Sportul Popular, iulie 1959 (Anul 14, nr. 3435-3451)

1959-07-02 / nr. 3435

Sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Romin se dezvoltă necontenit cultura fizică şi sportul in ţara noastră Se împlinescdoi ani de la apariţia Hotărîrii C.C. al P..M.R. şi a Consiliului de Miniştri al R.P.R. cu privire la reor- VICTOR VOICHIJA Membru al biroului Comitetului de organizare al U.C.F.S. ganizarea mşcării de cultură fizică şi sport din Republica Populară Romina. Acest document de mare însemnătate politică şi socială a marcat trecerea la o nouă etapă, superioară, in organizarea şi desfăşurarea activităţii de cultură fizică şi sport. Partidul Muncitoresc Român, partid marxist-leninist, conducînd cu înţelepciune masele în opera de construire a socialismului, pe baza cunoaşterii legilor obiective de dezvoltare a societăţii, a pus în centrul preocupărilor sale problemele fundamentale ale construcţiei economice, politice şi culturale, asigurind în felul acesta dezvoltarea multilaterală şi armonioasă a patriei noastre, pe drumul luminos al socialismului. Bilanţul celor 15 ani de luptă şi bunică a poporului nostru este o mărturie vie a justeţei politicii partidului în toate domeniile de activitate. Iată de ce, ca şi toate celelalte aspecte ale vieţii noastre, mişcarea sportivă — parte integrantă a revoluţiei culturale — în cei 15 ani de existenţă a puterii populare a trecut prin polinci prefaceri revoluţionare. Şi în domeniul activităţii sportive, Inirghezo-moşierimea ne-a lăsat o moştenire grea. Ţinînd departe poporulmuncitor de activitatea sportivă, clasele exploatatoare au folosit acest aspect al vieţii sociale drept armă de întărire a exploatării şi de agiţare a naţionalismului burghez, a şovinismului şi rasismului. Burghezia a folosit sportul şi ca mijloc de abrutizare a tineretului, de transformare a acestuia în carne de tun necesară războiului de jaf şi cotropire. In timpul regimului burghezo-moşieresc, în condiţiile cruntei prigoane şi a ilegalităţii, Partidul Comunist Român a luptat cu hotărîre împotriva fascizării sportului, a mobilizat masele la lupta pentru crearea unei activităţi sportive muncitoreşti. Congresul al IV-lea al P.C.R. din anul 1928 în „Rezoluţia în chestiunea Uniunii Tineretului Comunist“ a trasat U.T.C.-ului sarcini de o deosebită importanţă în domeniul activităţii sportive. In această rezoluţie se stabileşte ca linie de urmat „Activitatea in cluburile şi organizaţiile sportive, munca tactivă a U.T.C. în toate organizaţiile sportive cu caracter muncitoresc, pregătirea neutru centralizarea mişcării sportive muncito-] reşti şi crearea] unei uniuni spor- * tive muncitoreştii independente, declasat. 1 Victoria Insu- • recţiei armate din] 23 August 1944 şi răsturnarea dictaturii militare fasciste, obţinute sub condu-* cerea Partidului Comunist Român prin, acţiunea coordonată a forţelor patriotice populare, a soldaţilor, ofiţerilor şi generalilor, patrioţi din armată, încondiţiile loviturilor nimicitoare date armatelor fasciste de Armata Sovietică eliberatoare a deschis poporului nostru calea unor mari prefaceri revo - luţionare, calea răsturnării hidoasei o-t rinduiri capitaliste şi a trecerii la construcţia socialismului. Pe acest drum, partidul nostru, invăţind din experienţa Partidului Comunist al Uniunii Sovie-tice, a acţionat multilateral, obţinând ■ succese uriaşe în toate domeniile eco-] nomiei şi culturii. In cadrul revoluţiei, culturale iniţiată şi condusă de către’ partid se înscrie şi înfiinţarea Orga-] nizaţiei Sportului Popular, chemată săi mobilizeze masele populare la lupta] pentru democratizarea sportului print curăţirea sa de elementele fascisto-] reacţionare, deschizînd astfel calea despre o mişcare sportivă de tip nou.] In urma acestui fapt, activitatea sportivă a făcut primii paşi pe drumul] unei mişcări sportive de mase, care, s-au materializat prin atragerea unui important număr de oameni ai muncii] în mari întreceri sportive populare- cum au fost: „Cupa unităţii tinere-] turul“, „Crosul popular de schi“, „Cam--, pionatul popular de şah“, crosurile] „1 Mai“ şi „7 Noiembrie“, „Cupa tineretului muncitor“, dintre care unele] au devenit tradiţionale. Aceste întreceri sportive populare au constituit ] embrionul revoluţionar