Sportul Popular, ianuarie 1962 (Anul 17, nr. 3955-3970)

1962-01-04 / nr. 3955

De curînd a avut loc la Timişoara conferinţa de dare de seamă şi alegeri a consiliului regional U.C.F.S. Banat La lucrări au luat parte peste 300 de delegaţi şi invitaţi. Printre ei se aflau sportivii fruntaşi Iolanda Balaş, Gheorghe Fiat, Florica Grecescu, V. Mariuţan ş.a. Darea de seamă a scos în evidenţă realizările obţinute şi a analizat totodată lipsurile care s-au manifestat în munca asociaţiilor, cluburilor şi consiliilor U.C.F.S. După cum arată darea de seamă, sportul de mase din regiunea Banat cunoaşte o puternică dezvoltare. In cele 747 de asociaţii sportive îşi desfăşoară activitatea 238.349 de membri U.C.F.S., dintre care peste 42.000 de femei. Numai în acest an au luat fiinţă 32 de asociaţii, cu peste 18.000 de membri U.C.F.S. Această creştere este ilustrată intr-un mod cit se poate de grăitor de un singur exemplu, luat din numeroasele oferite conferinţei, cel al asociaţiei sportive G.A.C. Biled. „Dacă cu un an in urmă la noi in gospodărie activa doar o echipă de fotbal, spunea tov. I. Bîrloagă, unul din delegaţi, astăzi cei 1.650 de membri U.C.F.S. pe care îi are asociaţia noastră practică in mod organizat atletismul, voleiul, fotbalul, şahul şi tenisul de masă. Majoritatea membrilor U.C.F.S. iau parte la întrecerile din cadrul campionatelor pe asociaţie sau la competiţiile oficiale din raionul nostru“. Consolidarea organizatorică şi materială a asociaţiilor sportive a permis desfăşurarea unei activitaţi competiţionale de mase la un nivel superior anilor precedenţi. In acest an au fost organizate numeroase competiţii sportive devenite tradiţionale ca Spartachiada de iarnă a tineretului, Concursul cultural-sportiv, „Cupa Agriculturii”, „Cupa satului bănăţean“ sau crosurile „Să întîmpină 1 Mai", şi „7 Noiembrie“, la care au participat peste 340.000 de tineri dintre care 67 000 de femei. Campionatele pe asociaţii au stat în atenţia majorităţii consiliilor asociaţiilor sportive. Ele au atras la startul întrecerilor numeroşi tineri şi tinere din rîndul muncitorilor, ţăranilor sau tineretului şcolar. S-au evidenţiat prin munca depusă consiliile orăşeneşti U.C.F.S. Reşiţa, Arad şi Timişoara precum şi cele ale raioanelor Sînnicolau Mare, Deta şi Arad, asociaţiile sportive Vagonul şi Teba Arad, Tehnometal Timişoara, C.S.C. Reşiţa ş.a. Activitatea sportivă de mase trebuie să stea la baza dezvoltării sportului de performanţă. Dar, după cum au subliniat în cuvîntul lor numeroşii participanţi la discuţii, sportul de performanţă din regiunea Banat încă nu a înregistrat rezultatele aşteptate. In această regiune există astăzi peste 4.600 de sportivi clasificaţi, 740 de secţii pe ramură de sport afiliate la federaţiile de specialitate, cu peste 15.000 sportivi legitimaţi. Mulţi dintre ei fac parte din cele cinci cluburi sportive din regiune, 30 de echipe iau parte la campionatele republicane la diferite discipline. 400 de tineri sportivi, deosebit de talentaţi (exemplu echipa de handbal fete) activează în cadrul clubului sportiv şcolar Banatul. 1.200 de elevi desluşesc tainele sportului în şcolile sportive de elevi. In plus trebuie arătat că in şcolile medii şi profesionale cât şi in rindul studenţilor se află numeroşi sportivi capabili de rezultate bune. Profesorilor şi asistenţilor de educaţie fizică le revine sarcina de a descoperi şi pregăti aceste elemente pe care să le ajute să promoveze apoi în echipele de performanţă, nu aşa cum se întîmplă la U.T.A., de pildă. In uzină există numeroase elemente tinere, dar ele nu au fost pregătite şi promovate în primele echipe, apelîndu-se la jucători vîrstnici, care, văzînd că nu au înlocuitori, nu se mai pregătesc în mod conştiincios. Este cunoscut că din această regiune a ţării s-au ridicat în anii din urmă sportivi valoroşi care au reprezentat cu cinste