Sportul Popular, noiembrie 1957 (Anul 12, nr. 3108-3123)

1957-11-02 / nr. 3108

Bucurie pentru sportivii de la I.T.B. Pe şoseaua Ştefan cel Mare se construieşte o nouă sală de sport pentru un colectiv sportiv cu mii de membri — aşa cum, este Progresul I. B. — problema existenţei unei săli de sport care să permită desfăşurarea linei activităţi multilaterale, de masă şi de performanţă şi pe timpul iernii s-a făcut simţită încă de la înfiinţarea colectivului. In toamna anului 1956 s-a început construcţia unei astfel de săli, astfel că problema tinde să-şi găsească într-un viitor nu prea îndepărtat o definitivă rezolvare. .Dornici de a afla unele amănunte în legătură cu această construcţie sportivă, am făcut deunăzi o vizită la colectivul Progresul I.T.B., al cărui neobosit preşedinte, Constantin Vulcu, ne-a satisfăcut din plin curiozitatea gazetărească... Am aflat că lucrarea a început în luna octombrie a anului trecut, după planul realizat in cadrul Institutului „Proiect Bucureşti“ de către ing. N. Iliescu. In cadrul întreprinderii, lucrarea este încredinţată gospodăriei de întreţinere a liniilor şi lucrărilor speciale (G. I.L.S.). Proiectul lucrării prevede construirea a două săli, fiecare cu dimensiuni de 31,50 m. x 17 m şi o înălţime de 10,20 m despărţite printr-un paravan mobil Ele vor avea profiul unor săli de gimnastică înzestrate cu tot aparatajul ce implică practicarea acestei discipline care — după cum am fost asiguraţi — va căpăta în cadrul colectivului d un caracter de masă mai larg decit în prezent. Numeroase dependinţe — vestiare, magazii pentru echipament, cabinete medicale, săli de masaj — vor completa cadrul viitoarei construcţii. Interlocutorul nostru ne-a amintit apoi, că în afara gimnasticii, în sală se vor mai practica voleiul, baschetul, handbalul redus, boxul şi chiar fotbalul. — Proiectul prevede şi construirea linei tribune? — Nu, deoarece sala va fi destinată exclusiv antrenamentelor şi nu desfăşurării unor întreceri sportive publice. Aici, sportivii colectivului nostru vor putea să-şi continue pregătirea pe timpul iernii, perioada de tranzitie, in condiţii pe care nu le-au avut pînă acum. Tov. Vulcu n-a uitat să ne amintească nici faptul că sportivii colectivului printre care strungarii D. Creţu şi P. Savu, handbalişti, desenatorul C. Nicolau, din echipa de volei a co- ,olectivului sau electricianul F. Ruja, de asemenea voleibalist în echipa de juniori, urmăresc cu interes mersul lucrărilor. Aproape zilnic ei pot fi văzuţi pe şantier, solicitînd tehnicienilor o serie de relaţii: cînd se va începe montarea acoperişului, care va fi ritmul lucrărilor interioare, etc. E şi firesc: sînt nerăbdători... — Cînd credeţi că va fi inaugurată sala? — Proiectul prevede finisarea întregii construcţii in toamna anului viitor. Pentru aceasta cred că ar trebui urgentate unele lucrări, in special acoperişul din prefabricate, astfel ca pe timpul iernii lucrările de interior să se poată realiza în bune condiţiuni. Ca o completare de ordin tehnic a celor discutate cu tov. Vulcu, ne am deplasat şi la şantierul săfie de sport din şoseaua Ştefan cel Mare. Odată sosiţi aici, privirile au rătăcit uimite la vederea unei construcţii aproape in întregime terminată la roşu“. Am aflat aici şi uneie greutăţi pe care le întîmpină harnicii constructori. Dat