Sportul Popular, septembrie 1956 (Anul 11, nr. 2877-2894)

1956-09-01 / nr. 2877

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, INIȚI-TI# ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ SI SPORT DE PE LÎNGÂ CONSILIUL DE MINISTRI SI Al CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN P. R. ANUL XII Mr. 2&7J * îmbăta 1 septe«t»r(8 1ES6 * 8 pagini 2S bani DECLARAŢIA C.C. al P.M.R. cu privire la interzicerea Partidului Comunist din Germania Partidul Muncitoresc Romín, clasa muncitoare şi întregul popor român au aflat cu adincă indignare despre actul samavolnic, cu totul ilegal al autorităţilor vest-germane de interzicere a Partidului Comunist din Germania şi protestează cu energie importriva acestui atac brutal, care loveşte în cele mai elementare drepturi şi libertăţi ale poporului german. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român aminteşte că actuala interzicere a Partidului Comunist din Germania repetă fapta sinistră petrecută cu 23 de ani în urmă. Se ştie că baia uriaşă de singe în care bitlerismul a scăldat Germania şi Europa întreagă a fost precedată de interzicerea Partidului Comunist din Germania. Cele mai reacţionare tarcuri Bar-Hallst« vor să decapiteze clasa muncitoare din Germania vestică, pentru a putea trece apoi la lichidarea tuturor libertăţilor democratice, la intensificarea şi mai făţişă a pregătirilor de război. Aşa au procedat hitleriştii în trecut. Pe acelaşi drum păşesc astăzi cercurile guvernante din Germania de vest. Experienţa istoriei arată că scoaterea în afara legii a Partidului Comunist pune în pericol şi celelalte partide şi organizaţii muncitoreşti şi democratice: partidul social-democrat, sindicatele, organizaţiile de tineret. Nici un om cinstit nu poate rămîne pasiv faţă de politica cercurilor guvernante vest-germane, îndreptată împotriva clasei muncitoare, a intereselor naţionale ale poporului german, împotriva cauzei păcii. Experienţa proprie a clasei muncitoare din România — care şi-a făurit unitatea sa în lupta împotriva regimului burghezo-moşieresc şi a fascismului, pentru crearea şi consolidarea puterii populare — confirmă adevărul că în faţa atacului fascist clasa muncitoare are datoria să-şi unească forţele. Suntem ferm convinşi că unirea muncitorimii germane, strîngerea în jurul său a tuturor forţelor democratice va izbuti să împiedice prăvălirea Germaniei occidentale pe drumul fascismului şi al războiului. Cercurile reacţionare conducătoare din R.F. Germană au interzis Partidul Comunist deoarece el slujeşte cu devotament interesele clasei muncitoare şi ale poporului german şi este forţa cea mai hotărîtă în lupta împotriva remilitarizării, împotriva prefacerii Germaniei în focarul unui nou război. Partidul Comunist a fost interzis pentru că else pronunţă hotărît împotriva războiului şi mobilizează masele populare din R.F- Germană la lupta pentru unificarea paşnică a Germaniei," pentru pace şi democraţie. Că acestea, şi nu altele, suntmotivele reale ale interzicerii Partidului Comunist se vede din întreaga politică pe care o duce guvernul vest-german. Puţin timp înainte de interzicerea Partidului Comunist din Germania, cercurile guvernante din Germania occidentală, sub oblăduirea forţelor imperialiste din vest, au decretat serviciul militar generat obligatoriu; ele dezvoltă rapid producţia de armament, cresc d în nou un Wehrmacht revanşard, avînd în frunte foşti generali hitlerişti. Interzicerea Partidului Comunist din Germania este menită să netezească drumul acestei armate a agresiunii către un nou măcel mondial. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român consideră măsura fascistă de interzicere a Partidului Comunist din Germania drept un act de înăsprire a încordării internaţionale, o provocare la adresa forţelor păcii şi progresului omenirii. Sfidînd popoarele lumii, militarismul fascist încearcă din nou să-şi ridice capul. Măsurile represive antidemocratice ale autorităţilor vest-germane sunt în contradicţie flagrantă cu hotărîrile istorice luate de puterile din coaliţia antihitleristă cu privire la organizarea Germaniei după război ca un stat democratic şi iubitor de pace. