Sportul Popular, mai 1958 (Anul 13, nr. 3196-3211)

1958-05-03 / nr. 3196

Demonstraţio ■ oamenilor muncii din Capitala (Urmare din pag. 1) prinderile industriale, au trecut bucuroşi şi mîndri de realizările obţinute constructorii de pe marile şantiere ale Capitalei. Pe şantierele Floreasca, Muncii, „1848“ şi Magheru au fost terminate, în cinstea zilei de 1 Mai lucrările la 260 de noi apartamente. In întîmpinarea marii sărbători constructorii au început cu elan să muncească pe şantierele unor blocuri noi, care, ridicate pe arterele principale şi in alte cartiere, vor pune la dispoziţia oamenilor muncii 4000 noi apartamente. Carul alegoric al fabricii de confecţii „Gh. Gheorghiu-Dej“, înfăţişa cîteva din sortimentele realizate de întreprindere în cei zece ani de activitate. Miile de muncitori şi tehnicieni ai acestei importante unităţi industriale, avanpost al industriei bunurilor deconsum din ţara noastră, au vestitcu adîncă satisfacţie că în cinstea zilei de 1 Mai au livrat peste plan comerţului socialist mai mult de 150.000de articole confecţionate şi tricotate. La începutul acestui an ţara întreagă a primit cu bucurie vestea punerii în funcţiune a ciclotronului la Institutul de fizică atomică al Academiei R.P.R. Miile de cetăţeni ai Capitalei care, aşezaţi de o parte şi de alta a bulevardelor, au urmărit şi aplaudat trecerea coloanelor de manifestanţi, au avut prilejul în dimineaţa zilei de 1 Mai să vadă un model reproducînd aproape în mărime naturală ciclotronul. Pe carul alegoric ce înfăţişa această minunată realizare cercetătorii ştiinţifici au înscris cuvintele care le sunt călăuză în activitatea de zi cu zi: „Ştiinţa în slujba păcii şi a socialismului". Împreună cu cercetătorii Institutului de fizică atomică, au demonstrat de 1 Mai prin Piaţa Stalin cercetătorii din domeniul industriei metalurgice, al mecanicii, al agriculturii, medicinii, etc. Ei şi-au arătat adînca recunoştinţă pentru grija pe care statul democrat-popular o manifestă faţă de înflorirea ştiinţei. Ca de atîtea alte ori, şi de data aceasta sărbătorirea lui 1 Mai a prilejuit o adevărată paradă a cîntecelor şi dansurilor romîneşti. Artiştii ansamblurilor din Capitală, trecînd prin faţa tribunelor prinşi în viitoarea dansurilor, au fost răsplătiţi cu ropote de aplauze. Acordurile imnului Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat, au vestit intrarea în piaţă a studenţilor. Plini de însufleţire şi voie bună, miile de studenţi ai Capitalei au venit la această mare sărbătoare bucuroşi de succesele obţinute în bătălia grea pentru cucerirea ştiinţei, hotărîţi să nu precupeţească nici un efort pentru ca, răspunzînd condiţiilor minunate de trai şi de studiu create de partid şi guvern, să devină specialişti cu o înaltă calificare, capabili să contribuie din plin la opera de construire a socialismului. ★ Demonstraţia oamenilor muncit din Capitală, minunată manifestare a unităţii de neclintit dintre partid, guvern şi popor, puternică mărturie a spiritului internaţionalismului proletar de care este însufleţit poporul român, a luat sfîrşit. Din mii de piepturi a răsunat — epilog al unei sărbători de neuitat — Internaţionala, imnul de luptă al clasei muncitoare din întreaga lunie, chemarea fierbinte la luptă pentru pace şi bunăstarea celor ce muncesc de pretutindeni. Trec vinătorii şi pescarii sportivi, bogăţiile faunei ţării noastre, find In frunte — carul alegoric, reprezen(Foto: I. MIHAICA) Pruniosul car alegoric cl sportivilor dinamovişti, infăţişind diversele probe de gimnastică. (Foto: GH. DUMITRU) SPORTUL POPULAR Aug- 2-3 4|£| ,319§ In întreaga ţară, zeci de mii de sportivi au participat la marea demonstraţie a oamenilor muncii în cinstea zilei de 1 Mai Ca