Sportul Popular, mai 1956 (Anul 11, nr. 2808-2824)

1956-05-03 / nr. 2808

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ $I SPORT DE PE UNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. , ANUL XII Nr. 2808 Joi 3 mai 1956 4 pagini 25 bani Entuziasta sărbătorire a zilei de 1 Mai pe meleagurile patriei noastre Poporul muncitor din ţara noastră a sărbătorit intr-o atmosferă de insufletit entuziasm, tradiţionala zi de 1 Mai, ziua soldalităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările. In Capitală şi în alte oraşe condiţiile atmosferice defavorabile au împiedicat desfăşurarea detronstraţiilor oamenilor muncii. 1 Mai a fost prezent însă şi aici prin numeroasele şi bogatele manifestaţii artistice şi sportive, în însufleţitele serbări care au avut loc la cluburile întreprinderilor, în veselia şi entuziasmul tuturor. In numeroase alte centre din fără, s-au desfăşurat demonstraţii ale oamenilor muncii. In nesfîrşite coloane sărbătoreşti au trecut zeci de mii de oameni ai muncii, care au raportat cu mîndrie partidului şi guvernului despre minunatele lor succese închinate marii sărbători, exprimîndu-şi totodată voinţa de a lupta cu toate puterile pentru îndeplinirea şi depăşirea planului. Sărbătorirea zilei de 1 Mai pe meleagurile patriei noastre s-a transformat intr-o puternică manifestare a încrederii maselor populare în politica partidului şi guvernului, a hotărîrii lor nestrămutate de a merge pe drumul păcii şi socialism,did. In rîndurile ce urmează, prezentăm aspecte de la unele din demonstraţiile care au avut loc în diferite oraşe ale ţării. CRAIOVA Oamenii muncii din oriaşul şi regiunea Craiova au sărbătorit într-o atmosferă de entuziasm ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Pe frontispiciile clădirilor au fost arborate drapele roşii şi tricolore. Deschizînd mitingul de la Craiova tov. Vladimir Gheorghiu, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional Craiova al P.M.R., a vorbit despre însemnătatea zilei de 1 Mai, arătînd că în această zi, oamenii municii de pe toate meridianele, își string rîndurile marii festind pentru solidaritate, pentru pace. In coloane strînse, primiţi cu aplauze de miulţimea entuziastă, au defilat apoi prin faţa tribunei peste 40.000 de oameni ai muncii, printre care se află colectivele noilor întreprinderi industriale care au intrat în funcţie. Au trecut prin faţa tribunei reprezentanţii oamenilor muncii de pe ogoare, îmbrăcaţi în costume naţionale au trecut muncitorii din gospodăria agricolă de stat Romaneşti, membrii colectivului centrului mecanic, membri ai întovărăşirilor agricole şi ţărani muncitori din comunele Podari, Breasla, Bariera Vilei şi altele care au terminat însămînţările de primăvară. Au defilat apoi cercetătorii ştiinţifici şi cadre didactice de la Institutul Agronomic şi de la Institutul Tehnic, după care a trecut coloana sportivilor. GALAŢI Ca în fiecare an, bătrinul port dunărean Galaţi a îmbrăcat de 1 Mai haină de mare sărbătoare. In port ca şi în cartierele industriale, pe bulevardele şi pe străzile oraşului, dirapele roşii şi tricolore Hiftc vesel la adierea vîntului de primăvară, încă de dimineaţă mii de locuitori ai oraşului se îndreptau spre locul demonstraţiei, mîndri de înfăptuirile înscrise în cei aproape 12 ani de viaţă liberă. Cot prilejul zilei de 1 Mai, oamenii muncii din regiunea Galaţi şi-au manifestat puternic hotărîrea de a muinci cu şi mai mult avînt pentru construirea vieţii noi socialiste, pentru apărarea păcii. La miting a luat cuvintul tov. Radu Dulgheru, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al comicatului regional Galaţi al P.M.R. , urmat apoi demonstraţia oamenilor muncii. Cea dinţii a trecut prin faţa tribunelor coloana pionierilor ipe feţele cărora se citea bucuria vieţii fericite. Rînd pe rînd au defilat purtînd sute de drapele, oamenii muncii din oraş. Alături de constructorii navali au demonstrat marinarii şi docherii din port. Au urmat apoi muncitorii de la fabrica de piese de schimb C.F.R. Galaţi, fabrica de unelte agricole „II Iunie“, din întreprinderile industriei uşoare şi alimentare. Pentru prima dată, la acest 1 Mai demonstranţilor li s-au alăturat şi coloanele