Sportul Popular, februarie 1961 (Anul 17, nr. 3765-3780)

1961-02-02 / nr. 3765

VALERII BRUNEI nu intenţionează să se oprească la 2,25 ml ■— Interviu de la Moscova in exclusivitate pentru „Sportul popular” — In cursul zilei de marţi a sosit la Moscova atletul Valerii Brumei, venind de la Leningrad, unde după cum se ştie a stabilit duminică cea mai bună performanţă mondială la săritura în înălţime (2,25 m ). Prin intermediul redacţiei ziarului „SOVIETSKI SPORT" am obţinut de la proaspătul performer următorul interviu semnat de un reputat specialist sovietic de atletism. Răsunătoarea victorie obţinută în Roma olimaică de Robert Şavlakadze şi liftierii Brumei asupra lui John Thomas, a fost socotită de unii comentatori occidentali ca rezultatul unei simple întîmplări., Puţini dintre aceştia vedeau mai ales in Brumei o nouă stea de prima mărime pe firmamentul atletismului mondial Totuşi, curînd după aceea tînărul Văleni ,a făcut să se vorbească despre el nu numai în cercurile specialiştilor în atletism, ci şi în întreaga lume sportivă In decurs de 2 luni după J.O., Brumer a adus recordul continental la impresionanta cifră de 2,20 m şi de două ori a fost foarte aproape de succes în atacul direct asupra recordului mondial în aer liber. De reţinut este faptul că în această perioadă, Brumei nu făcea antrenament asiduu. El îşi începuse perioada de odihnă activă şi performanţele obţinute veneau din ,,vecina rezervă“ de forţe... Abia la sfîrşitul lui decembrie, Brumei şi-a reluat cu regularitate antrenamentele, aducînd în cadrul lor o notă mărită de multilateralitate şi sarcină de efort. Sprint, sărituri in lungime, prăjină, gimnastică, aruncări, ridicări de haltere în toate cele trei poziţii clasice... N-au trecut nici trei săptămîni şi Brumei se afla în fomnă excelentă şicina aştepta prilejul să se afirme. El a fost oferit de campionatele universitare de teren acoperit ale U.R.S.S., disputate in stadionul de, iarnă de la Leningrad In treacăt trebuie amintit că acest stadion posedă o pistă de zgură cu lunifime de 250 m (cea d de la Madison Square Garden are 155 m), aci se pot bice curse de 1 J0 m.g., există o foarte bună pistă de elan pentru lungime. Sectorul pentru săritura în înălţime este da asemenea de zgură, fapt foarte importam de reţinut. Cu cîteva zile înainte de plecarea la Leningrad, Valerii Brumei a avut prilejul se citească în manuscris noul tratat pe care-l pregăteşte. Vladimir Mihalcevici Ceacikov, primul cercetător al Institutului Central de cercetări ştiinţifice domeniul culturii fizice din Moscova. Tinutul student a fost deosebit de impresionat de acel pasaj in care reputatul om de ştiinţă demonstrează posibilitatea atingerii în scurt timp a performanţei de 2,30 m la săritura în înălţime. Rîndurile lui Deacikov au avut darul să-l convingă pe Valerii Brumei de posibilităţile sale şi i-au dat ultimul impuls necesar. La scurt timp după aceasta, lumea sportivă afla de extraordinara performanţă a atletului, sovietic: 2,25 m ! La întoarcerea sa la Moscova i-am adresat lui Valerii Brumei cîteva scurte întrebări: — Socotiţi că este posibil să amelioraţi în curînd performanţa obţinută? — Desigur... — a fost răspunsul recordmanului european. — Pe baza căror elemente socotiţi posibil aceasta ? — In primul rînd mărind volumul antrenamentelor —a precizat Brumer. înţeleg prin aceasta, lărgirea domeniului de pregătire, mărirea intensităţii şedinţelor de