Sportul Popular, octombrie 1958 (Anul 13, nr. 3282-3298)

1958-10-02 / nr. 3282

Snortul, Orieten draft al ostaşilor Pe terenul de sport al unităţii Au invatat sportare. Încă de dimineaţă, baza sportivă a unităţii este deosebit de solicitată. La barele fixe şi paradele, pe terenul de volei, la porticurile de gimnastică şi pe pista militară cu obstacole au început antrenamentele, încotro să-ţi îndrepţi mai întîi privirea? Pe cine să admiri? Pe săritorii de la groapa cu nisip sau pe sportivii care execută cu multă măiestrie gimnastica la aparate? Sportivii care-şi dovedesc înndemînarea sînt militari dintr-o unitate de transmisiuni. Flăcăi tineri, plini de viaţă, care au îndrăgit şi practică sportul în armată. Să facem cunoştinţă cu ei. La startul probei , pista militară cu obstacole sunt prezenţi militarii din subunitatea comandată de locotenentul major Ionică Mocanu. Mai întîi comandantul trece,pista cu obstacole urmărit ■cu atenţie de subordonaţi. Apoi el urmăreşte primul participant. Cronometrează timpul, notează observaţiile sale cu privire, la execuţiile tehnice, apoi trece concret la lucru. Rînd pe rînd soldaţii fruntaşi Drăgan Nicolae, Bîrcan Marin, Mihăilă Andrei şi alţii trec pe sub sîrma ghimpată, peste brrna de echilibru, asaltează gardul de doi metri, sar peste şanţ, aruncă grenade. Toate aceste "obstacole deosebit de dificile tinerii noştri sportivi le trec cu o îndemînare demnă de admirat" şi într-un timp mult mai scurt decit cel prevăzut de barem. Toţi au obţinut calificativul ,,foarte bine". La fel ca ei şi ceilalţi militari din pluton se dovedesc la înălţime. Palmaresul acestor sportivi este mult mai bogat. La şedinţa de luptă corp la corp ca şi la gimnastica la aparate ei au calificative bune şi foarte bune. Echipa lor de voleinu are adversar în unitate. Iar dacă ar fi să vorbim despre meritele lor ca militari, am avea şi mai multe de spus. ,Tot plutonul a obţinut calificarea de clasă ca telegrafişti. La o aplicaţie desfăşurată recent, aceşti iscusiţi telegrafişti au acţionat cu multă hotărâre şi îndrăzneală. Comandantul subunităţii este unul din cei mai buni trăgători cu armamentul de infanterie pe armată. Nu mai puţin pregătiţi sunt militarii din subunitatea comandată de căpitanul Năstase Ioan. Toţi subordonaţii acestui ofiţer se descurcă cu uşurinţă în lucrul la aparate. Dovedesc tehnică avansată în executarea exerciţiilor 1 şi 2 la bară fixă şi paralelă. Majoritatea au trecut probele G.M.A. cu rezultate deosebit de valoroase. La probele atletice, alergări, sărituri în lungime şi înălţime, aruncări cu grenada şi greutatea ei au obţinut performanţe care le fac cinste. Să-i urmărim o clipă şi pe subordonaţii locotenentului major Vlăduţ Mircea. Intr-o aliniere perfectă şi disciplinaţi, militarii execută şedinţa de luptă corp la corp. Se fac ţăndări, întoarceri, împungeri. Peste tot se vede armonie, siguranţă, vioiciune şi precizie, în fiecare dimineaţă militarii fac sport, îşi călesc trupul pentru a deveni apărători dîrzi ai patriei. Partidul le-a creat condiţii ca, pe lingă o temeinică pregătire militară, să poată practica toate disciplinele sportive care îi formează ca oameni sănătoşi, ca luptători adevăraţi. Căpitan GH. BARBANŢAN Exerciţiile la bară fixă cer multă îndemînare... La clubul sportiv Marina Despre rodnica activitate a Clubului Sportiv Marina din Constanţa îţi poţi da seama încă de la intrarea in sediu. O sală frumos pavoazată, împodobită cu cupe, plachete şi diplome, cucerite de marinarii sportivi, te întîmpină încă de la început. Apoi, în sălile de sport, mari şi luminoase, poţi face cunoştinţă cu sportivii clubului. Sunt soldaţi, matrozi, cartnici, ofiţii ai marinei noastre militare. Tov, ca Ian Mihai Boldeanu, secretarul clubului, ne-a