şi în Capitală, în fiecare din oraşele ţării ziua de 1 Mai a prilejuit o entuziastă manifestare a frăţiei oamenilor muncii din patria noastră cu cei din ţările socialiste, a hotărîrii lor de a munci cu abnegaţie pentru cauza păcii şi a socialismului, a solidarităţii lor cu lupta clasei muncitoare din ţările capitaliste, coloniale şi dependente. Zeci de mii de tineri sportivi şi-au dat contribuţia la deplina reuşită a marii demonstraţii în cinstea zilei de 1 Mai, manifestînd împreună cu oamenii muncii din toate colţurile ţării, Iată cîteva din relatările corespondenţilor noştri, referitoare la demonstraţia tineretului sportiv: Reşiţa O masivă coloană de tineri sportivi din colectivele Tînârul Metalurgist, Muncitorul, Şantierul, Gloria, Şcoala sportivă de tineret etc. ca şi conducătorii activităţii sportive locale au luat parte, alături de muncitorii „Cetăţii de foc“, la demonstraţia oamenilor muncii în cinstea zilei de 1 Mai. Printre numeroşii sportivi primiţi cu vii aplauze se aflau maestrul sportului Andrei Kerekes, luptătorul Petre Popescu, boxerii Venzel Stoianovici, I. Petrescu şi C. Bumbea, atletul V. Gheller, handbaliştii, fotbaliştii şi alţi sportivi, printre care numeroşi fruntaşi în producţie ca : Ştefan Apro, Eugen Odocheanu, A.Berenschutz etc. (Gh. Dobrescu, coresp.). Tg. -Mureş Defilarea sportivilor n-a dezminţit aşteptările iubitorilor de sport din orgaşul nostru. Mii de tineri şi tinere, aparţinînd diferitelor colective sportive recent reorganizate, au contribuit la părerea unanimă că aceasta a fost cea mai frumoasă demonstraţie din ultimii ani a sportivilor mureşeni. Au fost reprezentate în mod specific toate disciplinele sportive. Coloana sportivă a fost deschisă de activiştii sportivi, urmaţi de fotbaliştii şi membrii celorlalte secţii ale Clubului sportiv Tg. Mureş, mult aplaudate au fost carele alegorice şi cele două piramide pe motociclete. Au defilat în continuare sportivii colectivelor Voinţa, Dinamo, ILEFOR, şcoala de tenis, Alimentara, cicliştii oraşului, I.M.P., Gloria, fotbaliştii din toate Întreprinderile şi şcoala de călărie. Coloana a fost încheiată de 200 de motociclişti. Dupăamiază, pe toate terenurile oraşului au avut loc întreceri în finalele concursurilor din cadrul Cupei 1 Mai. Acest bogat program sportiv va continua pînă mîine. (V. Kadar-coresp.). Cluj Pentru cetăţenii oraşului, prezenţi la marea demonstraţie de 1 Mai, defilarea sportivilor a fost un prilej de adevărată încîntare ! Ei s-au întîimpinat cu nesfîrşite ropote de aplauze, fie că era vorba de reprezentanţi ai Clubului sportiv universitar, în frunte cu dr. I. Arnăut şi cuprinzînd nume de sportivi cunoscuţi ca Tr. Sudrigean, Nura Pasciuc, Constantin Creţa, precum şi lotul de fotbalişti ai Ştiinţei Cluj, de sportivi de la Metalul , care au prezentat un reuşit car ategoric, de la Electrica sau de la Dinamo, ultimii în frunte cu echipa de fotbal de categoria A. O puternică impresie au făcut şi sportivii din şcoli , în special elevii de la şcoala metalurgică şi cei de la şcolile medii de fete nr. 4 şi 11, care au executat exerciţii cu drapele şi cu batiste colorate. După-amiază, în pădurea Hota şi în diferite cartiere ale oraşului, sportivii clujeni au făcut reuşite demonstraţii de box ,lupte, scrimă şi gimnastică. (Emil Bocoş, corespondent). Bacău In oraşul nostru, defilarea sportivilor a fost deschisă de aeromodelişti şi motociclişti. Au urmat apoi sortivii din şcoli, din colectivele sportive Voinţa, Progresul şi din alte colective, care au impresionat asistenţa printr-o frumoasă ţinută şi prin reuşite exerciţii executate în diferite puncte ale traseului. Ultimii au defilat sportivii de la Dinamo, în frunte cu echipa de fotbal de categorie