Sportul Popular, noiembrie 1956 (Anul 11, nr. 2913-2928)

1956-11-01 / nr. 2913

Ecouri după ultima etapă a campionatului republican de box pe echipe Antrenorul Marcu Spakow de la CCA susţine că boxerii militari au fost nedreptăţiţi în meciurile Şchiopu—Lache şi Şerbu Neacşu— V. Bogoi. In plus, după cum declară antrenorul Spakow, boxerii militari nu s-au putut odihni în condiţiuni normale în noaptea premergătoare reuniunii. Iată Şi o părere... neutră (arbitrul Ion Firu). — „Voinţa a meritat victoria. Şerbu Neacşu s-a prezentat foarte slab pregătit, boxînd crispat Şi angrenîndu-se în tactica de uzură a lui Bogoi. In schimb, M. Stoian a fost o mare revelaţie. Două meciuri s-au ridicat peste nivelul celorlalte: Toma Ilie—Gh. Stoian şi G. Gherasim—V. Czekely. Gh. Nicolae, partenerul de luptă al lui Vasile Tiţă, a făcut o partidă foarte curajoasă". „ La Reşiţa, dinamoviştii au obţinut o victorie mai comodă decit se așteptau. Cele mai frumoase întîlniri au fost acelea dintre Gh. Zamfirescu (E)—Ștefan Văcaru (D) și Dănilă Done (E)— M. Trancă (D) ambele încheiate cu victoriile boxerilor metalurgiști. Dănilă Done, după cum ne relatează martorii oculari, a făcut o mare partidă, atacînd irezistibil de la un capăt la celălalt al meciului. Trancă a fost nevoit să bată în retragere şi n-a putut stăvili cu „directele“ şi ,,un-doi“urile sale caracteristice, vijeliosul asalt al lui Done. Un mngei de o duritate excepţională — aşa cum era şi de aşteptat — a prilejuit disputa dintre Ilie Dragnea şi Toma Tudor, care au schim- bat lovituri extrem de puternice. „ La Sibiu, după cum ne relatează trimisul nostru special Petre Mihai, s-au remarcat: Al. Bariciu, D. Mîţu, I. Rodicenco, Dumitru Negrea şi A. Drăgan. Dragan a obţinut o nouă victorie asupra lui Ilie Gheorghe, învinsul a început meciul foarte timorat, dfind posibilitate lui Drăgan să ia iniţiativa. In repriza a II-a lupta s-a echilibrat, iar în ultimele trei minute, Drăgan a terminat în avantaj. După patru etape, clasamentul campionatului republican de box pe echipe se prezintă astfel: „ După ce s-au reîntors de la Galaţi, reprezentanţii celor două „tabere" , Voinţa şi CCA ne-au făcut vizita de... rigoare la redacţie. Antrenorul Voinţei, Sandu Ion, s-a declarat mulţumit de rezultat, subliniind comporta----------------------------------------------------------------------------------------------—, rea lui G. Gherasim, N. Stoian și Lache Gh. din echipa sa. Din rîndurile militarilor, antrenorul Sandu Ion l-a relevat în primul rind pe Stoian Mihai, care, după părerea sa „i-a dat o adevărată lecţie de box lui I. Schwartz“. 1. Domamo 2. C.C.A. 3. Voinţa 4. Locomotiva 5. Energia 6. Progresul 7. Fr. roşie 4 3 0 1 90:67 6 4 3 0 1 84:70 6 3300 64:56 6 3 1 0 2 58:55 2 3 1 0 2 511:62 2 3 1 0 2 48:67 2 4 0 0 4 66:91 0 întrecerile de şah de la Bucureşti promit o „sosire” strinsă! Marţi a fost zi de jucare a întreruptelor în sala* Locomotiva şi, cu tot numărul lor ridicat, s-au încheiat toate, aducînd mult doritele precizări în clasament. Iată cum arată tabelul punctajelor după consumarea a 14 runde, decided 5 runde înainte de terminarea turaneului: 1.Drimer 101/2 P- 2- Negrea 1Op. 3 Urseanu 91/2 P- 4. Breazu 9 p. 5—6. Menăs şi Reicher 8/2 P* 7—8. Pavlov şî Voiculescu 8 p* 9—10. Silerman şi Creţuleseu 6/2 P- II. Popa 