antrenament şi a sarcinii exerciţiilor fizice. Multe se pot obţine şi pe baza desăvîrşirii tehnicii săriturii, care la mine nu este încă perfectă. —* Ce modificări anume socotiţi că se pot aduce tehnicii săriturii ? — Deocamdată,aceasta rămîne un secret... — a spus zîmbind atletul. — Mai întîi trebuie să mă descurc eu însumi în dificilele probleme pe care ţi le pune ștacheta ridicată la înălțimi de record..., GHERARD ELENSKI arbitru de categorie unională la atletism Jucătorii români de tenis de masă învingători la Pardubice, Brno şi Bratislava BRATISLAVA (prin telefon). După campionatele internaţionale de tenis de masă ale R.S. Cehoslovace terminate duminică seara la Praga, lotul nostru s-a deplasat în localitatea Pardubice. Aici, sportivii români au jucat luni seara cu reprezentativa oraşului. Selecţionata Bucureştiului a ieşit învingătoare cu scorul de 8—2 : Negulescu — Moudri 2—0, Rethi — Salba 2—0, Covaci — Jak 2—0, Popescu — Salba 2—1, Geta Pitică — Tiha 2—0, Maria Alexandru — Kirlikova 2—0, Negulescu, Rethi — Moudri, Jak 2—0, Popescu, Covaci — Moudri, Salba 1—2, Pitică, Negulescu — Kirlikova, Moudri 0—2, Alexandru, Pitică — Tiha, Kirlikova 2—0. De la Pardubice, selecţionata Capitalei şi-a continuat turneul la Brno, unde marţi seara a cîştigat întîlnirea cu reprezentativa Brno cu scorul de 14—2: Negulescu — Schvab 2—0, Alexandru — Kinkova 2—1 Alexandru, Pitică — Kinkova, Ola 2—0, Covaci — Stepanek 0—2, Rethi — Ostravitzki 2—1, Pitică — Ola 2—0, Popescu — Marko 2—0, Negulescu, Rethi — Ostravitzki, Schvab 2—0, Negulescu — Ostravitzki 2—1, Alexandru — Ola 2—0, Popescu — Stepanek 2—1, Alexandru, Negulescu — Ola, Schvab 2—1, Covaci — Blatin 2—0, Rethi — Schvab 2—0, Pitică — Kinkova 2—0, Popescu, Covaci — Marko, Stepanek 0—2. Miercuri seara, selecţionata Bucu- reştiului a susţinut noi întîlniri la Bratislava cu reprezentativele oraşului. La fete, echipa noastră a ieșit victorioasă cu 3—0 : Alexandru— Harvanova 2—0, Pitică — Posa 2—0, Alexandru, Pitică — Marvanova, Posa 2—0. In întîlnirea masculină jucătorii romîni conduc după șase partide cu scorul de 4—2 : Negulescu — Ian Melkin 2—0, Govaci—Polakovici 0—2, Rethi — Wiliam Melkvi 2—0, Ne°rulescu — Polakoviei 2—0, Rethi — Ian Melkvi 1—2, Covaci — Wiliam Melkvi 2—0. In momentul cînd are loc convorbirea telefonică a început meciul dintre Rethi și Polakoviei. Echipa de popice Motor Karl Marx-Stadt întreprinde un turneu in ţara noastră La 23 februarie este aşteptată să sosească în ţara noastră puternica formaţie de popice din R.D.G., Motor- Karl Marx-Stadt. Popicarii germani vor susţine trei jocuri, după următorul program : 25 februarie : Voinţa Bucureşti-Motor ; 28 februarie : Voinţa Ploieşti-Motor ; 2 martie : Voinţa Craiova-Motor. După 13 runde PETROSIAN lider in campionatul de şah al U.R.S.S. Surprizele au continuat în campionatul unional de şah. In runda a 13-a, tînărul maestru Leonid Stein a reuşit să întreacă pe unul din liderii clasamentului, marele maestru Efim Glieder, cîştigînd la mutarea a 41-a a partidei. In aceeași rundă Petrosian a remizat cu Bronstein, Spasski cu Tarasov. După întrerupere, Polugaevski a cîștigat la Borisenko, iar Smîslov la Cerepkov. Iată alte rezultate înre gistrate ; Taimanov — Boleslavski 1—0, Simaghin — Hassin y2 — y2, Lutikov — Averbach l/2—V2, Bannik — Gufeld </2—[/2, Korcinoi — Furman 1—0 (runda a 13-a) ; Hassin — Tarasov 1—0, Spasski—Borisenko 1—0, Korcinoi — Cerepkov '/,—y2 (întrerupte). In clasament: Petrosian 9, Smîslov, Spasski, Gheller, Polugaevski şi Stein 8‘/2, Korcinoi 71/-,. Turul Egiptului L Appier (R. D. G.) a sosit primul la Suez După o zi de pauză, competiţia internaţională ciclistă amatoare Turul Egiptului a continuat cu disputarea celei de a 6-a etape, alergată pe distanţa El Ghizeh -- Suez (140 km). Ea a fost parcursă de învingătorul etapei, Lothar Appier (R.D.G.), în 2 ore 49 min. 43 sec. El a sosit îm- preună cu alţi patru alergători, de care a dispus la sprint. Au fost clasaţi în acelaşi timp, în ordine: Barleben (R.D.G.), Kulibin (U.R.S.S.),Piekliacek (R. P. Polonă) şi Kellerman (R.D.G.). In clasamentul general continuă să conducă ciclistul sovietic Alexandr Kulibin. (Agerpres). PREGĂTIRI PENTRU „CURSĂ PĂCII” BERLIN (Agerpres). Organizatorii celei de-a 14-a ediţii a tradiţionalei competiţii cicliste ,,Cursa Păcii“ au trimis invitaţii de participare în 20 de ţări: U.R.S.S., R.S. Cehoslovacă, R.P. Romînă, R.P. Ungară, R.P. Polonă, R.P. Bulgaria, R.D. Germană, Belgia, Olanda, Anglia, Iugoslavia, Franţa, Grecia, Norvegia, Italia, Danemarca, Suedia, R.F. Germană, Finlanda şi Austria. In cazul că una sau două dintre aceste ţări nu vor putea lua parte la cursă, pentru a se completa numărul de 20 de echipe, vor fi invitaţi cicliştii din Elveţia sau Monaco, PRAGA (Agerpres). — In mai multe ţări europene au loc în prezent Intense pregătiri în vederea participării la cea de-a 14-a ediţie a tradiţionalei competiţii cicliste internaţionale „Gursa Păcii“ al cărei start se va da la 2 mai din Varşovia. Federaţia maghiară de specialitate a selecţionat în lot 12 alergători, în frunte cu cunoscuţii rutieri Török, Arany, Megyerdi, Horvath şi Juzske. Cicliştii maghiari au în plan să ruleze la antrenamente pînă la începerea competiţiei aproape 7000 km. Cu multă atenţie se pregătesc cicliştii sovietici. Din lot fac parte 16 alergători, printre care se află renumiţii ciclişti Kapitonov, cîştigător al medaliei olimpice de aur de la Roma, Olizarenko, Kolumbei, Bebenin, Petrov, Gerepovici, Melehov şi Saiduhîn. în luna martie cicliştii sovietici se vor antrena pe şoselele din apropiere de Soci, iar în ultimele două săptămîni ale lunii aprilie, ei vor pleca la Leipzig unde se vor pregăti în comun cu cicliştii din R.D. Germană. Tot aici vor sosi în cursul lunii aprilie şi cicliştii din R.P. Bulgaria. Lotul alergătorilor bulgari cuprinde, printre alţii, pe Hristov, Todorov, Gheorghiev, Kotev, Iliev şi alţii. înainte de a pleca la Leipzig, cicliştii bulgari se vor pregăti în comun la Plovdiv, împreună cu cei mai buni rutieri din R.P. Polonă. v • Cotidianul sovietic de specialitate „Sovietski sport“ a oferit la începutul acestui an o frumoasă surpriză numeroşilor săi cititori. Incepînd cu numărul din 1 ianuarie ziarul „găzduieşte“ în paginile sale o Universitate a sănătăţii, in cadrul cărei specialişti şi sportivi de performanţă abordează teme dintre cele mai interesante. Iată cîteva dintre acestea : „Cultura fizică va învinge bătrîneţea“, „Un stadion în cameră" (despre practicarea exerciţiilor fizice în cadrul locuinţei personale), „Miine este duminică“ (folosirea timpului liber) etc ★ O ŞTIRE primită de la Belgrad, unde se vor disputa între 3 şi 10 iunie campionatele europene de box amator, ne anunţă că la această competiţie vor lua parte 17 ţări. pînă acum au fost Inscriu.:: (), pugilişti. Comitetul de unare a întocmit