fiind insă interesul real pe care Direcţiunea I.T.B. îl acordă acestei importante lucrări, nădăjduim că micile dificultăţi de moment vor fi depăşite, pentru ca sportivii de la l.T.B. să poată intra cit mai curind în posesia acestei săli pe care şi-au dorit o de atîta vreme. TIBERIU STĂNIA Lucrările de construcţie a sălii de sport a colectivului Progresul l.T.B sint avansate. In fotografie scheletul noii baze sportive (Foto: TH. ROIBU) In regiunea Oradea — realizări importante în dezvoltarea activităţii sportive de masă Oradea este una din puţinele regiuni ale ţârii in care sportului de masă i s-a acordat o atenţie deosebită. De aceea e şi una din puţinele regiuni în care, in acest domeniu, s-au înregistrat succese mai evidente. Poate fi deci dată ca exemplu — din acest punct de vedere — regiunea Oradea? Du'şi părerea noastră da. Şi iată de ce... 246.210 participanţi au fost înregistraţi la concursurile Spartachiadelor in anul 1956, de la introducerea tradiţionalelor crosuri de masă „Să întimpinâm 1 Mai“ şi „Să întîmpinăm 7 Noiembrie“ peste 400.000 oameni ai muncii au luat parte la acest gen de alergări; în decursul celor 8 ani de la înfiinţare, aproape 50.000 tineri şi tinere au devenit purtători ai insignei G.M.A. Convingător? Fără îndoială. Dar, să luăm pe „capitole“ realizările din domeniul sportului de masă în regiunea Oradea, începînd cum e firesc, cu colectivul sportiv. Unităţi de bază ale mişcării sportive, colectivele sportive s-au întărit şi s-au dezvoltat mult în ultimii ani, îndeplinindu-şi din ce în ce mai bine menirea, aceea de a asigura unui număr cit mai mare de oameni ai muncii posibilitatea de a practica sportul în mod organizat. In anul 1949 existau în regiunea Oradea 70 grupări sportive în care activau — sporadic — cîteva mii de oameni. Astăzi, în oraşele şi satele omudene există 370 colective sportive cuprinzînd 49.388 membri. Atragerea elementului feminin în ■sport a fost pentru activiștii sportivi din regiunea Oradea uu obiectiv permanent, obținîndu-se, de altfel, succese din cele mai frumoase. Să dăm cîteva exemple: 10.500 femei sînt membre ale colectivelor sportive, participarea femeilor la viaţa sportivă a crescut de la 10 la sută, cu câţiva ani în urmă, la 30 la sută în prezent; 51.293 femei (dintr-un total de 246.210) s-au întrecut în ediţiile din anul trecut ale „Spartachiadei tineretului“, etc. Avînd o puternică bază de masă, importul de performanţă a găsit un Din problemele discutate în adunările de cointibare al comitetelor regionale de organizarea U.C.F.S. climat favorabil de dezvoltare. în cele 1850 secţii pe ramură de sport activează — ca sportivi clasificaţi — 6.657 tinere şi tinere. Regiunea Oradea se mîndreşte cu o serie de sportivi care prin comportarea lor au fost distinşi cu titlul de maestru emerit (1), maestru al sportului (9), sau candidat de maestru — la şah — (5). Puntea de legătură dintre sutele de mii de începători — participanţi la competiţiile de mase — şi sportul de performanţă este foarte puternică. In afara celor 26 echipe care evoluează în primele campionate ale ţării, există 111 emipe în diferitele campionate regionale, 103 în caii)|onatele oraşului Oradea, 277 în campionatele raionale. Această bogată activitate competiţională este coordonată şi îndrumată de 45 profesori de educaţia fizică (absolvenţi