dat cîteva interesante lămuriri asupra activităţii sportive care pulsează aci. Intr-adevăr, în cadrul Clubului Sportiv Marina fiinţează nu mai puţin de 14 secţii pe ramură de sport, fiecare avînd o bogată activitate. Cit despre nivelul calitativ al acestor secţii, este suficient să ne amintim că G.S. Marina are o echipă de volei şi una de handbal in campionatul categoriei B, că posedă puternice loturi de boxeri şi luptători, că la sporturile cu vele deţine rezultate valoroase. Unii dintre realizatorii performanţelor de frunte sunt marinari care au făcut cunoştinţă cu sportul în armată: Augustin Poenaru (volei), Dumitru Bocanu (fotbal), Samuel Szakács (fotbal) şi alţii. Dar aci activează şi sportivi fruntaşi cum sunt campionul balcanic de lupte libere Dumitre Crăciun, boxerul Vasile Vintilă, sau vilistul Nicolae Calcan. Cu astfel de sportivi vii,griia noastră militară are tot dracul să se mândrească ! PETRE ENACHE corespondent regional Competiţii militare tradiţionale Ia fiecare an, încă din primele zile ale lunii ianuarie şi pînă tîrziu, în iarna următoare, ostaşii şi ofiţerii, e-levii liceelor militare şi elevii şcolilor îşi academiilor militare, îşi dispută întîietatea în cadrul numeroaselor competiţii sportive militare de masă. S-a statornicit în tradiţia Forţelor noastre .Armate ca, an de an, sportivii militari să se alinieze la startul Spartachiadelor de iarnă şi de vară. In cadrul acestor măreţe întreceri îşi dovedesc pregătirea fizică ostaşii, elevii şi ofiţerii de pe întreg cuprinsul ţării. In întrecerile finale ale Sparta, driadei militare de iarnă, care a reunit anul acesta concurenţi din toate armele, i s-au evidenţiat militari ca: sold. Gheorghe Serică, învingător în probele de slalom şi coborîre, caporal C. Lang, cîştigătorul probei de fond, sold. IoanFiaim, unul din cîştigătorii probei de biatlon, sau maior. Necunţu, unul din învingătorii probei de poliatlon. Nu mai puţin succes au înregistrat întrecerile SpartAchiadei militare de vară. Cei mai buni dintre cei buni, finalistă, au luptat cu însufleţire, cu o neîntrecută dîrzenie, pentru a reprezenta cu cinste culorile unităţii din care fac parte. Numeroasele recorduri militare doborîte cu acest prilej, ca şi celelalte performanţe valoroase, dovedesc că în armata noastră există cele mai bune condiţii pentru practicarea importului şi că în rîndurile ostaşilor patriei se află nenumărate talente sportive. Este un motiv de legitimă mîn’drie faptul că în armată s-au ridicat sportivi ca atleţii sold. fruntaş I. Oher. Siti, sold. fruntaş Emilian Zah, în oorit caporal I. Pitariu, sold. fruntaş I. Berstein, sold. V. Pascal, fotbaliştii St. Rend şi caporal Grigore Ghica, handbaliştii sold. I. Ciutac şi serg. T. Bucuroiu şi mulţi alţii. Cu un deosebit interes a fost urmărită la finalele Spartachiadei proba de poliatlon, o probă specifică sportivilor militari. Această întrecere, constînd din probele: tir, cros, înot 50 metri cu echipament, pista cu obstacole şi aruncarea grenadei, a arătat buna pregătire fizică a ostaşilor noştri sportivi şi mai cu seamă a câştigătorilor — It. major lom Doicaru şi caporal Gh. Mohaci. Şcolile militare, liceele militare, academiile militare îşi au şi ele — în fiecare an — Spartachiadele lor, prilej de verificare a gradului de pregătire fizică,atins de ofiţeri şi viitori ofiţeri. O altă competiţie tradiţională militară este campionatul de şah pe armată. Anul acesta, titlul de campion i-a revenit lt. maj. Macarie Emil, dar întrecerile au evidenţiat şi calităţile celorlalţi finalişti printre care lt. maj. Rugină Ion, caporal Tolocică Florin, lt. maj. Teodorescu C. ş. a. Deosebit de aceste întreceri, de-a lungul anului se mai dispută nenumărate concursuri sportive intercluburi de