normele de desfăşurare, pe care le-a trimis tuturor federaţiilor naţionale ★ CUNOSCUTUL boxer italian Nino Benvenutti a trecut la profesionism. Cîştigătorul medaliei olimpice a categoriei semimijlocie în întrecerile de la Roma şi de două ori campion de amatori al Europei a susţinut prima întîlnire profesionistă în compania pugilistului tunisian Ben Ali Allala, pe care l-a învins, cu uşurinţă, la puncte. ★ FEDERAŢIILE de handbal din R. D. Germană şi R. F. Germană au căzut de acord ca la turneul final al campionatului mondial de handbal în 7, care va începe la 2 martie, să prezinte o echipă fnnită a Germaniei. Jucătorii ambelor ţări vor începe în scurt timp antrenamentele în comun. In următoarele zile federaţia din R. D. Germană va desemna pe cei 8 jucători care vor fi incluşi în lot. ★ FILMUL „La Grande Olimpiade“, al regizorului MarcelZini, s-a bucurat de un frumos succes cu ocazia premierei. O cronică a filmului publicată de Pietro Petroselli în „Corriere dello Sport“ socoteşte că una dintre cele mai reuşite secvenţe ale acestei pelicule de lung metraj este aceea „a zborului aerian al săritoarei române Iolanda Balas“. ★ IN AMERICA DE SUD fotbalul argentinian începe să-şi piardă din prestigiu în favoarea celui brazilian. Numeroase echipe din Peru, Ecuador, Columbia, unde joacă mulţi fotbalişti importaţi din Argentina au decis să rezilieze contractele argentinienilor şi îşi îndreaptă privirile spre fotbalişti brazilieni. Motivele ? Pe de o parte, argentinienii joacă excesiv de dur, pe de alta pretenţiile lor materiale sunt exagerate, iar un al treilea motiv ni-l arată ziarul „Espectador" din Bogota, capitala Columbiei : ,,Dacă vrem să îmbunătăţim fotbalul nostru, trebuie să începem prin a elimina fotbalul argentinian, care s-a dovedit a fi în plină decadenţă. Trebuie să ne orientăm către fotbalul brazilian“. Şi pentru ca măsura să fie completă, susamintitul ziar anunţă că forul conducător al fotbalului columbian a decis să renunţe şi la serviciile arbitrilor argentieni... IERI S-A REJUCAT meciul Luton Town—Manchester City din cadrul Cupei Angliei, întrerupt sîmbăta trecută la scorul de 6-2 pentru fotbaliștii din Manchester. De data aceasta a învins, surprinzător, Luton cu 3-1. Adversara sa în optimi va fi echipa din liga secundă Huddersfield Town, care a realizat pînă acum performanţa nr. 1 a competiţiei, eliminind pe deţinătoarea trofeului, Wolverhampton Wanderers cu 2-1. ★ VICTORIA ÎNREGISTRATA sîmbătă la Belfast de reprezentativa de rugbi a Africii de Sud (1996 cu selecţionata Irlandei de Nord) a fost cea de a 28-a din turneul întreprins în Insulele Britanice. Ultimul meci este programat pentru 4 februarie, la Cardiff, după care „Springboks« îşi vor continua turneul pe continent, In Franţa. ★ CAPATA TOT MAI MULTA consistenţă versiunea după care cunoscutul fotbalist francez Roger Piantoni urmează să fie transferat de la Stade de Reims la clubul argentinian River Plata din Buenos Aires. La acelaşi club ar urma să apară în linia de atac Kubala (actualmente la F.C Barcelona) şi Pepillo (Real Madrid). Iată deci că exodul fotbaliştilor occidentali la direcţia inversă celei de pînă acum , din Europa în America de Sud... ★ LA MOSCOVA a apărut de curînd cartea „Reportaje din Roma“ consacrată Jocurilor Olimpice care au avut loc anul trecut în capitala Italiei. In carte se relatează amănunţit despre desfăşurarea întrecerilor sportive, despre succesul