Sportul Popular, februarie 1960 (Anul 15, nr. 3556-3572)

1960-02-02 / nr. 3557

Duminică, printre participanţii la „Cupa Prieteniei“ Salii arhiplină la Floreasca şi... dispută drrză pentru balon in intilnirea dintre reprezentativele de tineret ale R. P. Româno şi R. P. Albania, prin care s-a inaugurat Uimetdl de baschet Foto : Gh. Dumitru Nici întrecerile festive de şah din sala Institutului de Petrol, Gaze şi Geologie n-au fost mai puţin disputate. Dovada : după ora de joc un singur panou demonstrativ poartă tăbliţa indicatoare a unei partide încheiate Foto : B. Ciobanu Tinărul jucător bulgar Svetoslav Gerdgikov a impresionat plăcut publicul din sala Dinamo, prin spectaculozitatea loviturilor și tenacitatea cu care luptă. Foto : B. Ciobanu Prieteniile care se cimentează pe stadioane sunt trainice şi nu se uită niciodată“ Convinşi că activitatea lor nu poate propăşi decît în condiţii de pace, sportivii îşi manifestă prezenţa în mod activ şi în cadrul Intîlnirii de la Bucureşti. Am stat de vorbă cu numeroşi delegaţi prezenţi în sală, cu factori de răspundere în domeniul diverselor activităţi pe care le desfăşoară tineretul. Consideram interesant să prezentăm cititorilor noştri cîteva aprecieri ale oaspeţilor prezenţi la Bucureşti asupra rolului pe care îl joacă sportul în relaţiile internaţionale. „în referatul pe care delegaţia iugoslavă îl va prezenta în comisia de sport şi turism — ne-a spus SIMA POBULICI, membru al comitetului de conducere al Uniunii pentru sport din Iugoslavia — va fi expusă pe larg părerea noastră cu privire la organizarea viitoarelor întilniri sportive ale tinerilor din Balcani. Desigur, că colaborarea pe plan sportiv a tinerilor din regiunea Balcanilor şi Mării Adriatice are oarecari tradiţii, însă nu ne putem declara mulţumiţi numai cu atît şi trebuie să luptăm pentru ca această colaborare să crească, să fie tot mai amplă. Jocurile Balcanice de atletism — care au devenit acum o realitate — sunt un exemplu viu, care ne dovedeşte că se poate colabora cu mult succes pe plan sportiv. Consider că întil unirile dintre sportivii iugoslavi, pe de o parte, şi cei români, bulgari, albanezi, greci, turci şi italieni pe de alta, s-au dovedit întotdeauna rodnice şi de aceea vom milita ca ele să se dezvolte neîncetat“. MEHMET ALI KISLALI, trimis special al ziarului turc „Yeni Gen“ din Ankara, întrebat de noi asupra importanţei pe care o îmbracă sportul în dezvoltarea prieteniei dintre tinerii diferitelor naţiuni, ne-a spus: „Ca fost sportiv (Mehmet Ali Kişlalî a jucat baschet la clubul Fenerbahce) îmi dau D. G. (Continuare in pag. 4—5) PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. VNIȚI-VAI Organ al Uniunii de Cultura Fizică şi Sport din R. P. Romina Marţi 2 februarie 1960 ★ 8 pagini 25 bani ANUL XV —nr. 3557 MUGURII PRIETENIEI.» —S-au cunoscut doar de cîteva zile. Şi îi vezi mereu împreună, braţ la braţ, colindînd Bucureştiul, luînd loc alături în fotoliile de pluş ale Operei, în Casele de cultură ale tineretului, pe băncile sălilor de sport. Aici se despart. Pentru puţin timp. Numai atunci cînd unul trebuie să treacă de o parte a mesei (de şah sau de tenis), iar prietenul său de cealaltă parte. Şi se întrec... Avocatul din Atena şi inginerul din Gabrovo Partida de şah dintre Nikos Psaroudakis şi Dobromir Tancov a continuat şi după ce pe tabla de demonstraţie apăruse cartonaşul cu inscripţia .,albul cedează”, iar învingătorului îi fusese adresate cuvenitele aplauze. Psaroudakis şi Tancov au rămas multă vreme pe locurile lor. Piesele au fost aranjate în repetate rînduri şi de fiecare dată se efectua o nouă analiză. — Varianta ce ai jucat-o, Nikos, poate fi întărită, spune Dobromir, în timp ce-i arăta cele mai noi analize ale lui Tal. Cîm toatesecretele” partidei lor au fost scoase la lumină, cei doi tineri s-au retras intr-un colţ al sălii, continuind discuţia prietenească. Psaroudakis a terminat nu de mult Facultatea de drept. Tancov se pregăteşte să-şi susţină examenul de diplomă la Politehnică. Va fi constructor de maşini. Două profesii complet diferite. In ţările lor i-a legat insă pasiunea comună pentru sportul minţii şi dorinţa fierbinte de a se bucura de tinereţea lor, de viaţă. Cu aceste ginduri s-au îndreptat spre Bucureşti Nikos din Atena şi Dobromir din Gabrovo... ...