Sportul Popular, septembrie 1963 (Anul 18, nr. 4299-4314)

1963-09-02 / nr. 4299

t— ■■ -- ■----- CLUJ 1 (prin telefon de la Uimitul nostru). Meciul studenţilor clujeni cu campioana ţării a fost aşteptat cu interes in localitate. La începutul jocului în tribunele stadionului de aci luaseră loc peste 25 000 de spectatori. Pe un timp ideal pentru fotbal, partida a început exagerat de prudent din partea ambelor formaţii. In primele 25 de minute am consemnat o uşoară superioritate în cîmp e bucureştenilor, aceasta determinată intr-o măsură destul de mare şi de teama localnicilor de a ieşi la joc. După această perioadă de tatonare, Popescu „dispecerul" Ştiinţei a în- I ceput să-şi îndemne colegii să se avîn■ te cu mai mult curaj în terenul oaspeţilor, el însuşi pătrunzând de cîteva ori pină în marginea careului mic. După o mare ocazie ratată de Unguroiu şi o intervenţie excepţională a lui Moguţ, la un şut al lui Ţîrcovnicu, se petrece o busculadă la marginea careului dinamoviştilor, în care se accidentează Nunweiller IV. Dinamo acţionează cu mai mult nerv, dar Ştiinţa răspunde prompt. Adam ia o acţiune de cont propriu, intră in careu şi se ciocneşte cu doi apărători dinamovişti. Arbitrul I. Ritter apreciază că jucătorul clujean a fost faultat şi acordă 11 m. Acelaşi Adam transformă şi este 1-0. Pină la sfîrşitul reprizei nu s-a mai petrecut nimic deosebit. Aşteptam ca după pauză oaspeţii să încerce modificarea scorului, dar se pare că timpul de odihnă a priit mai mult studenţilor care atacă decişi din primele minute şi înscriu cel de al doilea gol al partidei prin Szabó (min. 48). Popescu — care a jucat magistral — l-a lansat pe tînărul atacant clujean şi acesta, pătrunzînd în careu, talonat de Ivan, a şutat necruţător la colţ. Conduşi cu 2—0, din amoviştii se subordonează jocului adversarului, înaintarea este inexistentă, iar apărătorii fac faţă cu greu atacurilor gazdelor. In plus, Nunweiller IV nu mai poate contribui pe măsura lui la jocul echipei sale. In continuare, mai notăm două situaţii dramatice în min. 67 şi 69. La prima, Ştefan a salvat de pe linia porţii, apoi Nunweiller III, venit în atac, periclitează poarta lui Moguţ printr-un şut splendid din apropiere. Valoarea jocului nu s-a ridicat peste nivelul mijlociu. O menţiune pentru jocul clar al studenţilor in repriza a doua. De altfel, tocmai pentru acest lucru considerăm că victoria studenţilor este meritată. Dinamoviştii au pierdut partida datorită în special, atacanţilor. Aceştia, timoraţi de jocul uneori ferm al apărării gazdă (Maricu, Kremely), au jucat doar la mijlocul terenului, evitind apropierea de careul Ştiinţei. Doar Ţircovnicu şi Varga au încercat să pătrundă spre poarta lui Moguţ. Arbitrul 1. Ritter (Timişoara) a condus cu scăpări în repriza a doua. ŞTIINŢA: Moguţ - KROMELY, Marcu, Cimpeanu — BIRSAN, POPESCU — Ivanic, SZABÓ, Suciu, ADAM, Matei (Toma). DINAMO : Daten — Popa, Nunweiller 111, Ivan - ŞTEFAN, NUNWEILLER IV — Pircălab, Frăţilă (Varga), Unguroiu, ŢIRCOVNICU, Haidu, V. FAUNESCU De la 7-0 la... 0-2 Ştiinţa Cluj—Dinamo Bucureşti 2-0 (1-0) Progresul - Deşi adjectivul meritat sau nemeritat tl acordă de obicei victoriei, de asta dată îl vom