Sportul Popular, decembrie 1960 (Anul 15, nr. 3730-3747)

1960-12-01 / nr. 3730

Cum să pregătim schimbul de miine in fotbakic nostru ! !Printre primele concluzii ce s-au impus după prima parte a campionatului categoriei A de fotbal e şi aceea că promovările de noi jucători s-au soldat cu rezultate satisfăcătoare, aducînd pe prim plan elemente care în numai cîteva linii şi-au cîştigat aprecieri bune prin valoarea arătată. Mă jăi gîndesc mai ales la Nunweiller IV (Dinamo Bucureşti), Constantin (Ştiinţa Cluj), Ioniţă şi Paşcanu (Progresul), Gross (Dinamo Bacău), Unguroiu (C.S.M.S. Iaşi), Ionescu (Rapid) ca şi la atîţia alţii, îndrumate şi încurajate să-şi îndrepte privirile spre jucători tineri, neconsacraţi dar valoroşi, echipele categoriei A au constatat repede ,,pe viu“ cît de avantajoasă poate fi pentru ele această politică a promovării de cadre tinere. Dacă acesta a fost începutul - şi ne putem declara mulţumiţi, chiar dacă el a fost însoţit de şovăieli suntem în drept să aşteptăm ca viitorul să fie mnai fructuos. Promovarea cadrelor tinere este însă organic legată de creşterea acestor cadre la proporţii cu totul altele decit cele actuale şi, mai ales, într-o formă organizată care asigură succesul. Chiar fără o preocupare specială, pe cale naturală — să spunem — fotbalul nostru poate promova cîţiva dintre numeroşii jucători valoroşi ce-i are. Ceea ce se impune e, ca ştiinţific, să ajungem să creştem jucători de aceeaşi talie şi un număr din ce în ce mai mare. Cînd fotbalul dintr-o ţară reuşeşte să aibă permanent cite 6—8 jucători valoroşi pentru fiecare post, atunci cu adevărat el poate aştepta liniştit toate întrecerile internaţionale în care va fi angajată. Cum să creşti aceşti jucători? Printr-o preocupare egală a cuiburilor şi a federaţiei de specialitate, fiecare aducîndu-şi contribuţia ce i se cere. De ani de zile, în faţa cluburilor noastre — îndeosebi a celor mari, cu posibilităţi mai vaste — stă această sarcină. Dar dacă analizezi realizările lor în această direcţie, cît de infim apare numărul jucătorilor crescuţi şi promovaţi în primele lor echipe ! Rapid Bucureşti, Progresul Bucureşti şi C.C.A Bucureşti, Ştiinţa Timişoara, Steagul roşu Braşov, Farul Constanţa etc., fie că n-au ridicat de fel cadre proprii de jucători, fie că le-au crescut pînă într-o anumită perioadă, după care i-au lăsat să se împrăştie. In ultimii ani, doar Ştiinţa Cluj şi U.T.A. au ridicat asemenea jucători, promovat apoi în echipa I, iar Dinamo Bucureşti — faţă de posibilităţile pe care le are — a promovat foarte puţin. Cite avantaje oferă creşterea şi promovarea de cadre proprii ! Mai întîi pune clubul la adăpostul lipsei de jucători valoroşi, pe care — în consecinţă — nu trebuie să-i mai caute. Apoi, cu jucătorii crescuţi împreună şi promovaţi treptat sau deodată echipa va avea totdeauna un stil propriu de joc, nuva cunoaşte dificultăţi cu încadrarea proaspeţilortitulari în formaţie, pentru că toţi aceşti jucători se exprimă în acelaşi ,,limbaj“. O asemenea echipă, cu stil şi unitate de joc să-şi spunem tradiţională va constitui în permanenţă o forţă, regenerată mereu din propria-i pepinieră, cu jucători dornici şi capabili să apere cu prestigiu culorile clubului lor, la a cărui şcoală fotbalistică au învăţat. Ataşamentul care sudează pe aceşti jucători aflaţi de fapt într-o formaţie fotbalistică, e de asemenea un factor cu tărie de pilon. Cînd în 1955 Ştiinţa Cluj a retrogradat din categoria A, conducerea a luat o măsură înţeleaptă, încredinţînd