Sportul Popular, aprilie 1957 (Anul 12, nr. 2982-2999)

1957-04-16 / nr. 2991

DE CE DOI CIŞTIGATORI IN „CURSA SCINTEI”? A zecea ediţie a „Cursei Scînteii" a constituit şi în acest an un important eveniment în ciclismul nostru, desfăşurarea ei prilejuind o reuşită popularizare a sportului cu pedale. Caracterul Internaţional pe care l-a avut, prin participarea cicliştilor bulgari, a nării interesul pentru această tradiţională întrecere. Deşi s-a desfăşurat, în cea mai mare parte, pe o vreme nefavorabilă (vînt puternic, temperaturăcăzută, ploaie), din crmistimul cursei nu a avut deloc de suferit. Dimpotrivă. Media orară generală (37 km.), cifră care depăşeşte categoric mediile orare ale celorlalte sdliţii (deşi traseul a fost mărit) este o mărturie grăitoare în acest sens. Cele patru etape (622 km.) au fost un serios antrenament în vederea „Cursei Păcii“, servind totodată, şi drept criteriu de apreciere în vederea selecţionării reprezentativei noastre pentru marea cursă care începe la 2 mai, la Praga. In ceea ce priveşte rezultatul tehnic al întrecerii, cititorii noştri au fost surprinşi aflînd că alergarea a avut, pînă la urmă, doi cîştigători. Fapt neintîlnit (şi nefiresc) într-o probă pe etape. Dar mai surprinşi au fost, desigur, cei 70.000 de spectatori, aflaţi duminică după-amiază pe Stadionul 23 August, care văzuseră pe St. Poreceanu cu ghirlanda de flori a învingătorului făcînd tradiţionalul tur de onoare. Cazul, fără îndoială, necesită comentarii. Regulamentul internaţional prevede următoarele : în caz de egalitate de timp, clasamentul se decide după locurile ocupate în etape (punctaj). Dacă există egalitate de timp şi de punctaj (totalul locurilor ocupate în etape) clasamentul se hotărăşte după locurile din ultima etapă. Este cazul să amintim că în 1951 „Cursa Scînteii“ a fost cîștigată de N. Maxim, la egalitate de timp, dar cu un punctaj mai bun decit C. Şandru, sosit primul în ultima etapă. In urma trierii și omologării celor 925.767 variante depuse la concursul Pronosport nr. 15 din 14 aprilie 1957 au fost stabilite următoarele premii: Premiul I: 11 variante cu 11 rezultate exacta, revenind fiecăreia cite 19.694 lei; premiul II: 157,94 variante cu 10 rezultate exacte, revenind fiecăreia cite 1645 lei; Premiul nr: 1884,45 variante cu 9 rezultate exacte, revenind fiecăreia cite 206 lei. Deoarece nici la acest concurs nu a existat nici un buletin cu 12 rezultate exacte, suma de 191.350 lei din fondul total de premii se reportează pentru concursul următor. Din discuţiile purtate zilele trecute, reieşea părerea unanimă că şi concursul din 14 aprilie este la fel de „tare” ca cel dinaintea lui. Ca să ne convingem că aşa este, să luăm în parte fiecare meci, ştiinţa Timişoara — virtuala câştigătoare a turului primei serii a „Cupei Primăverii” (cat. A) — are de susţinut duminică pe teren propriu asaltul unei formaţii care — după cît se pare — vine puternic din urmă. Este vorba de Energia Ploeşti. Deşi ploeştenii auÎnregistrat în ultimele două etape victorii clare, noi ne îndoim că la Timişoara ei pot obţine mai mult decit un punct! Şi acest lucru ar fi o veritabilă performanţă ! Energia oraşul Stalin are de asemenea de susţinut o întîlnire dificilăcu Flamura roşie Arad. Dacă pentru prima formaţie pledează avantajul terenului pro-Anul acesta, organizatorii au stipulat