Sportul Popular, noiembrie 1956 (Anul 11, nr. 2913-2928)

1956-11-01 / nr. 2913

Tinerii se remarcă in „Cupa 7 Noiembrie” la tenis întrecerile de pe terenurile centrului de antrenament Nr. 2 au continuat marţi şi mai ales miercuri după amiază în condiţii speciale. Vremea s-a răcit de a binelea şi pliimii stropi de ploaie ai ultimelor ziile de octombrie şi-au făcut apariţia. Şi totuşi cei aproape douăzeci de competitori au luptat serios cu adversarii şi... frigul, furnizînd uneori partide remarcabile. Una dintre acestea a fost aceea care a opus pe mezinul familiei Viziru, Dumitru, vigurosului reprezentant al C.C.A. Nastase. După o luptă pasionantă în care nu au lipsit nici unele nervozităţi, talentatul Dumitru Viziru cu un joc mai activ la filet a câştigat în patru seturi: 5—7, 6—3, 7—5, 6—2. O frumoasă victorie care trebuie să stimuleze calităţile incontestabile ale acestui tnăr jucător. De altfel, el a rezistat onorabil şi a pus chiar deseori în dificultate şi pe experimentatul său frate Marin, în faţa căruia a pierdut în patru seturi. Şi, pentru că am vorbit de tineri — care alcătuiesc majoritatea participaniilor în Cupa 7 Noiembrie — evidenţiem comportarea lui Bardan (cîştigător a cîte unui set la Gh. şi M. Viziru) precum şi a „mîinilor“ Burciu şi Basarab. O menţiune specială merită Julieta Namian, prima jucătoare din ultimii ani care participă şi încă cu succes, într-un concurs masculin. Marţi ea a fost la un pas de a obţine un rezultat favorabil la jurniorul Burciu, iar a doua zi a întrerupt la scopul de 6—3, 2—1, meciul cu Ardeleanu. St. Pors&eana (0. C. A.) a ciştigat detaşat etapa a lll-a in „Cupa 7 Noiembrie“ de o vreme cu totul nefavorabilă (vînt puternic din faţă şi frig) cicliştii au luat ieri startul în etapa a IlI-a a cursei „Cupa 7 Noiembrie“ pe ruta Bucureşti- Urziceni-Bucureşti (60 km.) Formula de desfăşurare: individual contra cronometrului. In condiţiile atmosferice de ieri era normal să nu ne aşteptăm la performanţe deosebite iar calificativele privind comportarea sunt de această dată de natură subiectivă, ele privesc numai comportarea concurenţilor pe porţiunile pe care i-am putut vedea la lucru. Singurul element obiectiv este fără îndoială clasamentul etapei. El ne îndritueşte să elogiem în primul rînd comportarea unui element de bază al reprezentativei noastre, St. Porecearm (C.C.A.), care, stimulat de dorinţa de a-şi îmbunătăţi situaţia in clasamentul general (înainte de această etapă se alia pe locul IX), şi-a pus în valoare toate resursele şi a reuşit o victorie la... scor. El l-a întrecut cu peste două minute pe actualul lider al clasamentului general (A. Şelaru) şi victoria sa ne permite o constatare : dacă nu etapa contra cronometrului pe echipe St. Poreceanu ar fi beneficiat de aportul unei formaţii la valoarea sa, astăzi ar fi fost fruntaş cu un avans apreciabil. Pe locul doi în etapă s-a clasat Aurel Șelaru. El a fost urmat de Petre Cane. Clasamentul etapei a Il-a este următorul: 1. Șt. Poreceanu (C.C.A.) 1 h. 37:46; 2. A. Şelaru (Dinamo) 1 h. 39:47; 3. Petre Gane (Energia) 1 h. 40:27; 4. D. Munteartu (Dinamo) 1 1 h. 41:43; 5. I. Stoica (C.C.A.) 1 h. 41:35. In clasamentele generale, înaintea etapei a IV-a care se va desfăşura astăzi pe şoseaua Bucureşti-Olteniţa, conduc individual Aurel Şelaru (Dinamo) urmat de Dr. Munteanul şi St. Porecearţu, iar pe echipe formaţia asociaţiei Dinamo. H. N. Concursuri... competiţii • Sibiul găzduieşte