Sportul Popular, aprilie 1960 (Anul 15, nr. 3591-3607)

1960-04-02 / nr. 3591

Deschide cartea patriei !Frumoasă eşti, patria mea! In munţii Câlimani Afuriţii Câlimani — aşa cum se vede şi din fotografie — oferă amatorilor de drumeţie una dintre cele mai frumoase panorame. Tocmai de aceea numărul celor care ii străbat de la un cap la altul este tot mai mare. Foto : O.N.T. „Corpaţi” RADU BOUREANU :' Cine se poate rrductri că ştie pe de '.rost cartea minunată a patriei? lată, eu o citesc de patru decenii. lAm întors filele munţilor. Am străbătut cu ochii iuţii, apoi cu piciorul ,lungile cărări întortochiate, văile, urcuşurile, steiurile, cleanţurile de gre■,'ac. de bazalt sau granit, suind şicoborind toate gamele cromatice aleunduirii solului înalt. Am ascultat vocalele, fonetica plenară a virilului in vegetaţiile de felurite soluri şi trepteale peisajului acestui pămint pe care ,me-am născut. Am ascultat foşnind, ’gemind, oftind, pagina albastră a mării noastre, scrisă de glorii maritime şi drame ale firii. Dar aş putea eu spune că ştia pe 'de rost şi in toată cuprinderea cartea minunată a patriei? Dar voi, pe care anii grei ai războiului, ai vitregiei sociale antebelice, Arid omul simplu, omul sărac, era le''gat de urbea lui ca umbra de copac, răsucită pe trecerea luminii soarelui? Dar voi cei care abia vă împliniţi din copilărie? Aţi citit voi cu sufletul,cu ochii, cu piciorul, scrisul fabulos ,al frumuseţii cuprinsă în cartea vie apămintului patriei noastre? Hai să deschidem intii abecedarul ,frumuseţilor naturii româneşti. Să silabisim intii Uterele care alcătuiesc cuvintele cele mai apropiate de ochii noştri. Şi pe fiecare filă întoarsă, pe fiecarepoemă vie străbătută, să învăţăm marea chitare a patriei. Hai să fim melcii uriaşi care pornesc, în spinare nu cu casa ca o goarnă de calcar, in care răsună cîntecul îmbietor al depărtărilor nestrăbătute încă, ci cu sacul spinzurat in curele T peste umeri și grumaji. Să-l încărcăm Z cu aerul tare de munte, cu sarea mării T risipită pe trimbe de vuit. Să prindem I in ,Kodakul“ fiecărei pupile imaginea ♦ piscurilor, a străvechilor lăcaşuri de pace şi plastică minune a dreptun- Z ghiurilor moderne, care desenează viul fabrici, uzine, nou adăugite de munca X mereu mai uriaşă in cartea vie a pa-Z triei. T Hai să începem, cei ce n-am ln-T ceput, şi să ducem mai departe lecturaZ vie, cei care citim mai de mult pagi- nile vii de basme adevărate ale daru- rilor acestui pămint pe care ne-am născut şi pe care se nasc mereu mi- Z racole reale, crescind zestrea de ne- Z sfirşită frumuseţe a patriei. I P.S. Să citim peisajul divers în cartea vie a patriei, dar să-i cinstim cuprinsul. Unii ciuntesc făptura de frumuseţe a naturii în chipuri nespus de felurite. De-ar fi să amintim numai caligrafia numelor „ilustre'' de trecători anonimi, pe pielea copacilor şi tatuajul inimilor cioplite, care se lărgesc cu anii, cu scoarţa în creştere, cu roata carului. Ar fi o maximă de adoptat o dată cu atestatul de om sensibil, civilizat: Să laşi in cartea vie a patriei, Nu inima cioplită şi-un nume pe copaci, Ci prin poema vie, trecînd atent, să taci, Lăsindu-i doar o inimă caldă în păstrare. R. B. drumare, SPORTUL POPULAR Pag. a 2-a Nr. 3591 Prin Bucureşti, cu un grup de ţărani colectivişti — „Suntem pe bulevardulMagheru!