constructorilor celui mai mare laminor de tablă subţire. în după amiaza zilei de 1 Mai au avut loc numeroase manifestări artistice şi sportive. HUNEDOARA Din primele ore ale dimineţii de 1 Mai Hunedoara freamătă de bucuria măreţei sărbători. Clădirile noului oraş muncitoresc sunt frumos împodobite cu steaguri roşii şi tricolore. Pe străzi se întîlnesc siderurgiştii combinatului „Gh. Gheorghiu-Dej“ cu alţi oameni ai muncii din întreprinderi şi instituţii, cu elevii centrului profesional din Hunedoara. Ei se felicită cu căldură şi se îndreaptă spre Piaţa Nouă unde are loc mitingul festiv. La miting a luat cuvintul tov. Petre Dumitrescu, secretar al Comitetului regional Hunedoara al P. M. R. Demonstraţia este deschisă de pionierii şi şcolarii centrului siderurgic Hunedoara. Trec aroi prin faţa tribunei, primiţi cu vii aplauze harnicii oţelari ai Combinatului care au elaborat în primele patru luni ale anului 728 şarje rapide şi au dat patriei peste pian 4.115 tone de oţel. , Constructorii siderurgişti raportează larindul lor cu mîndrie că au terminat lucrările principale de construcţii la furnalul 700 m.c. , şi au executat un volum însemnat de lucrări la construcţia noii oţelării Martin, la oţelăria electrică, la cele două baterii de cocs şi semicocs de la Hunedoara şi Cazan. ^ WWWWWw* Demonstraţia oamenilor muncii din Hunedoara a fost încheiată de coloana sportivilor hunedoreni. PETROŞANI Zorii zilei de 1 Mai au găsit localităţile miniere din Valea Jiului în sărbătoare. Steaguri roşii şi tricolore îşi unduiau faldurile purpurii deasupra turnurilor înalte ale puţurilor de extracţie ale minelor, pe schelele numeroaselor şantiere de construcţii, pe faţadele clădirilor din noile cartiere muncitoreşti. Piaţa Victoriei din Petroşani, unde a avut loc mitingul festiv, s-a umplut diin primele ore ale dimineţii. Minerilor veniţi din toate întreprinderile carbonifere le-a vorbit tov. Ioan Barna, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului de partid al raionului Petroşani. A urmat demonstraţia minerilor Văii Jiului. In primele rînduri au trecut harnicii mineri din Lonea, consecvenţi în îndeplinirea ritmică a planurilor de producţie. Minerii din Petrila au defilat cu Drapelul de întreprindea fruntaşă pe ramură, pe care îl deţin pentru succesele obţinute în cursul celii de al doilea semestru al anului trecut Au demonstrat apoi minerii de la Vulcan, Uricani, Lupeni, Aninoasa. ORADEA Ziua de 1 Mai a găsit oraşul Oradea învestmîntat sărbătoreşte. Pe clădirile înalte, la construcţiile noi, pretutindeni fluturau steaguri roşii şi tricolore. De dimineaţă din toate colţurile oraşului grupuri de oameni ai muncii români şi maghiari se îndreptau spre piaţa 1 Mai unde urma să aibă loc mitingul festiv. Despre însemnătatea Zilei internaţionale a oamenlor muncii şi despre succesele colectivelor de muncă din întreprinderile, instituţiile şi de pe ogoarele regiunii Oradea, au vorbit în limbile română şi maghiară tov. Iosif Banc, prim secretar al comitetului regional de partid şi tov. Lucaci Vasile, secretar al comitetului regional de partid. A avut Ioc apoi demonstraţia oamenilor muncii care a fost deschisă de coloanele de pionieri Rînd pe rînd au trecut apoi prin faţa tribunei colectivele întreprinderilor fruntaşe „înfrăţirea“. Atelierele de zonă C.F.R.. ..Berat Andrei“, „Avîntul“, „Transilvania“ şi altele, care au îndeplinit înainte de termen angajamentele luate în cinstea zilei de 1 Mai. Au trecut apoi prin faţa tribunei muncitorii de la gospodăria agricolă de stat Oradea, care însămînţează ultimele suprafeţe destinate culturilor din primăvara aceasta. Ei erau urmaţi de mecanizatorii de la centrul mecanic Oradea. Demonstraţia oamenilor muncii din oraşul Oradea s-a încheiat cu defilarea sportivilor din localitate. Un aspect de la defilarea oamenilor muncii din Galaţi: in coloana sportivilor, într-o aliniere perfectă, trec minării constrictori de aeromorte (Foto : AGERPRES ) V. Smislov (ULIS) va intilni pentru a doua oară pe Botvinik în meciul pentru titlul de campion mondial la şah Luni, odată cu desfăşurarea ultimei runde, a luat sfîrşit marele turneu internaţional de şah de la Amsterdam. Conducind cu multă siguranţă partida cu