adăuga înfrîngerii, pentru a sintetiza cele întimplate pe teren. în primele 45 de minute piteştenii au oferit publicului spectator surpriza unui joc superior, profitind, e drept, şi de lincezeala bucureştenilor. Mijlocaşii oaspeţilor au dominat terenul, iar cei cinci înaintaşi au combinat cu multe supleţe, pe un front larg. Extremele C. Ionescu şi David, amintindu-şi că sunt vechi jucători de A, şi-au depăşit deseori fundaşii, centrul Înaintaş Ţurcan l-a hârţuit necontenit pe Caricaş, specializat tot mai mult în „mingi la portar“, iar interii Constantinescu şi Corneanu au lărgit culoare pentru Vasile Alexandru, cu care au realizat frumoase încrucişări. Bucureştenii s-au apropiat şi ei, deseori, demarta adversă, ca urmare a jocului deschis al dinamoviştilor, dar cele mai multe acţiuni au fost purtate sub semnul întîmplării. De altfel, în tot cursul jocului, înaintaşii bucureşteni (minus Oaidă) au modificat mereu formula de atac, în speranţa că vor găsi cheia unei combinaţii, in sfîrşit, gîndite. In minutul 29, după ce piteştenii s-au dovedit superiori în organizarea jocului şi au ratat mai multe ocazii, Voinea a deschis scorul, la o învălmăşeală, într-o fază în care portarul dinamovist a boxat defectuos balonul. Replica oaspeţilor a fost promptă. In minutul 34 Juram a pătruns şi a înscris clar, după ce a primit o pasă la adîncime de la Vasile Alexandru. Pină la pauză piteşteni vor mări presiunea, acţionînd viguros. Iată însă că la reluare am fost martorii unei metamorfoze neaşteptate. Echipa piteşteană şi-a amputat brusc veleităţile, asunîndu-şi sarcina, de loc onorabilă, a apărării punctului. Corneanu s-a retras „ cuminte“ în fața stoperului său, Ilie Stelian s-a înghesuit între Barbu şi Radu, iar atacul a primit misiunea de a se descurca singur, ajutat din cînd în cînd de Vasile Alexandru, care, sufocat de prelungitul său „du-te vino“, a continuat confuz. In mod firesc jocul s-a deplasat treptat spre terenul piteştenilor, care au început să numere minutele, uitînd că „frica păzeşte doar pepenii“. Totuşi, dominarea bucureştenilor a continuat să poarte amprenta sterilităţii şi se părea că tactica „micii ciuperi“ va izbuti. Dar iată că în minutul 81 Stoicescu este înlocuit de Dumitru Popescu, care va avea un rol hotărîtor în obţinerea celor două puncte. In min. 84 Popescu întoarce frumos peste cap o minge care pătrunde în gol prin zidul spontan al oaspeţilor, iar un minut mai tirziu, acelaşi Popescu îi serveşte lui Oaidă o pasă de kinogramă, fructificată printr-un şut bombă. Evident afectaţi de acest fulgerător „uu-doi“, piteştenii au trecut la atac, confirmîndu-ne impresia că nu oboseala, ci frica, au determinat meschina lor tactica defensiva de după pauza. După doua minute (min. 87) Ilie Stelian şi-a părăsit careul, a ajuns în cel al bucureştenilor, şi a înscris frumos cu capul. De altfel a lipsit foarte puţin pentru ca o nouă lovitură de cap a aceluiaşi Stelian să readucă egalitatea pe tabela de marcaj. Progresul continuă să fie în declin. Un singur jucător — Ştirbei — s-a impus prin calm, putere de luptă şi luciditate. Dinamo Piteşti a arătat lucruri frumoase şi va putea obţine succese dacă va amina „metamorfoza" din