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român condamnă cu toată energia acest act agresiv al cercurilor reacţionare din R.F. Germană şi-l consideră drept o dovadă a faptului că aceste cercuri nu vor o unificare paşnică a Germaniei, ci o unificare prin forţă, pe calea războiului. Planurile nesăbuite ale cercurilor reacţionare nu au sorţi de izbîndă. Nu odată au dat greş încercările reacţiunii de a lichida partidele de avangardă ale clasei muncitoare. In ţara noastră interzicerea Partidului Comunist din Rominia în timpul regimului burghezo-moşieresc n-a putut împiedica pe comunişti să mobilizeze şi să conducă lupta maselor muncitoare pentru libertate, democraţie şi socialism. Partidul Comunist din Germania a fost interzis şi în timpul stăpînirii hitleriste. Cu toate acestea, eroicul partid al comuniştilor nu numai că nu a pierit, ci, în ciuda jertfelor şi a sacrificiilor suferite, a stat în fruntea forţelor democratice germane în lupta împotriva hitlerismului, pentru adevăratele interese naţionale ale poporului german, în vreme ce din Hitler şi regimul lui s-a ales preţul şi pulberea. Astăzi situaţia este cu totul diferită de cea din 1933, fascismul precum şi militarismul japonez au fost zdrobite. Numeroase ţări din Europa şi Asia eliberate de sub jugul fascist au păşit pe calea socialismului. Ţările socialismului, in frunte cu Uniunea Sovietică şi China populară formează sistemul socialist mondial şi reprezintă o putere uriaşă, de neînvins. Există, se dezvoltă şi se întăreşte Republica Democrată Germană, primul stat muncitoresc-ţărănesc din istoria Germaniei, stat care nu urmăreşte cuceriri imperialiste şi războaie de cotropire, ci realizarea năzuinţelor naţionale ale poporului german, realizarea paşnica a unităţii Întregii patrii germane, colaborarea şi prietenia cu toate popoarele lumii. Se lărgeşte tot mai mult zona păcii, care cuprinde pe lingă ţările socialismului ţări ca India, Indonezia, Egipt şi altele. Astăzi, forţele democraţiei şi socialismului sunt mai puternice ca oricînd. Poporul român în frunte cu eroica sa clasă muncitoare, alături de toate forţele iubitoare de pace din lumea întreagă, se ridică cu hotărire împotriva actului ilegal şi antipopular al autorităţilor vest-germane. Poporul nostru nu poate uita cît a avut de suferit de pe urma militarismului german şi a fascismului şi de aceea înfierează cu cea mai adincă revoltă sentinţa fascistă de la Karlsruhe. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român îşi exprimă ferma sa convingere că nici o fărădelege, nici o măsură teroristă nu vor putea opri gloriosul Partid Comunist din Germania să-şi facă datoria faţă de clasa şi poporul său, să mobilizeze masele populare în lupta împotriva militarismului german, pentru pace şi democraţie. Partidul Comunist din Germania a fost „interzis". . Dar nu există forţă în lume să poată nimici partidul din rîndurile căruia s-au ridicat mii şi mii de eroi care şi-au jertfit viaţa pentru libertatea şi fericirea poporului german. Partidul Comunist nu poate fi nimicit, deoarece el este parte componentă a clasei muncitoare germane, avangarda ei care apără cu fidelitate interesele vitale ale poporului german. In numele muncitorilor, țăranilor, intelectualilor , patriei noastre, al întregului popor al Republicii Populare Romíne, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín trimite un salut fierbinte comuniştilor germani, tuturor patrioţilor care se opun samavolniciei fasciste. În lupta pentru o Germanie unită, democratică, iubitoare de pace, poporul german, clasa muncitoare germană, partidul ei comunist se pot bizui pe solidaritatea frăţească a clasei muncitoare din România, a partidului său, pe simpatia întregului popor român. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român îşi exprimă încrederea că Partidul Comunist din Germania va găsi în mijlocul poporului forţe capabile de a continua şi a intensifica lupta sa, în numele libertăţii, democraţiei şi păcii. Trăiască Partidul Comunist din Germania! Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Mitingul de protest al cetăţenilor Capitalei Impotrivit interzicerii Partidului Comunist din Germania Vineri după-amiază a avut loc la Arenele Libertăţii um mare miting în cadrul căruia mii de cetăţeni ai Capitalei şi-iau exprimat protestul energic împotriva samavolnicei măsuri a autorităţilor vest-germane, care au interzis Partidul Comunist din Germania. La masa prezidiului au luat loc tovarăşii: Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R., Petre Drăgoescu, membru all C.C. al P.M.R., consilier la Ministerul învăţământului, Anton Vlădoai, preşedintele Statutul Popular al Capitalei, Acad. Hoţia Hulubei, directorul Institutului de fizică nucleară al Academiei R.P.R., Iacov Coţoveanu, membru supleant al C.C. al P M.R., Al. Buican, vicepreşedinte al Institutului Român pentru Relațiile Culturale cu Străinătatea, ing. Mihai Marin, secretaral Consiliului Central al Sindicatelor din R P.R., Petre Gheorghe secretar al C.C. al U.T.M., (ir. Elena Vîlcoci, membră a Prezidiului Comitetului Femeilor Democrate, deputat în Marea Adunare Naţională, Dragomir Stavre, muncitor fruntaş la Complexul C.F.R. „Griviţa Roşie“, Anton Schmidt, directorul