în regulamentul cursei următoarele: în caz de egalitate de timp, clasamentul se va decide după situaţia din ultima etapă. Desigur, un paragraf incomplet şi care nu corespunde regulamentului internaţional. Acest regulament a fost citit în şedinţa tehnică din ajunul probei şi, deci, aprobat ca atare, de vreme ce nu i s-a adus nici un fel de amendament sau modificare. In atare situaţie, trebuia aplicat regulamentul cursei ŞI NU ALTUL. Arbitrii s-au pripit, declarînd pe St. Poreceanu învingător (pentru că au aplicat regulamentul internaţional şi nu pe cel al cursei) după care învingător apărea Dumitrescu, care^ — în ultima etapă — îl depăşise pe Poreceanu. Dar, apoi, au intervenit discuţii, mai ales că Poreceanu depusese contestaţie pe motiv că Dumitrescu scurtase drumul pe stadion. Insă şi Poreceanu făcuse acest lucru, într-o oarecare măsură. Este clar că trebuiau amîndoi penalizaţi. Or, nu s-a întîmplat aceasta. După lungi discuţii (de cîteva ore), în care nu a fost aplicat nici regulamentul internaţional şi nici cel al cursei (singurul valabil in cazul de faţă) a fost elaborată o decizie „sui generis“ : doi cîştigatori. Este, fără îndoială, o măsură de compromis care arată cît de defectuos sînt interpretate regulamentele. Faptul acesta trebuie să dea serios de gîndit şi pune insistent problema unor mai atente studieri a regulamentelor şi, mai cu seamă, o mai mare exigenţă şi atenţie din partea delegaţilor colegiului de arbitri (şi a subcomisiei de competiţii) cînd se aprobă regulamentele diferitelor concursuri. Notă In cronica apărută simbătă în ziarul nostru, dintr-o informare superficială a subsemnatului s-a arătat că ciclistul Maxim l-ar fi împins în şanţ pe ciclistul Hiev. Aceasta nu corespunde realităţii. În fapt Maxim a greşit comiţînd o iregularitate tehnică sancţionată, de altfel, conform regulamentului. Precizăm totodată că abandonul ciclistului Hiev nu a fost justificat şi s-a datorat unei enervări de moment. EM. I. EMIL IENCEC Pentru a lupta mai bine împotriva vîntului, grupurile de cicliști pedalează in formă de evantai. R. Schuster, care a condus, îi cedează locul lui N. Vasilescu, pentru a trece, la adăpost, în urma grupului. (Foto: L. TIBOR) priu, pentru secunda rutina constituie o armă de valoare şi de aceea credem că ...”-ul nu trebuie neglijat. Feroviarii bucureşteni — care au avut duminică ocazia să se convingă că un avantaj de două goluri nu-i suficient pentru ...o victorie — vor juca în deplasare cu Energia Petroşani. Echipa minerilor este greu de depăşit pe teren propriu şi ca atare pronosticurile noastre vor fi 1 şi x. După trei meciuri din prima categorie, participanţii vor trebui să-şi acorde pronosticurile pentru trei dintre cele mai „tari” întîlniri din cadrul cat. secunde. Meciurile IV, V şi VI au o caracteristică comună: echipele retrogradate din prima categorie vor înfrunta formaţii cu vechi state de serviciu în categoria secundă. De partea cui va fi victoria? Pînă duminică, cînd o vom şti cu precizie să încercăm să o apreciem, progresul Sibiu folosindu-se de avantajul terenului propriu va încerca — şi n-ar fi surprinzător să reuşească — să treacă de Locomotiva Timişoara. In măsură egală noi acordăm şanse de victorie ambelor echipe. Nu vom spune însă acelaşi lucru şi la meciul: Locomotiva Arad-Ştiinţa Cluj în care o victorie a studenţilor