jocul de ieri spre etapa 26. A arbitrat bine Zaharia Drăghici (Constanţa), care are meritul de a fi lăsat jocul liber. PROGRESUL: Mîndru — Nedelcu, Caricaş, Colceriu — Ioniţă, Ştirbei — Oaidă, Voinea, Stoicescu (D. Popescu min. 81), Mateianu, Mafteuţă. DINAMO PITEŞTI: Niculescu (Matache min. 86) — Valcan, Barbu, Radu— Al. Vasile, Die Stelian — C. Ionescu, Constantinescu (Stoenescu min. 65), Turcan, Corneanu, David, IOAN CHIRILA O înfrângere meritată Dinamo Piteşti 3-2 (1-1) ..........z i, Progresul Sr- Tinamo Piteşti 3—11.Un atac la poarta piteștenilor. Voinea a sărit frumos, dar Niculescu va prinde. Fotó: Petre Stan AŞA ARATA O VARIANTA CU 12 REZULTATE Etapa Ilia 1 septembrie I. Şt. Cluţ — Dinamo Buc. (pronostic pauză) 1 II. Şt. Cluj — Dinamo Buc. (pronostic final) 1 III. Steagul roşu — Crişul 1 IV. Petrolul — Ştiinţa Timişoara 1 V. Progresul — Dinamo Piteşti 1 VI. C.S.M.S. Iaşi Steaua 1 Vil. Farul — Siderurgistul 1 Viii. C.F.R. Paşcani — Dinamo Bacau II- IX. Ceahlăul P. Neamţ — Tractorul X X. C.S.M. Reşiţa — Minerul Lupeni 1 XI. Minerul B. Mare — C.S.M. Cluj anulat ■ XII. Gaz Metan Mediaş — Argeşul Turda 1 Meciul XI Minerul B. Mare — C.S.M. Cluj fiind aranat, a fost anulat. Toate variantele primesc pronostic exact la acest meci. • 4 • Victorie în ultimele minute Rapid —U. T. A. 3-1 (Í-0) Parcă ara fi asistat la un film de aventuri ! într-adevăr, partea a doua a meciului dintre Rapid şi U.T.A. a fost plină de episoade pasionante, de situaţii neprevăzute, care au culminat cu lovitura de teatru din finalul partidei, cind Rapid a inscris în mai puţin de un minut două goluri, reuşind astfel, cu puţin înainte de fluierul final, să „prindă“ din nou victoria care părea că-i scăpase printre degete... Desfășurarea primei reprize nu lăsase să se întrevadă aceste „evenimente" furtunoase. Pe terenul îmbibat cu apă — începutul meciului fusese marcat de o ploaie torenţială care a durat aproape un sfert de oră — jucătorii au întimpinat mari dificultăţi în conducerea balonului şi au acţionat multă vreme fără elan, destul de „şters" am putea spune. Chiar Rapid, care atacase mai mult nu a avut in această perioadă combativitatea caracteristică, astfel că apărarea arădenilor, in care Capaş şi mai ales Comisar s-au „văzut“ tot timpul, a putut interveni cu succes încă înainte ca acţiunile bucureştenilor să ajungă în careul de 16 metri. Ca faze mai importante din prima repriză am reţinut pe cea din min. 17, când Ionescu, poate şi din cauza terenului, n-a reuşit să preia pasa (de gol !) a lui Dumitriu II, ca şi acţiunea U.T.A.-ei din min. 39, cind, după un corner acordat de Greavu, mingea a trecut prin faţa porţii lui Todor, pe lingă trei înaintaşi arădeni, fără să fi fost trimisă in poartă printr-o simplă atingere. Contraatacul Rapidului este necruţător. Comul nu poate altceva decit să respingă în picioarele lui Ionescu mingea şutată de Năsturescu. Gol . Fără îndoială, dar Capaş se aruncă in ultima clipă şi opreşte cu braţele balonul care se ducea in plasă. Golul c-a fost insă salvat, că numai amânat cu cîteva secunde, căci Dumitriu II a transformat impecabil lovitura de la 11 metri. Şi cu aceasta, partida părea rezolvată. Aşa