Sportul Popular, octombrie 1959 (Anul 14, nr. 3487-3504)

1959-10-10 / nr. 3492

Mîine se reia campionatul categoriei A In Bucureşti, cuplat la „23 August", Progresul — U. T. A. (ora 14,15) şi C. C. A. — Minerul (ora 16). Mîine se reia campionatul categoriei A, cu o etapă în cadrul căreia se dispută şase jocuri, fiecare aşteptat cu mult interes de iubitorii fotbalului, şi cu importanţă deosebită pentru clasament. In Capitală, reapariţia formaţiei UTA constituie punctul de atracţie al cuplajului de pe stadionul 23 August. Liderii vor juca cu Progresul, formaţie care — după o serie de eşecuri — începe să dea semne de redresare. Arădenii au un semn de întrebare în formaţie: Metcaş este accidentat. In cazul cind acesta nu va putea juca, locul lui va fi luat de Ţîrlea, extrem stînga urmînd a juca Tăuceanu. In rest, nu se anunţă schimbări în echipa oaspeţilor, in formaţia bucureşteană, trei semne de întrebare la ora actuală : Birtaşu, — Nedelcu,?, Soare — Smărăndescu 11,? — Birn, Smărăndescu !, Dintdlescu, Mafteuţă,? Primul semn de întrebare apare din cauza accidentării lui Caricas. In caz că el nu va juca, postul de stoper îi va reveni lui Dobrescu. Pentru half stînga se va alege între Petrescu, Ştirbei şi juniorul Dinu. Nu este sigură nici participarea la joc a lui Vasilescu, accidentat uşor. Vinerii rupeni s-a antrenat joi „în familie", arătînd o bună formă. In jocul de mîine, oaspeţii vor alinia probabil formaţia : Mihalache — Plev, Coman, Cheresteş — Szőke, Mhali — Paraschiva, Milea, Pal, Pereţ, Crâiniceanu. Echipa CCA va alinia, în littii mari, formaţia care a întrecut în etapa precadentă pe Rapid. Singurele posturi încă nedefinitivate sunt cele de hali şi inter stînga, pentru care se va alege între Mihăilescu — Bone şi Zavoda — Raksi. Prin urmare, Voinescu — Zavoda II, Cepolschi, Staicu. — Jenei, ? — Cacoveanu, Constantin, Alexandrescu, ?, Tătarii. • Meciul Jiul — Steagul roşu se va disputa la Hunedoara, terenul din Petroşani fiind suspendat. Echipa din Oraşul Stalin nu anunţă modificări în formaţie. In schimb, Jiul va fi obligat să facă schimbări pe de o parte pentru că are jucători suspendaţi, iar pe de alta pentru că unii jucători (Romosan, Crişan, Manea) sunt indisponibili şi nu se ştie încă dacă vor putea juca mîine. „ La Constanţa se dispută meciul Farul Rapid. Informaţia locală va reapare Niculescu, care s-a restabilit după accidentul suferit în meciul cu CCA. Rapid nu şi-a alcătuit încă echipa. • Actuala echipă campioană, Petrolul Ploeşti, primeşte vizita lui Dinamo Bucureşti. Nici una din echipe nu şi-a definitivat formaţia. • In sfîrşit, la Cluj, Ştiinţa — la care de asemenea nu se anunţă schimbări în echipă — va primi replica lui Dinamo Bacău, care a sosit ieri la Cluj ,venind direct de la Leipzig. Jucători echipei C.C.A. au făcut joi un antrenament la două porţi in vederea meciului cu Minerul. In fotografie un aspect de la acest antrenament. Cacoveanu este oprit din acţiune de portar, care-i plonjează in picioare (Foto: Gh. Dumitru) ÎNSEMNĂRI Săptămina aceasta a fost, pentru fotbaliştii noştri, bogată in evenimente internaţionale. Patru din echipele noastre de club au susţinut meciuri internaţionale, care s-au soldat