strălucit repurtat de către sportivii sovietici. Cartea este ilustrată bogat şi cuprinde toate rezultatele tehnice ale J.O. de la Roma. ABIA ŞI-A FĂCUT REINTRAREA pe ring fostul campion mondial profesionist la mijlocie Carmen Basilio, că el a şi fost suspendat ! Intr-adevăr, s-a constatat că în meciul cîştigat la Madison Square Garden din New York, la 8 ianuarie, Basilio cântărea cu 1.800 kg mai mult decît prevedea contractul. PRIMUL SUCCES înregistrat de Asociaţia fotbaliştilor profesionişti din Anglia în tratativele duse cu Liga patronilor de cluburi n-a pus capăt luptei întreprinse de jucătorii englezi. Ei au anunţat că vor pretinde Ligii ca pe viitor să nu angajeze în cluburi decît pe acrei jucători care sînt membrii asociaţiei. Pînă acum aproape 2.760 fotbalişti britanici s-au înscris în rîndurile acestei asociaţii, care recent a reuşit să-şi impună cu tărie revendicările în faţa patronilor de cluburi. ★ ROD LAVER, tenismanul care a contribuit decisiv la cîştigarea „Cupei Davis“ de către echipa Australiei, nu a reuşit să rămînă campion al ţării sale. In finala de simplu masculin a campionatelor australiene, disputate la Melbourne, Laver a cedat surprinzător în fața lui Roy Emerson. Scor : 1-6, 6-3, 7-5, 6-4. La femei, a cîştigat tînăra jucătoare de 18 ani Margaret Smith, care în finală a întrecut pe Joan Lehane cu 6-1, 6-4. ★ PRINTRE LUCRURILE de preţ la care ţinea foarte mult Alexandr Alexandrovici Dudocikin din Moscova, în virată de 74 de ani, se afla şi o medalie de argint cucerită in anul 1911 în luptă cu cei mai buni patinatori ai acelor timpuri. Recent, fostul sportiv s-a despărţit de medalia atît de prețioasa pentru el , a dăruit-o tînărului patinator V. Skalikov din Moscova, învingător într-un concurs al asociației Trud, urindu-i ca în curînd să adauge acesteia una... olimpică, sau mondială, dar... tot dla argint. ■Ar ★ Noutăţi din fotbalul sovietic Recent, Prezidiul Federaţiei de fotbal a Uniunii Sovietice a stabilit un lot de 26 de fotbalişti care vor participa la pregătirile în vederea viitoarelor întîlniri din cadrul preliminariilor campionatelor mondiale. Din lot fac parte: Iaşin, Maslacenko, Kotrikadze-portari, Medakin, Petrov, Netto, Şustikov, Riabov, Cioheli, Ostrovski-fundaşi, Voronin, Manoşin, Şikunov, Iamanidze-mijlocaşi, Metreveli, Bazilevici, Ivanov, Cislenko, Serebreanikov, Ponedelnîk, Lobanovskii, Batanov, Bubukin, Husainov, Meshi, Mosalov. După cum se știe, reprezentativa Uniunii Sovietice va susține în acest an patru întîlniri contînd pentru calificarea în turneul final al campionatului mondial din Chile (U.R.S.S.* Turcia, 18 iunie; U.R.S.S.-Norvegia, 1 iulie ; Norvegia-U.R.S.S., 23 august; Turcia-U.R.S.S., 12 noiembrie) precum şi alte numeroase partide internationale. In cadrul şedinţei amintite mai sus s-a stabilit data cînd va începe campionatul de fotbal al U.R.S.S. pe anul 1961 , 8 aprilie. Diana Rowe şi Jean Harrower vor evolua la Bucureşti Zilele trecute, forul nostru de specialitate a primit o comunicare din partea federaţiei engleze de tenis de masă prin care se anunţă numele celor două jucătoare care vor lua parte la Bucureşti la campionatele internaţionale de tenis de masă ale R.P. Romíné din 24— 28 februarie. Este vorba de Diana Rowe și Jean Ilarrower. Redacţia şi administraţia : Bucureşti, str. Vasile Conta nr. 16, telefon 11.10.05. Interurban 72, nr. 1—2 întreprinderea Poligrafică Nr. 2, str. Brezoianu 23—25.