întreprinderii I.O.R. Mitingul a fost deschis de tov. dr. ELENA VÎLCOCI. A luat cuvinte tov. FLORIAN DANALACHE. Un puternic val de protest a cuprins inimile oamenilor muncii și ale întregii opinii publice democratice împotriva samavolni.cei hotărîri a tribunalului de 14 Karlsruhe cu privvre la interzicerea Partidului Comunist din Germania —a spus vorbarul "Acest act constituie una din cele mai odioase înscenări judiciare disncite a cunoscut istoria Ultimelor decenii. La fel ca în 1933, cînd fiitucriştiii au pornitla devastarea organizaţiilor Partidului Comunist, la urmărirea sălbatică a comituniştilor, la deportarea şi întemniţarea comuniştilor, iar apoi au venit la rînd sociail-democraţii. liberalii, catolicii, tot aşa astăzi la Germania occidentală au început crunte represiuni în masă. Interzicerea, Partidului Comunist din Germanii occidentală face parte din programul careurilor revanşarde şi al cercurilor imperialiste agresive îndreptat împotriva Partidului Comunist din Germania aflat în avangarda forţelor care se împotrivesc cu hotărire refacerii militarismului german, intensificării cursei înarmărilor, pregătirilor unei noi agresiuni. Militariştilor şi revanşarzilor vestgermani nu le convine lupta consecventă a Partidului Comunist din Germania pentru unificarea Germaniei pe baze paşnice şi democraitice. Hotărârea tribunalului de la Karlsruhe privind interzicerea Partidului Comunist din Genoa-»mia, la fel ca şi alte hotărîri ai semănătoare diai istorie, nu este» o dovadă de forţă ci exprimă tocmai adînca slăbiciune şi teama iniţiatorilor ei. Acest act este (Conţinuare în pag. a 8-a) Atletîi şi atletele noastre evoluează azi şi mîine pe stadionul Colombes din Paris PARIS 31 (prin telefon de la trimisul nostru special). — După o călătorie destul de lungă cu avionul echipele de atletism ale ţării noastre au ajuns în capitala Franţei joi seara după ora 23. La sosire am fost întîmpinaţi de reprezentanţii Federaţiei Franceze de Atetism, de ziarişti şi de alţi iubitori ai sportului din Paris. De asemenea, în capitala Franţei ne-a întâmpinat şi o... temperatură puţin obişnuită pentru atleţii şi atletele din echipele noastre. La Paris timpul este foarte friguros — mai ales în comparaţie cu căldurile caniculare de la noi — şi în plus plouă aproape tot timpul. De altfel chiar astăzi dupăamiază (nr. ieri) am putut constata că temperatura scăzută, ca şi ploaia rece ca de toamnă vor constitui un serios impediment pentru sportivii noştri. La antrenamentul efectuat chiar pe stadionul Colombes, care va găzdui şi concursul, atleţii şi atletele din echipele R. P. Romíno s-au mişcat destul de bine dar au fost mult incomodaţi de pista grea cu care nu mai erau obişnuiţi. In general antrenamentul nu s-a putut desfăşura în cele mai bune condiţiuni datorită ploii şi frigului. Cu toate acestea în sinul echipei noastre domneşte o bună atmosferă, întrecerea cu echipele Franţei (masculin şi feminin) şi cea cu echipa feminină a Austriei fiind aşteptate cu mulă încredere. întâlnirile atletice programate pentru mîine şi duminică (n. razi şi mîine) au trezit un viu interes, cu toate că în momentul de faţă la Paris se desfăşoară o altă mare întrecere sportivă: Campionatele Mondiale da* Volei. Toate ziarele apărute as- tăzi (n.r. ieri) subliniază impuri* tanţa acestor moduri atltice, echilibrul dintre echipele participante, accentulndu-se în special, pe faptul că pentru atleţii şi atletele din echipa Franţei ele vor constitui un serios examen pret olimpic. Rezultatele şi comportarea lor în acest concurs vor fi luate drept criterii de bază înn alcătuirea lotului olimpic francezpentru Melbourne. în acest sens vom sublinia faptul că nici până astă seară (nineri seară) la şedinţa tehnică nu au putut fi cunoscute echipele reprezentative ale Franţei, aceasta pentru că între Federaţia de specialitate franceză şi cluburile atletice s-au născut serioase divergenţe. Majoritatea cluburilor, şi în special PUC, s-au arătat total, nemulţumite de felul în care au fost selecţionate echipele Franţei. Datorită acestui lucru pina în ajunul concursului noi nu amputut cunoaşte exact echipele viitorilor noştri adversari, aşa că suntem în imposibilitate de a îe comunica cititorilor ziarului nostru. Astăzi (n.r. ieri) au sosit la, Paris şi echipa masculină de atletism a R. F. Germane care se va întâlni — în acelaşi timp cu noi — cu echipa Franţei, precum şi formaţia feminină a Austriei dr carevomdisputa un meci para*lel cu cel cu reprezentativa Fran-? tei ! întrecerile încep mîine (n. r. astăzi) la ora 16, ora Parisului pe stadionul Colombes. ROMEO VILARA imagine de la un antrenament al echipei Franţei, David şi Lissenko exscutind uri schimb de ștafetă