Sportul Popular, noiembrie 1961 (Anul 16, nr. 3921-3937)

1961-11-02 / nr. 3921

Congresul al XXII-lea al P.C.U.S. și-a încheiat lucrările (Urmare din pag. 1) . In rezoluţie se spune: Congresul al XXII-lea al P.C.U.S., după audierea raportului lui Nikita Hruşciov cu privire la proiectul de Program al P.C.U.S. hotărăşte: SA FIE ADOPTAT PROGRAMUL PARTIDULUI COMUNIST AL UNIUNII SOVIETICE. Timp de citeva minute sala răsună de puternice ovaţii. Delegaţii şi invitaţii la Congres se ridică in picioare. Se aud urale. In continuare Congresul al XXI-lea a aprobat in unanimitate noul Statut al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice prezentat spre examinare , de Comitetul Central al Partidului. A luat apoi cuvîntul N. S. HRUŞCIOV. Din însărcinarea Prezidiului C.C. el a informat pe delegaţii la Congres că a avut loc o Plenară a Comitetului Central care a ales organele de conducere. N. S. Hruşciov a rostit cuvintarea de închidere a Congresului, care a fost primită cu puternice şi îndelungi aplauze. Apoi, N. S. Hruşciov a declarat închis Congresul al XXII-lea. „ Delegaţii şi invitaţii la Congres intonează imnul clasei muncitoare ,Internaţionala . Din toate colţurile sălii răsună aclamaţii: „Pentru Congresul al XXII-lea al P.C.U.S. — lira I“, „Slavă Partidului leninist !“, „Trăiască Programul leninist al partidului Ural“, „Pentru partidele marxist-leniniste frăţeşti — Ural“, „Pentru lagărul socialist — Ural“, „Trăiască Comitetul Central leninist! Ura!“. „Pentru poporul sovietic — Ural*. Sala scandează: „Leni- I nism — comunism!, Leninism — comunism ! Ura !“. „Prietenie între popoare!, Prietenie intre popoare!*. „Pace!“. „Ural*. Tovarăşul Hruşciov exclamă: — Pentru partidele marxist-leniniste frăţeşti, ura ! Ca tunetul răsună din nou ovaţiile, se aud aclamaţii în cinstea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, în cinstea marxism-leninismului. — Trăiască popoarele care luptă pentru libertate şi independenţă, împotriva jugului colonialismului şi imperialismului ! Ura I Miile de delegaţi şi oaspeţi la Congres ovaţionează cu căldură pe repre- zentanţii popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă pentru liber-, tate şi independenţă. Oaspeţii de peste hotare aclamă Uniunea Sovietică, marele Partid al lui Lenin, unitatea şi înfrăţirea popoarelor în lupta pentru pace şi un viitor luminos. FOTBAL PE GLOB ULTIMUL MECI AL CAMPIONATULUI U.R.S.S. La Taskent s-a disputat ultimul meci al campionatului U.R.S.S. pe anul 1961: Palitakov-Lokomotiv Moscova. După ce au condus cu 2—0 la pauză, gazdele n-au mai menţinut acelaşi ritm în repriza a doua, partida încheindu-se cu un scor egal: 4—4. In felul acesta, clasamentul definitiv al turneului final este următorul : Dinamo Kiev 45 p, Torpedo 41 p, Spartak Moscova 40 p, T.S.K.A. si Lokomotiv — fiecare cu cîte 38 p, Avangard 34 p, Dinamo Tbilisi 33 p, Spartak Erevan 32, S.K.A. Rostov si Pahtakov cite 30 p. In turneul pentru locurile 11—22 echipele s-au clasat astfel : Dinamo Moscova 41 p, Șahtior 34, Zenit 32, Admiralteet 31, Trud și Moldova — cite 30 p, Kairat 28, Neftianik27, Belarus 24, Spartak Vilnius 19, Daugava 17, Kalev 10. Echipa din R.S.F.S.R. clasată pe cel mai slab loc, Trud Voronej, a retrogradat în categoria B, iar Kalev Tallin, clasată pe ultimul loc, susţine meciuri de baraj pentru categoria A. • Daugava Riga, care se află un turneu în R. P. Polonă, a întilnit la Varşovia o