cu o victorie (Steagul roşu), două rezultate de egalitate (Dinamo Bacău şi Petrolul) şi un eşec (Dinamo Bucureşti). Revenim asupra lor cu citeva amănunte şi comentarii. Valoroasă este performanţa Steagului roşu, în faţa echipei Motor Zwickau atit prin proporţiile scorului (6-0), cit şi prin maniera în care a fost obţinută. Această echipă, care şi-a îmbunătăţit mult jocul din punct de vedere al ansamblului şi al puterii şi eficacităţii acţiunilor de atac, şi-a depăşit net adversarul tocmai la capitolele la care echipa oaspe se afirmase la Bucureşti : ritm, putere de luptă, rezistenţă. In plus, în atac a dat dovadă de multă putere de pătrundere şi de finalizare. Alături de Zaharia şi Fusuan s-a impus interul stînga Mészáros, prin joc şi prin cele două goluri marcate (de cînd joacă la Steagul roşu înscrie în fiecare meci !). El a participat şi la acţiunile din care s-au marcat două din celelalte patru goluri. Jucător constructiv şi realizator, iată ceea ce caracterizează pe Mészáros, fotbalist care nu de mult aceva la „B“ şi care, de la promovarea lui într-o echipă de categoria A, îşi pune în valoare talentul şi calităţile datorită construiţilor superioare de pregătire, joc şi întrecere sportivă. La Leipzig, pe stadionul central, 25.000 de spectatori au urmărit cu mult interes o „nocturnă" in care evolua formaţia noastră din Bacău, Dinamo. Rezultatul este cunoscut. El constituie o performanţă bună a băcăuanilor finind seamă de faptul că la ora actuală Lokomotiv Leipzig este una din cele mai bune echipe din prima categorie din R.D.G. (ocupă locul 5). In prima repriză, in care arbitrajul a dezavantajat in citeva ocazii pe dinamovisti, jocul a fost egal. Dinamo a fost egalat in urma unei învălmășeli de nedescris (nici pină acum nu se știe cine a marcat...) provocate de o lovitură liberă de la 16 m. Mingea a intrat în poarta lui Faur împreună cu un grup de jucători localnici şi oaspeţi! După pauză, deşi superiori, dinamoviştii nu au putut înscrie, înaintaşii au ratat mult. Dinamo a folosit formaţia: Faur— Giosanti, I. Lazăr, FI. Anghel—Vătafu, Újvári—Drăgoi, Rădulescu (Ciripoi), Asan, Ţîrcovnicu, Publik. Cel mai bun om a fost mijlocaşul Vătafu. De asemenea, o foarte bună comportare a avut Publik. Lazăr şi-a făcut o reintrare promiţătoare. Ieri dimineaţă, echipa Dinamo a plecat cu avionul direct la Cluj, unde joacă mîine cu Ştiinţa. E greu să joci împotriva unui adversar care se apără aproape ’ cu întreaga echipă1“ — ne spunea după meciul cu Diósgyőri V.T.K. Ilie Oană, antrenorul Petrolului. Intr-adevăr, fotbaliştii maghiari au pus mare preţ de un rezultat favorabil la Ploeşti şi atunci cînd s-au văzut în avantaj cu 1—0, au jucat pe apărare ; în repriza a doua, la 1—1, s-au apărat chiar cu 9 oameni. In asemenea condiţiuni, atacul ploeştean s-a descurcat foarte greu. „Am marcat un gol chinuit de tot!". Această remarcă a antrenorului Oană ilustrează cel mai bine dificultatea în care s-a găsit atacul ploeştean, din care extremele nu au dat satisfacţie şi ridică probleme, acum, înaintea meciului de campionat cu Dinamo Bucureşti. A sfîrşit, la Sofia, intr-un meci care a dezamăgit, dar care a fost conform comportării nesatisfăcătoare in campionat