o considerăm surprinzătoare dat fiind forma pe care o deţin acum. Deci, net avantaj pentru formaţia gazdă ca şi în întîlnirea dintre Dinamo Bacău şi Ştiinţa Iaşi. Următoarele şase meciuri sunt din cadrul campionatului francez. Liderul clasamemtului, St. Etienne patru zile înainte o telegramă anuinţînd ziua şi ora sosirii pentru a li se reţine camere la hotel. Măsură de prevedere inutilă! Cînd au ajuns la Timişoara, feroviarii clujeni au început să-şi caute loc de dormit, pentru că timişorenii au uitat. Pînă la urmă au găsit ei un dormitor, dar — noaptea — din fotbalişti, clujenii s-au transformat în... vînători de ploşniţe şi de şoareci... Vă închipuiţi cum s-au odihnit jucătorii Locomotivei Cluj!?! Atitudinea conducătorilor feroviari timişoreni nu ne miră, n-au ei grijă de f ai lor, dar mie de musafiri... va juca în deplasare cu Sochaux. Un meci în care după cât se pare pronosticul de bază trebuie să fie „x” Nice—pare-se în formă slabă — are de înfruntat pe teren propriu o formaţie care nu a scăpat încă de emoţiile pe care le dă zona expusă retrogradării: Hietz. Deşi echipa oaspe s-a comportat bine în ultimele etape noi nu credem că poate obţine mai mult decit un punct. R'Junes, noua deţinătoare a lanternei roşii, va juca „acasă” cu Toulouse care este la ...adăpost de retrogradare şi în acelaşi timp destul de departe — ca şanse — de primul loc. Bazaţi pe aceste considerente noi Înclinăm să acordăm prima şansă gazdelor. Deşi Reims a cedat duminică surprinzător în faţa echipei Sedan, noi îi acordăm totuşi şanse pentru cel puţin un meci egal, în întîlnirea cu Nancy. Mulţi vor fi tentaţi desigur să acorde prima şansă gazdelor (Nancy). Noi credem însă că Reims nu a renunţat la lupta pentru primul loc şi ca atare va lupta din toate puterile pentru victorie. In penultimul meci, Strasbourg-Marseille, ultima formaţie ar părea favorită prin prisma clasamentului. Cum însă duminică a cedat la scor pe teren propriu în faţa lui Racing Paris, iar pe de altă parte Strasbourg a Învins în deplasare pe Monaco, credem că participanţii nu vor greşi dacă vor folosi în egală măsură şi 1 şi 2. Ultimul meci: Sedan-Lens poate fi — pentru cei mai curajoşi dintre dvs. —• furnizorul unui solist: Sedan. Aceasta pentru două considerente: joacă pe teren propriu și este în formă (1-0 cu Helms în deplasare). Cel mai precauți, pot însă să se gîndească la faptul că Lens— clasată pe locul secund— dorește să-și consolideze poziția. • Frig, vînt, ploaie (pe alocuri, zăpadă) în toate localităţile unde s-au jucat meciurile etapei a 11-a din „Cupa Primăverii“ categoria B. O ambianţă neplăcută şi pentru spectatori, dar mai cu seamă pentru jucători. Şi totuşi, numărul celor prezenţi în tribune nu a scăzut faţă de etapa precedentă, iar jocurile au corespuns aşteptărilor în cele mai multe cazuri Energia Reşiţa — Energia Hunedoara (seria I-a). Energia C. Turzii — Energia Lupani (seria a II-a), Dinamo Bacău — Progresul Focşani (seria a IlI-a) şi Locomotiva Constanţa — Ştiinţa Bucureşti (seria a IV-a) au fost cele mai interesante întîlniri. Alte meciuri au atins un nivel tehnic satisfăcător, dar — cum nu există pădure fără uscături — și în această etapă am înregistrat jocuri slabe fie datorită stării impracticabile a terenului (FI. roșie Suceava — Locomotiva Gara de Nord, Recolta Reghin — Locomotiva Arad), fie