culorile patriei în intilnirile internaţionale la atletism, lupte, box etc. In ultimul timp însă rezultatele obţinute la aceste discipline, cit şi la altele cum sunt sporturile nautice, gimnastica, fotbalul nataţia, rugbiul sau ciclismul, nu s-au ridicat la înălţimea minunatelor condiţii create sportului în ţara noastră. Rezultatele la atletism, natație şi gimnastică, sunt chiar foarte slabe. Aceste rezultate pot şi trebuie îmbunătăţite cit mai curînd. In regiune există forţe suficiente pentru aceasta, un activ obştesc bine pregătit şi competent. Discuţiile purtate cu simţ de răspundere, sunt edificatoare. Procesul de instruire a sportivilor este condus de 297 de antrenori şi peste 150 de profesori de educaţie fizică. Aceste cadre trebuie însă mult mai bine folosite. In acest caz se impune o mai bună muncă organizatorică, pentru ca forţele să nu fie irosite degeba. Cadrele didactice de educaţie fizică din învăţămintul superior din Timişoara (este doar un exemplu) încă nu au reuşit să aibă o activitate superioară. Se poate spune chiar că munca pe care unii dintre ei o desfăşoară este departe de gradul lor de calificare. Sunt antrenori care ignorează documentele de planificare, muncesc mai mult pe bază de rutină, nu dovedesc pasiunea care trebuie să caracterizeze pe fiecare antrenor sau profesor de educaţie fizică. Alţii urmăresc doar rezultate de moment Asemenea exemplu ni-i oferă antrenorii Dragomir (lupte), Iosimovici (atletism), Pavlovici (fotbal), Tomka (scrimă), Andreescu (box), Stănescu şi Ghedeon (handbal), Ignea (gimnastică) ş.a. Aceste cadre vor trebui să muncească în viitor cu simţ de răspundere. Fără o pregătire temeinică sunt de neconceput performanţele bune. Antrenorii şi profesorii, ca de altfel toţi participanţii la conferinţă, au avut prilejul să asculte modul cum se pregăteşte Iolanda Balaş, expus în faţa lor chiar de valoroasa noastră atletă. Fiecare a văzut caietul de antrenament al campioanei olimpice, în munca ei totul se desfăşoară precis, pe baze ştiinţifice (sistematizarea exerciţiilor pentru pregătirea fizică generală, specială şi tehnică, probe de control, evidenţa şi notarea fiecărui antrenament nu lipsesc din acest caiet). Iată deci cită exigenţă în munca acestei mare atlete şi a antrenorului său. Acest lucru trebuie să caracterizeze pe toţi antrenorii şi sportivii a căror muncă are ca scop obţinerea unor rezultate de valoare. La ridicarea valorii performanţelor sportivilor din regiunea Banat un rol însemnat trebuie să-l aibă comisiile pe ramură de sport. Pînă acum rezultatele muncii lor nu sunt satisfăcătoare, pe măsura pregătirii pe care o au cei ce fac parte din acestea. Comisia de fotbal se ocupă de pildă, mai mult de contestaţii, suspendări, delegări. Pe bună dreptate au fost criticaţi şi membrii comisiei de gimnastică a căror muncă nu s-a făcut de loc simţită în regiune. Acelaşi lucru se poate spune despre comisiile de volei şi baschet. E necesar ca membrii comisiilor pe ramură de sport, antrenorii, profesorii de educaţie fizică şi instructorii sportivi care au o bogată experienţă în munca de instruire, să se deplaseze mai mult în asociaţiile sportive din regiune. Nu numai în oraşul Timişoara e nevoie de ei. Şi la Lugoj, Lipova sau Moldova Nouă, după cum subliniau în cuvîntul lor numeroşi vorbitori, se simte lipsa ajutorului lor în creşterea calitativă a muncii, la recrutarea de elemente capabile de performanţe superioare. Noul consiliu regional U.C.F.S. va trebui să ţină seama de această sarcină importantă. Pentru ca sportul de performanţă din regiunea Banat să revină la locul fruntaş pe care îl ocupa cu ciţiva ani in urmă, e necesară o muncă temeinică din partea tuturor organelor şi organizaţiilor U.C.F.S, cadrelor de specialitate şi sportivilor din regiune. Şi rezultatele bune nu vor întîrzia să apară. CONSTANTIN ALEXE TEODOR ROIBU Conferinţa