în aceste zile o serie de concursuri organizate de către colectivele sporFoto: I. MIHAICA tive in cinstea „Lunii Prieteniei Romîno-Sovietice“. Printre acestea, remarcăm un reuşit concurs de tir organizat de colectivul sportiv Recolta şi „Cupa 7 Noiembrie“ la volei iniţiată de comisia orăşenească de specialitate. La competiţia de volei iau parte 14 echipe masculine şi 4 feminine. Al. Vlădoiatu şi C. Pitaru — corespondenţi • în trecerea de şah organizată de colectivul sportiv Energia Electrofar dotată cuCupa 7 Noiembrie“ a fost câştigată de sportivii şcolii tehnice de maeştri a MIAMircea Poenaru — corespondent însemnate depăşiri de norme Tînărul maistru Emil Suvei de la întreprinderea „13 Decembrie-Textil“ a reuşit în cinstea zilei de 7 Noiembrie să obţină însemnate depăşiri de norme. Iată -l pe maistrul Emil Suvei, căpitanul echipei de fotbal din întreprindere, explicînd unui tovarăș de muncă metodele pe care le folosește. PROLETARI "DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! ORGAN Al COMITETULUI PENTRU CULTURA FIZICA $1 SPORT DE Pe LINGĂ CONSILIUL DE MINISTRI SI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL XII Nr. 2913 ★ Joi 1 noiembrie 1956 * 4 pagini 25 bani ŞTAFETA PRIETENIEI * In aceste zile, din satele şi comunele patriei au pornit primii sportivi purtători ai mesajului prieteniei: „Ştafeta Prieteniei Romîno- Sovietice“, simbol al dragostei neţărmurite pe care tineretul patriei noastre o poartă eroicului tineret sovietic. Tradiţionala „Ştafetă a Prieteniei Româno-Sovietice“ cuprinde trei etape: etapa I-a: de la comune la centrele de raion; etapa a II-a de la centrele de raion la regiune; etapa a IlI-a: interregională (finală) cuprinzind cinci trasee şi anume: traseul I: Constanţa — Tulcea — Galaţi — Focşani — Bacău — Iaşi; traseul II: Craiova — Piteşti — Ploeşti — Focşani (la Focşani se unifică cu traseul I); traseul III: Timişoara — Deva — Sibiu — Oraşul Stalin — Ploeşti (la Ploeşti se unifică cu traseul II); traseul IV: Oradea — (Baia Mare, Tg. Mureş) — Cluj — Sibiu (la Sibiu se unifică cu traseul III); traseul V: Vatra Dornei — Câmpulung — Suceava — Iaşi. In drumul ei ştafeta va fi purtată de atleţi, ciclişti, călăreţi sau motociclişti. Punctul general de unificare a celor cinci trasee este, după cum se vede, oraşul Iaşi de unde o delegaţie a sportivilor noştri va pleca la Ungheni, punct în care „Ştafeta Prieteniei Româno-Sovietice“ va fi înmînată reprezentanţilor tineretului sovietic. Pentru ridicarea conforă a nivelului de trai Preocuparea permanentă a partiduluişi guvernului de a asigura îmbunătăţirea nivelului de trai al oamenilor muncii se ilustrează grăitor şi în recenta Hotărâre a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Miniştri şi a Consiliului Central al Sindicatelor, în legătură cu îmbunătăţirea sistemului actual de salarizare a muncitorilor şi a sistemului de pensii. Ca urmare a eforturilor depuse de poporul muncitor care traduce în viaţă sarcinile trasate de Congresul al 11-lea al partidului, obţinînd însemnate succese, roadele vin să-i răsplătească pe făuritorii acestor realizări. Potrivit prevederilor Hotărîrii începînd de astăzi minimul de salariu lunar al muncitorilor este stabilit la 350—400 lei, la care se adaugă compensaţiile băneşti pentru cartelele salariaţilor şi ale soţiilor lor. Familiilor de salariaţi şi pensionari cu copii Hotărîrea le-a adus o simţitoare înlesnire prin acordarea unei sume sporite a