selecţionată a oraşului, alcătuită din jucători ai formaţiilor Gwardia şi Legia. Fotbaliştii sovietici au obţinut victoria cu scorul de 2—0. Echipa Avangard din Harkov a susţinut primul său meci din cadrul turneului In R.P.D. Coreeană, întâlnind echipa „8 Februarie“. Gazdele au terminat învingătoare cu 1—0. La 31 octombrie Torpedo Moscova a plecat într-un lung turneu în Indonezia, Birmania şi Camboilgia. • Continuîndu-şi turneul în R. S. Cehoslovacă, echipa suedeză Dergryte a jucat la Ostrava cu formaţia locală Banik. Fotbaliştii cehoslovaci au obţinut victoria cu scorul de 3—2. • Aseară la Glasgow: Scoţia-Italia 1—1. Turul Franţei, complet pe mîna negustorilor... Se pare că marea afacere cu „Turul Franţei“ la ciclism nu prea mai dă rezultatele financiare scontate de grupurile capitaliste care patronează această competiţie. Incercînd să-şi mai „în- drepte vinzarea“, organizatorii au recurs — acum cîtva timp — la hotărîrea (care, de fapt, anulează unul din ultimele aspecte necomerciale ale competiţiei) ca ediţia viitoare a întrecerii să nu se mai dispute pe echipe de naţiuni ci, pur şi simplu, pe echipe ale ... mărcilor de biciclete. In consecinţă, , „Tour de France“ ediţia 1962 va reuni 15 echipe de cite 9 alergători ai aceleiaşi case de biciclete sau 14 echipe de cite 9 ciclişti. Comentind această decizie, revista „Miroir-Sprint“, scrie intre altele : „în ceea ce ne priveşte, noi ne menţinem ataşamentul faţă de Turul Franţei pe echipe naţionale. Oricare ar fi argumentele invocate de organizatori, şi care sint — fără îndoială — valabile , pentru ei, sub aspect comercial şi financiar, noi rămînem fideli liniei noastre, refuzînd să fim de acord cu o agravare a comercializării sportului. In momentul cînd ciclismul pare a se orienta către un caracter mai sportiv şi mai internaţional, adică pare să devină un , veritabil sport, regretăm că ciclismul profesionist e tratat din ce în ce mai mult ca o afacere comercială, aşa cum o dovedesc argumentele extra-sportive aduse pentru a justifica întoarcerea la... I 1929. (Nota noastră: ultimul Tur al Franţei pe echipe ale mărcilor de biciclete s-a disputat în 1929). lată, aşadar, că şi ultima mare probă ciclistă profesionistă care mai semăna a competiţie sportivă cedează in faţa presiunilor oamenilor de afaceri şi speculă. Fiul nu-şi va urma tatăl... Ziarele franceze au publicat recent unele reportaje asupra situaţiei mizerabile în care a ajuns fostul mare fotbalist al lui Racing Club din Paris, Thadée Cisowski, selecţionat de 13 ori în echipa reprezentativă a Franţei. Deşi reportajele sunt construite pe tema preferată a presei capitaliste — senzaţionalul — printre rînduri răzbat accente dureroase, care ilustrează întreaga dramă a fotbaliştilor profesionişti, ajunşi la un moment în care patronii cluburilor le dau cu piciorul, pentru că faima lor începe să apună. Cisowski, omul care — purtînd tricoul naţionalei franceze — în 1956 marca cinci goluri într-un meci în faţa reprezentativei Belgiei, in preliminariile campionatului mondial, a ajuns acum la o echipă de divizia B, Valenciennes, unde „roade tuşa“. Cisowski este plătit cu un salar de mizerie, care — pur şi simplu — nu-i ajunge pentru trai. La cei 35 de ani ai săi, după ce numele său a strălucit pe firmamentul fotbalului francez, Cisowski a ajuns azi la discreţia unui preşedinte de club de categorie secundă care-i scoate zilnic ochii că „în fiecare zi pierde cîţiva franci cu el“. Plină de semnificaţie este declaraţia soţiei lui Cisowski, care spune între altele: „Ce e cu fotbalul ăsta care lasă oamenii fără căpătîi, atunci cînd sînt pe drumul descendent? Pentru dumnezeu, trebuie să se găsească o salvare...