din cauza comportării foarte slabe a unor echipe (Energia Uz. tr.Dr. Stalin în meciul cu Energia Arad, Locomotiva Cluj în jocul cu Progresul Sibiu, Energia Cîmpina în fața Energiei Moreni). • Terenul desfundat, alunecos, nu a reuşit să fie un impediment pentru formaţiile mai tehnice, care combină precis,in viteză şi şutează cu adresă şi forţă. Energia Moreni, Progresul Sibiu. Energia Arad au excelat de acest punct de vedere, independent de rezistenţa opusă de adversare. Am înregistrat în această etapă 37 de goluri (21 marcate de echipele gazdă şi 16 de oaspeţi), revenind aproximativ trei goluri de meci, ceea ce este un procent promiţător mai ales faţă de condiţiile în care s-a jucat. • Surprizele etapei (înfrîngerea la scor a Energiei Uz. tr. Dr. Statin şi meciul egal al formaţiei Dinamo Bacău în faţa Progresului Focşani) sunt totuşi... explicabile. Dinamoviştii sunt slab pregătiţi, prezintă o formaţie „nesudată“ şi cu multe improvizaţii curmase (Cimaru pe post de inter într-un joc în care accentul trebuia pus pe atac), iar Energia Uz. tr. Dr. Stalin continuă să se comporte mult sub valoarea jucătorilor care alcătuiesc echipa (Cicerone, Cioboată, Săuleanu, Ursu, Peter etc.). • Cel mai echilibrat şi cel mai disputat meci a fost oferit de Locomotiva Constanţa şi Ştiinţa Bucureşti. Studenţii s-au remarcat prin sobrietatea apărării şi rapiditatea jocului, în timp ce adversarii lor au combinat mai spectaculos pe înaintare. Regretabil că în ambele cazuri, atacanţii nu au avut finalitate în acţiuni, iar apărările au exagerat în durităţi. • Rezultatele de duminică au departajat oarecum echipele din clasamentele seriilor II, III şi IV, dar au complicat foarte mult situaţia în clasamentul primei serii unde şase echipe totalizează acum câte două puncte. Duminică însă, este programat un prim derbi în această serie : Progresul Sibiu — Locomotiva Timişoara, joc între primele două echipe în actualul clasament şi totodată, două formaţii cu îndreptăţite pretenţii la categoria A. • Şi acum, folosind relatările corespondenţilor noştri privind jucătorii remarcaţi, iată o formaţie a etapei : Kelemen (Loc. Cluj) ,■ Juhasz (En. Arad), Maior (Ştiinţa Buc.), Molnar II (Energia Mediaş) — Coidum (Loc. Constanţa), Georgescu (Progr. Sibiu) — Ştefănescu (En. Moreni), Ban (En. C. Turzul, Ristin (En. Arad), Roman (Progr Sibiu), Ciordeanu (En. Mediaş). R. I. Pe la jocurile de categoria B Constatări, explicaţii, aspecte şi... formaţia etapei şi prima repriză echipa Dinamo a fost adesea pusă în dificultate de atacul Locomotivei, ceea ce a necesitat uneori intervenţia interilor pentru a respinge acţiunile feroviarilor, lată-l de pildă, pe Nie uşor venit nult in urmă şi degajind balonul din faţa lui Ene II, care scăpase de I. Lazăr(Dinamo—Locomotiva 2—2). Program săptăminal Joi la Bucureşti: Progresul — Dinamo Oraşul Stalin, Stadionul Republicii, ora 16,45. Joi la Iaşi: Ştiinţa IMF — Progresul Rădăuţi. Duminică la Bucureşti, Stadionul Republicii, ora 14,45: Progresul CPCS — Ştiinţa Bucureşti (cat. C), ora 16,45: CCA — Recolta Tg. Mureş (cat. A). Culese la Timişoara, dar valabile, poate, şi in alte părţi.