care avea săschimbe complet conţinutul vechii ac-] tivităţi sportive. • Organizaţia Sportului Popular a fost] înfiinţată de către partid finind seamăde cerinţele primei etape a revolu ]ţiei din ţara noastră, etapa desăvîr-. şirii revoluţiei burghezo-democratice şi] prin ea a asigurat de fapt înfăptuirea] sarcinii stabilite încă la Congresul al X IV-lea al P.C.R. din 1928, respectiv] „crearea unei uniuni sportive munci-’i toreşti independente, de clasă“. Ca şi, în toate celelalte domenii de activi-] tate, partidul nostru a aplicat în mod creator — ţinînd seama de specificul ţării noastre — învăţătura marxist-] leninistă privitoare la adoptarea ace-] (Continuare in pag. a 2-a) VROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA ! Organ al Uniunii de Cultura Fizica si Sport din R. P. Romina ANUL XIV Nr. 3435 * Joi 2 iunie 1959 * 4 pagini 25 Uni Competiţii... Concursuri... Din toată ţara ne vin în aceste zile veşti despre nenumăratele competiţii sportive organizate în cinstea celei de a 15-a aniversări a eliberării patriei, precum şi despre angajamentele luate de sportivi în cinstea acestei măreţe sărbători. Iată citeva din relatările corespondenţilor noştri • In întîmpinarea celei de a 15-a aniversări a eliberării patriei, consiliul raional U.C.F.S. Gheorghieni va organiza — pentru prima dată în acest raion — Spartachiada fetelor la tir, volei, handbal, ciclism, atletism şi tir cu arcul. întrecerile se vor desfăşura în trei faze: pe asociaţii sportive, pe centre de comune (concursurile vor avea loc în această fază la Suseni, Joseni şi Ditrău) şi faza finală pe raion, la Gheorghieni. IOAN PAUŞ — coresp. • De curînd, biroul consiliului orăşenesc U.C.F.S. Craiova şi-a întocmit planul de acţiune privind întâmpinarea zilei de 23 August La loc de frunte se situează întrecerile care se vor organiza în asociaţii pentru cucerirea insignei „Cel mai bun sportiv din 10“ şi „Campion al asociaţiei sportive“, precum şi o serie de competiţii sportive la baschet, volei, atletism, tir şi box. O atenţie deosebită este acordată pregătirilor pentru culegerea de materiale şi documente din activitatea mişcării de cultură fizică şi sport în cei 15 ani — trofee, fotografii, grafice etc —, care vor fi expuse în expoziţia ce se va amenaja în cadrul cercului de turism al clubului Jiul Craiova. R. SCHULTZ — coresp. regional • La Odorhei au început de pe cum pregătirile sportivilor în vederea sărbătoririi zilei de 23 August. Popicarii, fotbaliștii, handbaliştii, jucătorii de tenis de masă şi voleibaliștii vor lua parte la numeroase competiţii. Se vor organiza duminici sportive la sala în cadrul cărora se va populariza con-, cursul „Cel mai bun sportiv din 10% In unele asociaţii sportive se vor ţine conferinţe şi referate cu exemplificări asupra unor discipline sportive mai puţin cunoscute la Odorhei, IOAN și BALAȘ BARTHA — coresp. fi început turneu internaţional de volei din Capitală transportau într-acolo pe iubitorii jocurilor de hochei. De data aceasta, tribunele stadionului de iarnă sunt populate de amatorii voleiului, care vin să asiste la partidele deosebit de interesante ale marelui turneu internaţional organizat în cinstea celei de a 15-a aniversări a eliberării patriei. La orele 16:30 cele 13 echipe masculine şi feminine participante la întrecere s-au aliniat pe podium la festivitatea de deschidere a turneului. A fost intonat Imnul de Stat al R.P.R., după care a luat cuvîntul tov. general Petre Durmirescu — preşedintele federaţiei de volei. »Noi, Federaţia romînă de volei, împreună cu miile de sportivi din patria noastră — a spus preşedintele federaţiei —■’ sîntem bucuroşi să găzduim o asemenea competiţie, care înmănunchează cele mai bune echipe din Europa şi chiar din lume. Acest turneu l-am închinat celei mai scumpe şi mai mari sărbători naţionale a poporului român, zilei de 23 August“. Apoi, în faţa celor peste 4000 de spectatori, arbitrul R. Florian i a chemat la întrecere cele doua formafii Incepînd de ieri, tramvaiele caremerg spre patinoarul artificial din parcul sportiv „23 August“ sunt lafel de pline ca şi astă iarnă, cînd Aspect de la festivitatea de deschidere a turneului internaţional de volei din Capitală. PENTRU PRIMA OARA IN R. A. U. Răspunzînd invitaţiei primite