“ In naivitatea ei, doamna Cisowski uită însă că e vorba de fotbalul profesionist, că — la o cercetare mai atentă — această tragedie a soţului ei, a ei şi a micuţului lor copil Bernard — este multiplicată în sute de exemplare de sportul profesionist, guvernat de legile sale neîndurătoare, în care omul e o simplă marfă. In continuare, ea spune: „înainte, toţi se prosternau în faţa lui Cisowski. I se făceau graţii. „Mon petit Ciso“ în sus, „mon petit Ciso“ în jos ! Ai tot ce-ţi trebuie ? Eşti mulţumit ? Şi acum...“ Acum, doamna Cisowski — după cum relatează reportajul — îşi consumă ultimele economii, iar familia Cisowski îşi reduce nucul dejun, altă dată îmbelşugat, la un simplu sandviş... Iar Cisowski se întreabă la ce au folosit cele 37 de răniri pe care le-a suferit în timpul carierei sale profesioniste, pentru Racing sau pentru echipa Franţei, dacă azi nu se mai uită nimeni la el ?! Cisovski a înţeles, în aceste zile negre pentru el, că „Ciso“ de acum câţiva ani nu mai e azi „Ciso“ pentru că nici un patron nu-şi mai poate umple buzunarele de pe urma jocului lui. Şi el jură că nu-l va lăsa cu nici un preţ pe fiul său Bernard, care are 8 ani, să îmbrăţişeze profesia de... fotbalist. Pirié are nevoie de reclamă Pirié, fostul recordman de atletism in cursele de fond, a trecut acum citeva luni la profesionism. Primele sale evoluţii au interesat oarecum, dată fiind noutatea atletismului profesionist, dar de la un timp afacerile au început să solicite. Se pare, deci, că atletismul n-are şansele altor sporturi în acest domeniu, că „circul" lui Pirié nu rentează ca cel al lui Kramer. Şi atunci, din proprie iniţiativă sau poate cedind insistenţelor celor care-l finanţează, Gordon Pirié a început, pentru a-şi face publicitate şi a obţine vîlvă in jurul numelui său, să publice în diverse ziare capitaliste o serie de amintiri din activitatea sa ca amator. Pină aici, nimic rău! Ceea ce este însă dureros, e faptul că aceste amintiri ale fondistului englez sunt presărate copios cu tot felul de calomnii la adresa diverşilor atleţi cu care a concurat, cu tot felul de încercări de a ponegri, cu minciuni, cu încercări de a stirni scandaluri. Actualmente, Gordon Pirié se află la Barcelona, unde — pentru a ciştiga simpatia presei francitiste — face declaraţii care se vor senzaţionale, din care nu lipsesc unele afirmaţii jignitoare la adresa unor mari sportivi ai lumii. Şi toate acestea, pentru că patronii lui — nemulţumiţi de încasările de la primele spectacole — au nevoie de „tam-tam" in jurul numelui său, afacerea are nevoie de reclamă. După ce şi-a vîndut picioarele, fostul recordman mondial îşi vinde acum şi conştiinţa... RADU URZICEANU Ca şi iată comentarii... Hocheiştii români în R. S. Cehoslovacă - 3-3 cu Slezan — OPAVA 1 (prin telefon). Peste 5.000 de spectatori au asistat la întîlnirea dintre selecţionata de hochei pe gheaţă a ţării noastre şi formaţia locală Slezan. Meciul s-a disputat marţi seara şi s-a încheiat cu un rezultat de egalitate: 3—3 (1—1, 1-0, 1-2). Jocul a fost viu disputat și a plăcut spectatorilor prin dinamismul fazelor. Scorul a fost deschis de echipa noastră prin Ferenczi care a şutat