a crezut şi Rapid, mai ales, cînd o dată cu începerea reprizei a Il-a a preluat romplet iniţiativa, avind în min. 50 şi 51 două mari ocazii de gol. Cea din min. 50 ne-a oferit un tablou pe care nici nu ştim să-l mai fi întilnit vreodată la fotbal, lonescu s-a... pomenit cu mingea, trimisă greşit lui de către Metcaş, a ajuns astfel în situaţia de a marca, a întîrziat Insă, dar situaţia nu s-a schimbat cu nimic fiindcă balonul a ajuns la Kraus, singur la doi metri de poartă. Acesta insă, în loc să tragă in orice colţ al porţii i-ar f. poftit inima, a început să... gîndească aidoma unui şahist la o mutare decisivă, pină ce apărătorii arădeni au venit cu sufletul la gură să-i blocheze șutul. Cea de a doua ocazie — poarta era goală ! — a ratat-o leneseu și tot a fost acela care în min. 60 a lăsat să se irosească o pasă ideală a lui Năsturescu. Și iată surpriza, în min. 68: U.T.A. egalează prin Tîlcea, la căpătui unei faze dramatice, în care mult tim mingea părea... nehotărâtă: intr sau nu intră în gol. Egal pe tabela de marcaj, momul devine egal și pe teren. î final însă Rapid revine în ofensiv și, după ce Georgescu hiftează, rotind astfel un gol sigur, la min. Ionescu înscrie două goluri (prime cu capul, de o rară spectaculozităţi printr-un plonjon cu adevărat acrobatic). Rapidul a obţinut astfel victorie pe care n-a mai aşteptatpoate, dar pe care a meritat-o prin prisma dominării teritoriale şi ocaziilor avute. Din rindurile feroviarilor s-au remarcat Langa, Dumitriu II şi... lonescu. Pot fi trecute cu vederea cele două golur din final ? Arbitrul Romulus Pop (Oradea) , condus mulţumitor următoarele formaţii : RAPID : Todor — C. Dan, Motroc Greavu — Jamaischi, Langa — Năsturescu, Dumitriu II, lonescu, Georgescu, Kraus (Codreanu). U.T.A. : Coman — Pecican, Capaş Neamţu — Comisar, Metkaş — Leat (Torneş), Chivu, Ţirlea, Floruţ Farcaş. JACK BERARIU Petrolul — omnia îmişca PLOEŞTI 1 (prin telefon de la trimisul nostru). Mai intîi, despre o festivitate mult aplaudată de cei peste 16.000 de spectatori, prezenţi la debutul Petrolului — in acest campionat — pe teren propriu, I.S. Loto-Pronosport a înmînat petroliştilor premiile oferite câştigătorilor „CUPEI R.P.R.", iar studenţilor cele pentru locul 3 din campionatul trecut. După festivitate, echipele premiate au apărut pe teren. Petrolul a jucat tot timpul cu 5 înaintaşi, iar Ştiinţa a rămas credincioasă 90 de minute sistemului 1-4-2-4. In ciuda terenului alunecos, datorită bunei pregătiri fizice, echipele au desfăşurat un joc intr-un ritm susţinut şi apreciabil din punct de vedere calitativ. Ploieştenii au început „tare“ această partidă. In min. 2, Turcan salvează echipa sa de la un gol la un şut al lui Dridea I, începe „asaltul“ la poarta lui Urziceanu. Jocul se desfăşoară intr-un singur sens. Şi, totuşi, scorul rămine alb 53 de minute. De ce ? Pentru că Juhasz joacă prea înainte şi micşorează zona de acţiune a lui Badea (cel mai bun atacant ploieştean), pentru că se înghesuie jocul prea mult pe tripletă, unde apărarea Ştiinţei cu doi stoperi şi cu Tatu ase retras joacă fără greşeală. Şi, in plus, în min. 40, 41 şi 42 Urziceanu apără goluri ca şi făcute. In acest timp, Ştiinţa