B. In după-amiaza aceleiaşi zile, sportivii oraşului au luat parte la numeroase întreceri de handbal, volei, baschet şi fotbal, (fie Iancu şi Victor Mihăilă, coresp.). Timişoara Peste 4.000 de tineri sportivi au participat, alături de marea masă a oamenilor muncii din oraşul de pe malurile Begăi, la marea demonstraţie cu prilejul zilei de 1 Mai. Demonstraţia sportivilor a fost deschisă de o motocicletă purtînd o paneardă cu iniţialele Uniunii de Cultură Fizică şi Sport. După grupurile formate din activişti sportivi din oraş şi stepari, au urmat tinerii sportivi din colectivele sportive şi şcolile tinişorene. Elevele şcolii medii nr. 7, ca şi cele de la şcoala medie nr. S şi elevii liceului sportiv au efectuat din mers reuşite exerciţii de gimnastică. Mult aplaudaţi au fost sportivii colectivului C.F.R. Timişoara. I.M.B. a prezentat un frumos car alegoric (un ring de box) iar carul alegoric al colectivului sportiv Stăruinţa (Intrep. N. Beloianis) a simbolizat gimnastica în producţie. Foarte reuşită a fost defilarea sportivilor de la Voinţa, care au prezentat o piramidă pe motocicletă şi un car alegoric simbolizînd canotajuL Cu aplauze entuziaste au fost salutaţi sportivii de la Ştiinţa Timişoara, primul club sportiv din oraş, avînd în primele rînduri fotbaliştii care ne vor reprezenta în „Cupa Dunării". (AL Gross-coresp.). Galaţi Niciodată în ultimii ani nu a fost organizată In bătrînul port dunărean, Galaţi o demonstraţie a sportivilor mai reuşită. Peste 1.500 de sportivi din localitate au demonstrat în ziua de 1 Mai. Au fost prezentate numeroase care alegorice. Aplauze furtunoase au cucerit paraşutiştii, din cadrul cărora s au ridicat numeroase elemente de valoare pentru paraşutismul romînesc (ca, de pildă, multipla campioană naţională Angela Năstase) şi motocicliştii, care au realizat pe două motociclete o impresionantă piramidă formată din 7 sportive. Defilarea colectivelor sportive din Galaţi a avut un aspect diferit față de anii trecuţi, fiind organizată pe discipline sportive. (A. Schenkman şi V. Paladescu-coresp.). Iaşi Defilarea sportivilor este deschisă de o coloană de stegar reprezentanţi ai colectivelor sportive din Iaşi. După aceştia au trecut prin faţa tribunei activiştii sportivi, care au raportat partidului că în U.C.F.S. s-au înscris pînă acum peste 50.000 de membri din regiunea Iaşi. Coloana sportivilor este urmată de reprezentanţii C.S.U. Iaşi. Studenţii, în număr mare, echipaţi în frumoase costume bleumarin, au defilat urmaţi de tinerii boxeri reprezentând majoritatea colectivelor sportive. In ordine au trecut prin faţa tribunei cicliştii, care peste cîteva zile vor lua startul, cu prilejul zilei presei comuniste (5 mai), în competiţia organizată de ziarul „Flacăra Iaşului“ şi „Steagul roşu“ Bacău. Apoi, eleviişcolii sportive de tineret de călărie urmaţi de călăreţii de la Dinamo au executat în ritmul muzicii un trap impecabil. Coloana de sportivi a fost încheiată de elevii şcolilor din Iaşi, care au executat un ansamblu de gimnastică şi un reuşit exerciţiu de gimnastică acrobatică. (Petru Codrea-corespomdent). Oraşul Stalin Coloana sportivilor a fost primită cu vii aplauze la intrarea ei în piaţa „23 August“. Demonstraţia sportivilor a fost deschisă de o piramidă pe motocicletă. Au defilat apoi conducătorii vieţii sportive din Oraşul Stalin, cadrele tehnice şi membrii celor 132 secţii pe ramură de sport din colectivele din oraş ,afiliate pînă.. acum la feeeraţii. Printre numeroşii sportivi’ se găseau maestra emerită a sportului Mora Windt, atleta Ana Coman, maestrul sportului Gh. Cristoloveanut şi mulţi alţi sportivi fruntași, alături de tinerele speranțe ale sportului din orașul de la poalele Tîmpei. (Al. Dincă, coresp. reg). O