puternic de la 6 metri. In acelasi minut (17) Slezan egalează prin Haraszim. Repriza secundă a fost și mai viu disputată. In ultimele minute de joc acelasi Ferenczi reia in plasă un puc respins de portar la un șut al lui Iuliu Szabó. Ultima repriză a început sub semnul dominării echipei Slezan. Chiar în primul minut de joc hocheiștii cehoslovaci au egalat prin Dobijsi. Apoi în min. 57, cînd echipa noastră era în inferioritate numerică, Pospichal a ridicat scorul la 3—2. Un minut mai tîrziu, Géza Szabó a driblat trei adversari (inclusiv portarul) şi a egalat In ultimele secunde, Czaka a şutat de la distanţă şi Ferenczi a deviat pucul în poartă. Golul a fost acordat şi cînd jocul trebuia să fie reluat de la centru, celălalt arbitru a anunţat că golul nu este valabil pe motiv că ar fi fost marcat cu patina, astfel că meciul s-a terminat cu un rezultat de egalitate. Şi în acest meci hocheiştii romîni s-au comportat bine, patinînd în viteză, făcînd combinații frumoase mult aplaudate de public. Nona Gaprindașvili (U. R. S. S.) conduce în turneul candidatelor VRNJACKA BANJA (prin telefon). Primele patru runde ale turneului candidatelor au adus revelaţia unei noi favorite în întrecerea care trebuie să desemneze pe viitoarea adversară a campioanei mondiale de şah, Elisabeta Bîkova. Este vorba despre tînăra jucătoare sovietică Nona Gaprindașvili, care a înregistrat pînă acum numai victorii. In runda a 3-a adversara Alexandrei Nicolau, campioana R.P. Romíné, a fost reputata șahistă franceză Chaudé de Silans. Intr-o Siciliană (varianta Richter-Rauzer) partida s-a dat remiză la mutarea 23. In aceeaşi rundă, Elisabeta Polihroniade a jucat o partidă de luptă cu maghiara Eva Karakas. Greşind în criză de timp, jucătoarea noastră a intrat intr-un final inferior, la întrerupere. In runda a 4-a Polihroniade a întrecut-o pe şahista Sei Hundsuren din R. P. Mongolă. Nicolau a întrerupt în poziţie complicată cu poloneza Konarkowska. Seara zilei de luni a fost consacrată jucării întreruptelor. In partida Nicolau Gresser, după interesante manevre de final, jocul s-a încheiat cu remiză. Elisabeta Polihroniade a pierdut la Eva Karakas. Aceasta a întrecut-o şi pe Gisela Gresser, obţinînd două victorii consecutive. Partida Nicolau Konarkowska n-a fost reluată, şahista poloneză având de terminat întîlnirea sa cu lăsa Lane (S.U.A.) prelungiţi pînă tîrziu. Alte rezultate: Zablovskaia-Zvorîki na 1—0. Hccmskerk-Borisenko 0—1, Gresscr-Lazarcviei 0—1, Nedelkovici- Hundsuren 1—0 (runda a 3-a); Borisenko-Volpert V2—V*. Lane-Heemskerk 1—0, Lazarevici-Silans •/,—Vj. Rinder-Nedelkovicj 0—1 (runda a 4-a). In clasament, pe primul loc se află Nona Gaprindașvili cu 4 puncte, urmată de Milenka Lazarevici 31/1, Vera Nedelkovici și Eva Karakas 3, Valentini Borisenko 2ll, Lisa Lane 2 (1), Alexandra Nicolau l'/j (1), Larisa Volpert, Elisabeta Polihroniade, Gisela Gresser și Claude de Silans l'/j etc. A fost formată echipa de rugbi a Franţei pentru meciul cu R. P. Română După cum anunţă agenţia France- Presse, marţi seara a fost alcătuită echipa de rugbi a Franţei pentru întâlnirea cu echipa R. P. Române, care va avea loc duminică 12 noiembrie, la Bayonne. Iată „XV“-le francez: Domenech, Ladouar, Cazals — Le Bousy, Cassiede — Grauste, Celaya, Marracq — Lacroix, Bouquet — Dupuy, A. Boniface, B. Boniface, Darrouy — Lacaze. Rezerve: Calvo, Biquet, Albaladejo, Conti, Lassere şi Bianco. Federaţia