşurare a manifestaţiilor sportive la oraşe şi la sate... Există, fără îndoială, multe şi frumoase realizări cu care se pot mîndri sfaturile populare, iar dintre acestea cele obţinute în domeniul culturii fizice şi sportului nu sînt puţine la număr. Intr-adevăr, în ultimii ani, baza materială a mişcării noastre sportive a putut spori în măsură considerabilă, datorită sprijinului electiv dat de sfaturile populare, de comisiile de deputaţi, ca şi de masele de oameni ai muncii, care au răspuns cu entuziasm la chemările sfaturilor populare. Acum, în preajma alegerilor de la 11 martie, toate aceste succese, toate aceste realizări însemnate sunt trecute în revistă cu satisfacţie de sportivii patriei noastre. f. •» "Desigur că cititorii acestor ringuri au aflat despre construirea bazinului acoperit de la Turda, care se numără printre bazele sportive moderne ale ţării. Comitetul executiv al sfatului popular regional Cluj îşi are partea sa însemnată de contribuţie la realizarea acestei construcţii sportive. împreună cu sfatul popular orăşenesc Turda, sfatul popular regional a iniţiat o serie de acţiuni pentru terminarea bazinului în timp util. Astfel, au fost procurate materialele de construcţie necesare, au fost organizate brigăzi de muncă voluntară şi, în general, s-au depus toate eforturile pentru ducerea la bun sfîrşit a construcţiei. Rezultatul este astăzi bine cunoscut: la Turda s-a construit un bazin de înot care va contribui la îmbunătăţirea nataţiei de performanţă în această parte a ţării. Dar aceasta nu a fost singura realizare de ordin sportiv care se înscrie printre succesele sfatului popular regional Cluj. Astfel, cu sprijinul său a fost amenajat stadionul Voinţa din Cluj, a fost terminată construcţia sălii de sport Flamura roşie „Ianoş Herbak“, au fost amenajate 4 frumoase parcuri de odihnă, înzestrate cu terenuri sportive. Nu trebuie trecute cu vederea nici alte realizări. De pildă, sfaturile populare comunale din regiune, la îndrumarea sfatului popular regional, au amenajat la sate peste 170 de terenuri sportive simple de volei, fotbal, baschet şi altele. Sportivii clujeni primesc adeseori în mijlocul lor pe deputaţii din sfaturile populare orăşenesc şi regional care vin să se intereseze îndeaproape de problemele lor. Preşedintele sfatului popular orăşenesc, tov. Petre Jurcă, precum şi secretarul acestui sfat popular, tov. Nicolae Munteanu, activează cu bune rezultate în domeniul sportiv. Tot atît de numeroase sînt şi -realizările sfaturilor populare din regiunea Ploești. De pildă, sfatul popular regional a elaborat o hotărîre prin care obligă sfaturile populare raionale și comunale să sprijine în mod concret disputarea întrecerilor din cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului, prin asigurarea întregii baze materiale, (confecţionarea prin muncă voluntară a pieselor de şah, a schiurilor etc.). La Rm. Sărat, cu sprijinul sfatului popular raional, s-a terminat construirea unui nou teren de sport cu pistă de atletism. De asemenea, stadionul „Flacăra“ din Ploeşti şi-a mărit capacitatea prin construirea unei tribune „în potcoavă“, realizare la care sfatul popular orăşenesc şi-a adus partea sa de contribuţie. Sfatul popular comunal Corneşti (raionul Ploeşti) a iniţiat amenajarea prin muncă voluntară a unui teren de fotbal şi a unei piste de atletism, acordînd de asemenea terenul necesar pentru construirea unui teren de baschet. Trebuie menţionată, deopotrivă, contribuţia sfatului