ai I.C.F. şi S.M.T.C.F.), 71 antrenori, 350 instructori obşteşti şi 515 arbitri, 25 comisii regionale de ramură de sport (cu 15 subcomisii şi colegii) şi 64 comisii raionale coordonează şi îndrumă desfăşurarea numeroaselor campionate. Baza materială a colectivelor sportive a crescut simţitor. Deosebit de elocvente sunt realizările din domeniul construcţiilor şi al amenajărilor de baze sportive. Nu e departe timpul cînd ţinuturi întinse din regiune erau lipsite de o bază sportivă. Azi, pot fi numărate je degete salele fără terenuri de sport. In comunele regiunii Oradea (Boghiş, Salard, Tileagd, Pădurea Neagră, Halod), la Aleşd, Simleu, Criş, Marghita, Valea lui Mihai şi în alte localităţi sînt numeroase baze sportive. La centrul de regiune, Oradea, 2 stadioane cu tribune de beton — unul cu o capacitate de 8.000 şi altul cu 12.000 locuri — piste de atletism, vestiare, cabine, etc., asigură buna desfăşurare a competiţiilor. Au existat în sportul de mase din regiunea Oradea şi unele greutăţi şi lipsuri, dintre care mai evidente ar fi: insuficienta cuprindere a sportului în sate, necorespunzătoarea creştere a sportului şcolăresc, deficienţe în munca G.M.A., nepreocuparea pentru calificarea unui număr cit mai mare de instructori obşteşti, etc. Cum iarna este în această regiune mai vitregă (în sensul că mai în fiecare an lijja de zăpadă se face resimţită) sporturile specifice iernii lîncezesc. Dar, nu numai acestea. Tot aşteptînd ca iarna să se îndure să-şi facă... datoria, activiştii sportivi neglijează oarecum celelalte sporturi ce se pot practica în sală. In felul acesta, sportivii se trezesc cu un nedorit repaus care durează uneori foni de zile. Sunt lipsuri destul de serioase, de care noile organe sportive din regiunea Oradea au datoria de a ţine seama, pentru ca în viitor spoeriil demasă să înregistreze cu mai multe succese. SPORTUL POPULAff~^ Pag. 2-a Nr. 308 Sibiul, gazdă a unui nou derbi handbalistic Nu a trecut decit o sept amină de cînd la Sibiu s-au întilnit intr-un meci decisiv echipele aflate pe primele două locuri ale clasamentului campionatului feminin de handbal și iată că — tot la Sibiu — se va disputa un nou derbi al campionatului feminin: „Flamura roşie Sibiu-Progresul M.J.C. Duminica trecută echipa sibiană a învins Progresul St. roşu Bucureşti cu 2—1 (1—1). S-ar părea deci că handbalistele din Sibiu sint greu de învins pe teren propriu. Pentru mîine insă lucrurile se prezintă sub alt aspect. In primul rînd deoarece Progresul M.I.C. are o apărare excelentă (nu tot campionatul a primit doar 12 goluri!) şi în al doilea rînd fiindcă nu credem că această fomnajie va face aceeaşi greşeală ca adversarul de duminica trecută (Progresul St. roşu) de a juca lent şi nervos. In perspectivă deci un meci mai echilibred decit cel de duminica trecută. Legat de acest eveniment ne exprimăm speranţa că Sibiul va găzdui partida pe un teren corespunzător şi în nici un caz pe cel (total neindicat pentru asemenea jocuri) de lingă sediul Uniunii raionale de cultură fizică şi sport. Partide spectaculoase în campionatul de rugbi C.C.A. şi ENERGIA REPUBLICA ne-au oferit ieri o alacută surpriză. Intrecîndu-se în campionatul de rugbi cele doua echipe s-au străduit — şi au reuşit în mare măsură — să ne ofere o partidă spectaculoasă. Echipa C.C.A. arată o formă