dinpurica forului atletic din RepublicaArabă Unită, un grup de trei atleţi Tomini au făcut deplasarea in provincia Egipt pentru a participa la concursurile internaţionale de la Cairo şiAlexandria. Constantin Grecescu, Traian Sudrigean şi Zoltán Vamoş sintprimii atleţi romini care au evoluat in această parte a lumii. Mături de atleţii noştri, la întreceri am mai luat parte sportivi din Iugoslavia, Grecia, Turcia, Liban, R. F. Germană şi bineînţeles atleţi din cele două provincii ale R.A.U., Egipt şi Siria. Un adversar şi mai greu de învins a fost... căldura toridă, specifică acestor ţinuturi. Pentru a putea fi mai lămurit este suficient cred să arăt că intr-una din zile am concurat pe o căldură de 51 de grade (!). Iată rezultatele probelor la care au participat atleţii noştri: CAIRO (13.14.6): 400 m: Silts (G) 48,5; Sudrigean 49,0; 800 m: Depastas (G) 1:51,6; Vamoş 1:52,8; 1.500 rn: Depastas 3:54,2; Blatt (R.F.G.) 3:54,8; Vamoş 3:55,2; 5.000 m: Papavasiliu (G) 14:40,0; Onel (T) 14:42,0; Grecescu 14:45,0; 10.000 m: Grecescu 61:26,8 — record al stadionului; ALEXANDRIA (18.19,6): 800 m: Vamoş 1:51,0 — cea mai bună performanţă romînească pe 1959; Depastas 1:51,3; 1.500 m: Vamoş 3:56,4. In timpul celor două săptămini cît am fost oaspeţii sportivilor egipteni ne-am bucurat de o atenţie deosebită, atit din partea conducătorilor federaţiei de atletism, cit şi din partea publicului spectator. Cu acest prilej am putut constata că atletismul din R.A.U. sport destul de nou pentru Tineretul din această ţară, face progrese impresionante. La aceasta contribuie şi ajutorul pe care-l dau cei doi antrenori sovietici şi unul din R.D.G. care de mai bine de şase luni desfăşoară in Egipt o intensă activitate. CONSTANTIN GRECESCU maestru al sportului Campionatele de ciclism pe pistă ale Capitalei, începute luni, au continuat marţi şi miercuri pe velodromul Dinamo. Intă-l in fotografie pe finalistul probei de seniori, V. Voloşin (C.C.A.) forfind pentru a obţine un timp mai bun. (Citiu cronica întrecerilor su pag. a 2-a). Peste 1500 de peri,om 30 de tonele întrecerile sperie ele Fesului întrecerile sportive care vor avea loc în cadrul celui de-al Vll-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor de la Viena sunt aşteptate cu mare interes de amatorii de sport din Europa. Peste 1500 de sportivi şi sportive, reprezentînd 30 de ţări, vor participa la competiţii de atletism, nataţie volei, tenis de masă, handbal, baschet, fotbal, ciclism, lupte şi şah. Cele mai numeroase înscrieri au fost primite pentru concursul de atletism, care va avea loc în zilele de 29, 30 iulie şi 1 august. La această competiţie vor revolua atleţi din U.R.S.S., R.P. Polonă, R.P. Ungară, R. Cehoslovacă, R.P. Romînă, R.P. Bulgaria, R.D. Germană, Austria, Belgia, R.P. Germană, Finlanda, Franţa, Italia, Chile şi alte ţări. La tenis de masă vor participa şi echipele R.P. Chineze, iar la volei, printre altele, s-au înscris şi echipele Israelului şi Tunisiei. Echipa Marocului va participa la turneul de fotbal, iar echipa Irlandei va concura în competiţia de ciclism. (Agerpres). masculine ale R. P. Romíne. Şi astfaţă turneul a început... R. P. Romînă I — R. P. Romînă II (m.) 5—0 (7—11—15) A fost un meci interesant, în cărţi echipa noastră secundă — alcătuit* din jucători tineri, remarcaţi în ult* tkna vreme — s-a comportat la măr ţintea aşteptărilor. Ea a jucat îndrăzeneţ. Forţa sa a fost serios întărită — faţă de turneul de la Budapest — prin introducerea lui Pavel şi Cipo rebeţiu. Ultimul, în special, s-a aratat într-o formă excelentă. Echipa secundă a realizat multor faze spectaculoase, dar a fost întrep M. TUDORAN (Continuare In pag. a 4-a) PROGRAMUL DE AZIL ȘI DE MIINE 2 IULIE TEREN I, de la ora 17: R. P. Polonă — R. Cehoslovacă (f); R. P. Romînă I — R. P. Chinezi (m); Moscova — R. P. Polonă (m). TEREN îI, de la ora 10 1O: Moscova — R. P. Chineză (f); R. P. Ungară — R. P. Romînă (f). TEREN III, ora 18: R. Cehoslovacă — R. P. Romînă II (m). 3 IULIE TEREN I, de la ora 17: R. P. Romînă — R. Cehoslovacă (r); R. P. Polonă — R. P. Romînă I (m);R. P. Ungară — Moscova (m). TEREN II, de la ora 10,39: R. P. Ungară — Moscova (f); R. P. Chineză — R. P. Polonă (f); TFREN III, ora 18: R. P. Chineză — R. Cehoslovacă (m).