regiuni militare, pe comandamente de armă și pe Casele ofițerilor. ...Sînt de fel din comuna Topolog, raionul Hîrşova. Munceam pe tarlalele înfrăţite ale gospodăriei noastre agricole colective „23 August" cînd am plecat să-mi fac dratoria către ţară. Cite lucruri minunate am învăţat în armată! Dacă ar fi să socotesc, mi-ar trebui multă vreme să le înşir. Aci m-am împrietenit şi cu sportul. La noi, la Topolog, in gospodărie, băieţii făceau sport, bateau mingea, alergau, jucau volei. Eu mă ţineam deoparte. Parcă nu-mi venea să mă amestec în joaca lor. In armată însă, am învăţat să preţuiesc sportul. De unde, la început nu mă pricepeam în nici un sport, am ajuns acum să obţin rezultate bune la gimnastică, la înot, la schi şi la jocuri sportive. Pregătirea fizică pe care am căpătat-o la antrenamente mi-a ajutat să-mi perfecţionez pregătirea de luptă. Şi dacă astăzi, port pe pieptul meu insigna „Militar de frunte", acordată fruntaşilor în pregătirea de luptă şi politică, trebuie să spun că datorez în bună măsură şi sportului această înaltă cinstire. In activitatea mea, mă străduiesc zi de zi să contribui la îmbunătăţirea pregătirii fizice a ostaşilor din grupa mea, să popularizez acţiunile sportive în unitatea noastră. Participarea la competiţiile sportive militare de masă, reprezintă pentru mine, ca şi pentru ostaşii din grupa mea, un minunat prilej de a răspunde — prin rezultatele noastre — grijii partidului şi guvernului. Ca ostaş al scumpei noastre patrii mă angajez să stau neclintit de strajă cuceririlor revoluţionare ale poporului nostru muncitor, să apăr cu credinţă viaţa noastră fericită. Serg. OLTEANU VAS1LE Spre culmile măiestriei sportive Anul trecut, cind s-au disputat finalele Spartachiadei militare de vară, printre finaişti se afla şi un tinăr soldat, originar din Cluj. Numele lui: Ghergheli Ion. Astăzi, el este trecut pe lista celor mai buni alergători de viteză din ţara noastră. Performanţa realizată de el — 10' 9 pe 100 m. — i-a adus acad loc fruntaş. Curios este faptul că ostaşul care venise anul trecut la finalele Spartachiadei, in calitate de... portar al e- chipei de fotbal a C.A.A.T., avea să ajungă... atlet fruntaş. De fapt lucrul acesta nu era chiar atit lc, greu de prevăzut. Intr-adevăr, la acele finale, soldatul Ghergheli loan s-a gindit să ia startul şi în probele de 100 şi 200 m. Pină atunci, în întrecerile din cadrul unităţii se dovedise cel mai rapid alergător. Încercarea a fost încununată de un deplin succes: Ghergheli loan a ocupat locul întîi in ambele probe, dobcind şi recordurile Spartachiadei. Anul acesta, el a repetat performanţa. Cu deosebire că de data aceasta, soldatul fruntaş Ghergheli loan a făcut parte şi din echipa victorioasă in proba de ştafetă 4 X 100 metri. Pentru rezultatele obţinute, pentru seriozitatea dovedită la antrenamente, soldatului fruntaş Ghergheli loan i s-a făcut cinstea de a fi selecţionat in lotul nostru militar care a participat la Spartachiada de la r.cipzg: Soldatul fruntaş Ghergheli loan Olimpia Oraşul Stalin-un club fără., fotbal Pînă acum acest club nu numără mai mult de 200 de sportivi. Sînt muncitori şi — spre bucuria noastră — multe muncitoare din întreprinderile producătoare de bunuri de consum şi din instituţiile administrative de stat din Oraşul Stalin. Cei mai buni sportivi din întreprinderi ca Partizanul roşu, Republica Dîrste, Aurora, Drapelul roşu, Dezrobirea, Textila roşie, Cauciuc, ■ Timpuri noi sau Nivea activează acum în clubul Olimpia. Nu întîlneşti în acest club prea multe echipe divizionare dar mîine, poate, se va vorbi mult despre clubuil Olimpia. Deocamdată însă organizarea clubului se face destul de... discret. Mulţi nici nu ştiu de înfiinţarea clubului Olimpia. Să fie oare pentru că