“ ■ş—anunţă ghidul. Instalaţi comod în fotoliile autoca Telor O.N.T. Carpaţi, turiştii privesc şantierele noilor construcţii de locuinţe. Sunt membri ai G.A.C. „30 Decembrie“ Codreşti din raionul Rm. Sărat, veniţi să viziteze fruntoasa capitală a patriei noastre. S-au sculat de dimineaţă şi au mers mai întîi la Institutul de cercetări horti-viticole de la Băneasa. Apoi au vizitat diferite muzee, monumente, parcuri ş.a. „Chausson“-ul opreşte în faţa restaurantului „Ambasador“ şi colectiviştii coboară pentru masa de prînz. Preşedintele gospodăriei, Filică Dragomir, mai rămîne cîteva clipe cu noi. Este un om de statură potrivită, cu faţa arsă de soare, căruia îi place mult sportul, îndeosebi fotbalul. L-ara cunoscut in timp ce vizita Muzeul de Ştiinţe Naturale „Grigore Antipa“. Se oprise împreună cu cîţiva colectivişti în faţa unei girafe Şi discutau aprins : — Asta îţi mănîncă finul direct din pod — spunea zîmbind unul privind gîtul uriaşei ierbivore. — Ţi l-ar mînca de pomană, că nu e bună de muncă — răspunse altul. — Şi chiar dacă ar fi — continuă primul — ce ai face cu ca ? — Cum ce ai face ! — Bine —■ răspunse acesta făcînd spre noi cu ochiul — ia spune, cum i-ai pune căpăstru! Intrăm în vorbă cu preşedintele. Satul Codreşti este complet colectivizat, iar G.A.C. „30 Decembrie“ numără 210 familii. Asociaţia sportivă se numeşte tot ,,30 Decembrie“ şi cuprinde 140 de membri U.C.FIS. In campania muncilor agricole de primăvară s-au evidenţiat în mod deosebit, alături de ceilalţi fruntaşi din gospodărie, o serie de sportivi, printre care fotbaliştii NicolaeDragomir şi Dumitru Petrică şi voleibalistul Gheorghe Alaftei. Această mica excursie în Bucureşti a fost organizată de asociaţia sportivă în colaborare cu conducerea gospodăriei. Următoarea va fi pe Valea Prahovei. Afară e soare mult, e primăvară. Cînd ultimul om a coborît din autocar, preşedintele gospodăriei se apropie de noi şi contiuăm discuţia- Lingă el, mai sunt doi colectivişti. După-amiază vor face o plimbare pe principalele artere ale Bucureştiului, vor merge, bineînţeles, şi la stadionul „23 August“, iar după aceea la aerogara Băneasa, pentru un zbor de agrement deasupra Capitalei. In sfîrşit, ne luăm rămas bun, le urăm succese în muncă şi petrecere frumoasă prin Bucureşti. După 2—3 paşi am întors capul. Cei trei erau tot acolo. Filică Dragomir se uită la autocar, la clădirea hotelului „Ambasador“, dădu din cap şi numai ce îl auzim că spune celor doi : — Aici mînca înainte domnul Dinu, fostul „nostru moşier! — Ii dădea mina că avea sute de hectare... Iar noi trudeam pentru el. — Noi însă acum, avem ceva mai mult ca el Şi intrară mîndri, toţi trei, în restaurant. V. TOFAN Membrii G.A.C. ,30 Decembrie“ din comuna Codreşti, raionul Rm. Sărat, in faţa muzeului V. I. Lenin—I. V. Stalin. Foto : Gh. Dumitru Ne-am interesat pentru dumneavoastră. Excursi individuale cu 50°Jo reducere pe C. F. R. Activitatea turistică din ţara noastră, care cunoaşte zi de zi o dezvoltam tot mai mare, va primi în curînd un nou impuls. Este vorba de un vechi deziderat al maselor de turişti, care e pa cale de a fi rezolvat. Incepînd din luna aprilie a c., orice turist, care foloseşte serviciile O.M.T. „Carpaţi", va beneficia de o reducere de SCD/2 pe C.F.R. Amatorii se vor adresa agenţiilor O.M.T. „Carpaţi" din ţară sau la cea din Capitală, da unda vor cumpăra biletele. Ei vor plăti un singur drum (dusul), urmind ca înapoierea să se facă pe baza aceluiaşi bilet, vizat însă cu o ştampilă specială la cabana sau cabanele la care au fost găzduiţi turiştii. In acest fel, P.N.T. „Carpaţi" vine în ajutorul oamenilor muncii dornici să şi petreacă zilele de concediu sau sfirşitul de săptămână in excursii. Această nouă înlesnire va face ca activitatea turistică să cunoască o dezvoltare și mai