popular raional Cricov, care a sprijinit terminarea nit mai devreme a unui bazin de înot în comuna Urlaţi. In regiunea Piteşti au fost amenajate în ultimii ani numeroase baze sportive simple şi complexe. Astfel, cu sprijinul sfatului popular orăşenesc, la Rm. Vîlcea a fost gazonat terenul de fotbal şi continuă — în prezent — lucrările de construcţie a tribunei. Sfatul popular al raionului Muscel a pus la dispoziţia şcolii sportive de tineret din Cîmpulung Mircel o sală spaţioasă pentru pregătirea sportivilor din secţiile de baschet, gimnastică şi atletism. In planurile sfatului popular regional Piteşti se prevede amenajarea pe plan local — în cursul acestui an — a peste 250 baze sportive simple. ~41 Multe alte exemple s-ar putea adăuga realizărilor din regiunile Cluj, Ploeşti şi Piteşti. Fără îndoială însă, ele sunt bine cunoscute sportivilor şi iubitorilor de sport, ilustrînd din plin grija deosebită a deputaţilor din sfaturile populare pentru lărgirea şi consolidarea bazei materiale a mişcării noastre sportive. Baza hipică din Capitală, cea mai frumoasă din întreaga ţără, a fost amenajată cu sprijinul efectiv al sfatului popular orăşenesc Bucureşti în pragul marilor întreceri de cros... Duminică 4 martie se va da startul în primele întreceri ale crosului de masă „Să întîmpinăm 1 Mai’’. De-a lungul celor 4 etape se vor întîlni şi în acest an sute de mii de tineri şi tinere care au îndrăgit aceste întreceri, şi, prin această competiţie, sportul. In fiecare oraş ,ca şi în cel mai depărtat cătun, primele întreceri de cros trebuie să reunească la start un număr cît mai mare de participanţi, deoarece în acest an etapa I se va desfăşura într-um timp relativ scurt: 4—25 martie. Un lucru nou în ediţia din acest an a crosului de masă „Să întîmpinăm 1 Mai" este şi... vremea. In locul zilelor calde de primăvară din ceilalţi ani, începutul lui martie oferă acum participanţilor poteci bătătorite de... zăpadă, în unele locuri drumuri desfundate şi, probabil că nu în puţine cazuri, concurenţii vor fi întâmpinaţi de... ploi. Sportivii colectivelor noastre vor putea să dovedească însă şi cu acest prilej că ştiu să treacă şi obstacolele... naturale, cu atît mai mult şi cît alergările pe teren variat i-au obişnuit pe cei mai mulţi cu astfel de greutăţi. In pragul primelor întreceri ale crosului de masă „Să întîmpinăm 1 Mai“ din acest an, gîndurile ne poartă şi către frumoasele succese obţinute în ediţiile trecute de numeroase colective sportive cum sunt Flacăra 1 Mai Ploeşti, Flamura roşie UTA Arad, Metalul Reşiţa, Recolta MAS, Progresul Tg. Mureş, Minerul Petroşani etc., care au reuşit să mobilizeze zeci de mii de tineri la startul acestor concursuri. Exemplul acestor colective sportive trebuie urmat în acest an pretutindeni, activiştii sportivi avînd datoria să muncească cu hărnicie pentru a asigura acestei tradiţionale competiții în deplin succes. ÎNCEPE CAMPIONATUL REPUBLICAN DE LUPTE PE ECHIPE Echipele de lupte participante la campionatul republican şi-au terminat pregătirile şi, la ora cînd cititorii vor avea în faţă acest număr al ziarului, cei mai buni luptători din ţară îşi revizuiesc echipamentul,îşi pun la punct documentele de participare la concurs, într-un cuvînt, îşi fac valiza şi peste puţin se vor urca în trenurile care-i vor aduce la Bucureşti. Aci ei urmează să ia parte la prima etapă a campionatului republican pe echipe, care angrenează anul acesta tot 16 echipe şi anume: Dinamo Bucureşti, C.C.A., Dinamo