6 p. 12—13. Israel şi Botez 57în P- 14. Rozvan 5 p. 115—18. David, Rotaru, Dascalu şi Iakrabiescu 4 p. 19. Georgescu 3- P. Pentru aprecierea mai exactă a Şanselor, trebuie să specificăm că Negrea, Urseanu şi Breazu au cite o partidă mai mult jucată decit restul participanţilor. Aceasta dovedeşte că în urma lui Drimer s-a format un pluton compact, care luptă cu şanse foarte apropiate pentru calificare. In mod normal, cei care se găsesc mai jos de locul 9 nu mai pot emite pretenţii de calificare, deşi la o „sosire" strinsă, cu egalităţi, coeficientul Soneborn—Berger poate furniza surprize care să infirme acest pronostic. Dintre cei aflaţi în frunte situaţia cea mai dificilă pare s-o aibă Breazu, care mai are de jucat cu Negrea (partida poate fi decisivă pentru amîndoi), Pavlov şi Menas. Reicher, dacă va „trece" de coechipierul său Menas, are şanse bune de a se califica. Şi vice versa... Menas, care arată o formă foarte bună, poate deveni finalist. Un „derbi" va fi desigur partida Urseanu—Drimer din runda a 16-a. Drimer, neînvins pînă acum, va trebui să suporte un asalt deosebit de puternic, deoarece de această partidă poate depinde calificarea lui Urseanu. După cum se vede, semifinala de la Bucureşti a campionatului republican de şah, stă sub semnul unei lupte foarte strînse şi este probabil că pentru determinarea celor 6 finalişti va intra în funcţiune mult discutatul sistem Soneborn. ACTIVITATEA LA LUPTE In grop,a desfăşurată la Rftşiţa în cadrul etapei a III -a campionatului de lupte pe echipe, s-au înregistrat rezultatele: Progresul Lugoj întrece pe Energia Reşiţa şi Dinamoi Satu Mare cu 6—2 şi pe Voinţa Tg.Mureş cu 5—3. Energia Reşiţa obţine victoria cu 4—3 asupra formaţiei Dinamo Satu Mare şi cu 5—3 asupra Voinţei Tg.Mureş iarVoinţa Tg. Mureş îrrvinge Dinammo Satu Mare cu 5—3. CE E NOU IN RUGBI "TURNEUL SELECŢIONATEI DE RUGBI A F.S.G.T. IN ŢARA NOASTRĂ La invitaţia secţiei Sport din'C.S., în cursul zilei de vineri va s Sos! în Capitală selecţionata de rugbi a F.S.G.T. (Franţa). Rugbiştii francezi deplasează în ţara noastră 21 de jucători, dintre care 7 din Toulouse, 4 din Paris etc. Turneulechipei franceze va începe la 4 noiembrie. Selecţionata F.S.G.T. vor întîlni la ora 11 pe stadionul Giuleşti pe campioana ţării noastre Locomotiva Griviţa Roşie. Patru zile mai tirziu, rugbiştii francezi vor evolua ■Ia Petroşani, în compania echipei locale “Energia. La 11 noiembrie la Bucureşti, va avea loc cel de al treilea şi ultimul joc al rugbişiiilor francezi, care vor întââlni echipa Energia I.S.P. După ultimele două etape, clasamentul categoriei A arată astfel : 10. Ştiinţa Cluj 15 0 1 14 12.256 16 ★ Duminică s-a desfăşurat ultima •etapă din cadrul campionatului de juniori al Capitalei. Ialtă rezultatele înregistrate: Energia I.S.P.—TEnergia M.T.D. 9—3 (3:0); Loco•motiva 1 I Gn Roşie—Voinţa P.S.37:0 (22:0). În urma acestor rezultate, formaţia Energia ISP ai • cîştigat campionatul Capitalei, ‘fiind urmată de: Energia M.T.D., laLocomotiva Gr. Roşie şi Voinţa P.S. Duminică 4 noiembrie va începe ■ turneul final al campionatului republican de juniori la rugbi. La acest turneu participă patru echipe din Bucureşti, două din Cluj şi cite una din Oraşul Stalin şi Timişoara. UNELE MASURI ALE BIROULUI COMISIEI CENTRALE DE RUGBI . In sedinţa din 