Sportul Popular, noiembrie 1958 (Anul 13, nr. 3299-3313)

1958-11-01 / nr. 3299

Curiozităţi vînătoreşti şi pescăreşti O captură antică Un pescar german a reuşit sa facă o captură „antică". In timpul pescuitului, el a scos la mal un... topor din piatră, găurit la mijloc, pe care l-a predat muzeului oraşului. Vechimea acestuia a fost apreciată la circa■ 1.000 de ani. Vînătoare cu... magnetofon! In timp ce vinătorii europeni folosesc diferite strigăte pentru apropierea vînatului, americanii au inventat ceva „ingenios“ : au imprimat pe bandă de magnetofon glasul diferitelor animale. In felul acesta, ei au reuşit să împuşte imense cantităţi de gîşte şi raţe sălbatice. Ce plăcere sportivă îţi poate oferi o asemenea vînătoare ? Peşti uscaţi, ca... semn de carte Biblioteca din oraşul Corlilo (Portugalia) a afişat următoarele cu privire la cărţile pe care le împrumută. ,, Suntem nevoiţi să vă rugăm a nu mai întrebuinţa peşti uscaţi drept semn de carte. Cel care nu va putea rezista totuşi tentaţiei de a folosi peşti in scopul arătat mai sus, va căpăta din partea noastră semne de hirtie, pe care sint pictaţi peşti in diferite culori". (Nu se cunoaşte dacă cititorii portughezi au preferat peştii de hirtie celor uscaţi). Peşte ciudat O revistă egipteană a publicat fotografia unui peşte uriaş care a fost prins în fluviul Nil. Peştele, in partea de sus, seamănă omului , ochii, sprîncenele, gura şi pieptul, iar partea de jos seamănă crocodilului, avînd coadă ca acesta. Cerb cu... proteză Un umnător din Reijnitz (Austria) a găsit astă iarnă un pui de cerb, căruia ii lipsea un picior. Cu ajutorul unui prieten a duspuiul acasă şi apoi, împreună cu un ortoped, au încercat o experienţă neauzită pină azi. Ei au confecţionat o proteză, care după multă mancă, a fost aplicată puiului de cerb. Acesta merge azi... pe toate picioarele ! Nadă... cu purgativ O firmă belgiană face reclamă pentru o „supra-nadă"', care, cică ar avea datul să provoace o adevărată îmbulzeală a peștilor. Este vorba despre ut amestec de coajă uscată de pîine cu praf de sînge, care se împrăştie în apă şi este foarte căutat, ca aliment, de peşti. La obiecţiunea justă că peştii astfel săturaţi nu vor mai lua nada de pe cîrlig, reclama spune:... „este prezent şi un purgativ în această nadă, ceea ce ia face să elimine imediat hrana înghiţită şi astfel peştii sînt mereu flămînzi“. Fără comentarii... Situaţia vînatului din Africa In Africa de Vest portugheză vinului se găseşte intr-o stare cu adevărat jalnică. Un vinător care ia străbătut această provincie a constatat că animatele sălbatice specifice acestei regiuni (de ex. antilopele) s-au rărit foarte mult. Vinătorul a fost primit peste tot foarte cordial, dar n-a găsit nici un vinat. Explicaţia constă in faptul că vinătorii profesionişti şi in special colonialiştii pustiesc ■vînalul, transformindu-l in carne disecată, pe care o exportă cu tonele, in scopul de a realiza profituri grase. Tinereţe fără bătrîneţe! fotografia alăturată il înfăţişează pe Van Tzu-pin, infirmier la un spital din Sanhai (R. P. Chineză), împreuna au fiica sa Wan Ciu-jan. Ce virstă are Wan Tzu-pin? Dacă ar fi să judece după vigoarea şi vioiciunea lui, după privirea sa ageră, cel ce-l cunoaşte nu i-ar da mai mult de 40. Dar