Oraşul Stalin, Flamura roşie Galaţi, Constructorul Ploeşti, Metalul Reşiţa, Metalul Baia Mare, Progresul Lugoj, Locomotiva Timişoara, Flamura roşie Arad, Dinamo Satu Mare, Progresul Bucureşti, Voinţa Tg. Mureş, Constructorul Cluj, Flamura roşie Cluj şi Metalul Hunedoara. Prima etapă a campionatului se va desfăşura timp de două zie — 3 şi 4 martie — în sala Dinamo din Capitală, întrecerile urmîrad să aibă loc în acelaşi timp pe două saltele. Aceste prime întâlniri ale campionatului sunt aşteptate cu mult interes, deoarece, după o întrerupere de aproape 3 luni, sînt primele concursuri oficiale. Cu această ocazie se va vedea cum au înţeles colectivele să întrebuinţeze pentru pregătire, perioada destul de lungă pe care au avut-o la dispoziţie. Din ţară ne-au parvenit unele ştiri în legătură cu felul cum se pregătesc diferitele echipe, efectivul formaţiilor participante la întreceri, condiţiile ce le-au fost create de colectivele secţiilor lor de lupte. Parte din ştirile transmise le-am publicat. Din acestea, ca şi din altele care ne-au parvenit între timp sau din cele aflate de la antrenorii respectivi, rezultă că in unele colective campionatul a fost privit cu seriozitate şi, în consecinţă, şi pregătirile s-au desfăşurat cu regularitate; conform cu planurile întocmite de antrenorii respectivi, luptătorii s-au încadrat cu plăcere în disciplina cerută, înţelegînd pregătirea şi ca pe o datorie de cinste a lor. In această privinţă, putem cita formaţiile eciipelor Dinamo Bucureşti, Progresul Lugoj, Voinţa Tg. Mureş etc. Sînt şi unele colective rămase mult în urmă cu pregătirile şi care, bineînţeles, nu se pot aştepta la rezultate prea bune (FI. roşie Arad). Un fapt pozitiv pentru majoritatea echipelor îl constituie grija de a-şi alcătui loturi numeroase (circa 14- 15 luptători în medie) din care nu lipsesc nici elemente care n-au participat în anul trecut la campionat. Voinţa Tg. Mureş are un lot deosebit de numeros — 24 luptători S-au întărit considerabil echipele Progresul Lugoj, care va avea un cuvînt hotărîtor de spus în ce priveşte desemnarea campionului, Metalul Baia Mare (cu Gh. Dumitru, V. Bularca, din lotul RPR). Dar, să aşteptăm întrecerile primei etape care vor lămuri numeroasele întrebări pe care şi le pun iubitorii acestui sport, în privinţa posibilităţilor celor 16 formaţii participante la întreceri. Primele rezultate din „Cupa de iarnă” la alpinism A luat sfârşit prima etapă a „Cupei de iarnă” la alpinism, cea mai importantă competiţie de acest gen a sezonului. întrecerea a fost organizată în masivul Piatra Craiului, între 16-22 februarie, pe un traseu de 50 km, pentru echipele masculine şi de 10 km. pentru echipele feminine, şi a fost deosebit de grea, în special din cauza viscolului care a bătut tot timpul în regiunea de concurs. Ea a pus la grea încercare pregătirea sportivilor participanţi care au ştiut să găsească cele mai bune rezolvări problemelor ivite pe parcurs şi sa termine cu toţii traseul. Iată rezultatele tehnice pentru echipele masculine: 1. (800 pct.) Flamura roşie (F. Stan, I. Boitor P. Rădulescu, I. Schneider), Dinamo (N. Jitaru, M. Stanciu, I. Bateş, Gh. Andreica), Casa Centrală a Armatei (E. Cristea, A. Irimia, L. Karácsony, R. Welkens) ; 2. (750 pct.) Locomotiva, Flacăra, Progresul; 3. (720 pct.) Ştiinţa. Echipe feminine : cele trei echipe care au luat startul s-au clasat toate cu 150 pct., astfel : Ştiinţa (Viorica Canarache, Olga Bădină, Carmen Codreanu, Rodica