aici nu există şi o secţie de fotbal? Se pare că da. Deci fotbal nu există la Olimpia. Dar ce altceva? Iată: ciclism, schi, gimnastică, haltere, ţugbi, handbal, volei, tenis de cîmp şi popice. Să recunoaştem că există o serioasă preocupare pentru dezvoltarea multor ramuri de sport. Trebuie de asemenea semnalată o bună iniţiativă: organizarea centrelor de copii. La tenis de exemplu vin zilnic mai bine de 40 de copii. Cărţi nu vor veni şi la centrele de schi, patinaj sau înot? ÎNAINTE, doar cîţiva sportivi de valoare ACUM , echipe puternice.. Clubul sportiv Olimpia numără mulţi sportivi fruntaşi de valoare. Înainte, ei nu formau însă echipe puternice ci activau — care cum puiea — în numeroase colective sportive. Acum cei mai valoroşi sportivi fac parte dintr-o singură secţie. Astfel sub culorile clubului Olimpia concurează acum cicliştii: N. Aldulea, M. Kammer, Ingerborg Schmidt şi Erica Schmidt (de la Partizanul roşu), Herta Schuster (de la Cauciucul), Maria Csedö (Dezrobirea), şi alţii. Un alt exemplu îl oferă echipa de handbal din care fac parte printre alţii Wagner (Abator), Waldemar (Şcoala Profesională Ind. Uşoară), Zahari şi Rişcu (Partizanul roşu), R. Wagner (Coop. 7 Noiembrie), M. Binder (I.R.P.) etc. Aceeaşi situaţie există şi la celelalte secţii. Fireşte rezultatele realizării unor echine alcătuite din cei mai buni sportivi din 30 de colective nu vor întîrzia să se amintn acţiunea de recrutare a celor mai valoroase elemente s-a ţinut seaima nu numai de performanţele sportive ci şi de întreaga activitate a sportivilor. Aşa se face că toţi membrii clubului sînt încadraţi în producţie şi că dintre ei, mulţi sînt fruntaşi în muncă. Vopsitorul M. Kammer de la Partizanul roşu, muncitoarea Maria Csedö din secţia ambalaj a întreprinderii Dezrobirea, ţesătoarea Iulia Cotfas de la Partizanul roşu sau repansatoarea Emilia Scorţea de la aceeaşi fabrică sînt numai cîteva din exemplele demne de urmat pe care le oferă sportivii clubului Olimpia. Exişti antrenori, există şi baze sportive Pentru viitoarea activitate a clubului era nevoie şi de rezolvarea unor alte importante probleme: antrenori, baze sportive etc. Problema antrenorilor a constituit o atentă preocupare pentru conducerea clubului iar astăzi au şi început să muncească în cadrul secţiilor respective antrenori ca Martie Ştefănescu (danism) Alecu Ştefănescu (rugbi), Metta Popescu, Alexandru Lup şi Andrei Elekes (gimnastică), 1. Răcorită, (tenis), Pécsi Zoltán (halte-re), Tartler Dieter (handbal) şi Fr. Pall (volei). Cît despre bazele spor- tive trebuie spus că în puţine locuri găseşti terenuri de tenis (5) atît de frumoase şi bine îngrijite ca acelea ale clubului Olimpia. La fel sînt întreţinute şi cele 4 terenuri de volei,terenul de antrenament pentru rug- bi, bazinul de la ştrandul Tineretului (clubul va mai avea încă un ştrand cu 4 bazine). Sînt totuşi baze sportive care nu prea aduc venituri. Aşa eşti tentat să crezi la început. Activiştii clubului Olimpia sînt însă de altă părere. Terenurile de tenis şi volei (care au fost deficitare ani de zile) pot aduce un venit de... 60.000 lei anual. Explicaţia: întreţinerea lor cu sprijnul întreprinderilor şi prin muncă volluntară. Economii importante se realizează şi prin organizarea atelierului mecanic (pentru secţia de ciclism) unde mulţi dintre ciclişti muncesc voluntar. Alte surse de venituri: festivaluri (în iarnă se vor organiza carnavaluri pe gheaţă), reuniuni şi chiar o... agenţie Pronosport care aduce un venit lunar de 23.000 lei Proiecte... Este desigur un capitol indispensabil, atunci cînd vorbim despre un club care porneşte la drum cu multe, foarte multe speranţe justificate. Şi clubul Olimpia şi-a propus multe obiectve. Este necesară întărirea muncii de