franceză de rugbi şi-a exprimat adeziunea ca meciul revanşă dintre echipele R. P. Române și Franței care se vor întîlni la 12 noiembrie la Bayonne, să aibă loc la București, pe data de 11 noiembrie 1962. ★ • CUNOSCUTUL sculptor sovietic M. G. Mantzer s-a distins în ultima vreme prin lucrări pe temă sportivă. Cu ocazia vizitei făcute de curînd în Indonezia, el a predat Președintelui Sukarno o statuie intitulată „Sportivii“. Statuia a fost făcută cadou de guvernul U.R.S.S. cu prilejul celei de a 60-a aniversări a preşedintelui Sukarno. • FILATELIŞTILOR care se ocupă cu tematica -.,sport“ li se anunţă o emisiune interesantă. La 11 octombrie poşta japoneză a pus în circulaţie primele trei din cele 20 de timbre speciale consacrate celei de a XVIII-a ediţii a Jocurilor Olimpice de vară de la Tokio. Timbrele au fiecare valoarea nominală de 10 yeni, dintre care 5 yeni urmează să fie vărsaţi fondului special al Comitetului de organizare a Olimpiadei. • „CEL MAI SEMNIFICATIV fapt al sezonului international de tenis din anul 1961 este acela că prestigiul Statelor Unite a atins nivelul cel mai scăzut din istoria acestui sport“. Acestea sunt concluziile la care a ajuns comentatorul sportiv american Edward M. Potter într-un articol publicat in revista „World Tennis Magazine“. După cum arată Potter, în timp ce jucătorii americani, datorită rezultatelor lor proaste, părăsesc pe rînd lista celor mai buni 10 din lume întocmită anual de această revistă. Jocurile lor sunt luate de jucători din ţări care altădată nici nu puteau spera la aceasta, cum sunt India şi Mexicul. Potrivit revistei americane, Cei mai buni jucători de tenis ai anului 1361 sânt Roy Emerson (Australia) şi Angela Mortimer (Anglia). • VINCENZO ORLANDINI, considerat drept cel mai bun arbitru de fotbal din Italia, a încetat din viaţă luna trecută la Roma în virstă de 50 de ani. • IN BASCHETUL cehoslovac a început o vastă acţiune de reîmprospătare a cadrelor echipei reprezentative masculine a ţării. Federaţia cehoslovacă de baschet a dat publicităţii un comunicat in care anunţă că „in urma experienţei cîştigate la Jocurile Olimpice de la Roma şi campionatele europene de la Belgrad specialiştii baschetului cehoslovac au ajuns la concluzia că majoritatea actualilor jucători ai echipei reprezentative au coborit sub maximumul posibilităţilor lor1“. De aceea au fost selecţionaţi 38 de jucători tineri care vor fi pregătiţi in vederea sezonului din anul viitor. Primele meciuri internationale ale noii reprezentative de baschet a R.S. Cehoslovace se vor desfăşura in 1962 la compania echipelor Iugoslaviei şi Greciei. ECHIPA STATELOR UNITE pentru campionatle mondiale de schi de la Chamonix (Franţa) se află sub semnul întrebării. Ralph A. des Roches, care răspunde de pregătirea echipei din partea federaţiei americane de schi, a declarat: î.Intrucît cei 35.000 de dolari necesari efectuării acestei deplasări lipsesc federaţiei noastre şi nu se întrevede vreo posibilitate de a obţine aceste fonduri, s-ar putea ca S.U.A. să nu mai participe la campionatele mondiale“. • PERFORMANȚA de 18 m la triplu salt nu trebuie considerată ca o utopie, scrie antrenorul sovietic Verhoianski. Pentru aceasta ar trebui antrenat un atlet care să sară 2 m in înălțime, 8 m în lungime și să alerge 100 m în 10,4 sec. Apoi, printr-o specializare intensivă, această „graniţă fantastică“ ar putea fi depăşită . FOSTUL DUBLU campion european