24 octomebrie, biroul comisiei centralei de rugbi, analizând ultimele jocuri din campionatul republican (cat. A şi B), mergînd pe linia reprimării actelor de indisciplină a luat o serie de măsuri disciplinare, aplicînd sancţiuni împotriva celor care s-au abătut de la conduita sportivă. Dintre acestea cităm excluderea din viaţa sportivă a lui Emil Muth, de la colectivul Epergia Tîrnăveni, pentru lovirea intenţionată a adversarului, rănirea unor jucători adverşi şi manifestări huliganice în afara terenului de joc. Au fost de asemenea suspendaţi pe diferite termene o serie de jucători recalcitranţi de la colectivul Progresul Tecuci precum şi Alexandru Labo, de la Energia I.S.P., care şi-au lovit în mod intenţionat adversarii. Totodată, s-a ridicat colectivului Progresul Tecuci dreptul de organizare pe teren propriu pînă la sfîrşitul campionatului, dîndu-i-se un ultim şi sever avertisment pentru lipsa de preocupare faţă de munca de educare în rîndul sportivilor săi, urmînd ca în cazul cînd abaterile dela disciplina sportivă vor continua, echipa colectivului să fie eliminată din campionatul republican. ★ ~k CLASAMENT -trcDinamoBuc. 15 14 0 I Ml: 26 43 2. C. C. A. 15 13 0 2 296 : 39 413. Locom. Gr. H. 15 10 2 3 179 : 76 37 4. Energia I.S.P. 15 9 2 4 133: 60 35 5. Locoml. P.T.T. 15 5 3 7 62:174 28 8. Prog. Sănăt. 15 4 5 6 53.156 287. Dinamo IX 15 4 4 7 76 : 73 27 8. Energia Petr. 14 2 3 9 24:156 21 9. Energia S. M. Orașul Stalin 14 1 4 9 29 : 99 20 Campionatulde calificare la volei Sala Voinţa din Iaşi va găzdui în ultimele trei zile ale acestei săptămîni întrecerile de volei din cadrul returului campionatului de calificare în prima categorie a ţării. Jocurile din cadrul primei părţi a acestui campionat au consemnat superioritatea echipei feminine Energia Bucureşti, care nu a suferit nici o înfrîngere. In clasament urmează Progresul Alba lu Jia (o înfrîngere), Recolta Miercurea Ciuc (două infringed) şi Flamura roşie Iaşi (trei Infringed). La băieţi lupta este mai strinsă. Echipele Energia Bucureşti şi Locomotiva Craiova sunt la egalitate de puncte (cîte o înfrîngere), urmate de Ştiinţa Iaşi şi Energia Galaţi, de asemenea la egalitate (cu, cîte două înfrîngeri). Echipele clasate pe primele două locuri vor juca anul viitor în campionatul categoriei A. Despre promovarea elementelor tinere in baschetul feminin Baschetul nostru feminin are nevoie de un nou impuls pentru a progresa. Confruntarea de anul acesta — oferită de campionatul european de la Praga — ne-a dat şi speranţe, dar ne-a pus şi pe gânduri. Ne-am dat seama acolo că avem unele elemente de bună valoare, capabile — în mod normal — să ţină pasul cu evoluţia pe plan continental a baschetului feminin. Dar tot la Praga ne-am convins că este imperios necesar să atragem în activitatea de performanţă un nou contingent de tinere jucătoare, care — înainte de toate — să posede calităţi fizice deosebite de atunci şi pînă acum s-a făcut ceva în această direcţie dar prea puţin. Iniţiativele — puţine şi lipsite de convingere şi entuziasm — n-au împlinit dezideratul de care aminteam. Cu atît mai mult se impune aşadar să menţionăm ceea ce s-a realizat pînă acum. Ne vom ocupa în primul rind de echipa Voinţa Oraşul Stalin (antrenor Gh. Roşu). Alcătuită în mare majoritate din jucătoare foarte tinere (doar Elena Roşu poate fi considerată o baschetbalistă cu mai multă experienţă) echipa din, Oraşul Stalin a marcat un serios progres în ultima vreme. Dintre jucătoare trebuie urmărite în mod special Hanelore Kraus şi Octavia Cucuruz. Prima are un deosebit simţ al coşului şi face un joc de pivot neaşteptat de bine inspirat şi curajos. Iar Octavia Cucuruz se afirmă ca o autentică speranţă a baschetului feminin de la care antrenorii lotului nu trebuie să-şi întoarcă privirile. Antrenorul Emil Manea (Ştiinţa Min. înv.) aduce şi el o preţioasă contribuţie la acţiunea de care ne ocupăm, atît prin grija cu care s-a ocupat de cele două tinere jucătoare ajunse în lot (Ana Firimide şi Anca Pop) dar şi prin interesul depus pentru a descoperi noi elemente (unul dintre ele — Irina Rizescu — a şi ajuns în formaţia de bază a echipei bucureştene). La Oradea, antrenorul Emil Blaga (Progresul) a luat o măsură demnă de subliniat prin curajul ei. Din întregul lot a menţinut numai două jucătoare: Iolanda Darabaş şi Marta Pop. In rest a promovat jucătoare tinere ! Dar aceste iniţiative nu sînt suficiente. Am dori să le înregistrăm la cit mai multe echipe, ba — de ce nu ? — la toate echipele de categoria A. Altfel vom ajunge să ne mirăm din nou că sintem tare în urmă cu baschetul feminin ! Anca Firibide, una din speranţele baschetului, nostru feminin (Fotó: M. Petrescu) Returul campionatului de scrimă pe echipe, categoria B De două săptămîni a început returul campionatului republican de scrimă pe echipe categoria B. Din primele meciuri, a reieşit că formaţiile participante au folosit din plin lunga perioadă de întrerupere a campionatului. In aceste două etape au fost înregistrate următoarele rezultate: Voinţa Lemn Mobilă Bucureşti— Progresul Ploeşti 7—9 la floretă băieţi, 9—7 la floretă fete şi 8—8 la sabie; Energia Flacăra Ploeşti— Voinţa Oraşul Stalin 12—4 la sabie, 13—3 la floretă fete, 12—4 la floreta Caieţi; Progresul Oradea— Voinţa Carei 5—11 la floretă băieţi, 7—9 la floretă fete şi 8—8 la sabie; Energia Tg. Mureş—Flamura roşie Sibiu 9—7 la floretă băieţi, 1—15 la floretă fete şi 11—5 la sabie; Energia Ploeşti— Progresul Ploeşti 14—2 la toate armele; FI. roşie Sibiu—Progresul Oradea 8—8 floretă băieţi, 5—11 sabie, 12—4 floretă fete. Voinţa Cărei—Energia Tg. Mureş 10—6 sabie, 14—2 floretă fete, 7—9 fioretă băieţi. Campioni cu toptanul! Anul acesta, pentru prima oară în istoria, tirului nostru, acordarea titlurilor de echipe campioane s-a făcut pe grupe de arme prin sistemul punctajului : pentru locul 1 (la una din probe) un punct, pentru locul II, două puncte, etc., după care s-a trecut la adiţionarea punctajului obţinut de diversele formaţii din cadrul aceleiaşi grupe. Un sistem pe cit de inedit pe atît de nedorit. Aceasta pentru faptul că se reunesc sub acelaşi titlu de campion concurenţi de la diferite probe. Soluţia este total nefericită avînd în vedere faptul că la unele probe, deşi concurenţii au obţinut locul II, au fost totuşi declaraţi campioni republicani împreună cu colegii lor, clasaţi pe primul loc şi deci campioni de drept. Este la fel cum am încerca de pildă să acordăm un titlu comun echipelor de handbal, fotbal, volei şi baschet din acelaşi colectiv sportiv pentru motivul că toate întrebuinţează... balonul rotund ! Vă închipuiţi ce