frumoasă. * • Ştiri, ştiri, ştiri ■ • IN COLABORARE cu Departamentul Căilor Ferate, Oficiul Naţional de Turism „Carpaţi“ a luat măsuri pentru organizarea unor trenurispeciale care să plece din Capitală în ■fiecare simbătâ după-amiază pe Vâslea Prahovei, pînă la Predeal. Ple■carea are loc la ora 16 iar înapoierea a doua zi, duminică, la ora 22. • De remarcat că aceste excursii se faccu preţ redus. Astfel, in loc de 45 lei cit costa un bilet, preţul nou este de lei 31, în care sînt incluse atit transportul cit şi cazarea la cabane. Această reducere se aplică celor care pleacă pe Valea Prahovei cu un tren special, numai atunci cînd numărul amatorilor se ridică la minimum 370 persoane. De aceste înlesniri vor beneficia şi celelalte localităţi din ţară, cu diferenţa că reducerea se va aplica atunci cînd numărul turiştilor va fi de cel puţin 300. • CONDUCEREA ŞCOLII TEHNICE de arhitectură şi construcţia oraşelor din Tg. Mureş a organizat o reuşită excursie ştinţifică de studii cu care ocazie s-au făcut aplicaţii la istoria arhitecturii, teoria arhitecturii, urbanism, construcţii şi desen liber, la care au participat 30 de elevi din anul II, din arhitect, un profesor şi un medic. Traseul excursiei a măsurat 1533 km, care au fost parcurşi în 9 zile. Excursia a fost organizată în bune condiţii de filiala O.N.T- „Carpaţi“ din Tg. Mureş şi s-a desfăşurat pe următoarea rută în circuit: Tg. Mureş — Reghin — Bistriţa — Tihuţa — Vatra Dornei—Cîmpulung— Vama — Moldoviţa — Gura Humorului — Arbore — Cut — Marginea— Suceviţa — Rădăuţi — Suceava — Botoşani — Hîrlău — Tg. Frumos— Iaşi — Roman — Bacău — Focşani— Buzău — Bucureşti — Tîrgovişte — Cîmpulung Muscel — Curtea de Argeş — Rm. Vîlcea — Horezu — Măldărăeşti— Călimăneşti — Cozia— Cornet — Sibiu — Tg- Mureş, (Ioan Păuş —• coresp). • AGENŢIA O.N.T. „CARPAŢI“ DIN BUCUREŞTI a hotărit să introducă un nou fel de excursii, acela pentru schimb de experienţă între salariaţii din întreprinderi cu acelaşi profil de producţieAstfel, după ce se vizitează cele mai importante obiective turistice din localitatea respectivă, salariaţii care au participat la excursie pot face un util schimb de experienţă. • ASOCIAŢIA SPORTIVA START BUCUREŞTI a organizat o excursie la Buşteni, la care au luat parte 70 de cooperatori dornici să viziteze punctele de atracţie turistică din jurul staţiunii Buşteni. Un fapt în aparenţă mărunt, dar cu urmări nu din cele mai plăcute, s-a petrecut în gara Buşteni, unde trenul opreşte doar o jum rmătate de minut: din cei 70 de excursionişti, în ciuda grabei cu care au coborit, 20 au rămas în tren şi au făcut o plimbare pînă la Azuga ! Fireşte, lucrul nu este grav. Dar nu ar fi fost mai bine ca agenţia O.N.T. Bucureşti — prin care s-a efectuat excursia — şi organele C.F.R. să anunţe gara Buşteni că aici vor coborî, dintr-un singur vagon, 70 de persoane ? • AMATORII DE TURISM DIN ARAD au participat în ultimul timp la tot mai multe excursii eganizate de filiala O.N.T. .Carpaţi" din localitate. Ei au vizitat — printre altele — cabanele „Debella Gora“ şi „Căsoaia“ din regiunea Timişoara, precum şi o serie de oraşe din R. P. Ungară. Cu ocazia împlinirii a 90 de ani de la naşterea lui V. I. Lenin, filiala O.N.T. „Carpaţi“ Arad, în colaborare cu consiliile sindicale Timişoara şi Arad, vor organiza două excursii cu un tren special la Timişoara, la datele de 3 şi 24 aprilie a.c. Cu acest prilej va fi vizionat spectacolul Teatrului de Stat din Timișoara cu piesa „Orologiul Kremlinului“ da Pogodin. (Ion Giorogariu—coresp). •— Ei, ... care o fi cea bună ?... Dasen de MATTY/