joacă pe contraatac şi în min. 20 Manolache şi Igua ratează mari ocazii. In repriza a doua atacul gazdelor se desfăşoară mai mult pe extreme şi în min. 53 se înscrie primul gol: Juhasz reia de la 20 m o centrare a lui Moldoveanu. Opt minute mai tirziu, Badea pasează lui Dridea I şi acesta dintr-o întoarcere de 90 de grade şutează un colţ: 2-0. Al treilea gol este marcat de Badea cu capul, după ce Moldoveanu făcuse o cursă de 35 m, driblîndu-1 şi pe Urziceanu. In această parte a jocului înaintaşii Ştiinţei (Ciosescu lent, iar Manolache exasperant de neorganizat) nu mai reuşesc să „ţină“ mingea şi şutează doar de două ori... spre poarta lui Sfeteu. Prea puţin. S-au remarcat : D. Nicola©, Pa honţu, Badea şi M. Marcel (Petrolul), Urziceanu, Lereter şi Tănase Steagul roşu BRAŞOV (prin telefon). Atacul gazdelor a acţionat frumos, în viteză, cu numeroase schimburi de locuri, cu deschideri lungi pe aripi, unde cele două extreme şi îndeosebi Haşoti s-au mişcat în voie. Ei şi-au creat nenumărate ocazii de gol. Şi dacă scorul întîlnirii ar fi fost mai mare decit 5-0, aşa cum s-a sfîrşit partida de ieri la Braşov, n-ar fi fost de mirare. Duşul rece din prima etapă a afectat se pare pe jucătorii Steagului roşu, care sub conducerea antrenorului Silviu Ploieşteanu s-au pregătit serios în ultima săptămînă, iar roadele s-au văzut chiar in această partidă, întreaga echipă a acţionat organizat şi s-a insistat foarte mult la poartă. Compartimentul forte al Steagului roşu a fost atacul. Sprijinit de mijlocaşi, cei cinci atacanţi au acţionat în viteză, şi-au creat bune poziţii de tras la poartă, reuşind să fructifice cinci din numeroasele ocazii pe care le-au avut. Farul—Siderurgic CONSTANŢA 1 (prin telefon). Un meci de o singură repriză, astfel s-ar putea caracteriza jocul de az, dintre Farul şi Siderurgistul. Pentru aceasta şi caracterizarea jocului o socotim mai nimerită pe reprize. In primele 45 de minute cei peste 20.000 de spectatori prezenţi în tribune au asistat la un meci care a întrunit multe calităţi : ritm susţinut, execuţii tehnice corecte, faze frumoase, construite inteligent, joc curat. Toate acestea au fost consecinţa strădaniei depuse de jucătorii ambelor echipe, dar în primul rînd de fotbaliştii formaţiei Farul. In repriza a doua, însă, contrar aşteptării ei, calitatea jocului şi o dată cu aceasta şi frumuseţea lui au scăzut, iar diferenţa de nivel dintre cele două reprize a fost atît de evidentă. Incit finalul partidei aducea mai mult cu o partidă între două echipe de categorie regională. Cauzele acestei radicale schimbări ? In mare parte, oaspeţii sunt aceia care au determinat întorsătura. Urmărind cu prea mare ardoare obţinerea unui rezultat favorabil, ei s-au îndepărtat din ce în ce mai mult de fotbalul adevărat, dedîndu-se la gesturi nesportive şi durităţi, mai ales in apărare. De altfel, jucătorul Militară a şi fost pe drept eliminat de pe teren în min. 55 pentru lovirea intenţionată a adversarului. Totodată, nu putem scuti de critică nici pe constanţeni pentru nivelul slab al jocului din repriza a doua. Unii dintre atacanţi (Bükösi, de pildă) au dat semne de oboseală, alţii (Moroiamu) au acţionat dezorga-