alocaţiei de stat pentru fiecare copil pînă la vârsta de 14 ani. De , pildă, acei salariaţi sau pensionari care au un venit lunar pînă la 1200 lei vor primi în plus cite 100 lei pentru fiecare copil. Desigur, prin asigurarea unor asemenea venituri lunare li se asigură oamenilor muncii şi familiilor lor condiţii mai bune de trai. în acelaşi timp, recenta Hotărâre prevede îmbunătăţiri şi in stabilirea nivelurilor minime de pensii pentru pensionarii titulari. Astfel, pensia minimă de bătrînețe în mediul rural va fi de 200 lei iar în cel urban — de 250 lei. De asemenea, se măresc și pensiile minime de invaliditate și I.O.V.R. După cum prevede Hotărîrea, începînd de la 1 ianuarie 1957 se va extinde treptat, ţinind seama de specificul fiecărei ramuri,, sistemul de salarizare pe funcţiuni la personalul tehnic, de specialitate şi administrativ, în primul rînd la personalul medicosanitar, aparatul sfaturilor populare şi la alte categorii de salariaţi. Aceste măsuri de îmbunătăţire a nivelului de trai îi însufleţesc şi mobilizează pe oamenii muncii în lupta pentru continua dezvoltare a economiei naţionale, pentru dobîndirea unor noi succese in toate domeniile de activitate. Poporul nostru muncitor este conştient că principala sursă şi condiţie a ridicării nivelului săti. de trai este creşterea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost, sporirea rentabilităţii întreprinderilor în care lu-*crează. De aceea, el este hotărit să nu-şi precupeţească eforturile în vederea îndeplinirii sarcinilor trasate de Congresul al 11-lea al partidului — vast program de luptă pentru consolidarea statului nostru democratpopular. Recenta Hotărire a partidului şi guvernului, care statorniceşte drepturi băneşti sporite pentru cei ce muncesc, constituie un însufleţit îndemn de făurire a unor succese mereu, mai mari pe calea construirii socialismului în ţara noastră. Gînduri de recunoştinţă Vestea îmbunătăţirii sistemului de salarizare, măsură luată de partid şi guvern prin recenta Hotărire, mi-a prilejuit o mare satisfacţie şi mi-a dat tin puternic imbold în muncă. Discutînd in familia mea despre sporirea venitului lunar, prin obţinerea a încă 200 lei drept alocaţie de stat pentru cei doi copii, s-a alăturat bucuriei noastre şi tatăl meu, pensionar, căruia prin recenta Hotărire i s-a sporit pensia lunară. In munca pe care o depun ca antrenor de sport îmi voi spori eforturile in pregătirea noilor caedre de sportivi, îndeplinindu-mi astfel o firească îndatorire. GH. NEGOESCU antrenor de ciclism Sirii de profesie medic și-mi desfășor activitatea la policlinica I.T.B. De cîtva timp, datorită efectuării unei sporiri de salarizare a cadrelor medico-sanitare, salariul meu a crescut cu aproape 200 lei lunar. Iată că acum, Hotărirea cu privire la noua îmbunătăţire a sistemului de salarizare mi-a adus încă o înlesnire: avînd doi copii, venitul meu lunar a sporit cu încă 200 lei, care mi se mari ca alocaţie de stat pentru cei doi copii ai mei. împărtăşesc bucuria tuturor oamenilor muncii cărora recenta Hotărire le-a ‘îmbunătăţit salarizarea, exprimîndu-mi încă odată sincera recunoştinţă şi asigurarea întregului meu devotament in muncă. D. MEDIANU maestru al sportok®. MÎINE, FLACARA OLIMPICA ISI ÎNCEPE CĂLĂTORIA! SPRE MELBOURNE Mai sunt 22 zile pînă la deschiderea oficială a celei de a XVI-a ediţii a Jocurilor Olimpice de Vară. Mîine flacăra olimpică, închisă intr-o lampă de miner, işi va începe