barba albă îl trădează. Van Tzu-pin are 77 de ani! Cum a reuşit el să-şi păstreze pină la această virstă înaintată forţa fizică ? Practicind incă de la şase ani tradiţionalul sistem de educaţie fizică chinezesc, Wu-şu. „Oamenii care practică Wu-şu din fragedă copilărie — spune Van Tzu-pin — devin din ce în ce mai puternici pe măsură ce înaintează în vîrstă. Ei își dezvoltă și păstrează timp îndelungat tăria corpului. Dacă unexpert Wu-su în virstă de 50—60 de ani întîlnește un adversar tînăr, el este deseori cel care învinge“. Astăzi, Van Tzu-pin este unul dintre cei mai vestiţi şi mai entuziaşti practicanţi ai sistemului Wu-su din R. P. Chineză. El are numeroşi elevi, printre care, cei opt fii ai săi şi copiii acestora. Cluburi puţin obişnuite La Varşovia "funcţionează un club care poartă numele fostului campion olimpic la 10.000 m, ucis de hitlerişti, Janusz Kusocinski. Ştiind cît de mult preţuieşte tinerelul polonez amintirea lui Kusocinski, te-ai aştepta ca numărul membrilor să fie foarte mare, in realitate, clubul Kusocinski numără doar 27 de membri. De ce ? Primul paragraf din statutul clubului precizează : „Pot fi membri atleţii care au obţinut cel puţin timpul 8:18,8 (atit a fost recordul mondial deţinut de Kusocinski) şi cadrul alergării memoriale care are loc in fiecare an la Varşovia." Cursa memorială din acest an a adus un adevărat record de înscrieri în clubul Rusopinski. Carnetul de membru a fost înmânat cu acest prilej atleţilor Jochman (Polonia), akei (Cehoslovacia), Reinnagel, Herman şi Grodetszki (R.D.G.), Bernard (Franţa), Verheunefl (Belgia) şi Torgersen (Norvegia) care toţi au terminat cursa sub 8:18,8. Asemănător este şi aşa-numitul ,,Qub Bannister“, întemeiat de Roger Bannister, primul atlet care a reuşit să străbată clasica distanţă de 1 milă (1609,31 m) în mai puţin de 4 minute. Aceasta se întîmpla în 1954 cînd, alergînd mila în 3:59,4, Bannister a corectat recordul de 4:01,4 al suedezului Gunder Haegg, datînd din 1945. Din 1954 și pînă azi, clubul Bannister și-a sporit mereu rîndurile, ajungînd să aibă 20 membri. Sînt cei 20 de alergători care au coborît sub 4 minute pe 1 milă imitîndu-l pe Roger Bannister. „SPUTNIK" DESPRE SPORT In tot timpul marei Expoziţii Internaţionale de la Bruxelles, pavilionul Uniunii Sovietice (vizitat de mioane de oameni) a editat un ziar intitulat sugestiv: „SPUTNIK“. Ziarul, purtînd pe frontispiciu imaginea primului satelit artificial sovietic al paninţului, a oferit cititorilor un material vast şi interesant, oglindind pe larg realităţile din U.R.S.S. In paginile „Sputnikului“ puteau fi citite însemnări despre marile hiidrotcentrale, reportaje despre pămînturile desţelenite, informaţii din viaţa maeştrilor cinematografiei şi teatrului sovietic, descrierea corăbiilor cosmice ale viitorului şi chiar... reţete culinare, modul de preparare al blinelelor-tradiţională.. mîncare rusa. Bineînţeles că sportul sovietic şi-a găsit ecou în coloanele „Sputnikului“. Nici ruii de mirare. Numeroşii turişti acordau multă atenţie colţului dedicatculturii fizice, iar macheta uriaşului complex sportiv de la Lujniki s-a bucurat de o imensă popularitate. Toţi doreau amănunte despre sportivii sovietici, învingători în atîtaa probe ale celei de a XVI-a