splendidă demonstraţie a tinereţii, forţei şi sănătăţii (Urmare din pag. 1) . In piaţă a pătruns coloana sportivilor din raionul „Griviţa Roşie“. Predomină sportivii feroviari: Griviţa roşie, CTFT, CFR Bucureşti, clubul Rapid. In fruntea coloanei, echipa de d rugbi Locomotiva, campioană republicană, avînd în rîndurile ei pe Gh. Pîrcilăbescu, V. Moraru, Cotter, Buda, Picu. Un răpăit de tobe şi coloana seopreşte. Apoi, în sunetele muzicii, grupurile de tineri şi tinere execută mişcări de gimnastică tip GMA. Incintă precizia mişcărilor, perfecta lor sincronizare. Sportivii raionului „Tudor ’iVladimirescu“ se remarcă nu numai prin perfecta aliniere, prin izbutitele lor costume în care predomină culoarea albastră, dar și prin carul alegoric simbolizînd complexul sportiv ’O.M.A. Coloana acestui raion esteîncheiată de un grup de tinere sportive, în costume galbene, care pătrund lîn piaţă cu graţioşi paşi de dans, sfluturînd eşarfe roşii şi albastre. Iată acum sportivii raionului „1Mai". Sînt printre ei 48 de maeştri şi fmaeştri emeriţi ai sportului şi 120 decampioni ai ţării. In rîndurile lor păşesc sportivii clubului „Dinamo". Trece prin faţa tribunelor campionii olimpici Leon Rotman, Nicolae Linca, irruntaşii sportului nostru Ion Wiesenmayer, Dumitru Ciobotaru, ValeriusCălinoiu, Ilie Savel. Sportivii dinaimovişti prezintă un splendid caralegoric: „Gimnastica". In piaţă a părtruns un car alegoric neobişnuit:cerbi, căprioare, fazani împăiaţi. Aţighicit: trec vînătorii şi pescarii sporttivii in tradiţionalele şi frumoasele lor costume, avînd alături pe credincioşii lor prieteni, cîinii, vînătorii pălesc tinereşte prin faţa tribunelorSportivii raionului „23 August", printre care se află reprezentanţii colectivelor „23 August". „Republica“ „Electroaparataj“, „Filatura Romina de Bumbac“, sunt intimpinati cu aplauze însufleţite. In mijlocul pieţii, coloana s-a oprit. Stegarii se resfiră, iar grupurile de sportivi, în costume de culoare roşie, înscriu cu trupurile lor cuvintele 1 MAI. Trec acum sportivii din raionul „Gh. Gheorghiu-Dej“. Iată-i pe sportivii Casei Centrale a Armatei cu un splendid car alegoric, ai fabricii de confecţii, ai fabricii de ţigarete „Bucureşti". Din nou, coloana s-a oprit în mijlocul pişţii şi, în vreme ce sportivii, în tricouri roşii, înscriu cu trupurile lor iniţialele P.M.R., piramida, alcătuită din tinere sportive, unduie în acordurile muzicii. Sportivii raionului „M. Bălcescu" se disting prin exerciţiile lor de gimnastică cu steaguri, ca şi prin tema executată şi care constă din realizarea iniţialelor U.C.F.S. Defilarea sportivilor este încheiată de sportivii din raionul „I. V. Stalin". In rîndurile lor păşesc sportivii studenţi şi şcolari. lată-i pe sportivii Clubului Sportiv Universitar Bucureşti şi ai Clubului Sportiv Şcolar Bucureşti. Ca la un semnal, sportivii şi sportivele se grupează în mijlocul pieţii şi, în timp ce un grup de tineri, în costume albe, înscriu în dreptul tribunei oficiale cuvântul PACE, sportivele scot eşarfe reprezentînd drapelele tuturor naţiunilor. Ultimii trec prin faţa tribunelor sportivii Institutului de Cultură Fizică. Sínt tinerii care vor veghia mîine la creşterea noilor cadre ale mişcări noastre sportive, sínt tinerii care vor năti in scurtă vreme noi contingene sportivi fruntaşi. . ..Defilarea sportivilor s-a terminat. Dar fiecare dintre cei ce au asistat la această izbutită demonstraţie va uita cu greu clipele minunate oferite de miile de tineri şi tinere—expresie vie a forţei, sănătăţii, bucuriei de a trăi liber, intr-o ţară liberă ce făureşte cu succes socialismul ! Oraţie, elegantă, tinereţe — iată ce simbolizează acest truvscar alegorici ! " (foto: GH. UJJAUTRU)