Drăguşan), Progresul (Livia Rusu, Petra Tudor, Ana Jupceanu, Geta Dobre), Flamura roşie (Maria Picu, Maria Răţoi, Suzana Roth, Smaranda Stoica). ■— ----------------- — ------------■ Azi, începînd de la ora 9 şi mîine de la aceeaşi oră se desfăşoară în sala de şedinţe a asociaţiei Progresul (Bd. Magheru 22) conferinţa pe ţară a comisiei centrale de lupte. Toma Reiter învingător in turneul internaţional de tenis de masă (urmare din pag. I) Vogrinc — Gantner 3—0 (21—16, 23—21, 21—9). — Jucătorul iugoslav a realizat o meritată și categorică victorie. El a excelat în atacuri în serie, a pus stopuri și a dominat întreaga partidă. Gantner a încercat să tragă dar n-a reuşit. DUBLU — Semifinala H . Vogrinc, Gabric — Harasztosi, Naumescu 3—0 (21—18, 21—15, 21—18). învingătorii şi-au impus superioritatea prin jocul de atac. Finala probei de simplu bărbaţi a opus campionului R.P.R. Torna Reiter maestru al sportului pe cunoscutul jucător iugoslav Vogrinc recentul finalist al campionatelor internaţionale ale Franţei şi Belgiei. S-a văzut încă de la început că jucătorul român nu va precupeţi nici un efort pentru cucerirea victoriei. Intr-adevăr deşi în setul I Vogrinc a condus cu 19-14, totuşi Reiter a găsit resursele necesare pentru a-şi egala adversarul şi chiar să cîştige setul cu 22—20. In următoarele două seturi ciştigate tot de Reiter cu 21—13, şi 21—6, învingătorul a fost în vervă de joc, apărînd excelent şi atacind cu deosebită eficacitate. Reiter a realizat o victorie categorică și meritată. Vogrinc a arătat un joc bun însă a fost evident stînjenit de mingiile bine dirijate ale lui Refer. Intîlnirea finală din cadrul probei de dublu bărbaţi dintre perechile Vogrinc, Gabric — Reiter, Popescu a revenit primului dublu cu scorul de 3—0 (19, 13, 16), învingătorii au acționat cu succes cu lovituri de atac, in timp ce învinşii au jucat exagerat de prudent, prea defensiv. ECHIPA MASCULINĂ DE VOLEI A ŢĂRII NOASTRE A ÎNTRECUT CU 3-2 REPREZENTATIVA U.R.S.S. (urmare din pag. 1-a) ,sa lor de rezistenţi ficindu-se totmai mult simţită. Jucătoarele sovietice pun stăpinire pe joc şi îşi adjudecă o victorie clară in set. î Diferenţa de valoare şi pregătire între cele două reprezentative esteşi mai evidentă în ultimul set, în care reprezentativa Uniunii Sovietice a condus tot timpul, atacului său viguros echipa noastră nemaiputindu-i răspunde cu aceeaşipromptitudine de la începutul îni Finirii care ia astfel sfîrşit cu uneheria voleibalistelor sovietice cuscorul de 3-1. Dintre jucătoarele întrebuinţate îde cele două reprezentative s-au ■remarcat: Vera Ozerova, Sofia Goribanova, Antonina Moiseeva, Lirika Ilvanskaia şi Militia Kononova(U.R.S.S.), Tinda Pleşoianu, Soinia Colceriu, Rodica Sădeanu, Eleria Răsvantă şi Elena Susan(R.P.R) A arbitrat bine Lajos Jozsef *R.P. Ungară). : RP ROMINA — U.R.S.S. 3-2 (5-15, 15-11. 15-8, 8-15, 15-12) Meciul începe în nota de categorică dominare a reprezentativei sovietice, care în mai puţin de 5 minuute ajunge să conducă cu 7-1. 