a celor două echipe (Lokomotiv locul 11, Dinamo Bucureşti locul 9), feroviarii din Sofia au obţinut o victorie la limită. Dinamoviştii — al căror lot a fost completat prin transferarea lui Cădariu — au manifestat lipsuri in coeziunea dintre compartimente, in pase şi ineficacitatea atacului. Mijlocaşii nu au dat randamentul aşteptat. Nunweiller dă semne de oboseală. Şi in aceste condiţiuni insă, Dinamo ar fi putut obţine un rezultat de egalitate. Atacul insă, dezavantajat in cîteva situaţii şi de semnalările greşite ale arbitrilor de tuşă, care au oprit citeva acţiuni periculoase pentru ofsaid imaginar, a ratat citeva ocazii bune. / ibil. Iată cîteva din formaţiile probabile pe care le vor alinia echipele cuprinse în programul concursului Pronosport nr. 41 din 11 octombrie: R.P. Ungară (A): Grosics — Mátrai, Sipos, Sarosi — Roszik, Kotas, Sándor, Göröcs, Albert, Tichy, Szimcsak. R.P.F. Iugoslavia (A) : Beara — Durkovici, Trnkovici, Bena — Miladinovici, Tasici — Sekularat, Mujici, Zebec, Kostici, Mihailovici. C.C.A. : Tomna — Zavoda II, Cepolsky, Staicu — Jenei, Mihăilescu — Cacoveanu, Constantin, Alexandrescu, Raksi, Tătaru. Ştiinţa Cluj: Nicoară — Cromely, Georgescu, Costin — Petru Emil, Nedelcu I — Ivansuc, Mateianu, Munteanu (Marcu), Nedelcu II, H. Moldovan. U.T.A. : Coman —• Szűcs, Băcuţ II, Izghireanu — Capaş, Seres — Pîrcălab, Petschowski, Petescu, Metcaş (Ţîrlea), Ţîrlea (Tăucean). Jiul Petroşani: Crisnic — Deleanu, Tîlvescu, Crăciun — Cosmoc, Farcaş II — Toth, Chibiea, Ciurdărescu, Gabor, Nertea. C.S.M. Reşiţa: Beceanu — Bucev, Chirica, Budai — Apro, Bratu — Mateon, Urcan, Varga, Serfoza, Jojart. Ştiinţa Timişoara: Enăchescu — Codreatru, Turcan, Marcu — Neacşu, Tănase — Ţîrleanu, Igna, Iordăchescu, Loretei, Miţaru. Foresta Fălticeni: Bogoşi — Soneru, Boambă, Vaida — Ilie, Sandu — Stanciu, Pisică, Moldoveanu, Chiţu, Lazăr. C.S.M.S. Iaşi: Lang Scarlit, Buimistriuc, Păun — Alexandrescu, Don — Gram, Demien, Voica, Unguroiu, Avasilichioaei. ★ Tragerea din urnă a numerelor concursului Pronoexpressi de duminică 1 octombrie va avea loc la ora 19 în sala din str. Doamnei 2 și va fi urmată de film. Intrarea liberă. PROGRAMUL CONCURSULUI PRONOSPORT nr. 42 din 18 octombrie 1959 I. DINAMO BACAU — C.C.A. (cat. A) II. U.T.A. — PETROLUL PLOEŞTI (cat. A). III. ŞTIINŢA CLUJ — PROGRESUL BUCUREŞTI (cat. A). IV. DINAMO BUCUREŞTI — ST. ROŞU OR. STALIN (cat. A). V. MINERUL LUPENI— FARUL CONSTANŢA (cat. A). VI. RAPID BUCUREŞTI — JIUL PETROŞANI (cat. A). VII. DINAMO PITEŞTI — C.S.M. REŞIŢA (cat. B). VIII. C.S.M. RADAUTI — UNIREA IASI (cat. B). IX. POIANA CIMPINA — C.F.R. TIMISOARA (cat. B). X. C.S.M. BAIA MARE — C.S.A. SIBIU (cat. B). XI. C.S. ORADEA — RECOLTA CĂREI (cat. B). XII. C.F.R. PAȘCANI — FORESTA FĂLTICENI (cat. B). Rubrică redactată de I. S. Loto- Pronosport. INFORMAŢII • Restanţa Ştiinţa Cluj—Petrolul Ploeşti, reprogramată pentru data de 21 octombrie, se va disputa mai devreme, la 14 octombrie. • La aceeaşi dată va avea loc şi restanţa de categorie B, Foresta Fălticeni—Ştiinţa Bucureşti. • La 16 octombrie se va ţine la Bucureşti, din iniţiativa federaţiei, o consfătuire cu antrenorii echipelor de categorie B. • Turneu fulger la Baia Mare: CSM I—CSM II 1-0; CSM I—Sel. regională de tineret 2—1; CSM 2— Sel. reg. de tineret 3—3. • Joi 15 octombrie se va disputa la Baia Mare partida amicală CSM— Ştiinţa Cluj. • Mîine, la Oradea, joc internaţional : C.S.O.