echipei de juniori (care tocmai cîştigase campionatul republican) misiunea de a fi echipa I. In această alcătuire, Ştiinţa Cluj a reintrat, după numai un an, in categoria A şi de la ea are şi astăzi jucători de valoarea unui Mureşan: Petru Emil, Marcu etc. Păcat că Ştiinţa, care a cunoscut din plin foloasele unei asemenea politici de cadre, n-a perseverat pe această cale şi s-a lăsat să alunece in rîndul cluburilor care aşteaptă să le vină sau caută în altă parte jucători gata formaţi. Dacă Ştiinţa Cluj cunoaşte astăzi fluctuaţii dintre cele mai capricioase în comportarea echipei, mi se pare că această inconstanţă nu este deloc străină de faptul că formaţia cuprinde tot mai mulţi jucători veniţi din diferite părţi, care aduc cu ei o dată cu prestigiul de buni jucători şi individualismul, egoismul, stiluri de joc diferite etc., ceea ce influenţează negativ ansamblul comportărilor. Cînd o echipă este larg primenită cu jucători proveniţi din diferite cluburi, „,transplantarea“ acestora nu se poate face peste noapte. Ea necesită timp, răbdare şi muncă educativă intensă pin a se ajunge (dacă se ajunge) să se culeage roadele. Aşa e situaţia astăzi la Rapio, la Farul Constanţa şi chiar la Steagul roşu, echipe ,,îmbogăţite“ în ultimii ani cu mai mulţi jucători proveniţi din cluburi diferite. Perturbiaţiile ce le provoacă aceste promovări încetinesc progresul echipelor respective, care nu pot realiza o bună bucată de vreme - nici performanţe unitare, pentru că reuşita şi — reversul ei — iot succesul se află sub semnul aportului individual, de la meci la meci, al noilor introduşi. Asemenea perturbaţii n-a cunoscut, de pildă, U.T.A. cînd a promovat 4—5 juniori în echipa primă. Dimpotrivă, cu aportul acestora, al tinereţii şi talentului lor, echipa arădană a făcut un serios salt înainte, pe care mulţi — neîncrezători în viabilitatea unei asemenea politici — l-au pus, la început, sub un mare semn de întrebare. Aceasta ar fi deci calea, singura convenabilă, pe care ar trebui și ar putea să meargă majoritatea echipelor noastre, pentru că atunci cînd se pune ca obiectiv ridicarea calitativă a fotbalului nostru, participarea și răspunderea nu se limitează la echipele mari, ci cuprinde toate echipele noastre, chemate să-şi dea contribuţia lor. Acum un an, cu prilejul unui turneu al lui Dinamo Bacău în U.R.S.S., am văzut la lucru echipa Dinamo Kiev. întreaga formaţie era alcătuită numai din jucători tineri, promovaţi cu curaj. La acea dată, Dinamo Kiev ocupa un loc în josul clasamentului campionatului unional. In jocul echipei se vedeau însă acele trăsături care anunţă valoarea. Foarte repede, în numai un an, Dinamo Kiev a ajuns una din echipele fruntaşe ale Uniunii Sovietice, vicecampioni în ediţia pe anul acesta, şi, — în acelaşi timp — una din formaţiile cu jocul cel mai bun. Nu mai vorbesc de echipa Torpedo — campioana Uniunii Sovietice şi deţinătoarea cupei, — ai cărei componenţi nu depăşesc media vîrstei de 23 ani ! Dar şi federaţia de fotbal are ele răspuns, în aceste condiţii noi, unor sarcini noi. Prima categorie - fireşte — nu va puteaprimi niciodată pe toţi jucătorii şi nici chiar pe cei valoroşi, care vin de jos în sus. Aceasta înseamnă că, la un moment dat, un contingent mult sporit de tineri jucători poate ridica o problemă de creştere, în condiţiile în care pentru ei nu stau şi nu pot sta automat la dispoziţie locuri în echipele prime (unde operează şi alţi jucători valoroşi, în plină vigoare şi dezvoltare a talentului