îmbunătăţită, ceea ce o face să se afle în continuare în lupta pentru primul loc, gata sa profite de o eventuală deferfitune a celor două formaţii —• Locomotivaţi Energia I.S.P. — care o preced în clasament. De altfel, jocul de duminică dintre C.C.A. şi Energia I.S.P. (la ora 11 pe terenul acesteia din urmă) va fi determinant în ceea ce priveşte şansele ambelor echipe. Beneficiind de o formaţie cvasi-completă (au lipsit doar Marmache şi Kraimer) militarii au desfăşurat un joc modern, în mişcare, cu numeroase alocuri la mină, multe duse pînă la aripi (Penciu şi Veluda) care nu şi marcat, în serie. A persevera pe acest drum iată ceea ce recomandăm echipei C.C.A. O contribuţie la realizarea acestei victorii categorice: 19— 3 (13—3) au adus-o în afara celor două aripi — Veluda şi Penciu — (Dobre a jucat fundaş) Merghişescu şi Chiriac (au deschiscu promptitudine toate baloanele favorabile), Nanu, Dobre, Paloşanu, Enache şi St. Constantin. Energia Republica a prezentat o echipă tînără, sudată şi cu o destul de bună concepţie. Este pozitivă tendinţa formaţiei de a nu-şi baza jocul exclusiv pe apărare. Ieri cei mai buni jucători ai echipei: Iliescu, Rusu, Criţan. (Meciul ei cu Ştiinţa I.M., decisiv pentru evitarea retrogradării, care trebuia să aibă loc mîine, a fost aminat). Cele 22 de puncte au fost realizate de Peneiu (7), Veluda (6), Nanui Radu (3) şi Căpuşanu (3) — pentru C.C.A. şi Iliescu (3) pentru învinşi. In încheiere merită cuvinte buni D. Zamfir care a arbitrat discret un joc disputat în spiritul unei depline sportivităţi. Partida Ştiinţa I.M.—Progresul FB nu a mai avut loc deoarece formaţia studenţilor a cerut în ultimul moment amînarea jocului. Considerăm că subcomisia de competiţii a procedat cu uşurinţă „lucindu-se" de-a programarea şi amînarea acestei partide. (D C.) ★ Energia I.S.P. la un pas de a fi îngrîntă! Vădind în continuare aceeaşi formă slabă, din ultimul timp, cîştigătoarea „Cupei R.P.R.“ a fost pe punctul de a ceda ieri în faţa Locomotivei P.T.T. Şi doar lipsa de finalitate în acţiuni a acestora ca şi o gravă eroare de arbitraj a lui N. Ghiondea, care a acordat Energiei o încercare gratuită, au determinat în ultimă instanţă rezultatul. Scor final: S—3 (3—0) pentru Energia. (V. Hossu-corespondent). • In celălalt meci Locomotiva Gr. Roșie — Ploești 45—6 ( 20—3). Așa se joacă rugbiul cu pase la mină... Joi C.C.A. a purtat adeseori balonul pe linia de treisferturi. In fotografie Radu Nanu trece balonul lui Radu Veluda care va marca (fază din jocul C.C.A.-Energia Republica). (Fotó: GH. DUMITRU) Progresul F. B.—Energia București 5-0 la tenis de masă feminin In întilnirea feminină de ieri, din Angelica Rozeanu— ......rinei bolea cadrul campionatului republican pe c- 2—0, Ella Zeller, Angelica Rozeanu chipe, Progresul F.B. a învins Ener- —Geta Pitică, Calmei Folea 2—0, gia București cu 5—0. Rezultate teh- Angelica Rozeanu—Geta Pitică 2—0. nice : Ella Zeller—Geta Pitică 2—0, Ella Zeller—Catrinel Folea 2—0. Competiţii în cinstea lui 7 Noiembrie 9 Comitetul regional A.V.S.A.P., în colaborare cu redacţia ziarului „Drumul Socialismului“ din Deva, a organizat in cinstea celei de a 49-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie un concurs moto de viteză pe circuit închis, la care au participat concurenţi din Sibiu, Cluj şi regiunea Hunedoara, lată