organizare şi evidenţă. Trebuie începută acţiunea pentru recrutarea membrilor susţinători (se scontează realizarea a cel puţin 500 membri), trebuie intensificată munca de selecţionare a elementelor pentru centrele de copii, întărirea secţiilor (în colective mai există jucători de popice valoroşi, voleibalişti de performanţă etc.), a bazei materiale a secţiilor, sînt de asemenea obiective importante ale clubului. O atenţie specială va fi acordată învăţămîntului politic ce va începe peste cîteva zile. Sînt sarcini pentru realizarea cărora muncesc — alături de sportivi — membrii consiliului de conducere al clubului: I. Fekete, Mihai Nif, I. Velican, I. Piesa, Tr. Busuioc, L. Bartis etc. DAN GIRLESTEANU AZI ÎNCEPE CUPA DE TOAMNA LA TENIS IIcep inelele astăzi şi pină la sfirşitul săptăminii, tenisirenii noştri fruntaşi sunt chemaţi la o nouă întrecere intenţii, care va constitui un ultim enteriu de clasificare pe anul în curs. Este vorba de „Gupa de toamnă", competiţie individuală deschis primilor3 jucători şi 3 jucătoare ale ţării. întrecerile se desfăşoară de joi şi pînă duminică începînd de la orele 9 şi 14, pe terenurile centrului de antrenament din capitală. CAMPIONATUL DE FOND LA CAIAC-CANOE VA AVEA LOC PE LACUL HERĂSTRĂU Finala camponatului republican de ..d la caiaceanoe se va disputa în : ziu de 17-19 octombrie a.c. înr Capi- I Pe lacul Herăstrău, în loc de lacul, aşa cum iniţial fusese progra-TURNEU PENTRU CALIFICAREA ECHIPELOR FEMININE DE BASCHET IN CATEGORIA A Federaţia romina de baschet va organiza în zilele de 10, 11 şi 12 octombrie la Sibiu, un turneu care «are dirept scop dominarea celor două echipe feminine • ^ vor juca în categoria A, alatwt de formaţiile : Krid, progresul, Cort,Jucătorul, Olimpia, C.C.A., (toate din Bucureşti), Alimentara şi voinţa di V. iaureş. C.S. Oradea, Voinţa Oradea şi Voinţa Oraşul Stalin. La turneul de la Sibiu participă echipele : Clubul şcolar Timişoara, Dinamo Sibiu, I.C.F. Bucureşti şi Ştiinţa Cluj. Campionatul republican feminin va începe la 19 octombrie, odată cu campionatul masculin. AZI PE STADIONUL REPUBLICII UN MECI DE RUGBI După cum s-a mai anunţat, la 12 octombrie selecţionata de rugbi a ţarii noastre*Va întîlni, la Berlin, reprezentativa R. D. Germane. Astăzi după amiază, la ora 16, în cadrul pregătirilor în vederea acestei partide, selecţionabilii vor întîlni, pe stadionul Republicii, într-un meci de antrenament, echipa de categorie B Metalul II M.I.G. ÎNTRECERI CICLISTE . Ultimul concurs pe velodrom dotat cu „Cupa Federaţiei” s-a încheiat cu următoarele rezultate : viteza seniori : Constantin Voicu (C.C.A.); viteza juniori : D. Rotaru (C.C.A.); 400 m. seniori lansat : M. Voinescu (Din.); Semifond : G. Baciu (C.C.A.). Pe echipe concursul a fost cîştigat de C.C.A. urmată de Dinamo. Duminică s-a desfăşurat pe şos. Tîrgovişte o cursă de fond (pe distanţa de 64 km) rezervată alergătorilor de categoria III-a şi juniori. Victoria a revenit la categoria III-a lui Alex. Aramă (Constr.), iar la juniori lui E. Bărbulescu (Școala U.C.F.S.). V. IC 'ESCU corespondent Primul concurs republican de aruncări cu lanseta Sîmbătă şi duminică vor avea loc în Capitală pe stadionul clubului Progresul (str. dr. Staicovici No. 42) întrecerile primului concurs republican de aruncări cu lanseta. La această competiţie vor lua parte cei mai buni specialişti în materie, selecţionaţi din rîndurile pescarilor sportivi din Bucureşti şi din principalele oraşe ale ţării. In cadrul concursului se vor desfăşura următoarele probe: aruncări de precizie la ţinta Arenberg şi la ţinta Skish, precum şi aruncări de distanţă de greutăţile de 7,5 gr. şi 15 gr. Concursul este dotat cu numeroase premii şi diplome. Întrecerile se vor disputa între orele 8 şi 14