« • Acolo unde există grijă şi spirit gospodăresc, lucrurile merg bine. Aceasta se potriveşte foarte mult terenului Progresul al cărui cîmp de joc se prezintă într-o •stare bună. Păcat că lipsea de apă nu permite o mai bună îngrijire a gazonului. • Aproape la fel de bine arată şi cîmpul de joc al stadionului „23 August", ca urmare a reparaţiilor la care a fost supus. Ca să-şi merite, însă, numele de stadion are nevoie şi de tribune corespunzătoare. Din nefericire, nimeni nu mişcă un deget în această direcţie. • Conducerea Locomotivei pare inexistentă. Colegii lor de asociaţie din Cluj, care au jucat la 7 aprilie la Timişoara, au trimis cu Clasamentele „Cupei Primăverii” (cat. C) Fostul arbitru de fotbal Denis Xifando s-a stins din viaţă. Talentul, competenţa, obiectivitatea şi autoritatea sa faţă de jucători şi public, au făcut din Denis Xirando un exemplu permanent pentru generaţiile de arbitri care s-au succedat între anii 1930 şi 1945. Denis Xirando a arbitrat numeroase meciuri inter-ţări, precuim şi unele din cele mai grele partide din „Cupa Europei Centrale", el a îndeplinit ani de-a rîndul funcţia de preşedinte al corpului de arbitri din ţara noastră. După război, la Arad , unde îşi desfăşura activitatea profesională — el a dat un preţios concurs la reorganizarea colegiului local de arbitri. In ultimii ani, caracterul muncii sale profesionale l-a îndepărtat de activitatea sportivă, de care însă a continuat să se intereseze pînă în ultimele clipe ale vieţii. Denis Xirando lasă în urma sa regrete unanime. UN GRUP DE ARBITRI DE FOTBAL Seria I 1. Locomotiva Iaşi 2. Progr. Rădăuţi 3. Locom. Paşcani 4. Energia Birlad 5. Ştiinţa IMF Iaşi 6. FI. I. Botoşani 7. Progr. Dorohoi Seria a II-a 1. Victoria Tecuci 2. FI. roşie Buhuşi 3. Locom. Galaţi 4. Energia St. roşu Bacău 5. Locom. Tg.obna 6. Dinamo Brăia 7. Energia Moineşti Seria a IV-a 1. Energia Buc. 2. FI. roşie Giurgiu 3. Energia Galaţi 4. Energia Medgidia 5. Ştiinţa Galaţi 6. FI. roşie F.C. Bucureşti 7. Energia Constanţa Seria a TV-a Seria a V-a Seria a VI-a 2 2 0 0 4:1 4 1 1 0 0 8:02 2 10 16:32 2 10 13:6 2 00 0 0 0:0 0 20 0 2 1:4 0 10 0 10:8 0 220 0 8:3 4 2 1 0 16:42 2 10 13:32 2 10 14:4 2 2 10 13:52 10 0 12:3 0 10 0 11:5 0 2 20 0 8: 4 2 11 13:2 3 2 1 0 14:22 2 1 0 13:4 2 10 1 0 0:0 1 10 0 12:3, 6 2 0 0 2 0:6 6 1. Energia IV Címpina 2 2 0 0 3:0 4 2. Energia i Victoria 2 1 1 0 4:2 3 3. Dinamo Pitești 1 1 1 0 2:0 2 4. Energia 13 1 1 1 0 0 1:0 2 5. Energia Tviste 2 0 1 1 1:3 1 6. Energia Sinaia 2 o o 2 1:4 6 7. Energia Leordeni 2 oo 2 0:3 0 1. Locomotiva Craiova 2 1 1 0 3:2 3 2. Ştiinţa Craiova 1 1 0 0 2:0 2 3. Emergia Tg. Jiu 2 1 0 1 5:2 2 4. Energie Craiova 2 1 Ol 4:3 2 5. Loc. Tr. Severin 2 1 0 1 4:6 2 6. Fr. roşie Hm. Vâlcea 2 0 1 1 2:4 1 7. Progresul corabia 1 0 0 1 0:3 0 1. Energia III Reşiţa 2 1 1 0 4:1 3 2. Progresul Brad 2 1 1 0 5:3 3 5. Energia 108 2 1 0 1 3:3 2 4. Energia Oţelul roşu 2 1 0 1 1:3 2 5. FI. I. 7 Nov Arad 1 0 1 0 3:3 1 8. Energia Constr. Arad 2 0 1 1 1:2 1 7. Enereia 14 1 o 0 1 0:2 0 Seria a VH-a X. Progresul Bistriţa 2 1 1 0 8:3 3 a. FJ. R Sf. Gh. 2 1 1 0 2:1 3 1 1 0 0 3:1 2 2 1 0 1 1:1 2 1 0 1 0 1:1 1 2 0 1 1 2:4 1 2002 2:10 0 3 4. Voința Tg. Mureş 3-4. FI. roşie Cluj 5. Recolta Topliţa 6. Energia VII 7. Progresul Turda Seria a VIII-a 2 1 1 0 5:1 3 2 1 1 0 3:2 3 1 1 0 0 1:02 1 1 0 0 5:22 2 1 0 1 3:3 2 2002 2:6 1 20 02 1:6 0 1. Recolta Sighet 2. Recolta Cărei 3. Progr. Satu Mare 4. Energia Oradea 5. FI. rosie Oradea 6. Dinamo Baia Mare 7. Recolta Salonta SPORTUL POPULAR Nr. 2991 Pag. 5-a