lor). Şi astăzi, cînd unu există încă un asemenea aflux, dacă cercetezi loturile echipelor din categoria A, constaţi că jucători valoroşi stau pe tuşe, pentru că... nu-s libere locuri în echipa I. La Dinamo Bucureşti, de pildă, Ivan, Frăţilă, Harşani — ca să vorbim de cei tineri — n-au jucat nici un meci în campionat, la C.C.A. — Crişan şi Al. Lazăr-Săndulici sunt foarte puţin folosiţi. Şi tot astfel stau lucrurile şi la Rapid, la Ştiinţa Cluj, la Progresul etc. Nimeni n-are vină că stau pe tuşă. Dar pentru ca aceşti jucători, ca şi alţii în aceeaşi situaţie cu ei, să-şi continue progresul, să-şi şlefuiască şi să-şi maturizeze talentul, trebuie să joace săptămînă după săptămînă. Inactivitatea e duşmanul declarat al fotbalistului, pentru că-l limitează, îl retează chiar posibilităţile şi aspiraţiile. Şi apoi, unui jucător nu-i poţi cere să se antreneze mereu cu toată conştiinciozitatea, fără să-i oferi şi şansa, ca şi atracţiozitatea jocului public cu caracter oficial. Acesta operează ca stimulent asupra jucătorilor şi face ca, în aceste condiţii, antrenamentul să reprezinte pentru ei o şcoală de un nivel din ce în ce mai ridicat, pe care ei trebuie s-o absolve cu cît mai mult brio. Tuturor acestor jucători destinaţi categoriei A, tuturor celor care urmează să se ridice, federaţia de specialitate, trebuie să le pună la dispoziţie un campionat in care să joace cînd nu fac parte din formaţia echipelor prime. Acest campionat îi va smulge din inactivitate, va permite reintrării gradate după accidentări, va asigura totodată, cu succes, creşterea calitativă a unui important lot de jucători. Toate acestea le oferă, le garantează chiar, un campionat în care promovarea sau retrogradarea să fie în funcţie de ceea ce se întîmplă cu echipa din categoria A. Deci, o competiţie în care tinerii jucători sunt scutiţi de obsesia punctelor cu dăunătoarele ei consecinţe (joc crispat, nervos, închis, brutal etc.), un campionat al rezervelor sau al echipelor de tineret (titulatura mi se pare cea mai puţin importantă). Un campionat al echipelor de tineret a fost organizat in 1955, dar i s-a acordat un singur an de existenţă, fiind desfiinţat de federaţia de specialitate din motive bugetare. Pripeala măsurii — căci economiile s-ar fi putut realiza la alte capitole — s-a vădit curind de tot, cînd s-au şi constatat roadele unicului an de existenţa a campionatului echipelor de tineret. Prin echipa de tineret a C.C.A., care a cîştigat competiţia, au trecut atunci Constantin, fraţii Munteanu, Staicu, portarul Gram, Demien etc. Poate că un jucător, cum s-a dovedit a fi apoi Constantin, s-ar fi ratat dacă campionatul echipelor de tineret nu i-ar fi permis să se impună şi să-şi croiască drumul în echipa I a C.C.A. Fraţii A. şi D. Munteanu, care au trecut la Petrolul, au ajuns in echipa naţională. Staicu e jucătorul valoros ce-l ştim astăzi etc. Solicitînd cluburile să crească şi sâ promoveze tot mai mulţi jucători proprii, federaţia de fotbal e hotârftă să creeze un campionat al echipelor în care sâ activeze jucătorii promovaţi de la juniori, capabili să ajungă titulari ai echipei I, sau ajunşi titulari... cu intermitenţă. Adică „intermediară“ între cei doi „poli“ care sunt junioratul şi senioratul. Se mai discută ca de acelaşi regim de joc, adică de dreptul de a folosi săptăminal jucători rămaşi în rezerva echipei I, sa beneficieze şi formaţiile decretate pepiniere, indiferent in ce categorie ar activa ele. Numai că, cu rolul lor precis de pepiniere, aceste echipe