profesionist de box (în anii 1932 şi 1933) Cleto Locatelli a murit zilele trecute la Paris. De origină italian, el a trăit majoritatea timpului in Franţa. Ziarele franceze comentează pe larg cariera sa sportivă, vorbesc despre curajul cu care se bătea In ring încă în anul 1942, cînd avea deja 36 de ani. La sfîrşitul acestor comentarii, în două rînduri se spune : nu.Din păcate el şi-a pierdut toţi banii agonisiţi, astfel că la sfîrşitul vieţii a trăit în mizerie... Un refren destul de cunoscut în lumea sportului profesionist. DIRECŢIA generală a poliţiei din Rio de Janeiro vrea să amenajeze o închisoare sub tribunele stadionului Maracana, unde există mult spaţiu liber care nu este folosit, se spune că aici ar urma să fie închiși în special acei spectatori care tulbură desfăşurarea normală a meciurilor. DEŞI anotimpul zăpezii este încă departe, sportivii din R.D. Germană care practică disciplinele de iarnă se pregătesc intens în vederea apropiatului sezon. Recent pe trambulina artificială de la Oberhof săritorii cu schiurile au efectuat primele sărituri După o absentă cauzată de un accident, și-a făcut din nou apariţia campionul olimpic Helmut Recknagel. El a manifestat o formă foarte bună, cîştigînd concursul cu două sărituri de 68 si 70.5 m. 18 TITLUL DE CAMPION ABSOLUT de ciclism al R.S.S. Gruzine pe anul 1961 a revenit în acest an tînărului sportiv Guzd, in virstă de 20 de ani, de categoria I de clasificare, care a obtinut victoria intr-o companie foarte valoroasă. Rezultatul este considerat ca o mare surpriză. • JUCĂTORII DE HOCHEI PE IARBI din Anglia au fost nevoiţi sa facă liste de subscripţii pentru a se putea deplasa la viitoarea ediţie a Jocurilor Olimpice de ls Tokio. Echipa va fi trimisă la Tokio numai în cazul cînd in decurs de 3 ani se va stringe suma de 4.000 lire. Pe scurt :• Atleţii sovietici care au fost invitaţi de organizaţiile sportive din Maroc au participat la un concurs în oraşul Casablanca. Sprinterul N. Politiko a cîştigat proba de 100 m plat în 10,4 sec., iar tînărul Sivlopiasov a ocupat primul loc la aruncarea suliţei cu 78,71 m. • Cu prilejul campionatelor de atletism ale R.P. Chineze, desfăşurate la Pekin, sportivul Cen Cia-ciuan a stabilit un nou record al ţării sale în proba de 100 m plat, realizind 10,3 sec. (vechiul record era de 10,4 sec.). Alte rezultate mai importante: prăjină Hu Ciun-jun și Ciun I-ciu 4,40 m; 100 m garduri Lian Ci-ciuan 52,4 sec; 1500 m Iu Fen-fu 3:52,9 (record al R.P.Chineze). • Echipa de hochei pe gheață „Dinamo“ Novosibirsk și-a început turneul In R.S. Cehoslovacă jucînd cu echipa Litvinov. Gazdele au terminat învingătoare cu scorul de 8-2 (1-1, 3-0, 4-1). • Pe stadionul Risiet din Oslo s-au disputat două întilniri intre echipele reprezentative de hochei pe gheaţă ale Norvegiei şi R.P. Polone. Hocheiştii norvegieni au obţinut victoria în primul meci cu 9-4 (4-1, 3-2, 2-1) în timp ce al doilea s-a terminat la egalitate: 3-3 (3-1, 0-0, 0-2). • Campionul mondial de box la cat. cocos (versiunea europeană) irlandezul Johnny Caldwell și-a păstrat titlul, dispunînd la puncte în 15 reprize de francezul Alphonse Halimi. Se proiectează ca în citeva luni Caldwell să-l întîlnească pe brazilianul E. Jofre, campionul lumii, versiunea americană. XX Redacţia şi administraţia: Bucureşti, str Vasile Conta nr 16, telefon: 11 10 05, interurban 72, nr. 1—2. Întreprinderea Poligrafică nr 2 str Brezoianu 23—25