1Echipa R.P. Romine japca foarte ^aîh lact^reşeli după greşeli, atît la preluări, cit şi la executarea serviciilor şi a loviturilor de atac, astfel că jucătorii sovietici, desfăşurind un joc foarte bine organizat în ofensivi, cîştigă cu uşurinţă primul set. La reluare aspectul jocului se schimbă. Mulţumită înlocuirilor efectuate (verzi cu Plocon şi Corbeanu cu Rusescu) formaţia noastră funcţionează mult mai bine, jocul echilibrindu-se astfel simţitor. Voleibaliştii sovietici îşi asigură conducerea cu 4-1, dar trăgătorii noştri principali — Plocon şi Crivăţ — „merg” din ce în ce mai bine şi echipa începe să facă puncte. Ea egalează la 4 şi ia apoi conducerea, pe care nu o va mai ceda pînă la sfîrşitul setului. Jucătorii sovietici încep în forţă setul al treilea, dar voleibaliştii noştri le răspund cu egală energie, înlosind un blocaj prompt, servicii moi, bine plasate, iar în atac mingile liftate şi „puse”. Mulţumită acestei tactici, ei izbutesc, ca şi în setul precedent, să egaleze la 4 şi să ia apoi conducerea cu 6-4. Reprezentativa U.R.S.S., în care Smoleaninov se face remarcat din nou prin atacul său aproape imparabil, reface şi egalează la 6, dar nu poate lua conducerea din cauza jocului deosebit de atent al voleibaliştilor români, care atacă mult mai sigur şi mai eficace, utilizând în plus foarte judicios serviciile moi şi plasate, mulţumită cărora îşi asigură un avantaj mereu sporit de puncte, nemaiputînd fi ajunşi plnă la terminarea setului. Cu deosebită energie, atenţie şi voinţă încep jucătorii sovietici setul al patrulea, reprezentanţii noştri fiind depăşiţi net şi părînd a fi cedat lupta: 4-1, 5-1, 6-1, 7-1. Reva face impresia că vrea să-şi răscumpere numeroasele greşeli comise în setul precedent la preluarea serviciilor şi este acum rîndul lui să aducă puncte echipei direct din servici. Către sfîrşitul setului echipa noastră are o oarecare revenire, izbutind să reducă din handicap, dar nu mai poate periclita victoria echipei sovietice în acest set. Cea mai pasionantă desfăşurare a avut-o desigur setul al cincilea, cel decisiv. Prima parte a acestui set, pînă la schimbarea terenului, confirma părerea că reprezentanţii noştri nu mai pot echilibra situaţia. Ei trec de partea cealaltă a fileului cu un handicap de 7 puncte, este 8-1 pentru echipa U.R.S.S. Un servici bine executat, un blocaj hotărît şi o „bombă” a lui Crivăţ şi e 8-2 Apoi 8-3 şi 8-4, dar echipa U.R.S.S. cîştigă serviciul şi face trei puncte consecutiv, datorită în special aportului adus în atac de Cesnokov, iar în apărare şi în organizarea jocului de Scerbakov.. şi e 11-4. O nouă schimbare de servici, un nou efort colectiv şi jucătorii noştri recuperează pînă la 11-7. Echilibrul jocului este acum complet restabilit. Voleibaliştii sovietici ciştigă serviciul şi încă un punct: 12-7. De aici revirimentul in jocul reprezentativei R.P. Romíno este şi mai puternic, iar tactica folosirii serviciilor moi şi plasate se dovedeşte din nou bine aleasă şi salutară. întrecerea este cum nu se poate mai palpitantă, iar încordarea creşte cu fiecare punct: 12-8, 12- 9, 12-10, 12-11, 12-12, jucătorii sovietici pierzînd multe puncte din cauza nervozităţii cu care acţionează la preluarea serviciilor. La scorul de 12-12 echipa sovietică pierde ocazia de a cîştiga serviciu, Smoleaninov trăgînd afară. Este 13- 12 pentru reprezentativa R.P. Romîne, care într-un ultim efort de voinţă, reuşeşte să realizeze şi celelalte două puncte necesare victoriei finale. Este o performanţă deosebit de preţioasă, obţinută la capătul unei lupte sportive de bună valoare, de o rară spectaculozitate şi desfăşurată într-un spirit de perfectă sportivitate, care a constituit astfel o excelentă propagandă pentru volei. S-au remarcat: Plocon, Crivăţ, Miculescu, Ponova (RP. Romînă), Smoleaninov, Cesnokov, Scerbakov şi Gaikovoi (U.R S.S.). A arbitrat cu scăpări Gheorghiev Elenkov (RP. Bulgaria). CONSTANTIN FAUR EFTIMIE IONESCU