ar conta in clasamentul categoriei în care activează fără dreptul de a promova în categorii superioare. Toate celelalte amănunte legate de competiţia „rezervelor" (sau a echipelor de tineret) n-au fost să fie discutate acum, deşi importanţa lor ar impune, pentru că in nici un caz nu se va organiza un „campionat fantomă“ al rezervelor, cu participare benevolă, competiţie care să sucombe , prin... inaniţie. Voi mai insista insă, numai asupra unei chestiuni. Am convingerea că principala soluţie pentru ridicarea calitativă a fotbalului nostru o oferă creşterea ştiinţifică, perseverentă, continuă, de tineri jucători. Ea oferă o soluţie sigură şi temeinică, nu de compromis. De aceea, cu cit mai grabnic se va da formă definitivă proiectelor existente, pentru traducerea lor în viaţă, cu atît mai salutară va fi măsura luată. Căci fiecare ceas folosit mai devreme ne va apropia mai repede de reuşita ţelului nostru, de a face din fotbal un sport cu care să ne putem mindri, un sport care să aducă satisfacţii pe măsura condiţiilor de creştere şi dezvoltare ce-i sunt asigurate mişcării sportive de către partid. CI TEAŞCĂ antrenor membru în Biroul Federaţiei defotbal Azi două restanţe in Cupa R. P. R. In cadrul Cupei RAMI, astăzi se dispută in Cap. I azi două partide restanţe şi anume : Chimia ICECIUM — Dinamo Obor, teren Chimia (la capătul liniei de tramvai nr. 18), Voinţa — Academia Militară, teren Voinţa (la capătul liniei de tramvai nr. 5). Meciurile vor începe la ora 13.45 (pentru a fi timp pentru eventuale prelungiri )• Ultima etapă de Cupă din acest sezon se va disputa la 4 decembrie. Au fost programate următoarele partide : Laminorul Roman — Foresta Fălticeni, Penicilina Iași — Dinamo Suceava, Rapid Mizil — C.S.M. Brăila, Minerul Deva — C.F.R Timişoara, Unic Satu Mare sau Recolta Cărei — Dinamo Săsar, IMS Cîmpulung Piteşti — Prahova Ploieşti, Tractorul Braşov — Mureşul Tg. Mureş, CFR Electroputere Craiova — Dinamo Piteşti Rulmentul Birlad — Steaua roşie Bacău, Metalul Bucureşti — Poiana Cimpina, S.N.M. Constanţa— Dinamo Galaţi, C.S.M. Reşiţa — Drobeta Tr. Severin, A.M.E.F. Arad — C.S. Oradea, C.S.M. Cluj — Ind. Sîrmei C. Turzii, Dunărea Giurgiu — Chimia Bucureşti sau Dinamo Obor, C.S.M. Sibiu — Jiul Petroşani, Flacăra Moreni — Voinţa Bucureşti sau Academia Militară Bucureşti, Arieşul Turda — C.S.M. Mediaș. Toate meciurile vor începe la ora 13.45. Cum rezultă din acest program, meciul Aurul Brad — Minerul Deva jucat la 2 noiembrie a fost anulat, calificîndu-se echipa Minerul Deva, care a învins în primul meci, în iulie. 6 Variante cu 12 rezultate exacte la concursul nr. 48! La concursul Pronosport nr. 43 din 27 noiembrie au fost stabilite următoarelepremii : Categoria I — 6 variante cu 12 rezultate exacte revenind fiecăruia cîte 16.222 loi ; categoria a II-a 173,1 variante cu 11 rezultate exacte revenind fiecăruia cîte 674 lei; categoria a lll-a — 1784,8 variante cu 10 rezultate exacte revenind fiecăruia cîte 98 lei. Fond de premii 389.346 lei. LA 7 DECEMBRIE CONCURS SPECIAL PRONOEXPRES — 3 autoturisme (1 „Volga* 7 ),Skoda” ,și 1 ,Wartburg“, 10 scutere „Manet” și alte numeroase premii în obiecte şi bani. Iată că, la 7 decembrie, participanţii la Pronoexpres fac din nou cunoştinţă cu un concurs special. Premiile suplimentare care se atribuie precum şi şansele mărite de cîştig datorate extragerii a 16 numere (în două faze) în loc de 8, fac din acest concurs special un concurs cu multe puncte de atracţie. Concursurile Pronoexpres şi