regională U. C. F. S. Banat De la sportul de mase, la performanţe înalte DIN POŞTA ZILEI ,CUPA CLASEI FRUNTAŞE“ La Şcoala medie „N. Bălcescu" din Cluj au început întrecerile inter-clase contînd pentru „Cupa clasei fruntaşe“. Această competiţie, organizată din iniţiativa comitetului U.T.M. şi a consiliului asociaţiei sportive din şcoală, cuprinde întreceri de atletism, volei, baschet, handbal şi... situaţia la învăţătură. Pînă in prezent s-au desfăşurat concursurile de atletism şi baschet In fruntea clasamentului se află clasa a X-a A cu 154 de puncte urmată de clasa a XI-a A cu 151 p. Dintre elevi s-au evidenţiat Florin Gheorghiu, Marcel Popa, Sonia Herman, Ana Stroe, Mihai Tălpeanu, Dorin Oană şi alţii. Competiţia va lua sfîrşit la 1 mai 1962, cind cea mai bună clasă la sport şi învăţătură va primi trofeul pus în întrecere. Sergiu Dejeu-coresp. PRIMUL CONCURS AL PATINATORILOR IITEZIŞTI Baza sportivă a clubului Olimpia din Braşov a găzduit primul concurs al patinatorilor de viteză. Cu toate că sportivii participanţi au avut la activ o scurtă perioadă de pregătire, întrecerile lor au fost totuşi destul de interesante, obţinîndu-se rezultate mulţumitoare. In mod deosebit am reţinut comportarea tinerilor Constantin Gonţea (Dinamo), Andrei Okoş (Olimpia), Cristina Trachter (Olimpia), a senioarei Monica Elekes (Dinamo) şi seniorului Ernest Ulrich (Olimpia). C Gmia-coresp. regional O REUŞITA GALA DE BOX Publicut ploieştean a asistat la o reuşită întîlnire de box intre echipele asociaţiilor sportive Prahova din localitate şi Progresul Brăila. La capătul unor meciuri extrem de echilibrate, reuniunea s-a încheiat cu un rezultat de egalitate: N—II. Orrindul boxerilor s-au remarcat Cireşan, Odica (Prahova), Covaliov, Spulber și Frunză (Progresul) A. Vlasifeanu-coresp. Spartachiada de iarnă a tineretului Şcolarii, printre cei mai harnici concurenţi... Peste 500 de elevi şi eleve de la şcoala medie ,,A. T. Laurian“ din Botoşani au luat startul în Spartachiada de iarnă a tineretului. Zi de zi, în sala de sport a şcolii sau pe cîmpul acoperit de zăpadă, micii concurenţi se întrec cu entuziasm sub îndrumarea profesorilor de educaţie fizică Neculai Butdane şi Boris Minteanschi. De remarcat, faptul că prin grija consiliului asociaţiei sportive Olimpia şi a comitetului U.T.M. pe şcoală, la concursuri participă numai elevii fruntaşi la învăţătură, cei care s-au străduit să încheie primul trimestru cu note bune. Participarea numeroasă la competiţie dovedeşte că marea majoritate a elevilor şcolii au îndeplinit fără dificultăţi această condiţie. Un alt fapt pozitiv îl constituie pregătirea bazei materiale a competiţiei. Pentru aceasta au fost asigurate 30 de perechi de schiuri, 20 de săniuţe, 15 perechi de patine şi alte numeroase materiale sportive. De altfel, acestea sunt chiar insuficiente. Lista de înscrieri o dovedeşte : la schi peste 300 de concurenţi, la săniuţe şi patinaj peste 100, la haltere 250, iar la şah 400 ! Pînă acum printre elevii care s-au remarcat cu ocazia Spartachiadei de iarnă a tineretului se numără Gh. Moisoiu, Gh. Sadovei şi Elisabeta Carabutea. Primul este un talentat schior, iar ultimii doi iscusiţi şahişti. O menţiune pentru echipa de gimnastică fete din clasa a IX-a D, în frunte cu Mihaela Andriescu şi Mariana Popescu, care este gata să facă faţă cu succes apropiatei cotefruntări. Numeroase excursii ale oamenilor muncii din Timişoara Turismul este din zi in zi mai îndrăgit de oamenii muncii din Timişoara. De curind au fost organizate 18 excursii, la care au luat parte peste 700 de persoane. Au fost vizitate principalele oraşe ale ţării ca Bucureştii Cluj, Tg. Mureş, Sibiu etc. In aceste oraşe ei au vizitat monumentele importante, diferite edificii de cultură, precum şi noile construcţii- Numai in luna decembrie numărul celor care au efectuat excursii se ridică la 500. ION