ciţiva dintre cîştigători: 125 cmc: Dowitz Cristaianu (Sibiu); 250 cmc: Dobál Allalbert (Cluj); 500 cmc: Matefi Nicolae (Cluj) etc. Balogh Gheorghe — coresp. • In cinstea zilei de 7 Noiembrie, Capitala a găzduit o interesantă întilnire şahistă la 59 de mese, organizată de secţia de şah a C.C.A. Echipa militarilor a fost opusă unei puternice combinate sindicale. Intîlnirea a luat sfîrşit cu scorul de 21 —1S, în favoarea combinatei, deşi la primele 10 mese rezultatul a fost de partea militarilor: 8—2. Acest meci a avut ca scop popularizarea şahului în unităţile militare, fiind angrenaţi un mare număr de ostaşi şi elevi-ofiţeri din Bucureşti. D. Munteanu -coresp. 9 Tot în Capitală începe duminică 3 noiembrie competiţia de fotbal pentru echipele de juniori (cele divizionare) dotată cu „Cupa 7 Nocembrie“. Compenţia este organizată de subcomisia cr"scr"'aci de juniori în două serii. Seria 1: ştiinţa Buc., C.C.A., Locomotiva Buc., Dinamo 6, Flamura roşie Gheorghiu Dej; seria a II-a: Energia 23 August, Dinamo Buc., Locomotiva G. N., progresul C.P.C.S., Progresul F.R. N. Urechiatu — coresp. • La competiţia de atletism organizată de cercul pedagogic al profesorilor de educaţie fizică din Timişoara, au parti-Devenită tradiţională, competiţia de tenis de masă dotată cu „Cupa 7 Noiembrie” organizată de TJ.C.F.S. regional Galaţi, prin comisia de specialitate, se desfăşoară anul acesta la cea de a VII-a ediţie. Acest concurs a reunit de fiecare dată pe unii dintre cei mai buni sportivi din ţară la tenis de masă şi s-a bucurat în general de o excelentă organizare, întrecerile constituind un bun prilej de popularizare a acestei discipline sportive. Şi anul acesta s-au luat măsurile necesare pentru ca jocurile să obţină succesul dorit. Competiţia se va disputa la Galaţi în zilele de e, 7, 8 noiembrie la următoarele probe: echipe bărbaţi, echipe femei, simulu bărbaţi şi simplu femei. Au fost invitate echine fruntaşe din ţară ca Energia. Hamura roşie, Ştiinta I.P.G., Progresul F.B. şi Voinţa I.M. (Buc.iresth şi oile formafi «Cu Cluj, Iaşi, Baciu, Oradea, Ploeşti, Piteşti, Craiova, Tg. cipat 600 de elevi şi eleve. Cele mai frumoase rezultate le-au obţinut elevii de la şcoala tehnică exp. C.F.R. şi elevele de la Şcoala medie nr. 7, clasaţi pe primele locuri în grupa şcolii medii şi elevii Şcolii profesionale depou C.F.R. şi elevele Şcolii prof. textile. Al. Gross-coresp. Mureş, Constanţa, Hunedoara, Suceava, Baia Mare, Timişoara, Oraşul Stalin, Arad, Sibiiu, Brăila, Focşani, Tecuci şi bineînţeles Galaţi. De asemenea, vor lua parte şi membrii fotului reprezentativ cu excepţia celor care participă la campionatele internaţionale ale Iugoslaviei de la Zagreb. Deci cu puţine excepţii, între 6 şi 8 noiembrie la Galaţi se vor întîlni cei mai buni jucători şi jucătoare de tenis de masă din R.P.R. Frumoasa acţiune iniţiată acum şipt ani de pasionaţii tenisului de masă gălăţean este astăzi încununată cu succes, reunind la cea de a 8-a ediţie pe majoritatea fruntaşilor acestui sport. Şi nu ne îndoim că publicul gălăţean va fî satisfăcut de calitatea meri-lor pe care le va urmări. Snoriîvii participanţi la „Cupa 1 Noiembrie“ de la Galaţi vor primi mar-cioase premii constind- prin cupe, plachete, diplome. FRUNTAŞII TENISULUI NOSTRU DE MASĂ PARTICIPĂ LA O MARE COMPETIŢIE LA GALAŢI