mai ales cele speciale, au dat întotdeauna premii mari şi numeroase. După cum ştim, chiar la ultimul concurs special din 21.IX, Pavelescu Mihai din Bucureşti şi Dumitru Arnăutu din Oraşul Stalin au obiinat cîte un premiu de 69.752 lei, iar Ilic Birlea din Sibiu a devenit cunoscut printre participanţii la Pronoexpres, cîştigind un autoturism „Mostvici’" pe un buletin sistem redus — schema nr. 7. Există deci toate motivele să credem că şi acest concurs special va oferi în afară de numeroasele premii suplimentare acordate din fondul special (pe care le cunoaştem de pe acum) şi importante premii în bani din fondul de premii al concursului. Iar acum o noutate : participarea la concursul special din 7 decembrie se face pe buletine oferite GRATUIT de I. S. Loto-Pronosport. ULTIMELE ZILE PENTRU BULETINELE ABONAMENT PE LUNA DECEMBRIE Participanţii la Pronoexpres s-au convins că buletinele abonament, pe lingă faptul că prezintă avantajul de a juca o dată pentru toate concursurile dintr-o lună, oferă totodată şi premii frumoase. Chiar la concursul nr. 47, unil dintre cele trei premii de categoria I a fost obţinut pe buletin abonament. Este vorba de NISTOR C11BORCI1E din Tohanul Vechi — raionul Codlea — care a cîştigat 30.126 lei. Deci, pentru că mai sînt numai cîteva zile în care mai puteţi juca pe buletine abonament pe luna decembrie, vă sfătuim să vă procuraţi neîntîrzîat buletinele abonament, care vă asigură participarea şi la concursul special din 7 decembrie. PRONOEXPRES La tragerea Pronoexpres din 30 noiembrie 1960 au fost extrase din urnă următoarele numere : 35 18 26 37 12 23 Numere de rezervă : 34 2. Fond de premii : 538.094 lei. Rubrică redactată de I. S. Loto- Pronosport. Echipa Empor Rostock (R.D.G.) îşi începe turneul cu întîlnirea cu Rapid (Urmare din pag. 1) ,şi în ediţia care s-a încheiat duminica trecută a ocupat locul VI, după Vorwärts Berlin (campioana), Motor Zwickau, Dynamo Berlin, Wismut Karl Marx Stadt şi Lokomotiv Leipzig (toate cunoscute spectatorilor noştri din partidele susţinute în compania formaţiilor romîneşti). In rîndurile sale activează jucători valoroşi, printre care muilţi internaţionali. De altfel, patru din aceşti jucători fac parte din cele două selecţionate ale R.D.G. care vor susţine în decembrie meciuri în Tunisia şi Maroc (echipa A), Ghana, Liberia şi Guineea (echipa B). Aceşti jucători sunt: portarul Heinsch şi înaintaşii Drew, Kreiminger şi Barthels. Majoritatea jucătorilor sunt tineri (vîrsta medie a echipei: 24—25 ani). Cel mai tînăr este mijlocaşul Pankau: 19 ani. Cel mai eficace: interul dreapta Bialas, care în 25 de jocuri a înscris 20 de goluri. încă un amănunt: anul acesta, in februarie, Empor a jucat la Rostock cu Steagul roşu Braşov şi a cîştigat cu 8—2... Declaraţii, formaţii, program • Ieri, la sosire, antrenorul oaşneţilor VV. Fritzsch ne-a declarat: „Suntem bucuroşi că jucăm — pentru prima dată — la Bucureşti şi dorim să arătăm un joc foarte bun“. • Antrenorul Fritzsch ne-a comunicat următoarea formaţie pentru azi : Schröbler — Schmidt, Pöschel, Urick — Pankau, Mimith — Leeb, B'.a'as, Madeja, Ernst, Sydtner. Rezerve: Schalter, Nast, Romp, Weber, Zapt. • Echipa probabilă a Rapidului : Todor — Taciu, Motroc, Greavu — Neacșu, Koszka — Copil, Balint, Ionescu, Georgescu, Văcaru. Meciul va fi arbitrat de Mircea Crutescu. • Jocul începe la ora 14.15. In deschidere, la ora 12.30, un meci între două selecţionate de juniori (in cadrul pregătirilor pentru Turneul U.E.F.A.). Biletele s-au pus în