—Vasas Budapesta. La o şedinţă cu fotbaliştii de la Rapid Am răsfoit teancul de scrisori sosite în ultimele zile pe adresa clubului Rapid Bucureşti. „De ce după aproape fecare meci ne trimiteţi acasă cu dureri de cap?" — glăsuia una. „Pentru ce nu respundeţi cu aceeaşi dragoste cu care sunteţi înconjuraţi de jioi, suporterii ?*, se spunea in alta. Rînduri de reproş la adresa fotbaliştilor de la Rapid, care în ultimele întîlniri au dezamăgit profund - nu numai prin rezultatele slabe, cît mai ales prin comportarea lor pe teren, prin jocul lor fără vlagă, de multe ori, putem spune, indolent. Semnatarii acestor scrisori sunt inimoşii suporteri ceferişti, care s-au legat sufleteşte de această echipă cu puternică tradiţie în fotbalul romînesc. Printre cei care au adresat scrisori rapidiştilor găsim fruntaşi în producţie, oameni care sunt nelipsiţi de la meciurile Rapidului, care vin entuziaşti duminica în „cutiuţa" din Giuleşti - aşa cum spun ei stadionului lor drag- şi pînă la urmă, decepionari, pleacă acasă cu... dureri de cap. Găsim printre suporterii Rapidului şi vechi activişti ai mişcării muncitoreşti, care urmînd calea glorioaselor tradiţii revoluţionare ale ceferiştlor, au luptat în primele rînduri pentru făurirea regimului de azi. Cu ce au răspuns fotbaliştii de la Rapid condiţiilor create de regimul nostru mişcării sportive? - se întreabă pe drept cuvînt susinătorii Rapidului. Dar, nu numai rapidiştii şi-au pus această întrebare. Ce se întîmplă la Rapid, socotit ca o pepinieră de bază a fotbalului nostru ? — s-au întrebat şi tovarăşii din federaţia de specialitate şi cei din conducerea consiliului orăşenesc U.C.F.S. Bucureşti. Şi ca să afle motivul insucceselor echipei de fotbal, a fost convocată o şedinţă de informare, la care au participat jucătorii şi conducerea secţiei de fotbal precum şi membri din conducerea clubului Rapid. Au asistat la şedinţă Iov. P. Capră - preşedintele consiliului orăşenesc U.C.F.S., Iov. I. Stoian, secretarul general al federaţiei de fotbal şi tov. A. Niculescu, antrenor federal. ★ Cu ocazia acestei şedinţe am fost împreună cu fotbaliştii de la Rapid 4 ore în şir şi nu pot spune că preslia au stat cu capul ridicat, cum ne-au obişnuit sâ-i vedem pe teren, înainte de începerea partidelor. (Despre felul cum ieşeau de pe teren după ultimele înfringeri nu vreau să amintesc...). Dar despre aceasta a vorbit fără ocol, Dungu, portarul echipei. „Sincer să spun, în ultimul timp seara merg pe furiş pe stradă. Nu mai ştiu ce să răspund la reproşurile suporterilor noştri..." Şi la această şedinţă, în care s-au deschis inimile (de ce nu s-au putut discuta aceste probleme cu un ceas mai devreme?), fiecare şi-a spus păsul. Şi antrenorii şi conducătorii şi jucătorii. _ „Am pornit sâ cîştigâm campionatul ^ (era firesc cu un asemenea lot de fotbalişti !) dar... La începutul campionatului am avut o pregătire bună, care pe parcurs trebuia dezvoltată. Din păcate, n-am ştiut să păstrăm această zestre ! Jucătorii