încurcături ar crea acest sistem (întrebuinţat astăzi în tir) cînd formaţiile de handbal, volei, baschet şi fotbal ale colectivului Ştiinţa Timişoara ar trebui să-şi adune punctele realizate în cele patru campionate pentru a determina poziţia din clasamentul grupei cu balonul rotund. Dacă în felul acesta colectivul ar obţine locul II ar defavoriza echipa de handbal care după etapa de duminică are cele mai multe şanse să îmbrace tricourile de campioni. Aşa se prezintă însă lucrurile la tir. Iată de pildă o situaţie identică creată de ultima ediţie a campionatelor republicane de tir : la grupa pistoale de calibru redus primul loc a fost acordat echipei Dinamo cu 3 p, pentru performanţele realizate la pistol viteză (loc I) şi pistol precizie (loc II). In felul acesta formaţia Progresul (cîştigătoarea locului I la pistol precizie) a fost lipsită de un titlu meritat, pentru ca mergînd pe aceeaşi inie a unui regulament rigid, organizatorii să decearnă titlul de campioni şi dinamoviştilor T. Jeglinski, I. Romaşcanu şi G. Magyar, clasaţi pe locul II la pistol liber. Fireşte, asemenea încurcături (cea înserată mai sus nu este singura) sînt regretabile şi ele sînt generate tocmai de injusteţea actualului regulament, ceea ce provoacă pe drept cuvînt nemulţumirea trăgătorilor. Printr-o asemenea organizare nu este respectat nici regulamentul internaţional după care se desfăşoară campionatele mondiale (regulament care trebuie să însemne un an, drumar şi pentru elaborarea regulamentelor noastre, ţinînd seama de faptul că trăgătorii noştri se pregătesc să participe la aceste competiţii întrucît acesta prevede acordarea titlurilor pe fiecare probă în parte. De altfel comisia centrală de specialitate a mai comis în acest an şi alte „non sens“-uri în organizarea diferitelor competiţii oficiale. Aşa, de pildă, spre deosebire de alte sporturi, campionatele republicane individuale de tir rezervate juniorilor s-au desfăşurat concomitent cu cele ale seniorilor, lipsind cadrele tinere de participarea la două competiţii de amploare. Sistemul simplu de programare la date diferite a acestor întreceri se pare că nu poate fi pus în aplicare deoarece sezisarea noastră şi propunerea făcută de specialişti în cadrul comisiei centrale au fost aprobate în unanimitate iar, apoi, au fost uitate şi astfel calendarul competiţional pentru 1957 a fost definitivat fără această necesară îmbunătăţire. Spectatorii prezenţi la campionatele republicane de tir pe echipe au fost puşi de multe ori în faţa unor serioase încurcături deoarece la aceeaşi oră se desfăşurau mai multe probe, iar pe standurile poligonului aproape că nu mai era loc pentru concurenţi. De ce această înghesuială? Pentru faptul că organizatorii, vrînd să îndeplinească în timp cît mai scurt o sarcină, au programat pe spaţiul restrîns a 5 zile toate probele campionatului. Noi avem o propunere şi în această privinţă: să se decaleze judicios, la diferenţă de cîteva zile programarea diferitelor grupe de arme. Acest lucru ar contribui la îmbogăţirea programului şi la crearea unui timp material suficient concurenţilor pentru concentrarea din timpul probelor. Pentru viitor comisia centrală de tir va trebui să aibă în vedere aceste propuneri care sunt de altfel şi dorinţele de multe ori ,exprimate ale trădătorilor. H. NAHM