Sportul Popular, mai 1959 (Anul 14, nr. 3401-3416)

1959-05-01 / nr. 3401

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ ! "Organ al Uniunii de Cultură Fizică și Sport din R. P. Romina SÂNUL XIV — Nr. 3401 * 4 pagini 25 bani Sub steagul nemuritoarelor idei ale marxism-leninismului, sub conducerea partidului, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă. Măreaţa demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală ! Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Bucureştiul, asemenea întregii ţări, e în sărbătoare. Decorul înflorit al primăverii se întregeşte în această zi cu coloritul viu, festiv, al nenumăratelor flamuri roşii şi tricolore cu care cetăţenii Capitalei şi-au împodobit oraşul. Încă din zori zeci de mii de oameni ai muncii, venind din toate cartierele oraşului, se îndreaptă spre locul tradiţionalei demonstraţii de 1 Mai. Pretutindeni domneşte voia bună, se aud cîntece vesele. Piaţa Stalin are aspectul caracteristic marilor zile de sărbătoare, cînd oamenii muncii din Capitala patriei noastre vin aici să raporteze conducătorilor partidului şi guvernului noile lor succese obţinute în construcţia socialistă. De o parte şi de alta a pieţii, deasupra tribunelor străjuite de marile portrete ale genialilor învăţători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin, de nenumărate steaguri roşii şi tricolore, se văd panourile cu chemări închinate măreţei zile: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc!“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Romín, forţa conducătoare în Republica Populară Romînă!“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Populară ■Romina!“, „Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romín, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie!“, „Trăiască bastionul de neclintit al păcii şi socialismului, puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică!“. Pe un mare glob pămîntesc, cuprins într-un brîu de flori de primăvară, este înscrisă pe fond roşu înflăcărată chemare de luptă a clasei muncitoare internaţionale: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. In tribuna special rezervată iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea nu tineraşi oaspeţi de peste hotare veniţi să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru, reprezentanţi ai sindicatelor din U.R.S.S., R. P. Chineză, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. F. Germană, Olanda, R. P. Polonă, R. P. Ungară şi alţi oaspeţi ai ţării noastre. La ora 8,30 sosirea în Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu îndelungi ovaţii. In tribuna centrală iau loc tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Alaghioroş, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrladeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piaţă intonează Imnul de Stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii şi pe oaspeţii de peste hotare, în numele C.C. al Partidului Muncitoresc Român, al Guvernului Republicii Populare Romîne şi ai Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Român, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea internaţională a oamenilor muncii din toate ţările lumii, pentru pace şi prietenie între popoare. După terminarea mitingului, dinspre Statuia Aviatorilor, în acordurile marşului partizanilor, vin gărzile muncitoreşti. Din tribune izbucnesc puterec aplauze. In uniformele albastre cu tricolor pe braţ, trec într-o ordine desăvîrşită mii şi mii de muncitori înarmaţi. Pe pieptul multora dintre cei ce defilează strălucesc decoraţii. Pe unele le-au primit pentru eroismul lor în lupta patriotică organizată şi condusă de partid pentru eliberarea ţării de sub jugul fascist, iar altele le-au câştigat pentru rodnica lor activitate în munca de construcţie socialistă a ţării. Ei exprimă hotărîrea fermă a clasei muncitoare şi a întregului popor de a apăra puterea populară, măreţele sale cuceriri revoluţionare împotriva oricăror încercări ale elementelor duşmănoase, sprijinite de cercurile imperialiste agresive din afară, de a atenta la munca paşnică, constructivă a poporului nostru. In piaţă îşi fac apoi apariţia primele coloane ale pionierilor* Ca în fiecare din cei 10 ani care au trecut de cînd, sub conducerea partidului, Uniunea Tineretului Muncitor a organizat mişcarea largă a pionierilor din ţara noastră, şuvoiul miilor de cravate roşii deschid