s-au înfumurat şi nu s-au mai pregăti în continuare cu conştiinciozitate. Infrîngerile au găsit echipa noastră insuficient pregătita de punct de vedere moral si de aici toate lipsurile de ordin fizic, tactic si tehnic*. (E. Vogl-consilier tehnic la Rapid) Gt de mult a influenţat această înfumurare comportarea jucătorilor de rit Rapid ! Nu s-au sezisat oare antrenorii ? Răspunsul vine de la antrenorul R. Ghiurî- Şan : ,,De la început, nu am solicitat mai mult de la jucători. Am neglijat în special educaţia morală“. Rezultatul : jucătorii s-au complăcut în această situaţie, şi pe teren - nefiind bine puşi la punct cu pregătirea - nu au dat satisfacţie. Iată ce spune Dungu : „Cind am primit un gol, neavînd tăria morală, ne-am pierdut..." Cuvintele lui Bodo oglindesc şi ele clar lipsurile în educaţia morala şi a tăriei voinței : „Adevărat este că timpul liber l-am iroşit jucînd remi, în loc să ne ocupăm cu alte lucruri mai folositoare." Ai dreptate Bodo ! Oare nu ar fi fost mult mai util un spectacol bun, o carte buna, decit jocul de remi şi poate chiar şi alte „jocuri" ?... Acum ceva despre un aspect care a influenţat şi el comportarea slabă din ultimul timp a echipei : din discuţie a reieşit că jucătorii nu sunt legaţi sufleteşte între ei. „Cu unele excepţii ne întîlnim numai la meciuri şi antrenamente. Pe stradă ne dăm doar „bună ziua", a spus unul dintre jucători. Suporterii Rapidului formează o familie mare şi inima fiecărui rapidist bate la fel cînd susţine echipa lui favorită. Aceasta „mare familie" aşteaptă pe bună tir. :late ca şi între jucători să existe o comune sufletească, o prietenie care depăşeşe terenul de sport. Cum vor sâ se înţeleagă jucătorii pe teren, dacă nu se înţeleg în viaţa de toate zilele ? Coeziunea din toate punctele de vedere este o armă puternică la o echipă de fotbal ! Pentru insuccesele din ultimul timp sunt oare vinovaţi numai antrenorii şi jucătorii ? Ce a făcut conducerea clubului şi a secţiei, pentru ca să curme de la bun început lipsurile ? Din cuvîntul tcv. X. Celente, preşedintele secţiei de fotbal, a reieşit că nici conducerea clubului şi nici o serie de organe din minister - forul lui tutelar — nu i-a ajutat în măsura posibilitâjilor. Căpitanul echipei, D. Macri, a cerut conducerii sâ aibă mai multă grijă faţă de jucători. El a vorbt despre cei accidentaţi, care rareori au fost vizitaţi de conducători. Nici faptul relevat de antrenorul B. Marian, că unii activişti din conducere s-au amestecat în treburile antrenorilor (alcătuirea echipei etc.), nu a contribuit cu nimic la bunul mers al activitâţii Rapidului... In timpul şedinţei am cercetat faţa fotbaliştilor , am notat cu atenţie tot ce spuneau. Dacă la început au stat cu capul aplecat, spre sfîrşit frunţile lor s-au descreţit. Şi Macri şi Ene şi Bodo şi Dungu, cu toţii şi-au exprimat dorinţa de a scoate echipa din impas, de a da dovadă în viitorul apropiat că merita încrederea suporterilor. „Dacă Dină la primul meci nu vom reuşi să ne redresăm din punct de vedere fizic şi tehnic, în schimb, cu o volta fermă, cu un moral ridicat, chiar de duminică vom putea face primul pas pentru a ieşi din această situaţie, care umbreşte frumoasa tradiţie