îşi notează adresele. La întoarcere vor porni scrisori din Atena spre Gabrovo şi de la Gabrovo la Atena. Cei doi prieteni s-au înţeles să joace prin corespondenţă. Desigur, sub notaţia laconică, a mutărilor vor fi aşternute rînduri ■ calde, schimburi de impresii, veşti despre viaţa celor doi tineri care s-au împrietenit la Bucureşti. Vojislav Markovic „serveşte“ de două ori afară... Primul meci din cadrul „Cupei Prieteniei” la tenis de masă a fost cel dintre Markovic şi Kirin. Juniorul bulgar se străduia să aibă o comportare cît mai bună in fața redutabilului său partener de joc. Al doilea set. La un moment dat, arbitrul acordă din neatenție două puncte consecutive lui Markovic la mingi pe care jucătorul iugoslav le pierduse de fapt. Cel surprins a fost... Markovic. Cu toate că deciziile îl avantajau, el a cerut să se revină asupra lor. Arbitrul a ținut însă mai mult la autoritatea hotărîrilor luate. Atunci Markovic a servit două mingi afară. A fost tot atit de mult aplaudat ca și pentru loviturile reușite care l-au dus la victorie. Un gest plin de sportivitate care i-a adus în dar simpatia spectatorilor fi un nou prieten juniorul bulgar Kirin. Explicaţie la o fotografie... Amintirile frumoase dăinuiesc multă vreme. Uneori chiar o viață de om. Din Bucureştiul întîlnirii tineretului, participanţii vor pleca cu „tolba” plină. Fiecare va duce cu el în patrie imaginea unor zile de neuitat, un portret drag, o insignă, un autograf, cîteva rînduri... ...şi acum hai să urmărim împreună rezultatele Tinerii sportivi albanezi de ieri. Uite şi numele noastre ! se vor întoarce acasă cu un „document” de invidiat: o fotografie cu Iolanda Balaş, recordmana lumii la săritura în înălţime, în prima zi a întilnirii. Bucuroşi au fost tinerii albanezi. Dar tot atît de bucuroasă a fost şi lolia noastră care îşi îmbogăţeşte albumul cu prieteni din „ţara vulturilor”. Iolanda a simţit neaşteptat de repede simpatia noilor sale cunoştinţe. Cei care au aplaudat-o cel mai frenetic după ce a dat citire salutului din partea sportivilor români au fost „skipetarii”... Aşa, în zile de iarnă, s-au deschis la Bucureşti muguri ai prieteniei... Vor veni şi florile. Mai frumoase decit rozele şi rosmarinii, decît gladiolele şi parfumatul liliac, decît migdalul ce stă gata să-şi deschidă potirul înmiresmat. Mugurii prieteniei vor face să apară floarea cea mai de preţ, a prieteniei. OCTAVIAN GÎNGU VALERIU CHIOSE Citiţi in pag. 4-5 — Cronicile manifestărilor sportive din cadrul „Cupei Prieteniei” — Reportaje şi fotografii de la Intilnirea tineretului şi studenţilor din tarile regiunii Balcanilor şi Mării Adriatice „Un bun prilej de strîngere a relaţiilor de prietenie“ — ne declară conducătorul sportivilor turc! In Capitala noastră au sosit noi oaspeţi la Intilnirea păcii şi prieteniei. Duminică seara, la ora 21:30, avionul a adus la Intîlnire, delegaţia sportivilor turci, dornici de a-şi aduce şi ei contribuţia la întărirea prieteniei şi colaborării între popoarele din Balcani. Format din cinci tineri jucători de tenis de masă (doi studenţi şi trei elevi), lotul sportivilor turci este condus de către dl. Garo Akbal, arbitru de tenis de masă din Istanbul. ...După o călătorie obositoare, sportivii turci manifestă totuşi o buna dispoziţie de joc, lovind cu forţă şi variat mingea de celuloid. I-am găsit antrenîndu-se sub supravegherea conducătorului lor, în sala din str. Mendeleev nr. 34, alături de tenismanii bulgari şi romîni. Atmosferă plăcută, prietenească. La toate mesele se fac schimburi de mingi „puternice“, se „scot“ mingi dificile. Profităm de o mică pauză pentru a sta de vorbă cu noii noştri oaspeţi. „Iată mica noastră delegaţie“, ne întîmpină dl. Garo Akbal, prezentîndu-ne pe cei cinci jucători de tenis de masă. Facem cunoştinţă cu Toma Haciminaoglu, căpitanul echipei, Yildirim Tukeri, Jilber Akkaranfii, Seyfi Yigider şi Araket Partogyan. „După părerea mea, contactele sportive constituie un bun prilej de strîngere a relaţiilor de prietenie dintre tinerii din diferite ţări. Regretăm că nu am ajuns la timp pentru a participa la întrecerile dotate cu „Cupa prieteniei“. Totuşi, „Cupa Federaţiei" şi „Cupa Voinţa“ la care vor concura şi sportivii noştri, ne vor oferi posibilitatea unui rodnic schimb de experienţă, cunoscînd valoarea concurenţilor cu care ne întrecem. Doresc ca tenismanii noştri să evolueze la valoarea lor". Aflaţi pentru prima oară în ţara noastră, sportivii turci sunt mişcaţi de primirea călduroasă ce li s-a făcut, de atenţia cu care sunt înconjuraţi. Conducătorul delegaţiei a uimit să sublinieze că sportivii romîni vor fi oricînd primiţi cu simpatie şi căldură în Turcia. Pauza se apropia de sfîrşit. Dl. Garo Akbal dă noi indicaţii jucătorilor. „Cit priveşte deplasarea noastră, ne spune dînsul la despărţire, nu am venit pentru a obţine rezultate tehnice superioare. Mai mult decît rezultatele propriu-zise contează contribuţia noastră la crearea unei atmosfere de prietenie între sportivii din Balcani şi, fireşte, schimbul de experienţă cu tinerii sportivi din celelalte ţări participante la întreceri“. Le-am urat mult succes sportivilor turci atît în viitoarele întreceri cît şi pe linia întăririi prieteniei tineretului şi sportivilor din ţările balcano-adriatice 60NST. MAGOVE1