călătoria pornind din Olimp, peste mări şi țări, iar la 22 noiembrie — laorele 15 — va anunţa spectatorilor, sportivilor strînşi pe Cricket Ground şi lumii întregi că marea întrecere a păcii şi prieteniei a început. Dar ce se intimpla în lume in acest timp cu acei care vor participa la J.O.? Parte dintre concurenţi au şi plecat, alţii se pregătesc de plecare, iar unii dintre ei îşi mai verifică forţele. Printre cei care se află de acum pe pămintul Australiei sunt sportivi din Anglia, Malaya, Ceylon, Ageria. Aşa cum ne anunţă corespondentul nostru din Londra, la Melbourne se află de citeva zile cunoscuţii atleţi Pirie, Chataway, Ken Wood, Brian Hewson, Derek Johnson, Chris Brasher şi Thelma Hopkins. Ei au si inceput antrenamentele si speră să fie in cea mai bună formă la data locurilor. Alţi sporăvi sau loturi se află pe drum. După cum se ştie motonava „Grvizia“ purtind pe bordul său o parte dintre sportivii sovietici a trecut ecuatorul, iar o altă motonavă sub pavilion italian, „Oceania“, a părăsit de vreo două săptărmni portul Genova ducând pe bord o parte din lotul italian. Alte delegaţii pleacă pe grupe, în măsura in care au putut contracta locurile la avioanele respective. Sportivii italieni şi-au început voiajul la 27 octombrie, iar ultimul grup va părăsi Italia la 5 noiembrie, francezii pleacă între 4 şi 9 noiembrie, întregul lot cehoslovac părăseşte Fraga la 4 noiembrie, etc. La Melbourne a avut locîntr-un cadru festiv inaugurarea satului olimpic de la Heidelberg (o suburbie a oraşului Melbourne). Cu această ocazie preşedintele comitetului olimpic australian, Ken Hughes a declarat deschis satul olimpic, iar primii oaspeţi — loturile Ceylonului şi Nigeriei — şi-au ocupat locurile. Despre satul olimpic, A. Csanadi — cunoscutul tehnician maghiar — a declarat că este „mult mai bun decit satele olimpice de la Londra şi Helsinki“. Cei care n-au plecat încă nu stau cu „manile în sin“. Sunt de remarcat ultimele perfor- manţe obţinute de sportivii sovietici, ,greul“ halterofil Medvedev a totalizat 490 kg., atleţii Tokarev şi Barteniev au alergat ,isuta" în 10 sec. 3 etc., iar echipa de baschet a UJ R.S.S. a întrecut Selecţionata R.S.F.S.R. cu 98—54. — Cicliştii italieni Faggin, Pizzad, Dominicali şi Gândişi au realizat cea mai bună performanţă mondială la urmărire 4 km. (4 min. 31, 3/5 — dn o medie orară de 52 km. 980),ntredind un record vechi de 4 ani. In sfîrşit ,gazdele australiene obţin — mai ales în notaţie — performanţe care dau der gindii celorlalţi concurenţi. Astfel, tînărul de 17 ani Murray Roser concurînd la proba de 11500 m. ce obţinut excepţionalul rezultat de 17 min. 59 sec. 5 (v. r. George Breen — S.U.A. mai slab cu Si sec. 4/10) nou record mondiali, fiind primul sportiv care „coboară“ sub 18 min. iar Henricks a înotat 100 m. I. în 55 sec. V (cea mai bună performanţă mondială în bazin de 50 m.). Sta spune că Murray Rose este vegetarian şi că în aceasta ar constii „secretul“ rezultatelor sale... Cit despre Lorraine Crapp aceasta a „mers“ din nou pe 400 m. sub 15 min. (4.59.4). In sfîrşit o ştire care ne... interesează în mod indirect: se pare că — ne informează corespondentul nostru din Londra — rezultatul obţinut recent de atleta americană Mc. Daniel la săritura în înălţime (1.76 m.) nu va putea fi omologat ca record mondial, deoarece a fost obţinut la art antrenament... Oricum, lupta dintre I. Balas, T. Hopkins şi Mc. Daniel se anunţă şi mai pasionant ăi..