a Rapidului..." a spus Dungu. Şi cu efectivul valoros pe care-l are echipa (descompletat temporar, de unele accidentări), cu o schimbare radicală în ceea ce priveşte munca de educaţie, prin îmbunătăţirea permanentă a muncii de instruire, fotbaliştii de la Rapid vor putea da un randament la nivelul posibilităţilor lor. In gazeta de perete a stadionului Giuleşti jucătorii ceferişti au fost criticaţi că merg ca „personalul". Această şedinţă a fac« un semnal ca sâ se schimbe... macazul. Calităţile lor le permit sâ câlâtoreascâ „acceleratul" (si chiar cu... ^,J aptdu!"^ s» ^daca se grăbesc sâ traducă în ^ fop*** învu amintele acestei ședințe, urmările bune nu vor întîrzia sâ se arate. Aceasta o cer nu numai suporterii echipei ; o cer interesele fotbalului bucureștean, ale fotbalului romînesc în general. AL. INOVAN La 14 octombrie, etapă de cupă cu echipele din „B“ La 14 octombrie se va disputa, după cum se ştie, o nouă etapă a Cupei R.P.R. Programul a fost astfel alcătuit: Hîrtia P. Neamţ — Unirea Iaşi, Şantierul Roman — C.S.M. Rădăuţi, Steaua roşie Bacău — Rulmentul Bârlad, Stăruinţa Sighet — Gloria Bistriţa, Dinamo Săsar — C.S.M. B. Mare, A.S.A. Giurgiu — Metalul Titanic Buc., Unirea Buftea — Prahova Ploeşti, Someşul Beclean — Rapid Cluj, Someşul Gherla — C.F.R. Cluj, Marina Constanţa — S.N.M. Constanţa, A.S A. Feteşti-A.S. Pompierul Buc., Flacăra Tg. Jiu — Parîngul Lonea, Progresul Băneşti — Jiul Craiova, Dunărea Corabia — Ştiinţa Craiova, Dinamo Tecuci — Unirea Focşani, Laminorul Brăila — Dinamo Galaţi, Gloria Paşcani — CFR Paşcani, Victoria Vaslui — CSMS Iaşi, Crişul Ineu — CFR Arad, Spirtac Valea lui Mihai — Recolta Cărei, Progresul C. de Argeş — Metalul Tirgovişte, Oltul Slatina — Dinamo Piteşti, Victoria Floreşti — Poiana Cîmpina, MIQ Fieni — Flacăra Moreni, Locomotiva Buzău — Victoria Buzău, Voinţa Tg. Mureş — CS Tg. Mureş, Voinţa Odorhei — Tractorul Or. Stalin, Chimia Făgăraş — CSA Sibiu, Textila Mediaş — Record Mediaş, Avîntul Frasin — Victoria Suceava, Olimpia Reşiţa — CSM Reşiţa, Şoimii Timişoara — CFR Timişoara, Progresul Timişoara — Ştiinţa Timişoara, Victoria Călan — Corvinul Hunedoara, Metalul Oţelul Roşu — Drobeta Tr. Severin, Ind. Siroei C. Turzii — Gaz Metan Mediaş, AMEFA Arad — CS Oradea. Meciurile Filatura Fălticeni — Foresta Fălticeni şi ale echipelor calificate din oraşul Bucureşti, cu Ştiinţa Bucureşti şi Carpaţi Sinaia se vor disputa la 21 octombrie In caz de egalitate după prelungiri în meciurile dintre echipe din acelaşi oraş, partidele se vor rejuca. Viitoarea etapă va avea loc la 18 noiembrie. Permisele valabile la cuplajul fotbalistic de mîine La jocurile de fotbal C.C.A.-Minerul Lupeni şi Progresul U.T.A., care vor avea loc mîine pe stadionul _ „23 August", sînt valabile : permisele roşii şi albastre din pele la trib. I, sector „O", verzi pentru ziarişti la masa presei din sectorul „O* (in limita locurilor repartizate pentru fiecare ziar), albastre dermatin, verzi dermatin, gris dermatin (acestea din urmă cu ştampila „fotbal"), carnetele de antrenori şi arbitri fotbal, precum şi cele moron eliberate de U.C.F.S. oraş Bucureşti, vizate la zi, la trib. I, sectoarele 1 și 4. SPORTUL POPULAR Nr. 3492 Pag. a 5-a