Olimpiade. Iar „Sputnik“ nu a rămas dator cititorilor săi. Ziarul a prezentat pe larg pe sportivii care au luat parte la întrecerile închinate Expoziţiei. înaintea evoluţiei sorimerilor sovietici la Gând a fost publicat un reportaj de culoare sub titlul „Urmaşii lui d’Artagnan“. In preajma sosirii baschetbaliştilor articolul „Uriaşul Janis şi partenerii săi“ vorbea despre echipa S.K.V.O. Riga. In „Sputnik“ s-au putut citi spiritualele însemnări ale marelui maestru Salo Flota, făcute în timpul meciului pentru campionatul mondial de şah dintre Smîslov şi Botvinik. Iar în ajunul începerii sezonului de fotbal „Bip-Bip“ (personaj comic care călătorea prin paginile ziarului dînd replici umoristice) a făcut cunoştinţă cititorilor „Sputnikului“ cu pasionaţii sportului cu balemul rotund din U.R.S.S. „Sputnik“ a prezentat în paginile sale pe cunoscuţii campioni sovietici A. Zabelina, M. Medver, A. Medvedîev, I. Stepanov, L. Latinina, B. Şahlin, E. Grişin, V. Safronov, I. Krumins, I. Netto etc. La cererea cititorilor au fost publicate articole din istoria sportului sovietic, despre jocurile naţionale babki şi gorodki. Într-unul din numere, o pagină întreagă a fost consacrată dezvoltării mişcării de cultură fizică şi sport din U.R.S.S., iar preşedintele Comitetului Unional de Cultură Fizică şi Sport a răspuns la 5 întrebări puse de redacţia ziarului „Sputnik“. Rubrica „Cifre şi fapte“ arăta într-o formă laconică (dar destul de grăitoare) uriaşul progres al sportului din patria socialismului. Un loc larg a fost acordat evoluţiei internaţionale a sportivilor sovietici. Totodată, au fost amintiţi cititorilor vechii campioni, a fost arătat modul cum sportul îşi face loc zi de zi în viaţa oamenilor sovietici. Rubrica sportivă a ziarului „Sputnik“ s-a bucurat de un mare interes din partea numeroşilor săi cititori, vizitatori ai Expoziţiei. Umor din presa străină A apărut revista ilustrată Revista tuturor sportivilor! Revista iubitorilor sportului!—baracul II s-a dat an cal prost... Puterea obişnuinţei (din „Sovietskîi sport“) (din Nepsport-Budapesta) ING. STELIAN TRUICULESCLI, PIATRA OLT. ( 1) Ceasul arbitrului de centru este suveran pe teren, chiar cînd... stă. Este condamna hus, firește, lipsa de grijă a unui arbitru de a-și întoarce ceasul, dar rezultatul unui meci nu poate fi contestat pe acest motiv. In cazul meciului din campionatul orașului Giraiova, rămîne deci valabil rezultatul de pe teren, chiar dacă după alte ceasuri golul victoriei a fost înscris în min. 95. — 2) Cupa Romîniei s-a disputat pentru prima oară în sezonul sportiv 1933— 1934. Prima cîștigătoare: Ripensia Timișoara. Echipa care a cîștigat-o de cele mai multe ori: CER. (Rapid) București: de 7 ori, dintre care de 6 ori consecutiv (1936—1942). ANA SELAGIANU, BRAD. — 1) Dana Zalopkova este recordmană a R. Cehoslovace la aruncarea suliţei (56,67 m.). Recordmană mondială este atleta sovietică Biruie Zalagaitite: 57,49 m. Ea a realizat această performanţă acum două zile. — 2) Numai 3 attleţi au alergat suta de metri în 10,1 sec.: Willie Williams şi Leamon Ring (de două ori) şi Ira Murchinsoff (o singură dată). Performanţele au fost obţinute — toate — în 1950. AMM TOMESCU, BUCUREŞTI. — 1) Dinamo Moscova nu s-a intîlnit niciodată cu Real 'Madrid. Acelaşi