Pilnik, Smislov a repurtat o nouă victorie, deşi chiar şi un rezultat de egalitate nu i-ar fi periclitat primul loc. Confirmînd forma bună în care s-a aflat spre sfîrşitul turneului, Szabó l-a învins pe Gheller, intrînd astfel într-un pluton compact de 5 jucători aflaţi în imediata apropiere a fruntaşilor. Celelalte partide, Spasski-Panno, Fitti-Bronstein şi Fetrosian-Keres, au luat sfîrşit cu rezultate de egalitate In felul acesta, cîştigător al turneului a fost declarat marele maestru sovietic Vasili Smîslov, care capătă astfel pentru a doua oară, dreptul să-l întîlnească pe Botvinik într-un meci pentru titlul suprem. Smîslov a jucat mai cu seamă puternic în turul II al turneului, cind a acumulat 6'a puncte din 9 posibile. Iată clasamentul final: 1. Smîslov 11 p. (5+672); 2. Keres 10 p. (57,+4'A); 3—7. Szabó (4+572); Spasski (4+572); Petrosian (472+5); Broostein (572+4) ; Gheller (6+3'/1) 9/2 p., 8—9. Panno (3‘/1+4‘/1) ; Filip (4+4) 8 p.; 10. Pilnik (3+2) 5 p. Primul campionat de canotaj al anului ★ La Timişoara s-a desfăşurat campionatul republican de canotaj academic fond. In fotografie, un aspect din proba de ^ 8 + 1 băieţi. (Citiţi în pag. a II-a rezultatele întrecerilor). Foto: L. Schmidt — Timişoara Veliştii polonezi învingători la prima regată I „Cupei Victoria” AAMAIA 2 (prin telefon de la trimisul nostru). Ieri dimineaţă, într-un cadru festiv, a avut loc deschiderea competiţiei de yachting „Cupa Victoriei*. Prezenţa la startul întrecerilor a unui puternic grup de velişti polonezi (reprezentanţii clubului CWKS) contribuie la creşterea interesului creat în jurul aceste tradiţionale competiţii, la care — în ediţiile anterioare — participau numai concurenţi români. II: prima regată au luat startul 40 de echipaje, cifră record pentru competiţiile noastre. S-au remarcat printr-o participare mai bogată : Clubul nautic A V.S.A.P. (10 echipaje), Ştiinţa (5 echipaje), Metalul (4 echipaje), C.C.A., Constructorul, C.S. Marina Constanţa, Progresul, Flamura roşie (cîte 3 echipaje). Oaspeţii polonezi conscurează cu trei snipuri, puse la dispoziţie de organizatori, dar şi-au adus cele proprii D La păcate, o defecţiune de organizare a făcut ca cinci eciipaje care aveau şanse importante în concurs să fie descalificate. După un start greşit, ele n-au recepţionat semnalele de întoarcere în vederea reluării regatei, ceea ce le-a atras descalificarea. Este vorba despre două echipaje de la A.V.S.A.P., două de la Metalul şi unul de la Ştifiţa. Din cauza unor contestaţii, rezultatele complete ale primei regate nu sunt încă definitivate. Certe sunt doar primele două locuri, primul joc este ocupat de echipajul polonez Tazbyr, Mihalski, campioni al R. P. Polone, relişti cu o bo-gată experienţă a concursurilor internaţionale. Pe locul al doilea, cuplul Calcan-Fătu de la C.S. Marina Constanţa. Regatele continuă zilnic pînă duminică. După o zi de pauză, se va desfășura o regută de rezistentă. I. HABOT Intilnirile de baschet din luna mai pj La 22 mai la Milano, Italia — R. P. R Abia au luat sfîrşit întîlniirile de baschet din cadrul „Premiului oraşului Sofia“, competiţie la c care a luat parte şi echipa reprezentativă a oraşului Bucureşti, şi iată că în luna mai se anunţă noi partide, dintre cele mai interesante. Astfel, la 5 mai, echipa naţională a Italiei va întîlni la Nearole echipa Bulgariei, una dintre cee mai valoroase formaţii din Europa. Această mtîlnire va fi edificatoare în ce priveşte forma bas-rhetbaliştilor italieni care vor susţine la 22 noi la Milano un meci cu reprezentativa masculină a ţării noastre. La 13 mai Zagrebul va găzdui întîlnirea dintre reprezentativele masculine ale Iugoslaviei şi Franţei. La Karlovac se vor întîlni la 12 mai echipele feminine ale celor două ţări. Tot în luna mai echipa represzentativă a Uniunii Sovietice va pleca în America de Sud, unde în cursul lunii viitoare va întîlni puternicele echipe ale Argentinei, Uruguayului şi Braziliei, considerata printre cele maii bune din lume. ■ La Praga s-a desfăşurat întrunirea internaţională de baschet dintre echipele reprezentative feminine ale R. Cehoslovace şi Italiei. Baschetbalistele cehoslovace au obţinut victoria cu scorul de 88-49 .------- -----