IOANA-coresp. „Sportivii fruntaşi printre începători“ într-o dupâ-amiaza „Vestitorul“ Firesc este ca atunci cind termini lucrul să te grăbeşti să ajungi cit mai repede acasă, unde te aşteaptă masa, odihna şi apoi, poate o carte bună, poate un spectacol plăcut, la televizor. Dar se intimplă citeodată să uiţi de toate acestea şi să te prindă inserarea tot la uzină, să nu-ţi mai vină să pleci... .Aşa s-au petrecut lucrurile, zilele trecute, in secţia matriţerie a uzinelor „Grigore Preoteasa“ din Capitală. De mult se aprinseseră luminile pe Calea Rahovei şi totuşi nici unul dintre numeroşii tineri şi vîrstnici rămaşi in jurul meselor de şah, tenis de masă sau în sala unde se antrenează de obicei halterofilii, nu se îndura să plece... — Există trei feluri de priză: simplă, lacăt şi unilaterală - se auzea clar vocea campionului de haltere Attila Vásárhelyi, in sala de antrenament. Dar campionul nu face parte din asociaţia sportivă a uzinelor „Grigore Preoteasa" , işi va spune pe bună dreptate cititorul. Intr-adevăr, Vásárhelyi nu şi-a schimbat clubul, este tot la Steaua, dar el, împreună cu colegii săi Zoltán Mihály, Niţă Pană şi Dan Zahimîi, erau în această zi, m rărită, la asociaţia Vestitorul, de pe lingă uzinele „Grigore Preoteasa“ printre participanţii la întrecerile din cadrul Spartachiadei de ierna a tineretului. Pentru demonstraţie, dar mai ales pentru sfaturi. — Aceste lucruri, ne spunea matriţeiul Mihai Bodnariuc — le-am încercat şi noi în orele de antrenament. Altfel le vedem, însă astăzi, demonstrate de maeştri. Pînă acum, la antrenamentele secţiei noastre de haltere, recent înfiinţate, veneau cu regularitate 800 băieţi La concursurile din cadrul Spartachiadei de iarnă la proba de haltere s-au înscris 25 de tineri. Cred că după această demonstraţie numărul lor va spori. Uitaţi-vă cîţi sînt aici in sală. Pe unii dintre ei nu i-am mai văzut niciodată, la haltere. Priviţi-i cu cită atenţie ascultă explicaţiile... Da, adevărat. Fiecare era numai ochi şi urechi — cum se spune. Să nu scape nici un cuvint şi, fără doar Şi poate, privindu-i pe halterofilii de la Steaua, cum se „jucau" cu haltera cintărind 120—130 de kilograme, mulţi vor fi simţit că de undeva din adineul inimii porneşte un imbold, o mică dorinţă de a trece pe podium, pentru a-şi încerca forţele. Nu, nu chiar cu 130 de kilograme! Cu ceva mai puţin, dar azi cu atit, miine cu mai mult... Competiţii sunt destule şi dacă te antrenezi cu perseverenţii ...Printre matriţeni nu se prea află femei, aşa că simultanul dat de maestru internaţională de şah Elisabeta Polihroniade a adunat in jurul meselor pe şahiştii de la matriţerie. De altfel, simultanul a avut loc chiar in biroul şefului secţiei. Ca oriunde unde se joacă şah, liniştea era deplină. Deodată, însă, un „mat“ pronunţat cu emoţie a stirnit o vie agitaţie printre cei care asistau. — JVica lonescu a ciştigat ! — s-a auzit o voce. — A salvat onoarea secţiei! — a completat Constantin Drimbei. — Şi pe a bărbaţilor! — a subliniat rîzînd Gheorghe Crăciunescu care se ridicase învins de la masă, cil puţină vreme înainte... Un „ssst" prelungit a adus din nou liniştea şi numai ţăcănitul aparatului de fotografiat a mai tulburat-o din cind in cind. La sfirşitul simultanului maestru internaţională Elisabeta Polihroniade ne-a spus : „Este o plăcere să vii in mijlocul tineretului îndrăgostit de sport. Interesul, căldura cu care eşti primit sunt impresionante. Şi, în altă ordine de idei, cred că facem un lucru bun pentru sportul pe care îl iubim, în cazul meu şahul. Cine ştie dacă printre începătorii de astăzi, mi se află un campion de mîine ? VALENTIN PAUNESCU Cunoscuta şahistă Elisabeta Polihroniade a dat un simultan la deschiderea Spartachiadei. înainte de a concura, un „retuş“ e necesar. Attila Vásárhelyi (Steaua), verifieă poziția unuia din parlicipariţii la Spartachiada.