vînzare la casele obişnuite. Echipa Empor Rostock la sosirea pe aeroport Partizan Tirana — Petrolul Ploieşti 5-0 . Marţi, Petrolul Ploieşti a susţinut Tirana al doilea său meci, de data aceasta în compania formaţiei locale Partizan. Net superiori, localnicii au obţinut victoria la scor : 5—0 (2—0). (Agerpres). Note şi comentarii Ecourile ultimei etape nu s-au stins. Sunt comentate cu aprindere rezultatele, schimbările survenite în clasament şi — mai ales — „duelul” dintre C.C.A. şi Dinamo Bucureşti, indiscutabil cele mai lune echipe ale sezonului şi cu îndreptăţite pretenţi la primul loc. In aceste comentarii, un loc ocupă şi problemele de arbitraj. Despre acestea ne vom ocupa în râul urile de mai jos. Sibianul C. Niţescu este un arbitru care şi-a cucerit stima jucătorilor şi spectatorilor prin modul său competent şi autoritar de a conduce jocurile. Atent, întotdeauna pe fază, C. Niţeaau s-a impus drept unul din arbitrii noştri cei mai buni. Chiar luni, în meciul Rapid — U.T.A., a prestat o bună pace din timp un arbitraj excelent. Deciziile sale au fost prompte şi curajoase. A eliminat un jucător al echipei gazdă (Mauric), a acordat fără șovăială două lovituri de la 11 m şi a văzut şi sancţionat infracţiuni chiar nesemnalate de tuşieri. De aceea ,a apărut cu atât mai surprinzătoare comportarea sa din finalul partidei de luni, cînd a comis greşeli elementare, de începător. E drept că nici tuşierii (G. Pop şi S. Popa) nu i-au ajutat suficient în acest joc. Dar aceasta nu explică faptul de ce C. Niţescu s-a pierdut atît de mult în ultimele 20—25 de minute şi n-a văzut sau a trecut cu vederea infracţiuni flagrante şi vizibile pentru toată lumea : ofsaidul lui Copil din min. 76 (din care feroviarul a fost pe punctul de a marca şi care era să-i dea ...dureri de cap arbitrului din cauza unui aparent fault creat de intervenţia prin alunecarea lui Czako), sau alte cîteva lenturi şi împingeri săvîrşite de o parte şi de alta. Se impune mai mult calm, mai multă stăpinire de sine din partea arbitrilor, pentru că numai în acest fel vor reuşi să asigure o desfăşurare normală votlurilor. De asemenea, pentru arbitrii de tuşă trebuie să fie clar că au un rol important în conducerea partidelor, -acela de a ajuta efectiv pe arbitraj de centru în respectarea regulilor de joc şi in sancţionarea greşelilor săvîrşite. Partida de la Braşov a ridicat din nou problema prelucrării regulamentului de joc cu fotbaliştii, sarcină care revine antrenorilor şi arbitrilor, pe baza unei elaborâri permanente. D)e data aceasta este vorba de cunoaşterea condiţiunilor în care se poate schimba mingea. Trimisul nostru la acest meci a reţinut faptul că după pauzel jucătorii dinamovişti au vrut să schumbe mingea şi au refuzat timp de cîteva minute să înceapă jocul cu mingea din prima repriză Au fost necesare adevărate tratative pentru a-i convingie pe dinamovişti că mingea poate fi înlocuită dacă se sparge sau se dezumbe în cursul unei faze obişnuite d joc sau la o repunere în joc (loviţi de începere, lovitura de la poartă, lovitura de colţ, lovitura liberă, lovitura de pedeapsă sau aruncarea de la tuşă), dar numai cu aprobarea arbitrului (decizia nr. 45, art. 2 al International Board-ului). Este absolut necesar — și acest lucru poate fi realizat In perioada de iarnă — ca antrenorii să acorde toată importanta prelucrării regulamentului cu jucătorii. Buna cunoaștere a regulilor de joc va face să dispară multe din aspectele negative care se înregistrează la meciuri. (P-g)