drumul coloanelor de demonstranţi ai oamenilor muncii bucureşteni. Fanfara întrerupe marşul. Răsună tobele şi goarnele pioniereşti. Din flancurile coloanei, un grup de pionieri aleargă spre tribuna centrală, urcă treptele şi oferă conducătorilor partidului şi guvernului buchete de flori. Coloanele pionierilor îşi continuă drumul prin faţa tribunelor. Printre flori, eşarfe roşii, galbene şi albastre — culorile dragi ale drapelului patriei noastre, copiii înalţă, deasupra capetelor, cărţi, echere, compase, teuri. O dată cu trecerea ultimelor coloane ale oamenilor muncii, in Piaţă se aşterne pentru citeva clipe tăcerea. Alămurile marii fanfare au amuţit. Dintr-o dată insă trompeţii vestesc tradiţionala defilare a sportivilor, o revărsare de forţă, voioşie şi dragoste de viaţă. Zeci de sportivi îmbrăcaţi în tricouri albe şi roşii inundă piaţa, iar la un semnal al tobelor ei se opresc şi înscriu, cu trupurile lor, ziua iubită de oamenii muncii de pretutindeni: 1 MAI. Tinere fete flutură in acelaşi timp eşarfe roşii. Aplauze entuziaste însoţesc minunata demonstraţie a tinerilor cu trupuri puternice, sănătoase, călite in întrecerile de pe stadioane. In şiruri compacte trec sportivii din raionul 1 Mai, cărora li s-a făcut cinstea să deschidă demonstraţia in această zi. In primele rindwi păşesc sportivii puternicului club Dinamo. Ei încadrează un splendid car alegoric, ce poartă flamura Jocurilor Olimpice, simbol al prieteniei sportivilor din întreaga lume. Pe podiumul carului alegoric sunt campionii olimpici Nicolae Lunca, Dumitru Alexe și Simion Ismailciuc, Leon Rotman, care au făcut să răsune imnul Republicii noastre materiale sportive, simbolizind activittatea multilaterală desfăşurată de ei în şcoli, în palatele şi casele pionieăreşti. In bucuria pe care miile de piepţneri şi-o manifestă trecînd prin faţăi tribunelor, este exprimată recunoştinţa tinerelor vlăstare faţă de tot ceea ce partidul, guvernul, regimul democrată popular a făcut şi face pentru a la asigura o copilărie şi o viaţă fericită^ condiţii din cele mai bune ca să de-L vină muncitori, tehnicieni şi ingineri de nădejde, oameni de ştiinţă şi cul-*J tură devotaţi ţării şi poporului. începe marea demonstraţie a oa-j menilor muncii din Capitală. In ne-a: sfîrşit şuvoi prin faţa tribunelor treci zeci de mii de demonstranţi. Ei îşi ex«primă nestăvilitul entuziasm, bucuria ej izvorîtă din faptul că în acest an pod porul nostru sărbătoreşte noi victorii importante pe drumul" construirii spicialismului, victorii care dovedesc odată mai mult marea forţă creatoare a oamenilor muncii, conduşi de partid şi capacitatea lor de a infringe greută-t] file inerente făuririi societăţii noi, spi- cialiste, de a participa cu succes la' conducerea ţării în care ei sînt singurii stăpîni. Demonstranţii îşi ex-' primă, prin lozinci, aclamaţii, grafice, panouri, hotărîrea lor nestrămutată de a obţine noi şi noi succese, de a contribui astfel la apropierea momentului şi care ţara noastră va termina în linii mari construirea socialismului şi va trece într-o nouă etapă de dezvoltare — etapa desăvârşirii construcţiei socialiste, dragi la Melbourne, pe meleagurile bndepărtate ale Australiei. Alături de eli recunoaştem pe alţi sportivi care ne-au reprezentat cu cinste La ultimele Jocuri Olimpice: luptătorul Francisc ILorvat, boxerul Constantin Dumitrescu, gimnastele Ileana Petroşanu, Emilia Utăele. Trec apoi fotbaliştii, rugbiştii, luptătorii dinamooişti, cei care se pot lăuda cu o performanţă puţin obişnuită, de zece ori campioni republicani. Prin faţa noastră trec sportivii din raionul 23 August, din care fac parte puternic cele cluburi Metalul şi Recolta. Distin* . gem pe maestrul emerit al sporturidk 1 Ştefan Petrescu, campion olimpic rfat tir, pe maestrul emerit Dinu Cristea* neobositul atlet care de peste un sfert, de veac este nelipsit in marile con* cursuri de fond, pe campioana batlant* că, atleta Lia Manoliu, pe tinerii rug* bişti, muncitori la uzinele „Mao T70* dun“ care au cucerit titlul de campionii de juniori ai ţării. Apar sportivii raionului Tudor Vid* dimirescu, muncitori ai cunoscutelor in* treprinderi „Timpuri Noi“, „Flacăra ro^p (Continuare in pag. 2-a) Defilarea sportivilor In pas cadenţat trec gărzile muncitoreşti In riadul oamenilor muncii dejdează tinere fete in pitoreşti costume naţionale. Sportivii dinamqvişti incadrind un sugestiv car alegoria _