răspuns şi pentru T.D.N.A. "Sofia. Campioana Bulgariei urmează însă să susţină un meci în nocturnă, săptămîna viitoare, U Martiid, cu cea de- a doua echipă spaniolă ca valoa-re, Atletico Madrid. — 2) Tiberiu Bone n-are nici 30 ani. li împlinește la 13 aprilie 1959. — Vasile Zevoda (Zavoda 11) emai mic cu... 2 luni. — STOICA VIOREL, BUCU- REŞTI. Finala Cupei P. P. R. 1956 s-a disputat între Progresul Oradea şi Energia Grmpia Tuni. Scor: 2—0 pentru Progresul. Dar chiar în arul în care a cîştigat Cupa R.P.R.. Progresul a retrogradat din A. în B. — ION MOLHANCA, SIBIU. — Nu e atei o greşeală: în categoria A. la handbal activează patru... Martiri, dar nu slnt fraţi. Iată şi grupurile la care joacă: Rapid Bucureşti, Chimia Făgăraş, Dinamo Oraşul Stalin şi Petrolul Ploeşti. RICHARD FASGHING, BĂILE HERULIANE. — 1) Tirul cu arcul tiu este inclus între probele olimpice. Cel puţin pînă acum nu s-a luat o hotărîre în acest sens. — 2) Cehoslovacia, S.U.A. şi Polonia sunt ţările care în ultimul timp s-au afirmat cel mai mult în acest sport. — 3) La noi, tirul cu arcul nu se practică decît de 2 ani. Duminica trecută a avut loc, la Tîrgu Mureş, primul concurs republican. — 4) Se trage de la distanţe mici (39—50 metri) şi distanţe mari (70—90 metri). Arcurile sînt foarte uşor de confecţionat cumijloace locale. Dar, desigur, că pe măsură ce acest sport va căpăta noi adepţi, colectivele sportive se vor preocupa de procurarea materialelor necesare. La Reghin a şi început producţia de arcuri. Alte amănunte în legătură cu acest sport, le veţi găsi în ziarul nostru, într-tui articol detailat. — ION POŞTAŞUL ...renumiţii atleţi cehoslovac, soţii Dana şi Emil Zátopek au exact aceeaşi vîrstă ? Amândoi s-au născut în ziua de 19 septembrie 1922. ...întrecerea echipelor de te- nis, „Cupa Davis“, adevărat campionat mondial neoficial, s-a desfăşurat prima oară în anul 1990? La început, donatorul trofeului, Dwight Davis, preconizase doar întilniri bila-,terale Anglia — S.U.A. Ulterior,, a fost admisă şi participarea echipelor altor ţări. ...în acest sezon patru aruncători de disc europeni au trecut de 56 m? Este vorba de Otto Grigalka (56,96 m), Edmund Piatkowski (56,78 kn), József Szecsenyi (56,60 m) şi Algimantas Baktusnikas (56,58 m). Aceste rezultate apar cu atit mai valoroase dacă ţinem cont de faptul că prima performanţă europeană la sârşitul anului 1957 era de 55,05 m (Szecsenyi). ...allerul polonez Jozef Schmidt, campion european la triplusalt (record personal: 16,43 m) a început să practice atletismul abia acum trei ani, la vîrstă de 20 de ani? ...gimnastica acrobatică, disciplină care se bucură de o mare popularitate în R.P. Chineză şi Japonia, cucereşte tot mai mult teren şi nu Europa? Există şi un calendar internaţional care cuprinde concursuri şi meciuri de gimnastică acrobatică. Recent s-a desfăşurat la Erfurt întîlnirea dintre echipele naţionale ale R.D.G. şi R.P. Ilolone. Gazdele au învins cu 225,075—223,90 p. ...probele feminine de atletism au fost incluse în programul Hacurilor Olimpice albia în anuil 1028, la Amsterdam? S-au desfăşurat doar patru probe: 100 m (E.Robinson-S.UJL 12,2 sec), disc (H. Konopacka- Polonia, 39,17 m), înălţime (E. Catherwood-Canada, 1,59 m) şi 4X100 m (Canada- 48,6 sec).